eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
528 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقلی اسلام و بیان الگوی عملی صحیح از نگاه شهید مطهری 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi 🔷 یکی از اصول مهم اسلامی شناسی که متخذ از فرامین شریعت نبوی است، این است که در هنگام مواجهه با معارف و منابع اصیل اسلامی یا باید دارای قوه استنباط و اجتهاد باشیم یا اینکه از استنباطات و اجتهادات فقهای اسلامی بهره برداری کنیم. 🔶 این دستور در مذهب تشیع در دو بخش اجرایی می شود، هم در بخش منابع معارفی و هم در مباحث فقهی یعنی هم برای فهم روایات و آیات معارفی و هم در حوزه مباحث فقهی باید از نظرات متخصصین بهره مند شد و از مراجعه مستقیم - هرچند ثمراتی داشته باشد - پرهیز کرد. این دستور دو علت مهم دارد، علت اول این است که برداشت غیر مجتهد حجیت در مقام عمل ندارد و در ثانی اگر با مقدماتش هم انجام نگیرد، مایه انحراف و کج فهمی خواهد شد. 🔷 این کج فهمی ها گاهی اوقات در طول تاریخ باعث ایجاد مکاتب فکری و دنباله های اجتماعی غلط و دامنه داری شده اند که نمونه تام و بارز آن را می تواند در جریان فکری یا ظاهری گری های اهل حدیث مشاهده کرد. البته این جریانات بیشتر در میان اهل سنت رواج داشته است لکن در اعصار اخیر هم در میان شیعیان اتفاقات و انحرافات غلطی از این قبیل رخ داده است. جریانات شیعی تا کنون هیچگاه عموميت پیدا نکرده و این مقدار شدید نشده اند که علاوه بر یک تفکر و مبنای علمی، تبدیل به یک جریان اجتماعی اثر گذار گردند، اما كم و بيش تا آن اندازه كه آزار اهل تحقيق را فراهم كند در قرون اخیر وجود داشته و دارد. 🔶 دامنه این کج فهمی و کم فهمی به آنجا می رسد که معارف و دستورات والا و مترقی اسلامی را در حد فهم ظاهری از روایات و آیات پایین می آورد و باعث می شود یک تفسیر غلط و ناقص در مواجهه با منابع اسلامی برای خواننده خود به همراه داشته باشد. ✅ دو ثمره سلوک بر مسیر صحیح 🔷 اصلاح این رویه دو ثمره مهم و اساسی دارد، اولین ثمره آن فهم دقیق و موثر از معارف اسلامی است به نحوی که عالمِ عامل به آنها را بصیرتی ساز می بخشد و باعث می شود در مسیر حق خواهی و حق طلبی انسان به نجاح و پیروزی برسد. 🔷 دومین ثمره سلوک بر طریق صحیح، در ابلاغ رسالت الهی در عصر کثرت دنیاگرایی و خروج عباد از حیرت به هدایت روشن می گردد. در عصر حاضر که به دلایل مختلف، بسیاری از مخاطبین تبلیغ اسلامی بجای چیستی احکام و معارف به دنبال چرایی آن هستند، تنها و تنها این رویه است که ما را به سر منزل مقصود می رساند و پاسخ بسیاری از چرایی های اصیل بشری را ارائه می دهد. 💠 برای اینکه این نوشتار بیش از این امتداد نیابد به همین میزان اکتفا می کنیم و منشا این نوشتار را که روح حاکم بر یک مطلب کوتاه از استاد شهید مرتضی مطهری است را با هم مرور می کنیم. البته کل آثار استاد شهید یکپارچه از این جنس است و اگر به چنین عینکی خوانده شود ثمرات و برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت. 🔷 استاد شهید در کتاب عدل الهی چنین می فرماید: 📖 آنچه در حساب خدا مايه ارزش اعمال است كيفيت است نه كميت. توجه نكردن به اين نكته سبب شده گروهى از مردم در برخى از اعمال فوق العاده با ارزش اولياء خدا وقتى كه حجم اجتماعى آنها را كوچك ديده ‏اند افسانه‏ سازى كنند. مثلًا درباره انگشترى كه امير المؤمنين على (ع) در حال ركوع به فقير دادند و آيه درباره‏ اش نازل گشت گفته‏ اند ارزش آن معادل خراج سوريّه و شامات بوده است؛ و براى اينكه مردم باور كنند، شكل روايت به آن داده ‏اند. 📖 به نظر اينان شگفت بوده است كه درباره انفاق يك انگشتر حقير، آيه ‏اى عظيم از قرآن نازل شود؛ و چون نتوانسته ‏اند اين معنى را باور كنند افسانه سازى كرده بهاى مادى آن را بالا برده‏ اند؛ فكر نكرده ‏اند انگشترى كه معادل خراج سوريّه و شام باشد، در مدينه فقير و بيچاره، زينت بخش دست على (ع) نخواهد بود. فرضاً چنين انگشترى در دست على (ع) مى‏ بود او آن را به يك گدا نمى ‏داد بلكه با چنان انگشترى مدينه را آباد مى ‏كرد و همه بينوايان شهر را نجات مى‏ داد. 📖 افسانه سازان درك نكرده است كه عمل بزرگ در نزد خدا حسابى غير از حسابهاى مادى دارد؛ گويى ايشان پنداشته ‏اند كه گرانقيمت بودن انگشتر چشم خدا را- معاذ اللّه- خيره كرده و او را وادار به تحسين كرده است كه آفرين به على، چه كار بزرگى انجام داد! 📖 نمى ‏دانم اين كوته ‏فكران، درباره قرصه‏ هاى جوينى كه على (ع) و خاندانش انفاق كردند و سوره «هل اتى» در شأن آنان نازل شد چه فكرى كرده‏ اند؟ لابد در آنجا هم مى‏ گويند آرد آن نانها از جو نبوده مثلًا براده طلا بوده است! 📖 نه، چنين نيست. اهميت عمل على (ع) و خاندانش از جنبه مادى كه نظرهاى ما را جلب مى ‏كند نيست؛ اهميت عمل آنان در اين است كه عملى پاك و صددرصد خالص براى خدا بوده است، در آن حدّ از اخلاص كه براى ما قابل تصوّر هم نيست، اخلاصى كه در ملكوت اعلى انعكاس يافته و عكس العمل تمجيد و تحسين به وجود آورده است. به قول شيخ فريد الدين عطّار نيشابورى: گذشته زين جهان وصف سنانش/ گذشته ز آن جهان وصف سه نانش‏ (*) 🔷 همانگونه که در کلام استاد شهید واضح است، مراجعه به منابع اسلامی و توصیف آنها بدون اتکا بر یک مبنای اسلام شناسی قوی، در حوزه معارف اسلامی باعث می شود هم سطح معارف و جایگاه انسان تنزل پیدا کند و هم به مرور زمان به انحراف در فهم و کج فهی منتهی می شود. 🔶 در انتها پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این منظر یکبار دیگر کتاب شریف استاد شهید مرتضی مطهری را با این نگاه بخوانید. سفارش به این کتاب نه به این خاطر است که مطالبش ساده و آسان ترین کتاب شهید مطهری است بلکه به این خاطر باید باشد که حکایاتی عبرت آموز که از یک فیلتر اجتهادی و انسان شناس عبور کرده است را در بردارد. 🔷بهترین روش القا نوع نگاه صحیح به مسائل اسلامی در مراحل پایین تربیت این است که یک مربی به مخاطب خود بیاموزد که در مواجهه با مسائل چگونه باید عبرت آموزی داشته باشد و استاد شهید مرتضی مطهری در این کتاب به صورت ناخودآگاه این عینک دید را برای خواننده بوجود می آورد، اگر به این مسئله التفات باشد! * مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 302 ۹۹/۶/۱۳ @almorsalaat
📚شرح صحیفه سجادیه 🔰ملا محمد تقی مجلسی @almorsalaat👇👇
📚شرح صحیفه سجادیه 🔰ملامحمد تقی مجلسی (پدر علامه مجلسی) 🔸مرحوم مجلسی اول (پدر علامه مجلسی) از بزرگان فقه و حدیث شیعه و از اکابر عرفای توحیدی شیعه می باشند. ایشان شاگرد علمای بزرگی همچون شیخ بهایی نیز بوده اند. از مهمترین کتب ایشان، شرح «من لایحضره الفقیه» به نام «روضه المتقین (عربی)» و «لوامع (فارسی)» است که حضرت امام (ره) هم در کتاب سرالصلوه این کتاب را معرفی می کند و می فرماید که کنزهایی از معارف در آن است. یکی دیگر از برکات ایشان، ملاقات با امام زمان (عج) و قرائت زیارت جامعه و تایید حضرت است. در واقع این اتفاق سند محکمی بر زیارت جامعه است. 🔸جهت آشنایی بیشتر با این فقیه عارف والا مقام به کتاب «عرفان مجلسی» اثر حجت الاسلام رحیم قاسمی مراجعه کنید. ⬇️b2n.ir/erfan-majlesi 🔺🔺🔺🔺🔺 🔸یکی از آثار ایشان، شرح بخشی از ادعیه صحیفه سجادیه است. ایشان در مقدمه بیان می کند که حضرت حجت را در خواب می بینند و حضرت کتابی را برای عمل کردن به ایشان معرفی می کند. وقتی ایشان آن کتاب را پیدا می کند، می بیند که است و مرحوم مجلسی سعی بلیغی در نشر این کتاب در اصفهان انجام می دهند. 🔸ایشان این واقعه را چنین بیان می کنند: «و لما كنت في عنفوان الشباب طالبة للقرب من الله تبارك وتعالى بالرياضات العظيمة والمجاهدات الشاقة، هداني الله تبارك وتعالى إليها بوعده الذي لا خلف له «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» بأن تشرفت في الرؤيا الصادقة بخدمة خاتم الأوصياء، ونور الأولياء ثاني عشر خلفاء الله المهدي صلوات الله عليه، وسألت منه (ص) مسائل قد أشكلت علي فأجابها (ص)، ثم سألت منه (ص) كتاب أعمل به، فأشار إلي أن أذهب إلى رجل من أمنائه (ص) و قال: «إني أودعته إياها لك». فلما ذهبت إليه و أخذت منه و فتحته كان الكاملة و لم تكن في هذه البلاد إلا نادرة، والحمد لله رب العالمين على أنه انتشرت هذه العطية العظمى في العالمين، وانتفع بها الخلائق في الآفاق أجمعين، واشتغلت بعد الرؤيا بقراءتها و تلاوتها و التضرع و البكاء في آناء الليل وأطراف النهار، و أردت أن أشرحها بالفارسية لانتفاع العوام، وكتبت مقدمة في فضل الدعاء وآدابه وشروطه، وذكرت فيها الأخبار عن سيد الأبرار والأئمة الأطهار (ص) إلى أن فرغت منها». 📌این کتاب را از این لینک دانلود کنید: ⬇️b2n.ir/sharhe-sahife 🔺🔺🔺🔺🔺 🔸ناگفته نماند که ایشان کتابی دیگری را نیز به نام «ریاض المومنین و حدائق المتقین» در شرح صحیفه سجادیه دارند که البته این کتاب به اتمام نرسیده است و فقط مشتمل بر مقدمه ای تفصیلی در آداب دعاست. 📌این کتاب را نیز می توانید از این لینک دانلود کنید: ⬇️b2n.ir/riazolmomenin @almorsalaat
📝روابط بین الملل اسلامی 🔰شهید استاد مطهری 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹مقصود از روابط بين‌‌‌‌‌الملل اسلامي اين است که رابطه يک فرد مسلمان را با يک فرد غير مسلمان مشخص کنيم و يا رابطه يک جامعه اسلامي با جامعه‌‌‌‌‌اي غير اسلامي چگونه بايستي باشد؟ 🔹رابطه فرد مسلمان با فرد غير مسلمان، و رابطه جامعه اسلامي با جامعه غير اسلامي دو مسئله مختلف هستند و ايندو را يکي نبايد فرض کرد. اين که من به عنوان يک فرد مسلمان با يک فرد ديگري که او مسلمان نيست چه روابط و رفتاري بايد داشته باشم و در مورد او چه تکاليفي دارم و چه حقوقي بين من و او برقرار است، مسئله‌‌‌‌‌اي است و اين که يک جامعه اسلامي که حکومت آن اسلامي است، يک حکومت اسلامي رابطه‌‌‌‌‌اش با يک فرد غيرمسلمان و با يک جامعه غيرمسلمان چگونه بايد باشد مسئله ديگر. اينها با يکديگر متفاوت است، حسابهايش را نبايد مخلوط کرد. در اينجا نظريات مختلفي مي‌‌‌‌‌تواند وجود داشته باشد.  🔹وقتي که من دين را به عنوان يک حقيقت نه به عنوان يک مسئله فانتزي و وجداني بپذيرم، اين پذيرش قهراً يک محدوديتهايي در روابط من ايجاد مي‌‌‌‌‌کند. آن محدوديتها چيست؟ 📌متن کامل این مقاله را در کتاب پانزده گفتار بخوانید. @almorsalaat
🌐سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد در این متن که تنظیم شده بخشی از بیانات استاد در دوره اساتید و مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تابستان 95 – مهشد مقدس می باشد، علاوه بر تبیین سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی(ره)، تحلیلی بر پاسخ بسیار مهم امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) را بیان می فرمایند. ⬇️لینک دانلود : 📚 b2n.ir/takamol ⬇️لینک دانلود 🔊b2n.ir/takamolx @almorsalaat
🌀معیار کتاب اخلاقی 🔰امام خمینی (ره) ♨️به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. ♨️و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه ‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، درد باشد نه دوانما. طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه @almorsalaat
fekr-dar-marg-v-sakhtihaye-donya-v-akherat.mp3
2.75M
🔊🔊 ♨️پیامبر(ص) اصحاب خود را با فکر در مرگ و سختی های دنیا و آخرت تربیت می کرد. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-2 @almorsalaat
💢 بذکرِ الموت 🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَايَةَ قَالَ: كَتَبَ عَلِيٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ: 🔅« ... احْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ نُزُولَهُ وَ خُذُوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ يَدْخُلُ بِأَمْرٍ عَظِيمٍ خَيْرٌ لَا يَكُونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً أَوْ شَرٌّ لَا يَكُونُ مَعَهُ خَيْرٌ أَبَداً فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا وَ مَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ تُفَارِقُ رُوحُهُ جَسَدَهُ حَتَّى يَعْلَمَ إِلَى أَيِّ الْمَنْزِلَيْنِ يَصِيرُ إِلَى الْجَنَّةِ أَوْ إِلَى النَّارِ أَ عَدُوٌّ هُوَ لِلَّهِ أَمْ هُوَ وَلِيٌّ لَهُ فَإِنْ كَانَ وَلِيّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ رَأَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَفَرَغَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ وَ وُضِعَ عَنْهُ كُلُّ ثِقْلٍ وَ إِنْ كَانَ عَدُوّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ النَّارِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ نَظَرَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَاسْتَقْبَلَ كُلَّ مَكْرُوهٍ وَ تَرَكَ كُلَّ سُرُورٍ 🔅كُلُّ هَذَا يَكُونُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ عِنْدَهُ يَكُونُ بِيَقِينٍ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ وَ يَقُولُ الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمَوْتَ لَيْسَ مِنْهُ فَوْتٌ فَاحْذَرُوهُ قَبْلَ وُقُوعِهِ وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّكُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ وَ جِدُّوا لِلثَّوَابِ إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ فَهُوَ أَلْزَمُ لَكُمْ مِنْ ظِلِّكُمْ مَعْقُودٌ بِنَوَاصِيكُمْ وَ الدُّنْيَا تُطْوَى مِنْ خَلْفِكُمْ 🔅فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ عِنْدَ مَا تُنَازِعُكُمْ إِلَيْهِ أَنْفُسُكُمْ مِنَ الشَّهَوَاتِ فَإِنَّهُ كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً 💠💠وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَاتِ 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ لِمَنْ لَمْ يَغْفِرِ اللَّهُ لَهُ وَ يَرْحَمْهُ وَ احْذَرُوا الْقَبْرَ وَ ضَمَّتَهُ وَ ضِيقَهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ فَإِنَّ الْقَبْرَ يَتَكَلَّمُ كُلَّ يَوْمٍ وَ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ التُّرَابِ وَ أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ وَ أَنَا بَيْتُ الدُّودِ وَ الْهَوَامِّ وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا دُفِنَ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: مَرْحَباً وَ أَهْلًا قَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُحِبُّ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَسَتَعْلَمُ إِذَا وُلِّيتُكَ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَيَتَّسِعُ لَهُ مَدَّ الْبَصَرِ وَ إِذَا دُفِنَ الْكَافِرُ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: لَا مَرْحَباً وَ لَا أَهْلًا فَقَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُبْغِضُ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَإِذَا وُلِّيتُكَ فَسَتَعْلَمُ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَتَضُمُّ عَلَيْهِ حَتَّى تَلْتَقِيَ أَضْلَاعُهُ 🔅وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعِيشَةَ الضَّنْكَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً هِيَ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنَّهُ لَيُسَلِّطُ عَلَى الْكَافِرِ فِي قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ تِنِّيناً تَنْهَشُ لَحْمَهُ حَتَّى يُبْعَثَ لَوْ أَنَّ تِنِّيناً مِنْهَا نَفَخَ فِي الْأَرْضِ مَا أَنْبَتَتْ رَيْعُهَا أَبَداً 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمُ الرَّقِيقَةَ النَّاعِمَةَ الَّتِي يَكْفِيهَا الْيَسِيرُ مِنَ الْعِقَابِ ضَعِيفَةٌ عَنْ هَذَا فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَرْحَمُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمْ مِمَّا لَا طَاقَةَ لَكُمْ بِهِ وَ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَيْهِ فَتَعْمَلُوا بِمَا أَحَبَّ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَتْرُكُوا مَا كَرِهَ فَافْعَلُوا وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه...» 📚الغارات (ط - القديمة)، ج1، ص: 151 @almorsalaat
donya-zendane-moamen.mp3
1.98M
💢دنیا زندان مومن است. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-1 @almorsalaat
🌀توحید باید به قلب برسد 🔰امام خمینی (ره) 🔺ناگفته نماند: بعد از درست كردن همه براهين بر مبدأ و معاد و اينكه در عالم غنايى به جز غناى حق، و قدرتى به جز قدرت او نيست و با برهان، توحيد فعلى و ذاتى و صفاتى را فهميد، اينها كافى نيست، بلكه بايد قوه عامله را تقويت كرد كه اينها را بر صفحه ثبت كند. 🔺من خودم آدمهاى زيادى را ديده ‏ام كه سى سال به علم توحيد مشغول شده و در عرض اين سى سال هم خداوند متعال او را نگذاشته كه بيچاره باشد، ولى با وجود اين، دلش چنان مضطرب است كه در امور معاش و معيشت به قدر خردلى توكل ندارد، با اينكه اگر به همين شخص بگويى در عالم قدرتى به غير قدرت مطلقه حقه هست، دليل و برهان اقامه مى ‏كند كه نيست. همه اينها براى اين است كه قوه عامله ضعيف است و نتوانسته آنچه را كه با برهان فهميده است به قلب بياورد، اگر باشد، خيلى چيزها همانند: رضا، تسليم، اطمينان، طمأنينه قلب، يأس از ما فى أيدي الناس، توكل و صبر به دنبال آن مى ‏آيد. @almorsalaat
enheraf-ba-elme-tohid.mp3
1.09M
‼️حتی گاهی انسان از طریق علم توحید و معارف اهل بیت، منحرف می شود. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی شب دوم محرم۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-3 @almorsalaat
هدایت شده از 
💠 خلافت جمعی انسان 🔰 استاد علی فرحانی 💠 مشاهده در آپارات 📺 نشست اول https://www.aparat.com/v/EGdfc 📺 نشست دوم https://www.aparat.com/v/EGrUJ 📺 نشست سوم https://www.aparat.com/v/TdEGA 📺 نشست چهارم https://www.aparat.com/v/upA90 📺 نشست پنجم https://www.aparat.com/v/PAQ0i 🔰 راهبرد :https://eitaa.com/rahbord799
👆👆👆👆 💢پیام یکی از اعضای محترم کانال در مورد یادداشت حجت الاسلام قیلاوی و پاسخ ایشان 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸سلام علیکم. مطلبی که در مورد بحث اجتهاد نوشتین خیلی خوب و قابل استفاده بود و مورد ابتلاء که کمتر به اون پرداخته شده. خیلی دلم میخواست که یک بار این بحث را با حاج آقا [استاد فرحانی] بکنیم که کی می‌تونه از اسلام حرف بزنه و تکلیف کسانی که میرن تبلیغ و از خودشون حرف میزنند چیه؟ خیلی ها اینجا پاشون گیره حتی شاید امثال آقای ..... هم که تو بحث های تربیتی وارد شدن اینجا بلنگند. خلاصه اینکه این بحث به تنقیح بیشتری نیاز داره و باید حد و حدود ش به خصوص برای تبلیغ مشخص بشه ✅پاسخ حجت الاسلام قیلاوی @ghilavi 🔺سلام آقای ... عزیز. دقیقا همینطوره. هم خیلی ها گیر هستند و هم خیلی از روش ها و الگوها زیر سوال می رود و هم تنقیح بیشتر نیاز داره. مطلب در حد یک یادداشت اولیه بود که جرقه اش از مطالب شهید مطهری خورده بود. خیلی پایه و موافقم که اگر قم هستید یک جلسه حضوری یا واتس آپی داشته باشیم و مطلب رو بیشتر بپرورانیم. @almorsalaat
🔴 بحث تجری و جمع بندی آن از کتاب رسائل شیخ/ 🚩همراه با حاشیه ای درباره تأثیر قول عامه بر فقه شیعه 🔰حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 🔻یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث است. فارغ از این که تجری ثمره فقهی دارد یا خیر، آنچه مسلم است و پرسش اصلی در آن، یکی از اساسی ترین مسائل علم است که در مباحثی مثل قطع، امکان تعبد به ظنون، اجزا، اصول عملیه و ... نیز جاری است. 🔻نگاهی بر پرسش های ذیل بیندازید: 🗯 آیا استحقاق عذاب مشروط به مصادفت با واقع است؟ به عبارت دیگر اگر فردی به قصد ارتکاب حرام فعلی را انجام داده ولی در تشخیص واقع خطا کرده و فعل او حرام نبوده، آیا او استحقاق عذاب دارد؟ 🗯 از منظر کلامی آیا خداوند او را عذاب خواهد کرد؟ 🗯 مصالح و مفاسد چه تأثیری در ثواب و عقاب خواهد داشت؟ 🗯 نظریه مصلحت سلوکیه شیخ در بحث تجری چه تأثیری دارد؟ 💠 استاد علی فرحانی در تدریس رسائل از جلسه 11 تا 19 به بحث تجری می پردازند و به خوبی دغدغه شیخ انصاری را در این مسأله تبیین می کنند. برای مطالعه جمع بندی بحث تجری تدریس رسائل استاد فرحانی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: ➕تقریر قسمت اول (جلسه 11 تا 14): 🌐 aminjavaheri.com/2020/08/29/rasael-tajari1/ ➕تقریر قسمت دوم (جلسه 15 تا 19): 🌐 aminjavaheri.com/2020/09/04/rasael-tajari2/ ✅ در پایان این بحث به بهانه نقل عبارت شهید اول از سوی شیخ انصاری و استناد به قول عامه، استاد فرحانی دقایقی را به بررسی تأثیر دیدگاه فقهی بر فقه تشیع اختصاص داده و سیره علمی فقهای قدیم را تبیین می کنند. بنظر می رسد با الهام گرفتن از روش فقهی آنان می توان همین الگو را در مسائل جدید نیز جاری کرد. ❇️ در ادامه قسمتی از صوت جلسه 19 مربوط به همین بحث را 👇👇 @almorsalaat
tasire-feghhe-ghodama-v-ahlesonnat-dar-estenbaat.mp3
2.35M
🔉🔉 ❄️ اشاره ای کوتاه به تاثیر نظرات قدمای فقه شیعه و فقهای اهل سنت در استنباط 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از جلسه 19 تدریس رسائل سال 89 @almorsalaat
📚 کتاب الغیبه نعمانی @almorsalaat 👇👇
📚کتاب غيبت نعمانى‏ 🔸غيبت نعمانى تأليف محمّد بن ابراهيم بن جعفر ابو عبد اللّه كاتب نعمانى معروف به ابن ابى زينب است. نعمانى از مشايخ عظيم القدر اماميه و معاصر كلينى صاحب كافى و ابن عقده و محمّد بن احمد صفوانى و مسعودى صاحب مروج الذهب است كه زمان غيبت صغرى را ادراك نموده است. 🔸در غيبت ياد شده از كلينى و از ابن عقده روايت مى ‏كند و در توثيق ابن عقده گويد: و هو ما اخبرنا به احمد بن محمّد بن سعيد بن عقدة الكوفى و هذا الرجل ممن لا يطعن عليه فى الثقة و لا فى العلم بالحديث و الرجال الناقلين له. 🔸شيخ جليل نجاشى در كتاب رجال ص271 فرمايد: محمّد بن ابراهيم بن جعفر ابو عبد اللّه الكاتب النعمانى المعروف بابن زينب (بابن ابی زینب- ظ) شيخ من اصحابنا عظيم القدر شريف المنزلة، صحيح العقيدة، كثير الحديث قدم بغداد و خرج الى الشام و مات بها له كتب منها كتاب الغيبة، الى ان قال: رأيت ابا الحسين محمّد بن على الشجاعى الكاتب يقرأ عليه كتاب الغيبة تصنيف محمّد بن ابراهيم بن النعمانى بمشهد العتيقة لانه كان قرأه عليه و وصى لى ابنه ابو عبد اللّه الحسين‏ بن محمّدالشجاعى بهذا الكتاب و النسخة المقروة عندى. 🔸كتاب غيبت نعمانى از كتب قديمه معتمده نزد همه علماى شيعه و از اجل كتب است و در جلالت او كلام شيخ مفيد كافى است كه در آخر باب سوم ذكر امام قائم عليه السّلام از كتاب ارشاد فرمود: هر كس اخبار غيبت امام عصر عليه السّلام خواهد به كتاب غيبت نعمانى رجوع كند كه در اين باب كتاب جامعى است. «و هذا طرف يسير مما جاء فى النصوص على الثانى عشر من الائمة عليهم السّلام و الروايات فى ذلك كثيرة قد دونها اصحاب الحديث من هذه العصابة و اثبتوها فى كتبهم المصنفة، فممن اثبتها على الشرح و التفصيل محمّد بن ابراهيم المكنى ابو عبد اللّه النعمانى فى كتابه الذى صنفه فى الغيبة فلا حاجة بنا مع ما ذكرناه الى اثباتها على التفصيل فى هذا المكان.» 🔸غيبت نعمانى بيست و شش باب است و هر باب آن در ذكر يك سلسله روايات مرويه از اهل بيت عصمت و وحى درباره حضرت حجت عليه السّلام است. 🔸و آن را مقدمه‏ اى بسيار مفيد و ارزنده به قلم تواناى مصنف آن عالم ربانى جناب نعمانى در امامت و غيبت امام زمان عليه السّلام است. نگارنده بر اين عقيدت است كه فقط همين كتاب غيبت نعمانى در اثبات امامت و غيبت قائم آل محمّد كافى است. علاوه اين كه جوامع فريقين و رسايل مستقله آنان در اين باب از كثرت به قدرى است كه اگر كسى بخواهد آنها را احصاء و فهرست كند، مستلزم تأليف كتابى بزرگ بلكه كتابهايى خواهد بود. 🔸كتاب غيبت نعمانى بيست و شش باب است و هر باب آن معنون به عنوانى قابل اعتناء و توجه بسزا در اهميت موضوع كتاب است و در هر يك از ابواب رواياتى با اسناد، سواى آيات قرآنى از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و آل او اهل بيت عصمت و وحى نقل كرده است كه بسيارى از آنها به طرق عامه در جوامع روايى آنان نيز نقل شده است. 📚معرفی کتاب از: علامه حسن زاده، نهج الولايه ص80 ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇 mediafire.com/?53nmibb9tj3sia9 @almorsalaat
💢حدیث عنوان بصری، برنامه ای ساده برای هرکس که میخواهد اصلاح نفس کند و به معرفت حق برسد. 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💠هذا هو المجلد الثاني من كتاب «سرالاسراء»، ويناسب المقام أن نذكر - قبل الشروع في شرح مابقی من حديث المعراج - بعنوان المقدمة، حدیث عنوان البصري، الذي كان في طول القرن الأخير موردا لتوجه علماء الأخلاق بحيث يوصون طلبة العلم و تلامذتهم بقرائته. والأستاذ الأعظم، العارف بالله وآیته المرحوم المغفور الحاج میرزا علی آقا القاضي الطباطبائي - قدس الله نفسه الزكية و حشره مع محمد و آله - صلوات الله عليهم أجمعين - كان يوصی و يرغب تلاميذه الأخيار، الذين كانوا بعده نجوم سماء العلم و الفضل و العرفان، على قرائة هذا الحديث، وكان قدس سره - یرى أن هذا الحديث الشريف بنفسه برنامج ساذج لمن أراد إصلاح النفس ومعرفة الحق سبحانه. وإليك نص الحديث .... 📚سرالاسراء، ج۲، مقدمه @almorsalaat
💠ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. ✅حکایتی از حضرت زکریا (ع) و علامه شعرانی (ره) 🔹وقتى پيرمردى قزوينى همسنّ و سال استاد بزرگوارم جناب آية الله حاج ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى (رفع اللّه درجاته) حكايت مى‏ كرد كه ما در اوان خردسالى در قزوين همين آقا سيد ابو الحسن رفيعى را صدا مى‏ زديم كه بيا بازى، ايشان تا ميدان با ما همراهى مى‏ كرد، ولى با ما بازى نمى‏ كرد، در گوشه‏ اى مى ‏ايستاد، يا به نبش ديوارى تكيه مى‏ داد و بازى و بازيگران را تماشا مى‏ كرد، آقا از همان ابتداء اهل بازى نبود. 🔹من از اين حرف شيرين و دلنشين پيرمرد به ياد حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) افتادم كه خداى سبحان در آيه سيزدهم سوره مريم قرآن فرموده است: يا يَحْيى‏ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، أمر حكيم محكم و متين و رصين است كه بر اساس استوار حق و حقيقت قرار گرفته است و ريشه دوانده و پايدار است يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ. سبحان الله حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) را در كودكى و خردساليش تا چه پايه عقل و درايت بوده است كه خداوند فرموده است وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا. 🔹در تفسير منهج الصادقين آمده است كه: از ضحّاك منقول است كه در وقت سه سالگى يحيى، كودكان محلّه روزى به در خانه زكريا رفتند و او را آواز دادند كه اى يحيى از خانه بيرون آى تا بازى كنيم، هم از درون خانه آواز داد كه: «ما للّعب خلقنا» يعنى ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. 🔹و اين روايت از ابى الحسن علي الرضا (صلوات الله عليه) نيز مأثور است. در اين سخن پندى عظيم است مر بيخبران بازيچه غفلت را كه عمر عزيز به بازيچه‏ لهو و لعب مى‏ گذرانند، و به دام فريب انّما الحيوة الدنيا لهو و لعب مقيّداند. 🔹آية الله رفيعى در كودكى تا ميدان بازى رفت و بازى نكرد، اما حضرت يحيى پيغمبر تا ميدانگاه بازى هم نرفته بلكه از درون خانه آواز داد كه دار، دار حقيقت است و دار بازى نيست. 📚علامه حسن زاده، هزار و یک کلمه، کلمه 329 @almorsalaat
📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود کتاب خزائن👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/khzaen-naraghi.pdf @almorsalaat
♨️هیچ شيخ و مرشدى أكمل و أتم از نبى و ولى و ائمه طاهرين نتواند بود. 🔰ملا احمد نراقی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹بعضى از عرفا در بيان احتياج به شيخ گفته كه به ده وجه احتياج به‏ آن است.... مخفى نماند كه اين همه صحيح است و ليكن شيخ و مرشدى أكمل و أتم از و و طاهرين نتواند بود و آنچه شايد و بايد در كلمات ايشان حاصل است و استخراج آنها از كلمات و اشارات ايشان اصعب نيست از شناختن شيخ و فرق ميان شياد و استاد. 🔺اى بسا ابليس آدم روى هست 🔺به هر دستى نبايد داد دست‏ 🔹مبتدى بيچاره قوت شناختن شيخ و تميز صادق و كاذب ندارد‌. پس صادق يقينى در دست هست و توسل به روحانيت آن و استفاده از كلمات او كافى است. 🔹بعضى عرفاء در مقامات شيخ و صفات او گفته قال اللّه سبحانه: «فوجدا عبداً من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا و علّمناه من لدنا علماً» از اينجا پنج ركن مقام ركنيت دست مى ‏آيد .... مخفى نماند كه به جز را كسى چه مى ‏تواند دانست كه پنج ركن اول‏ از براى او حاصل است خصوصا مبتدى، و منتهى خود چه احتياج به شيخ و مرشد دارد پس بايد شيخ و مرشد را از معصومين عليهم السّلام گرفت. 🔹از براى شرايط و آداب ذكر امورى گفته ‏اند ... و مخفى‏ نماند كه در همه آنچه مذكور شد اگر مراد از شيخ يكى از باشد خوبست و إلا فلا. 📌پ.ن: ناگفته نماند که این مطلب در عین صحت و درستی، همه ی مطلب در مورد نیست و جوانب دیگری هم دارد. 📚خزائن ص۴۹۷ @almorsalaat
⁉️برنامه درس خارج استاد آیت الله فرحانی (زمان، مکان، حضوری یا مجازی بودن) هنوز قطعی و اعلام نشده است. ✅به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد. @almorsalaat