المرسلات
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع) 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)
🔰امام خمینی (ره)
🔹چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و مناجاتهای ائمه اطهار (ع) و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است نمی توانند وجدان کنند.
🔹آیه شریفه در قرآن: ثُمَّ دَنی فَتَدَلَّی فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی، خوب، مفسرین، فلاسفه در این باب صحبتها کردند، لکن آن ذوق عرفانی کم شده است.
🔹اِلهی هَبْ لِی کَمالَ الاْنْقِطاعَ اِلَیْکَ وَ اَنِرْ اَبْصَارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها اِلَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ اِلَی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ اَرواحَنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ اِلهی وَاجْعَلْنِی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاجابَکَ وَ ناجَیْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِک. اینها عناوینشان را خیال می کند انسان، خوب، ما هم می دانیم. نه عارف و نه فیلسوف و نه دانشمند نمی توانند ذوب کنند چی هست مسئله.
🔹مسئلۀ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ که مبدأش قرآن است: و خَرَّ موسی صَعِقاً، مسئله ای است که انسان گمان می کند که خوب افتاد غش کرد «صَعِقَ» یعنی غش کرد، اما این غش چی بوده است؟ غش حضرت موسی چی بوده است؟ این مسئله ای نیست که غیر موسی بفهمد. یا: دَنی فَتَدَلّی را، این مسئله ای نیست که غیر آن کسی که «دُنُوّ» پیدا کرده است بتواند فهم کند، ادراک کند، ذوب کند.
🔹یا همین جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست، مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. ریاضات بسیار می خواهد تا انسان بتواند بفهمد که «ناجیته» [با فتح تا] نه ناجیته [با ضم تا]، «ناجَیتَه» این چی است؟ خدا با آدم مناجات می کند، چی است مناجات؟ چه خواسته اند ائمه؟ چی بوده است این؟ بین آنها و خدای تبارک و تعالی چه مسائلی بوده است؟ هَبْ لِی کَمالَ الاْنْقِطاعِ اِلَیْکَ کمال انقطاع چی است؟ وَ بِیَدِکَ لابِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرّی؛ خوب، آدم به حسب ظاهر می گوید خوب، همه چیز با اوست. اما وجدان این مطلب که هیچ ضرری به ما نمی رسد الا به دست اوست، هیچ منفعتی نمی رسد الاّ به اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است.
🔹و دعا کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان از این مسائل هم یک حظی ولو یک جلوۀ کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود، و لااقل مؤمن به این بشویم که قضیّۀ «صَعِقَ» چه قضیه ای است. مؤمن به این بشویم که مناجات خدا با انسان چی هست. مناجات را مؤمن بشویم به آن، انکار نکنیم، نگوییم اینها حرفهای درویشی است. همۀ این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف و در کتب ادعیۀ مبارکۀ ما که از ناحیۀ ائمۀ هدی وارد شده است، همۀ این مسائل هست، نه به آن لطافت قرآن، لکن به نحو لطیف. آن هم و همۀ اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به کار برده اند فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند، و ممکن است که اصل مسندش هم درست ندانند؛ البته به حقیقت اش هم کم آدمی است که می تواند پی برد تا چه رسد به اینکه ذایقۀ روح بچشد این را. چشیدن ذایقه یک مسئلۀ فوق این مسائل است.
📚صحیفه امام ج۱۷ ص۴۵۵
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#تقریر| درس خارج اصول/ #مبحث_ضد
👈جلسه پنجم: ۹۵/۸/۸
🔰استاد آیت الله فرحانی
✍ مقرر: محسن ابراهیمی
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
✅مروری بر جلسات گذشته
🔺اصل فرمایش حضرت امام این است که کسانی که عدم یک ضد را مقدمه یا مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر تمانع قائل هستند، مشکل اصلی این دیدگاه این است که معنای سلب تحصیلی به درستی فهم نشده است و بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است. نقیض هر شئ، سلب تحصیلی است و در سلب تحصیلی، ولو اینکه مسلوب، مقید باشد، اما سلب هیچ قیدی ندارد.
🔺در بیان محقق قوچانی، در تقریر حد وسط دوم آخوند، به خاطر حفظ وحدات ثمان در تناقض، سلب، به یکی از وحدات مقید شده بود. و همین باعث شده بود که برای عدم، رتبه قائل بشوند و در واقع عدم و سلب را مقید به رتبه کرده بودند. حال آنکه عدم و سلب، شیئیت ندارد که بخواهد رتبه و قید داشته باشد.
🔺لذا حضرت امام با همین مطلب و دقت در سلب تحصیلی، حد وسط های آخوند و محقق قوچانی را مورد نقد قرار دادند. حضرت امام فرمودند با توجه به معنای درست از سلب تحصیلی، صحیح نیست که بگوییم: عدم ضد، مقدمه ضد دیگر است و یا اینکه بگوییم: عدم ضد ملائم و مقارن با ضد دیگر است و یا اینکه بگوییم: نقیضان که یکی از آنها عدمی است، در رتبه یکدیگرند. و یا بگوییم که عدم، با چیزی معاندت دارد. هیچ کدام از این تعابیر صحیح نیست. چون لازمه اش، شانیت قائل شدن برای عدم است.
🔺همچنین فرمودند که دیگر نمی شود گفت که عدم مضاف له حظ من الوجود. چون عدم لاشیئیت است. عدم هیچ حکمی ندارد و هیچ حکمی را نمی پذیرد. این معنا را که نقیض و عدم، سلب تحصیلی است و صحیح نیست که گفته شود که «عدم مضاف له حظ من الوجود»، علامه طباطبایی در نهایه الحکمه، ذیل بحث اعاده معدوم بیان می کنند.
🔺این معنا را که عدم، سلب تحصیلی است، همه حکمای اسلامی در تمام مشارب، مشاء و اشراق و حکمت متعالیه می فهمند. همه می دانند که اجتماع نقیضین استحاله دارد. چون نقیض یعنی سلب تحصیلی و عدم و هیچ نسبتی بین عدم و وجود نیست. اما اصولیینی که در این زمینه دقت فلسفی کاملی نداشته اند، بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط کرده اند. همین طور که در اشکال ها و جواب ها در همین مسسئله ضد بیان شد.
🔺در این مسئله، هم آخوند و هم محقق قوچانی و محقق اصفهانی و هم محقق خوئی و هم شهید صدر، به دلیل ضعف سیستم فلسفی یا دقت نکردن به مبانی فلسفی دچار خلط شده اند.
✅نظر محقق اصفهانی در جزء العله بودن عدم مانع
🔺مشهور است که اجزاء علت تامه: مقتضی و شرط است. شرط یا وجودی است یا عدمی. به شرط عدمی، عدم المانع می گویند. مانع، گاهی قابلیت قابل را خراب می کند و گاهی در فاعلیت موثر است. لذا باید مانع بر طرف شود تا با عدم مانع، قابلیت قابل یا فاعلیت فاعل تام شود، تا معلول محقق شود.
🔺لذا محقق اصفهانی می فرمایند که: عدم المانع گاهی متمم فاعلیت فاعل است و گاهی متمم قابلیت قابل است.
محقق اصفهانی بیان می کند که مثلا این دیوار، این قابلیت را ندارد که هم سفید باشد و هم سیاه. برای اینکه دیوار قابلیت سیاهی را پیدا کند، باید عدم سفیدی محقق شود تا قابلیت دیوار در پذیرش سیاهی تام شود.
🔺تمام حرف محقق خوئی در نقد و بررسی دیدگاه محقق نائینی، بر همین پایه است که عدم المانع (عدم ضد) از مقدمات تحقق شئ است.
✅اشکالات حضرت امام به محقق اصفهانی
🔺دو اشکال می توان به نظر محقق اصفهانی، بیان کرد.
1⃣اشکال متوسط این است که بگوییم، شما در توضیحتان، عدم را وجودی کرده اید و برای آن شأن قائل شده اید.
2⃣اشکال دیگر و عمیق تر از اشکال سابق این است که مسئله انتزاع مفهوم که کار ذهن است مطرح شود.
🔺انشاالله در جلسه آینده مطلب محقق اصفهانی و اشکالات حضرت امام به آن به تفصیل بیشتری بیان می شود.
#تقریر #درس_خارج_اصول
#مبحث_ضد #خطابات_قانونیه
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tolide-mohtavaye-mojahedane.mp3
2.02M
🔉🔉 #بشنوید
♨️ تولید محتوا با الگوی مجاهدانه
🔰استاد علی فرحانی
🍁🍁🍁🍁🍁
🔹امروز برای انجام وظیفه تبلیغ توسط طلاب حوزه های علمیه، لازم است که #تولید_محتوای جدید متناسب با شرایط جدید جامعه و مخاطب صورت گیرد.
🔹برای تولید محتوا لازم است که به خوبی درس خوانده شود. با خواندن همین دروس و کتاب های فعلی حوزه هم می توان به درجات خوب علمی رسید. هرچند که لازم است که کتاب های درسی و نظام آموزشی حوزه تحول یابد.
🔹در مسئله تولید محتوا و درس خواندن باید به صورت مجاهدانه عمل کرد.
🍁🍁🍁🍁🍁
📌بخشی از بیانات استاد در جلسه با طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۹۸/۱۱/۲۶
#پای_درس_استاد
#تبلیغ #مهارت_های_تحصیل_علم
@fater290
المرسلات
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای، حوزه را نجات می دهد. 👈اندر باب استفاده کردن و استفاده
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای(۱)، حوزه را نجات می دهد.
👈اندر باب استفاده کردن و استفاده نکردن از تکنولوژی در ایام کرونایی
🔰محسن ابراهیمی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹آنچه از بیانات رهبر معظم انقلاب بدست می آید، یکی از نمودها و شاخصه های تحول در حوزه های علمیه، گسترش استفاده از ابزار و تکنولوژی های روز در ساحت های مختلف حوزه است. استفاده از ابزار جدید، سبب تحول در زمینه های آموزش، پژوهش، تبلیغ و معیشت است.
🔹امروز که جامعه ما به یک بیماری مبتلا شده است، برخی از حوزه ها و مراکز آموزشی، با استفاده از ابزارهای آموزشی جدید و فضای مجازی، جایگزینی برای آموزش های حضوری یافته اند و تعطیلی های اجباری حوزه را از این طریق جبران کرده اند.
🔹به لطف الهی و با تلاش های رهبر معظم انقلاب و سایر مدیران و مسئولان حوزوی، پیشرفت هایی در زمینه استفاده از فضاها و ابزارهای جدید حاصل شده است و خصوصا در زمینه پژوهش، نرم افزارهای نور و اقداماتی مشابه، تاثیر بسزایی داشته است اما هنوز در ابتدای راهیم.
🔹متاسفانه هنوز گاهی برخی از حوزویان در مقابل استفاده از تکنولوژی مقاومت می کنند و این امر سبب شده است که هنوز بسیاری از درس ها فقط به صورت حضوری تشکیل می شود و این امر سبب تجمع طلاب در قم شده است و خود مانعی از هجرت طلاب به شهرهای مختلف است.
🔹همچنین این نگاه و روحیه سنت گرایی نابجا و استفاده نکردن از امکانات الکترونیکی بانکی، سبب شده است که وقت طلاب در صف های طولانی شهریه تلف شود، تا آنجا که حاضرند، شهریه را به تعویق بیندازند، اما به حساب طلاب نریزند.
🔹نکته ای که تذکر آن لازم است این است که در این ایام و اتفاقات که یک ویروس که سبب تعطیلی درس ها می شود، نظام آموزشی مختل می شود و درس ها و حتی شهریه ها عقب می ماند، باید ایمان بیاوریم که اگر به اندیشه های تحولی رهبر انقلاب در حوزه عمل شود، قطعا پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد.
🔹ایشان برنامه ها و پیشنهادات تحول در حوزه و حتی تاکید بر استفاده از تکنولوژی های جدید را از اوایل رهبری خود و حتی قبل از آن در دیدار های متعدد با طلاب بیان کرده اند اما به تعبیر خود ایشان: "از پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره حوزهی علمیه کردم، ... خیلی هایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمهکاره و نیمهراهه تحقق پیدا کرده است ... این عقیده من است ... حالا ممکن است مسئولین حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد. ۸۶/۹/۸".
🔹به امید آنکه تا قبل از آنکه سهراب حوزه علمیه بمیرد، از نوشداروی نظرات تحولی رهبر انقلاب بنوشیم، چرا که نوشداروی بعد از مرگ سهراب، نه تنها فایده ندارد بلکه "خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد. (۹۱/۷/۱۹)"
🔹انشالله اندیشه های تحولی رهبر انقلاب را در موضوعات مختلف در همین کانال منتشر خواهیم کرد.
📌 (۱) تعبیر به آقای خامنه ای، بر اساس بیان برخی سنتی های حوزه است و الا ایشان برای ما رهبر و امام مفترض الطاعه است.
#کلام_ولی
#یادداشت
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠زیارت جامعه کبیره، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه
▪️شهادت حضرت امام هادی (سلاماللّهعلیه) را تسلیت عرض میکنم. این امام بزرگوار در مجموعهی آثار و برکاتی که از ائمّهی هدیٰ (علیهمالسّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهمالسّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند.
▪️زیارت جامعهی کبیره، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهمالسّلام) است، از این بزرگوار است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱/۱
#کلام_ولی #اهل_بیت #ادعیه
#مناسبت #رجب_شعبان_رمضان
@fater290
📜سند زیارت جامعه کبیره
🔰شیخ محمدتقی مجلسی (رضوان الله تعالی علیه)
🔅🔅🔅🔅🔅
💠 امام خمینی(ره) درباره کتاب لوامع صاحبقرانی می فرماید: "کتاب شرح فقیه مولانا مجلسی اول، که یکی از کتابهای نفیس جلیل القدر است و فارسی، مطالعه نما و اگر نفهمیدی از اهلش سوال کن که در آن کنزهایی از معرفت است.
💠💠💠💠💠
در این کتاب درباره زیارت جامعه کبیره چنین آمده است:
🔅اين زيارتى است كه فرا گرفته است همه ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم را كه هر يك را و همه را با هم زيارت مىتوان كرد.
🔅 باين زيارت اما سند اين شكسته چنين است كه بيست و هشت سال قبل از اين به شرف زيارت حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه مشرف شدم و بخاطر فاتر رسيد كه فى الجمله ربطى به هم رسد تا زيارتى با ربط به آن حضرت توانم كرد. مشغول رياضت شاقه شدم و اكثر ايام در مقام حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه مىبودم كه واقع است در خارج نجف اشرف و بعد از ده روز تقريبا كشف حجب شد و محبتى مركب به هم رسيد از محبت حق سبحانه و تعالى، و محبت آن حضرت صلوات اللّٰه عليه، و شبها پروانهوار بر دور روضه مقدسه مىگشتم، و گاهى در رواق عمران مىبودم روزها در مقام حضرت صاحب الامر تا به مرتبه كه مىيافتم كه اگر در آنجا مىبودم دو سه روزى بيشتر نبوده واصل مىشدم، و با خود قرار داده بودم كه در زمستان در نجف اشرف باشم اگر بمانم و مكاشفات بسيار رو داده بود.
🔅 با آن كه شبى نشسته بودم در رواق عمران سنه دست داد و گويا بر در روضه مقدسه عسكريينيم و قبر آن حضرتين در نهايت ارتفاع و طول و عرض بود، و صندوق پوشى از مخمل سبز بر آن صندوق پوشانيدهاند و حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه پشت بر صندوق دادهاند رو به درگاه چون نظرم به حضرت افتاد شروع نمودم در خواندن اين زيارت جامعه و در حفظ داشتم تا جميع را بر آن حضرت خواندم و غرضم زيارت بود با مداحى حضرات و چون تمام شد حضرت فرمودند نعمت الزّيارة خوب زيارتى است عرض نمودم و اشاره كردم به قبر كه زيارت جد شماست حضرت تقرير فرمودند
🔅و فرمودند كه داخل شو بنده داخل شدم و ميل بدست راست كرده ايستادم فرمودند كه پيش آ عرض نمودم كه يا ابن رسول اللّٰه مىترسم كه مبادا از من ترك ادبى واقع شود و كافر شوم فرمودند كه كافر نمىشوى پيش آ دو قدمى پيش رفتم و ايستادم باز فرمودند كه پيش آ و جلالت حضرت مانع بود و اطاعت واجب و در اضطراب بودم حضرت فرمودند كه مترس و پيش آى تا نزديك رفتم، فرمودند بنشين نشستم بدو زانو با ارتعاش و اضطراب تمام و توجّهات بسيار فرمودند و آن سنه برطرف شد و آن عشق حضرت امير المؤمنين منقلب شد به عشق حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليهما
🔅و قبل از اين واقعه مفارقت را ممتنع مىدانستم و روزش يا روز بعد از آن متوجّه زيارت عسكريين صلوات اللّٰه عليهما شدم و در آن رفتن و يك شب در روضه مقدسه ماندن فتوحات عظيمه دست داد و هر چه در آن واقعه ديده بودم همه واقع شد
🔅و اين بنده شك ندارم در آن كه اين زيارت از آن حضرتست با آن كه قطع نظر از واقعه، فصاحت و بلاغت و جامعيّت اوصافى كه هر يك از آنها در اخبار بسيار وارد شده است و به آنها اشاره خواهد شد دليل صحت است، با آن كه صدوق حكم به صحت آن كرده است در اين كتاب و در كتاب عيون، و روات خبر نيز ثقاتند الا موسى كه توثيق صريح ندارد و صدوق اعرفست به رجال از ديگران.
#عرفان #اهل_بیت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
المرسلات
💢نماز لیله الرغائب و ثواب آن @fater290 👇👇👇
📝نماز لیله الرغائب و ثواب آن از کتاب اقبال الاعمال
📌وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويا عن النبي ص و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله فقال في جملة الحديث عَنِ النَّبِيِّ ع فِي ذِكْرِ فَضْلِ شَهْرِ رَجَبٍ مَا هَذَا لَفْظُهُ:
✅مکالمه ملائک با خدا
🔸وَ لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ جُمُعَةٍ فِيهِ [منه] فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَة
🔸فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي سَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ
✅طریقه خواندن نماز امشب بین مغرب و عشا
🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ صَامَ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ ثُمَّ
🔹يُصَلِّي بَيْنَ الْعِشَاءِ وَ الْعَتَمَةِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمَةٍ
🔹يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً
🔹وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
🔹وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ مَرَّةً
🔹فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَيَّ سَبْعِينَ مَرَّةً يَقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ [الْهَاشِمِيِ] وَ عَلَى آلِهِ
🔹ثُمَّ يَسْجُدُ وَ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ سَبْعِينَ مَرَّةً سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ
🔹ثُمَّ يَرْفَعُ رَأْسَهُ وَ يَقُولُ [سبعین مره] رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
🔹ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً أُخْرَى فَيَقُولُ فِيهَا مِثْلَ مَا قَالَ فِي السَّجْدَةِ الْأُولَى
🔹ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَتَهُ [فِي سُجُودِهِ] فَإِنَّهُ تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى
✅ثواب نماز امشب
🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُصَلِّي عَبْدٌ أَوْ أَمَةٌ هَذِهِ الصَّلَاةَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ جَمِيعَ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُهُ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ وَزْنَ الْجِبَالِ وَ عَدَدَ وَرَقِ [أوراق] الْأَشْجَارِ
🔸وَ يُشَفَّعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي سَبْعِ مِائَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ مِمَّنْ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ
🔸فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةِ نُزُولِهِ إِلَى قَبْرِهِ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ ثَوَابَ هَذِهِ الصَّلَاةِ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ بِوَجْهٍ طَلِقٍ وَ لِسَانٍ ذَلِقٍ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَبْشِرْ فَقَدْ نَجَوْتَ مِنْ كُلِّ شِدَّةٍ فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَمَا رَأَيْتُ أَحْسَنَ وَجْهاً مِنْكَ وَ لَا شَمِمْتُ رَائِحَةً أَطْيَبَ مِنْ رَائِحَتِكَ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَنَا ثَوَابُ تِلْكَ الصَّلَاةِ الَّتِي صَلَّيْتَهَا لَيْلَةَ كَذَا فِي بَلْدَةِ كَذَا فِي شَهْرِ كَذَا فِي سَنَةِ كَذَا جِئْتُ اللَّيْلَةَ لِأَقْضِيَ حَقَّكَ وَ آنَسَ وَحْدَتَكَ وَ أَرْفَعَ عَنْكَ وَحْشَتَكَ
🔸فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ ظَلَّلْتُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِكَ وَ إِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ الْخَيْرَ مِنْ مَوْلَاكَ أَبَداً.
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
@fater290
📌مواسم العباده
💠و من مراقبات هذا الشهر أن يعلم أنّ هذه الأشهر الثلاثة مواسم العبادة
👈 فينبغي لطلاب العلم أن يزيدوا فيها جهة العبادات على جهة تحصيل العلم، وإن كان تحصيل العلم أيضاً من أفضل العبادات
📚المراقبات، مراقبات ماه رجب
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
#اطلاعیه_مهم
🔴 نیاز فوری 🔴
💠 جهاد یاری رسانی 💠
✅ در صورت آمادگی جهت حضور در بیمارستان به عنوان #همراه_بیماران_کرونا به شماره 09034892123 پیامک ارسال نمایید.
📌 کاری از خانه طلاب جوان
@fater290