eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
513 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه ۱- ۴۰۰/۱/۱۵ @majazi_almorsalaat
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 💠با عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه همزمان با نیمه شعبان را آغاز میکنیم. 🖊ویژگی های دوره: 🔰 برگزاری دوره به دو صورت آنلاین و آفلاین 🔰 تدوین کتب آموزشی مطابق آثار شهید مطهری ( ایجاد نظام فکری منسجم) 🔰ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه 🔰اعطای گواهی معتبر کشوری ⏳مهلت ثبت نام: ۱۸ فروردین ✅ لینک ثبت نام https://idpay.ir/dore7/800000 💢آیدی راهنمایی و رفع موانع ثبت نام برادران: @binesh_qom 💢آیدی ثبت نام و رفع موانع ثبت نام خواهران : @shahid133 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom دبیرخانه بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه۲۵۹- ۴۰۰/۰۱/۱۶ @majazi_almorsalaat
تقسیمات واجب، گاهی تقسیم واجب (مانند تعبدی و توصلی) است و گاهی تقسیم وجوب (مانند مطلق و مشروط که البته این نوع منحصر در همین مصداق است) است. زیربنای تقسیم واجب به مطلق و مشروط، قول به امکان تقیید «وجوب» است. اگر شخصی منکر تقیید وجوب شود، تقسیم واجب به مطلق و مشروط، سالبه به انتفای موضوع خواهد بود. آخوند خراسانی در کفایه می فرماید که قول به عدم امکان تقیید وجوب، منسوب به شیخ است. وجوهی برای وجه انتساب این قول به شیخ (و عدم انتساب قطعی) وجود دارد: وجه اول این است که جناب شیخ این بحث را فقط در مورد قید زمان مطرح کرده است و قائل است که زمان نمی تواند قید وجوب باشد. اما از این قول نمی توان گفت که شیخ مطلقا منکر رجوع قید به وجوب است. وجه دوم این است که: بحث رجوع قید گاهی به صورت ثبوتی و در مورد حکم و بعث بیان می شود و می گوییم که آیا بعث می تواند مقید بشود یا خیر؟ این بحث بحث اصلی و اصولی تقسیم واجب به مطلق و مشروط است و گاهی به صورت اثباتی و زبان شناسانه در مورد دال بر وجوب مطرح می شود به این صورت که آیا دال بر وجوب (مثلا هیئت) می تواند مقید شود یا خیر؟ آنچه که از شیخ موجود است، این است که هیئت که یکی از دوال بر وجوب است، نمی تواند مقید شود. اما از این دیدگاه نمی توان، انکار تقسیم مطلق و مشروط را نتیجه گرفت. چرا که اولا دال بر وجوب منحصر در هیئت نیست و در مثل «کتب»، ماده دلالت دارد. ثانیا بر فرض که دال بر وجوب منحصر در هیئت باشد، این قول شیخ در مورد عدم تقیید هیئت است و نمی توان از آن نتیجه گرفت که وجوب مقید نمی شود چون این دو، دو مسئله هستند و نمی توان بین آنها ملازمه برقرار کرد. یکی از ثمرات مهم بحث مطلق و مشروط، حل مشکل مقدمات مفوته است. در مقدمات مفوته، اگر زمان قید وجوب باشد، مشکل ایجاد می شود چون قبل از تحقق زمان وجوب، وجوب مقدمات محقق نمی شود. اما اگر زمان قید واجب باشد و وجوب نسبت به زمان مطلق باشد، آنگاه وجوب واجب، قبل از زمان امتثال آن وجود دارد و لذا اشکالی در تحقق وجوب برای مقدمات وجود ندارد. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه ۲- ۴۰۰/۱/۱۶ @majazi_almorsalaat
⭕️كفيلة بجميع احتياجات البشر؛ 🔰كانت ديانة الإسلام كفيلةً بجميع احتياجات البشر؛ من اموره السياسيّة و اجتماعاته المدنيّة إلى‏ حياته الفرديّة- كما يتّضح ذلك بالرجوع إلى‏ أحكامه في فنون الاحتياجات، و شؤون الاجتماع و غيرها. 📚امام خمینی، الاجتهاد و التقلید ص۵ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه۲۶۰ سه شنبه ۴۰۰/۰۱/۱۷ @majazi_almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه۳ سه شنبه ۴۰۰/۱/۱۶ @majazi_almorsalaat
💠| دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی 🔰استاد حجت الاسلام احمد هروی 🔊در حال حاضر تدریس کتاب در مدرسه علی بن موسی الرضا (ع) تهران و تدریس کتاب در مدرسه کریمه اهل بیت (س) قم، در حال برگزاری است. 📌صوت جلسات تدریس این کتاب در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
🌀یکی از اعضای کانال که در حال استماع صوت های تدریس استاد هستند، نیاز به دارند. 🔰اگر کسی از دوستان تمایل به مباحثه اصول‌فقه دارد به @ad_almorsalaat پیام دهد. @almorsalaat
🌀یکی از اعضای کانال نیاز به برای کتاب دارند. 🔰اگر کسی از دوستان تمایل به مباحثه لمعه دارد به @ad_almorsalaat پیام دهد. @almorsalaat
🌀| حوزه علميه اگر درست بشود، ايران درست مى ‏شود. 💠راجع به حوزه علميه، عقيده‏‌ام بر اين است كه بايد به آن بيشتر از همه چيز توجه كرد؛ چرا كه حوزه علميه اگر درست بشود، ايران درست مى‌‏شود. 💠و اگر- خداى نخواسته- در حوزه علميه فسادى به وجود آيد- و لو در دراز مدت- در سرتاسر ايران آن فساد پيدا مى‌‏شود و آنها كه هميشه در فكر بوده‌‏اند كه در حوزه علميه نفوذ كنند، به همين خاطر است. آنها، نفوذ ظاهرى نيست كه معلوم باشد فلان آقا نفوذى است. چه بسا بيشتر از شما اظهار ديانت بكند، مع ذلك، در موقع مناسب كارش را انجام دهد. اينها از مشكلات حوزه است. 📚صحیفه امام، ج۲۰ ص۱۹۰ @almorsalaat
را به دوستان خود معرفی کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
: 🔹 اى عزيزان من! و را در تمام اعمال و گفتار و كردارتان بايد داشته باشيد، نه سال و ماهى يك مرتبه؛ بلكه شبانه روزى يك مرتبه، اگر نگوئيم ساعتى يك مرتبه محاسبه و هر آنى مراقبه لازم است. 🔹اگر نفس را آزاد گذاشتيد و مراقب آن نبوديد و محاسبه اعمال نكرديد و دوش به دوش غفلت عمر را گذرانديد، از سوء خاتمه بترسيد. 🌐ندای سعادت @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مقدار نیاز به ادبیات عرب از نگاه امام خمینی/ اجتهاد در ادبیات نیاز نیست. 🔰استاد علی فرحانی 📖عبارت امام: العلم بفنون العلوم العربيّة بمقدار يحتاج إليه في فهم الكتاب و السنّة، فكثيراً ما يقع المحصّل في خلاف الواقع؛ لأجل القصور في فهم اللّغة و خصوصيّات كلام العرب لدى المحاورات، فلا بدّ له من التدبّر في محاورات أهل اللّسان، و تحصيل علم اللّغة و سائر العلوم العربيّة بالمقدار المحتاج إليه. (الاجتهاد و التقلید ص9) @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ : بنده امسال پایه اول هستم و 17 سال دارم، حوزه ما در تهران به گونه ای هست که دروس فوق برنامه زیاد دارن و چون هدف و مقصود بنده اجتهاد هست، میخواستم از شما این سوال رو بپرسم که اگر بنده به قم بیام به هدفم میرسم یا خیر؟؟ چون بعضی از افراد میگن که در سال های اول طلبه نباید به قم بره. 🌀پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
📚| مفاخر اسلام ج 12؛ زندگی نامه آیة الله العظمی بروجردی به قلم مرحوم استاد علی دوانی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/68 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه۲۶۱ چهارشنبه ۴۰۰/۰۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
حضرت امام (ره) در نقد کلام شیخ انصاری، ضابطه ای را برای تفکیک قیود واجب (راجع به ماده) از قیود وجوب (راجع به هیئت) بیان می کنند. نکته ای که استاد در این جلسه تاکید کردند و قابل توجه است این است که: حضرت امام (ره) پس از بیان ضابط و میزان، مثالی را ذکر می کنند و سپس می فرمایند که «ان للقیود الراجعه الی الهیئه موارد آخر». ظاهر این عبارت این است که گویا حضرت امام همانند آخوند می خواهند، مواردی را استقراء کنند و این با اینکه در ابتدا می خواهند میزان را بیان کنند، ناساگار است. اما با توجه به اینکه حضرت ایشان، ابتدا ضابط را بیان کرده است، مواردی را که در ادامه بیان می کنند در واقع مثال های دیگری برای همان ضابط است. استاد در ضمن توضیح بحث، آن فاعده کلی را بر این موارد اُخر نیز تطبیق کردند. از این تفسیر عبارت امام (ره) پاسخ اشکالات برخی از شاگردان امام (ره) به ایشان بدست می آید. چرا که اشکالات امام (ره) به برخی دیگر از بزرگان همچون آقا ضیاء، اشکال به ضابطه کلی آنهاست و ضابطه آنها را جامع نمی داند. اما به جناب آخوند اشکالی وارد نیست چون ایشان در مقام بیان ضابط نبوده است. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد علی فرحانی جلسه۴ چهار شنبه ۴۰۰/۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| مقدار مورد نیاز به در استنباط از نگاه امام خمینی 🔰استاد علی فرحانی 📖عبارت امام: تعلّم المنطق بمقدار تشخيص الأقيسة، و ترتيب الحدود، و تنظيم الأشكال من الاقترانيّات و غيرها، و تمييز عقيمها من غيرها، و المباحث الرائجة منه في نوع المحاورات؛ لئلّا يقع في الخطأ، لأجل إهمال بعض قواعده. و أمّا تفاصيل قواعده و دقائقه الغير الرائجة في لسان أهل المحاورة، فليست لازمة، و لا يحتاج إليها في الاستنباط. (الاجتهاد و التقلید ص10) @almorsalaat
🌀فقه الله الاکبر 🌐فقه اسلامى، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نيست؛ فقه اسلامى مشتمل بر جوانبى است كه منطبق بر همه‌ى جوانب زندگى انسان است؛ فردياً، اجتماعياً، سياسياً، عبادياً، نظامياً و اقتصادياً؛ فقه الله الأكبر اين است. آن چيزى كه زندگى انسان را اداره مى‌كند يعنى ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگى و ارتباطات اجتماعى و ارتباطات سياسى و وضع معيشتى و ارتباطات خارجى، فقه است. 🔰رهبر معظم انقلاب 70/11/30 @almorsalaat
| للسالک ان لا یترک بعض فقراته فی تمام السنه 🔰مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی، کتاب المراقبات @almorsalaat
| سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» 🔰استاد علی فرحانی 📆 پنج‌شنبه‌ ها ساعت ۹ الی ۱۱ 📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح ✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است. 🔘لینک شرکت مجازی https://b2n.ir/955386 @almorsalaat
🌀اعلم از همه فقهای درجه یک ♻️امام‌ در زمان‌ خود از همه‌ فقهای‌ درجه‌ یک‌ اعلم‌ بودند و این‌ مهم‌ در زمینه‌ فلسفه‌ و عرفان‌ نظری‌ نیز کاملا صدق‌ می‌کند. امام‌ مسلط به‌ مبانی‌ فقه‌ و فلسفه‌ اسلامی‌ در عالیترین‌ شکل‌ آن‌ بودند و بهترین‌ فقها و فلاسفه‌ از شاگردان‌ آن‌ حضرت‌ محسوب‌ می‌شدند. 🔰رهبر معظم انقلاب 73/3/4 @almorsalaat