eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
عرفان و معنویت شهید مطهری در نگاه استاد.mp3
35.86M
🔊| عرفان حقیقی و سلوک معنوی شهید مطهری/ جواب به برخی ابهامات و سوالات در این رابطه/ جایگاه «تکلیف مداری» در حیات علمی و معنوی شهید مطهری 🎙استاد علی فرحانی 📚جلسه مجازی. 1402/2/12 ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
المرسلات
🔊#شهید_مطهری| عرفان حقیقی و سلوک معنوی شهید مطهری/ جواب به برخی ابهامات و سوالات در این رابطه/ جایگا
. 📌توصیه میکنیم حتما این جلسه استاد را استماع کنید. استاد در این جلسه مطالب بسیار جالب و قابل توجهی را بیان کرده و نکات مهمی را در مورد معنویت استاد شهید مطرح میکنند. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ_11.2.1402_02..mp3
38.65M
🎙| ادامه گفتگوی استاد و طلاب در مورد کیفیت موضوع شناسی در فضای فقه معاصر/ در فضای فقه معاصر، باید مبادی بنیادین مساله که از آن به «فلسفه مضاف» در اصطلاح مشهور تعبیر میشود مورد توجه باشد/ روش شناسی در ناحیه موضوع و‌ نیز حکم باید مورد توجه باشد/ در این فضا، فقه اختصاص به طهارت تا دیات ندارد بلکه فقه بالمعنی الاعم مورد نظر است/ باید مساله فقه نظام و هرم فقهی را از «حل مسأله» جدا کنیم/ ممکن است برخی مسائل بدون نیاز به فقه نظام و مبتنی بر مدل «حل مسأله» قابل حل باشند/ باید توجه داشت که موضوعات فعلی بسیار گسترده و ذو ابعاد هستند/ یکی از اشکالاتی که از قبل مطرح بوده است این است که با نگاه تعذیری و تنجیزی نمیتوان موضوعات اجتماعی را پاسخ داد زیرا ملاک در موضوعات اجتماعی اصابه به واقع است/ به نظر میرسد پاسخ نهایی این مسائل در دستگاه استنباطی حضرت امام شکل میگیرد/ دستگاه امام با نظامات فقهاء قبل از ایشان، تفاوت بالتباین ندارد بلکه حضرت امام، مولد علم است و «ریشه» کلماتشان در کلام متقدمین بر ایشان، قابل یافت است 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 17.2.1402.mp3
40.66M
🎙| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت امام در تولید علوم انسانی و حل مسأله/ نظام حضرت امام موافق با فقه اکبر است/ دستگاه استنباطی که نسبت به ادله معارف، لابشرط باشد در عرصه فقه معاصر منتج نیست/ حضرت امام این نگاه و نظام خود را در عرصه فقه حکمرانی و مساله ولایت فقیه اعمال کرده اند/ اشاره ای به استدلال حضرت امام بر ولایت فقیه و احکامی که مربوط به منصب ولایت فقیه اند/ بر این اساس، بدون اینکه مبتلا به اشکال «عرفی شدن فقه» شویم مساله علوم انسانی اسلامی، حل میشود/ حضرت امام را نباید حاشیه سائر بزرگان دید بلکه ایشان مکتب مستقلی است/ از این منظر، اشاره ای به باب اجزاء در بیان حضرت امام و تفاوت آن با سائر اعلام 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 16/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💫 در درس فقه فرهنگ فیضیه چه می گذرد؟ ▪️بخش اول: این یک تقریر عادی نیست ✍🏻 سید مجتبی امین جواهری استاد علی فرحانی سالهاست که در مراکز مختلف حوزوی عناوین فقه معاصر مثل؛ فقه فرهنگ، فقه روابط اجتماعی و دوراهی های اجتماعی را تدریس می کنند. از تا و امروز هم درمدرسه فیضیه این موضوع همچنان ادامه دارد. به موازات این دروس، دوره هایی نیز با محتوای نظام استنباطی امام یا اصول فقه فرهنگ و... برای تبیین دستگاه استنباطی مناسب با فقه معاصر برگزار شده است. در کانال می توانید بخش عمده ای از این دروس را بیابید. در این مجموعه یادداشت های کوتاه قرار است یک تقریر از درس های امروز فقه فرهنگ در فیضیه، برای شما مخاطبین محترم کانال المرسلات داشته باشیم. ☘️☘️☘️☘️☘️☘️🍀 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀 🍀 ☘️چرا این تقریر است؟ از قدیم رسم بوده؛ در دروس خارج طلاب شرکت کننده مشغول می شدند و سعی می کردند محتوای کلاس را با همان دقت و ساختار و چیدمان ذهنی که از استاد آموختند در تقریر منعکس کنند ولی این جلسات با درس های مرسوم متفاوت است و علاوه بر تقریر عادی نیاز به شرح یا گزارشی از فضای کلاس دارد چون استاد در این درس تنها یک مدرس نیستند بلکه مربی و هدایتگر جمع برای رسیدن به نقطه مطلوب محسوب می شوند. نقطه مطلوب این کلاس گم شده نسل متفکران ایران اسلامی است. جایی است که هنوز جز امام خمینی (ره) رد پای کسی بر آن نقش نبسته است. ☘️ بگذارید ابتدا کمی از قالب جلسه بگویم: محتوای درس با جمع بندی و ارائه پژوهشی طلاب پیش می رود و استاد محترم با توجه به دارایی های موجود از فعالیت های پژوهشی، حرکت علمی درس را رهبری می کنند. از قدیم درس خارج ها جنبه کارگاهی برای کسب ملکه اجتهاد داشته به صورتی که در کتاب مرحوم ردپای اشکالات شاگردان را می توان در انقلت و قلت های کتاب یافت یا روش مکتب سامرا و مرحوم میرزای شیرازی، ولی امروز این جنبه هم به تنهایی کفایت نمی کند علاوه بر تربیت ذهن شاگردان، اقتضای محتوای دروس فقه معاصر این است که فعالیت علمی به صورت جمعی انجام شود. طلاب درس بعدازظهر فیضیه تخصص های مختلفی دارند. از فقه سنتی تا فقه معاصر از تا فلسفه غرب هر یک جنبه ای از نیاز محتوایی درس را فراهم می کنند. بارها در کلاس بابت تنوع و تخصص حاضرین خدا را شکر کردند چون دارایی های افراد به سرمایه کلاس اضافه می شود و طلاب شرکت کننده صرفاً مستمع نیستند. چرا مدعی هستم امروز بدون تیم پژوهشی مسائل فقه معاصر حل نمی شود؟ چون موضوعات چند ویژگی منحصر به فرد دارند: 👈🏻اولا جدید و بی سابقه است 👈🏻ثانیاً در مغرب زمین متولد شده 👈🏻ثالثاً بسیار درهم تنیده است 👈🏻رابعاً ارتباط تنگاتنگ با حوزه های مختلف فکری و اجتماعی دارد 👈🏻خامساً مسأله محور یا میدانی است 👈🏻سادساً در حال تغییر و تحول است 👈🏻سابعاً در ظرف حکومت است 👈🏻ثامناً تحت تأثیر مفاهیم بنیادین الحادی است همین هشت ویژگی در موضوعات فقه معاصر باعث می شود مدل قدیمی ارائه محتوا از سمت استاد و تقریر مطالب به تنهایی کفایت نکند. ضروری است پژوهش جنبه های مختلف موضوع بر عهده هر یک از حاضرین درس باشد. https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b ☘️و اما محتوای کلاس: از چند سال پیش تر که بحث آغاز شد مسیر منطقی علم برای شناخت فرهنگ، روابط اجتماعی و دوراهی های اجتماعی آغاز شد. طلاب شرکت کننده زیر نظر استاد، مبادی اصلی تصوری و تصدیقی که این مسأله را مطالعه و آنالیز کرده و نتیجه تحقیقات خود را در درس ارائه کردند. در ادامه این موضوع ذیل چند مسأله به صورت جزئی بررسی شد: 🔸اول: حضور زنان در ورزشگاه ها 🔸دوم: تفکیک جنسیتی در محیط های آموزشی 🔸سوم: سن ازدواج دختران این سه مسأله در قالب بررسی دوراهی های اجتماعی، مصلحت فرد و جامعه و عوامل تأثیرگذار در تصمیم گیری تبیین شد. پژوهشگران با توجه به مزیت های نسبی خود، هر یک با رویکردهای مختلف آن را مطالعه کردند و ده ها پایان نامه، مقاله، کتاب و ... در هر یک از مسائل بررسی شد و رفرنس ها در گروه مشترکی که استاد و طلاب در آن عضو بودند، منتشر شد. مجموع پژوهش ها در درس به این نقطه رسید که از منظر جنسیت، ضروری است؛ الگوی فقه المرأه یا اسلام درباره طراحی شده و ابواب فقهی با توجه به آن بازبینی گردد چرا که درصد زیادی از گزاره ها و همینطور رویکرد ما به مسأله را تحت تأثیر قرار می دهد. ☘️ یک سوال اساسی ... سوالی که همیشه در پیش روی ما قرار داشت این است که؛ آیا فحص و یأس ما از موضوع زنان و جامعه مدرن امروز با زیرساخت های جدید و مناسبات انسانی_غربی کافی بوده است؟ آیا نیاز است که ما همه مبانی فلسفی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی غربی را از ابتدا با همان عمق یک فیلسوف مغرب زمین بیاموزیم سپس نظریه های علوم انسانی را در رشته های مختلف با دقت های یک نظریه پرداز مطالعه و آموزش دهیم؟ ادامه دارد با ما همراه باشید...✋ ✍️سید مجتبی امین جواهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فقه_فرهنگ| در ساحت فقه معاصر، الگوریتم و ضوابط فقهی را فراموش نکنیم/ جایگاه دستگاه و مکتب حضرت اما
. ❇️استاد علی فرحانی در سلسله جلسات تدریس فقه فرهنگ مورخ 16/2/1402 فرمودند: 1⃣در ساحت فقه معاصر باید ملتفت باشیم که در راستای تطبیق منابع بر شرائط فعلی و حل نیازها و سوالات روز بشر، باید رژیم منطقی و پارادایم تحول و تولید جدید را تعریف کنیم و الا اگر این پارادایم و الگوریتم را رها کنیم و صرفا نتیجه محور به دنبال حل مساله یا تولید علوم انسانی اسلامی باشیم، مصون از یک نحو پروتستانتیسم در دنیای اسلام، نخواهیم بود 💠لذا حل مساله در فضای فقه معاصر باید مبتنی بر دستگاه استنباطی و قواعد و ضوابط فقه باشد ولو برای رسیدن به نتیجه در این فضا، نیاز به گذر زمان داشته باشیم. پس در این عرصه نباید نگاه منبع محور را از دست بدهیم. 2⃣به نظر می رسد دستگاه استنباطی و مکتبی که حضرت امام در مکتوباتشان توضیح میدهند تنها نظامی است که در نهایت، جوابگو است. این نگاه امام متناسب با فقه اکبر است که ادله معارف و هست ها و نیست ها را نیز شامل میشود زیرا اساسا حتی اگر دستگاهی نسبت به هست و نیست ها، لابشرط هم باشد در فضای فقه معاصر پاسخگو نیست. 3⃣اگرچه حضرت امام این دستگاه را در فضای فقه معاصر، اعمال نکرده اند اما آن را در فضای فقه حکمرانی اجراء کرده و به این وسیله نظریه ولایت فقیه را نهائی کرده اند. 💠به عنوان مثال، حضرت امام در مبحث ولایت فقیه با التفات به همین پارادایم و سیستم فقهی می فرمایند: قبول ولایت فقیه «با نظر استقرائی» به متن دین و فقه، بدیهی است زیرا اکثر فقه، اجتماعی است و اساسا طبع فقه ملازم با قبول ولایت فقیه است. 💠حضرت امام در رساله لاضرر می فرمایند ولی فقیه نیاز به ابزار حکم دارد آنهم احکامی که متعلق به منصب ولایت فقیه اند لذا رسول الله هم از باب اینکه صاحب منصب ولایت فقیه است از این سنخ احکام دارند که البته این جنس احکام، حکم شناسی و نیز خطاب شناسی خاص خود را میطلبد. 💠توجه به این نکته و التفات به این سنخ احکام، در احکام فقه اجتماعی بسیار موثر اند لذا ممکن است برخی از احکام اجتماعی اساسا حکم شناسی متعارف که مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیه است را نداشته باشد بلکه به نحو دیگری باید تحلیل و بررسی شوند. 4⃣با این توضیحات مشخص میشود که برای حل مسائل در عرصه فقه معاصر دچار اشکال «عرفی شدن فقه» نمیشویم یعنی با نگاه حضرت امام و مکتب استنباطی ایشان است که میتوانیم مبتنی بر فقه اسلام، جوابگوی مسائل روز باشیم بدون اینکه از ضوابط فقهی و استنباطی خارج شویم. 💠به عنوان مثال، شاهد این مطلب باب إجزاء است که عمده بزرگان همچون میرزای نائینی و شهید صدر و بالتبع ایشان، بعض معاصرین هم قائل اند که بطلان تصویب ملازم با عدم اجزاء است لذا محقق خوئی می فرمایند در باب اجزاء نیاز به تفکیک امارات از اصول عملیه نیست بلکه آنچه ملاک است، تفکیک بین مسلک تخطئه و تصویب است. در این فضا است که بزرگانی همچون محقق اصفهانی و محقق خوئی میفرمایند که دلیل بر تصویب اجماع است و چون اجماع دلیل لبی است به قدرمتیقن آن اخذ میشود. این در حالی است که میرزای نائینی در نهایتا می فرمایند اجماعا اجزاء در عبادات مسلم است. 💠اما حضرت امام می فرمایند مبحث إجزاء متعلق به أجزاء و شرائط است نه اصل حکم. لهذا مبحث اجزاء مربوط به موضوعات احکام است در حالی که تصویب مربوط به اصل حکم است پس مبحث اجزاء تخصصا از تحت بطلان تصویب خارج است. 💠به عبارت دیگر طبق نگاه مشهور، تصویب مربوط به مرتبه انشاء از مراتب حکم است اما اجزاء و شرائط مربوط به فعلیت است لذا است که مساله أجزاء و شرائط متاخر از مرتبه تصویب است پس ملازمه ای بین اجزاء و تصویب نیست. 6⃣مقصود این است که مکتب استنباطی حضرت امام را نمی توان حاشیه سائر بزرگان دید بلکه یک مکتب مستقل و عمیق است که باید کاملا دریافت شود و اساسا پارادایم ای که حضرت امام تبیین میکنند مسائل اجتماعی را در جای خودشان قرار داده و به آنها جواب تام میدهد و مشکل علوم انسانی را بتمامه حل میکند. ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
با عرض سلام و وقت بخیر 🔴 قابل توجه متقاضیان کتاب درآستانه حکمت 👈 برای تهیه کتاب لطفا اطلاعات زیر را به همراه فیش واریز ارسال کنید: 🔸نام و نام خانوادگی 🔸استان 🔸شهر 🔸روستا 🔸آدرس دقیق (محله، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه، واحد) 🔸کدپستی 🔸شماره همراه 💰شماره کارت: 💳 6037997421279549 🔅قیمت جلد اول👈 ۱۰۰ هزارتومان 🔅قیمت جلد دوم👈 ۱۵۰ هزارتومان 🔅هزینه ارسال پستی👈 ۱۸ هزارتومان 🛑 ارسال اطلاعات و فیش واریز به اکانت: @smojtabaamin لطفا اطلاعات فوق را به صورت کامل ارسال کنید تا در امور مربوط به ثبت خرید و ارسال کتاب وقفه ایجاد نشود. ارسال پستی به صورت هفتگی صورت می گیرد از صبوری شما سپاسگزاریم. 🌹🙏 ♦️خرید حضوری در مجتمع ناشران قم غرفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طبقه همکف سمت چپ 〰〰〰〰〰〰 🔸ناشناس: https://daigo.ir/pm/0sCDkG 🔸آی دی: @smojtabaamin ✍️سید مجتبی امین جواهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| خاطره استاد از صحبتی که با علامه حسن زاده (ره) داشتند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 🌐 لینک کلیپ در آپارات https://www.aparat.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b