هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ الگوهایی که امام تبیین می کنند مشکل علوم انسانی را بتمامه حل می کند
🔻حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در سلسله دروس خارج فقه فرهنگ:
🔹 در ساحت فقه معاصر باید ملتفت باشیم که در راستای تطبیق منابع بر شرائط فعلی و حل نیازها و سوالات روز بشر، باید رژیم منطقی و پارادایم تحول و تولید جدید را تعریف کنیم و الا اگر این پارادایم و الگوریتم را رها کنیم و صرفا نتیجه محور به دنبال حل مساله یا تولید علوم انسانی اسلامی باشیم، مصون از یک نحو پروتستانتیسم در دنیای اسلام، نخواهیم بود.
🔹 لذا حل مساله در فضای فقه معاصر باید مبتنی بر دستگاه استنباطی و قواعد و ضوابط فقه باشد ولو برای رسیدن به نتیجه در این فضا، نیاز به گذر زمان داشته باشیم. پس در این عرصه نباید نگاه منبع محور را از دست بدهیم.
🔹 مکتب استنباطی حضرت امام را نمی توان حاشیه سائر بزرگان دید بلکه یک مکتب مستقل و عمیق است که باید کاملا دریافت شود و اساسا پارادایم ای که حضرت امام تبیین میکنند مسائل اجتماعی را در جای خودشان قرار داده و به آنها جواب تام میدهد و مشکل علوم انسانی را بتمامه حل میکند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33023
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 #شرح_الموجز
🔰استاد علی فرحانی
🔻حضرت امام خمینی با تلقی صحیح مکتب شیخ انصاری، به دخالت عنصر «زمان» و «مکان» در اجتهاد توجه ویژهای داشتند.
🔻ایشان با ابتکاراتی که در مباحث سندی و دلالی داشتند، نظام اصولی خود را به گونهای طراحی کردند که با پیادهسازی آن بر متن احادیث، در عین اینکه کلام معصوم از قرائن شخصیه، زمانیّه، مکانیّه و شأن صدور خارج میگردد، در مراد جدی امام خللی به وجود نمیآید و سبب «انسداد» نمیشود.
🔻در نظام فکری حضرت امام، «#اجتهاد» یعنی: «روحِ حاکم فقه را یافتن و بر بستر زمان و مکان تطبیق دادن».
🔻با این روش کلام معصوم در زندان زمان و مکان باقی نمیماند و حکم افعال اختیاری انسان در همۀ اعصار و در محیطهای گوناگون روشن میگردد. نتیجۀ این دستگاه استنباطی حکم الهی جاویدانی است که به صورت «قضیۀ حقیقه» بیان میشود.
🔻این نظام اجتهادی میتواند با همان شیوۀ #فقه_جواهری تحولی در فقه شیعه ایجاد کند و راه تولید #علوم_انسانی_اسلامی را هموار سازد.
📚گزیدهای از مقدمه کتاب شرح الموجز / استاد علی فرحانی
#کتاب_شرح_الموجز
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#اخلاق_و_عرفان| لا یجوزها الّا البَکّائون
🔸درباره گریه های حضرت یحیی(ع)
🔸فلسفه و عرفان باید به عمل منجر شود
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس نهایه الحکمه. مدرسه فیضیه.1396
🌐دانلود کلیپ از آپارات المرسلات👇
https://aparat.com/v/Xu38b
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#علم_اصول| در عرصه فقه معاصر، هر چه قدر دانش میانی (علم اصول) یک فقیه، قوی تر باشد، پاسخگویی فقه هم بیشتر خواهد بود.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات فقه فرهنگ
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/eLyiX?eitaafly
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه(س)
🎙آیت الله مصباح یزدی (ره)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 25.2.1402..mp3
42.58M
🎙#فقه_فرهنگ| مراتب کمال انسان از نگاه انسان شناسی اسلامی/ مقام عبودیت و اخلاص/ عقلا و نقلا شریعت با منابع فعلی آن برای وصول انسان به مقام اخلاص کفایت میکند/ اشاره ای به حدیث ثقلین از این منظر/ تاثیر بسزای اجتماع و نقش تعالیم اجتماعی اسلام در کمال انسانی/ اصیل بودن کمالات اجتماعی و استجراری نبودن آنها/ استخراج نظر شارع در عرصه فقه معاصر وابسته به قوت دانش میانی و علم اصول است
🎙استاد علی فرحانی
📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 30/2/1402
#علوم_انسانی_اسلامی
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
21.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#حضرت_معصومه| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س)
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 31/2/1402
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/hJz5Z
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
📌من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست
🔰علامه طهرانی
💠امّا روش عرفانى و اخلاقى استاد:
💢آنچه مىدانم از آن يار بگويم يا نه
💢و آنچه بنهفته ز اغيار بگويم يا نه
💢دارم اسرار بسى در دل و در جان مخفى
💢اندكى ز آنهمه بسيار بگويم يا نه
💢سخنى را كه در آن بار بگفتم با تو
💢هست اجازت كه در اين بار بگويم يا نه
💢معنى حُسن گل و صورت عشق بلبل
💢همه در گوش دل خار بگويم يا نه
💢وصف آنكس كه در اين كوچه و اين بازار است
💢در سر كوچه و بازار بگويم يا نه
💠من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست .
💠من اگر خدا شناس باشم يا پيغمبر شناس،و يا امام شناس،همۀ اينها به بركت رحمت و لطف اوست.
💠يعنى از وقتيكه خداوند او را بما عنايت كرد،همه چيز را مرحمت كرد. او همه چيز بود؛بلند بود و كوتاه بود،در عين بلندى كوتاه؛و در عين اوج و صعود،در حضيض و نزول .
💠با ما طلبههاى عَجول و گستاخ،نرم و ملايم؛مانند پدر بلند قامتى كه خم مىشود و دست كودك را مىگيرد و پا بپاى او راه مىرود،استاد با ما چنين مىكرد؛او با ما مماشات مىنمود. و با هر كدام از ما طبق ذوق و سليقه و اختلاف شدّت و حِدّت و تندى و كندى او راه مىرفت؛و تربيت مىنمود.
💠و با آنكه اسرار الهيّه در دل تابناك او موج مىزد سيمائى بشّاش و گشاده و وارفته،و زبانى خموش،و صدائى آرام داشت . و پيوسته بحال تفكّر بود،و گاهگاهى لبخند لطيف بر لبها داشت .
💢بحسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد
💢تو را در اين سخن انكار كار ما نرسد
💢اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند
💢كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد
💢بحقّ صحبت ديرين كه هيچ محرم راز
💢به يار يكجهت حقگزار ما نرسد
💢هزار نقش برآيد ز كِلك صُنع و يكى
💢بدلپذيرى نقش نگار ما نرسد
💢هزار نقد به بازار كائنات آرند
💢يكى به سكّۀ صاحب عيار ما نرسد
💢دريغ قافلۀ عمر كانچنان رفتند كه گردشان به هواى ديار ما نرسد
💠آرى،اى استاد عزيز! بعد از تو بايد همان جملهاى را گفت كه حضرت سجّاد عليه السّلام بر سر قبر پدر گفت: أَمَّا الدُّنْيَا فَبَعْدَكَ مُظْلِمَةٌ؛وَ أَمَّا الاخِرَةُ فَبنُورِ وَجْهِكَ مُشْرِقَةٌ.
📚مهرتابان. صص 80_81
#علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 31.2.1402.MP3
23.05M
🎙#فقه_فرهنگ| خلاصه ای از مطالب جلسه گذشته/ اشاره ای به اهمیت و تفاوت موضوع شناسی در ساحت فقه معاصر/ تأکید بر اهمیت پرداختن به دستگاه استنباطی در عرصه فقه معاصر/ منظور از دستگاه استنباطی، اصول انتزاعی و یا توسعه بی ضابطه منابع نیست/ علم اصول، نتیجه احتیاج متشرعه به استنباط از ادله است/ دستگاه استنباطی در طول تاریخ فقاهت شیعه، وسیع تر شده است/ شاهد این مطلب سبک «کتب فقه منصوص» و «کتب فقه تفریعی و استدلالی» در طول تاریخ فقه شیعه است/ لزوم توجه به «متن فقه»/ از این منظر تفاوتی بین انفتاح و انسداد نیست/ نگاهی به مساله سبک تراکم ظنون شیخ اعظم و سید یزدی در مقابل سبک قالبی محقق خوئی از این منظر/ اشاره ای به قاعده قرعه در فقه، از این منظر
🎙استاد علی فرحانی
📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 31/2/1402
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه #المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل
⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که:
💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست
💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست
⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر #وحدت_شخصی دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است.
⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای #اصالت_وجود و تبیین حقیقتِ #تشکیک_وجود و توضیح عمق قاعده #علیت، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ #توحید_قرآنی به پایان رساند.
⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از #ابن_رشد خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه #اسکولاستیک که اوج آن در «سَنت توماس #آکویناس» جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد.
⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با #دکارت - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در #سوبژکتیویسم فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت.
⭕️ملاصدرا بر خلاف #اسپینوزا، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید.
⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از #هگل حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود.
⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است...
رحمه الله و حشرنا الله معه
🖊 سید محمد هاشمی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#ملاصدرا| معنویت و حالت قلبی انسان/ علت عدم نقد حدوث دهری توسط ملاصدرا رضوان الله علیه / اینجا است که عظمت ملاصدرا منکشف میشود
🎙استاد علی فرحانی
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/zwIqc
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
#بزرگداشت_ملاصدرا
#فلسفه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat