eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
معذریت و منجزیت در فقه_01.mp3
4.77M
🔊| آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضمانت تحقق آثار آن» را در فضای علوم انسانی دارد؟! 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس مکاسب (فقه 6). القول فی ماهیة العیب. سال 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پیشنهاد میکنم حتما بشنوید👆
0018-KharejFeq-14020901.MP3
44.33M
🔊| ادامه مبحث عموم قاعده «الماء طاهر و مطهر»/ توضیح مفصل تفاوت اطلاق از دیدگاه حضرت امام و اطلاق مقامی در بیان مشهور/ بررسی آیه «انا انزلنا من السماء ماءا طهورا» از این منظر/ بررسی مفصل توضیح محقق خوئی از این آیه و نکاتی مهم از این منظر/بیان نظریه مختار در قبول دلالت آیه شریفه بر عموم حکم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 1/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️...قَالَ‌ : حَجَجْتُ‌ مَعَ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي حَدِيثٍ‌ طَوِيلٍ‌ فَقُلْتُ‌ يَا اِبْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ لَوْ نُبِشَ‌ قَبْرُ اَلْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ هَلْ‌ كَانَ‌ يُصَابُ‌ فِي قَبْرِهِ‌ شَيْ‌ءٌ ❇️فَقَالَ‌ يَا اِبْنَ‌ بُكَيْرٍ مَا أَعْظَمَ‌ مَسَائِلَكَ‌ إِنَّ‌ اَلْحُسَيْنَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ مَعَ‌ أَبِيهِ‌ وَ أُمِّهِ‌ وَ أَخِيهِ‌ فِي مَنْزِلِ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ مَعَهُ‌ يُرْزَقُونَ‌ وَ يُحْبَرُونَ‌ وَ إِنَّهُ‌ لَعَنْ‌ يَمِينِ‌ الْعَرْشِ‌ مُتَعَلِّقٌ‌ بِهِ‌ يَقُولُ‌- يَا رَبِّ‌ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي ❇️ وَ إِنَّهُ‌ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ‌ وَ إِنَّهُ‌ أَعْرَفُ‌ بِهِمْ‌ وَ بِأَسْمَائِهِمْ‌ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ‌ وَ مَا فِي رِحَالِهِمْ‌ مِنْ‌ أَحَدِهِمْ‌ بِوُلْدِهِ‌ ❇️ وَ إِنَّهُ‌ لَيَنْظُرُ إِلَى مَنْ‌ يَبْكِيهِ‌ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ‌ وَ يَسْأَلُ‌ أَبَاهُ‌ الاِسْتِغْفَارَ لَهُ‌ وَ يَقُولُ‌ أَيُّهَا الْبَاكِي لَوْ عَلِمْتَ‌ مَا أَعَدَّ اللَّهُ‌ لَكَ‌ لَفَرِحْتَ‌ أَكْثَرَ مِمَّا حَزِنْتَ‌ وَ إِنَّهُ‌ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ ذَنْبٍ‌ وَ خَطِيئَةٍ‌ . 📚کامل الزیارات ص 103 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملااحمد نراقی و آیت الله بهجت_01_01.mp3
751.1K
🎙| توصیه آیت الله بهجت به خواندن معراج السعادة و جهاد النفس وسائل الشیعه 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0019-KharejOsul-14020904.mp3
29.64M
🔊| مروری بر نظر مختار در باب چیستی علم/ مروری بر عبارت امام و علامه طباطبایی و آخوند خراسانی در مورد معرفات علم/ تفکیک بین نگاه پیشینی و پسینی از این منظر/ اشاره به مساله تفکیک حقیقت و اعتبار از منظر امام و علامه طباطبایی و برخی معاصرین/ توضیحی در مورد موضوع علم اصول بنا بر این توضیحات/ تفکیک بین مقام بساطت و ترکب در اعتبار و جایگاه آن در کثیری از مباحث علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 4/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️دین به دنبال محو غرایز بشری نیست بلکه به دنبال تعدیل آنها است! 🎙شهید مطهری 💢در وجود بشر غرايزى نهاده شده تا او را به سوى هدفى كه در متن خلقت منظور است، بكشاند. البتّه مقصود اين نيست كه بشر چشم بسته بايد تابع غرايز خود باشد؛ مقصود اين است كه وجود غرايز، عبث نيست، نتوان آنها را ناديده گرفت، نتوان آنها را مهمل گذاشت و نبايد به معارضه و مبارزه كلّى آنها پرداخت. غرايز را بايد اصلاح و تعديل و رهبرى كرد، كه اين مطلب ديگرى است. 💢مثلًا در انسان تمايل به فرزند هست. اين تمايل امر كوچكى نيست؛ از شاهكارهاى خلقت الهى است. اگر اين تمايل نبود، خلقت ادامه نمى‏يافت. منتها در كارخانه خلقت، اين تمايل به صورت يك امر لذيذ و شيرين در كام هر حيوانى ريخته شده است تا هر نسلى در خدمت نسل آينده خويش باشد و از اين خدمت نيز لذّت ببرد. اين علاقه را تنها در نسل قبلى قرار نداده است. در انسان، نسل بعد را نيز به نسل قبلى علاقه‏مند گردانيده است، امّا نه به آن شدّت كه گذشته را به آينده علاقه‏مند كرده است. اين علاقه‏ها رمز پيوندهاست. 💢يكى ديگر از غرايز بشرى، حسّ حقيقت‏جويى و دانش طلبى و كاوش است.ممكن است مردم را در زمانى موقّت از تحقيق و دانش و كاوش منصرف كرد، امّا براى هميشه نمى‏توان بر ضدّ روح حقيقت‏جويى و دانش طلبى بشر قيام كرد. 💢از جمله غرايز انسان مال دوستى است. البتّه مال دوستى يك غريزه مستقيم در انسان نيست؛ يعنى اين‏چنين نيست كه انسان مال را به خاطر مال دوست بدارد و مورد علاقه او باشد، امّا چون به حسب طبع و غريزه، حوايج مادّى زندگى خود را مى‏خواهد رفع كند و در پاره‏اى اجتماعات مانند اجتماع ما وسيله رفع حوايج، پول و ثروت است- اگر انسان پول داشته باشد كليد همه قفلها را در دست دارد و اگر نداشته باشد همه درها به رويش بسته مى‏ماند- از اين نظر، آدمى پول را به عنوان كليد همه قفلها از نظر مادّيات زندگى دوست مى‏دارد. 💢همچنان كه گفتيم با يك امر طبيعى و غريزى نمى‏توان مبارزه كرد؛ بدين معنى كه براى هميشه نمى‏توان آن را تعطيل كرد، هر چند ممكن است در يك مدّت محدود جامعه را بدان سو كشاند و هم ممكن است افرادى محدود را براى هميشه بدان سو كشاند، امّا بشر و جامعه بشرى را نمى‏توان از مقتضيات يكى از غرايز براى هميشه منصرف كرد. 💢مثلًا امكان ندارد كه بتوانيم همه افراد را براى هميشه قانع كنيم كه راضى شوند همه درها به رويشان بسته باشد و از آن كليد مرموز و جادويى به نام «پول» يا «ثروت» به عنوان يك شى‏ء پليد و منفور دورى گزينند...كار دين و رسالت دين محو غرايز نيست؛ تعديل و اصلاح و رهبرى و حكومت و تسلّط بر آنهاست. چون غرايز را نمى‏توان و نبايد از بين برد، قهراً در اجتماعاتى كه با نام خدا و دين و مذهب براى نابودى غرايز قيام مى‏كنند و خداپرستى را با زندگى، متضاد معرّفى مى‏كنند، خود اين معانى و مفاهيم عالى شكست مى‏خورند و ماترياليسم و ساير مكتبهاى ضدّ خدايى و ضدّ دينى رواج مى‏گيرد. لهذا بدون ترديد بايد گفت كه زاهدمآبان جاهل هر محيطى- كه بدبختانه در ميان خود ما هم زياد هستند- از عوامل مهمّ گرايش مردم به مادّيگرى مى‏باشند....... 💢كسانى كه اين فكر را تبليغ كرده و مى‏كنند، خيال كرده‏اند كه علّت اينكه در دين يك سلسله چيزها از قبيل شراب و قمار و زنا و ظلم و غيره نهى شده اين است كه اين امور سعادت و خوشبختى و بهجت مى‏آورد و دين با خوشى و بهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنيا خوشى و سعادت و مسرّت نداشته باشد تا بتواند در آخرت‏ خوشبخت باشد! و حال اينكه امر، درست برعكس اين است. 💢اين جلوگيريها و محدوديّتها به خاطر اين است كه اين امور موجب بدبختى و تيرگى زندگى مى‏گردد. اگر خدا گفت شراب مخور، معنايش اين نيست كه اگر شراب بخورى در دنيا خوشبخت مى‏شوى و خوشبختى دنيا با خوشبختى آخرت ناسازگار است، بلكه چون شراب موجب بدبختى است، هم در دنيا و هم در آخرت از آن جلوگيرى شده است. تمام محرّمات اين‏چنين‏اند؛ يعنى اگر موجب بدبختى نبودند حرام نمى‏شدند. و همچنين در مورد واجبات؛ يعنى واجبات چون موجب خوشبختى هستند و در همين زندگى دنيا نيز اثر نيك دارند، واجب شده‏اند، نه اينكه واجب شده‏اند تا قدرى از خوشبختى دنيا بكاهند. 💢قرآن با كمال صراحت فوايد و مصالح واجبات و مضار و مفاسد محرّمات را توضيح مى‏دهد..... 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 564 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجیت روایت تلقی الرکبان در بیان آیت الله جوادی_02_01.mp3
7.31M
🔊| اشکال شیخ اعظم به روایت «تلقی الرکبان» و پاسخ آیت الله جوادی 🎙استاد علی فرحانی 📌شیخ اعظم ذیل خیار غبن به ادله ای که بر اثبات این خیار اقامه شده است میپردازند. یکی از این ادله روایت «تلقی الرکبان» است که دلالت آن بر خیار غبن تام است اما شیخ میفرمایند سندا مشکل دارد زیرا در هیچ یک از جوامع حدیثی شیعه حتی به صورت مرسل نقل نشده و اولین بار علامه حلی این روایت را نقل کرده و بدان استناد کرده اند. به همین مناسبت استاد به استدلال آیت الله جوادی در دفاع از این روایت اشاره میکنند. 📚تدریس خیارات مکاسب/ موسسه ائمه اطهار/ سال 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ضمن عرض تسلیت ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اطلاع می‌رساند درس خارج فقه و اصول استاد از دوشنبه (۶ آذر ماه) تا آخر هفته تعطیل بوده و ادامه درس از روز شنبه ( ۱۱ آذر ) خواهد بود. @almorsalaat
📌این حرف خیلی حرف عجیب و بزرگی است/ فاطمه زهراء(س)، یک رهبر به تمام معنا است/ این زن اسلام است 🎙مقام معظم رهبری ◾️فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) در نقش یک رهبر واقعی [است]؛ ◾️همانطور که امام بزرگوار فرمودند که اگر فاطمه‌ی زهرا مرد بود، پیغمبر میشد. ◾️[این] خیلی حرف عجیبی است، خیلی است و جز از زبان کسی مثل امام بزرگوار که هم بود، هم بود، هم بود، انسان این حرف را نمیتواند بشنود؛ امّا ایشان گفته است این حرف را. ◾️[فاطمه ی زهرا] این است؛ یعنی یک رهبر به تمام معنا، مثل یک پیغمبر، مثل یک هدایتگر عموم بشر؛ در این حدّ و در این اندازه زهرای اطهر، دختر جوان، ظاهر میشود؛ این است. 📚بیانات ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌محدثه بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها / جبرئیل نزد ایشان رفت و آمد مکرر و‌ مراوده داشته است/ من این فضیلت را بالاترین فضیلت ایشان میدانم 🎙امام خمینی (ره) ◾️من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت. ◾️و آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) می فرماید: فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ◾️ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل بوده است و گمان ندارم که غیر از درباره کسی اینطور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ... ◾️مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی آیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که است... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا ◾️و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است... فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است... ◾️در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از (سلام االله علیها) است 📚صحیفه حضرت امام. جلد 20. ص 6_8 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تشرف جبرئیل خدمت حضرت زهرا (1).mp3
3.87M
🎙| تشرف مکرر جناب جبرئیل به خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان رهبر معظم انقلاب 🎙مقام معظم رهبری 📚بیانات.۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @almorsalaat @khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ما عشق را پشت در این خانه دیدیم ▪️زهرا در آتش بود، حیدر داشت می‌سوخت 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
#فاطمیه 📌محدثه بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها / جبرئیل نزد ایشان رفت و آمد مکرر و‌ مراوده داشته ا
عظمت حضرت زهراء و شب قدر_01.mp3
15.78M
🎙|عظمت حضرت فاطمه زهراء(س) در روایات/ توضیح روایتی عجیب از امام صادق (ع) در باب جایگاه حضرت زهراء/ مراوده مکرر جبرئیل و حضرت/ فقراتی از زیارت شریفه جامعه کبیره 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️| چادرت را بتکان روزی ما را برسان 🎙جملاتی از آیت الله مصباح در عظمت حضرت زهراء (س) @almorsalaat
◾️درب علم نبی شکسته شد و ◾️فاطمه ایستاد پشت سرش ◾️تا که در نجف زمین نخورد ◾️جسم یاقوت، در مصاف افتاد ... @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| روضه حضرت زهراء (س) از زبان استاد 🎙استاد علی فرحانی ◾️مغیره گر نبود در آن کشاکش ◾️علی را من به خانه برده بودم ◾️مدینه محشر کبری به پا بود ◾️رسن بر گردن شیر خدا بود ◾️دوصد گلچین و یک گل من چه گویم ◾️گل حیدر به زیر دست و پا بود ❇️لینک دانلود صوت کامل منبر استاد👇👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6339 ❇️لینک کلیپ‌ در آپارات👇 https://aparat.com/v/Dgkyf 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روضه حضرت زهراء.mp3
4.6M
🎥| روضه حضرت زهراء (س) از زبان استاد 🎙استاد علی فرحانی 📚سخنرانی. فاطمیه. 8/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0020-KharejOsul-14020905.MP3
50.04M
🔊| مروری بر مطالب جلسه قبل در مورد معرفات علم/ تفکیک نگاه پسینی و پیشینی در این وادی/ جایگاه اعتبار وحدت و سنخیت در عبارت مرحوم امام/ قرائت عبارت مرحوم امام و توضیح مفصل آن/ مساله موضوع علم و نگاه صحیح به آن / اشاره ای به مساله تفکیک حقیقت و اعتبار خصوصا از منظر علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 5/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0021-KharejOsul-14020911.MP3
50.75M
🔊| جمع بندی مبحث معرفات علم/ جمع بندی نظر مختار در نگاه به چیستی علم و معرفات آن/ توضیح مفصلی در مورد تفکیک حقیقت از اعتبار از منظر علامه طباطبایی/ضابط اعتباریات از نگاه علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 11/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
♨️#مجموعه_دروس_فقه ♨️#از_مقدمات_تا_درس_خارج 🎙استاد علی فرحانی 💢مقدمات: ✅لمعه ج1ص1-347 (144جلسه)
. 💢لینک تدریس مکاسب جلد پنجم استاد (از ابتدای خیارات تا انتهای مسقط ثالث خیار عیب) که در سال 1401-1402 (موسسه أئمه اطهار) تدریس فرموده اند به مجموعه دروس و آثار استاد اضافه شد 💢لینک تدریس همین محدوده مکاسب، که استاد در سال 1394-1395 در موسسه امام بافر علیه السلام فرموده اند، نیز در مجموعه دروس و آثار استاد، قرار دارد. 💢علاوه بر آن، لینک تدریس مکاسب جلد ششم (فقه 6) نیز که در سال 1401_1402 در موسسه امام باقر علیه السلام تدریس فرمودند در حال آماده شدن است. 📌مجموعه المرسلات در نشر آثار استاد، درصدد تسهیل دسترسی شما به مجموعه آثار استاد است. با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b