eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
506 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ادامه مبحث حجیت شهرت فتوائی بر اساس مقبوله عمر بن حنظله با تمرکز بر تعلیل «لا ریب فیه»/ شخصی بودن و تعبدی بودن این ملاک و موسع بودن آن نسبت به قطع و اطمینان/ حجیت روایات مذکور در کتب قدمائی فقه منصوص‌ از این منظر/ دو عبارت از حضرت امام در مورد حجیت شهرت/ نکاتی در مورد حجیت فقه رضوی بر این اساس/نکاتی در مورد حجیت سندی مقبوله عمر بن حنظله 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 4/2/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢شب جمعه،حرم وصحن و سرایت آقا 💢حسرت روز وشب سینه ی غمبار من است @almorsalaat
📌سید الشهداء، رحمت واسعه الهی / عبارت عجیب مرحوم دربندی 🎙آیت الله بهجت 💢خدا میداند قضایای حضرت سید الشهداء علیه السلام چه رحمت واسعه ای است. خدا میداند رحمت اهل بیت علیهم السلام و خاندان رسالت چقدر وسیع است، رحمت اینها تابع رحمت واسعه الهی است. با این حال مخالفین آنها حاضر نبودند که آنها فقط حلال و حرام را بیان کنند 💢میگویند مرحوم دربندی با آن فضلش در بالاسر حرم سید الشهداء علیه السلام داد می زد: «یا حسین، به حق مادرت زهراء شمر را شفاعت نکن!» سه دفعه بلند این را می گفت. به او میگفتند آیا شفاعت شمر ممکن است؟ میگفت: چرا ممکن نیست! چرا محال است؟! مظهر رحمت واسعه خدا هستند. ما چه میدانیم؟ ما قسمش میدهیم که این کار را نکند 📚رحمت واسعه ص 207-208 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| توضیح فلسفی قاعده الواحد و نتیجه آن در انسان شناسی شیعی/ توضیح آیه «و ما امرنا الا واحد کلمح بالبصر» در این فضا/ معنای فقره «ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحده ..... خلقکم الله انوارا فجعلکم بعرشه محدقین» در جامعه کبیره بر این اساس/ معنای عمیق روایت «نزلونا عن مقام الربوبیه فقولوا فینا أنا شئتم» از این منظر/ آنچه مقصود از علم فلسفه است، رسیدن به این معارف است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مناهج الوصول‌. سال 1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 : دوره ولایت در قرآن 🎙استاد علی فرحانی 💠یکی از دوره های و استاد علی فرحانی، تدریس «ولایت در قرآن» ایشان در سال 1395 است. 💠استاد در این جلسات، ابعاد مختلفی از موضوع ولایت در قرآن را توضیح فرموده اند و به همین مناسبت نکات عمیقی را در مورد و و و و و .... توضیح فرموده اند 💠لذا این جلسات در عین مختصر بودن، بسیار پرمحتوا هستند و نکات عمیقی را برای دغدغه مندان عرصه معارف و‌ معنویت دربردارند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Maaref/Velayat-Dar-Qoran-1395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اشاره ای به أسرار برخی اعمال در وضوء 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد ششم. مدرسه فقهی امام باقر علیه السلام. سال 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅همه چیز همین جاست. 🎙امام خمینی ◽️«فهم عظمت هر چیز، به فهم حقیقت آن است.» ◽️ کریم کلام خداست و کلام الهی همان است. و این کتاب شریف قبل از اینکه به عالم خلق بیاید و به مرتبه‌ فعل الهی برسد، جزو حقایق علمیه و علم الهی بوده است. ◽️یعنی قرآن همه‌ علم الهی است. و اگر کسی این حقیقت شگفت انگیز را که قرآن معادل است با هر آن چیزی که خدا می‌داند، بفهمد، دیوانه می‌شود. چرا که بی‌نهایت است، پس قرآن هم بی‌نهایت است. محدودیت ندارد و تمام شدنی نیست. ◽️ یعنی قرآن آن به آن در حال تجلّی است. «رَطْبٍ» و «يَابِسی» نیست مگر در این کتاب مبین است؛ «وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ». (سوره انعام، آیه۵۹). ◽️همه چیز همین جا است. و این حقیقت کلام الهی است 📚آداب الصلاة، صفحه ١٨١ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️وظیفه حوزه علمیه قم و وظیفه همه است که از تجلیل کنیم/ تجلیل از ایشان، تجلیل از علم است/ این مرد واقعا یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است/ تفسير المیزان از جنبه‌‌‌‌‌هاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. 📚 استاد شهید مطهری @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| اشاره ای به خوانش نهائی از اسلام بر اساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسه چهارم از سلسله جلسات سلوک انقلابی (کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن). دی ماه 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مقصود از عالم ذر چیست؟! آیا عالم ذر با شب قدر ارتباطی دارد؟! 🎙علامه حسن زاده 🔵اصل ديگر كه از واقعات و مطالب گذشته حاصل مى‌شود، معرفت به عالم ذرّ است. و خلاصه سخن در معرفت عالم ذر و عصاره بحث از آن اين است كه در نكته ٣٠٩ هزار و يك نكته بدين عبارت تحرير كرده‌ايم: 🔵عالم ذر چنان كه از روايات آن با تأييد و تسديد روايات ديگر، و اصول براهين عقليه مستفاد است، عبارت از فرقان كثرت از متن قرآن وحدت در قلب ليلة القدر است فافهم. 🔵بيانش اين است كه عارف كامل در هر مرتبه از عالم، هم قبل آن را مى‌خواند، و هم بعد آن را مى‌داند؛ اما قبل را براى اين كه قرآن است يعنى جمع و متن ما بعدش است، و اما بعد را براى اين كه فرقان است؛ يعنى شرح و تفصيل ما قبلش است؛ و قلب چنان عارف ربانى مصداق إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ الْقَدْرِ است، و كثرت آحاد بنى آدم را مثلا در مقام تمثّل، همانند ذر مى‌بيند فتدبر. 🔵در منتهى الأرب فى لغة العرب گويد: ذرّ بالفتح: مورچه، ذرّة يكى. و صد مورچه به وزن يك دانه جو است. و قيل: «ليس لها وزن». و يحكى «أنّ‌ رجلا وضع خبزا حتى علاه الذرّ و ستره ثم وزنه فلم يجد شيئا». 🔵حضرت آدم صفى (صلوات اللّه عليه) در يك القاء سبوحى و مشاهدات روحى، ذرّيت خود را به صورت انبوه ذر مشاهده كرده است، و مشابه آن براى نفوس مستعده ديگر بخصوص صاحب عصمت نيز روى مى‌آورد. 🔵از اين واقعه شهودى تعبير به عالم شده است كه عالم ذرّ گويند. و عالم را در محاورات اطلاقات بسيار وسيع است، مثلا گويند: عالم عقل، عالم علم، عالم خيال، عالم طبيعت، عالم خواب، عالم بيدارى، عالم حيوانات، عالم انس، عالم جن، عالم جوانى، عالم پيرى، عالم دوستى، و و و و هزاران و. 🔵روايات عالم ذر مانند قصص آدم و حوا چه در قرآن و چه در جوامع روائى، تصوير معانى و بيان سرگذشت انسان در عوالم به صورت تمثيلى و نمايشى است؛ قوله (سبحانه): وَ تِلْكَ‌ الْأَمْثالُ‌ نَضْرِبُها لِلنّاسِ‌ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ‌ (عنكبوت، آيه ٤٤). 🔵فى العلل بإسناده عن حبيب السجستانى قال سمعت أبا جعفر عليه السّلام يقول: إنّ‌ الله(عزّ و جلّ‌) لما أخرج ذرّية آدم عليه السّلام من ظهره ليأخذ عليهم الميثاق له بالربوبيّة و بالنبوية لكل نبيّ‌ كان أوّل من أخذ عليهم الميثاق بالنبوة نبوة محمد بن عبد اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ثم قال الله (جل جلاله) لآدم عليه السّلام: انظر ما ذا ترى‌؟ قال: فنظر آدم الى ذرّيته و هم ذرّ قد ملئوا السماء، فقال آدم: يا ربّ‌ ما أكثر ذرّيتى‌؟!...» (بحار، ط‍‌ كمپانى، ج ٣، ص ٦٢، س ٣٣). 🔵مفسّران را در ضمن كريمه وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ‌ مِنْ‌ بَنِي آدَمَ‌ مِنْ‌ ظُهُورِهِمْ‌ ذُرِّيَّتَهُمْ‌... (أعراف، آيه ١٧٤)، در بيان عالم ذر و روايات آن مطالب بسيار است. 📚هزار و یک‌ کلمه. جلد پنجم. ص 334 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
امروز روز استاد، روز بهترین استاد، روز عزیزترین استاد، روز استاد ترین استاد، روز .... را محضر ایشان تبریک میگوییم روز استادی که با دیدن او مشتاق دروس دینی شدیم، روز استادی که اولین بار در بیانات او واژه «علم» و «معنویت» را درک کردیم، روز استادی که طعم شیرینی کلام او و دل سپردن به بیان او با هیچ چیز برایمان قابل مقایسه نیست، روز استادی که یک لحظه بودن در محضرش فکر ما را ساعتها بلکه روزها و بلکه ماهها تحت تاثیر قرار میدهد، روز استادی که هر لحظه شنیدن مطالب او، ما را در مسیر کسب معارف و علوم دینی، تشنه و تشنه و تشنه تر میکند روز استادی که حقیقتا همه آثار او علم است و فكر، همه حقيقت است و معرفت، همه بحث است و فحص، همه عشق است و عقل، همه قرآن است و حديث و .... همه اسلام است اسلام بله، این روز را تبریک میگوییم. ✍️هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| عرفان و معنویت شهید مطهری از منظری دیگر 📚سالروز شهادت شهید مطهری. ۱۴۰۲/۲/۱۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 💢با سلام 💢 استاد در این جلسه، نکاتی بسیار کاربردی و نگاهی عمیق به معنویت را توضیح داده و از این منظر به تبیین بعد معنوی و عرفانی شخصیت استاد شهید مطهری میپردازند و به همین مناسبت سوالاتی که معمولا در این عرصه پرسیده میشود را پاسخ میدهند. 💢استماع این جلسه میتواند برای دغدغه مندان عرصه معنویت خصوصا طلاب ای که در ابتدای مسیر طلبگی بوده و طبعا حجم وسیعی از سوالات در مورد چیستی و کیفیت تحقق معنویت و اخلاق و ... دارند مفید باشد. 💢این جلسه را از دست ندهید! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 توصیف شنیدنی رهبر معظم انقلاب از حالات معنوی شهید مطهری رحمت‌الله‌علیه 🔹 شبی که خانواده ایشان از گریه‌های شبانه استاد بیدار شدند... 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙استاد علی فرحانی: 💠یقظه و حرکت معنوی شهید مطهری از سیزده سالگی در مشهد شروع شد 💠راننده شهید مطهری نقل میکنند حینی که ایشان در مشهد، مشغول تالیف کتاب «علل گرایش به مادی گری» بودند، در خدمت ایشان بودم و دیدم که تمام مدتی که در مشهد بودند، حتی یک بار نماز شب ایشان در حرم ترک نشد. نماز ایشان با اشک بود. 💠ایشان در ابتدای این کتاب، از دغدغه مندی خود نسبت به مسیر معنویت از همان ابتدای نوجوانی خبر میدهد 💠شهید مطهری در همان عنفوان جوانی همان مسیر صحیح سلوک که حضرت امام در چهل حدیث تبیین کرده اند را شروع کردند و به برکت دروس اخلاق حضرت امام، در حدود پانزده سالگی از توحید نظری به توحید عملی رسیدند و تا لحظه شهادت، اهل مراقبه و استقامت بودند 💠ایشان مصداق بارز شاگردان سلوکی حضرت امام بودند و حضرت امام به طهارت روح ایشان و حالات معنوی ایشان، شهادت دادند 📚سالروز شهادت شهید مطهری. ۱۴۰۲/۲/۱۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| حکایتی قابل توجه از تاثیر جدی «حق الناس» و دستگیری امیرالمومنین 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مناهج الوصول‌. سال 1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◽️شب جمعه ست و دلم کرببلا میخواهد ◽️کربلا هم که دل غرق صفا میخواهد ◽️چه کنم من که ندارم به جز این قلب سیه ◽️دل من از تو حسین قدری دوا میخواهد 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌داعیه‌ امامت وحکومت؛ فصل تمایز ائمه (ع) با علمای زمانشان/ امام صادق(ع) داعیه حکومت داشت/ امروز همه روحانیون نسبت به جمهوری اسلامی، وظیفه دارند 🎙مقام معظم رهبری ◾️ما [روحانیون] در حرکت این قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، باید دایم سهیم باشیم. نمی‌شود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید به من ربطی ندارد. چه‌طور ربطی ندارد؟! حکومت دین، حکومت اسلام، به ما ربطی ندارد؟! اگر در گوشه‌یی از زوایای عالم که از ما هزاران فرسنگ فاصله داشت، حکومتی بر اساس دین تشکیل می‌شد، من و شما وظیفه داشتیم که به آن حکومت کمک کنیم. ◾️اقامه‌ی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همه‌ی ادیان است؛ «لیقوم النّاس بالقسط» . قیام به قسط، قیام به عدل و حاکمیت الهی، هدف بزرگ ادیان است. اصلًا ائمه‌ی ما (علیهم الصّلاة و السّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ و الّا اگر امام صادق و امام باقر (صلوات الله علیهما) یک‌گوشه می‌نشستند و چند نفر دور خودشان جمع می‌کردند و فقط یک مسأله‌ی شرعی می‌گفتند، کسی به آن‌ها کاری نداشت. خود امام صادق در یک حدیث می‌فرماید: «هذا أبو حنیفة له اصحاب و هذا الحسن البصری له اصحاب» ؛ ابو حنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آن‌ها کاری ندارند؟ چون می‌دانند که آن حضرت داعیه‌ی امامت دارد؛ اما آن‌ها داعیه‌ی امامت نداشتند. ابو حنیفه داعیه‌ی امامت نداشت. این علمای معروف اهل سنت محدثان و فقهایشان داعیه‌ی امامت نداشتند. این‌ها امام زمان را که هارون، منصور و عبد الملک بود، قبول داشتند. می‌گویند وقتی سلیمان بن عبد الملک از دنیا رفت، کتب محمّد بن شهاب زهری را از خزانه‌ی او بیرون آوردند. امام زمانش سلیمان بن عبد الملک بود؛ برای او کتاب می‌نوشت. امام یعنی چه؟ ◾️امام یعنی رئیس دین و دنیا. او رئیس دین و دنیا بود. حتّی بااینکه به حسب ظاهر، هارون و بقیه‌ی خلفای جوری که بودند، درسی نخوانده بودند؛ چون آن‌ها وقت درس خواندن که نداشتند، شاهزاده و آقازاده بودند، مشغول پلو چلو خوردن و شکار و عیاشی و این حرفها بودند تا به خلافت می‌رسیدند؛ موقع خلافت هم جوان بودند، مثلًا هارون الرشید بیست و دوساله بود که به خلافت رسید؛ بعضیها بیست‌وپنج‌ساله یا سی‌ساله بودند و درسی نخوانده بودند؛ درعین‌حال همان عباد و زهادی که اسمهایشان را شنیده‌اید از قبیل عمروبن‌عبیدها و غیر ذلک وقتی‌که هارون با آن‌ها روبه‌رو می‌شد، اعتراف می‌کردند که هارون افقه از آن‌هاست! مالک در مدینه به‌وسیله‌ی استاندار مدینه سر قضیه‌یی کتک خورد؛ بعد خلیفه از او عذرخواهی فراوان کرد و برایش پول فرستاد. بعد از سفر مکه، به مدینه رفت و از او استمالت کرد. بعد با اصحاب ابو حنیفه که از لحاظ فقهی با مالک مخالف بودند شروع به بحث کرد و عقاید مالک را اثبات نمود. یعنی چه؟ یعنی مجتهد و فقیه بود؛ رئیس دین و دنیا بود. این‌ها ادعای امامت نداشتند؛ کسی که ادعای امامت داشت، او همین امام مظلوم و عزیز ما بود؛ امام صادق (علیه‌السّلام)، امام باقر (علیه‌السّلام)، امام موسی بن جعفر (علیه‌السّلام). آن‌ها این را می‌فهمیدند؛ یعنی واضح بود. البته گاهی در مقابل خلفا تقیه می‌کردند، اما معلوم بود که داعیه‌ی امامت داشتند. شیعیان آنان در همه جا تعبیر این معنا را می‌کردند. ◾️وقتی‌که می‌خواستند در مورد موسی بن جعفر (سلام‌الله‌علیه) سعایت کنند، تا هارون ایشان را به زندان ببرد، آن شخصی که پیش هارون آمد و سعایت کرد، گفت: «خلیفتان فی الارض موسی بن جعفر بالمدینة یجبی له الخراج و انت بالعراق یجبی لک الخراج» پرسید: آیا برای دو خلیفه خراج جمع می‌شود؟ هارون گفت: برای چه کسی غیر از من؟ گفت: از خراسان و هرات و جاهای مختلف، مردم خمس مالشان را پیش موسی بن جعفر می‌برند. پس درست توجه کنید، مسئله، مسأله‌ی داعیه‌ی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه‌ی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسئله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قائل نیست؛ چطور من و شمای شیعه می‌توانیم به این معنا قائل باشیم؟ ◾️امام صادق دنبال امامت بود یعنی ریاست دین و دنیا منتها شرایط جور نمی‌آمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند. پس، این معنای حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند، و ائمه برایش کشته شدند. حالا حاکمیت دین، در بلد و در وطن خود ما نه آن سر دنیا به وجود آمده است؛ آیا می‌شود یک نفر بگوید من دین‌دارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز این دین نداند؟ مگر چنین چیزی می‌شود؟ هرکسی که ادعای دین‌داری کند و حاکمیتی را که بر مبنای دین است، از خود نداند و دفاع از آن را وظیفه‌ی خود نشمارد، دروغ می‌گوید. وقتی‌که می‌گوییم دروغ می‌گوید، یعنی اشتباه می‌کند و خلاف واقع می‌گوید؛ ولی نمی‌فهمد.بعضیها ملتفت نیستند، تشخیصشان چیز دیگر است و منکرند که این برنامه‌ها بر اساس دین است. 📚بیانات ۱۳۷۰/۰۵/۳۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️| تدابیر سیاسی امام صادق علیه السلام/ شباهت زمانه امام صادق علیه السلام به زمان فعلی در جنگ نرم/ همین مساله در نحوه شهادت حضرت، موثر بود 🎙استاد علی فرحانی 📌شهادت رئیس مذهب، حضرت امام صادق علیه السلام را به عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌بیانات امام صادق علیه السلام، جوابگویی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت/ معرف امام صادق، پیامبر و خود ایشان است 🎙امام خمینی ره ◾️معرف حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. این فقهى است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که براى احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله ‏اى پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلى که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمى‏ دانیم، این فقه از عهده جوابش بر مى‏ آید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلى بکنیم. ◾️خود فقه، خود کتاب و سنت، خود فقهى که اکثرش را حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- بیان فرموده است، این فقه همه احتیاجات صورى و معنوى و فلسفى و عرفانى همه بشر را در طول مدت الى یوم القیامه [تأمین کرده،] این محتوایش این طور است. اینها معرفى است که خود اینها معرف این بزرگواران‏ اند و ما نمى‏ توانیم که از آنها تعریفى بکنیم که لایق آنها باشد. 📚(صحیفه امام، ج 20، ص 409) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اشاره ای به اشکال مهمی که در جلسات سابق نسبت به ارتباط علم اصول و علم فقه بیان شد/ ورود در پاسخ به این اشکال/ اشاره به مساله اعتبار و اشاره به مبنای حضرت آیت الله جوادی و در مقابل، نظر علامه طباطبایی در نگاه به اعتبار/ توضیح نظریه علامه طباطبایی در المیزان و مباحث حکمی-منطقی در مورد محیط اجتماع/ توضیح این محیط و برخی از خواص آن همچون تدریج و زبان مفاهمات/ یکی از قواعد این نظام عقلائی، حجیت است/ مثالی از حجیت ذاتی قطع و عدم کفایت آن در برخی از موارد در نظام عقلاء و امثله آن در فقه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. ۹/۲/۱۴۰۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌حرکت جوهری در بیان امام سجاد علیه السلام 🎙علامه حسن زاده ◽️در آغاز دعای اول صحیفه سجادیه آمده است: «ثم سلک بهم طریق ارادته، و بعثهم فی سبیل محبته» ◽️حضرت استاد علامه شعرانی_قدس سره الشریف_ در «ترجمه و شرح فارسی صحیفه» در ترجمه و بیان آن فرموده اند: ◽️آنگاه در راهی که خود خواست آنها را سالک گردانید و در طریق محبت خویش برانگیخت. اشاره به حرکت جوهری است و این که غایت خلق، اوست. همه چیز در حرکت جویای اویند منه المبدء و الیه المصیر. ◽️همه هستند سرگردان پرگار ◽️ پدید آرنده خود را طلبکار ◽️همه می کوشند تا به کمالی رسند و خود را مانند کاملتر از خود سازند غیر از واجب الوجود که کامل است پس او غایة الغایات و منتهی همه حرکات است و هر ناقص طالب کمال خود را سوی او میکشاند. ◽️پس بدان که آنچه در این کلمه پیش از تبصره تقریر کرده ایم شرح دلارای آن عبارت والای جناب امام سید الساجدین و زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام است. فاغتنم. 📚گشتی در حرکت. ص 58 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| بیان نظریه علامه طباطبایی در مورد اجتماع و نقش آن در اعتبارات عقلائی و توضیح دهندگی این نظریه/ حجیت ظهور عقلائی از این منظر/ تاثیر این نظریه در فقه متعارف/ توضیح مبنای حضرت امام از قاعده لاضرر و مصون بودن آن از فقه جدید مبتنی بر این نظریه علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 16/2/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌ومَنْ أَحَبَّکمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللّهَ، وَمَنْ أَبْغَضَکمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللّهَ 🌀فالرَّاغِبُ عَنْکمْ مارِقٌ، وَاللَّازِمُ لَکمْ لاحِقٌ، وَالْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکمْ زاهِقٌ، وَالْحَقُّ مَعَکمْ وَفِیکمْ وَمِنْکمْ وَ إِلَیکمْ، وَأَنْتُمْ أَهْلُهُ وَمَعْدِنُهُ، وَمِیراثُ النُّبُوَّةِ عِنْدَکمْ، وَ إِیابُ الْخَلْقِ إِلَیکمْ، وَحِسابُهُمْ عَلَیکمْ، وَفَصْلُ الْخِطابِ عِنْدَکمْ، وَآیاتُ اللّهِ لَدَیکمْ، وَعَزائِمُهُ فِیکمْ، وَنُورُهُ وَبُرْهانُهُ عِنْدَکمْ، وَأَمْرُهُ إِلَیکمْ، 🌀منْ والاکمْ فَقَدْ والَی اللّهَ، وَمَنْ عاداکمْ فَقَدْ عادَی اللّهَ، وَمَنْ أَحَبَّکمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللّهَ، وَمَنْ أَبْغَضَکمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللّهَ، وَمَنِ اعْتَصَمَ بِکمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللّهِ. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| حضرت امام، بعضی از شروط منطقی تعریف را در امور اعتباری نیز لازم میدانند/ به همین خاطر لازم میدانند تعریف علم اصول، جامع و مانع باشد 📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b