eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
0046-KharejFeq-14030624.mp3
31.34M
🔊| مروری بر مباحث مطرح شده در سال قبل/ فرع چهارم در مورد ملاقات ماء مضاف با عین نجاست/ بحث در مورد سرایت نجاست و کیفیت آن توسط متنجس، سوال مستقلی است/ منظور از ماء بودن ماء مضاف/ اصل نجس شدن ماء مضاف در صورت ملاقات با نجاست/ بحث از نجاست تمام ماء مضاف در صورت ملاقات با نجس/ شهرت بر این قول و ادعای مکرر اجماع بر آن توسط ابن ادریس و محقق حلی و علامه حلی و شهید اول و شهید ثانی و محقق اردبیلی/ ملاک ملاقات و نیز سرایت باید بررسی شود/ جایگاه بسیار مهم اجماع و شهرت در نظر مختار 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 24/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#تفسیر| قرآن سبیل انسان را خود انسان می داند! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت توضیح می دهند
. 📌بین انسان و مقصود، راهی نیست 🎙علامه طباطبایی ◽️چون تعدد قاصد و مقصود و تعدد آنها از حیث حقیقت، فرض نشده، راه معنا ندارد پس بین تو و مقصود جدایی نیست تا اینکه راه واسطه ی وصول باشد 📚تعلیقه بر رساله نور وحدت، ص 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0052-KharejOsul-14030625.mp3
26.94M
🔊| مروری بر جنبه های مختلف مبحث وضع در کلمات بزرگان/ مباحث الفاظ علم اصول و رابطه آن با مباحث ادبی در ادبیات/ تحلیلهای زبانی و مطلبی که در این باره از عبارات حضرت امام به دست می آید/ اشاره ای به اقسام اربعه وضع از این جهت/ توضیح روش صحیح در حل تورم علم اصول و عدم حذف بابی از علم/ تمرکز بر حیث استنباط نسبت به مبحث وضع در این جلسات/ بررسی باب وضع از حیث فقه به معنای اعم و فقه به معنای اخص 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 25/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0047-KharejFeq-14030625.mp3
24.22M
🔊| مروری بر مباحث مطرح شده در جلسه قبل نسبت به دو فرع نجاست ماء مضاف (اصل نجاست ماء مضاف و نجاست جمیع ماء مضاف ولو کثیر باشد)/ محل بحث، نجاست ماء مضاف کثیر است/ دوره های فقهی مختلف نسبت به ادله نجاست ماء مضاف کثیر/ در یک دوره، تنها دلیل بر نجاست آن، شهرت و اجماع است/ از زمان کاشف الغطاء تا حاج آقا رضا همدانی، در کنار اجماع، اجتهاد در این مساله شروع شد/ از زمان آخوند خراسانی به بعد (همچون محقق خوئی)، اجماع کنار رفته و تمرکز بر اجتهاد شده است/ در دوره اخیر با تمرکز بر اجتهاد و استدلال، از اطلاق ادله یا علت مذکور از آنها استفاده میشود اما دلیل خاص وجود ندارد/ در دوره اول که تمرکز بر اجماعات است، تا قبل از زمان ابن ادریس پرداختن به مساله نجاست ماء مضاف کثیر، وفور ندارد 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یک شنبه. 25/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جبرئیل از نور وجودی پیامبر (ص) خلق شده است_01_02.mp3
2.3M
🔊| خلقت نور محمدی (ص) در ازل/ خلقت تمام ما سوی الله از نور وجودی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام/ جبرئیل، مخلوق نور پیامبر است 🎙استاد علی فرحانی 📚نهایه الحکمه. تدریس سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆
0053-KharejOsul-14030626.MP3
31.45M
🔊| جایگاه مبحث وضع (نه صرف موضوع له و علامات حقیقت و مجاز) از حیث استنباط/ جایگاه استنباط و اجتهاد از جهت کلامی مبتنی بر خاتمیت/ معنای حکم «کل ما جاء به الرسول» است/ جایگاه بحث وضع در حیطه الفاظ و نسبت آن به استظهار/ منشأ نظریه ظهور تصوری و مسلک تعهد در حقیقت وضع/ برخی همچون محقق عراقی، مبحث وضع را از مبادی تصدیقیه ظهور و استعمال میدانند 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 26/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0048-KharejFeq-14030626.MP3
30.43M
🔊| مروری بر ادوار سه گانه فقهی در مورد فرع محل بحث (نجاست ماء مضاف کثیر)/ اشاره ای به تفکیک ملاقات و سرایت/ قرار گرفتن مساله محل بحث ذیل قاعده ملاقات/ اشاره ای به نظر وحید بهبهانی و سید بحرالعلوم و صاحب مفتاح الکرامه/ شروع دوره سوم در این مبحث از زمان سید محمد عاملی (صاحب مدارک)/ دوره چهارم از صاحب عروه به بعد و تمسک محقق خوئی به اطلاق ادله نجاست/ شاهد دوره ای که تمسک به اجماع میشود؛ عبارت ابن ادریس در سرائر ص 59, محقق حلی در معتبر جلد اول ص 84 و علامه حلی در تذکره جلد اول ص 33 و در منتهی جلد اول ص 127/ بسیاری از فتاوی فعلی در باب نجاسات از باب احتیاط است و مخالف نیز دارد 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دو شنبه. 26/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙استاد علی فرحانی 📚موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف. مدرس 5. ساعت 7.45 الی 9 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مهمان کربلا شده بانوی بی نشان 💢ای روضه خوان بیا وکمی از عطش بخوان 💢شب های جمعه روبه حرم کن فقط بگو 💢از آب هم مضایقه کردند کوفیان 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عرفان علماء شیعه.mp3
8.89M
🎙| داستانی عجیب از زهد آیت الله سید احمد کربلائی و مرحوم فشارکی/ جمله سید جمال گلپایکانی در مورد آخوند خراسانی/ ملا فتحعلی سلطان آبادی و میرزای شیرازی/ سید ابراهیم کماری و درس اخلاق ایت الله قاضی/ عبارت عجیب آیت الله قاضی در مورد سید مرتضی کشمیری/ تاثیر ارتباط با آیت الله قاضی در آیت الله بهجت/ عبارت جالب آیت الله بهجت در مورد فقاهت علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده مناهج الوصول. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆 بسیار شنیدنی است👆
0054-KharejOsul-14030627.MP3
31.54M
🔊| مروری بر نظر محقق عراقی بر جایگاه وضع و مقدمیت آن نسبت به استعمال و مفاهمه/ تفکیک بین وضع و استعمال در کلمات اصولیین/ مثالی از تفکیک دلالت تصوری از تصدیقی در باب الفاظ/ مثالی از علامات حقیقت و‌ مجاز از منظر تفکیک وضع و استعمال/ محقق خوئی و عراقی، ثمره وضع را مفاهمه دانسته اند/ حق این است که مفاهمه، اثر قریب استعمال و اثر بعید وضع است/ توضیح ثمره مبحث وضع، چند مقدمه دارد/ مقدمه اول: تفکیک بین ثمره باب و ثمره مسایل مطرح شده در آن باب 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 27/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0049-KharejFeq-14030627.MP3
34.45M
🔊| مروری بر ادوار چهارگانه فقهی در مورد فرع محل بحث (نجاست ماء مضاف کثیر)/ در دوره سوم، در بخش اجتهاد تمرکز بر قاعده کلی ملاقات شده است/ اهمیت شهرت و اجماع در مساله فعلی و اهمیت عبارات فقهاء/ توضیح نظر شیخ اعظم در کتاب الطهاره/ شیخ، جزء مهمترین کسانی که تنوع ماء مضاف را بررسی کرده است/ ایشان ماء مضاف کثیر را نیز از باب قاعده ملاقات نجس میدانند/ شیخ اعظم، بر اساس ادله باب ملاقات، علت قاعده ملاقات را سرایت میدانند/ شیخ اعظم این تعلیل را با استفاده از اجماع، استظهار کرده است/ ایشان به همین خاطر، برخورد بخش سافل ماء مضاف به نجس را موجب نجاست بخش اعلی آن نمیدانند/ شیخ اعظم با این توضیح، اجماع بر نجاست ماء مضاف کثیر را مطلق ندانستند 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 27/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ولادت پیامبر مکرم اسلام 🎙رهبر معظم انقلاب 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀| کمالات اختصاصی امت پیامبر (ص) ▫️كمالاتى كه تا كنون ذكر شد و كم و بيش آثار و علائم آن بيان شد فيوضاتى است از جانب حضرت رب‌العزّة كه اختصاص به امت حضرت خاتم‌الأنبياء والمرسلين محمدبن‌عبداللَّه صلى الله عليه و آله دارد. ▫️سالكان امَم سالفه و شرايع ماضيه كمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فنا و نيستى خود، فقط مى‌توانستند مشاهده اسما و صفات پروردگار را بنمايند و بالاتر از اين مرحله را گمان نمى‌بردند. ▫️و سرّ آن اين بود كه نهايت معرفت آنان منتهى به كلمه‌ «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» مى‌شد كه حاصل آن شهود ذات مستجمع جمیع صفات كماليه و جماليه است، ◽️ولى سالكان امت رسول اكرم صلى الله عليه و آله از اين مرحله بس بالاتر رفته، به مراحل بعديه اطلاع پيدا نموده‌اند و به مراحلى كه قابل شرح و بيان نيست راه يافته‌اند و علت آن اين است كه جميع دستورات اسلاميه راجع است به كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ». ▫️و بنابراين اساس، قهراً مراحلى را كه سالك مسلمان طى مى‌كند به جايى منتهى مى‌شود كه قابل شرح و بيان و توصيف نيست و اين به مناسبت ارتباط سلوك با كلمه مباركه: «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ  يُوصَفَ» است؛ ▫️لهذا خود انبياى سَلَف نيز مافوق مقام شهود اسما و صفات الهى چيزى را گمان نمى‌بردند تا با طاير همت، قصد پرواز به آن آشيان را بنمايند. از اين روى، در دنيا كه به انواع ابتلايات دچار مى‌شدند متوسل و متمسك به ولايت معنوى و روحى رسول‌اللَّه و أميرالمؤمنين و صديقه كبرى و اولاد طاهرينشان مى‌شدند، آن‌گاه نجات مى‌يافتند و اين همان مقام ولايت كبراى معنويه ايشان بود كه دفع هموم و غموم از آن انبيا مى‌كرد.  ▫️اجمال اين مقام گرچه براى آنان مُدرَك بود و بر همين اساس متوسل به مقامات عاليه طاهرين مى‌شدند، ليكن كيفيت و خصوصيت آن برايشان معلوم نبود و تا آخر عمر بر آن‌ها مجهول مى‌ماند.  📚رساله لب اللباب ص 75_76 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0055-KharejOsul-14030628_01.MP3
25.14M
🔊| مروری بر مباحث سابق/ تبیین مباحث مطرح شده در باب وضع از حیث ثمره داشتن و نداشتن/ مساله اوضاع نوعیه و بحث از قرینه ذیل آن، ثمره جدی دارد/ تحقیق سه قسم اول اقسام اربعه وضع و مساله معانی حرفیه، ثمره فقهی و اصولی ندارد/ بررسی هیئات از حیث وضع نوعی، ثمره دارد اما از حیث معنای حرفیه، ثمره چندانی ندارد/ تحقیق قسم رابع از اقسام اربعه وضع، تاثیر جدی در شناخت اعتبارات عقلائی داشته و تاثیر زیادی در استنباط دارد/ طریقه بعدی برای تبیین ثمره مبحث وضع مبتنی بر فقه بالمعنی الاعم/ در فضای فقه بالمعنی الاعم، بحث وضع در مقام استظهار از ادله ای که کمتر مورد استفاده فقهاء بوده است، موثر است/ ثمره مبحث وضع با نظر به باب استفاده از روایات معارف مبتنی بر اتخاذ موضع نسبت به الفاظ محسوسات و بررسی نظریه روح المعنی ذیل آن 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 28/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b