eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
؛ برای بیان اشتراک و فرق عام و مطلق تعبیرهای مختلفی وجود دارد: ✅ اشتراک عام و مطلق: 1⃣ هر دو دلالت بر شیوع و شمول و توسعه و سریان و فراگیری و استغراق دارند و همه افراد طبیعت را در برگرفته و قابل صدق بر کثیرین می باشند. 2⃣ هر دو صفت لفظ می باشند. 3⃣ هر دو نسبی و اضافی می باشند، یعنی یک لفظ می تواند از جهتی عام یا مطلق باشد و همزمان از جهت دیگر خاص یا مقید باشد. 🔄 فرق عام و مطلق: 1⃣ دلالت عام بر افراد طبیعتش لفظی و به وسیله وضع است، اما دلالت مطلق بر افراد طبیعتش عقلی و به وسیله مقدمات حکمت است. 2⃣ لفظ عام وضع شده تا دلالت بر همه افراد کند، اما لفظ مطلق وضع شده تا دلالت بر ماهیت و طبیعت کند سپس آن ماهیت شامل همه افراد می شود. شرح کفایه، علی محمدی، ۳/۲۱۶؛ 3⃣ إن الخصوصیات المقومه للأفراد غیر ملحوظه فی المطلق و ملحوظه فی العام. منتهی الدرایه، ج ۳، ص ۴۴۳؛ 4⃣ لفظ عام به طور مستقیم ولی لفظ مطلق به طور غیر مستقیم دلالت بر همه افراد دارد. 5⃣ المطلق یطلق علی طبیعه مستقله بالموضوعیه بحیث لا یشارکها غیرها فی موضوعیتها للحکم و یقابلها التقیید. و العام یطلق علی الطبیعه بإعتبار شمول حکمها لجمیع افرادها و یقابله التخصیص. 6⃣ العام ما لوحظ فیه الکثره بأن جعلت الطبیعه فیه مرآتا للأفراد و المطلق ما لوحظ فیه نفس الطبیعه من دون لحاظ الکثره فیها. 7⃣ العام لا یطلق إلا علی الشمول المستند إلی الوضع من غیر فرق بین کونه إستیعابیا و مجموعیا و بدلیا، و المطلق یقال علی ما یستند شموله إلی قرینه الحکمه. منتهی الدرایه، ج ۳، ص ۷۶۰؛ 8⃣ العام یستغرق جمیع مصادیقه بنحو العطف بواو و المطلق یستغرق جمیع مصادیقه بنحو العطف بأو. أکرم العلماء یعنی اکرم زیدا و بکرا و خالدا. ولی أکرم عالما یعنی اکرم زیدا أو بکرا أو خالدا. 9⃣ عام برای استغراق همه افراد است ولی مطلق برای استغراق همه افراد یک طبیعت یا همه حالات یک فرد یا یک شیء است. عنایت الأصول، ج ۲، ص ۳۴۴؛ @alafzal1400
كيف يتعدي دخل ؟ اذا كان المدخول فيه غير ظرف حقیقی تعدى إليه " دخل ” بفي “، نحو دخلت في الأمر، ودخلت في غمار الناس ومنه ” فادخلي في عبادِ؛ “ أي :في جملة عبادي الصالحين ، واذا كان المدخول فيه ظرفا حقيقيا تعدى إليه في الغالب بغیر وساطة "في" ومنه: وادخلنی جنتی. اگر ظرف مدخول فیه غیر ظرف حقیقی باشد،فعل دخل متعدی می شود به سوی آن،بواسطه حرف فی،مثل دخلتُ فی الأمر و دخلتُ فی غمار الناس و از همین قسم است (ظرف مجازی) فادخلی فی عبادِ .... اما زمانی که ظرف مدخول فیه ظرف حقیقی باشد متعدی می شود به سوی آن بلا واسطه ٫فی٫ غالبا و از همین قسم است:وادخلنی جنتی. التحریر السامی فی مباحث الجامی،ص۴۳ @alnokat
recording-20180911-200226.mp3
20.21M
بیانات استاد یوسف زاده گیلانی ذیل حدیث: من بکی أو أبکی أو تباکی وجبت له الجنه به مناسبت ماه محرم حوزه علمیه زنگنه همدان
💥یکی از هنجار گریزی های زبانی در لغت عرب تضمین است. ✅بدین صورت که کلمه ای با حفظ معنای اصلی خود معنای کلمه ی دیگری را مقارنا بدهد. اینکه کلمه ای علاوه بر معنای خود معنای دیگر بدهد خلاف اصل وضع است(زیرا هر کلمه تنها باید معنای موضوع له را افاده کند)لذا باید قرینه ای باشد که بفهمیم کلمه، متضمنِ معنای غیر است،مثل آنکه با قیودی استعمال شود که مخصوص غیر خود است. مثلا در 👇: سمع الله لمن حمده ، می گویند سمع متضمن معنای استجاب است زیرا سمع متعدی بنفسه است و با لام متعدی شده پس متضمن استجاب ای است که متعدی به حرف لام می باشد. 📝فواید تضمین: یکی از آن ها این است که با یک کلمه معنای دوکلمه را میر سانی +فعلیت مقترن. مثلا در سمع یعنی در همان آن که می شنود استجابت هم می کند. از همین جهت است که می توان معنای فعل متضمَن را حال برای فاعل فعل متضمِن آورد و بالعکس. سمع الله مستجابا من حمده. 📙برای تفصیل بیشتر رجوع شود باب هشت مغنی اللبیب. @alnokat
نفس المهموم لظلمنا تسبیح نفس بر وزن فرس اسم ثلاثی مجرد،اسم مصدر از تنفس جمع آن:انفاس... المهموم: ال تعریف مهموم: همم به معانی حزن.صیغه نسبت؛(نه اسم مفعول) المهموم صفت برای محذوف : نفس الرجل ذو الهم. صیغ نسبت: ۱.مُفعِل: نهار مُشمِس:روز آفتابی ۲.مفعول: اسم مهموز: اسم همزه دار ۳.فعّال:عطار،نجار ۴.اسم+یاء نسبت :ایرانیّ ادامه در صوت بر گرفته از بیانات استاد گیلانی @alnokat