شرح ملاجامی_۱۶_Default_1537669966.mp3
13.24M
#العامل_لفظیا...
جلسه شانزدهم،۹۷/۶/۳۱،ص۲۶
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۸_Default_1537848659.mp3
15.42M
#الاعراب_التقدیری
جلسه هجدهم،۹۷/۷/۲،ص۳۰
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۹_Default_1537935891.mp3
14.57M
#غیر_المنصرف
جلسه نوزدهم،۹۷/۷/۳،ص۳۴
@alnokat
شرح ملاجامی_۲۰_Default_1538021377.mp3
10.26M
#ثم_انه_ذکر
جلسه بیستم،۹۷/۷/۴،ص۳۷
@alnokat
#قیاس_نحوی
💥فعل دارای دو ویژگی است:
🔹۱.مبنی الاصل است(زیرا حالت های فاعلیت و مفعولیت و مضاف الیه بودن و...بر فعل عارض نمی شود تا نیاز به اعراب داشته باشد).
🔹۲. اصل در عمل است(زیرا وضع شده تا حدث را نسبت به فاعل بدهد)
☑️اگر اسمی شباهت به فعل پیدا کند،سه حالت دارد:
▫️۱.یا شباهت تام است،که موجب می شود اسم عین فعل شود،مثل اسمِ فعل هم مبنی است هم عامل.
▫️۲.اگر وجه شباهت کمتر باشد،موجب می شود اسم در عمل مثل فعل شود نه در بناء،مثل اسم فاعل.
▫️۳.اگر وجه شبه بعید باشد،موجب می شود اسم در لفظ مبنی نشود اما شبیه به فعل شود یعنی جرّ و کسره نگیرد،مثل اسم غیر منصرف.
📙برای تفصیل مطلب به شرح ملاجامی،با حاشیه عبد الغفور لاری(شاگرد ملاجامی) یا جزایری یا باسولی.در بحث غیر منصرف،رجوع شود.
@alnokat
شرح ملاجامی_۲۱_Default_1538280049.mp3
12.25M
#أی_لضرورة_وزن_الشعر
جلسه بیست و یک,۹۷/۷/۷،ص۳۹
@alnokat
شرح ملاجامی_۲۲_Default_1538366574.mp3
15.12M
#وثانیتهما_التأنیث
جلسه بیست و دو،۹۷/۷/۸،ص۴۱
@alnokat
شرح ملاجامی_۲۳_Default_1538454264.mp3
14.6M
#وأما_اعتبار
جلسه بیست وسه،۹۷/۷/۹،ص۴۳
@alnokat
شرح ملاجامی_۲۴_Default_1538541539.mp3
11.78M
#أو_تقدیرا
جلسه بیست و چهار
۹۷/۷/۱۰،ص۴۴
@alnokat
هدایت شده از بایگانی
#إبهام_و_إجمال؛
✅ دو واژه ابهام و اجمال بارها به یک معنا به کار رفته اند یعنی لفظی که مراد از آن مشخص و معین نیست و ظهور در مورد خاصی ندارد؛ اما گاهی هم این دو لفظ در دو معنای مختلف به کار رفته است (إذا إجتمعا إفترقا و إذا إفترقا إجتمعا) و اندیشمندان فرق های مختلفی برای این دو بیان کرده اند، و از جمله آنها فرق هایی است که محقق ایروانی مطرح کرده است :
1⃣ الإهمال و الإجمال:ربما یکون الفرق الإهمال و الإجمال هو أنه فی الثانی یتعلق الغرض بإجمال المطلب و إبهامه علی الشخص السامع بینما فی الأول لا غرض للمتکلم فی إبهام الأمر علی السامع و إنما هو بالفعل فی مقام بیان أصل وجوب الصلاه مثلا، و أما أجزاءها فلیس هو فی مقام بیانها، کما أنه لا غرض له فی إجمالها وإبهامها.
2⃣ و ربما یفرق بینهما بأنه فی الإجمال یفترض أن المتکلم عالم بالخصوصیات و لکنه الآن لیس فی مقام بیانها، بینما فی الإهمال لا یکون عالما بالخصوصیات، ففی کلتا الحالتین یکون المتکلم فی مقام بیان ثبوت الحکم للطبیعه و لکنه فی إحداهما یفترض العلم بالخصوصیات و فی الأخری لا علم بها، فالطبیب مثلا قد یأمر المریض و یقول له:لا بد لک من إستعمال الدواء و هو یعلم بالخصوصیات اللتی لابد من مراعاتها، بینما الإنسان العادی غیر الطبیب قد یقول لغیره:لابد لک من إستعمال الدواء و هو لا یعلم بالخصوصیات اللتی لابد من مراعاتها، و الأول إجمال من الطبیب و الثانی إهمال من الإنسان غیر الطبیب.
📘 ر.ک:کفایه الأصول فی أسلوبها الثانی، محمد باقر ایروانی، ج ۳، ص ۴۹۱.
@alafzal1400