#تضمین
💥یکی از هنجار گریزی های زبانی در لغت عرب تضمین است.
✅بدین صورت که کلمه ای با حفظ معنای اصلی خود معنای کلمه ی دیگری را مقارنا بدهد.
اینکه کلمه ای علاوه بر معنای خود معنای دیگر بدهد خلاف اصل وضع است(زیرا هر کلمه تنها باید معنای موضوع له را افاده کند)لذا باید قرینه ای باشد که بفهمیم کلمه، متضمنِ معنای غیر است،مثل آنکه با قیودی استعمال شود که مخصوص غیر خود است.
مثلا در 👇:
سمع الله لمن حمده ، می گویند سمع متضمن معنای استجاب است زیرا سمع متعدی بنفسه است و با لام متعدی شده پس متضمن استجاب ای است که متعدی به حرف لام می باشد.
📝فواید تضمین:
یکی از آن ها این است که با یک کلمه معنای دوکلمه را میر سانی +فعلیت مقترن. مثلا در سمع یعنی در همان آن که می شنود استجابت هم می کند.
از همین جهت است که می توان معنای فعل متضمَن را حال برای فاعل فعل متضمِن آورد و بالعکس.
سمع الله مستجابا من حمده.
📙برای تفصیل بیشتر رجوع شود باب هشت مغنی اللبیب.
@alnokat
نفس المهموم لظلمنا تسبیح
نفس بر وزن فرس اسم ثلاثی مجرد،اسم مصدر از تنفس
جمع آن:انفاس...
المهموم:
ال تعریف
مهموم: همم به معانی حزن.صیغه نسبت؛(نه اسم مفعول)
المهموم صفت برای محذوف :
نفس الرجل ذو الهم.
صیغ نسبت:
۱.مُفعِل: نهار مُشمِس:روز آفتابی
۲.مفعول: اسم مهموز: اسم همزه دار
۳.فعّال:عطار،نجار
۴.اسم+یاء نسبت :ایرانیّ
ادامه در صوت
بر گرفته از بیانات استاد گیلانی
@alnokat
هدایت شده از المدرس الافضل
#تدریس؛.mp3
8.38M
شرح ملاجامی_۱۵_Default_1536816225.mp3
13.57M
#وبقید_الحیثیة
جلسه پانزدهم،۹۷/۶/۲۱،ص۲۳
@alnokat
#ظرف
ظرف دوگونه است:
۱.حقیقی
۲.مجازی یا تشبیهی
۲_۱ظرف حقیقی، زمان و مکان می باشد چون واقعا گنجایش این را دارند که اشیاء دیگر را در خود جا بدهند.
۱_۲ظرف مجازی یا تشبیهی،دو گونه است:
۱.ظرف تشبیهی اشتمالی:این ظرف،در واقع ظرف نیست چون نه مکان است نه زمان اما از ان جا که ظرف مشتمل بر غیر است،این شیئ هم مشتمل بر غیر است پس صحیح است فی داخل در ان شود.(وجه شبه ان به ظرف در مشتمل بودن غیر می باشد.).
۲.ظرف تشبیهی انتقالی:
این هم در واقع ظرف نیست زیرا نه مکان است نه زمان،اما از انجا که اگر ظرف جابجا شود مظروف هم جابجا و منتقل می شود،از این شیئ هم غیر دانسه می شود و از ان منتقل به شیئ دیگر می شویم پس به این اعتبار حکم ظرف را دارد و فی داخل د او می شود.مثلا از کلمه پی به معنا می بریم پس می توان کلمه را حکم ظرف داد و گفت :الکلمه تدل علی معنی فی نفسها او...
التحریر السامی فی مباحث الجامی،ص ۵۶
@alnokat
#المفعول به
تحلیل اصطلاح#المفعول به:
ال موصول است که مصداقش همان شیئی است که فعل بر آن واقع شده است.
مفعول اسم مفعول صله ال موصول.
باء در به،باء سببیت است،و ضمیر در آن عود به ال موصول می کند.
ترجمه: آنچیزی که فعل رخ داده به سبب او.یعنی تا متعلَق فعل نباشد،فعل هم نمی شود رخ دهد زیرا فعلیت فعل بدون متعلَقش محال است زیرا واقع بدون موقوع علیه فعلیت ندارد،پر واضح هم است که فعل واقع و مفعول به،موقوع علیه می باشد.
نکتةٌ:
۱.فرق سببیت مفعول به و سببیت مفعول له در ان است که مفعول له علت و انگیزه برای فاعل است تا فعل را بخاطر ان علت بوجود اورد و حال انکه مفعول به علت بوجود امدن خود فعل است و کاری با فاعل ندارد.
مثلا در ضرب زید عمرا تأدیبا،علت بعث زید برای زدن،ادب کردن عمرو است،و سبب رخ دادن فعل علاوه بر علت فاعلی که زید است،عمرو هم می باشد زیرا تا عمرو نباشد رخ دادن ضرب محال است.
به همین توضیح اشاره دارد قول رضی در شرحش بر کافیه:
المفعول به: ما یفعل به الفعل...
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۶_Default_1537669966.mp3
13.24M
#العامل_لفظیا...
جلسه شانزدهم،۹۷/۶/۳۱،ص۲۶
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۸_Default_1537848659.mp3
15.42M
#الاعراب_التقدیری
جلسه هجدهم،۹۷/۷/۲،ص۳۰
@alnokat
شرح ملاجامی_۱۹_Default_1537935891.mp3
14.57M
#غیر_المنصرف
جلسه نوزدهم،۹۷/۷/۳،ص۳۴
@alnokat
شرح ملاجامی_۲۰_Default_1538021377.mp3
10.26M
#ثم_انه_ذکر
جلسه بیستم،۹۷/۷/۴،ص۳۷
@alnokat