eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
91 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح ملاجامی_۹۵.mp3
14.43M
#خبر_کان_وأخواتها ۹۸/۲/۲۹،ص۲۱۰ @alnokar
شرح ملاجامی_۹۶.mp3
13.85M
#المنصوب_بلاالتی_لنفی_الجنس ۹۸/۲/۳۰،ص۲۱۴ @alnokat
شرح ملاجامی_۹۷.mp3
15.56M
#وان_کان_ای_المسندالیه ۹۸/۲/۳۱،ص۲۱۶ @alnokat
اختصاصی کانال النکات: تغییراتی که در کلمات رخ می دهد،اصطلاحا به چهار دسته تقسیم می شوند؛ :تغییری که اختصاص به حروف عله دارد. :جعل حرف موضع حرف آخر(قرار گرفتن حرفی موضع حرف دیگر).این جعل اختصاص به حروف ابدال دارد(أنصت یوم جد طاه زال) :حرفی حذف شود و عوض از همان حرف،حرف دیگری بیاید اما در جای حرف محذوف نباشد،مثل عوض آمدن همزه به جای واو در إبن(حرف محذوف آخر کلمه است اما عوض در ابتدا). :کلماتی در کلام عرب ،حرفی از انها حذف شده و گاهی به خاطر عارض شدن اموری،رد و عودت پیدا می کنند مثلا أب،أخ و... در حال نسب واو انها برمی گردد ابوی و اخوی ،به این عود ردّ می گویند. تدریج الادانی،ص۱۲۷ @alnokat
شرح ملاجامی_۹۸.mp3
14.45M
#والخامس_رفع_الاول ۹۸/۳/۴،ص۲۱۹ @alnokat
❌توصیه می شود بادقت این مبحث دنبال شود: ✅مشارکتی که مستفاد از افعل تفضیل می باشد،مشارکت تحقیقی است اما گاهی از این معنای تحقیقی خارج می شود و سه نوع استعمال پیدا می کند: 1⃣مشارکت تقدیری و فرضیِ اعتقادی:یعنی مشارکت مستفاد تقدیری و بنابر اعتقاد مخاطب مشارکت وجود دارد مثل قول علی علیه السلام: 🔅اللهم ابدلنی بهم خیرا منهم أی فی اعتقادهم و ابدلهم لی شرا أی فی اعتقادهم. 🔰ترجمه و توضیح:خدایا بجای آنها،بهتر از آنهارا به من بده (یعنی انها در اعتقاد خودشان خوب هستند و حضرت دنبال بهتر از انها هست،در حالی که انها حقیقتا در خوبی مشارکت با غیر ندارند بلکه انها شر هشتند. ♻️ و در مقابل حضرت میفرماید به انها، به جای من بدتر از من بده یعنی در اعتقاد فاسد انها حضرت در بدی با غیر مشارک است و حال انکه حضرت خیر است نه شرّ). 🔆و قول خداوند متعال: اصحاب الجنة خیر مستقرا و احسن مقیلا. 💠برای فهم این ایه و روایت جونگی دو مثال میزند: زید اعلم من الحمار عمرو افصح من الاشجار، یعنی اگر(لو امتناعیه) برای حمار و درختان علم و فصاحتی فرض داشت زید و عمرو از انها افضل بودند... ‼️دونوع دیگر از استعمال افعل تفضیل(که خیلی دقیق تر و پرنکته تر و در فهم روایات پرکاربرد تراست) به همراه منبع در ادامه بارگزاری می شوند ان شاء الله. ✍مومیوند @alnokat
Recording 3 (f985a258-5c6f-43bf-b6d4-53035cec8933).aac
14.54M
شرح ملاجامی_۱۰۰ #ولیس_أی_مثل_هذین ۹۸/۳/۸،ص۲۲۴ اتمام باب منصوبات @alnokat
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
❌توصیه می شود بادقت این مبحث دنبال شود: ✅مشارکتی که مستفاد از افعل تفضیل می باشد،مشارکت تحقیقی است
ادامه مبحث بالا: 2⃣گاهی استعمال افعل تفضیل،اصلا برای تفضیل بین دو طرف(مفضّل و مفضول) نیست،بلکه برای بیان کمال وصف خاص مفضّل (لفظی) می باشد و اصلا وصف مشترکی نیست بین آن دو،که تفضیل معنا داشته باشد. 🔆مثلا در کلام عرب آمده: ✅الصیف ابرد من الشتاء (تابستان سرد تر از زمستان است). 💠واضح است که سرما وصف مشترک بین تابستان و زمستان نیست که تابستان برتری داشته باشد نسبت به آن ،بلکه مقام برای بیان کمال وصف گرمای تابستان است،یعنی تابستان در حرارتش اکمل است از زمستان در برودتش. (یا همچنان که سرمای زمستان کامل است،تابستان هم ،همان کمال را در گرما دارد،این کلام برای کسی است که اهل مکان سرد است و گرما ان چنانی ندیده.) ادامه دارد↪️ @alnokat
✅بیان یا مصدر به معنای تبیّن و ظهر(روشن و ظاهر شدن)،یا اسم مصدر از بیّن (در این صورت اطلاق می شود به اظهار شی یا انچه که بوسیله ان اظهار شی رخ می دهد).مثل سلام و کلام که اسم مصدر از سلّم و کلّم هستند. 💠تبیان: همچنین مصدر از بیّن که مصدر شاذ می باشد، زیرا قیاس در این باب فتح اول است. ♨️فرق تبیان با بیان ان است که در تبیان کدّ خاطر و اعمال قلب(تفکر در روشن شدن مطلب) نیاز است و قریب به این تفاوت ان است که تبیان اظهار با دلیل و برهان است. ❗️بعید نیست این فرق بخاطر قاعده زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی باشد. 💥نکتة: ✨این قاعده اولا اکثری است نه یک قاعده کلی. ✨ثانیا مشروط است بعد از انکه دو بناء مشتق از اصل واحدی باشند، در نوع هم متحد باشند،پس قاعده با صفت مشبهه و اسم فاعل نقض نمیشود به اینکه صفت مشبهه دلالت بر زیادت معنا دارد و ان ثبوت و جِبلیّه(فطری) است با انکه مبانی ان کمتر از اسم فاعل است(بعضا)مثل حذِر و حاذر.حسن و حاسن. ↩️(هرچند) چه بسا از این مشروطیت هم جواب داده شده به اینکه حذر ابلغ بودنش به خاطر تکیه ان به امور جبلی(فطری،نفسی)می باشد والاجایز است حاذر ابلغ از حذر باشد بخاطر دلالت بر زیادة حذر اگرچه معنای لزوم ندارد. حاشیة جونگی علی شرح التصریف،ص۲۴ @alnokat
شرح ملاجامی_۱۰۱.aac
15.15M
#المجرورات ۹۸/۳/۱۱،ص۲۳۰ @alnokat
شرح ملاجامی_۱۰۲.aac
15.24M
#وهی_أی_إلاضافة ۹۸/۳/۱۲،ص۲۳۲ @alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی لطیف از زبان استاد ابراهیم دینانی: کلمه فطر:بریدن شکافتن و... عید فطر یعنی... @alnokat
قلناه قلنا به 💠صدور القول بمعنی الکلام من القائل لایحتاج الی الدلیل و یعبر عنه بالقول المتعدی بنفسه. 💠و ما یحتاج الیه هو القول بمعنی الاعتقاد الذی یتعدی بالباء. 💠قول به معنای کلام صادر از متکلم نیاز به استدلال ندارد و با قول متعدی به نفسه از آن تعبیر می شود :قاله جماعة‌... 💠اما قول به معنای اعتقاد که نیاز به استدلال دارد در اسلوب زبان عربی بوسیله باء جاره متعدی می شود: القائل بهذا ،قال به و... تعلیقة الاستاذ علی النظامی همدانی(دام ظله) علی باب الحادی عشر،ص۶۴ @alnokat
❓دلیل معرفه شدن مضاف،در ترکیب اضافی چیست؟ 💠دلیل تعریف وضع هیئت ترکیبیه اضافیه برای معرفه شدن مضاف است،نه اینکه نسبت دادن هر امری به یک شیء معرفه موجب تعریف آن میشود ✅مثلا غلام زید معرفه است اما غلام لزید نکره است با اینکه نسبت داده شده غلام به زیدِ علم. یا اگر نسبت داده شدن به امر معلوم موجب تعریف می شد باید فعل که نسبت داده شده به فاعل معین معرفه شود و حال آنکه فعل کجا تعیّن کجا؟! 💠هیئت ترکیییه اضافیه وضع شده تا بفهماند مضاف معیّن است.مثلا در: (غلام زید) 💠غلام معینی مقصود است بدین معنا که یا زید تنها یک غلام دارد،یا یکی از انها اشتهار دارد والّا اگر غلام معیّنی از ترکیب دانسته نشود استفاده از این ترکیب غلط است و باید از غلام لزید استفاده شود. 📌نظیر این ترکیب، ترکیب اسنادی است که این همانی را می فهماند+معنای تام:الکلمة لفظ یا ترکیب وصفی که این همانی را میفهماند+عدم تام شدن معنا: زیدٌ العالم...(زیدِ عالم). 📙شرح ملاجامی(اصل کلام از رضی)،ص ۲۳۵ @alnokat
شرح_ملاجامی_۱۰۳.aac
15.53M
#تفید_أی_الاضافة_المعنویة ۹۸/۳/۱۸،ص۲۳۴ @alnokat
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
❌توصیه می شود بادقت این مبحث دنبال شود: ✅مشارکتی که مستفاد از افعل تفضیل می باشد،مشارکت تحقیقی است
↩️ادامه مبحث افعل تفضیل: 3⃣گاهی قصد می شود از افعل تفضیل تجاوز صاحب افعل تفضیل و تباعد صاحب آن از غیر در اصل فعل نه اینکه در اصل فعل با کسی شریک است و ادات تفضیل او را برتری بر غیر دهد. 💠بلکه بدین معناست که صاحب ان متباعد است در اصل فعل و متزاید است به سوی کمال فعل،یعنی قصد شده از افعل تفضیل تمایز آن در اصل فعل، همراه مبالغه،این مبالغه با افعل تفضیل درست می شود به این گونه که ابتدا ادعا می شود غیر هم در اصل فعل با ان شریک است بعد صاحب را بر غیر تفضیل می دهد بنابر وجه اختصاص،که با این اسلوب کمال تفضیل دانسته می شود. ✅این نوع از استعمال معنای اوضح در افاعل تفضیل در صفات خداوند تعالی است،زیرا در اصل صفات کسی شریک او نیست تا تفضیل معنا داشته باشد،مثل الله اکبر و... 🔰گفته شده به همین معناست قول خداوند حکایت از حضرت یوسف: 🔆ربّ السجن احب الیّ مماتدعوننی الیه. ✅زیرا انچه که زنها یوسف را بدان دعوت می کردند محبوب او نبود تا سجن محبوب تر باشد،بلکه در اینجا حب سجن برای یوسف متباعد در اصل حب است و متزاید است به سوی کمال حب یوسف. 📙حاشیة جونگی علی شرح التصریف،ص۱۹ @alnokat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نظر فیلسوف گرانقدر دکتر دینانی در رابطه با کتب سنتی @alnokat
1⃣حجازیون:به کسانی که منسوب به حجاز هستند می گویند،که عبارتند از: 🔰مکة،مدینه،یمامة(یمامة شهری است نزدیک به یمن) 2⃣حجاز:وجه تسمیه حجاز(که مصدر بوده): 💠یا به معنای حاجز است،زیرا این شهر فاصل بین تهامه و نجد است. 💠یا به معنای محجوز است،زیرا این شهر را حِرار خمس احاطه کرده که عبارتند از: 🔰حرة واقم،حرة راجل،حرة لیلی،حرة بنی سلیم،حرة النار، 💠حرّة عبارت است از زمینی که دارای سنگ های سیاه(به خاطر حرارت)و پوسیده است کانّ این سنگ ها با آتش سوخته شده. تدریج الادانی،به نقل از جونگی،ص۱۳۹ @alnokat
قومی که از فرزندان تمیم منشعب شده اند. زیرا: ابن از بناء گرفته شده چونکه فرزند ساخته شده پدر است،به همین خاطر است که مصنوع به صانع نسبت داده می شود،مثلا: به کسی که جنگ را به پا می دارد:أبو الحرب گویند. و به اِیده جدید: بنت الفکر گویند و هکذا. تدریج الادانی،ص۱۴۰ @alnokat
💠ثواب:جزای کسی است که بخاطر عملش استحقاق آن را دارد،و همراه با تعظیم به وی داده میشود. 💠تفضل: پاداشی است که به شخص داده می شود،در حالی که شخص عملی انجام نداده که مستحق ان شود(یا شاید اگر انجام داده به قصد قربت نبوده،مثل کسی که صفت کریم بودن دارد و در مقابل ان خدا به وی پاداش می دهد). 💠عوض:اگر درد و ألمی به شخصی از جانب خدای متعال برسد خداوند پاداشی در مقابل به او می دهد پس پاداش به شخص مستحق بدون تعظیم،عوض گویند. 📗شرح الباب الحادی عشر،الفصل الرابع،ص۷۳ @alnokat
💠عزم مرتبه قوی تر از اراده است،امام کاظم (علیه السلام)در دعای روز مبعث می فرمایند: 🔆و قد علمت ان افضل زاد الراحل الیک ارادة یختارک بها. ✅یعنی باید اراده عزیمه باشد‌. 📘مصباح المتهجد،ج۱،ص۱۶۲ 📗استاد علی مومنی،روش سنتی،ص۴۳ @alnokat
1⃣اللهم لا یا اللهم نعم استعمال کثیر دارد،کأنّ متکلم قصد کرده اثبات جواب را در حالی بدهد که قلب او مملو و مشغول به ذکر و یاد خداست تا اینکه جواب أوقع و أبلغ باشد در قلب سامع و اینکه سامع بداند که متکلم ایراد جواب را بصورت یقینی و با بصیرت می دهد.واینکه سامع مطمئن شود خود را در معرض کسی قرار داده که وقتی از او سوال می پرسد،او روی به خدا می اورد تا جواب سوالش را بدهد. وشکی نیست کسی که این حال را دارد سخنی نمی گوید مگر اینکه از روی صدق و یقین باشد. 2⃣اللهم الا أن یقال این اسلوب زمانی استفاده می شود که مستثنی عزیز و نادر باشد ومتکلم قصد دارد با این اسلوب مطلب را استظهار کند با کمک از مشیت خداوند متعال،که با این اسلوب ایذان و اشاره دارد به اینکه مطلب در حد شذوذ بالا رفته است که این اسلوب در کلام فصحاء زیاد است. 📗تدریج الادانی به نقل از جونگی به نقل از مطرزی،ص۱۴۱ @alnokat