eitaa logo
الرجال و الفهرس و التاریخ
403 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
💠موضوعات کانال الرجال و الفهرس و التاریخ: 📚رهیافتی به اعتبار سنجی احادیث 📚اعتبار سنجی و روش پژوهش در تاریخ 📚نویافته های تاریخی 📚روش فهرستی، چیستی و چرایی وابسته به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فردا ان شاءالله کلاس رجال ساعت ۴:۳۰ عصر دور شهر کوچه ۱۲ موسسه التبیغ و الارشاد درباره ساعت و روز هم با هم بحث می کنیم
علی بن عثمان مغربی شخصی به نام علی بن عثمان بن خطاب معروف به ابی الدنیا در سال 309 در حالی که موهای سر و صورتش هنوز سیاه بود، ادعا کرد که با نوشیدن آب حیات، عمرش طولانی شده و در رکاب امام علی(ع) در جنگ صفین بوده است (فلحقت آخر ایام عثمان فمال قلبی من بین جماعة اصحاب النبی(ص) الی علی بن ابی طالب(ع) فاقمت معه اخدمه و شهدت معه وقائع و فی وقعة صفین...) كمال الدين و تمام النعمة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 540 https://lib.eshia.ir/27045/2/540/%D9%81%D9%84%D8%AD%D9%82%D8%AA_%D8%A2%D8%AE%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%81%D9%85%D8%A7%D9%84_%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C او همچنین مدعی بود خضر(ع) و الیاس(ع) را دیده و در رکاب امام حسین(ع) نیز در کربلا جنگیده و پس از شهادت امام حسین(ع) فرار کرده. آنچه تعجب داره، اعتماد علما و بزرگان به سخنان او و ثقه دانستن اوست و سخنانش در کتابهای حدیثی نقل شده. علامه مجلسی در بحار بابی را گشوده (ج 51، ص 225) و به استناد عمر طولانی این شخص، او را به رخ کسانی کشیده که عمر بلند امام مهدی(ع) را زیر سوال برده اند و این نشان می دهد که علامه مجلسی او را ثقه می دانسته و در ادامه روایت های متعدد از زبان او نقل می کند! افراد فراوان از مصر و شام و بغداد و... احادیث او از امام علی(ع) را نوشته اند (ر. ک: طبقات اعلام الشیعه، ج 1، ص 192) علي بن عثمان بن خطاب ابن مرة بن مزيد الهمداني المعروف بابي الدنيا الذى كتب عنه أحاديث أمير المؤمنين(ع)خلق كثير من المصريين و الشاميين و البغداديين و غيرهم ممن حضر الموسم بمكة سنة 309 أيام المقتدر. رواها الصدوق في الباب الثالث و الخمسين من«كمال الدين»باسناده إليه من طريقين:أحدهما أبو سعيد عبد اللّه بن محمد بن عبد الوهاب و الآخر الحسن ابن محمد بن يحيى المعروف بابن أخي طاهر. طبقات اعلام الشیعه نویسنده : الطهراني، آقا بزرك    جلد : 1  صفحه : 192 https://lib.eshia.ir/10445/1/192/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8 @alrejal
⁉️رفتار با کسی که از او سوال پرسید! 👈روزي (عبدالبهاء) در بيروني بيت مبارك در حيفا فرمودند: «دستمالم را فراموش کردم».يك نفر از احبا كه معروف به استاد محمد علي بنا بود باين مضمون عرض كرد: «چگونه می شود مظهر حق چیزی فراموش کند»؟ فوراَ یک سیلی به او زدند و فرمودند: «مردک! به یک دستمال فراموش کردن صد نفر را امتحان می کند.» 📚خليل شهيدي ( يكي از افراد مورد اعتماد عبدالبهاء) ، خاطرات خليل شهيدي، ص 193 @alrejal
🔹معرفی چند کتاب درباره الکافی 1. کتاب کافی‌شناسی ؛ نوشته محمد حسن ربانی پیوند 2. الکلینی البغدادی و کتابه الکافی ؛ نوشته هاشم ثامر عمیدی پیوند 1 - پیوند 2 3. الکلینی و الکافی ؛ نوشته عبدالرسول الغفار پیوند 4. کتاب شناخت‌نامه کلینی و الکافی؛ نوشته محمد قنبری (4 جلد) پیوند 1 - پیوند 2 5. کتابشناسی کلینی و کتاب الکافی؛ نوشته محمد قنبری پیوند 1 - پیوند 2 6. کتاب گفتگوها و گفتارها درباره کلینی و الکافی؛ پیوند 7. مجموعه مقالات همایش بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی (5 جلد)؛ پیوند 1 - پیوند 2 8. کتاب جوامع حدیثی شیعه؛ نوشته هادی حجت (ص21 تا 74) پیوند 9. مجموعه آثار ثقه الاسلام کلینی(حاوی 191 جلد کتاب شامل الکافی، شرح‌ها، ترجمه‌ها، تعلیقه‌ها، حاشیه‌ها و آثار همایش بزرگداشت ایشان) پیوند ✍️ حجة الاسلام سیدمحمدجواد سید شبیری ▪️در صورت محدودیت زمانی، پیشنهاد می‌شود شماره 8 را مطالعه بفرمایید. منبع: @rejal_shobeiri @alrejal
🛑 یک سند تاریخی 👈 فتوای جهاد مراجع عظام نجف و امام خمینی در برابر اسرائیل 🔶️در تصویری که مشاهده می شود (ظاهرا از سوی یکی از روزنامه های وقت عراق) متن فتوای و اسامی علمای دعوت کننده به جهاد با صهیونیسم، منتشر شد که نام برخی از مراجع فقید دیده می‌شود: 1⃣ سید محسن حکیم 2⃣ سید روح الله خمینی 3⃣ سید ابوالقاسم خوئی 4⃣ سید عبدالله شیرازی 5⃣ سید محمود شاهرودی 6⃣ شیخ علی کاشف الغطاء 7⃣ شیخ عبدالکریم زنجانی 8⃣ سید محمد شیرازی 9⃣ سید محمد علی حمّامی 🔹️ در بین تصاویر، عکس شیوخ شاخص الازهر نیز آمده است. 💠در تیتر روزنامه مذکور تحت عنوان «الله اکبر» آمده بود که علمای بزرگ، مسلمانان را به جهاد مقدس برای بازپس گیری وطن سلب شده و مقدسات اسلامی در فلسطین دعوت می کنند. و ادامه میدهد: علمای بزرگ در پیامی به عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق، از موضع قهرمانانه و مبارزه او علیه صهیونیست ها اعلام حمایت کردند. @alrejal
هَمْدَانُ‏ درست است یا هَمَدَانُ‏؟ همدان شهری در ایران یا قبیله ای در یمن؟ المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى ؛ ج‏2 ؛ ص640 👈و (هَمْدَانُ‏) وِزَانُ سَكْرَانَ قَبيلَةٌ مِنْ حِمْيَرٍ مِنْ عَرَبِ اليَمَنِ و النِّسْبَةُ إِلَيْهَا (هَمْدَانِيٌ‏) عَلَى لَفْظِهَا. 👈هَمَذَانُ‏: بِفَتْحِ الْمِيمِ بَلَدٌ مِنْ عِرَاقِ العَجَمِ قَالَ ابْنُ الْكَلْبِىِّ سُمِّىَ بِاسْمِ بَانِيهِ (هَمَذَانَ‏ ابْنِ لفَلُّوجِ بْنِ سَامِ بْنِ نُوحٍ) و (الهَمَذَانُ‏) اخْتِلَاطُ نَوْعٍ مِنَ السَّيْرِ بِنَوْعٍ. ✅اگر با ذال بود شهر ایرانی است و اگر با دال بود قبیله یمنی @alrejal
أَبِي الْحَسَنِ ع در کافی مراد ابی الحسن ثالث است. ابی الحسن به صورت مطلق امام موسی بن جعفر (ع) است از نظر اصطلاح روات. ابی الحسن الثانی حضرت رضا (ع) است. ولی از لحاظ تاریخی ابالحسن الاول، امام علی (ع) و ابی الحسن الثانی، حضرت سجاد (ع) و ابی الحسن ثالث، موسی بن جعفر (ع) و حضرت هادی (ع) چهارمین ابی الحسن است. ولی در اصطلاح، ابی الحسن الاول: موسی بن جعفر (ع) و ابی الحسن الثانی، حضرت رضا (ع) و ابی الحسن الثالث امام هادی (ع) است. @alrejal
❗عدم ترجمه ابن سینا❗ 💠اینکه حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، ابوعلی متوفی ۴۲۸ هـ ق در هیچ یک از آثار رجالی و فهرستی ما نیامده و ترجمه نشده نه علامت سنی بودنش هست و نه علامت گمنام بودن یا جعلی بودن و .... 📑در کتب رجالی نامش نیامده چون ایشان راوی نیست! منبع کتب رجالی یا اسناد مذکور در کتب حدیثی است یا کتب رجالی پیشین که با این وصف طبیعی است نام ابن سینا نیامده باشد. 📑در کتب فهرست نیامده زیرا اولا نام فردی در کتب فهرست می آید که آثارش را اجازه داده باشد به اصطلاح می گوئیم در اجازات آمده باشد فلذا اگر فهرست نویس به آثار کسی اجازه نداشته باشد او را ترجمه نمی کند. مانند اینکه نجاشی به واسطه ابن نوح خیلی ها را ترجمه می کند اما چون شیخ طوسی ابن نوح را درک نکرده یا آنها را ترجمه نکرده یا از طرق دیگر ترجمه دارد. پس متوجه می شویم آثار ابن سینا در اجازات ذکر نشده بوده. ثانیا یکی از منابع فهرست، فهرستات قبلی است و آن هم کذلک. ثالثا آنچه به ذهن می آید از اینکه (فهرست نویسان نه تنها ابن سینا بلکه فیلسوفان دیگر و عموما آثار منطقی را) به هیچ عنوان ذکر نکردند، شاید به این دلیل بوده که آثار منطق و فلسفه را آن زمان اسلامی به معنی خاص نمی دانسته اند مانند اینکه کتب علوم غریبه هم در فهارس نیست. یا علوم تجربی مثل شیمی، فیزیک، معماری، جغرافیا، فنون و... بنابراین عدم ترجمه ابن سینا طبیعی است. @alrejal
🔷 نِگاشته‌های نخستینِ رجالی و «بخش‌بندی رویکردی» نگاشته‌های شش‌گانه‌ی نخستینِ رجالی را بر اساس رویکرد نگارنده‌ی آن‌ها، می‌توان به چهارگونه بخش‌بندی کرد: ▪️یکم) فهرست نگاری: فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با رویکرد نمایاندن راویانِ صاحب اثر و کتاب‌های ایشان است. ▪️دوم) طبقات نگاری: رجال شیخ طوسی و رجال برقی با رویکرد شناساندن راویان، یاد کردِ طبقه و شناساندن تقریبی عصر فعالیت حدیثی ایشان نگاشته شده‌اند؛ چه آن راویان صاحب کتاب باشند و چه نباشند. ▪️سوم) جرح و تعدیل نگاری: رجال ابن‌غضائری، اصالتاً نه برای شناساندن راویانِ صاحب اثر و شناساندن کتب و طبقه ایشان است؛ بلکه هدفِ اصیلش، بیان وثاقت یا ضعف راویان است. ▪️چهارم) پراکنده نگاری: رجال کشی هیچ یک از رویکردهای پیش گفته را به روشنی در پیش نگرفته است؛ بلکه جُنگی از رویکردهای سه‌گانه‌ی پیش گفته است. نقد: کتاب رجال ابن غضائری مطلقا به دست ما نرسیده است و باز سازی متاخرین است، حتی مع الاسف اطلاعات ما نسبت به این کتاب در حد بازیابی هم نیست، پس چطور آن را یک عنوان در تقسیمات کتب رجالی قرار دهیم؟ درباره نگاشته های ابن غضائری سخن بسیار بیش از این است لکن برای نقد این اندازه بسنده است. 📚 نقدی بر «اعتبارسنجی احادیث شیعه» مهدی دهبان @alrejal
⛔اطرافیان تاثیر گزار معاویه که یهودی یا مسیحی بودند: (تذکر: ممکن است کسی با نژاد یهودی اما دین مسیحی باشد هر چند یهودیان پوشش دین های دیگر برای ضربه به غیر یهود را در دستورات خود دارند) ١. إبن أثال طبيب معاوية بن أبي سفيان که مجری دستورات معاویه در کشتن مخفیانه افراد بود.(مثلا بعد از اعلان یزید به عنوان جانشین معاویه او عبد الرحمن بن خالد بن الوليد را با سمّ کشت)🕎 ٢. سرجون [ساراگون]بن منصور کاتب و وزیر مالیه معاوية بن أبي سفيان(نکته: برخی به اشتباه به جای ساراگون گمان کرده اند نام اصلی سرجون، سرژیوس است، همچنین پسر ساراگون، یوحنای دمشقی از اولین و بزرگترین شبهه افکنان به قرآن بود، مسیحیان به شدت او را بزرگ می دارند و احترام زیادی برایش قائلند.)🔯 ٣. أخطل، أبُو مَالِك غِياث بن غَوْثِ بن الصَّلْت بن طارِقةٍ اَلتَّغْلِبِي، شاعر معاوية بن أبي سفيان بسیاری از دشمنان بنی امیه را هجو می کرد.✡ ۴.ميسون بنت بجدل مادر یزید و همسر معاوية بن أبي سفيان، بسیاری بر این باورند وقتی معاویه با او ازدواج کرد او به یزید باردار بود. (همچنین بجدل [بحدل] یک اسقف مسیحی و پسران او یعنی برادران میسون مانند مالك بن بحدل و حريث بن بحدل مسيحى بودند اما مادر میسون أسدة بنت أسيد بن ثعلبة زن یهودیه بود)🕎✡🔯✝️ @dehban_ir @alrejal
📌تفسیر ۱۲۰ جلدی امام هادی علیه السلام 🔸️ابن شهر آشوب در معالم العلماء ذیل اسم حسن بن خالد از اصحاب امام هادی علیه السلام ذکر می کند او از امام ۱۲۰ جلد تفسیر نوشته است! این عدد بسیار بزرگ و عجیب است: 189 الحسن بن خالد البرقي: أخو محمد بن خالد من كتبه: تفسير العسكري من إملاء الإمام (ع) مائة و عشرون مجلده‌ 📚معالم العلماء /ابن شهرآشوب ج1ص34 نجاشی درباره اش نوشته: الحسن بن خالد بن محمد بن علي البرقي أبو علي أخو محمد بن خالد ، كان ثقة. له كتاب نوادر 📚رجال النجاشي/النجاشي، أبو العبّاس ج1ص61 شیخ طوسی در فهرست درباره او می نویسد: [169] الحسن بن خالد الحسن بن خالد البرقي، أخو محمّد بن خالد، يكنّى أبا علي. له كتب. أخبرنا بها عدّة من أصحابنا، عن أبي المفضّل، عن ابن بطّة، عن أحمد بن أبي عبد اللّه، عن عمّه الحسن بن خالد. 📚فهرست كتب الشيعة /الشيخ الطوسي ج1 /126 @alrejal
🔺️ارائه نقلی کهن مبنی بر قدمت اعتقاد به ماجرای مظلومیت حضرت زهراء سلام الله علیها 📌يکی از کهن ترين و مهمترين ترين رساله‌ها درباره فدک و استدلال درباره حق حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها در خصوص ارث بردن از پدر بزرگوارشان صلی الله علیه و آله، رساله ابو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ (۱۵۹_۲۵۵ق) از علمای بزرگ عامه با عنوان "العباسیة" است. 📌وی در این مقاله به گزارش برخی تعابیر حضرت زهراء سلام الله علیها در حین تعارض با ابوبکر می‌پردازد، و 👈ایضا بحثی دقیق حول عدم تصدیق ابوبکر در مدعی خود مطرح می‌کند. ۱. والله لادعون علیک (ای ابوبکر به خدا قسم من تورا دعای به شرّ می‌کنم /لعن کردن) ۲. و الله لا کلمتک ابدا (ای ابوبکر من دیگر با تو صحبت نخواهم کرد /کنایه از اینکه تا ابد از او ناراضی هستند) ۳. اوصت الا یصلی علیها ابوبکر (حضرت وصیت کردند ابوبکر خلیفه خودخوانده بر ایشان نماز نخواند) 📖 رسائل الجاحظ، ۲۶۵-۲۶۳ @alrejal