eitaa logo
الرجال و الفهرس و التاریخ
407 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
💠موضوعات کانال الرجال و الفهرس و التاریخ: 📚رهیافتی به اعتبار سنجی احادیث 📚اعتبار سنجی و روش پژوهش در تاریخ 📚نویافته های تاریخی 📚روش فهرستی، چیستی و چرایی وابسته به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۱۵ اعتبار طب.mp3
36.65M
جلسه پانزدهم اعتبار سنجی احادیث طبی رساله ذهبیه منابع طب اسلامی شبهات کلامی طب @alrejal
جلسه ۱۶ اعتبار سنجی طبی.mp3
48.41M
جلسه شانزدهم طب اسلامی پاسخ به شبهات اعتبار احادیث شیعه @alrejal
📍چه کسانی جلوی سنت پیامبر را گرفتند؟ 🔑پیامبر ص فرمودند: بزودی مردی بر تخت سلطنت تکیه می زند و چیزی از کارهای من (سنت من) به او عرضه می شود که یا دستور دادم یا نهی کردم او می گوید: ما نمی دانیم هرچه در کتاب خدا بیاید آن را می پذیریم و الا نه قبول نداریم. 📂ما أخرجهُ أبو داود (4605) والترمذي (2663) وابن ماجة (13) عن أَبِي رَافِعٍ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا أُلْفِيَنَّ أَحَدَكُمْ مُتَّكِئًا عَلَى أَرِيكَتِهِ يَأْتِيهِ الْأَمْرُ مِنْ أَمْرِي مِمَّا أَمَرْتُ بِهِ أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ فَيَقُولُ : لَا نَدْرِي ، مَا وَجَدْنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ اتَّبَعْنَاهُ ، وإلا فَلاَ ) وصححه الألباني في "صحيح أبي داود" وغيره. 🔑پیامبر ص فرمودند: بزودی مردی می آید که تکیه زده بر تخت قدرت برایش حدیثی از احادیث من خوانده می شود، او می گوید: بین ما و بین شما کتاب خداست آنچه در کتاب خدا پیدا کنیم که حلال است حلال می دانیم آنچه که پیدا کنیم حرام است حرام می دانیم! 📂وروى الترمذي (2664) وابن ماجة (12) عَنْ الْمِقْدَامِ بْنِ مَعْدِ يكَرِبَ الْكِنْدِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( يُوشِكُ الرَّجُلُ مُتَّكِئًا عَلَى أَرِيكَتِهِ يُحَدَّثُ بِحَدِيثٍ مِنْ حَدِيثِي فَيَقُولُ : بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَا وَجَدْنَا فِيهِ مِنْ حَلَالٍ اسْتَحْلَلْنَاهُ وَمَا وَجَدْنَا فِيهِ مِنْ حَرَامٍ حَرَّمْنَاهُ . أَلَّا وَإِنَّ مَا حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ ) 🔍به نظر شما آن شخص کیست که چنین حرفی را بعد از پیامبر زده است؟ در روایت زیر پاسخ را ببینید. 💡ابن أبي مُليكة: «أنّ الصدِّيق جمع الناس بعد وفاة نبيّهم، فقال: إنَّكم تحدّثون عن رسول الله (ص) أحاديث تختلفون فيها، والناس بعدكم أشدّ اختلافاً، فلا تحدّثوا عن رسول الله شيئاً. فمن سألكم فقولوا: بيننا وبينكم كتاب الله، فاستحلّوا حلاله، وحرّموا حرامه». تذكرة الحفّاظ 1: 2 3، حجّيّة السنّة: 394. 🗝ابوبکر بعد از وفات پیامبر ص مردم را جمع کرد و گفت: مردم شما از پیامبر حدیث نقل می کنید، و در آن اختلاف دارید و مردم بعد از شما اختلافشان بیشتر می شود، ازاین به بعد کسی چیزی از پیامبر ص نقل نکند، اگر از شما سوالی پرسید، بگوئید بین ما و بین شما کتاب خداست، حلال های آن را حلال بدانید و حرام هایش را حرام بدانید! @alrejal
دسته بندي هاي ما در تاريخ هم دچار غرب زدگي است. ما نقطه آغاز تاريخ را تقريبا يونان باستان مي دانيم درحاليكه اين اشتباه است و غرب اساسا تاريخ شروع انسانيت را يونان باستان مي داند و ساير تمدن ها را خارج از حوزه بشريت مي دانند. یونان گرایی (یونانی مآبی) یا هلنسیم یعنی همین! https://eitaa.com/dehban_ir @alrejal
اعمال روز که به طور گسترده در مجازی منتشر شده: جعلی است ❶ «زیارت امام حسین(علیه‌السلام) و زیارت » در این روز، زیارت امام حسین است! و این زیارت‌... همانا خواندن زیارت اربعین است ❷ «غسل اربعین و توبه» ❸ بعد از نماز صبح ۱۰۰مرتبه(لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) ❹ ۷۰مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس ۷۰مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین ۴۰مرتبه لااله‌الاالله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) 📚 وسائل الشیعه‌ ج۱۰ ص۳۷۳ غیر مورد اول که قرائت زیارتنامه است بقیه موارد جعلی و ساختگی است. @alrejal
جلسه۰۰۱روشپژوهشدرتاریخاستاددهبانتعریفومنابعتاریخ1.mp3
51.06M
⚜ دوره روش پژوهش در تاریخ⚜ 📼جلسه اول 💠 تعريف تاریخ ♦️ تعاریف عرضی تاریخ ♦️ تعاریف طولی تاریخ 💠 منابع ادراکی انسان و تطبیق بر هر تعريف ♦️ تجربه 🔹 تفاوت ساینس و نالج ♦️ نقل ♦️عقل ♦️شهود 💠 معرفی کتاب 📚 @alrejal کانال الرجال و الفهرس و التاریخ 🌐 @dehban_ir وابسته به کانال استاد مهدی دهبان
جلسه ۲ روش پژوهش در تاریخ استاد دهبان.mp3
40.92M
⚜دوره روش پژوهش در تاریخ⚜ 📼جلسه دوم 💠مروری کوتاه و پاسخ به سوالات 💠 سبک های تاریخ نگاری ♦️سبک تاریخ نگاری نقلی 🔹 سبک نقل توصیفی 🔹 سبک نقل غیر توصیفی ♦️ سبک تاریخ نگاری تحلیلی 🔹 انواع تحلیل ها روانشناسانه و... ♦️ سبک تاریخ نگاری تطبیقی 🔹سبک تاریخ نگاری رهبری 💠 لوازم پژوهش در تاریخ بر اساس کتاب آقای پاکتچی ♦️ آشنایی با منابع ♦️ آشنایی با روش پژوهش تاریخی ♦️ شم تاریخی 💠 انواع منابع برای پژوهش در یک موضوع تاریخی ♦️ منابع کلاسیک کتابخانه ♦️ منابع غیر کلاسیک که محتاج شم تاریخی است... (برای جلسه آینده) 📚 @alrejal کانال الرجال و الفهرس و التاریخ 🌐 @dehban_ir وابسته به کانال استاد مهدی دهبان
🔆 قسم بخدا دوست دارم در بعضی از آن مجالس با شما باشم 1⃣ عنْ إِسْمَاعِيلَ الْبَصْرِيِ‏ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏: تَقْعُدُونَ‏ فِي‏ الْمَكَانِ فَتُحَدِّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ وَ تَتَبَرَّءُونَ مِمَّنْ شِئْتُمْ وَ تَوَلَّوْنَ مَنْ شِئْتُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ هَلِ الْعَيْشُ إِلَّا هَكَذَا.(الكافي؛ ج۸؛ ص۲۲۹) امام صادق علیه‌السلام فرمودند: آیا شما در مجلس می‌نشینید و حدیث میخوانید و هر چه میخواهید میگویید؟ و از هر که می‌خواهید بیزاری می‌جوئيد و اظهار برائت می‌کنید؟ و نسبت به هر که می‌خواهید اظهار دوستی می‌کنید؟ عرض کردم: آری. حضرت فرمود: آیا (خوشی و لذّت) زندگی غیر این است؟ 2⃣ عَنْ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: قَالَ لِي أَ تَخْلُونَ وَ تَتَحَدَّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ‏[۱] فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ إِنَّا لَنَخْلُو وَ نَتَحَدَّثُ وَ نَقُولُ مَا شِئْنَا فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ‏ أَنِّي مَعَكُمْ فِي بَعْضِ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ‏ وَ أَرْوَاحَكُمْ‏ وَ إِنَّكُمْ عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَاد.(الكافي؛ ج‏۲؛ ص۱۸۷) ميسّر گويد امام باقر عليه‌السلام به من فرمودند: آيا شما خلوت مي‌كنيد و گفتگو مى‌نمائيد و هر چه خواهيد مى‌گوئيد (از فضائل ما و بدگویی و لعن دشمنان ما و روایات ما بدون تقیه)؟ عرض كردم: آرى به خدا كه ما خلوت مى‏‌كنيم و گفتگو نموده هر چه خواهيم مى‏‌گوئيم. حضرت فرمودند: همانا بخدا من دوست دارم كه در بعضى از آن مجالس با شما باشم. همانا بخدا كه من بوى شما و نسيم شما را دوست دارم و شمائيد كه دين خدا و دين ملائكه او را داريد، پس با پرهيز از حرام و كوشش در طاعات كمك كنيد. --------------------------------- ۱. مَا شِئْتُمْ: أي من فضائلنا أو ذم أعادينا و لعنهم و رواية أحاديثنا من غير تقية. (مرآة العقول؛ ج‏۹؛ ص۸۶) @alrejal
🔻 وجه تسمیه «بتریّه» در وجه تسمیه «بتریه»، نظرات گوناگونی بیان شده است: ۱. به گزارش کشّی، روزی رهبران این شاخه به محضر امام باقر علیه السلام رسیدند، در حالی که زید هم، نزد امام علیه السلام بود. آنان به امام باقر علیه السلام عرض کردند: «ما علی و حسن و حسین [علیهم السلام] را ولیّ خویش می دانیم و از دشمنان ایشان تبرّی می جوییم و به ابوبکر و عمر نیز تولّی می ورزیم و از دشمنان آنان تبرّی می جوییم.» ناگهان، زید رو به آنان کرد و گفت: «أَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ فَاطِمَةَ؟! بَتَرْتُمْ‏  أَمْرَنَا بَتَرَكُمُ اللَّهُ! (آیا از فاطمه [علیهاالسلام] تبرّی می جویید؟!  امر ما را قطع کردید؛ خدا [امر] شما را قطع کند!» طبق این نقل آنان از آن روز، «بتریه» نام گرفتند. (رجال الكشي؛ ص236) ۲. یکی از رهبران این شاخه، کثیر نوّاء است. برخی معتقدند چون وی ملقّب به ابتر بود (مقالات الاسلامیّین، ص68)، یا چون ابتر الید (مقطوع الید و دست بریده) بوده (السرائر، ج3، ص566) شاخه وی «بتریّه» نامیده شده است. گفته اند مغیرة بن سعید، لقب ابتر به او داده است. (الحور العین، ص 155) ۳. در برخی منابع، آنان را به سبب تبرّی جستن از عثمان در شش سال پایانی خلافتش، «بتریّه» نامیده اند. (مسائل الامامة، ص200) 🔸با توجه به نام یکی از رهبران این شاخه، یعنی حسن بن صالح بن حیّ، آنان را «صالحیّه» نیز خوانده اند. (رجال الطوسیّ، ص130، رقم1327) 📚 کتاب استناد؛ ص۴۵۴ @alrejal
جلسه ۳ روش پژوهش در تاریخ استاد دهبان .mp3
44.91M
⚜ دوره روش پژوهش در تاریخ⚜ ✨ استاد دهبان 📼 جلسه سوم 💠 شروع کتاب روش شناسی تاریخ، دکتر پاکتچی 💡مرحله نخست منبع شناسی تاریخی 🔍 معرفی دو کتاب در منبع شناسی تاریخ اسلام ♦️نقد و بررسی منابع سیره نبوی ♦️ منابع تاریخی شیعه تا قرن پنجم ☀️ طرح پلتفرم و نمایه زنی در منابع تاریخی 🔍 لزوم داشتن شم تاریخی ♦️ قاعده محور نبودن ♦️ تجربه محور بودن 🔍 منابع اکتشافی در تاریخ ♦️ مثال: ✨ دیوان اشعار برای دوره ایلخانی ✨ کتب دیوانی و اداری برای دوره صفوی ✨ کتب ادعیه برای نقش مغول در عراق ♦️ شباهت به باستان شناسی ♦️ اهل سیسیل بودن مادر امام زمان 🔅 قرینه اول: پطرس کیفا جد مادری امام زمان و حضور در ایتالیا و پخش شدن نسل او در ایتالیا 🔅 قرینه دوم: لقب صیقل یا صقلیه برای ایشان + آمدن اسم جغرافیا بر شخص 🔅 قرینه سوم: الصقليه را عرب همین امروز برای سیسیل استعمال می‌کنند. 🔅 قرینه چهارم: رجوع به لغت نامه ها برای معنای الصقلیه 🔍 جبران خلأ شم تاریخی ♦️ تحقیق گروهی ✨ مثال رجوع به حیاة الحیوان دمیری برای شواهد عاشورا، با کار گروهی ♦️ تقاطع گیری ♦️ رجوع به اساتید ✨ مثال در جمع آوری احادیث مدینه العلم ♦️ کتابخانه یک مورخ 🔅 طب 🔅 کتب ادویه 🔅 موسیقی کبیر فارابی 🔍 ریزبینی مورخ 📚 @alrejal کانال الرجال و الفهرس و التاریخ 🌐 @dehban_ir وابسته به کانال استاد مهدی دهبان
استدادهبان۴ویرایش۱.mp3
61.73M
⚜ دوره روش پژوهش در تاریخ⚜ ✨ استاد دهبان 📼 جلسه چهارم 💡تنوع روشی در تاریخ 🔍 روش نام شناسی ✨ مثال تحقیق درباره ورود اسلام به ختن، با روش غیر مستقیم نام شناسی ♦️ رجوع به نام ختنی ♦️ رجوع به نام مناطق ♦️ رجوع به انساب نامه ها 🔅 فاصله طبقات 🔍فرمول: (q1,t1) => (q2,t2) 🔅 توصیف گرایی تاریخ 🔅تبیین گرایی تاریخ (قرن ۱۸ و ۱۹) 📍 کشف روابط علّی 📍 کاربرد در علوم سیاسی ✨ مثال: 📚توصیف: صفویه شیعه را رسمی کرد 📝 تبیین: رسمی شد چراکه... 🔍 روش های زبان‌شناسی در تاریخ ✨ مثال تبارشناسی نژاد کاسی ها 🔍 رده بندی گزارش های تاریخی 🔅 دلالت گیری های التزامی ولو از گزارشات جعلی 🔅 روش استفاده از گزارشات جعلی 🔅 گزارش ها 🔅 رد پا ها ☀️ فقه و حدیث به عنوان منبع تاریخی 📚 @alrejal کانال الرجال و الفهرس و التاریخ 🌐 @dehban_ir وابسته به کانال استاد مهدی دهبان