eitaa logo
انوارالزهراء(س)
738 دنبال‌کننده
387 عکس
256 ویدیو
18 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 قال الامام الصادق علیه السّلام: 🌹تسبیحُ فاطمةَ سلام الله علیها فی کلِ یومٍ دَبْرَ کلِ صلاةٍ احبُّ‌ الیَّ مِنْ الفِ رکعةٍ فی کل یومٍ. 🌷امام صادق علیه السّلام: تسبیح فاطمه در هر روز بعد از نماز، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز پسندیده‌تر است. 📗 مکارم الاخلاق، ص 281. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✍️مرحوم اسماعیل دولابی (ره) : عجب امانی است استغفار! امان خداست . ان شاءالله خدا استغفار به شما مرحمت کند . یادتان بماند که اگر توانستید در شبانه روز هفتاد مرتبه استغفار را سر جا نماز هیچ وقت ترک نکنید . این امان خداست . یعنی در امان خدا هستی... اگر در هر شبانه روز یک دفعه این کار را بکنی برای خودت دیوار چدنی گذاشته ای ، برای خودت و ذراریت . استغفار امان خداست. 📚طوبای محبت۵ ، ص۱۸۰ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔹فواید دائم الوضو بودن 💠 رزق و روزیت فراوان مےگردد. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضو بگیرد. 📗مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج۱ ص۳۵۶ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (47) ♦️معرفی طالوت و بهانه‌جویی‌ بنی‌اسرائیل داستان طالوت و جالوت در دو صفحه از سوره بقره به‌صورت نسبتاً مفصّل بیان شده است که هر بخشی از آن نکته‌هایی دارد که واقعاً برای زندگی امروز ما و حتی حل بعضی مسائل نظری ما مفید است. می‌فرماید: ☀️ألَمْ تَرَ إِلَى الْمَلإِ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ مِن بَعْدِ مُوسَى در این‌جا اشاره دارد که این داستان مربوط به بعد از حضرت موسی است. ☀️ إذْ قَالُواْ لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ سال‌ها بعد از حضرت موسی گروهی از بنی‌اسرائیل نزد پیغمبرشان آمدند و این پیشنهاد را دادند که ملکی برای ما معین کن که به همراه او جهاد کنیم. آن پیغمبر گفت: اگر خدا کسی را تعیین کرد و قتال بر شما واجب شد، آیا احتمال می‌دهید که استنکاف کنید و عمل نکنید؟ یعنی چه اندازه در این پیشنهادتان جدّی هستید؟ سابقه رفتارهای این‌ قوم معلوم بود و ایشان هم کدخدا و پیغمبرشان بود و روحیاتشان را می‌شناخت. می‌دانست که خیلی نمی‌تواند به حرف آن‌ها اعتماد کرد. گفتند: چرا جهاد نکنیم؟ ما را از خانه‌هایمان بیرون کرده‌اند، بچه‌هایمان را گرفته‌اند، دیگر چیزی برایمان نمانده است. چاره‌ای جز جهاد نداریم. ☀️ فلَمَّا كُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنْهُمْ اما وقتی خداوند جهاد را بر آن‌ها واجب کرد، قبول نکردند. فقط عده کمی حاضر شدند در جنگ شرکت کنند و باز آن روحیه‌ راحت‌طلبی و حس‌گرایی که از ویژگی‌های بارز این‌ها بود، کار دستشان داد. جناب سموئیل به آنها گفت: خداوند به من وحی کرده است که کسی که برای سلطنت شما مفید است، جناب طالوت است. اما بهانه‌گیری‌ها از همین‌جا شروع شد. آنهایی که حاضر شدند به جنگ بیایند، گفتند: ☀️ أنَّى یَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَیْنَا؛ چطور شده است که طالوت باید فرمانده بشود؟! ما چه چیزمان کمتر از طالوت است؟! این اعتراض نشان می‌دهد که آنها از همان ابتدا که پیشنهاد تعیین فرمانده را می‌کردند خودشان نسبت به آن طمع داشتند و هر کدام‌شان می‌خواست سرکرده‌‌ خودش به این مقام برسد. وقتی دیدند طالوت که از لحاظ موقعیت اجتماعی گمنام بود، تعیین شد به بهانه‌جویی پرداختند. طبعاً این‌گونه افراد موقعیت را به پول و ثروت می‌دانند، این است که گفتند: ☀️أنَّى یَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَیْنَا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ آخر این آدم پولداری نیست و ما برای شاه شدن اولی هستیم! سموئیل گفت: ☀️إنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْكُمْ شما مگر نگفتید که خدا برای ما ملکی تعیین کند؛ خب خدا لابد مصلحتی می‌دانسته که طالوت را تعیین کرده است. نشانه‌ برتری و صلاحیت ایشان برای مسأله‌ حکومت و فرماندهی جنگ این است که دو شرط لازم برای تصدی این امر را دارد. خداوند هم از لحاظ علم و فهم و عقل او را بر شما برتری داده است و هم از لحاظ توانایی بدنی. ☀️ و اللّهُ یُؤْتِی مُلْكَهُ مَن یَشَاءُ وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ شما از خدا خواستید، خدا هم او را تعیین کرده است، اختیار با خداست. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
مقام معظم رهبری: ﴿ یعنی اینکه بدانیم شمری که سر از حسین برید همان جانباز صفین است که تا مرز شهادت پیش رفت.﴾ ماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب حماسه 9 دی.pdf
1.77M
مروری بر بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی رهبر معظم انقلاب‌اسلامی درباره‌ی حماسه‌ی ۹ دی و گزارش حوادث ۸ ماه فتنه‌ی۸۸ کتب الکترونیکی خوب را از کانال ذیل دریافت کنید نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انوارالزهراء(س)
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅بكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُو
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع)1⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅بكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ 🌺 كثرت سكوت، سبب ابهت و بزرگى است 🗯 مرحوم ابن میثم در شرح نهج البلاغه خود در اینجا نکته جالبى آورده مى گوید: دلیل کلام مولا این است که سکوت، غالباً نشانه عقل است و ابهت صاحبان عقل آشکار است و اگر به یقین دانسته شود که کثرت سکوت ناشى از عقل اوست، ابهت او بیشتر مى‌شود و اگر حال او شناخته نشود و این احتمال وجود داشته باشد که سکوتش ناشى از عقل است باز سبب ابهت اوست و گاه ممکن است سکوت، ناشى از ضعف و ناتوانى در کلام باشد و باز هم این امر سبب احترام شخص مى‌شود، زیرا از پریشان گویى پرهیز مى‌کند. 🔺اضافه بر اینها، سکوت، سبب نجات از بسیارى از گناهان است، زیرا غالب گناهان کبیره به وسیله زبان انجام مى‌شود تا آنجا که سى گناه کبیره را براى زبان شمرده شده است. بدیهى است هنگامى که انسان از این گناهان پرهیز کند ابهت و هیبت و شخصیت او بیشتر خواهد بود. ⬅️ در حدیث جالبى از امام صادق (ع) آمده است که: پیغمبر اکرم (ص) به مردى که خدمتش رسید فرمود: ألا أدُلّکَ عَلى أمْر یُدْخِلُکَ اللهُ بِهِ الْجَنَّةَ؟ آیا تو را به چیزى راهنمايى کنم که به وسیله آن وارد بهشت شوى؟ عرض کرد: آرى یا رسول الله. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: أنِلْ مِمّا أنالَکَ اللهُ از آنچه خداوند در اختیار تو قرار داده بذل و بخشش کن. عرض کرد: اگر من خودم محتاج تر از کسى باشم که مى خواهم به او بخشش کنم چه کنم؟ پیامبر (ص) فرمود: فَانْصُرِ الْمَظْلُومِ به یارى ستم دیده برخیز. عرض کرد: اگر من خودم از او ضعیف‌تر باشم چه کنم؟ فرمود: فَاصْنَعْ لِلاْخْرَقِ یَعْنی أشِرْ عَلَیْهِ شخص نادان را راهنمایى کن و به او مشورت بده. عرض کرد: اگر من از او نادان تر باشم چه کنم؟ فرمود: فَأصْمِتْ لِسانَکَ إلاّ مِنْ خَیْر زبانت را جز از نیکى خاموش ساز. و سرانجام فرمود: أما یَسُرُّکَ اَنْ تَکُونِ فیکَ خِصْلَةٌ مِنْ هذِهِ الْخِصالِ تَجُرُّکَ إلَى الْجَنَّةِ؟ آیا تو را خشنود نمى‌سازد که یکى از این صفات نیک را داشته باشى و تو را به سوى بهشت برد؟» 📕کافى ج 2 ص 113 ⬅️ اضافه بر این، سکوت سبب نورانیت فکر و عمق اندیشه است، همان گونه که در حدیثى از امیرمؤمنان (ع) مى‌خوانیم: ▪️الْزِمِ الصَّمْتَ یَسْتَنِرْ فِکْرُکَ ▫️ساکت باش تا فکرت نورانى شود 📗غرر الحکم و درر الکلم ص 132 ⬅️ در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: ▪️أکْثِرْ صَمْتَکَ یَتَوَفّرْ فِکْرُکَ وَ یَسْتَنِرْ قَلْبُکَ وَ یَسْلَمِ النّاسُ مِنْ یَدِکِ ▫️بسیار سکوت کن که فکرت فراوان و قلبت نورانى مى شود و مردم از تو در امان خواهند بود 📙غرر الحکم و درر الکلم ص 257 🚨 البته همه اینها مربوط به سخنانى است که به اصطلاح فضول الکلام یا آلوده به گناه است، ولى سخن حق و تعلیم دانش و امر به معروف و نهى از منکر و امثال آن به یقین از آن مستثناست و همان گونه که سابقاً در حکمت 182 گفتیم (اينجا) در روایات آمده است که اگر کلام از آفات خالى باشد به یقین از سکوت برتر است، زیرا انبیا دعوت به کلام شدند نه به سکوت حتى اگر ما در فضیلت سکوت سخن مى گوییم از کلام کمک مى‌گیریم. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
فاطمه زهرا سلام الله علیها: 🌹سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا. 🌷قالَتْ علیها السلام: حُبِّبَ إ لَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَهُ کِتابِ اللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالاْنْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ. 📗 وقایع الایام، ص 295‌. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✍️ای سالک، آگاه باش: 🔻نداشتن مشغولیت فکری🔻 🔹ذهن آدمی خیلی زود مسائل را جـذب مـی کنـد و زود هم به آن مشغــول مـی شـود؛ لذا بهترین چــیـــز بـــرای انــســان، نـداشـتــن مشـغـولیـت فـکـری است. 📚شیــدا ▪️آیت الله کشمیری رحمة الله علیه نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انوارالزهراء(س)
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع)1⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅بكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَك
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 2️⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ 🌺 و انصاف مايه فزونى دوستان است 🗯 حقیقت انصاف آن است که انسان، نه حق کسى را غصب کند و نه سبب محرومیت کسى از حقش شود، نه سخنى به نفع خود و زیان دیگران بگوید و نه گامى در این راه بردارد، بلکه همه جا حقوق را رعایت کند حتى در مورد افراد ضعیف که قادر به دفاع از حق خویش نیستند. ⬅️ بدیهى است کسى که این امور را رعایت کند دوستان فراوانى پیدا مى کند و جاذبه انصاف بر کسى پوشیده نیست. ♨️ در روایات اسلامى درباره اهمیت انصاف بحث‌هاى گسترده‌اى دیده مى‌شود، از جمله تنها در اولین باب از ابوابى که در کتاب میزان الحکمه درباره اهمیت انصاف ذکر شده 20 حدیث کوتاه و پرمعنا از امیرمؤمنان على (ع) آمده است، مثلا مى‌فرماید: ▪️الإنْصافُ أفْضَلُ الْفَضائِلِ ▫️برترین فضیلت‌ها انصاف است 📙غرر الحکم و درر الکلم ص 47 🍃در حدیث دیگرى از آن حضرت مى‌خوانیم: ▪️إنَّ أعْظَمَ الْمَثُوبَةِ مَثُوبَةُ الاْنْصافِ ▫️برترین ثواب الهى ثواب انصاف است 📔غرر الحکم و درر الکلم ص 219 🍃 نیز در حدیث دیگرى مى‌فرماید: ▪️الاْنْصافُ یَرْفَعُ الْخِلافَ وَ یُوجِبُ الاْئْتِلافَ ▫️انصاف اختلافات را برطرف مى‌سازد و موجب اتحاد صفوف مى‌شود 📓غرر الحکم و درر الکلم ص 88 🍃 بالاخره در حدیثى دیگرى مى‌فرماید: ▪️عامِلْ سائِرَ النّاسِ بِالاِْنْصافِ وَ عامِلِ الْمُؤْمِنینَ بِالاْیثارِ ▫️با سایر مردم به انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار 📒غرر الحکم و درر الکلم ص 467 🔺از حدیث اخیر مفهوم انصاف نیز روشن مى‌شود: انصاف آن است که منافع خود و دیگران را با یک چشم ببینیم و ایثار آن است که دیگران را با بزرگوارى بر خود مقدم بشماریم. 🔻از حدیث زير نیز مفهوم «انصاف» آشکارتر مى‌شود: امام صادق (ع) در این حدیث که شرح جنود هفتاد و پنج گانه عقل و جهل را بیان مى‌کند، مى‌فرماید: ▪️و الاْنْصافُ وَ ضِدُّهُ الْحَمِیَّةَ ▫️یکى دیگر از لشکریان عقل انصاف است و ضد آن تعصب (درباره حقوق خویشتن) است 📘کافى‌ ج 1 ص 22 ♨️ گاه بعضى تصور مى‌کنند که اگر در بعضى از موارد انصاف را درباره دیگران رعایت کنند و به خطا و اشتباه اعتراف نمایند مقامشان در نظر مردم پایین مى‌آید در حالى که قضیه عکس است: 👆امام باقر (ع) در حدیثى از امیرمؤمنان (ع) نقل مى‌کند که فرمود: ▪️ألا إنَّهُ مَنْ یُنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ لَمْ یَزِدْهُ اللهُ إلاّ عِزّاً ▫️کسى که انصاف را در برابر مردم نسبت به خویش رعایت کند خدا بر عزت او مى‌افزاید 📕کافى‌ ج 2 ص 144 نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums