eitaa logo
انوارالزهراء(س)
733 دنبال‌کننده
405 عکس
268 ویدیو
19 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ولادت امام سجاد علیه السلام 🔷 امام سجاد (ع) فرزند امام حسین (ع) و چهارمین امام شیعیان، بنا به قول مشهور نزد شیعه، در روز پنجم شعبان سال ۳۸ قمری ولادت یافت. 🔷 زمان و مکان ولادت امام سجاد مورخان و سیره‌نگاران درباره تاریخ ولادت امام علی بن الحسین (ع) اختلاف نظر دارند. برخی از آنان پنجم شعبان، برخی هفتم و برخی نهم این ماه و برخی نیمه جمادی الاول را روز ولادت آن حضرت دانسته‌اند. 🔺شیخ مفید در مسارالشیعه، نیمه جمادی الاولی را میلاد آن حضرت دانسته و بدین جهت آن را بزرگ و تعظیم شمرده و درباره آن می گوید: «و هو یوم شریف، یستجب فیه الصیام والتطوع بالخیرات». 🔺همچنین برخی از مورخان، سال ۳۸ و برخی سال ۳۶ و برخی دیگر سال ۳۷ قمری را سال تولد آن حضرت ذکر کرده‌اند. اما معروف و مشهور در میان شیعیان، روز پنجم شعبان سال ۳۸ قمری است. 🔷 در مورد مکان تولد حضرت سجاد (ع) نیز عموم علمای شیعه، مدینه را مکان تولد ایشان می دانند. 🔺ولی شیخ باقر شریف قرشی، مکان تولد آن حضرت را کوفه می داند و دلیل آن را تولد حضرت سجاد در ایام حکومت جدشان حضرت علی (ع) عنوان کرده و معتقد است که امام حسین (ع) در آن زمان به همراه خانواده شان در کوفه زندگی می کرده اند. نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمـام امــور عَن أَميرِالْمُؤْمِنين عليه السلام: اِنَّ اِسْتِتْمامَ الاُمُورِ عِنْدَ اللّه ِ تَبارَكَ وَ تَعالى الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْنَّهىُ عَنِ المُنْكَرِ. [وسائل الشيعه، ج 11، ص 419] على عليه السلام فرمودند: اتمـام امـور و كارها نـزد خـدا با امر به معروف ونهى از منكر است. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
💠 پنج نكته درباره صداى نامحرم‏ 🔹1. شنيدن صداى زن نامحرم در صورتى كه به قصد نباشد و سبب افتادن در گناه نشود، اشكال ندارد. 🔹2. گوش دادن به زن نامحرم در هر صورت، اشكال دارد. 🔹3. اگر زن قرآن را به صورت و ساده بخواند، گوش دادن به صداى او مانعى ندارد و اگر با بخواند، جايز نيست. 🔹4. شنيدن نوحه‌خوانى و مرثيه‌سرايى زنان اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. 🔹5. سخنرانى زن در مجلس مردان، اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انوارالزهراء(س)
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (20) ✳️ ابوهریره ابوهریره، به‌خوبی راه نزدیک شدن به امویان را یاد
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (21) ✳️ ابوهریره او در ماه صفر سال هفتم هجری اسلام آورد و با توجه به شهادت رسول خدا (ص) در سال دهم هجری، وی می‌بایست بیش از دو سال همراه پیامبر بوده باشد. اما ابوهریره تمامی این مدت را در حضور رسول‌ خدا (ص) نبود، بلکه در ذی‌القعده سال هشتم به بحرین رفته و تا زمان خلافت خلیفه دوم آنجا بوده است. پس حضور او در مدینه در زمان پیامبر (ص)، «یک‌سال و نُه ماه» خواهد بود. 🔺با این حال، از وی در کتاب‌های حدیثی اهل تسنن تعداد ۵۳۷۴ روایت نقل شده است! این در حالی است که مجموع روایات «صحاح ستّه» اهل تسنن، یعنی «صحیح بخاری»، «صحیح مسلم»، «سنن نسائی»، «سنن ترمزی»، «سنن أبی‌داود»، و «سنن ابن‌ماجه» -که البته برخی‌ها به‌جای سنن ابن‌ماجه، «موطأ مالک» را ذکر می‌کنند- بعد از حذف مکررات، ۹۸۰۰ روایت می‌شود! به‌همین خاطر محمود أبوریه در کتاب «شیخ المضیرة ابوهریرة»، به نکته‌ جالبی اشاره کرده و می‌گوید: «اگر علی (ع) در هر روز فقط یک روایت از پیغمبر حفظ بود، تعداد روایاتی که باید نقل می‌کرد بیش از ۱۲۰۰۰ روایت بود. این تنها در صورتی است که علی (ع) در هر روز، فقط یک روایت نقل کند. حال اگر می‌خواست تمام آن‌چه که از پیغمبر شنیده را نقل کند، چه می‌شد!» (شيخ المضيرة أبوهريرة ص 128) ♨️عمر بن خطاب، ابوهریره را در سال بیست هجری به فرمانداری بحرین و یمامه منصوب کرد. او پس از یک سال، با ده‌هزار (درهم یا دینار) به مدینه بازگشت. وقتی وی در این‌باره از او جویا شد، گفت: «این درآمد در اثر زاد و ولد اسب‌ها و کسب و کار بردگانم و هدایایی است که به من رسیده!» او پس از آن، دیگر حاضر به پذیرش کار دولتی از سوی خلیفه‌ وقت نشد، چرا که از مسئولیت آن بیم داشت! ♨️ او از مدافعان سرسخت عثمان بود. وقتی مردم به او که بر منبر مسجد بود، حمله‌ور شدند؛ ابوهریره جزء مدافعان او بود و از وی اجازه‌ جنگ مسلحانه می‌خواست! (تاريخ المدينة ج 3 ص 1110) او بر بام خانه‌ خلیفه فریاد می‌زد: «از رسول‌ الله (ص) شنیدم فتنه‌ای اتفاق خواهد افتاد که باید به امین و یارانش پناهنده شوید.» و اشاره به عثمان می‌کرد. (تاريخ المدينة ج 3 ص 1105) ♨️او ادعا داشت: «به‌خاطر سوگند خلیفه، شمشیر را از دستم انداختم و نفهمیدم چه کسی آن را برداشت!» (انساب الاشراف ج 5 ص 563) تا زمانی که مهاجمان به درب خانه خلیفه نزدیک شدند، از ابوهریره در برخی گزارش‌ها نشان هست (تاريخ المدينة ج 4 ص 1194) ولی پس از آن، دیگر از او هیچ نشانی یافت نمی‌شود! پس از مرگ خلیفه هم از مردم می‌خواست او را بکُشند (چرا که زندگی پس از خلیفه را دوست نداشت!) (تاريخ المدينة ج 4 ص 1245) ♨️معاویه هم به پاس وفاداری ابوهریره، پس از مرگ وی به فرزندانش ده‌هزار درهم بخشید و سفارش آن‌ها را به فرماندار مدینه کرد. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (22) ✳️ اشعث بن قیس کندی اَشْعَث بن قَیس کِنْدی بزرگ قبیله کِنده در یمن بود که تا سال نهم هجری اسلام نیاورد. در این سال وی به‌همراه تنی چند از بزرگان قبیله کنده به مدینه آمد و مسلمان شد. (سيره ابن هشام ج 2 ص 585 (https://lib.efatwa.ir/44821/2/585/)) اما پس از رسول‌ خدا (ص) وی و قبیله‌اش مرتد شدند و در جنگی که میان فرستاده‌ ابوبکر و آنها رخ داد، شکست خورده به قلعه‌ای پناه بردند. (تاریخ طبری ج 3 ص 335-336 (https://lib.eshia.ir/40077/3/335)) در نهایت وی توانست برای خود و خانواده‌اش امان بگیرد، اما با نیرنگی، کندیان را استثنا کرد و به همین سبب مورد لعن و نفرین ایشان قرار گرفت و حتی به او لقب «عُرف النار» به‌معنای پیمان‌شکن داده شد. (تاریخ طبری ج 3 ص 338 (https://lib.eshia.ir/40077/3/338)) ♨️ اشعث به‌همراه دیگر اسیران به مدینه آورده شد، اما ابوبکر در اقدامی عجیب وی را آزاد کرد و خواهر خود «اُم‌ّفروه» را به ازدواجش درآورد! (تاریخ طبری ج 3 ص 339 (https://lib.eshia.ir/40077/3/339)) ♨️ پس از ابوبکر و در زمان خلافت عمر بن خطاب، در فتح عراق و نبرد قادسیه و نبرد یرموک نیز شرکت کرد و یک چشم خود را از دست داد. (المعارف ص 586 (https://lib.eshia.ir/40052/1/586)) در نهایت وی پس از بنای کوفه، در آنجا اقامت گزید. (تاریخ طبری ج 4 ص 129 (https://lib.eshia.ir/40077/4/129)) ♨️ اشعث در دوران عثمان به امارت آذربایجان رسید. (الامامة و السياسة ج 1 ص 112 (https://lib.eshia.ir/22001/1/112)) اما اميرالمومنين (ع) پس از واقعه‌ جمل، به اشعث امر کرد تا اموال آذربایجان را تسلیمش کند (تاریخ یعقوبی ج 2 ص 200 (https://lib.eshia.ir/10382/2/200)) و سپس او را از ولایت آنجا برکنار کرد. اشعث پس از اطلاع از عزل خود، به خانه‌اش بازگشت و افراد مورد اعتمادش را فرا خواند و گفت: «نامه‌ علی [علیه‌السلام] به دستم رسیده و مرا وحشت‌زده کرده، او اموال آذربایجان را از من خواسته، حال که من می‌خواهم به معاویه بپیوندم!» اطرافیان گفتند: «مرگ برای تو بهتر از آن چیزی است که در صدد انجام آن هستی. آیا می‌خواهی شهر و قوم خود را رها کرده، پیرو شامیان شوی؟!». (الامامة و السياسة ج 1 ص 112 (https://lib.eshia.ir/22001/1/112)) لذا وی به کوفه بازگشت و در جنگ صفین نیز حضور یافت. (انساب الاشراف ج 2 ص 296 (https://lib.eshia.ir/40503/2/296)) اما در شب لیلة الهریر که نزدیک بود سپاهیان امام علی علیه‌السلام کار جنگ را یکسره کنند، اشعث در جمع کندیان به پا خواست و ضمن خطبه‌ای، با لحنی مصلحت‌جویانه خواستار ترک خونریزی بیشتر شد!! بنا بر این روایات، تا خبر خطبه‌ اشعث به معاویه رسید دستور داد تا قرآن‌ها را به نیزه کنند. (الاخبار الطوال ج 1 ص 188 (https://lib.eshia.ir/40011/1/188)) 👆این، نشان از هماهنگی کامل اشعث با معاویه دارد، چنان‌چه یعقوبی صریحاً از مکاتبه و ارتباط اشعث و معاویه در این‌باره یاد کرده است. (تاريخ يعقوبی ج 2 ص 188 (https://lib.eshia.ir/10382/2/188)) نیز یعقوبی به این نکته اشاره می‌کند که وقتی بر سر لقب «امیرالمؤمنین» برای امام علی علیه‌السلام هنگام نوشتن صلح‌نامه میان نمایندگان دو سپاه اختلاف افتاد، اشعث از کسانی بود که خواستار محو این لقب در آن نامه شد و مالک اشتر سخت به او اعتراض کرد.(تاريخ يعقوبی ج 2 ص 189 (https://lib.eshia.ir/10382/2/189)) ♨️اشعث خباثت را تا جایی پیش برد که حتی امام علی علیه‌السلام را تهدید به قتل کرد، (مقاتل الطالبيين ج 1 ص 21 (https://lib.eshia.ir/22033/1/21)) و در توطئه‌ شهادت آن حضرت به دست ابن ملجم نیز دست داشت. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
همراهان گرامی کانال انوار الزهرا (س) احتراما با توجه به درخواستهای شما مبنی بر انتشار احکام به استحضار میرساند از امروز همین ساعت هرروز یکی از احکام کاربردی را تقدیمتان خواهیم کرد . خواهشمندایم با ارائه انتقادات و پیشنهادات ما را راهنمایی و ارشاد بفرمائید ودرانتشار معارف دین مار را یاری نمائید🙏 نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums
ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ✍️ سوال : مادر من به‌خاطر کمردرد و مشکلات دیگه، نمازش رو روی صندلی می‌خونه. می‌خواستم ببینم هنگام سجده، حتماً باید نوک انگشتش رو روی زمین بذاره؟ 📚 آیت‌الله خامنه‌ای، نوری و زنجانی: بله. در صورت امکان، باید نوک انگشت شست رو روی زمین بذارن؛ اما اگه این مسئله رو تا حالا نمی‌دونستن، نمازهای قبلی‌شون درسته.☺️ 📚 آیات عظام سیستانی و مکارم: نه. لازم نیست؛ همین که کف پا روی زمین باشه، کافیه.😉 📚 آیت‌الله وحید: گذاشتن شست پا بر زمین کافیه و لازم نیست حتماً نوک انگشت روی زمین باشه.🙂 نشانی ما در پیام رسانها👇 @alzahra_tums