╔═ೋ✿࿐
🌤⃟💐#استوری
🎉 میلاد امام علی علیه السلام مبارک
🌤⃟💐#میلاد_امام_علی
🌤⃟💐#روز_پدر
#لطفا_رسانه_باشیم
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_انوار_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (5)
💢مکان اعتکاف
اعتکاف از نظر مکان محدودیت خاص دارد.
👈عدهای بر آن هستند که اعتکاف تنها در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد بصره) جایز است.
👈 ولی بسياری از فقهای متاخرين اعتکاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را جايز دانستهاند.
🔺البته در مورد مسجد جامع نیز برخی برآنند که بایستی به قصد رجاء و به امید این که شاید مطلوب درگاه الهی باشد، اعتکاف نمود.
👈 اعتکاف در سایر مساجد مانند مسجد محله و بازار تنها به نظر شمار اندکی از فقیهان شیعه جایز است.
♦️مقصود از مسجد جامع در هر شهر و منطقه مسجدی است که معمولا مردم بیشتری در آن جا گرد می آیند.
به عبارت دیگر، مسجدی که اغلب اوقات بیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد.
❓در این جا ممکن است این پرسش مطرح شود که با توجه به آثار سازنده اعتکاف آیا بهتر نیست اعتکاف در هر مسجدی را جایز بدانیم تا همگان به آسانی بتوانند از این عبادت بهره مند شوند؟
✅ در پاسخ باید گفت: عبادت های دینی کاملا توقیفی هستند، بدین معنا که شرایط و احکام آن را باید از متون اسلامی و دستورهای شرعی اخذ کرد. هرگاه از ادله معتبر استفاده شود که محل اعتکاف، مسجد جامع است، نمی توان از روی ذوق و سلیقه شخصی در شرط عبادت تصرف نمود و دامنه آن را توسعه داد.
🔺اساسا برخی عبادت ها از نظر مکان، دارای محدودیت خاصی هستند.
مراسم و اعمال حج باید در مکان های معینی انجام شود. از این رو انجام دادن اعمال حج در غیر از محل های مقرر بی معناست.
🔺در مورد اعتکاف نیز هرگاه با ادله معتبر ثابت شود که جایگاه آن مسجد جامع است، می فهمیم که شارع مقدس این عبادت را تنها در این ظرف مکانی معین از ما خواسته است.
البته در تشریع این حکم حتما مصالحی مورد نظر بوده است که شاید عقل ما نتواند به طور یقین بدان دست یابد. شاید اسلام با منحصر نمودن اعتکاف در مسجد جامع بخواهد نوعی کنترل بر کمیت و کیفیت آن وجود داشته باشد و در کنار این عبادت، ارزش های دیگری مانند وحدت و همراهی و هم دلی نیز مطرح شود.
⭕️گاهی خداوند به خاطر تادیب انسان ها یا به خاطر عقوبت آنان نسبت به ستم کاری ها و معاصی روز افزون شان، اراده نزول عذاب می کند و بلایی چون خشکسالی یا زلزله یا بیماری عمومی و مانند آن را تقدیر می نماید، ولی عمل صالح گروهی از آنان باعث دفع بلا گشته و به گونه ای که خود نیز متوجه نیستند از تحقق عذاب و عقاب الهی جلوگیری می کنند: «... و ما کان الله معذبهم و هم یستغفرون; و خداوند آنان را عذاب نمی کند تا زمانی که استغفار می کنند.» (انفال/33)
👌اعتکاف خالصانه جمع کثیری از مردم جامعه ما، می تواند چنین نقشی را در اجتماع اسلامی داشته باشد; یعنی زمانی که قدرناشناسی مردم نسبت به نعمت های الهی اوج می گیرد و غفلت از خدا به شکل های گوناگون در بین مردم رواج می یابد و پول پرستی و شهوترانی، بخش عظیمی از جامعه را از عبادت خدا دور ساخته و به حقوق دیگران بی توجه می سازد، خطر نزول بلانزدیک می شود، اما گریه ها و تضرع ها و نمازها و روزه های معتکفین، رحمت خدا را بر می انگیزاند و به آبروی آنان، عاصیان نیز در امان میمانند.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
هم رتبـه شهـيدان
عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: أَلا اُخْبِرُكُمْ عَنْ اَقْوامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِياء وَ لا شُهدَاء تَغْبِطُـهُمْ النّاسُ يَـوْمَ الْقِـيامَةِ ... يَأْمُرُونَهُمْ بِما يُحِّبُ اللّه ُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمّا يَكْرَهُ اللّه ُ[مستدرك الوسائل، ج 12، ص 182]
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: گروهى هستند كه نه پيامبرند و نه شهيد ولى مردم به مقامى كه خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منكر به آنان عطا فرموده غبطه مى خورند.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (5)
✳️ کعب الاحبار
فعالیت فرهنگی _ سیاسی کعب الاحبار در چند زمینه نمود چشمگیرتری دارد:
♦️الف) ....
♦️ب) پایبندی ویژه به یهودیت
....
♨️کعب الاحبار نگاهی منفی به مدینه داشت، بهگونهای که شریح بن عبدالله میگوید:
نامهای از کعب خواندم که در آن آمده بود: «مدینه گرفتار مصیبتی خواهد شد که مردم در حالیکه شهر به ذلّت کشیده شده، آن را رها میکنند؛ شهر بهگونهای متروکه میشود که روباه و سایر حیوانات، در کوی و برزن آن کثافت میکنند و کسی جلودارشان نیست!»
کعب، برعکس مدینه، نگاهی سراسر عظمت به «شام» داشت بهگونهای که حتی عقیده داشت:
«چهل سال پیش از تخریب شام، زمین ویران خواهد شد تا آنجا که حتى رعد و برق نیز در هیچکجا غیر از شام، رخ نخواهد داد!»
گزارشهای فراوانی از کعب در قداست و عظمت منطقهی شام را میتوان در کتاب «تاریخ مدینة دمشق»، ملاحظه نمود. (تاريخ دمشق ج 1 ص 163 (https://lib.efatwa.ir/40314/1/163))
🔸يکی از نویسندگان یهودی به نام اسرائيل ولفنسون (ابوذؤیب) نیز، او را مهمترین و تأثیرگذارترین مُهرهی یهود در بین مسلمین معرفی کرده و نوشته است:
«لقد کان بعد اسلامه کأنه لم یترک دین اجداده، لأنه کان ینظر الى الاسلام بالعین الیهودیه»
«مثل اين که او بعد از مسلمان شدن دين پدران خود را ترک نکرده بود، زيرا به اسلام هم به چشم يهوديت مینگريست.
او در ادامه مینویسد:
«با اینکه کعب یهودی بودن خود را مخفی نمیکرد و در بین مردم تورات میخواند و از تلمود خبر میداد، باز شیخالعلمای اسلام بهحساب میآمد.»
📙کعب الاحبار مسلمة الیهود فی الاسلام ص 54
⬅️ اما جواد علی درباره کعب مینویسد:
«من باور نمیکنم که آنچه در کتابهای تاریخ و تفسیر بهنام کعبالاحبار آمده است، تماماً از زبان کعب صادر شده باشد، بلکه ممکن است روایت دیگران باشد که به زبان او بستهاند.»
او همچنین در ادامه میگوید:
«احدی به کعب، تألیفی نسبت نداده، بلکه تمام آنچه به وی منسوب است بهصورت شفاهی و سماع بوده، و بسیاری از آنها اندیشههای اسرائیلی هستند که در تورات و تلمود و دیگر کتابهای یهود آمده است و برخی از آنچه به او نسبت دادهاند، مجعول و ساختگی است.»
📔تاریخ العرب ج 6 ص 565
♦️ج) جامعهپذیر کردن یهودیت
کعبالاحبار آنگاه که میدان رزم را فراهم دید، به ترویج اسرائیلیات در میان مسلمانان و شاگردانش و از جمله ابوهریره پرداخت. او ذبیح، در ماجرای حضرت ابراهیم (ع) را حضرت اسحاق میدانست؛ نه اسماعیل! (جامع البيان ج 21 ص 80 (https://lib.efatwa.ir/46983/21/80/%D8%B0%D8%A8%D9%8A%D8%AD))
♨️ کعب، به کسانی که به ملاقاتش آمده بودند سفارش کرد:
«وقتی بیتالمقدس رفتید، صخره را میان خود و قبله قرار دهید!» (تاريخ الاسلام ج 5 ص 288 (https://lib.efatwa.ir/40071/5/288))
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (6)
💢اقسام اعتکاف
اعتکاف بر دو قسم است:
مستحب و واجب که در اصل، یک عمل مستحبى است، ولى ممکن است به سببى واجب شود،که از جمله اسباب وجوب اعتکاف، این امور است:
👈 نذر، عهد یا قسم، مثلا انسان نذر کند یا با خداى خود عهد کند یا قسم بخورد که اگر در فلان کار موفق شد، یا از فلان بیمارى شفا پیدا کرد چند روز در مسجد معتکف شود. (يادآورى مىشود که حداقل مدت اعتکاف سه روز است)
👈 شرط ضمن عقد، مثلا هنگام قرار داد اجاره منزل، صاحب خانه شرط مىکند که مستاجر هر سال پنج روز در مسجد معتکف شود و مستاجر نیز این شرط را مىپذیرد.
👈 اجاره،مثلا شخصى اجیر مىشود که با دریافت مزد ـ یا بدون دریافت مزد ـ از طرف میت در مسجد معتکف شود. (مانند نماز استیجارى)
💢 نیت اعتکاف
اعتکاف، همانند سایر عبادات، باید با نیت و قصد قربت باشد و هر گونه ریا و خودنمایى و قصد غیر الهى آن را باطل مىکند.
🔺در نیت اعتکاف، قصد وجه شرط نیست، یعنى لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است یا مستحب.
🔺کسى که بخواهد در نیت اعتکاف، قصد وجه کند، در اعتکاف واجب نیت وجوب و در اعتکاف مستحب، نیت استحباب مىکند و واجب بودن اعتکاف در روز سوم ضررى ندارد، هر چند بهتر است که از روز سوم نیت وجوب کند.
🔺از آغاز تا پایان اعتکاف، باید با نیت و قصد قربت باشد،بنابر این اگر به همین قصد، اعتکاف را شروع کند صحیح است، همچنین اگر به قصد اینکه فردا معتکف شود به مسجد برود و از اول وقت (طلوع فجر) در آنجا باشد صحیح است.
❓زمان نیت اعتکاف چه وقتى مىباشد؟ و آیا اول شب مىشود نیت کرد؟
🥀 آیت الله تبریزى:
زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که طلوع فجر مىباشد و با استمرار نیت اول شب هم مانعى ندارد.
❓آیا در اعتکاف نیازى به قصد نمودن عبادات دیگر هم هست؟
🥀 آیت الله صافى:
احتیاط مستحب است.
🌷آیت الله مکارم:
قصد عبادت دیگرى در آن شرط نیست.
🥀 آیت الله بهجت:
ظاهرا معتبر است در اعتکاف منضم شدن قصد عبادت دیگرى که خارج از اوست.
❓آیا تجدید نیت در روز سوم اعتکاف مستحب لازم است؟
🥀 آیت الله صافى:
بهتر است که تجدید نیت وجوب نماید.
🥀 آیت الله بهجت:
تجدید نیت در روز سوم لازم نیست،گر چه احوط است.
🌷آیت الله مکارم:
تجدید نیت لازم نیست.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
❤️ خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در توصیف خویش و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
🔹أنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة
🔸من و علی دو پدر این امت هستیم
✨ ولادت پدر امت اسلام مبارک✨
#لطفا_رسانه_باشیم
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_انوار_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (58)
♦️اتکا به خدا؛ روح همه ادیان
خداوند از آیات ابتدایی سوره بنیاسرائیل بر این مطلب تأکید میکند که هدف ما از نازل کردن کتابهای آسمانی _ از تورات گرفته تا قرآن _ یک چیز بود. ابتدا میفرماید:
☀️و آتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ جَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَكِیلاً.
سپس داستان را نقل میکند و بعد از آن میگوید:
☀️إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ
آنچه برای انبیای قبل گفتیم بهتر و کاملترش را برای شما گفتیم؛ قدرش را بدانید!
💢بنیاسرائیل بهواسطه گناهانی که مرتکب شدند مستحق عذاب خدا شدند و خداوند عدهای بتپرست را فرستاد که آنها را تار و مار کردند:
☀️و لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ (فتح/۷)
هر نیروی فعّالی در عالَم وجود دارد، لشگر خداست. کفّار نیز لشگر خدا هستند و هرجا اراده خداوند اقتضا کند آنها نیز عاملی برای تنبیه دیگران و گوشمالی دادن به گناهکاران میشوند.
❌ تصور نکنیم که اگر کافرانی به ما ظلم کردند، ربطی به خدا ندارد. احتمال بدهیم که این عقوبت کارهای خود ماست و به دست آنها به ما رسیده است.
ما در عالَم جایگاهی مقدستر از کعبه نداریم:
☀️إنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبَارَكًا (آلعمران/۹۶)
آیا اگر در این کشور که به نام اسلام و زادگاه اسلام و حامی اسلام شناخته میشود، کسانی با دشمنان خدا ارتباط برقرار کنند، رها میشوند؟! آیا خداوند آنها را نادیده میگیرد؟! بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ سنّت الهی است. برای خدا بنیاسرائیل و عرب فرقی نمیکند. روشن است که این عذاب شامل همه افراد قوم نمیشود. وَ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا؛ در قضیه اصحاب سبت ابتدا خداوند مؤمنان را نجات داد و بعد عذاب نازل شد و مسخ شدند. در قوم یونس و سایر اقوام نیز همینطور بوده است. بنابراین ما نمیتوانیم خیالمان راحت باشد و بگوییم ما امت اسلامی، امت آخرالزمان و نور چشمان خدا هستیم و دیگر خدا به ما سخت نمیگیرد. اینطور نیست. خدا برای همه ما، مو را از ماست میکشد؛ البته حسابهای حکیمانهای دارد که ما بعضی از آنها را نمیدانیم.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 آرام باشیم؛ اما غفلتزده نه!
🔹جهان به سرعت در حال تغییر است، باید خودمون رو آماده کنیم.
🎙️حجت الاسلام #پناهیان
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثواب ۵۰۰ سال عبادت با یک عمل!
🎙#استاد_عالی
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums