eitaa logo
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
1.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
92 ویدیو
11 فایل
این کانال فضایی است برای به اشتراک گذاشتن تأملات پراکنده بنده در ارتباط با دین فرهنگ جامعه ذیل گفتمان انقلاب عظیم اسلامی. ارتباط با بنده جهت نقد و بررسی مطالب @a_asadpour
مشاهده در ایتا
دانلود
به عنوان موظف است در حوزه مفاهیم ارزشی همچون و نظریه پردازی کند. نظریاتی و ، و برآمده از متن اندیشه دینی، و هم آهنگ با کلیت . به دلیل این خلأ اندیشه ای، دو جلسه از را به این دو موضوع اختصاص دادند. پ.ن۱: در راستای عمل به این وظیفه بسیاری داشته ایم. پ.ن۲: های و در این باب حتی بزرگان ما را نیز دچار کرده است. پ.ن۳: به راستی چرا از آغاز تا کنون این نشست ها برگزار نشده اند؟ پ.ن۴: هفتم با حضور را از دست ندهید.
هدایت شده از سرگشته
#فساد_ستیزی_و_اصلاح_امت_در_پرتو_نهضت_حسینی هیئت حضرت روح الله برگزار میکند: سلسله جلسات بررسی فساد ستیزی و اصلاح امت در پرتو نهضت حسینی؛ با سخنرانی استاد امین اسدپور زمان: دوشنبه تا جمعه(پنج شب اول محرم) بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: قم-بنیاد-بلوار شهید کریمی-کوی 13-پلاک 15 #هیئت_حضرت_روح_الله #مدرسه_انقلاب_اسلامی #استاد_امین_اسدپور #اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha
هدایت شده از سرگشته
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴نهضت عاشورا –به عنوان مصداق اتمّ و اکمل ”مبارزه با فساد” در سیره ی حضرات معصومین– چه جایگاهی در تبیین و تفقه در امر ”فساد ستیزی“ داشته است؟ @andishkadeh_zoha
أجر مجاهدت و ایثار سیدالشهدا (علیه الصلوة و السلام)
شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان را تسلیت عرض نموده و قبولی عزاداری ها را از درگاه ربوبی مسألت دارم.
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت أباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب بزرگوار ایشان و آرزوی قبولی عزاداری ها، غزلی از حافظ که با نگاهی عرفانی به واقعه عاشورا اشاره داشته تقدیم میکنم: سلیمی منذ حلت بالعراق الاقی من نواها ما الاقی الا ای ساروان منزل دوست الی رکبانکم طال اشتیاقی خرد در زنده رود انداز و می نوش به گلبانگ جوانان عراقی ربیع العمر فی مرعی حماکم حماک الله یا عهد التلاقی بیا ساقی بده رطل گرانم سقاک الله من کاس دهاق جوانی باز می‌آرد به یادم سماع چنگ و دست افشان ساقی می باقی بده تا مست و خوشدل به یاران برفشانم عمر باقی درونم خون شد از نادیدن دوست الا تعسا لایام الفراق دموعی بعدکم لا تحقروها فکم بحر عمیق من سواقی دمی با نیکخواهان متفق باش غنیمت دان امور اتفاقی بساز ای مطرب خوشخوان خوشگو به شعر فارسی صوت عراقی عروسی بس خوشی ای دختر رز ولی گه گه سزاوار طلاقی مسیحای مجرد را برازد که با خورشید سازد هم وثاقی وصال دوستان روزی ما نیست بخوان حافظ غزل‌های فراقی
چندین پیام از مخاطبین عزیز در ارتباط با فرسته قبلی دریافت کردم که وجه عاشورایی دانستن غزل حضرت حافظ برایشان مورد سوال بود. هرچند شرح و توضیح این غزل در این فرسته مختصر ممکن نیست، اما چند شاهد بر ارتباط این شعر با عاشورای سیدالشهدا محضرتان تقدیم می گردد. ۱. در بیت اول حافظ می گوید از زمانی که سلیمی (سیدالشهدا) در عراق ساکن شد، از عشق و محبت او به من رسید. سکنای معشوق در عراق شاهدی بر عشورایی بودن غزل است. ۲. به قرینه وجود ساروان و رکبان (شتر سواران) در بیت دوم متوجه می شویم که کاروانی در عراق به سوی منزل دوست (حضرت حق) در حال حرکت اند. ۳. زنده رود در بیت سوم معنایی باطنی دارد که اشاره به امام حسین است (الامام الماء العذب) و حیات امت به اوست و حافظ توصیه می کند خرد و عقل خود را به امام متصل کن و به مقام عشق و مستی نائل شو و با آوای عراقی (اشاره به لهم دوی کدوی النحل که روایت مناجات و نشاط اصحاب در شب عاشوراست) اصحاب سیدالشهدا (جوانان عراقی) از می ناب امام بنوش. ۴. چنگ نماد پیر طریق است و با اذن او سماع و رقص صوفیانه آغاز میشود. در بیت ششم اشاره به اذن سیدالشهدا برای به میدان رفتن ساقی کربلا و دست افشانی ایشان دارد... . ۵. بیت نهم اشاره به فضیلت و آثار گریه بر سیدالشهدا ست که فرمود أنا قتیل العبرة. https://eitaa.com/amin_asadpour
سرمقاله محمد قوچانی در شماره شنبه سازندگی
در شماره روز شنبه نشریه در سرمقاله خود، برگزاری هیأت مذهبی با نوحه خوانی و در حسینیه موسوم به ایران را دانست. وی با تمجید از مانند همیشه به و هجمه می کند. این در حالی است که ترکیب دین مدنی به همان اندازه مغالطه آمیز است که دین ایدئولوژیک و دولتی. راز مغالطی بودن این دو ترکیب در این است که با مفاهیم برساخته عصر مدرن و بر پایه نظام ارزشی آن می خواهد دین را تفسیر کرده و در تنگنا قرار دهد. مفهوم آزادی و نیز مفهوم حق (در چارچوب لیبرالی) قابل تطبیق به واقعه عاشورا نیست. بلکه مفاهیم ارزشی در اسلام چارچوب مفهومی خود را دارد و بر پایه تعریف می شود و نباید آن را بر پایه تفسیر کرد. در باب مدنیت نیز اسلام خاصی را پی می گیرد نه اینکه خود را در تنگنای هماهنگی با به مسلخ بیاندازد. پ.ن۱: تاخیر این فرسته به علت حرمت گذاشتن به و توجه به بود. پ.ن۲: اینک در این تفکرم که همین وضعیت امنیتی و اقتصادی و سیاسی کشور حاصل پایه قرار گرفتن عقلانیت لیبرالی است. خواهشاً دین و امام حسین را دیگر لیبرالی نکنید. پ.ن۳: اگر فرصتی دست دهد در باب پدیده و آن به طور مستقل خواهم نوشت. https://eitaa.com/amin_asadpour
نشست اول از سلسله نشست های نقد و بررسی #سند_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت (۱۳۹۷/۷/۳۰)
در راستای (حفظه الله) در ارتباط با بررسی سند الگو در طی دو جلسه جداگانه در تاریخ های ۷/۲۸ (جلسه درس کفایه) و ۷/۳۰ (نشستی به همین منظور در مدرسه فقهی امیرالمومنین) مطالبی را به عرض رساندم. خلاصه ای از مطالب نشست که در حضور و اساتید معظم مدرسه فقهی برگزار شد، تقدیم می گردد: ۱. تأکید بر اهمیت و ضرورت تدوین الگو به عنوان اسناد بالادستی نظام و ابتکار آن توسط رهبر معظم انقلاب ۲. فراخوان رهبری معظم به نخبگان جهت نقد الگو ؛ علی رغم تسرع مسئولین برای ابلاغ آن ؛ نشان دهنده اعتقاد جازم رهبری به نخبگان و جلالت قدر و منزلت آنان است و در ضمن در گیر کردن آنها با تکالیف و مسئولیت های اجتماعی است. ۳. سبک مدیریت رهبری معظم در طول زعامتشان در مسائل علمی و فرهنگی، مدیریتی نهادی و مردمی است نه اداری و بخشنامه ای ۴. مزیت های نسبی سند الگو : الف) استفاده از ادبیات به روز طراحی استراتژی ب) در بین اسناد بالادستی نظام جزء معدود اسنادی است که تاکید خاصی به مبانی حکمی و معرفتی دارد ج) در بحث از مبانی توجه خوبی به امتداد این مبانی به سطح عمل و کنش اجتماعی شده است. د) در این سند متأثر از مبانی حکمی و اجتهادی امام راحل و علامه طباطبایی ؛ به مسأله تأثیر زمان و مکان در اجتهاد و قوانین مداری و منزلی توجه شده است. ه) در بخش تدبیر سند تلاش شده است سند ظرفیت و ضمانت اجراپذیری خود را تأمین کند. ۵. ملاحظات و انتقادات : از مرکز تدوین سند درخواست میکنیم مشروح مذاکرات تدوین و یا گزارش تفصیلی روند تنظیم و تدوین سند را جهت بررسی جامع‌تر نخبگان منتشر نماید. اما فعلا بدون در نظر گرفتن ذهنیت مدونین و فقط مستند به متن منتشره ملاحظاتی را مطرح می کنیم: ۱. به رغم توجه به امتداد مبانی فکری در عرصه عمل و حیات اجتماعی در بخش مبانی، در بخش رسالت ، افق و به خصوص تدبیر متاسفانه این امتداد مشهود نیست و متناسب با آنها شاخص های نظامات اسلامی استخراج نشده است و نتیجه این عدم امتداد تجویز نظام های نئولیبرال بوده است. نهایتا ضامن اسلامی شدن آنها اخلاق و معنویت درنظر گرفته شده ۲. عدم توجه به اصالت جامعه و اینکه ساختار های اجتماعی نیز در اندیشه اسلامی دارای حقوق و تکالیف هستند و غایت جامعه سازی اسلامی استخلاف اجتماعی امت اسلامی است. (جامعه خلیفه اللهی) ۳. در اثر عدم توجه به جامعه و ساختار نقش ولی فقیه نیز به گونه امام و امت تصویر نشده است و به ضمانت عدم تعارض با اسلام و جنبه نظارتی تقلیل یافته است. ۴. در بخش تدابیر با وجود ۵۶ بند اما تدبیری که متناسب با اقتضائات ایران امروز باشد یافت نمیشود و غالب آنها تاکید بر همان آرمان ها است. ۵. عدم توجه به تجربیات ۴۰ ساله انقلاب و بعضاً تکرار تجربه های ناموفق گذشته در بخش تدابیر ، درحالی که تجربیات جمهوری اسلامی در طول زعامت امام راحل و نیز زعامت امام حاضر ظرفیت نظریه پردازی و بحث تئوریک جدی دارد. در پایان باید گفت این انقلاب به رغم همه دشمنی ها و نفوذ ها و خیانت ها از چنان موفقیتی برخوردار است که برای ۵۰ سال آینده خود و طراحی زیر ساخت های تمدنی خود می اندیشد و توان بسیج نخبگانی جامعه خود را دارد. https://eitaa.com/amin_asadpour