eitaa logo
آموزش مجازی شعر
308 دنبال‌کننده
25 عکس
4 ویدیو
0 فایل
توسط حاج‌ابراهیم سنائی - شاعر
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آموزش مجازی شعر 6️⃣2️⃣ 🔲 قالب‌های مجازی 🔲 قطعه قطعه‌ی - سروده‌ی بلبلی شیفته میگفت به گل که جمال تو چراغ چمن است گفت: امروز که زیبا و خوشم رخ من شاهد هر انجمن است چون که فردا شد و پژمرده شدم کیست آن کس که هواخواه من است؟ به تن، این پیرهن دلکش من چو گه شام بیایی، کفن است حرف امروز چه گویی فرداست که تو را بر گل دیگر وطن است همه جا بوی خوش و روی نکوست همه جا سرو و گل و یاسمن است عشق آن است که در دل گنجد سخن است آنکه همی بر دهن است بهر معشوقه بمیرد عاشق کار باید، سخن است این، سخن است میشناسیم حقیقت ز مجاز چون تو، بسیار درین نارون است شاعر: https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 7️⃣2️⃣ ✅ چند توصیه در خصوص (مطالعه) به دوستانی که مانند حقیر ابتدای راهند و به تازگی شاعر شده‌اند . 1️⃣ بسیار مطالعه بفرمائید . 2️⃣ متقدمینی مثل حافظ ، سعدی ، فردوسی ، مولوی ، خاقانی و امثالهم استوانه‌ها و مفاخر شعر فارسی هستند اما زبان خاص عصر خویش را دارند . لذا تا زمانی که با زبان شعر عصر خویش آشنا نشدید از مطالعه‌ی آثار آنها بپرهیزید . 3️⃣ برای این‌که با زبان شعر عصر خویش آشنا شوید اشعار شاعران روزگار خویش را بخوانید . 4️⃣ برای آشنایی با زبان شعر امروز اشعار شاعران بعد از انقلاب اسلامی را بخوانید . توصیه می‌کنم مطالعه‌ی اشعار فاضل نظری ، حسین منزوی ، محمدعلی بهمنی ، سعید بیابانکی و سیدحمیدرضا برقعی را در برنامه‌ی مطالعات خویش از دست ندهید . ✅ و اما مهم‌ترین نصیحت من👇 5️⃣ برای کسانی که ابتدای راه شاعری هستند مطالعه‌ی شعر با مطالعه‌ی داستان تفاوت دارد . یعنی کتاب شعر را برای این‌که زودتر به انتها برسد مثل کتاب داستان نخوانید . توصیه می‌کنم مجموعه‌ی شعر را به جای شبی صد صفحه خواندن ، شبی یک صفحه ولی صدبار بخوانید تا شعر به جان شما بنشیند و روی ذهن شما رد پا بگذارد . موفق باشید ان‌شاءالله ارادتمند شما - ابراهیم سنائی 🔲 کانال آموزش مجازی شعر را به دوستان اهل ذوقتان معرفی بفرمائید . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
⛔ اشتباه نکنید ! ✅ توضیحی درباره‌ی آموزش مجازی شعر (شعر) هنرِ اول است و با همه‌ی هنرها تفاوتی اساسی دارد . تمام هنرهای عالم اکتسابی‌اند و می‌شود از طریق آموزش آنها را بیاموزیم اما هنر سرودنِ شعر اکتسابی نیست . شعر هنری بالفطره و مادرزادی‌ست . یعنی فقط کسی می‌تواند بسراید که شاعر متولد شده باشد و اگر چنین نباشد امکان ندارد از طریق آموزش شاعر شود . هنرجو با هر ضریب هوشی هر هنری را که بخواهد فرا می‌گیرد و البته کیفیت یادگیری بستگی به هوش هنرجو دارد . کسی که سنتور را فرا می‌گیرد اگر مشکاتیان نشود دست‌کم می‌تواند نوازنده‌ای ضعیف یا متوسط گردد و چندین آهنگ را بنوازد . هنرجوی خطاطی ممکن است آقای میرعماد نگردد اما دست‌کم می‌تواند خطاط معمولی یا متوسطی بشود . در رشته‌ی بازیگری هم اگر هنرجو نتواند عزت‌الله انتظامی یا پرویز مشایخی بشود دست‌کم می‌تواند سیاهی‌لشکر یا بازیگر ضعیفی باشد . یعنی با فرا گرفتن قواعد هر رشته‌ای می‌شود در آن رشته هنرمندی شایسته شد اما فرا گرفتن قواعد شعری کسی را شاعر نمی‌نماید الا این‌که شاعر متولد شده باشد . در اینجا برای اثبات عرائضم مثال‌هایی تقدیم شما خواهم کرد . اگر دانشگاه‌های کشور را بگردید اساتید بزرگواری را با مدرک دکترای ادبیات فارسی پیدا می‌کنید . آنها مهارت‌های ادبی و قواعد شعر را به خوبی و حتی به مراتب بهتر از شعرا می‌شناسند اما از سرودن یک رباعی یا حتی یک بیت شعر عاجزند الا بعضی‌ها که بالفطره شاعر بوده‌اند . از آن‌سو در مقابل اساتید محترم دانشگاه افراد بی‌سوادی مشاهده می‌گردد که حتی نمی‌‌توانستند اسمِ شریف خویش را بنویسند اما نام آنها به عنوان شاعر در تاریخ شعر فارسی می‌درخشد . حیدر یغما متخلص به (یغما) شاعری بی‌سواد است که در یک کوره‌ی آجرپزی کارگری می‌کرد و از همین رو به (شاعر خشت‌مال نیشابوری) مشهور است . او سواد نوشتن نداشت و خودش در این‌باره می‌گفت : (مرا اکابرِ دوران سواد یاد نداد گمانم این‌که فراتر ز من نداشت سواد) یغما در امضاهایش اسم خود را به غلط (یقما) می‌نوشت اما غزلیات ارزشمندی از این شاعر بی‌سواد در تذکره‌ها ثبت است که در اینجا به مطلع و مقطع یک غزل از ایشان اشاره می‌کنم ؛ (تنم در وسعت دنیای پهناور نمی‌گنجد روان سرکشم در قالب پیکر نمی‌گنجد نشان قبر نگذارید بعد از مرگ یغما را شهاب طارم اسرار در مقبر نمی‌گنجد) از یغما که بگذریم می‌پردازیم به (شاطر عباس صبوحی) که البته سال‌ها قبل از یغما می‌زیسته است . او نیز سواد خواندن و نوشتن نداشت اما غزل‌ها و مسمطات زیبایی از او به جا مانده که مشهورترینِ آنها غزلی‌ست که ابیاتی از آن را با هم می‌خوانیم ؛ (روزه دارم من و افطارم از آن لعل لب است آری افطار رطب در رمضان مستحب است زیر لب وقت نوشتن همه‌کس نقطه نهد ای عجب ! نقطه‌ی خال تو که بالای لب است روز ماه رمضان زلف مَیَفشان که فقیه بخورد روزه‌ی خود را به گمانش که شب است) لذا با توجه به آنچه که عرض کردم این دوره یک دوره‌ی شعرشناسی در حد ضرورت است و کسی که بالفطره شاعر نبوده با دانستن مطالبی که در گذشته گفتم و در آینده خواهم گفت تنها می‌تواند در شعرشناسی مهارت لازم را فرا بگیرد و شاعر نخواهد شد اگرچه ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به شکل مادرزادی شاعرند اما تا کنون استعداد آنها کشف نگردیده و ان‌شاءالله در خلال دوره شکوفا خواهد شد . و السلام علیکم و رحمةالله eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
همراهان گرامی ! سلام اگر راجع به آنچه که کنون آموزش داده‌ام پرسشی دارید در خصوصی یا پی‌وی بنده بفرستید تا جواب بدهم . از این‌که حقیر را همراهی می‌کنید تشکر می‌کنم . eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
از فراگیران بزرگواری که تازه به جمع ما پیوسته و از ابتدای دوره همراه ما نبودند تمنا می‌کنم مطالب گذشته را حتما بخوانند . از این‌که حقیر را همراهی می‌کنید تشکر می‌کنم . eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
تصویر پیام خواهر بزرگوارم خانم دکتر شِکردست (دکترای ادبیات فارسی و استاد دانشگاه قم) . از ایشان به خاطر حضور و توجهی که به این کانال آموزشی دارند تشکر می‌کنم . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 8️⃣2️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 مثنوی یکی از قالب‌های رایج شعر کلاسیک یا سنتی (مثنوی)ست . مثنوی یعنی (دوتایی) یا (دو به دو) و لذا به خاطر این که در قالب مذکور در هر بیت ‌مصراع‌های روبرو دارای قافیه و هر بیت دارای دو قافیه می‌باشد آن را مثنوی گفته‌اند . پس در مثنوی هر دو مصراع از هر بیت با هم مقفی هستند ، مثل مثنوی‌های مشهور مولوی . در اینجا ابیاتی از یک مثنوی سروده‌ی مرحوم احمد عزیزی را با هم می‌خوانیم👇 ياس بوی مهرباني می‌دهد عطر دوران جوانی می‌دهد  ياس‌ها يادآور پروانه‌اند  ياس‌ها پيغمبران خانه‌اند  ياس ما را رو به پاكی می‌برَد   رو به عشقی اشتراكی می‌بَرَد   ياس در هر جا نويد آشتی‌ست   ياس دامان سپيد آشتی‌ست   در شبان ما كه شد خورشيد؟ ياس   بر لبان ما كه می‌خنديد؟ ياس   ياس يك شب را گل ايوان ماست ياس تنها يك سحر مهمان ماست   بعد روی صبح ، پرپر می‌شود راهیِ شب‌های ديگر می‌شود ياس مثل عطر پاك نيّـت است   ياس استنشاق معصوميّـت است   ياس را آئينه‌ها رو كرده‌اند ياس را پيغمبران بو كرده‌اند  ياس بوی حوض كوثر می‌دهد عطر اخلاق پيمبر می‌دهد   حضرت زهرا دلش از ياس بود   دانه های اشكش از الماس بود داغ عطر ياسِ زهرا زير ماه   می‌چكانيد اشك حيدر را به چاه  عشق محزون علی ياس است و بس چشم او يك چشمه الماس است و بس اشك مي ريزد علي مانند رود   بر تن زهرا گل ياس كبود  گريه آری ، گريه چون ابر چمن   بر كبود ياس و سرخ نسترن...... همانطوری که می‌بینید در شعر بالا هر مصراع با مصراع روبروی خودش هم‌قافیه می‌باشد . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 9️⃣2️⃣ 🔲 قالب‌های رایج ✅ نکاتی پیرامون (مثنوی) 1️⃣ مشهورترین شاعر مثنوی‌سرا در ادبیات قدیم (مولوی)‌ست و در بین شاعران روزگار ما می‌توانیم استاد را نام ببریم . 2️⃣ شاعران قدیم مثنوی را بر وزن (فاعلاتن ، فاعلاتن ، فاعلات) می‌سرودند و لذا تمام ابیات (مثنویِ معنویِ) مولوی روی همین وزن است اما شاعران عصر ما وزن خاصی برای مثنوی قائل نیستند . 3️⃣ قالب مثنوی برای به شعر درآوردن روایات ، داستان‌ها ، بیان حماسه‌ها و رجزخوانی مناسب است . 4️⃣ قالب تمام اشعار شاهنامه‌ی فردوسی هم مثنوی‌ست اما وزن خاص مثنوی ندارند . او (فعولن ، فعولن ، فعولن ، فَعَل) را برای بیان شعر حماسی برگزیده است . 5️⃣ تعداد ابیات مثنوی از دو بیت آغاز می‌گردد تا الی ماشاءالله . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 0️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 نکاتی پیرامون مثنوی 1️⃣ اگر خاطر مبارکتان باشد پیشتر عرض کرده بودم که تکرار قافیه جایز نیست . در مثنوی هم شاعر مجاز به تکرار قافیه نیست و نمی‌تواند قافیه‌ای را که انتخاب نموده برای هر دو مصراعِ یک بیت استفاده نماید اما به کار بردن آن قافیه برای سایر ابیات اشکال ندارد . برای مثال به قافیه‌های زیر توجه بفرمائید👇 بیش از این ظلم مگر می‌شود ای ماه ! بیا خلق را می‌کشد این ماتم جانکاه بیا در بیت بالا هر دو مصراعِ بیت دارای قافیه هستند (ماه و جانکاه) و لذا قافیه درست است اما چنانچه شاعر بگوید: بیش از این ظلم مگر می‌شود ای ماه ! بیا می‌درخشد رخ زیبای تو چون ماه بیا شعر اشکال قافیه پیدا می‌نماید و در واقع از قافیه خالی و فقط دارای ردیف است ، چون کلمات (ماه بیا) عینا در آخر بیت تکرار گردیده و حتما استحضار دارید که در بحث قافیه گفته بودم وجود قافیه ضروری ، اجباری و لازم اما وجود ردیف اختیاری‌ست . پس در مثنوی تکرار قافیه در مصراع‌های روبرو یعنی دو مصراعِ یک بیت امکان ندارد اما شاعر می‌تواند از همان قافیه‌ها مثل (ماه و جانکاه) استفاده نموده و بیت‌ یا بیت‌های دیگری بسراید . 2️⃣ در بحث قافیه گفته بودم استفاده از پسوندها فقط در یک بیت اشکال ندارد . مثلا در شعری با قافیه‌های (بی‌قرار ، اعتبار ، دار ، آشکار و تار) شاعر می‌تواند فقط یک بار از پسوند (زار) استفاده و قافیه‌ای مانند (بیشه‌زار) را به کار بگیرد و پس از آن نمی‌تواند از پسوند مذکور استفاده و (لاله‌زار ، سبزه‌زار ، مَرغزار) را در جایگاه قافیه استخدام نماید . اما در مثنوی استفاده از پسوندها حتی یک مورد هم مجاز نمی‌باشد الا این‌که کلمات اصلی قبل از پسوند با یکدیگر قافیه باشند . مثلا در یک بیت از مثنوی شاعر نمی‌تواند از کلمات (ستارگان و بردگان) در جایگاه قافیه استفاده نماید چون پسوند (گان) جزء حروف قافیه نیست و می‌ماند (ستاره و برده) که با یکدیگر قافیه نیستند اما شاعر می‌تواند از (ستارگان) و (شمارگان) به عنوان قافیه در یک بیت بهره بگیرد چون کلمات اصلیِ قبل از پسوند (ستاره و شماره) با یکدیگر قافیه می‌شوند . 3️⃣ توضیح بالا (2️⃣) در مورد کلمات مرکب یا ترکیبی هم مصداق دارد و لذا در یک بیتِ مثنوی شاعر نمی‌تواند (گلخانه) را با (میخانه) یا (غمخانه) قافیه نماید اما می‌تواند (کتابخانه) را با کلماتی مانند (شرابخانه) یا (عذابخانه) در جایگاه قافیه استخدام نماید چون کلمات (کتاب ، شراب و عذاب) با یکدیگر قافیه می‌گردند و (خانه) ردیف بیت تلقی می‌گردد . 4️⃣ توضیحات شماره‌ی 2️⃣ و 3️⃣ درباره‌ی حروف الحاقی هم مصداق دارد و لذا حروفی مانند (الف و نون) چه علامت جمع باشد و چه علامت قید حالت در دو مصراع یک بیت تکرار قافیه ایجاد می‌نمایند . برای مثال در یک بیت از یک مثنوی کلمات (یاران و شاهان) نمی‌توانند در جایگاه قافیه واقع گردند اما قافیه کردن (یاران و سواران) اشکال ندارد . 5️⃣ در یک بیت از یک مثنوی چنانچه قافیه‌ فقط در یک مصراع پسوند ، ترکیبی یا حروف الحاقی باشد اشکال ندارد . 🔲 مثال پسوند: (پریوش) با (مهوش) قافیه نیست اما می‌تواند با آتش قافیه باشد . (سایه‌سار) با (شاخه‌سار) اشکال قافیه دارد اما شاعر می‌تواند یکی از آنها را با (ذوالفقار) قافیه بگیرد . 🔲 مثال کلمات مرکب یا ترکیبی: در مثنوی در دو مصراع روبرو کلمات (ولی‌الله و رسول‌الله) قافیه نمی‌گردند اما شاعر می‌تواند یکی از آنها را با کلماتی مانند (ماه ، آگاه ، دلخواه) هم قافیه نماید . 🔲 مثال حروف الحاقی: در مثنوی شاعر نمی‌تواند در دو مصراع روبرو در جایگاه قافیه (درختان) را با (بهاران) استفاده نماید اما می‌تواند یکی از آنها یا هر کلمه‌ی دیگر را که با حروف الحاقی (الف و نون) ختم می‌شود با کلمه‌ای مانند (باران) که (الف و نون) آن جزء حروف اصلی‌ست در جایگاه قافیه استفاده کند . موفق و سربلند باشید ارادتمند شما - ابراهیم سنائی https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
همراهان گرامی ! سلام لطفا این پست و تصویر را در گروه‌ها منتشر و در کانال‌ها بارگذاری بفرمائید . از حمایت شما سپاسگزارم . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 1️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 دوبیتی و رباعی همانگونه که از نام‌های این دو قالب برمی‌آید دارای دو بیت یا چهار مصراع می‌باشند که مصراع‌های اول ، دوم و چهارم آنها قافیه دارند . 🔲 عنوان دوبیتی به دو بیت و رباعی به معنای چهارتایی به چهار مصراع اشاره دارد . 🔲 دوبیتی و رباعی از نظر ساختار ظاهری تفاوتی ندارند اما در وزن عروضی متفاوتند و لذا نمی‌شود دوبیتی را رباعی و رباعی را دوبیتی بگوئیم . 🔲 دوبیتی بر وزن (مفاعیلن ، مفاعیلن ، مفاعیل) یا (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) و رباعی بر وزن (مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلن فع) یا (مستفعلُ مفعولُ مفاعیلن فع) سروده می‌گردد که وزن رباعی معادل جمله‌ی قرآنی (لا حول و لا قوة الا بالله) است . 🔲 شناخت قالب‌های دوبیتی و رباعی مستلزم شناخت وزن است که ان‌شاءالله در آینده‌‌ای نه چندان دور اوزان عروضی را خدمت شما توضیح خواهم داد . 🔲 مستحضر باشید که هر شعری که دو بیت است الزاما دوبیتی یا رباعی نیست و ممکن است دو بیت از یک غزل یا قصیده یا اصلا یک غزلِ دوبیتی باشد . 🔲 دوبیتی و رباعی تنها قالب‌هایی هستند که تعداد ابیات آنها مشخص است و الزاما باید دو بیت باشد . اگر شعری بیش از دو بیت باشد دوبیتی یا رباعی تلقی نمی‌گردد ، حتی اگر وزن دوبیتی یا وزن رباعی داشته باشد و ایضا جنانچه یک بیت باشد . 🔲 دوبیتی باید الزاما دو شاخص وزن و تعداد ابیات (دو بیت) را توامان داشته باشد و رباعی نیز اینچنین است . 🔲 مشهورترین دوبیتی‌سرا در تاریخ ادبیات فارسی باباطاهر عریان و مشهورترین رباعی‌سرا حکیم عمر خیام است . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 2️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 ادامه‌ی درس دوبیتی و رباعی همانطوری که در بخش قبلی گفتم مصراع‌های اول ، دوم و چهارم دوبیتی و رباعی باید دارای قافیه باشند . 🔲 نمونه‌ی دوبیتی👇 خوشا چون تو دلی سبز و سری سبز خوشا پرواز با بال و پری سبز خوشا مثل تو در روز قیامت سراپا سرخ اما دفتری سبز 🔲 نمونه‌ی رباعی👇 مهتاب نگین سرخ انگشتر ماست اندیشه‌ی سبزِ رود در باور ماست مانند شهاب در شفق شعله‌وریم خورشید طلایه‌دار خاکستر ماست در دوبیتی و رباعی معمولا مصراع‌های سوم بدون قافیه و آزادند اما شاعر می‌تواند در مصراع سوم آنها نیز از قافیه استفاده نماید ، مثل دوبیتی زیر👇 ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند دل کند یاد بسازم خنجری نیشش ز پولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 3️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 چند نمونه دوبیتی سرای دیده ماوای تو بادا سر من مَامنِ پای تو بادا مباد اندیشه‌ی دل غافل از تو همیشه در تمنای تو بادا علمداری دلاور بود سردار ابالفضلی مکرر بود سردار نمی‌گنجید در عنوان و القاب نه سرلشکر ، که لشکر بود سردار خوشا چون تو دلی سبز و سری سبز خوشا پرواز با بال و پری سبز خوشا مثل تو در روز قیامت سراپا سرخ اما دفتری سبز دو زلفونت بُوَد تارِ ربابُم چه می‌خواهی ازین حال خرابُم تو که با مُو سر یاری نداری چرا هر نیمه‌شُو آیی به خوابُم مباد از هیچ رنجی بیمت ای گل! نباشد غصه در تقویمت ای گل! دلی در سینه دارم - بی‌تعارف - دو دستی می‌کنم تقدیمت ای گل! همی‌نالم که مادر در برم نیست صفا و سایه‌ی او بر سرم نیست مرا گر دولتِ عالم ببخشند برابر با نگاه مادرم نیست دلی دارم خریدار محبت کزو گرم است بازار محبت لباسی بافتم بر قامت دل زِ پودِ محنت و تارِ محبت https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ آموزش مجازی شعر 4️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 چند نمونه رباعی گر زنده کنی به خاطرت یادم را بینی که غم تو کنده بنیادم را بشنو گل من ! به گوش چشمت یک‌بار از حنجره‌ی نگاه فریادم را مبهوت جمالت آب و آئینه و گل لبریز خیالت آب و آئینه و گل در لحظه‌ی سرخ پر گشودن می‌ریخت آهسته ز بالت آب و آئینه و گل از حق نبُوَد فاصله‌ای تا به علی یعنی که شناختم خدا را به علی دنیاست طفِیلِ چشمِ زهراییِ او لا حول و لا قوةَ الا بِعَلی دل‌بندِ تو من ، تو دلگشای دگری من در غم تو ، تو در وفای دگری در مَسلَکِ عاشقان روا کِی باشد من دست تو بوسم و تو پای دگری عمری‌ست که دم به دم علی می‌گویم در حال نشاط و غم علی می‌گویم تا حال علی گفتم و ان‌شاءالله تا آخر عمر هم علی می‌گویم گل‌غنچه‌ای از سلاله‌ی حیدر بود افسوس که مثل لاله‌ای پرپر بود آن ظهرِ عطشناک چه غوغایی کرد آن مرد که نام کوچکش اصغر بود https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
✅ نظرسنجی همراهان گرامی ! سلام لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خویش را خصوصی یا پی‌وی بفرستید . سپاسگزارم https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
آموزش مجازی شعر 5️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 قصیده مطابق تعریف سنتی و قدیمی قصیده قالبی‌ست که در آن مصراع نخست و تمامی مصراع‌های زوج یا دوم مقفی باشند و تعداد ابیاتش از دوازده یا پانزده بیت آغاز و هرجا اراده‌ی شاعر باشد تمام می‌گردد . قدَما می‌گفتند: این قالب برای بیان مقاصدی مانند مدح ، موعظه ، حکمت و مسائل اجتماعی استفاده می‌گردد اما شاعران جدید انحصاری برای محتوای قصیده قائل نشدند و با هرگونه موضوع از جمله عاشقانه قصاید بسیاری سروده‌اند و لذا در ادبیات امروز از شاخصه‌های قصیده فقط جایگاه قافیه‌ها و تعداد ابیات این قالب باقی‌مانده . پس می‌توانیم بگوئیم: قصیده قالبی‌ست که در آن مصراع نخست و تمامی مصراع‌های دوم مُقَفی و تعداد ابیاتش از دوازده یا پانزده بیت آغاز اما پایانش به اراده یا توان سراینده بستگی دارد . این قالب برای ستایشگران آل‌الله قالبی کارآمد و پرطرفدار است . سنایی‌غزنوی ، خاقانی ، ناصر خسرو ، مسعود سعد سلمان ، انوری و منوچهری قصیده‌سرایان مشهور در تاریخ ادبیات فارسی هستند . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
آموزش مجازی شعر 6️⃣3️⃣ 🔲 قالب‌های رایج 🔲 قصیده برای نمونه قصیده‌ای از شاعر معاصر مرتضی امیری اسفندقه را با هم می‌خوانیم👇 فرشی به زیر پای تو از سبزه‌زار بود من بودم و تو بودی و فصل بهار بود افتاده بود ماه در آغوش جویبار خیره نگاه ما به دل جویبار بود زلفت نمی‌گذاشت ببینم تو را درست من تازه‌کار بودم و او کهنه‌کار بود از من هزار پرسش پوشیده داشتی انگار شب نبود که روزِ شمار بود با هم گره زدیم به نرمی دو سبزه را دل در درون سینه‌ی ما بی‌قرار بود دستان ما به گرمی هم احتیاج داشت چشمان ما به سُکرِ تماشا دچار بود دل‌های سر به راهِ من و تو در آن بهار مانند باد کولی و بی‌بند و بار بود با من کنار آمده بود آن شب آسمان آن شب مرا بهشتِ خدا در کنار بود زیر درختِ توتِ کهن‌سالِ دهکده یک بوسه چیدم از دهنت ، آب‌دار بود رقص نسیم و هلهله‌ی جوی و بوس و گل جشنی به زیر توت کهن بر‌قرار بود یک قلب تیرخورده بر این تک درخت پیر از روزهای غربت من یادگار بود بیکار یک نفس ننشستیم تا سحر فصل بهار ، فصل طلب ، فصل کار بود گفتی به غیر تو به کسی دل نبسته‌ام گفتی ولی دروغ ، دلت شرمسار بود نور زلال ماه و چراغ نگاه تو غیر از دروغِ تو همه چیز آشکار بود رنگ از رخ شکفته‌ی شب داشت می‌پرید خورشید نیمه‌رخ به سرِ کوهسار بود خورشید کنجکاو سرک می‌کشید و باز وقت وداع و گریه‌ی بی‌اختیار بود خورشید آمد و شبِ ما را سیاه کرد خورشید آمد و دل ما در غبار بود از دوردست شیهه‌ی اسبی شنیده شد ما را کدام حادثه در انتظار بود؟ اسبی که آمد و به جدایی کشاندمان اسبی که رفت و برد مرا ، بی‌سوار بود امسال دهکده نفسش بوی مرگ داشت امسال مثل لاله دلم داغدار بود امسال دارِ قالیِ ما بی‌شکوفه ماند نعش هزار خاطره بر روی دار بود یا گل نداده بود نهالِ گلی به باغ یا چشم‌های خیس من امسال تار بود امسال آن درخت تنومند توت پیر باری نداد و داد اگر مرگ‌بار بود ای دختر دهاتی شاداب و سر به زیر امسال بی‌تو دهکده بی‌آبشار بود شال سپید و صورتی و سبز و آبی‌ات آویخته به سینه‌ی خشک کوار بود بی‌تو کدام چشمه؟ چه سبزه؟ کدام گل؟ کار دل یتیم من امسال زار بود جای تو بود خالی و دست غریبِ من بی روح و سرد ، بر سر سنگ مزار بود https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
هدایت شده از آموزش مجازی شعر
همراهان گرامی ! سلام لطفا این پست و تصویر را در گروه‌ها منتشر و در کانال‌ها بارگذاری بفرمائید . از حمایت شما سپاسگزارم . https://eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
از فراگیران بزرگواری که تازه به جمع ما پیوسته و از ابتدای دوره همراه ما نبودند تمنا می‌کنم مطالب گذشته را حتما بخوانند . از این‌که حقیر را همراهی می‌کنید تشکر می‌کنم . eitaa.com/amoozesh_majazi_sher
هدایت شده از تیغ و زیتون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای در دو جهان امیر ! مولا ! دستان مرا بگیر ، مولا !مدح مولا امیرالمومنین علیه‌السلام ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei