eitaa logo
آموزش قرآن
294 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
594 ویدیو
109 فایل
آموزش قرآن و تفسیر لینک کانال https://eitaa.com/Amozeshequran ارتباط از طریق @fzgh800
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5771836056072620954.mp3
5.9M
⬆️⬆️⬆️ آیات ۶۲ تا ۶۵. بقره صفحه_10 / بخش اول مفسر: استاد قرائتی
آیات ۶۲ تا ۶۵ بقره 🔸هادو =یهودی شدند 🔸نصاری =جمع نصران یا نصرانی ، پیروان حضرت مسیح علیه السلام 🔸صابئین =کسانی با این که خدا ومعاد را قبول داشتند و خودرا پیروان حضرت یحیی علیه السلام می دانستند اما در باره ی ستارگان وفرشتگان عقاید شرک آلود داشتند 🔸میثاق(وَثِقَ) = پیمان ؛ تعهّد 📌فرق میثاق وعهد =عهد ، عقد قرداد و تعهّد است ، ولی میثاق از وثوق است یعنی عهد محکم کاری شده یا وثیقه گذاشته شده تَوَلَّیتُم = پشت کردید ، رو گرداندید 🔸لَولا فَضلُ الله = اگر نبود فضل خدا 📌فرق نعمت با تَفَضُّل = نعمت مطابق استحقاق است و تَفَضُّل عطایی فوق استحقاق است
🔷️ اوصاف مخبتین (متواضعین در مقابل دستورات الهی) در قرآن 1️⃣ بصیرت «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» اما آنان که به خدا ایمان آورده و به اعمال صالح پرداختند و به درگاه خدای خود خاضع و خاشع گردیدند آنها البته اهل بهشت جاویدند که در آن بهشت متنعّم ابدی خواهند بود. "هود۲۳" 2️⃣ انجام مناسک حج «وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ» و ما برای هر امتی شریعت و معبدی مقرر فرمودیم تا به ذکر نام خدا پردازند که آنها را از بهائم (یعنی گاو و گوسفند و شتر) روزی داد پس خدای شما خدایی است یکتا، همه تسلیم (فرمان) او باشید، و تو (ای رسول ما) متواضعان و مطیعان را (به سعادت ابدی) بشارت ده. "حج ۳۴" 3️⃣ اقامه نماز ؛ پرداخت زکات و صبر و استقامت و مصیبت ها «الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» آنهایی که چون یاد خدا شود دلهاشان هراسان شود و (در راه او) هر چه مصیبت بینند صبور باشند و نماز به پا دارند و از آنچه روزیشان کردیم انفاق کنند. "حج ۳۵" 4️⃣ دارای علم و دانش «مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَكَّرُونَ» حال این دو گروه (کفر و ایمان) در مثل به شخص کور و کر و شخص شنوا و بینا مانند است، آیا حال این هر دو شخص یکسان است؟! پس چرا متذکر نمی‌شوید؟! "هود۲۴" 5️⃣ هدایت از جانب خدا به صراط مستقیم «وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» و تا آنکه اهل علم و معرفت به یقین بدانند که این آیات قرآن به حق از جانب پروردگار تو نازل گردیده که بدان ایمان آورند و دلهاشان پیش او خاضع و خاشع شود، و البته خدا اهل ایمان را به راهی راست هدایت خواهد کرد."حج ۵۴" 6️⃣ خلود در بهشت «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» اما آنان که به خدا ایمان آورده و به اعمال صالح پرداختند و به درگاه خدای خود خاضع و خاشع گردیدند آنها البته اهل بهشت جاویدند که در آن بهشت متنعّم ابدی خواهند بود. "هود۲۳" کانال نکات کاربردی قرآن https://eitaa.com/joinchat/330367024Cffe8bc7b3e
🍔خوردن و آشامیدن🍔 1⃣ ابتدا غذای سالم بعد انجام عمل صالح يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ! ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ.(مومنون٥١) 2⃣ توجه به غذا ❇️ فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ ﭘﺲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺍﻛﺶ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ(عبس٢٤) 3⃣ خدا غذا میدهد ❇️ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺳﺖ.(انعام ١٤) 4⃣ اصحاب کهف با توجه به گرسنگی زیاد میگویند غذای پاک ❇️ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻬﺮ ] ﻏﺬﺍﻳﺶ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ؟(کهف١٩) 5⃣ غذا هم حلال هم پاک باشد ❇️ يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ [ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎ ] ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ.(بقره١٦٨) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5771836056072620955.mp3
5.16M
⬆️⬆️⬆️ آیات ۶۶تا ۶۹ بقره صفحه10 /بخش دوم مفسر: استاد قرائتی
آیات ۶۶ تا ۶۹ بقره 🔸نکال =عقوبت ، مایه ی عبرت 📌فرق نکال با عبرت = نکال مجازاتی است که موجب عبرت و تکان خوردن انسان شده واورا از جرم باز میدارد ولی عبرت ، از دیدن واقعه به نتیجه و موارد مشابه عبورکردن است ، مانند دیدن مرگ کسی وبه مرگ خود منتقل شدن بَقَره = یک گاو ، گاو ماده 🔸نَتَّخِذُ = می گیری 📌فرق اِتَّخَذَ با اَخذ = اََخذهرنوع گرفتن است ، ولی اِتِّخاذ از باب افتعال گرفتن با رغبت و حساب شده وجدی است۰ 🔸هُزُو : استهزاء 📌فرق اِستِهزاء با مسخَرَه=در اِستهزاء نیازی نیست که از شخص کاری سرزده باشد ، بلکه تحقیر مراد است ولی در مسخره ، ازشخص کاری سرزده که آن مورد تمسخر می شود 🔸ماهِیَ؟ = چیست آن ؟ 🔸فارِض = پیر ، گاوی که بسیار زاده است 🔸بِکر = جوان ، باردار نشده 🔸فاقِع = رنگ تند ویکدست ؛ پررنگ 🔸لَون =رنگ 🔸صَفراء = زرد 🔸تَسُرُّ = مسرور می کند
هدایت شده از قرآن کتاب هدایت
ی آیه داریم میگه وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ (ابراهیم7) 👈اگه شکر کنید زیادتان میکنیم🤔 🚫خیلیا اینجا گفتن منظور اینه که روزیتونو زیاد میکنیم ❌اما آیه حرفی از روزی نمیزنه ✅و میگه خودتو زیاد میکنیم(لَأَزِيدَنَّكُمْ)، ظرفیتت رو بالا میبریم ✍من اینو به خیلیا گفتم قبول نمیکردن حالا ی آیه ی دیگه هم اومد به کمکم صبر کنید تا بگم ╭━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╮ @qoranketabehedayt ╰━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╯
هدایت شده از قرآن کتاب هدایت
وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ 📜(روم 39) اینجا 👆قرآن میگه: 💸هر صدقه ای که برای خدا میدید ⚙باعث میشه خودتون چند برابر بشید 🚫بازم اینجا ی عده گفتن ❌یعنی صدقه بدی باعث میشه پولت زیاد بشه ❌یا ی عده گفتن باعث برکت تو مال میشه ✍من میگم آره ایناهم میشه، اما این آیه اونو نمیگه چیز دیگه ای رو میگه آیه میگه انفاق و صدقه خودتو، ظرفیتتو زیاد میکنه، تاکیدم میکنه (فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ) ما، تو حرفامونم داریم که میگیم فلانی بزرگوار بود ╭━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╮ @qoranketabehedayt ╰━═━⊰   🍃🌸🍃   ⊱━═━╯
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری ‍ .🍀۰ "حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکِیلُ" (خدا ما را کافیست ، و چه وکیل خوبیست!) اگر همواره در هر امری، در سختی و مشقت بسر می‌بری، و کارهایت پیچیده و پر تنش و بد فرجام است و زندگی‌ات روانی‌اش را از دست داده، معلوم است که هنوز خالق هستی، این کل کامل را وکیل خود نساخته‌ای. زیرا خدا، وکیلی است که هیچگاه در وکالتش شکست نمی‌خورد. یکبار برای همیشه -آن هم نه حرفاً بلکه عملاً و همه جانبه- قادر متعال را وکیل و کارساز خود کن و آنگاه اعجازش ببین. و بدان که خداوند، فقط وکالت تام و همه جانبه‌ می‌پذیرد، نه وکالت بخشی از زندگی تو را. یا همه یا هیچ. وقتی به او وکالت می‌دهی، در واقع وکالت جسمت، روحت، جانت، اموالت، و تمامی متعلقاتت و حتی تمامی ماجراهای زندگی‌ات، از کوچک و بزرگ، همه را به او داده‌ای. مراد از وکالت دادن به خدا چنین وکالتی است. و بعد از آن، تو صرفاً کارگزار او در زندگی زمینی می گردی. شیوه‌ات، تسلیم محض. چنین سالک متوکلی، در هر سختی‌ای که فرو افتد، به بهترین وجه از آن عبور خواهد نمود. در هر واقعه‌ای رشدش را بر خواهد گرفت. چنین کسی یک بَرنده‌ی واقعی است. زیرا خدایی که وکیل او هست ، وکیل هر چیز دیگری نیز هست "وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیءِِ وَکِیلٌ"؛ و این یعنی تمامی جریان هستی به دست اوست. آگاه غیب و شهود است. پس به بهترین راه ها و سالمترین آنها هدایت می‌کند، به "سُبُلَ السَّلامِ"! وکالت دادن به خداوند، عهدی است که باید بر سر آن وفادار بمانی و جا نزنی! صبر و استقامت داشته باشی! در وکالت دادن به خدا، اراده‌ی نفسانی تو از بین می‌رود و اراده‌ی الهی جایگزین آن می‌گردد. در این کیفیت تو تبدیل به یک "مشاهده" خواهی شد. مشاهده‌ای که پر از حیات و آگاهی و ظفرمندی است. و خوشا بحال کسی که پذیرای چنین اراده‌ای گشته است. بدان آخرین جمله‌ای که ابراهیم(ع) گفت و به آتش پرتاب شد، همین آیه بود! و آنگاه آتش، دگر آتش نبود، یک بهشتِ خنک و اَمن بود! بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی
❤️انَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ❤️ 💚همانا خوبی ها، گناهان را از بین می برد.💚 📚سوره مبارکه هود؛‌ آیه ۱۱۴ 🆔 @quran_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تفسیر قطره ای قرآن/استاد قرائتی
تلاوت آیات ۷۰ تا ۷۶ 1.mp3
1.9M
4_5771836056072620965.mp3
4.77M
⬆️⬆️⬆️ آیات ۷۰ تا ۷۳ بقره صفحه_11 / بخش اول مفسر: استاد قرائتی
آیات ۷۰ تا ۷۳ بقره 🔸تَشابَهَ(شِبه) = مشتبه شد 🔸مُهتَدی = هدایت پذیر ، هدایت خواه 📌فرق یَهتَدی با یَهدی = یَهدی یعنی دیگری را هدایت می کند ، ولی یَهتَدی ازباب افتعال به معنای هدایت پذیری و هدایت خواهی است ۰ کسی که دنبال یافتن هدایت است ، خداوند هدایت قطعی اورا تضمین کرده است ۰ 🔸ذلول (ذَلَّ)=رام 📌فرق ذَلول و ذَلیل = ذلیل یعنی خوار وبی مقدار ؛ ولی ذلول یعنی رام ، سربه زیر 🔸تُثیر(ثَور) = شخم می زند ، زیر ورو می کند 🔸حَرث= کشت وزرع 🔸مُسَلَّمَه = سالم وتندرست 🔸شِیَه (وَشی )= لکّه ،رگه، علامت ، رنگی مخالف رنگ عمومی حیوانات 🔸اِدّارَءتُم =( دَرء )اختلاف نمودید ؛ جرم را به دیگری منسوب کردید ، یکدیگر را متهم کردید 🔸تَکتُم (کَتم) = کتمان می کنی 📌فرق کتمان واِخفاء = کَتم یعنی مخفی کردن آنچه دردل است ولی اِخفاء ، اعمّ است ومخفی کردن امور مادّی را هم در بر می گیرد در کتمان حق به طور کلی مخفی می شود به گونه ای که از دسترس بیرون می رود 🔸لَعَلَّکم تَعقِلون = باشد که شما تعقل کتید 📌فرق تَعَقل با تفکر = تعقل انسان را از ارتکاب معاصی و کار نامعقول باز می دارد (عقل=بازداشتن ) ولی تفکُّر اندیشه است ، اندیشه است که حرکت از معلوم ها به سوی مجهولهاست و نوعی یوال وجواب درونی است
📜 ‌فراتر از آب و نان! ▪️گاهى رنج تو، رنج نان و آب و كرايه خانه و وق وق سگ و بى‌خوابى شب و بوق ماشين و لجبازى بچه‌هاست.گاهى از اين فراتر مى‌روى و مى‏‌‌بينى كه نان و آب ديگرى هم بار توست و مسؤوليت توست. ▪️ دورترين آدم در دورترين نقطه‏‌ها به تو ربط دارد. تو در دنياى رابطه‏‌ها هستى. اگر آنجا يك نفر وبا بگيرد، اين وبا به سراغ تو هم مى‏‌آيد و تو را هم مى‌سوزاند و با اين ارتباط تو را هم در بر مى‌گيرد. ▪️ اينجاست كه غم تو ديگر غم نان و آب خودت نيست، كه خودِ تو بزرگ شده و با آگاهى تو از رابطه‌ها وسعت گرفته و بارت را سنگين كرده است. ▪️كسى كه مى‌داند در دنياى رابطه‌ها زندگى مى‌كند، نمى‌تواند بى‌تفاوت بماند. پايه‌ى مسؤوليت همين نكته است. چيزى كه به من مربوط نيست، من مسؤولش نيستم، ولى اگر فهميدم با من رابطه دارد، نمى‌توانم بى‌تفاوت بگذرم و اين است كه مى‌سوزم و اين است كه دردم زياد مى‌شود و بار نسل‌ها بر شانه‌ى من سنگينى مى‌كند. ▪️گاهى از اين هم فراتر مى‌روى كه مسؤوليت تو فقط مسؤوليت نان و آب نيست، هر فكر خالى، هر قلب خالى، هر روح خسته و خالى هم كه بايد سرشار و پر شود با تو رابطه دارد و نمى‌توانى بى‌تفاوت بمانى! ▪️اينجاست كه بار تو و درد تو تنها درد خودت نيست، درد نان و آب وآش نيست، كه تو با همه‌ى وجود خودت و با همه‌ى ابعادِ وجودِ ديگران مربوطى، پس مسئولى، پس در فشارى و همراه درد و رنج. ❛❛ عین‌صاد 📚  جلد دوم| ص ۷۸ #⃣ 📨 پاسخ به سوالات: 👇🏻 👤 : @ad_einsad 🛒 ثبت سفارش: 👇🏻 🤳🏻 : @einsadshop_ad
🏞 غم‌ها را نمی‌توان کم کرد... ❛❛ عین‌صاد 📚 جلد دوم| ص ۸۱ #️⃣ ▫️@einsad