eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ حجت الاسلام رسول جعفریان: فخر الاسلام، کشفیات علمی جدید و قوانین حقوقی غربی در قرآن فخر الاسلام ارومیه‌ای، تباری آشوری داشت و از ارومیه بود. او به اسلام گروید و از طرف شاه قاجار لقب فخر الاسلام یافت. فخر الاسلام، چندین اثر در نقد مسیحیت نوشت که معروف‌ترین آنها انیس الاعلام و بیان الحق است. در بیان الحق، فصولی درباره تطبیق کشفیات علمی جدید با مسائل قرآنی دارد. بخش دیگری از این کتاب در این باره است که قوانین حقوقی غربی در قرآن و اسلام وجود دارد. این مقاله مروری بر زندگی نامه، آثارش و نیز شرحی از این ادعاهای اوست. این مقاله در مقالات و رسالات تاریخی دفتر یازدهم منتشر شده است. https://historylib.com/articles/1994/
هدایت شده از مباحث طلبگی
💡درس خارج فقه معاصر استاد سید طاهر غفاری 📌موضوع: فقه اخلاق / عُجب 🔹استاد: سید طاهر غفاری «دام ظله» ⏰ زمان: پنجشنبه‌ها / ۱۰ - ۱۱ 🕌 مکان: خیابان چهارمردان، کوچه ۳۹، فرعی ۲، پلاک ۳، زنگ وسط. منزل استاد
انباز
سلام علیکم صوتهای #مباحث_تفسیری سال گذشته، در کانال مدرسه فقهی حضرت قائم (عج) در پیامرسان «بله» نیز
به لطف و مدد الهی مجددا جلسات ترجمه و تفسیر قرآن کریم شروع شده است و در هر جلسه، بخشی از یک صفحۀ مصحف شریف را بحث، و به مناسبت، به برخی از مباحث روشیِ تفسیر و ترجمه قرآن کریم اشاره می‌کنم. صوت عرایض ناقابل بنده در کانال قرآن مدرسه عالی فقه و اصول حضرت قائم (عج) در پیامرسان و در کنار مباحث ارزشمند اساتید محترم تفسیر بارگذاری می‌شود. خداوند همۀ ما را عالم و عامل به معارف حقیقی قرآن حکیم قرار دهد. https://ble.ir/qoran1399 https://eitaa.com/anbaz60/1314
🟣 هیچ هَمدَردی نمی‌یابَم سَزایِ خویشتن می‌نهم چون بیدِ مجنون سَر به پایِ خویشتن https://t.me/talar_ayne/1318 یکی از چالش‌های مهم تربیتی، مواجهه با متربیانی است که به‌شدت در مشکلات خود غوطه‌ورند و هیچ پناه و کمکی در زندگی خود نمی‌یابند. اینجا مهم‌ترین کار مربی، همراهی مستمر با اوست، اما اگر همین هم فراهم نشود، نیازمندی اصلی آن فرد گرفتار مهارت استقلال در تشخیص و تصمیم و اقدام است: هیچ هَمدَردی نمی‌یابَم سَزایِ خویشتن می‌نهم چون بیدِ مجنون سَر به پایِ خویشتن 🌺
🌷🌱 یکی را زشت‌خویی داد دشنام تحمل کرد و گفت: «ای خوب‌فرجام! بتر زانم که خواهی گفتن "آنی" که دانم عیب من چون من ندانی» باب اول: در سیرت پادشاهان حکایت 34 گلستان سعدی با تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی
این کیست که با این همه غم می‌خندد؟ زخمی شده باز دم‌به‌دم می‌خندد در مرگ چه رازی است که این کهنه درخت با هر تبری که می‌زنم می‌خندد؟
زِ بی‌دَردان* عِلاجِ دَردِ خود جُستَن، به آن مانَد که خار از پا برون آرَد کَسی با نیشِ عَقرَب‌ها! * در بعضِ نَقل‌ها: نامَردان. https://t.me/talar_ayne/1319
انباز
🟣 هیچ هَمدَردی نمی‌یابَم سَزایِ خویشتن می‌نهم چون بیدِ مجنون سَر به پایِ خویشتن #صائب #سور_سخن https
🍃🍂 عقل‌پرسید: که دُشوارتَر از مردن چیست عشق فرمود: فراق از همه دُشوارتر است ُ ____ تفاوت عقل و عشق در کارکردشان است، نه در قلمرو موضوع‌شان. سخن بسطامی هم با لحاظ بودنش درست است. نکته‌ای که از منظر معرفت‌شناختی در این شعر به نظرم آمد این است که حتی ساحات مختلف وجودِ یک نفر، ممکن است دریافت‌های متفاوتی از حقائق داشته باشند یا به تعبیر دقیق‌تر، یک نفر ممکن است از زاویه‌های مختلف، به فهم‌های متفاوت از یک واقعیت برسد؛ پس چگونه انتظار داریم دیگران همه مسائل را دقیقا مثل ما بفهمند؟! این تفاوت فهم، خصوصا درباره امور اخلاقی و ارزش‌ها و ضدارزش‌های رفتاری اهمیت بیشتری می‌یابد. نباید به‌راحتی کار دیگران را ارزشمند یا ضداخلاقی به شمار آورد؛ چرا که غالبا نمی‌دانیم بینش و گرایش طرف مقابل، بر چه سابقه و پایه‌هایی استوار است.
✍ دکتر محمد محمدی گرگانی جوهر دین انتخاب آزاد انسان است؛ زیرا بدون انتخاب آزاد و آگاهانه، هدف دین یعنی کمال درونی انسان تحقق نمی‌یابد. اما حقوق، پیگیری اهداف اصلی خود (یعنی تأمین عدالت و نظم اجتماعی) را فارغ از نیت و میل باطنی اشخاص دنبال می‌کند و از نگاه حقوق، تخصص افراد ارتباطی به تعهد اخلاقی یا مذهبی آنها ندارد. چه بسا فردی به لحاظ تخصصی خلبان یا پزشک ماهری باشد، لیکن به لحاظ مذهبی چندان پایبند احکام و فرائض دینی نباشد؛ لذا این که در گزینش استخدامی افراد، از عقاید مذهبی ایشان سؤال شود، مصداق بارز اختلاط حقوق و مذهب یا حقوق و اخلاق است، که عوارض آنها دامن هر دو حوزه را می‌آلاید. حقوق، کاری به خلوص و تقوای افراد ندارد و اتفاقاً ورود حقوق به این حوزه، موجب فساد خواهد شد؛ زیرا: از یک سو راه‌های احراز وجدان یا تقوا در این دو حوزه کاملا جدا و متفاوت از یکدیگر است. متخصصان رشته جرم‌شناسی (که یکی از زیرشاخه‌های دانش حقوق است) تلاش می‌کنند نیت و قصد مجرم از ارتکاب عمل مجرمانه را با پیشرفته‌ترین فنون و تکنیک‌های کشف جرم احراز نمایند. با این حال، حقوق از کشف کامل اراده و وجدان فرد ناتوان است و نمی‌تواند در این حوزه نظر قطعی و بلاتردید ارائه دهد. لذا وارد نمودن خلوص دینی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی جز مفسده به دنبال نخواهد داشت. از سوی دیگر در آمیختن حقوق با مذهب این نگرانی را به دنبال خواهد داشت که تقدس بخشیدن به حقوق، مانع تغییر و انطباق قوانین با تحولات اجتماعی و انسانی می‌گردد چراکه قانون مقدس، قانونی غیر قابل نقد و لاجَرَم راکد خواهد بود و این برخلاف ذات حقوق است که به تحولات همیشگی نیاز دارد. https://t.me/mohammadigorgani/622
امشب مستند "برای پس از مرگم" درباره مرحوم علی صفائی حائری و علت مخالفت‌هایی که با ایشان بود از شبکه مستند پخش شد. حتما برای علاقه‌مندان به مسائل اجتماعی و فرهنگی و تربیتی و دینی و سیاسی مفیده. یکی از جملات مهم مستند برای من این بود: "برای او، مهم بودند". گاهی لازمه به عزیزانمون بگیم: ! باید بگیم، هرچند غیر مستقیم. البته این حرف نباید در حد یه حرف باشه بلکه باید احساس عمیق قلب‌مون باشه. اینطوری احتمالا متوجه میشن که اونا رو اسیر تشخیص‌ها و تصمیم‌های خودمون نمی‌کنیم، بلکه حتی حاضریم از بعضی از خواسته‌ها و نیازهای خودمون به‌خاطر اونا بگذریم. وقتی از طرف خودمون به ماجرا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم گاهی برای ما آدم‌ها این مهم میشه که ارزشمندی و اهمیت خودمونو تو ظرف دل و ذهن دیگران ببینیم و پیدا کنیم، و در نتیجه بهتر می‌تونیم برای زندگی‌مون تصمیم درستی بگیریم. و چی بالاتر از انتخاب درست؟ پس اگه میتونیم با همین جمله ساده همچین خدمتی به دیگران کنیم، دریغ نکنیم و البته به خودمونم بگیم ! و بالاتر از گفتن‌ها و نگفتن‌های دیگران بایستیم. 🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1323
sadeghi.mp3
24.95M
فایل 🔊 🎙 حجت‌الاسلام محسن صادقی موضوع: و تأثیر آن در تصمیم انسان مخاطب: همه گروه‌ها، مخصوصا کودکان و نوجوانان چقدر خوب میشه که بعد از گوش کردن به این صوت، فکر کنیم و ببینیم چه ذهنیت‌هایی چه تصمیم‌هایی رو برامون می‌سازن. اونایی که میتونن ذهنیت‌هاشونو ویرایش کنن، راحت‌تر میتونن درستی بگیرن. 🔹 https://eitaa.com/anbaz60/1324
کانال «آرشیو ترجمه و تفسیر ترتیبی قرآن بر اساس المیزان» در تلگرام فهرست پیام اول کانال: https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/237 1. سوره حمد https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/238 2. سوره بقره https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/239 3. سوره آل عمران https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/288 4. سوره نساء https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/317 5. سوره مائده https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/347 6. سوره انعام https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/370 7. سوره اعراف https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/432 8. سوره انفال https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/464 9. سوره توبه https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/476 10. سوره یونس https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/499 11. سوره هود https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/513 12. سوره یوسف https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/529 13. سوره رعد https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/541 14. سوره ابراهیم https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/545 15. سوره حجر https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/553 16. سوره نحل https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/562 17. سوره اسراء https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/579 18. سوره کهف https://t.me/tarjomeqoraanbarasasealmizan/592
انباز
امشب مستند "برای پس از مرگم" درباره مرحوم علی صفائی حائری و علت مخالفت‌هایی که با ایشان بود از شبکه
لینک فیلم کامل مستند "برای پس از مرگم" درباره مرحوم علی صفائی حائری و علت مخالفت‌هایی که با ایشان بود: http://doctv.ir/conductor?date=1402-07-18
تک‌تک مصرع‌ها و بیت‌های این غزل سعدی، ظرفیت ویژه‌ای دارد که در موقعیت‌های مختلف و با اهداف متنوع، به عنوان ضرب‌المثل به‌کار رود: نه تو گفتی که "به‌جای آرم" و گفتم که "نیاری عهد و پیمان و وفاداری و دل‌بندی و یاری"؟ زخم شمشیر اجل بِهْ که سر نیش فراقت کشتن اولی‌تر ازآن که‌م به جراحت بگذاری تن آسوده چه داند که دل خسته چه باشد؟ من گرفتار کمندم، تو چه دانی که سواری؟ کس چنین روی ندارد! تو مگر حور بهشتی؟! وز کس این بوی نیاید! مگر آهوی تتاری؟! عرقت بر ورق روی نگارین به چه ماند؟ هم‌چو بر خرمن گل قطره‌ی باران بهاری طوطیان دیدم و خوش‌تر ز حدیثت نشنیدم شکر است آن، نه دهان و لب و دندان که تو داری ای خردمند که گفتی نکنم چشم به خوبان! به چه کار آیدت آن دل که به جانان نسپاری؟ آرزو می‌کندم با تو شبی بودن و روزی یا شبی روز کنی چون من و روزی به شب آری هم اگر عمر بُوَد دامن کامی به کف آید که گل از خار همی‌آید و صبح از شب تاری سعدی آن طبع ندارد که ز خوی تو برنجد خوش بُوَد هرچه تو گویی و شکر هرچه تو باری
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الأَمْوَالِ وَ الأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا (156) أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157) (سوره بقره) از نظر دین حق، در روابط انسانی، هیچ ارزشی به اندازۀ عدل، و هیچ ضدارزشی به میزان ظلم و ستم مهم و مؤثر نیست. 🔴 اگر بانی ستم باشیم 🔴 یا از ستمکاران پیروی کنیم 🔴 یا به ظلم ظالمان راضی باشیم، از آنانیم 🔴 و اگر زمینه را برای ظلم (یا ظلم بیشترِ) ستمکاران فراهم کنیم، باز هم در خون ستمدیدگان شریکیم؛ حتی اگر اصل کار و سخن ما حق باشد. أَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ الَّتِي لَا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِيَةِ أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ 🥀
اگر می‌خواهیم در مقابل ظلم و ظالم بایستیم و اگر از دیگران می‌خواهیم بر ضد ستم و ستمکار سخنی بگویند و کاری کنند، باید پیش از آن مراقب باشیم که همین کار و مطالبۀ ما مصداق ظلم و ستم نباشد؛ که بدون چنین مراقبت‌هایی، ما هم در صف ظالمان خواهیم بود. و دانستن اینکه این کارم ظلم است یا نه، در غالب اوقات بسیار آسان است و به یک تأمل آزادمنشانه نیاز دارد. باید از همان عذابی بترسیم که ستمکاران شناسنامه‌دار را از آن می‌ترسانیم. ⚖️
سلام علیکم پیام ها و سوالات کاربران محترم بسیار زیاد است، عذر خواهی میکنم، در حال حاضر شرایط پاسخگویی به تک تک پیام ها را ندارم. ⭕️ شرایط کنونی از ۴ ماه قبل، پیش بینی میشد و با توجه به پیش بینی و تحلیل دقیق از تحرکات دشمن حماس اقدام به عملیات پیش دستانه زد و تحلیل بنده این است که این عملیات پیش دستانه ابتکار عمل داخلی حماس بوده است! ⭕️ تمایلی ندارم فعلا موضوعات را بسیار باز کنم، اما باید گفت شرایط جبهه مقاومت در منطقه در حوزه تصمیم گیری و جمع بندی کلی با توجه به مطالعه دقیق تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق به مانند روزهای ((۱۵ بهمن ماه ۱۳۵۸ لغایت ۱ تیر ۱۳۶۰)) میباشد!! ⭕️ پس از شهادت حاج قاسم دو موضوع مهم همواره تکرار میشود از آن روزی که این دو موضوع جنبه شعاری پیدا کرد و نه عملیاتی آنهم آشکار، جبهه عبری غربی عربی بارها از خطوط قرمز جبهه مقاومت انقلاب اسلامی عبور کرد اما در مقابل همواره در حوزه تصمیم گیری و جمع بندی کلی آنچنان که میبایست متاسفانه جبهه دشمن پاسخی قاطع و شفاف دریافت نکرد!! به نظر میرسد دلیل این همه جسارت امروز جبهه عبری غربی عربی عدم تصمیم گیری و جمع بندی قاطع و عدم دریافت پاسخ درخور است! : https://eitaa.com/joinchat/3572236324C03827c2157
انباز
سلام علیکم پیام ها و سوالات کاربران محترم بسیار زیاد است، عذر خواهی میکنم، در حال حاضر شرایط پاسخگو
بهتر است از سخنان شِبهِ تحلیل و ماورائی (مثل متن آقای سید حسن موسوی‌نژاد) صرف نظر کنیم؛ حرف‌هایی که ما انسان‌های عادی، نه دلیلی بر تأییدش داریم و نه بر ردّش. هر کسی باید به اندازه‌ای که می‌فهمد گام بردارد و سخن بگوید، و غیر از آن را، هر چه هست، به اهلش واگذار کند. این را گفتم چون در نظر برخی افراد، حرف عجیب‌وغریب‌تر، حق‌تر دیده می‌شود. حق را فقط می‌توان با محکمات عقل و شرع به دست آورد که تعبیر قرآن درباره آنها است؛ یعنی دلائلی که آشکارا علائم و دارند: وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ (انعام 115)
هر دو پیام را یک نفر در یک گروه فرستاده است. وقتی پیام بالا را می‌فرستیم این احتمال را در نظر بگیریم که شاید ۹ روز بعد، پیام پایین را بفرستیم. خیلی باید شاکر باشیم که غالب کارها و حرف‌های ما بُرد زیادی ندارد و گرنه چقدر شریک خون مظلومان و بی‌گناهان می‌شدیم؟! { وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا } [سورة اﻹسراء: ۳۶]
چند سال پیش یکی از اساتید ما در مسائل تربیتی می‌گفت: " یعنی کسی که در میدان حاضر باشد". هرچند این سخن معنای درستی هم دارد، اما به‌گمانم تلقی رایج از آن، چنین است: "انقلابی یعنی کسی که در حوادث مهم سیاسیِ دنیا یا کشورش موضعی همسو با سیاست‌های ج.ا یا شخص رهبری، و به نفع آنها بگیرد." مثلا خیال می‌کنند حتما باید حملات اخیر حماس به اشغال‌گران اسرائیلی را عامل مهمی در پایان‌یافتن عمر اسرائیل در زمان ۲۵ساله‌ای بشمارند که رهبر انقلاب فرموده‌اند. هرچند شخصا قلبا و عمیقا دوست دارم چنین اتفاقی بیفتد (به قول معروف: هم حبا لعلیّ و هم بغضا لمعاویة) اما ادعای آن نیازمند دلیل است، و اِبراز آن از نظر اخلاقی، مسئولیتِ دنیوی و اخروی دارد. لذا این مدعیان، اگر بر اساس دلیل متقنی به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند، باید ادعای خود را با دلایل کافی و قابل ارزیابی بیان کنند، وگرنه مصداق و راه نجات، است. https://eitaa.com/anbaz60/1333
هدایت شده از محسن قنبریان
یا حَجّاج! • از حَجّاج، سفاک تر، والی ای در تاریخ اسلام سراغ نداریم. در زمانی که والی عراق بود، تعدادی از زنان مسلمان تاجر با کشتی و اموالشان دست دزدان قوم "مید" از "دیبل"(بندری در سند) افتادند!... یکی از آن زنان -از بنی یربوع- از همان کشتی ندا داد: یا حَجّاج! این دادخواهی به حجاج رسید جواب داد: ! از همین جا عملیاتهایی برای آزاد سازی آنها و بعد فتح سند کلید خورد...(فتوح البلدان ج۳ص۵۳۴) • تاریخ آینده بر مظلومیت امت اسلام خواهد گریست که حَجّاج هایش کودکان و زنان (یمن یا...) را به خون کشیدند اما فریاد حدود یک میلیون زنان و مادرانی که در باریکه ای بنام غزه گروگان اند را هیچ پاسخی ندادند! یا فقط برای ، ژستی گرفتند و زباناً محکوم کردند! • جنایت در غزه به ضیم و رسیده است؛ همان که حسین(ع)، به قیمت کشته شدن و پیروز نشدن، عاشورا پذیرفت! (بین السلة و الذلة) • از اینسو در تمام این ۷۵سال اینقدر برای مقابله با اسرائیل فراهم نبوده است. فقط تظاهراتهای اروپایی و آمریکایی را ببینید! • بین "مقاومت اسلامی" با "حَجّاج های امت" حتما فرقی هست! بیانیه و محکوم کردن و صرفا سخن گفتن را سازشکارها هم دارند. مقاومت یا باید دیگر برای مردم شان از محو اسرائیل و... نگوید یا در این "ننگ اسلامی" و "فرصت جهانی" ، انتقام شایسته را بگیرد. می دانم که در تدبیر و بالمرصادند و حتما به موقع اقدام خواهند کرد! و به طرح کثیف بایدن بعد از فاجعه بیمارستان تن نمی دهند. محسن قنبریان ۲۶مهر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
همین روایت دلیل بر این است که امروزه، ناصبی کسی نیست که با شیعیان دشمنی ورزد؛ چرا که ممکن است (و ظاهرا چنین است) عده‌ای بگویند این شیعیان در طول تاریخ، مرام و مسلک اهل بیت را تحریف کرده‌اند. بلکه از همین روایت و مجموع ادله‌ی فارق بین و معلوم است که ناصبی حتی لزوما کسی نیست که با اهل بیت و حتی با شخص رسول خدا (صلی الله علیهم اجمعین و اللعن علی اعدائهم) دشمنی کند؛ زیرا چه‌بسا شبهات ضد اسلام و اهل بیت، او را از تشخیص حق و باطل در این زمینه عاجز و قاصر کرده باشند. (که حکم دارد) کسی است که می‌داند پیامبر و آل او حقند، ولی با ایشان دشمنی می‌کنند، دقیقا به این دلیل که آنها حقند و فعل و قولشان، صدق و عدل است: { وَتَمَّتۡ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدۡقࣰا وَعَدۡلࣰاۚ لَّا مُبَدِّلَ لِكَلِمَـٰتِهِۦۚ وَهُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡعَلِیمُ } [سوره اﻷنعام: ۱۱۵] https://eitaa.com/anbaz60/1336
هدایت شده از نردبان فقاهت
💠 درمان وسواس ❖ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ● وسواس، بیماری عجیبی است! آقای حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی می‌گفت: آقای خویی می‌گفت: گاهی وسواس به جایی می‌رسد که وسواسی سرش به ته حوض می‌خورد، ولی می‌گوید: من در آب نرفتم! من به ایشان عرض کردم: آقا، چطور ممکن است؟ آقای خویی گفت: «خود من این‌جور بودم. سرم به ته حوض می‌خورد، ولی باورم نمی‌شد که غسل محقق شده باشد». ● آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی، نقل می‌کرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو می‌رفت، ولی می‌گفت غسل محقّق نشد. ● سرانجام نزد میرزای رشتی می‌رود و می‌گوید که موقع غسل نیّتم نمی‌آید. میرزای رشتی می‌گوید: «احتیاج به نیّت ندارد. تو بدون نیّت غسل کن؛ گناهش به گردن من». ● آن شخص اوقاتش تلخ می‌شود که این چه حرفی است که بدون نیّت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می‌کند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان می‌کند، ایشان می‌فرماید: «پیش خداوند گردنی کلفت‌تر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغه‌ای بی‌نیّت به جا بیاور!». ● آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده‌اند. بعد از آن برای غسل داخل آب می‌شد و پیوسته در آب فرو می‌رفت و بیرون می‌آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد. ● آن شخص گفته بود: در حال غشوه دیدم حضرت امیر (سلام الله علیه) بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشاره‌ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می‌کنیم، ولی شما از این‌ها قبول نمی‌کنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج ۴؛ ص ۴۳۶ منبع: @madras_emb @Nardebane_feghahat