انباز
امشب مستند "برای پس از مرگم" درباره مرحوم علی صفائی حائری و علت مخالفتهایی که با ایشان بود از شبکه
لینک فیلم کامل مستند "برای پس از مرگم" درباره مرحوم علی صفائی حائری و علت مخالفتهایی که با ایشان بود:
http://doctv.ir/conductor?date=1402-07-18
تکتک مصرعها و بیتهای این غزل سعدی،
ظرفیت ویژهای دارد که در موقعیتهای مختلف و با اهداف متنوع، به عنوان ضربالمثل بهکار رود:
نه تو گفتی که "بهجای آرم" و گفتم که "نیاری
عهد و پیمان و وفاداری و دلبندی و یاری"؟
زخم شمشیر اجل بِهْ که سر نیش فراقت
کشتن اولیتر ازآن کهم به جراحت بگذاری
تن آسوده چه داند که دل خسته چه باشد؟
من گرفتار کمندم، تو چه دانی که سواری؟
کس چنین روی ندارد! تو مگر حور بهشتی؟!
وز کس این بوی نیاید! مگر آهوی تتاری؟!
عرقت بر ورق روی نگارین به چه ماند؟
همچو بر خرمن گل قطرهی باران بهاری
طوطیان دیدم و خوشتر ز حدیثت نشنیدم
شکر است آن، نه دهان و لب و دندان که تو داری
ای خردمند که گفتی نکنم چشم به خوبان!
به چه کار آیدت آن دل که به جانان نسپاری؟
آرزو میکندم با تو شبی بودن و روزی
یا شبی روز کنی چون من و روزی به شب آری
هم اگر عمر بُوَد دامن کامی به کف آید
که گل از خار همیآید و صبح از شب تاری
سعدی آن طبع ندارد که ز خوی تو برنجد
خوش بُوَد هرچه تو گویی و شکر هرچه تو باری
#سعدی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الأَمْوَالِ وَ الأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ
وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا #إِنَّا_لِلهِ_وَ_إِنَّا_إِلَيْهِ_رَاجِعُونَ (156)
أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)
(سوره بقره)
از نظر دین حق، در روابط انسانی،
هیچ ارزشی به اندازۀ عدل،
و هیچ ضدارزشی به میزان ظلم و ستم
مهم و مؤثر نیست.
🔴 اگر بانی ستم باشیم
🔴 یا از ستمکاران پیروی کنیم
🔴 یا به ظلم ظالمان راضی باشیم،
از آنانیم
🔴 و اگر زمینه را برای ظلم (یا ظلم بیشترِ) ستمکاران فراهم کنیم،
باز هم در خون ستمدیدگان شریکیم؛
حتی اگر اصل کار و سخن ما حق باشد.
أَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ الَّتِي لَا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِيَةِ
أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ
أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ
أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ
#فلسطین_مظلوم
🥀
اگر میخواهیم در مقابل ظلم و ظالم بایستیم
و اگر از دیگران میخواهیم بر ضد ستم و ستمکار سخنی بگویند و کاری کنند،
باید پیش از آن مراقب باشیم که همین کار و مطالبۀ ما مصداق ظلم و ستم نباشد؛
که بدون چنین مراقبتهایی،
ما هم در صف ظالمان خواهیم بود.
و دانستن اینکه این کارم ظلم است یا نه، در غالب اوقات بسیار آسان است و به یک تأمل آزادمنشانه نیاز دارد.
باید از همان عذابی بترسیم که ستمکاران شناسنامهدار را از آن میترسانیم.
⚖️
هدایت شده از سیدحسن موسوینژاد
سلام علیکم
پیام ها و سوالات کاربران محترم بسیار زیاد است، عذر خواهی میکنم، در حال حاضر شرایط پاسخگویی به تک تک پیام ها را ندارم.
⭕️ شرایط کنونی از ۴ ماه قبل، پیش بینی میشد و با توجه به پیش بینی و تحلیل دقیق از تحرکات دشمن حماس اقدام به عملیات پیش دستانه زد و تحلیل بنده این است که این عملیات پیش دستانه ابتکار عمل داخلی حماس بوده است!
⭕️ تمایلی ندارم فعلا موضوعات را بسیار باز کنم، اما باید گفت شرایط جبهه مقاومت در منطقه در حوزه تصمیم گیری و جمع بندی کلی با توجه به مطالعه دقیق تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق به مانند روزهای ((۱۵ بهمن ماه ۱۳۵۸ لغایت ۱ تیر ۱۳۶۰)) میباشد!!
⭕️ پس از شهادت حاج قاسم دو موضوع مهم همواره تکرار میشود #خروج_آمریکا_ازمنطقه #صبر_استراتژیک از آن روزی که این دو موضوع جنبه شعاری پیدا کرد و نه عملیاتی آنهم آشکار، جبهه عبری غربی عربی بارها از خطوط قرمز جبهه مقاومت انقلاب اسلامی عبور کرد اما در مقابل همواره در حوزه تصمیم گیری و جمع بندی کلی آنچنان که میبایست متاسفانه جبهه دشمن پاسخی قاطع و شفاف دریافت نکرد!!
به نظر میرسد دلیل این همه جسارت امروز جبهه عبری غربی عربی عدم تصمیم گیری و جمع بندی قاطع و عدم دریافت پاسخ درخور است!
#طوفان_الاقصی
#فلسطين_غزة_صامدین_علی_أرضهم
✅ #سید_حسن_موسوی_نژاد:
https://eitaa.com/joinchat/3572236324C03827c2157
انباز
سلام علیکم پیام ها و سوالات کاربران محترم بسیار زیاد است، عذر خواهی میکنم، در حال حاضر شرایط پاسخگو
بهتر است از سخنان شِبهِ تحلیل و ماورائی (مثل متن آقای سید حسن موسوینژاد) صرف نظر کنیم؛ حرفهایی که ما انسانهای عادی، نه دلیلی بر تأییدش داریم و نه بر ردّش.
هر کسی باید به اندازهای که میفهمد گام بردارد و سخن بگوید، و غیر از آن را، هر چه هست، به اهلش واگذار کند.
این را گفتم چون در نظر برخی افراد، حرف عجیبوغریبتر، حقتر دیده میشود.
حق را فقط میتوان با محکمات عقل و شرع به دست آورد که تعبیر قرآن درباره آنها #بینات است؛ یعنی دلائلی که آشکارا علائم #صدق و #عدل دارند:
وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ (انعام 115)
هر دو پیام را یک نفر در یک گروه فرستاده است.
وقتی پیام بالا را میفرستیم
این احتمال را در نظر بگیریم که شاید ۹ روز بعد، پیام پایین را بفرستیم.
خیلی باید شاکر باشیم که غالب کارها و حرفهای ما بُرد زیادی ندارد
و گرنه چقدر شریک خون مظلومان و بیگناهان میشدیم؟!
{ وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا }
[سورة اﻹسراء: ۳۶]
چند سال پیش یکی از اساتید ما در مسائل تربیتی میگفت:
"#انقلابی یعنی کسی که در میدان حاضر باشد".
هرچند این سخن معنای درستی هم دارد،
اما بهگمانم تلقی رایج از آن، چنین است:
"انقلابی یعنی کسی که در حوادث مهم سیاسیِ دنیا یا کشورش موضعی همسو با سیاستهای ج.ا یا شخص رهبری، و به نفع آنها بگیرد."
مثلا خیال میکنند حتما باید حملات اخیر حماس به اشغالگران اسرائیلی را عامل مهمی در پایانیافتن عمر اسرائیل در زمان ۲۵سالهای بشمارند که رهبر انقلاب فرمودهاند.
هرچند شخصا قلبا و عمیقا دوست دارم چنین اتفاقی بیفتد
(به قول معروف: هم حبا لعلیّ و هم بغضا لمعاویة)
اما ادعای آن نیازمند دلیل است،
و اِبراز آن از نظر اخلاقی، مسئولیتِ دنیوی و اخروی دارد.
لذا این مدعیان، اگر بر اساس دلیل متقنی به چنین نتیجهای رسیدهاند، باید ادعای خود را با دلایل کافی و قابل ارزیابی بیان کنند،
وگرنه مصداق #صدق و راه نجات، #سکوت است.
#تربیت_سیاسی
https://eitaa.com/anbaz60/1333
هدایت شده از محسن قنبریان
یا حَجّاج!
• از حَجّاج، سفاک تر، والی ای در تاریخ اسلام سراغ نداریم.
در زمانی که والی عراق بود، تعدادی از زنان مسلمان تاجر با کشتی و اموالشان دست دزدان قوم "مید" از "دیبل"(بندری در سند) افتادند!...
یکی از آن زنان -از بنی یربوع- از همان کشتی ندا داد: یا حَجّاج!
این دادخواهی به حجاج رسید جواب داد: #یا_لبیک!
از همین جا عملیاتهایی برای آزاد سازی آنها و بعد فتح سند کلید خورد...(فتوح البلدان ج۳ص۵۳۴)
• تاریخ آینده بر مظلومیت امت اسلام خواهد گریست که حَجّاج هایش کودکان و زنان (یمن یا...) را به خون کشیدند اما فریاد حدود یک میلیون زنان و مادرانی که در باریکه ای بنام غزه گروگان اند را هیچ پاسخی ندادند! یا فقط برای #مصرف_داخلی، ژستی گرفتند و زباناً محکوم کردند!
• جنایت در غزه به ضیم و #ننگ رسیده است؛ همان که حسین(ع)، به قیمت کشته شدن و پیروز نشدن، عاشورا پذیرفت! (بین السلة و الذلة)
• از اینسو در تمام این ۷۵سال اینقدر #افکار_عمومی_جهان برای مقابله با اسرائیل فراهم نبوده است. فقط تظاهراتهای اروپایی و آمریکایی را ببینید!
• بین "مقاومت اسلامی" با "حَجّاج های امت" حتما فرقی هست!
بیانیه و محکوم کردن و صرفا سخن گفتن را سازشکارها هم دارند.
مقاومت یا باید دیگر برای مردم شان از محو اسرائیل و... نگوید یا در این "ننگ اسلامی" و "فرصت جهانی" ، انتقام شایسته را بگیرد.
می دانم که در تدبیر و بالمرصادند و حتما به موقع اقدام خواهند کرد! و به طرح کثیف بایدن بعد از فاجعه بیمارستان تن نمی دهند.
#المعمدانی
#طوفان_الاقصی
محسن قنبریان ۲۶مهر۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian
همین روایت دلیل بر این است که امروزه، ناصبی #لزوما کسی نیست که با شیعیان دشمنی ورزد؛
چرا که ممکن است (و ظاهرا چنین است) عدهای بگویند این شیعیان در طول تاریخ، مرام و مسلک اهل بیت را تحریف کردهاند.
بلکه از همین روایت و مجموع ادلهی فارق بین #قاصر و #مقصر معلوم است که ناصبی حتی لزوما کسی نیست که با اهل بیت و حتی با شخص رسول خدا (صلی الله علیهم اجمعین و اللعن علی اعدائهم) دشمنی کند؛
زیرا چهبسا شبهات ضد اسلام و اهل بیت، او را از تشخیص حق و باطل در این زمینه عاجز و قاصر کرده باشند.
#ناصبی (که حکم #کافر دارد) کسی است که میداند پیامبر و آل او حقند، ولی با ایشان دشمنی میکنند، دقیقا به این دلیل که آنها حقند و فعل و قولشان، صدق و عدل است:
{ وَتَمَّتۡ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدۡقࣰا وَعَدۡلࣰاۚ لَّا مُبَدِّلَ لِكَلِمَـٰتِهِۦۚ وَهُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلۡعَلِیمُ }
[سوره اﻷنعام: ۱۱۵]
https://eitaa.com/anbaz60/1336
هدایت شده از نردبان فقاهت
💠 درمان وسواس
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● وسواس، بیماری عجیبی است! آقای حاج آقا نصرالله شاهآبادی میگفت: آقای خویی میگفت: گاهی وسواس به جایی میرسد که وسواسی سرش به ته حوض میخورد، ولی میگوید: من در آب نرفتم! من به ایشان عرض کردم: آقا، چطور ممکن است؟ آقای خویی گفت: «خود من اینجور بودم. سرم به ته حوض میخورد، ولی باورم نمیشد که غسل محقق شده باشد».
● آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی، نقل میکرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو میرفت، ولی میگفت غسل محقّق نشد.
● سرانجام نزد میرزای رشتی میرود و میگوید که موقع غسل نیّتم نمیآید. میرزای رشتی میگوید: «احتیاج به نیّت ندارد. تو بدون نیّت غسل کن؛ گناهش به گردن من».
● آن شخص اوقاتش تلخ میشود که این چه حرفی است که بدون نیّت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت میکند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان میکند، ایشان میفرماید: «پیش خداوند گردنی کلفتتر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغهای بینیّت به جا بیاور!».
● آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کردهاند. بعد از آن برای غسل داخل آب میشد و پیوسته در آب فرو میرفت و بیرون میآمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد.
● آن شخص گفته بود: در حال غشوه دیدم حضرت امیر (سلام الله علیه) بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشارهای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع میکنیم، ولی شما از اینها قبول نمیکنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم.
📚 جرعهای از دریا؛ ج ۴؛ ص ۴۳۶
منبع:
@madras_emb
@Nardebane_feghahat