سیاست و عشق
❤️🚥
گاهی میفهمی، میشنوی، میخوانی، میبینی، اما نمیتوانی ابراز کنی یا نمیخواهی بگویی.
شاید سختترین اقدام سیاسی، نگفتن سخنی باشد بسْ گفتنی (تقیه)؛ همچون عشق (کتمان).
گاهی سیاست را لای عشق پنهان میکنی و گاهی ...
گاهی همین را هم نمینویسی
یا نمیفرستی
گاهی دلت گرم و پُرشور است ولی هوا بس ناجوانمردانه سرد است. گاهی هستی، ولی گویا نیستی!
اگر سیاستمداران، عاشق بودند ...
#ناگفتهها
#امید و #آرزو
https://t.me/anbaz60/445
دو معنای ولایت فقیه
پرسش:
آیا دایره ولایت فقیه مختص به کشور ایران است؟
اگر شخصی به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارد
اما در کشوری مثل ترکیه زندگی میکند
که در آنجا قوانین اسلامی رعایت نمیشود،
آیا باید از قوانین آن کشور تبعیت کند یا از نظر ولی فقیه؟
پاسخ آیت الله ناصر مکارم شیرازی:
با توجه به اینکه شخص ولی فقیه به وسیلهی خبرگان انتخاب شده
و خبرگان به وسیلهی مردم ایران تعیین شدهاند،
بنابراین ولایت فقیه مربوط به کشور ایران میشود،
ولی فتوای مرجع تقلید برای همه در هر جا معتبر است.
...
منبع (با ویرایش):
http://yon.ir/uyB6D
...
امروزه با دو معنا از #ولایت_فقیه مواجهیم:
۱. تعیین تکلیف یک حادثۀ خاص عینی توسط فقیه جامع شرائط فتوا،1️⃣ مانند تحریم استعمال تنباکو و توتون توسط میرزای شیرازی2️⃣ یا آغاز ماه قمری،3️⃣
۲. ریاست حکومت یک کشور توسط یک یا چند فقیه.
هر چند این دو منطقا بیارتباط با هم نیستند ولی ملازمهای هم با یکدیگر ندارند.
افرادی را دیدهام که گمان میکنند اگر یک فقیه، در ایران به حکومت دست یافت، ولایت فقیه به معنای اول نیز در او منحصر میشود، اما روشن است که آیت الله مکارم شیرازی نیز چنین تصوری را نادرست میداند (که البته نزد مراجع تقلید، اصلا مسئلۀ مورد اختلافی نیست).
اساسا طبق موازین شرعی و فقهی، اگر حتی فقیهی به حکومت (یعنی قدرت سیاسی رسمی) برسد، سبب نمیشود که فقهای دیگر، حق یا وظیفۀ صدور حکم شرعی نداشته باشند.
بنابراین مطلب آیت الله مکارم شیرازی، اختصاصی به کشورهای دیگر (غیر از ایران) ندارد، بلکه هم اکنون در خود ایران نیز هر فقیه جامع شرائط فتوایی، حق یا وظیفۀ ابلاغ حکم شرعی درباره حوادث عینی دارد، و در برخی موارد، حکم میدهند، مانند برخی از اجازات مالی و ثبوت اول ماه قمری و ... .
——
1️⃣ فقیهی که تکلیف یک حادثه را مشخص میکند، در منابع فقهی با عنوان #حاکم_شرعی یاد میشود و به «تعیین تکلیف توسط او» غالبا #حکم گویند و گاهی (از سر تسامح) تعبیر #فتوا به کار میرود.
2️⃣ دربارۀ ماجرای تحریم تنباکو و توتون توسط میرزای شیرازی، ر.ک:
B2n.ir/b18628
B2n.ir/z92569
3️⃣ درباره اثبات اول ماه قمری توسط حکم فقیه جامع شرائط، ر.ک:
B2n.ir/u56207
🆔 https://t.me/anbaz60/1171
۱۴۰۳۰۱۰۷ سازش حکیمانه امام حسن مجتبی ع، مسجد ولایت.mp3
6.81M
#سخنرانی_فارسی
روز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام
آیا امام حسن ع سازش کرد؟
سازش خوب است یا بد؟
مُفادِ صلحنامه امام حسن ع با معاویهی ملعون
https://t.me/anbaz60/1172
https://eitaa.com/anbaz60/1529
——
پ.ن:
در دقیقۀ 22 و 25 ثانیه به اشتباه گفتهام «اما از قدرت رسمی ...» که منظورم «اما از قدرت غیر رسمی ...» است، که البته تأثیری در روند بحث ندارد.
طبیعتا برخی از افراد، وقتی دعوت به اندیشه و بازاندیشی میشوند،
لب به گلایه و تمسخر و طرد و توهین و تکفیر میگشایند.
از مسائل خرد و کلان و داخلی و بین المللیِ سیاست و فرهنگ،
تا عادیترین مسائل زندگی.
کسانی که حاضر به تفکر و گذشتن از گذشتۀ خودند، بسیار اندکند، اما زنده و سرزندهاند.
این روزها به برکت ماه رمضان، با جوانی همنشینم که #ظرفیت بسیار بالایی برای بازاندیشی در بنیادهای فکری و زیستی خود دارد.
برای خودم و او و همۀ عزیزانم دعا میکنم توفیق نظارت بر باورهایمان را داشته باشیم.
ماه رمضان، فرصتی ویژه برای جوانهزدن است.
#سید_مشهدی
#ماه_مبارک
سؤال:
اگر روحانیون یک ماه وجود نداشته باشند هیچ مشکلی پیش نمیاد اما اگر رانندهها یا دکترها یا نانواها و یا بسیاری از مشاغل یک روز هم نباشن مشکلات بسیار زیادی برای مردم پیش میاد.
با این وضعیت چه نیازی به وجود آخوندها هست؟
پاسخ:
جواب بنده خیلی بستگی داره به ویژگیهای پرسشگر و فضای گفتگو.
اما اجمالا
اگر کسی احساس نیاز به روحانیت نمیکنه
اذیتش نمیکنیم.
اما اونا هم کسانی رو اذیت نکنن که احساس نیاز به روحانیت میکنن.
🌺
https://eitaa.com/anbaz60/1534
#مناجات
#غزل
🔹مهربانترین🔹
- لا یمکن الفرار... مبادا خدای من!
یک آن مرا به حال خودم واگذاریام
آنی مرا رها کنی، از دست رفتهام
محبوب من! به دست چه کس میسپاریام؟
لبتشنهتر ز بوتۀ خشکیده در کویر
چشم انتظار بارش ابر بهاریام
در شأن کبریایی تو نیست ای لطیف
راضی شوی که خلق ببینند خواریام
تو مهربانترینی و والاتر از همه
بگذر ز من! به حقِّ همین اشکِ جاریام..
با آنکه در گناه و بدی غوطهور شدم
من حاضرم قسم بخورم دوست داریام
ای یارِ آنکه جز تو ندارد رفیق و یار
میخواهم از تو با همۀ شرمساریام -
- لا یمکن الفرار... مبادا خدای من!
یک آن مرا به حال خودم واگذاریام
📝 #مریم_سقلاطونی
🌐 shereheyat.ir/node/2227
هدایت شده از کلک خیال انگیز
نا امید از در رحمت به کجا شاید رفت
یا رب از هر چه خطا رفت هزار استغفار
@Glorious_poem
#سعدی
#شب_قدر
یا رازق الطفل الصغیر
یا راحم الشیخ الکبیر
یا جابر العظم الکسیر
یا عصمة الخائف المستجیر ...
#شب_قدر
#جوشن_کبیر
#کربلا
۱۴۰۳۰۱۱۱ شب قدر ۱۹.mp3
9.89M
#سخنرانی_فارسی
شب قدر نوزدهم ماه رمضان
اعمال شبهای قدر
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
#دین_پرست
https://eitaa.com/anbaz60/1539
هدایت شده از شعر هیأت
هرچند که غافل از تو بودم هردم
هرچند که خانۀ تو را گم کردم
هر سو رفتم نشانهای بود از تو
آغوش گشودهای مگر برگردم
📝 #سیدمحمدمهدی_شفیعی
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از کلک خیال انگیز
مرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل
اینک شما و وحشت دنیای بی علی
قرآنِ بی علی ثمرَش ابنِ ملجم است
دارد خطر تلاوتِ هر آیه بی علی
جز یاعلی مگو و مَدد از جهان مجو
شیطان نشسته در پَسِ هر (یا) ی بی علی
در (عین) و (لام) و (یا) همه ی درس ها گُمند
بیهودگیست مَشقِ الفبای بی علی
@Glorious_poem
#محسن_کاویانی
شهادت مظلومانه مولای متقیان، حضرت علی(ع) تسلیت باد.
۱۴۰۳۰۱۱۷ روز قدس.mp3
3.37M
#سخنرانی_فارسی
#روز_قدس
✅ معنای روز قدر
✅ دو تقسیم معتبر انسانها در اسلام:
۱. مومن و کافر
۲. مظلوم و ظالم
✅ مهمترین وظیفه ما در قبال مظلومان
✅ اسباب استجابت دعا در روز قدس
✅ قلمرو ظالمان و مظلومان
✅ دعا و امید به ظهور منجی جهان
✅ یأس از همگان، جز حجت بالغه الهی
✅ وجوب تلاش برای عدل، در عین یأس مذکور
✅ معنای روایت "افضل اعمال امتی انتظار الفرج"
🗓 ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
📪 ابرکوه
📫 ابرقو
🕌 مسجد ولایت
#دینپرست
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1542
🆔 https://t.me/anbaz60/1185
ماه رمضان و ایام نوروز مهمان اهالی خونگرم و بسمهربان ابرکوه بودم.
بهگمانم پرخاطرهترین ماه رمضان و سفر تبلیغی من، این ماه عزیز بود؛
بااینکه دوری از خانواده آسان نبود.
تنها امیدم به مهربانی و آمرزش خداست.
شکر بیکران!
#ابرکوه
#ابرقو
#سفر_تبلیغی
#ماه_مهربان
۲۱ فروردین ۱۴۰۳
۲۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🤲
بارخُدایا! سُلطانِ عَصر را توفیق دِهْ که مُفسِدان را نانَواخته دارَد؛¹ که دَر نَواختَنِ ایشان هَلاکَتِ دین است.
و توفیق دِهْ تا مُصلِحان² و حَلالخوارگان را نیکو دارَد؛ که دَر نیکوداشتِ مُصلِحان، نِظامِ دین و دولَت است و بَقایِ مَملَکَت و شادیِ رَوانِ مُصطَفیٰ است.
#سنائی_غزنوی
#مکاتیب
1⃣ نَواختَن / نَواخته داشتَن: مورِدِ لُطف و اِنعام قَرار دادَن، مورِدِ مُلاطَفَت قَرار دادَن؛ به کامِ دِل و مُراد رَسانیدَن؛ بَرکَشیدَن و تَمَکُّن و قُدرَت بَخشیدَن.
2⃣ مُصلِح: نیکوکِردار و شایسته، اَهلِ عَمَلِ صالِح.
https://t.me/talar_ayne/1520
هدایت شده از حدیثنا
💠رأفت و مهربانی خداوند نسبت به زنان بیشتر است!
🌿…عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
🍃«إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
📚الکافي، ج۶، ص۶
🔶از امام رضا، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
🔸«بهراستی که خداوند (تبارکوتعالی) بر زنان نسبت به مردان مهربانتر است
🔸و هیچ مردی نیست که شادیای به دل زنی که مَحرمِ اوست، وارد کند، مگر اینکه خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد خواهد کرد.»
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_رضا_علیه_السلام #زن #مرد #رحمت #قیامت #شادی #شاد_کردن_دیگران #ادخال_سرور #ثواب #پاداش #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
میگویند شاید جنگی رخ دهد و مصائب سنگینی پیش آید.
بله، شاید.
اما #من اگر در پیدایش جنگ، مقصر نباشم
در حساب حقیقی
در ردیف هیچکدام از جنگخواهان فرونخواهمنشست؛
و همین کافی است.
مصیبت هم برای دنیاست،
چه با جنگ، چه بیجنگ.
و آنانکه اهلند
با مصائب سختتر،
پای در راههای پُرارتفاعتری مینهند.
از حسابگر حقیقی بخواهیم ما را اهل کند.
🌹🤲
https://eitaa.com/anbaz60/1546
دین حق، نه تنها عقلانیت حکمرانی را نمیکاهد
بلکه قطعا عقلانیت را در همۀ قلمروها ارتقا میدهد.
#عقلانیت_دینی
#دین_عقلانی
#محکم_و_متشابه
#سیاست_دینی
#دین_و_سیاست
#دین_سیاسی
https://eitaa.com/anbaz60/1547
بسیاری از منتقدان ج.ا.ا برای برونرفت از مشکلات ایران پیشنهاد میکنند قلمرو دین و حکمرانی از هم جدا شوند؛ برای نمونه میتوانید به لینک زیر در تلگرام مراجعه فرمایید:
https://t.me/virayeshe_zehn/5260
واقعیت این است که حکومتِ تشکیلشده به اسم دین،
مانند هر پدیده و حکومت دیگری،
هم مزایایی دارد و هم مشکلات و آفاتی،
✅ امتیازاتی برآمده از انگیزه و اقدامات متولیان حکومت دینی
✅ امیدهایی در دل دینداران و مستضعفان کشور و دنیا،
❌ آفاتی از ناحیۀ مخالفان و بیگانگان با دین،
❌ و آفاتی از درون دینداری و فضای فرهنگی و علمیِ دینداران و متولیان امور دینی (که حاصل قرائتهای مختلف از دین است).
اما برخلاف بسیاری از این منتقدان، معتقدم این راه، نه درست است و نه عادتا ممکن؛
زیرا اولا دستکم محتوای تُراثیِ #اسلام چنین اجازهای نمیدهد،
و ثانیا اگر هم اجازه میداد، تصدیق به حقانیت چنان دینی چندان راحت نبود،
ثالثا حتی اگر بتوانیم به دو اشکال فوق پاسخ دهیم،
این هم یک نظر فقهی خواهد بود
که در مقابل، مخالفان سرسختی دارد
که اجماع (حتی نسبی) بر سر آن و امکان تحققش بسیار دور از انتظار است.
به گمانم راهحل دیگری برای برونرفت از آفات حکومت دینی (خصوصا آفات درون دینی) وجود دارد که توافق بر سر آن بسیار بیشتر ممکن است،
و آن تفکیک میان محکمات و متشابهات دین در امر حکمرانی است؛
مثل هر امر دیگری.
اصل این مسئلۀ مبنایی، مورد اجماع تمام مسلمین و بلکه اجماع تمام عقلا است،
بر خلاف مبنای «جدایی یا پیوستگی دین و سیاست»،
پس یک گام رو به جلو است.
میماند «تعریف مفهومی» و «تشخیص مصادیقِ» محکم و متشابه
که آن هم راهحلهایی دارد که باید در موقعیت مناسب مورد گفتگو قرار گیرد.
#عقلانیت_دینی
#دین_عقلانی
#محکم_و_متشابه
#سیاست_دینی
#دین_و_سیاست
#دین_سیاسی
https://eitaa.com/anbaz60/1548
اسکندر رومی را پرسیدند: دیار مشرق و مغرب به چه گرفتی؟ که ملوک پیشین را خزاین و عمر و ملک و لشکر بیش از این بوده است ایشان را چنین فتحی میسر نشده.
گفتا: به عون خدای عزّوجل هر مملکتی را که گرفتم رعیتش نیازردم و نام پادشاهان جز به نکویی نبردم.
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
https://ganjoor.net/saadi/golestan/gbab1/sh41
اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی شیرینسخن
#سعدی
#گلستان_سعدی
https://eitaa.com/anbaz60/1549
رتبه میجویی، چو خورشید از خلایق دور باش
سایه از همراهیِ مردم به خاک افتاده است..
#میرشاه_میرایمان
https://t.me/Moskarat/2876
حکومت و حجاب
حکومت و فرهنگ دینی
‼️
استاد بزرگوار، حجت الاسلام مهراب صادقنیا در فرستهای دلسوزانه و اندیشمندانه دربارۀ نسبت حوزه و حکومت با فرهنگ حجاب و پوشش زنان کشور نگاشتهاند:
«بهتر است ما روحانیان، با تکیه بر آن توان تاریخی و فربهی ادبیات دینیمان چونان گذشتههای دور کمک کنیم که دین بتواند نظم اجتماعی مورد نظرش را ایجاد کند و بیجهت، دولتی را که باید به رفع مشکلات عمیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بپردازد، درگیر مسائلی که از قدیم وظیفهی ذاتی ما حوزویان بوده است نکنیم.»
متن کامل:
https://eitaa.com/sadeghniamehrab/388
https://t.me/sadeghniamehrab/1040
بنده این رویکرد را میستایم که فرهنگ دینی باید اولا و بالذات:
✅ از راهی فرهنگی
✅ و با نیروی اجتماعیِ عالمانِ دینی
ایجاد و تقویت و نهادینه شود،
❌ نه با قوۀ قهریۀ حکومتی،
❌ و نه از طریق کسان و نهادهایی که ذاتا متولی امور دینی محسوب نمیشوند.
اما این ملاحظه را هم میافزایم که بالأخره بخشی از مشکلات اجتماعیِ کشور،
مربوط به عدم رعایت فرهنگ دینی است
و دولت و حکومت در قبال آن هم وظیفه دارد؛
که قرآن حکیم در مذمت فرعون میفرماید:
«وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى؛ فرعون، قومش را گمراه کرد و راهنمایی نکرد» (طه : 79).
قطعا از مهمترین مصادیق راه و بیراهه در زندگی انسانها،
فضائل و رذائل اخلاقی است،
و بهجد معتقد به تساوی قلمرو فقه و اخلاقم.
لذا اگر حکومت ایران میخواهد مثلا در راستای ترویج فرهنگ دینیِ حجاب یا نماز، اقدامی کند، مشکل ما نیست،
اتفاقا اگر بپذیریم حکم اسلامیِ حجاب (با هر قرائتی که از آن میپذیریم) دارای ارزش اخلاقی است،
ما حوزویان باید بیش از دیگران به حکومت بگوییم «دست مریزاد!» (حتی اگر حکومت منتسب به اسلام نباشد).
اما شخصا چرا چنین نمیگویم؟
چون مطمئن نیستم آیا نهایتا ابرو برداشته میشود یا چشم، کور.
همانطور که دعوت مردم به بیحجابی کار دشمنانه و فرعونی است،
هر کاری که منطقا نتیجهاش بیشتر به سود بیحجابی باشد نیز همین حکم را دارد،
حتی اگر به اسم ترویج حجاب باشد.
البته قضاوت دربارۀ اینکه آیا چنین است یا نه، نیاز به شواهد کافی دارد و اطلاعات بنده ناقص است،
اما بر اساس یافتههای شخصیام، شاید از نظر کمّیّت، مواردی از اقدامات حکومتیِ ج.ا.ا منجر به کنترلِ نسبی وضع پوشش در جامعه شده باشد،
ولی ظاهرا کیفیت تأثیرات ناچیز، و کیفیت آسیبها بسیار بیشتر از فوائد آن است (خصوصا وقتی با تبلیغات رسانهای و با ضریب سیاسی مواجه میشود).
نکته پایانی:
هرگاه چنین مطالبی را بیان میکنم، دوستان میگویند: «آیا راهکاری برای حل مسئله حجاب در ایران دارید؟»
و بنده همواره میگویم: «بله، ولی انتظار نداشته باشید هدف و روش پیشنهادی ما تابع نظر شما باشد».
لذا همیشه از خیرش گذشتهاند و پیگیری نکردهاند.
....
https://eitaa.com/anbaz60/1551
کانال انباز در ایتا و تلگرام، اندیشهگاهی دربارۀ مسائل عینیِ دینی.
@anbaz60