eitaa logo
انباز
270 دنبال‌کننده
403 عکس
81 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شعر هیأت
هرچند که غافل از تو بودم هردم هرچند که خانۀ تو را گم کردم هر سو رفتم نشانه‌ای بود از تو آغوش گشوده‌ای مگر برگردم 📝 @ShereHeyat
هدایت شده از کلک خیال انگیز
مرغ از قفس پرید ندا داد جبرئیل اینک شما و وحشت دنیای بی علی قرآنِ بی علی ثمرَش ابنِ ملجم است دارد خطر تلاوتِ هر آیه بی علی جز یاعلی مگو و مَدد از جهان مجو شیطان نشسته در پَسِ هر (یا) ی بی علی در (عین) و (لام) و (یا) همه ی درس ها گُمند بیهودگیست مَشقِ الفبای بی علی @Glorious_poem شهادت مظلومانه‌ مولای متقیان، حضرت علی(ع) تسلیت باد.
۱۴۰۳۰۱۱۷ روز قدس.mp3
3.37M
✅ معنای روز قدر ✅ دو تقسیم معتبر انسان‌ها در اسلام: ۱. مومن و کافر ۲. مظلوم و ظالم ✅ مهمترین وظیفه ما در قبال مظلومان ✅ اسباب استجابت دعا در روز قدس ✅ قلمرو ظالمان و مظلومان ✅ دعا و امید به ظهور منجی جهان ✅ یأس از همگان، جز حجت بالغه الهی ✅ وجوب تلاش برای عدل، در عین یأس مذکور ✅ معنای روایت "افضل اعمال امتی انتظار الفرج" 🗓 ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 📪 ابرکوه 📫 ابرقو 🕌 مسجد ولایت 🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1542 🆔 https://t.me/anbaz60/1185
ماه رمضان و ایام نوروز مهمان اهالی خون‌گرم و بس‌مهربان ابرکوه بودم. به‌گمانم پرخاطره‌ترین ماه رمضان و سفر تبلیغی من، این ماه عزیز بود؛ بااینکه دوری از خانواده آسان نبود‌. تنها امیدم به مهربانی و آمرزش خداست. شکر بی‌کران! ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ ۲۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🤲 بارخُدایا! سُلطانِ عَصر را توفیق دِهْ که مُفسِدان را نانَواخته دارَد؛¹ که دَر نَواختَنِ ایشان هَلاکَتِ دین است. و توفیق دِهْ تا مُصلِحان² و حَلال‌خوارگان را نیکو دارَد؛ که دَر نیکوداشتِ مُصلِحان، نِظامِ دین و دولَت است و بَقایِ مَملَکَت و شادیِ رَوانِ مُصطَفیٰ است. 1⃣ نَواختَن / نَواخته داشتَن: مورِدِ لُطف و اِنعام قَرار دادَن، مورِدِ مُلاطَفَت قَرار دادَن؛ به کامِ دِل و مُراد رَسانیدَن؛ بَرکَشیدَن و تَمَکُّن و قُدرَت بَخشیدَن. 2⃣ مُصلِح: نیکوکِردار و شایسته، اَهلِ عَمَلِ صالِح. https://t.me/talar_ayne/1520
هدایت شده از حدیثنا
💠رأفت و مهربانی خداوند نسبت به زنان بیشتر است! 🌿…عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: 🍃«إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 📚الکافي، ج۶، ص۶ 🔶از امام رضا، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: 🔸«به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) بر زنان نسبت به مردان مهربان‌تر است 🔸و هیچ مردی نیست که شادی‌ای به دل زنی که مَحرمِ اوست، وارد کند، مگر این‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد خواهد کرد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona 💠 @hadithona
می‌گویند شاید جنگی رخ دهد و مصائب سنگینی پیش آید. بله، شاید. اما اگر در پیدایش جنگ، مقصر نباشم در حساب حقیقی در ردیف هیچ‌کدام از جنگ‌خواهان فرونخواهم‌نشست؛ و همین کافی است. مصیبت هم برای دنیاست، چه با جنگ، چه بی‌جنگ. و آنانکه اهلند با مصائب سخت‌تر، پای در راه‌های پُرارتفاع‌تری می‌نهند. از حساب‌گر حقیقی بخواهیم ما را اهل کند. 🌹🤲 https://eitaa.com/anbaz60/1546
دین حق، نه تنها عقلانیت حکمرانی را نمی‌کاهد بلکه قطعا عقلانیت را در همۀ قلمروها ارتقا می‌دهد. https://eitaa.com/anbaz60/1547
بسیاری از منتقدان ج.ا.ا برای برون‌رفت از مشکلات ایران پیشنهاد می‌کنند قلمرو دین و حکمرانی از هم جدا شوند؛ برای نمونه می‌توانید به لینک زیر در تلگرام مراجعه فرمایید: https://t.me/virayeshe_zehn/5260 واقعیت این است که حکومتِ تشکیل‌شده به اسم دین، مانند هر پدیده و حکومت دیگری، هم مزایایی دارد و هم مشکلات و آفاتی، ✅ امتیازاتی برآمده از انگیزه و اقدامات متولیان حکومت دینی ✅ امیدهایی در دل دین‌داران و مستضعفان کشور و دنیا، ❌ آفاتی از ناحیۀ مخالفان و بیگانگان با دین، ❌ و آفاتی از درون دین‌داری و فضای فرهنگی و علمیِ دین‌داران و متولیان امور دینی (که حاصل قرائت‌های مختلف از دین است). اما برخلاف بسیاری از این منتقدان، معتقدم این راه، نه درست است و نه عادتا ممکن؛ زیرا اولا دست‌کم محتوای تُراثیِ چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، و ثانیا اگر هم اجازه می‌داد، تصدیق به حقانیت چنان دینی چندان راحت نبود، ثالثا حتی اگر بتوانیم به دو اشکال فوق پاسخ دهیم، این هم یک نظر فقهی خواهد بود که در مقابل، مخالفان سرسختی دارد که اجماع (حتی نسبی) بر سر آن و امکان تحققش بسیار دور از انتظار است. به گمانم راه‌حل دیگری برای برون‌رفت از آفات حکومت دینی (خصوصا آفات درون دینی) وجود دارد که توافق بر سر آن بسیار بیشتر ممکن است، و آن تفکیک میان محکمات و متشابهات دین در امر حکمرانی است؛ مثل هر امر دیگری. اصل این مسئلۀ مبنایی، مورد اجماع تمام مسلمین و بلکه اجماع تمام عقلا است، بر خلاف مبنای «جدایی یا پیوستگی دین و سیاست»، پس یک گام رو به جلو است. می‌ماند «تعریف مفهومی» و «تشخیص مصادیقِ» محکم و متشابه که آن هم راه‌حل‌هایی دارد که باید در موقعیت مناسب مورد گفتگو قرار گیرد. https://eitaa.com/anbaz60/1548
اسکندر رومی را پرسیدند: دیار مشرق و مغرب به چه گرفتی؟ که ملوک پیشین را خزاین و عمر و ملک و لشکر بیش از این بوده است ایشان را چنین فتحی میسر نشده. گفتا: به عون خدای عزّوجل هر مملکتی را که گرفتم رعیتش نیازردم و نام پادشاهان جز به نکویی نبردم. بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد https://ganjoor.net/saadi/golestan/gbab1/sh41 اول اردی‌بهشت، روز بزرگداشت سعدی شیرین‌سخن https://eitaa.com/anbaz60/1549
رتبه می‌جویی، چو خورشید از خلایق دور باش سایه از همراهیِ مردم به خاک افتاده است.. https://t.me/Moskarat/2876
حکومت و حجاب حکومت و فرهنگ دینی ‼️ استاد بزرگوار، حجت الاسلام مهراب صادق‌نیا در فرسته‌ای دلسوزانه و اندیشمندانه دربارۀ نسبت حوزه و حکومت با فرهنگ حجاب و پوشش زنان کشور نگاشته‌اند: «بهتر است ما روحانیان، با تکیه بر آن توان تاریخی و فربهی ادبیات دینی‌مان چونان گذشته‌های دور کمک کنیم که دین بتواند نظم اجتماعی مورد نظرش را ایجاد کند و بی‌جهت، دولتی را که باید به رفع مشکلات عمیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بپردازد، درگیر مسائلی که از قدیم وظیفه‌ی ذاتی ما حوزویان بوده است نکنیم.» متن کامل: https://eitaa.com/sadeghniamehrab/388 https://t.me/sadeghniamehrab/1040 بنده این رویکرد را می‌ستایم که فرهنگ دینی باید اولا و بالذات: ✅ از راهی فرهنگی ✅ و با نیروی اجتماعیِ عالمانِ دینی ایجاد و تقویت و نهادینه شود، ❌ نه با قوۀ قهریۀ حکومتی، ❌ و نه از طریق کسان و نهادهایی که ذاتا متولی امور دینی محسوب نمی‌شوند. اما این ملاحظه را هم می‌افزایم که بالأخره بخشی از مشکلات اجتماعیِ کشور، مربوط به عدم رعایت فرهنگ دینی است و دولت و حکومت در قبال آن هم وظیفه دارد؛ که قرآن حکیم در مذمت فرعون می‌فرماید: «وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى‏؛ فرعون، قومش را گمراه کرد و راهنمایی نکرد» (طه : 79). قطعا از مهمترین مصادیق راه و بیراهه در زندگی انسان‌ها، فضائل و رذائل اخلاقی است، و به‌جد معتقد به تساوی قلمرو فقه و اخلاقم. لذا اگر حکومت ایران می‌خواهد مثلا در راستای ترویج فرهنگ دینیِ حجاب یا نماز، اقدامی کند، مشکل ما نیست، اتفاقا اگر بپذیریم حکم اسلامیِ حجاب (با هر قرائتی که از آن می‌پذیریم) دارای ارزش اخلاقی است، ما حوزویان باید بیش از دیگران به حکومت بگوییم «دست مریزاد!» (حتی اگر حکومت منتسب به اسلام نباشد). اما شخصا چرا چنین نمی‌گویم؟ چون مطمئن نیستم آیا نهایتا ابرو برداشته می‌شود یا چشم، کور. همانطور که دعوت مردم به بی‌حجابی کار دشمنانه و فرعونی است، هر کاری که منطقا نتیجه‌اش بیشتر به سود بی‌حجابی باشد نیز همین حکم را دارد، حتی اگر به اسم ترویج حجاب باشد. البته قضاوت دربارۀ اینکه آیا چنین است یا نه، نیاز به شواهد کافی دارد و اطلاعات بنده ناقص است، اما بر اساس یافته‌های شخصی‌ام، شاید از نظر کمّیّت، مواردی از اقدامات حکومتیِ ج.ا.ا منجر به کنترلِ نسبی وضع پوشش در جامعه شده باشد، ولی ظاهرا کیفیت تأثیرات ناچیز، و کیفیت آسیب‌ها بسیار بیشتر از فوائد آن است (خصوصا وقتی با تبلیغات رسانه‌ای و با ضریب سیاسی مواجه می‌شود). نکته پایانی: هرگاه چنین مطالبی را بیان می‌کنم، دوستان می‌گویند: «آیا راهکاری برای حل مسئله حجاب در ایران دارید؟» و بنده همواره می‌گویم: «بله، ولی انتظار نداشته باشید هدف و روش پیشنهادی ما تابع نظر شما باشد». لذا همیشه از خیرش گذشته‌اند و پیگیری نکرده‌اند. .... https://eitaa.com/anbaz60/1551 کانال انباز در ایتا و تلگرام، اندیشه‌گاهی دربارۀ مسائل عینیِ دینی. @anbaz60