میگویند شاید جنگی رخ دهد و مصائب سنگینی پیش آید.
بله، شاید.
اما #من اگر در پیدایش جنگ، مقصر نباشم
در حساب حقیقی
در ردیف هیچکدام از جنگخواهان فرونخواهمنشست؛
و همین کافی است.
مصیبت هم برای دنیاست،
چه با جنگ، چه بیجنگ.
و آنانکه اهلند
با مصائب سختتر،
پای در راههای پُرارتفاعتری مینهند.
از حسابگر حقیقی بخواهیم ما را اهل کند.
🌹🤲
https://eitaa.com/anbaz60/1546
دین حق، نه تنها عقلانیت حکمرانی را نمیکاهد
بلکه قطعا عقلانیت را در همۀ قلمروها ارتقا میدهد.
#عقلانیت_دینی
#دین_عقلانی
#محکم_و_متشابه
#سیاست_دینی
#دین_و_سیاست
#دین_سیاسی
https://eitaa.com/anbaz60/1547
بسیاری از منتقدان ج.ا.ا برای برونرفت از مشکلات ایران پیشنهاد میکنند قلمرو دین و حکمرانی از هم جدا شوند؛ برای نمونه میتوانید به لینک زیر در تلگرام مراجعه فرمایید:
https://t.me/virayeshe_zehn/5260
واقعیت این است که حکومتِ تشکیلشده به اسم دین،
مانند هر پدیده و حکومت دیگری،
هم مزایایی دارد و هم مشکلات و آفاتی،
✅ امتیازاتی برآمده از انگیزه و اقدامات متولیان حکومت دینی
✅ امیدهایی در دل دینداران و مستضعفان کشور و دنیا،
❌ آفاتی از ناحیۀ مخالفان و بیگانگان با دین،
❌ و آفاتی از درون دینداری و فضای فرهنگی و علمیِ دینداران و متولیان امور دینی (که حاصل قرائتهای مختلف از دین است).
اما برخلاف بسیاری از این منتقدان، معتقدم این راه، نه درست است و نه عادتا ممکن؛
زیرا اولا دستکم محتوای تُراثیِ #اسلام چنین اجازهای نمیدهد،
و ثانیا اگر هم اجازه میداد، تصدیق به حقانیت چنان دینی چندان راحت نبود،
ثالثا حتی اگر بتوانیم به دو اشکال فوق پاسخ دهیم،
این هم یک نظر فقهی خواهد بود
که در مقابل، مخالفان سرسختی دارد
که اجماع (حتی نسبی) بر سر آن و امکان تحققش بسیار دور از انتظار است.
به گمانم راهحل دیگری برای برونرفت از آفات حکومت دینی (خصوصا آفات درون دینی) وجود دارد که توافق بر سر آن بسیار بیشتر ممکن است،
و آن تفکیک میان محکمات و متشابهات دین در امر حکمرانی است؛
مثل هر امر دیگری.
اصل این مسئلۀ مبنایی، مورد اجماع تمام مسلمین و بلکه اجماع تمام عقلا است،
بر خلاف مبنای «جدایی یا پیوستگی دین و سیاست»،
پس یک گام رو به جلو است.
میماند «تعریف مفهومی» و «تشخیص مصادیقِ» محکم و متشابه
که آن هم راهحلهایی دارد که باید در موقعیت مناسب مورد گفتگو قرار گیرد.
#عقلانیت_دینی
#دین_عقلانی
#محکم_و_متشابه
#سیاست_دینی
#دین_و_سیاست
#دین_سیاسی
https://eitaa.com/anbaz60/1548
اسکندر رومی را پرسیدند: دیار مشرق و مغرب به چه گرفتی؟ که ملوک پیشین را خزاین و عمر و ملک و لشکر بیش از این بوده است ایشان را چنین فتحی میسر نشده.
گفتا: به عون خدای عزّوجل هر مملکتی را که گرفتم رعیتش نیازردم و نام پادشاهان جز به نکویی نبردم.
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
https://ganjoor.net/saadi/golestan/gbab1/sh41
اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی شیرینسخن
#سعدی
#گلستان_سعدی
https://eitaa.com/anbaz60/1549
رتبه میجویی، چو خورشید از خلایق دور باش
سایه از همراهیِ مردم به خاک افتاده است..
#میرشاه_میرایمان
https://t.me/Moskarat/2876
حکومت و حجاب
حکومت و فرهنگ دینی
‼️
استاد بزرگوار، حجت الاسلام مهراب صادقنیا در فرستهای دلسوزانه و اندیشمندانه دربارۀ نسبت حوزه و حکومت با فرهنگ حجاب و پوشش زنان کشور نگاشتهاند:
«بهتر است ما روحانیان، با تکیه بر آن توان تاریخی و فربهی ادبیات دینیمان چونان گذشتههای دور کمک کنیم که دین بتواند نظم اجتماعی مورد نظرش را ایجاد کند و بیجهت، دولتی را که باید به رفع مشکلات عمیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بپردازد، درگیر مسائلی که از قدیم وظیفهی ذاتی ما حوزویان بوده است نکنیم.»
متن کامل:
https://eitaa.com/sadeghniamehrab/388
https://t.me/sadeghniamehrab/1040
بنده این رویکرد را میستایم که فرهنگ دینی باید اولا و بالذات:
✅ از راهی فرهنگی
✅ و با نیروی اجتماعیِ عالمانِ دینی
ایجاد و تقویت و نهادینه شود،
❌ نه با قوۀ قهریۀ حکومتی،
❌ و نه از طریق کسان و نهادهایی که ذاتا متولی امور دینی محسوب نمیشوند.
اما این ملاحظه را هم میافزایم که بالأخره بخشی از مشکلات اجتماعیِ کشور،
مربوط به عدم رعایت فرهنگ دینی است
و دولت و حکومت در قبال آن هم وظیفه دارد؛
که قرآن حکیم در مذمت فرعون میفرماید:
«وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى؛ فرعون، قومش را گمراه کرد و راهنمایی نکرد» (طه : 79).
قطعا از مهمترین مصادیق راه و بیراهه در زندگی انسانها،
فضائل و رذائل اخلاقی است،
و بهجد معتقد به تساوی قلمرو فقه و اخلاقم.
لذا اگر حکومت ایران میخواهد مثلا در راستای ترویج فرهنگ دینیِ حجاب یا نماز، اقدامی کند، مشکل ما نیست،
اتفاقا اگر بپذیریم حکم اسلامیِ حجاب (با هر قرائتی که از آن میپذیریم) دارای ارزش اخلاقی است،
ما حوزویان باید بیش از دیگران به حکومت بگوییم «دست مریزاد!» (حتی اگر حکومت منتسب به اسلام نباشد).
اما شخصا چرا چنین نمیگویم؟
چون مطمئن نیستم آیا نهایتا ابرو برداشته میشود یا چشم، کور.
همانطور که دعوت مردم به بیحجابی کار دشمنانه و فرعونی است،
هر کاری که منطقا نتیجهاش بیشتر به سود بیحجابی باشد نیز همین حکم را دارد،
حتی اگر به اسم ترویج حجاب باشد.
البته قضاوت دربارۀ اینکه آیا چنین است یا نه، نیاز به شواهد کافی دارد و اطلاعات بنده ناقص است،
اما بر اساس یافتههای شخصیام، شاید از نظر کمّیّت، مواردی از اقدامات حکومتیِ ج.ا.ا منجر به کنترلِ نسبی وضع پوشش در جامعه شده باشد،
ولی ظاهرا کیفیت تأثیرات ناچیز، و کیفیت آسیبها بسیار بیشتر از فوائد آن است (خصوصا وقتی با تبلیغات رسانهای و با ضریب سیاسی مواجه میشود).
نکته پایانی:
هرگاه چنین مطالبی را بیان میکنم، دوستان میگویند: «آیا راهکاری برای حل مسئله حجاب در ایران دارید؟»
و بنده همواره میگویم: «بله، ولی انتظار نداشته باشید هدف و روش پیشنهادی ما تابع نظر شما باشد».
لذا همیشه از خیرش گذشتهاند و پیگیری نکردهاند.
....
https://eitaa.com/anbaz60/1551
کانال انباز در ایتا و تلگرام، اندیشهگاهی دربارۀ مسائل عینیِ دینی.
@anbaz60
#همای_سعادت در فرهنگ ایرانی،
بشارتدهندهی خوشبختی است.
🔹 اگه برای شما هم سؤاله که چرا همای سعادت و خوشبختی، لاشهخواره". #سعدی_جان جوابتونو داده:
همای بر همه مرغان از آن شرف دارد
که استخوان خورَد و جانور نیازارد
https://eitaa.com/Glorious_Poem/1692
دیدید بعضیها هستن که خاطراتشون دل آدمو شاد میکنه؟
و نبودنشون از بودن خیلیها بیشتر انرژی میده؟
چون میدونیم با دل و جونش حواسش بهمون هست
و فراموشمون نمیکنه...
و با هر بهانهای بهمون پالس مثبت میفرسته.
قدرشونو بدونیم
و دستشونو ول نکنیم...
إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ
وَ لاَ نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ
وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اَللَّأْوَاءُ
وَ اِصْطَلَمَكُمُ اَلْأَعْدَاءُ
#امام
از اسفند ١٣۵٩ تا اردیبهشت ١۴٠٣
اللهم اشهد
نگاهی به حکم قضایی صادره برای توماج صالحی
https://t.me/akbarsobout/504
اکبر ثبوت
در بهمنماه ١٣۵٩ یکی از حاکم شرعها مردی را به اتهام اهانت به مقدسات (توهین به امام ع) محکوم به اعدام کرد.
در میان گفتگوهایی که بر سر این حکم به میان آمد، بزرگواری که من او را خردمندترین و دیندارترین سیاستمدار میشناختم و در طی سالهای طولانی، خود را مفتخر به پیروی از او میدانستم، آری او در مجمعی گفته بود:
فکر میکنید کسی باشد که با استناد به نصوص دینی (و نه صرفاً مبانی حقوق بشری) از حکم اعدام به جرم اهانت به مقدسات انتقاد کند؟ این سؤال را به من رساندند و من مقالهٔ مفصّلی در اجابت این خواسته نوشتم که در روزنامهٔ ارگانِ تشکیلاتِ سیاسی آن بزرگوار به چاپ رسید و از ناحیهٔ او بسیار مورد تقدیر قرار گرفت. من امیدوار بودم حاکم شرعی که آن حکم را صادر کرده، پاسخ درستی به مقالهٔ انتقادی من بدهد یا پذیرش آن را اعلام نماید. ولی به هر دلیلی بود، نه او و نه هیچکس دیگر از همفکرانش پاسخی به آن مقاله ندادند. و صدور احکامی از آن قبیل در طول سالهای متمادی همچنان ادامه یافت. در مهرماه ١٣٧٨ سخنران پیش از خطبهٔ نماز جمعهٔ تهران به صراحت اعلام داشت: «اسلام به هر مسلمانی حق داده است که وقتی دید شخصی به مقدسات اسلام توهین میکند، خونش را بریزد. این حکم اسلام است، دادگاه هم نمیخواهد». این بار نیز من پس از چند سال کنارهگیری از فعالیتهای مطبوعاتی، مقالهٔ دیگری در انتقاد از این سخنان نوشتم که در همان روزها منتشر شد. ولی این بار هم کسی در مقام پاسخگویی به من برنیامد. از اوایل دههٔ هشتاد نیز که نخستین تحریرهای کتاب آخوند خراسانی را عرضه کردم، در بخشی از آن که به بزرگمرد دین و سیاست سید حسن مدرس اختصاص دادم، واکنش او را در برابر اهانتهای عشقی شاعر به مقدسات مطرح کردم که وقتی کسانی وی را به همین جرم محکوم به اعدام شناختند، مدرس اکيداً ایشان را از این خیالات منصرف کرد و در برابر عشقی چنان رفتاری متکی بر منطق و محبت در پیش گرفت که موجب شد وی به جرگهٔ هواداران مدرس بپیوندد و لبهٔ تیز حملات خود را متوجه رضاخان بنماید و در این راه به اندازهای پافشاری کند که منجر به شهادت او به دست مزدوران رضاخان گردد.
باری من در طول این سالهای طولانی بارها و بارها از رفتار معصومان سلام الله علیهم و نیز عالمان بزرگ دین، نمونههای بسیاری را آوردهام که هر یک از آنها ثابت میکند جرم اهانت به مقدسات، با مجازاتهای خشونتبار ریشهکن نمیشود و برخوردهای منطقی و مسالمتآمیز تأثیر مطلوبتری در این مورد دارد.
در اینجا عین مقالاتی که نوشته و منتشر کرده بودم را میآورم. آن هم در شرایطی که بسیاری از انقلابیهای دو آتشهٔ آن سالها، تندرویها و خشونتهای رایج در آن سالها را محکوم میکنند و متأسفانه برخی از آنان نیز به صف مخالفان حکومت پیوستهاند. ولی در دادگاههای ما در بر همان پاشنه میچرخد و مرغ بیش از یک پا ندارد.
اینک شما و عین آن مقالهها (در تلگرام):
نگاهی به یک فصل از حقوق جزا
https://t.me/akbarsobout/505
از مقدسات خود چگونه دفاع کنیم؟
https://t.me/akbarsobout/510
----
پ.ن:
۱. هر دو مقاله آقای اکبر ثبوت بسیار مهم و خواندنیاند.
۲. بنده درباره حکم قضایی صادره برای توماج صالحی اطلاعی ندارم
و غرض، صرفا بحث اصلی آقای اکبر ثبوت است.
۳. چند سال پیش که با یکی از اساتید مرحوم، کلاس داشتیم
شبیه پیشنهاد مرحوم آیت الله محمدتقی آملی درباره جلال آل احمد (منقول در مقاله دوم آقای ثبوت = لزوم تأمین جانی به جلال، برای گفتگو و مذاکره علمی) را برای ماجرای سلمان رشدی (و امثالش) در ذهن داشتم و هنوز هم دارم؛
که مع الاسف استاد محترم و مرحوم، از شنیدنش استنکاف کردند.
رحمة الله علی العلماء الربانیّین.
https://eitaa.com/anbaz60/1554
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نتیجهگرایی یا وظیفهگرایی؟
✍ سعید ابراهیمی:
به گمانم هیچ جامعهای پیدا نشود که به اندازهی جامعهی دینی، سرنوشتاش به دوگانهی نتیجهگرایی و وظیفه گرایی گره خورده باشد! در نتیجهگرایی ملاک درستی و نادرستی اعمال، غالبا بر اساس پیامدهای آن و در وظیفهگرایی مطابق فرم و ظاهر اعمال سنجیده میشود، در نتیجهگرایی آگاهی فاعل،آمر یا فرمانده! از غرض و هدفِ فعل و عمل ضروری است ولی در وظیفه گرایی صرفا شناخت عمل،امر و فرمان ضرورت دارد! آنچه جامعهی دینی را به بنبست کشانده و مبتلا به انحطاط میکند تفکیک، تفصیل و جداکردن نتیجه و وظیفه از یکدیگر است!
باید قدری بیشتر اندیشید که ما در ماه محرم، صرفا موظف به اقامهی عزا هستیم یا نتایج و ثمرات آن عزاداریها خصوصا در زندگی پیشا قبریِ خود هم باید مورد سنجش قرار گیرد؟ در حکومت دینی که مناسک و مراسمات آمیخته با ادبیات دینی میباشد آیا میشود بر نتایج و پیامدهای اجرای آنها بیتوجه بوده و صرفا برگزاری آنها برای ما موضوعیت پیدا بکند؟! مگر میشود یک باغبان، به حاصل باغ نیندیشد و آنرا مورد ارزیابی قرار ندهد و بدون توجه به آن سرگرم شخم و هرس و آبیاری باشد؟!
https://t.me/vahe_97/132
https://eitaa.com/anbaz60/1556
🔰پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر برگزار میکند:
💠کرسی علمی ترويجی «منطق عقلانی قرآن درباره امر به معروف و نهی از منکر و نسبت آن با چالشهای عینی انجام فریضه در جامعه»
🔹ارائهدهنده: سجاد دینپرستی صالح
🔹ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم حکیم
🔹ناقد دوم: دکتر محمد دینمحمدی
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین علی رضا گودرزی
⏱زمان برگزاری: یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
ساعت 10
🏢مکان برگزاری: قم، خیابان سمیه، کوچه 12، پلاک 300
پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر
🌐https://imaroof.ir/korsi/
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/anbaz60/1558
May 11
دلم تا عشقباز آمد در او جز غم نمیبینم
دلی بیغم کجا جویم؟ که در عالم نمیبینم
دمی با همدمی خرّم ز جانم برنمیآید
دمم با جان برآید چون که یک همدم نمیبینم
مرا رازیست اندر دل به خون دیده پرورده
ولیکن با که گویم راز -چون محرم نمیبینم-؟
قناعت میکنم با درد چون درمان نمییابم
تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمیبینم
خوشا و خرّما آن دل که هست از عشق بیگانه
که من تا آشنا گشتم دل خرم نمیبینم
نم چشم آبروی من ببرد از بس که میگریم
چرا گریم؟ کز آن حاصل برون از نم نمیبینم
کنون دم درکش ای سعدی که کار از دست بیرون شد
به امید دمی با دوست وان دم هم نمیبینم
#سعدی
ادب از که آموختی؟
📌
سعدی شیرینسخن گوید:
«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟
گفت: از بیادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم.
نگویند از سر بازیچه حرفی
کز آن پندی نگیرد صاحب هوش
و گر صد باب حکمت پیش نادان
بخوانند آیدَش بازیچه در گوش»
اساس این #حکمت #لقمان دو حقیقت است:
1️⃣ فطرت اخلاقیِ انسان:
انسان به گونهای آفریده شده که مصداق خوبی و بدی را در بسیاری از رفتارها میفهمد؛ چه در کار خودش و چه دیگران.
شخصی که می خواهد مؤدب باشد، منتظر نمیماند که حتما کسی به او با صراحت بگوید این کار خوب یا آن کار بد است، بلکه متن زندگی معلّم او است، هرجا خوبی و بدی کاری را یافت، بدان ملتزم میشود.
حال اگر چنین کسی یاران نیک خصلت داشته باشد، از ادب آنها میآموزد
و اگر گرفتار اطرافیان بیادب باشد، بیشتر دقت میکند که خودش گرفتار چنین رفتار و حالتی نشود،
و اینگونه، ادب را از بیادبان میآموزد.
2️⃣ قانون زرّین اخلاق: هر چه برای دیگران نمیپسندی برای خود نیز مپسند!
بسیاری از اوقات انسان بدیِ رفتارِ بد را در دیگران، راحتتر درک میکند تا در خودش. یعنی گاهی میشود که خودمان یک رفتار و خصلت بد داریم، اما متوجه بد بودن یا حتی داشتن آن کار و ویژگی نیستیم، اما همینکه از دیگران سر میزند، میفهمیم و زشتیاش را درمییابیم.
انسان حکیم هرگاه در دیگران بدی ببیند و آن را نپسندد، برای خود نیز نمیپسندد و تلاش میکند مرتکب آن عمل زشت نشود، و مؤدب میشود.
🔍 نکته:
معنای این حکایت و سخنان نفی لزوم آموزش (حتی مستقیم و صریح) برای تربیت نیست، بلکه نشان میدهد که انسان میتواند (و باید) از تهدیدها و چالشهای تربیتی (برای خود و دیگران)، فرصتهایی بیابد و بسازد که در خود فرصتها یافت نمیشود.
الحق، این جملۀ سردار شهید قاسم سلیمانی (ره) یکی از محکمات و غُرر در عرصۀ تربیت است:
«من با تجربه میگویم این را: میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد، در خود فرصتها نیست، اما شرطش این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم».
https://eitaa.com/anbaz60/1563
انباز
🔰پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر برگزار میکند: 💠کرسی علمی ترويجی «منطق عقلانی قرآن درباره امر
پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر،
گزارش مناسبی از کرسی علمی ترویجی «منطق عقلانی قرآن درباره امر به معروف و نهی از منکر و نسبت آن با چالش های عینی انجام فریضه در جامعه» منتشر کرده است:
https://imaroof.ir/korsi-2/
به شرط توفیق در فرصت مناسب، صوت کامل جلسه و نکات تکمیلی را نیز در همین کانال تقدیم خواهم کرد.
کانال انباز در ایتا و تلگرام:
@anbaz60
#قضاوت
⚖
زیست انسان خالی از قضاوت درباره خودش و دیگران نیست
(چه بهصورت طبیعی و چه در شرایط مطلوب)
و اساس زیست اخلاقی انسان وابسته به همین تحسین و تقبیح رفتارهاست.
پس نباید گفت "دیگران را قضاوت نکنیم".
اما قطعا قضاوتهای عجولانه و بیپروا، یکی از مهمترین آسیبهای روابط بینافردی و اجتماعی است.
با چنین قضاوتی رشتهی روابط ما با دیگران سست میشود
و ممکن است در دام تنهایی و بدبینی و وسواس گرفتار آییم؛
وسواس حتی درباره خودمان.
یادمان نرود،
هر کسی آستانه تحملی برای رنجها و مشکلاتش دارد؛
#تکرار رفتارهای پرخطر و رنجاندن اطرافیان،
هم خود ما را گرفتار استهلاک و ضعف اعصاب و خستگی روح خواهد کرد، و درنتیجه تشخیص راه درست و غلط برایمان سختتر میشوو،
و هم طرف مقابل را به واکنشی میرساند که شاید از دید ما زودرنجی و بیتابی باشد.
اگر میخواهیم با #محبت و #احترام متقابل زندگی کنیم
چارهای جز این نیست که ارزشداوریِ شتابزده نداشته باشیم،
و به هر اقدام خطا و درستی بهاندازهی متناسب ضریب دهیم،
و نگذاریم هر سخنی به قلب و زبانمان راه یابد.
این قاعده، هم شامل روابط بینافردی است و هم روابط کلان اجتماعی و حتی دولت-ملت،
و تفاوتی نمی کند #من در کدام طرف ایستاده باشم.
#قضاوت
#روابط
#تربیت
https://eitaa.com/anbaz60/1565
هدایت شده از مجتبی وافی
🔰 سلسله نشست های تربیتی مصباحالهدی(شماره۳)
❇️رویدادتخصصی: آینده من؛ من آینده
✅ ویژه طلاب برادرسراسرکشور
پایه ۶ (معدل بالای ۱۸)
و سطح دو (معدل بالای ۱۷)
[سنین بین ۱۹ تا ۳۰ سال]
🔰 مزایا؛
🔹 اولویت در جذب موسسه فقهی تربیتی مصباحالهدی
🔹 آشنایی با جدیدترین مسائل حوزه فقه تربیت
🔹 امکان گفتگوی حضوری با کارشناسان کشوری میدان تربیت
🔹گواهی شرکت در رویداد
🔶 زمان: پنج شنبه عصر ۲۷ اردیبهشت
و صبح جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🔶مکان: شهر مقدس قم
(اسکان و پذیرایی جهت طلاب شهرستانی فراهم میباشد)
❌ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇
https://survey.porsline.ir/s/CKrRUdjn
کانال رویداد🔰
https://eitaa.com/feghhe_tarbiat_mesbah
هدایت شده از روش مقالهنویسی و پایاننامه؛ اسلامپور
#معرفی_سایت
سایت های حاوی کتب و مقالات اهل سنت :
1. مکتبه الوقفیه
1. المکتبه الشامله
1. المکتبه الاسلاميه
1. مکتبـتک الإسلامیة الإلکترونیة
1. المکتبه الاسلامیه رافد
1. سنی دانلود
1. المکتبه
1. المکتبه الرقمیه
1. مکتبه الاسکندریه
1. ملتقی طلاب جامعه دمشق
1. المکتبه الصوتیه
1. دانلودموسوعه فقهیه کویتیه
1. سلطان
1. جستجوگر کتاب (تمام متن)
1. ایران داک
1. کتابخانه ملی ایران
1 . http://www.waqfeya.com/
1 . http://shamela.ws/
1 . http://iraq.iraq.ir/islam/books/index.htm
1 . http://www.islam-books.blogsky.com/
1 . http://rafed.net/booklib/
1 . http://sonnidownload.blogfa.com/post/227
1. http://www.almaktba.com/
1. http://uqu.edu.sa/lib/digital_library/search
1. http://www.bib-alex.com/3kaed.php
1. http://jamaa.net/booktype42.html
1. http://audio.moqawama.org/
1. http://archive.org/details/mawsoat_fikh_pdfbook_ara
1. http://www.sultan.org/a/
1. http://www.parstech.org/
1. http://www.irandoc.ac.ir/
1. http://www.nlai.ir/
سایت های اطلاع رسانی همایش ها و کنفرانس ها:
http://medcongress.ir
http://oloompezeshki.com/congress
http://seminariran.ir
http://lastconferences.ir
http://iconf.ir
http://rightman.ir/category/conferences
http://rokhdad.net
http://iranroydad.com
http://irconferences.ir
http://www.e-seminar.ir
https://telegram.me/hamayesh
http://darkoob.ir/types/Conferences
http://bonyadhamayesh.ir/fa
http://hamayeshnews.com
http://hamayeshjoo.com
http://conf.isc.gov.ir
http://msrt.ir/fa/pages/conferences.aspx
https://conference.ut.ac.ir
http://conf.sbu.ac.ir
http://conf.atu.ac.ir
http://conference.iau.ir
http://www.bahamayeshban.ir
http://conference.pnu.ac.ir
http://civilica.org
http://civilica.com
http://symposia.ir
http://confindex.ir
http://confpress.ir
http://callforpapers.ir
http://iranconferences.ir
http://allconferences.ir
http://conferenceyab.ir
http://conferencealert.ir
http://allconferencealerts.ir
http://allconferencealerts.ir/en
http://tahamayesh.com
سایت های شناسایی سرقت علمی:
1. http://ithenticate.com
2. http://turnitin.com
3. http://writecheck.com
4. http://anticutandpaste.com
5. http://doccop.com
6. http://copyscape.com
7. http://smallseotools.com/plagiarism
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام صلوات🌹
عضو شوید👇👇👇
🌹کانال #محمد_عربشاهی🌹
https://eitaa.com/mohammadarabshahe
✅در صورت مفید بودن مطالب کانال، آن را به دوستان خود معرفی کنید.
سبک زندگی دینی
🕌
در مذهبی و متدین بودن انسان و اندازۀ آن، ملاکها مهمتر از اشخاصند و ملاکهای منطقی-عقلانی مهمتر از معیارهای عاطفی-احساسیاند.
بدون رعایت این اهمیتها، انسان در ارزیابیِ مذهبی بودن خود و دیگران گرفتار خطا خواهد شد.
شخصی میگوید دوست بسیار عزیزی دارم که از سخنم (که برخاسته از ملاک دینیام بود) برآشفته شد و گفت «از اینکه گاهی یهویی فاز مذهبیت گل میکنه بدم میاد».
جالب اینجاست که درست در همان وقت، عکس پروفایل آن دوست عزیز، گنبد و بارگاه امیر المؤمنین (علیه السلام) با این نوشته بود:
«به قول سید عبدالکریم کشمیری (ره): مرا ببرید نجف، من نجف بروم، همه دردهایم درمان میشود».
نمونه دیگر این است که من شخص خاصی را به دلائل دینی-احساسی دوست دارم، اما اگر شما آن شخص را با دلائل دینی نقد کنید، برآشفته میشوم و تحمل نمیکنم و حتی حاضر به شنیدنش نیستم.
📌
الغرض!
ممکن است سخن آن دوست، ناشی از یکی از عوامل زیر باشد:
❌ دمدمی مزاجی شخصی که ماجرا را تعرف میکند (تغییر حالت از بیمبالاتی شرعی به تقید ناگهانی به ملاکات دینی)،
❌ مهم و معتبر نبودن ملاکها نزد آن دوست،
❌ اصالت ملاکهای عاطفی به جای منطقی.
البته شاید عامل دیگری [هم] داشته باشد؛
نباید در قضاوت عجله کرد،
اما بیدقت هم نباید گذشت.
#سبک_زندگی_دینی
https://eitaa.com/anbaz60/1568
انباز
سبک زندگی دینی 🕌 در مذهبی و متدین بودن انسان و اندازۀ آن، ملاکها مهمتر از اشخاصند و ملاکهای منطقی-
تأکیدی بر یک نکته درباره سبک زندگی دینی:
اگر فردی بر اساس #معیارهای_منطقی #انتخاب و #تصمیم داشته باشد، به این معنا نیست که #خطا نمیکند؛ حتی به این معنا نیست که نسبت به دیگران خطای کمتری دارد.
شاید فردی که دینداریاش با #ملاکهای_عاطفی یا بر اساس علاقه به افراد شاخص دینی است، کمخطاتر از فرد اول باشد.
اما نکته مهم این است که اگر یک فرد، با ملاک منطقی-عقلانی-عقلائی انتخاب کند و تصمیم بگیرد، احتمال خطایش کمتر از وقتی است که با ملاک احساسی و عاطفی یا با محوریت اشخاص زندگی کند.
میزان خطا و صواب هر شخصی را باید با حالات مختلف خودش مقایسه کرد، نه با دیگران.
مطلوب آن است که هر کسی تلاش کند در وضعیت بهتری نسبت به حالت کنونیاش قرار گیرد.
https://eitaa.com/anbaz60/1569
هدایت شده از 🍃 کلینیک روانشناسی روحان 🍃
دردی که انسان رابه سکوت وامی دارد
بسیار سنگین تر از دردی است که
انسان را به فریاد وا می دارد
و متاسفانه انسان ها فقط به فریادهم میرسند
نه به سکوت هم ......🍃
🆔 @rohanctr
#روحان_طراوت_جان🪴
هدایت شده از گروه روانشناسی و مشاوره دانش روان
👨👩👧دوره ارتباط موثر والدین با نوجوانان
👌نکات تربیتی، آموزنده و کاربردی
💥(#رایگان)💥
❌فایل صوتی در کانال بارگذاری میشود
🌷مدرس دوره:
#حجت_الاسلام_دکتر_مجید_همتی
دکترای روانشناسی عمومی
متخصص و مشاور کودک و نوجوان
📚سرفصل ها:
🔸مسئولیت پذیری فرزند
🔹تکنیک تربیتی بچه های زیر ۳ سال
🔸معرفی بازی برای بچه های زیر ۵ سال
🔹چطور بچه ها ناسازگار می شوند؟
🔸اوقات فراغت و آسیب ها
🔹اصلاح رفتار و تعامل با نوجوان
🔸تکنیک های صحبت با نوجوان
🔹مختصات ارتباط گیری با نوجوان
🔸موانع ارتباط گیری با نوجوان
🔹جلوگیری از انحراف جنسی
💯دوره مجازی آفلاین 💯
🙋♂️به دوستانتون هم بفرستید خیلی مفیده
•┈••••✾•🍀🌷🍀•✾••••┈•
📱به کانال دانش روان بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/286654864Cf6ebb4c28a
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادتگونهی عالم مجاهد، رئیسجمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجةالاسلاموالمسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد.
همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاستجمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت.
در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و باارزشی را از دست داد.
برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، ازاینرو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانهروزیاش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهای مانند:
حجةالاسلام آل هاشم امامجمعهی محبوب و معتبر تبریز،
جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال،
جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی
و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز
به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بهویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
https://eitaa.com/khamenei_ir/25050
بسم الله الرحمن الرحیم
تدبیر عالَم به دست رب حکیمی است که میفرماید:
وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الأَمْوَالِ وَ الأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ
وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)
أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)
قطعا ما شما را به چيزى از ترس و گرسنگى و كاهش اموال و نفوس و فرزندان مىآزماييم. و تو -اى پيامبر- به شكيبايان نويد ده. (155)
همانان كه چون پيشآمد ناگوارى به آنان برسد مىگويند: ما از آن خداييم و به سوى او باز مىگرديم. (156)
اينانند كه الطافى از جانب پروردگارشان شامل حالشان خواهد شد و در پى آن، رحمتى آنان را فراخواهد گرفت و در نتيجه به سوى حق هدايت خواهند يافت. (157)
(سوره بقره)
امیدوارم حجج اسلام رئیسی و آل هاشم، و آقایان عبداللهیان و رحمتی و همراهان ایشان مصداق آیه و روایت زیر باشند، به فضل الهی:
وَ مَنْ يُهاجِرْ في سَبيلِ اللهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً
وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللهِ
وَ كانَ اللهُ غَفُوراً رَحيماً (نساء: ۱۰۰)؛
آنکه در راه خدا هجرت کند، جای نجات و پناه زیادی در زمین مییابد،
و هر کس که از خانهاش به سوی خدا و رسولش بکوچد و مرگ او را دریابد،
پاداشش بر عهدهی خداست و خدا بسآمرزندهومهربان است.
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
كُلُّ مُؤْمِنٍ شَهِيدٌ
وَ إِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ
وَ هُوَ كَمَنْ مَاتَ فِي عَسْكَرِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.
ثُمَّ قَالَ: أَ يَحْبِسُ نَفْسَهُ عَلَى اَللهِ ثُمَّ لاَ يَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ.
از امام باقر (علیهالسلام) روایت شده:
هر مومنی شهید است
حتی اگر در بسترش بمیرد شهید است
و مانند کسی است که در لشکر قائم آل محمد (صلیاللهعلیهوآله) بمیرد.
مگر امکان دارد کسی خود را فقط خرج خدا کند و وارد بهشت نشود؟
خدایا!
رئیس جمهوری بهتر از گذشتگان و درگذشتگان نصیب مردم ایران فرما!
🤲
https://eitaa.com/anbaz60/1574