eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قصاص: اشارت‌ها و رهیافت‌ها مدتی است گزارش ستیزها و برخوردهای منجر به قتل، زود به زود به گوش می‌رسد. علتش هرچه باشد، پیامدهایش مهم‌تر است: در یک طرف، خانواده‌ای داغدار عزیزی از دست رفته است. از طرف دیگر، خانواده‌ای نگران از دست دادن عضوی است که باید «قصاص» شود و گاه این عضو، نان‌آور خانواده یا نوجوانی تازه‌بالغ است! غم‌انگیزتر آن که در بسیاری از موارد، این دو خانواده با هم فامیل و آشنا هستند. قصاص چیست؟ چرا قرآن کریم این تعبیر را به کار برده است؟ شیوه بیان این حکم در قرآن چگونه است؟ آیا این شیوه بیان، به ما راهی نشان می‌دهد تا هم از برخی پیامدهای ناگوار این پدیده بکاهیم و هم با سخن قرآن مخالفت نکنیم؟ آیه قصاص در قرآن، چنین است: وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ ياأُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون: ای خردمندان! برای شما در قصاص، زندگانی‌ای است؛ شاید تقوا پیشه کنید. (بقره:179) پیش از پرداختن به اشارات این آیه، باید اشاره کرد که قرآن، راهنمایی برای همه نسل‌ها است؛ اما در عین حال، در لایه‌های خود یک سیر تکاملی دارد و به گونه‌ای سخن گفته است که بتوان به تناسب هر روزگار و اوضاع و احوال، آن لایه از پیام را فهمید و اجرا کرد که با همان وضعیت تناسب داشته باشد. مثلا در همین آیه، چند اشارت گنجانده شده است: 1. مخاطب، خردمندان هستند. از این جا، می‌توان فهمید که موضوع پیام، دارای جنبه‌های عقلانی است و باید با خردمندی و دور از عاطفه و هیجان، با آن برخورد کرد. پس هم در فهم و هم در اجرای آن، باید تابع عقل بود. 2. تعبیر «قصاص» به کار رفته است، نه انتقام و نه جبران و نه واژه‌های مشابه. قصاص یعنی پی گرفتن و دنبال کردن. قصه نیز با همین واژه هم‌خانواده است. قصاص یعنی امور مربوط به آن اتفاق از جنبه‌های گوناگون پیگیری شود و به پیامدهایی که پس از این تصمیم به بار می‌آید، توجه گردد. 3. مقصود و هدف و حکمت این کار، زندگانی و حیات است، نه سلب حیات. 4. آن چه درنهایت امید می‌رود، تقوا است، یعنی خودنگاهداری و پرهیز از هر چیز که با آن هدف و حکمت ناسازگار باشد. یک لحظه فکر کنیم که قرآن می‌توانست بدون این چهار اشارت، حکم کند که برای جبران قتل یک فرد، شخص قاتل را بکشند یا با رضایت خانواده مقتول، از او دیه بگیرند. اما چرا با خردمندان سخن می‌گوید و واژه «پیگیری» را به کار می‌برد و هدف از این کار را زندگانی می‌داند و در نهایت، ما را به امیدِ تقوا پیش می‌برَد؟ برای فهم این چهار اشارت، باید به آن نکته که نخست گفته شد، بازگردیم. قرآن برای یک جامعه بدوی قبیله‌گرای تعصب‌محور یعنی عصر نزول قرآن، یک لایه از پیام دارد و برای جوامع پیشرفته متمدن خردگرا، یک لایه‌ی دیگر. از خلال اشارت‌های این آیه می‌توان فهمید که قرآن به انسان‌های روزگاران بعد از نزول قرآن، به تناسب پیشرفت تمدنی و فرهنگی، هشدار می‌دهد: «تقوا در این است که خردمندانه، همه جوانب این ماجرا را پیگیری و بررسی کنید و تصمیمی عاقلانه، نه صرفا عاطفی، بگیرید تا برای شما مایه حیات و زندگانی شود.» با این برداشت، البته حکم قصاص به جای خودش باقی است. اما در جامعه امروز که بسیاری از روابط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و ... با عصر نزول قرآن، آن هم در جزیرة‌العرب، متفاوت است، آن حکم این است: همه پیامدها و جوانب ماجرا را پی بگیرید و فقط در حالی قاتل را بکشید که کشتن او برای جامعه شما با این مشخصات و اوضاع و احوال، مایه حیات گردد. یعنی اگر قاتل، فردی جانی است و در صورت زنده ماندن، همچنان تهدیدی برای حیات و امنیت جامعه خواهد بود، کارش را بسازید؛ اما وقتی فردی از روی عصبانیت یا جهل یا عوامل مشابه، اختیار از دست داده و یک عضو جامعه را از حیات محروم کرده، شما به این محرومیت دامن نزنید و جان او را نگیرید تا حیات جامعه حفظ گردد و تقوای فردی و جمعی رعایت شود. شرط عقل و خرد این است که یک خانواده دیگر را مانند خود داغدار نکنید. حتی در طلب دیه نیز به گونه‌ای عمل کنید که بستگان قاتل بتوانند از پسِ پرداخت آن برآیند و به هزارویک مکافات که خودش با حیات ناسازگار است، نیفتند. اگر این پیام نهفته در لایه‌های اشارات قرآنی ـ که پیشوای معصوم به آن «بَطن» گفته است ـ درک شود، اسلامیان و قرآنیان به رحمت و عطوفت و حکمت تنیده شده در این حکم پی می‌برند و این اندازه اصرار بر انتقام و التیام روحی (!)، به هر قیمت ممکن، از جامعه اسلامی دور می‌شود. با احترام به عواطف همه خانواده‌هایی که درگیر این ماجرا می‌شوند، باید گفت: محروم کردن یک انسان دیگر از حیات، پیام قرآنی قصاص نیست، مگر در جایی که کشتن آن قاتل به سود حیات جامعه و کاری عقلانی و خردمندانه با توجه به پیگیری همه تبعات و پیامدهای آن باشد. https://t.me/cheshmesharghi
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواضع ضد دینی !! ⭕️🎥 مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی ره خطاب به آیت الله جنتی: ازاول انقلاب تا الان که ۳۰سال از انقلاب میگذرد من راجع به هیچ شخصی نسبت به انقلاب احساس خطر نکرده ام که از آقای احمدی نژاد احساس خطر میکنم/احمدی نژاد مقابل فتوی پنج تن از مراجع معظم تقلید ایستاد.. 🆘 @Roshangari_ir
انباز
مواضع ضد دینی #احمدی_نژاد!! ⭕️🎥 مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی ره خطاب به آیت الله جنتی: ازاول انقلاب
❌ متأسفانه این کلیپ چند سالی است در فضای مجازی منتشر می‌شود و اخیرا هم بازنشر گسترده‌ای یافته است. ان شاء الله توضیحاتی در این باره عرض خواهم کرد تا در حد وسعم، مانع از آن شوم که بازیچه دیگران شویم.
کانال «بانک مقالات نشانه شناسی و قرآن» در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3225747562Cbe6a0c2d93 مقالات استاد درباره نشانه‌شناسی: 1. نشانه‌شناسی و معرفت دینی، مجله کتاب نقد، سال 1383، شماره 33 https://b2n.ir/b59138 2. نشانه‌شناسی و فلسفه زبان، مجله ذهن، پاییز 1385، شماره 27 https://b2n.ir/g76559 3. نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن، سال 1386، مجله قرآن و علم، شماره 1 https://b2n.ir/f42149 4. شبکه‌های شعاعی در معناشناسی قرآن، سال 1388، مجله ذهن، شماره 38 https://b2n.ir/t73556 ادمین جهت افزودن مقالات در ایتا: @YAALI11414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شب زیارتی امام حسین🌹 رثای امام رضا بر سید الشهدا (علیهما السلام) حجت الاسلام میرزامحمدی
از سرعت خود بکاهید.. https://t.me/maktubaat/24222
067-68 آیات 140-143 آل عمران.mp3
5.28M
ص 67-68 ، آیات 140-143 🔹 آیا جمهوری اسلامی بدون مجاهدت مردم و مسئولان پاینده است؟ 🔹 چه کسانی در ادعای شهادت‌طلبی راستگویند؟ 🔹 : معنای
070 آیات 154-157 آل عمران.mp3
9.54M
ص 70 ، آیات154-157 🔹 گزیده‌ای از ماجرای 🔹 مصداقی متفاوت برای عذابِ در این روزها 🔹 پاسخی به دیدگاه اخیر دکتر سروش درباره مناسبات دین و قدرت
جنگ احد- موسوعة التاریخ الاسلامی.docx
408.7K
جزوه‌ای نسبتا جامع درباره . منبع: ترجمه موسوعة التاریخ الاسلامی این کتاب در نرم افزار «مجمع الفکر الاسلامی» (مؤسسه کامپیوتری نور) موجود است.
جنگ احد- موسوعة التاریخ الاسلامی.pdf
542.6K
جزوه‌ای نسبتا جامع درباره . منبع: ترجمه موسوعة التاریخ الاسلامی این کتاب در نرم افزار «مجمع الفکر الاسلامی» (مؤسسه کامپیوتری نور) موجود است.
071 آیات 158-161 آل عمران.mp3
9.55M
ص 71 ، آیات 158-161 🔹 وظایف پیامبر اکرم ص در موقعیت حاکم جامعه 🔹 عفو و استغفار و مشاوره، یا دادگاه صحرایی؟ 🔹 مواردی که باید عفو شوند (حکم منصوص العلة) 🔹 مشاوره گرفتن از کسانی که از جنگ فرار کرده‌اند❗️ 🔹 وظیفه مشاوره گرفتن، اولا و ذاتا متوجه رهبران دینی و مسئولان جامعه است. 🔹 انتخابات درست، مصداق مشاوره گرفتن از مردم است. 🔹 مطلوبیت حضور حداکثری مردم 🔹 ضرورت اصلاح روش برگزاری انتخابات 🔹 توکل 🔹 چرا با وجود اینکه مردم خیانت کرده‌اند، ابتدا به پیامبر[ان] (حاکمان جامعه) هشدار می‌دهد؟ 🔹 نباید همه افراد، در برابر همۀ قوانین، برابر باشند. 🔹 مسئول مشکلات جامعه، مردم‌اند یا حاکمان؟
071 آیات 159-165 آل عمران.mp3
11.47M
ص 71 ، آیات 159-165 🔹 پیامبر اکرم ص چه نیازی به مشورت گرفتن از مردم داشت؟ 🔹 وظایف رسولان و مبلغان الهی (تلاوت، تزکیه، تعلیم) 🔹 حکمت‌گویی کافی نیست، حکیم‌پروری لازم است. 🔹 عمل به احکام، باید بر اساس حکمت باشد. 🔹 آسیب‌شناسی از جامعه و بیان نتایج آن (به روشی مناسب) ضرورت دارد.
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
🔹 عزت شیعه، سرمایه جمهوری اسلامی ایران است ♻️ چند نکته درباره ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی 🔰 حمید رسایی: سفر به عراق هرچند با هدف و انگیزه دیدار با مرجع عالیقدر انجام نشده بود و این ملاقات هم به دنبال درخواست از طرف مرجعیت نبود بلکه با اصرار طرف‌های دیگر انجام شد، اما با پذیرش و سیاست‌ورزی بجای آیت الله سیستانی، در نهایت برای جبهه جهانی اسلام و مسلمین و بویژه شیعیان، اندوخته خوبی داشت. این دیدار البته با حواشی‌ای در فضای مجازی مواجه شد که چند نکته در باره آن می‌نویسم: ۱. اولین حاشیه به اصل پذیرش این دیدار برمی‌گشت. عده‌ای اشکال کردند که در زمان (ره) وقتی پادشاه عربستان به ایران آمد و وقت ملاقات خواست، آن مرجع عالیقدر به وی وقت ملاقات نداد، چون در برنامه خود زیارت حرم (س) را قرار نداده بود. بر همین اساس اشکال کرده بودند که چرا آیت الله سیستانی در حالی که زیارت حرم علیه السلام در برنامه پاپ نبوده، چرا آیت‌الله سیستانی پدیرفته‌اند که با وی ملاقات کنند! علاوه بر این که تفاوت ضرورت‌های زمان آیت الله بروجردی با ضرورت‌های امروز برای هر ناظری قابل درک است، واقعا وقتی برخی تفاوت پادشاه یک کشور مسلمان با مقام عالی کلیسای مسیحی را نمی‌فهمند، چه باید گفت! از نظر این جماعت، حتما اشکال بزرگتری به شخص این مرجع محترم وارد است که سال‌هاست با اینکه بیت ایشان در چند ده‌متری حرم امیرالمومنین علیه السلام است، اما برای زیارت و رفتن حرم از خانه خود خارج نشده‌اند! البته این رفتار آیت الله سیستانی هوشمندانه و برای انتقال یک پیام مهم سیاسی و امنیتی است که بعد از سقوط صدام و اشغال عراق توسط آمریکا حکایت از با وجود آمریکایی‌ها می‌کند. ۲. ‏اشکال کرده بودند که ای کاش دفتر این مرجع تقلید با تغییر آیت الله سیستانی، اجازه نمی‌دادند که چنین تصویر نمادین سیاه و سفیدی از این دیدار منتشر شود که در آن، پاپ با لباسی یکدست سفید و مرجع تقلید شیعیان با لباس یکدست تیره قرار گرفته‌اند! تردید ندارم که اگر اینگونه می‌شد و در لباس ایشان تغییری حاصل می‌شد، همین‌ افراد اشکال می‌کردند که چرا باید لباس مرجع تقلید شیعه، متأثر از پاپ تغییر کند! آنچه همواره دیده‌ایم لباس رسمی پاپ، همیشه سفید و لباس ‎آیت‌الله سیستانی هم همیشه با همین ترکیب رنگ‌بندی بوده است. eitaa.com/rasaee/4566 ۳. ‏خناسانی در داخل کشور، ملاقات ‎پاپ با آیت‌الله سیستانی را نشانه قدرت و ضعف جمهوری اسلامی ایران دانسته‌اند! در حالی که تقلید شیعه در عراق است. یکی از مهمترین نشانه‌های دخالت ایشان در سیاست عراق، ممانعت از ورود مقامات عراقی در بیت و دیدار با ایشان حتی در همراهی با پاپ است که دیداری بین‌المللی شمرده می‌شود. برخی عدم ملاقات آیت الله با مقامات جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر را نشانه مخالفت ‎این مرجع تقلید با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، در حالی که این موضوع متأثر از نارضایتی ایشان از سیاست‌ها و عملکرد مسئولان عراقی است. چون ایشان به مقامات عراقی وقت ملاقات نمی‌دهند، برای اینکه جلوی سوءاستفاده و شیطنت‌های برخی را بگیرند، با مقامات سیاسی دیگر کشورها از جمله ایران هم ملاقات نمی‌کنند. ۴. برخی در داخل تلاش کردند تا این ملاقات را به ضرر جمهوری اسلامی ایران و به نفع نظام سیاسی عراق جلوه دهند. در حالی که ‏وقتی در ملاقات پاپ با ‎آیت‌الله سیستانی، علیه ‎ فلسطین به پاپ یادآوری و به نقش وی برای مقابله با آن اشاره می‌شود؛ وقتی مقامات عراقی در چنین ملاقات مهمی اجازه ورود به بیت ایشان را ندارند، این یعنی سرمایه این ملاقات نه برای نظام سیاسی عراق که برای شیعیان امیرالمومنین است و است، کسی در این شک دارد؟! 🔺صفحات حمید رسایی در فضای مجازی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
‍ «اتحادیۀ اروپا» یا «اتحادیۀ اروپایی»؟ | | | | | | | | «مردم بنگلادشی فيلم‌هاي ايراني را دوست دارند.» جوان‌آنلاین «فیلم‌های ایرانی» که آشناست؛ اما «مردم بنگلادشی» یک جوری نیست؟ «مردم بنگلادش» طبیعی‌تر و روان‌تر به‌نظر نمی‌آید؟ یادم هست اوایل تشکیل اتحادیۀ اروپا، صداوسیما عنوان این اتحادیه را همین‌طور می‌گفت؛ اما چند سال است که به‌جای این عبارت، ترکیب «اتحادیۀ اروپایی» به گوشمان می‌خورد. این اشتباهی است که در ترجمۀ European Union رخ داده است؛ یعنی مترجم، European را به همان صورت صفت (اروپایی) ترجمه کرده، نه اسم (اروپا). قضیه از این قرار است که انگلیسی‌زبان‌ها برخی تعبیراتی را که ما به‌صورت اضافی به‌کار می‌بریم، به‌صورت وصفی به‌کار می‌برند و این اتفاق، غالباً در ترکیباتی می‌افتد که چیزی را به مکانی نسبت می‌دهند: Iranian team تیم ایران (نه ایرانی) Turkish law قانون ترکیه (نه ترکیه‌ای) American mountains کوه‌های آمریکا (نه آمریکایی) Japanese volcanoes آتش‌فشان‌های ژاپن (نه ژاپنی) British history تاریخ بریتانیا (نه بریتانیایی) Arabian Peninsula شبه‌جزیرۀ عربستان (نه عربستانی یا عربی) Asian Football Confederation کنفدراسیون فوتبال آسیا (نه آسیایی) Union of European Football Associations اتحادیۀ فوتبال اروپا (نه اروپایی) در فارسی، ترکیباتی ازاین‌دست را طبیعی و راحت به‌کار می‌بریم: پستۀ دامغان، قالی کاشان، کشمش کاشمر، زیتون رودبار، عسل خوانسار، انار ساوه، فرش تبریز، زعفران قاین، تاریخ سیستان، برنامۀ هسته‌ای ایران، بیابان‌های آفریقا، واردات چین، آداب‌ورسوم ژاپن و... . پس می‌توانیم «اتحادیۀ اروپا» را هم راحت به‌کار بریم. مردم بنگلادشی هم نداریم: مردم بنگلادش. 💠 | مهنه‌وِشت را بخوانید | https://t.me/mehnevesht/470