﷽
نهج البلاغه، خطبه 29
و من خطبة له ع بعد غارة الضحاك بن قيس صاحب معاوية على الحاجّ بعد قصة الحكمين
از خطبههاى آن حضرت است پس از برنامه حكمين و تاخت و تاز ضحّاك بن قيس
و فيها يستنهض أصحابه لما حدث في الأطراف
در اين خطبه نیروهایش را به قیام در برابر ظلمهایی که در گوشه و کنار قلمرو حكومتش پدید آمده ترغيب میفرماید:
أَيُّهَا النَّاسُ
الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ
الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ
اى مردمى كه بدنهاتان با هم،
و خواستههاتان مختلف است!
كَلَامُكُمْ يُوهِي الصُّمَّ الصِّلَابَ
وَ فِعْلُكُمْ يُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ
كلامتان سنگ سخت را مىشكند،
اما عملتان دشمن را نسبت به شما به طمع مىاندازد.
تَقُولُونَ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ كَيْتَ
فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ
در محافل خود، لاف مىزنيد و گزاف میگویید،
اما به وقت جنگ فرياد مىكنيد: اى جنگ از ما دور شو!
مَا عَزَّتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ
وَ لَا اسْتَرَاحَ قَلْبُ مَنْ قَاسَاكُمْ
دعوت كسى كه شما را بخواند ارزش نيابد،
و قلب آن كه رنج شما را تحمل كند آسايش ندارد.
أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ
وَ سَأَلْتُمُونِي التَّطْوِيلَ
دِفَاعَ ذِي الدَّيْنِ الْمَطُولِ
بهانههاى دور از منطق مىآوريد،
و از من میخواهید یکسره کردن کار را به تأخیر بیندازم،
همانند بدهكارى كه بىدليل از طلبكار، مهلت میخواهد.
لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ
وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ
ذليل و ترسو ستم را از خود باز نمىدارد،
و حق بدون پشتکار و کوشش کافی به دست نمىآيد.
أَيَّ دَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ
وَ مَعَ أَيِّ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ
اگر از خانۀ خود دفاع نکنید، دست دشمن را از كدام خانه میتوانید دور كنيد؟!
و اگر فرماندهی مرا نپذیرید، دیگر همراه كدام پيشوا میتوانید بجنگيد؟
الْمَغْرُورُ -وَ اللَّهِ- مَنْ غَرَرْتُمُوهُ
به خدا قسم فريبخورده كسى است كه شما او را فريب دادهايد،
وَ مَنْ فَازَ بِكُمْ فَقَدْ فَازَ -وَ اللَّهِ- بِالسَّهْمِ الْأَخْيَبِ
و آن كه شما بهره او شويد -به خدا قسم- به تير قرعهاى كه سهمى ندارد و خالی است، دست يافته،
وَ مَنْ رَمَى بِكُمْ فَقَدْ رَمَى بِأَفْوَقَ نَاصِلٍ
و آن كه به كمك شما تير انداخت، تيرى بىدندانه و پيكان پرتاب كرد.
أَصْبَحْتُ -وَ اللَّهِ- لَا أُصَدِّقُ قَوْلَكُمْ
وَ لَا أَطْمَعُ فِي نَصْرِكُمْ
وَ لَا أُوعِدُ الْعَدُوَّ بِكُمْ
به خدا سوگند نه گفته شما را باور مىكنم،
و نه طمعى به يارى شما دارم،
و نه دشمن را از شما مىترسانم.
مَا بَالُكُمْ
مَا دَوَاؤُكُمْ
مَا طِبُّكُمْ
شما را چه شده؟
دواى دردتان چيست؟
و راه علاجتان كدام است؟
الْقَوْمُ رِجَالٌ أَمْثَالُكُمْ
دشمن هم مانند شماست.
أَ قَوْلًا بِغَيْرِ عِلْمٍ (عَمَلٍ نخ)
وَ غَفْلةً مِنْ غَيْرِ وَرَعٍ
وَ طَمَعاً فِي غَيْرِ حَق
چرا سخنی بدون دانش (عمل)؟!
و غفلتی بدون پرهیز از بدی؟!
و طمعی در غير حق و بدون استحقاق؟!
(با استفاده از ترجمه حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان)
https://eitaa.com/anbaz60/1671
#فلسطین
#لبنان
#ضاحیه
«سایت انتخاب»
#محمد_بهمدی، کارگر تعمیرات معدن و از نجاتیافتگان انفجار معدن طبس، درباره وضعیت فعلی معدن طبس و میزان کشتهها:
معدن سراسر مشکل دارد، باید ایرادات فنی معدن را بگیرند تا جوانان مردم کشته نشوند. ایمنی معدن ضعیف است. از هفته قبل از حادثه در هنگام تعویض نیروها استادکار به پیمانکار گفته که اینجا گاز دارد و نیروها را داخل نفرستید، اما پیمانکار، نیروها را تهدید به اخراج کرد و کارگران مجبور شدند داخل بروند.
معدن هرچه کشته داده بیرون آورده اند و دیگر کسی زیر آوار نیست. طبق آنچه اخبار اعلام کرده ۵۵ نفر کشته اعلام کردهاند، البته کسی که مردهها را میشست، عدد بالاتری را میگفت.
وی درباره برخی اخبار مبنی بر دریافت ۲۰ میلیون پول از بازماندگان برای انتقال جنازه بیان کرد:
من خبری از دریافت پول از بازماندگان ندارم. من وقتی معدن تخریب شد به بیمارستان برده شدم و هزینه درمان هم با خودم بوده است. البته من بیمه بودم. من هنوز مشکل تنفسی دارم و همین الان هم در مسیر بیمارستان هستم.
#نوباغی یکی دیگر از کارگران نجاتیافته معدن:
جلوی معدن را بستهاند و کارها تمام شده است. درباره دریافت پول بابت انتقال جنازهها نشنیدم پولی داده شده باشد.
من ۵ جنازه بیرون آوردم و با آمبولانس منتقل کردیم. پول آمبولانس هم نگرفتند.
#معدن
#کارگر
انباز
«سایت انتخاب» #محمد_بهمدی، کارگر تعمیرات معدن و از نجاتیافتگان انفجار معدن طبس، درباره وضعیت فعلی
از امام عدل و امیر مؤمنان (ارواحنا فداه) روایت است:
... أَخَذَ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى الْعُلَمَاءِ أَنْ لَا يَقِرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ ...؛
... خدای متعال از عالمان پیمان گرفته که بر شکمبارگی هیچ ستمگری و بر گرسنگی هیچ ستمدیدهای سکوت نکنند ...
(معانی الأخبار، ص 362؛ نهج البلاغه، خطبه 3 -شقشقیه-)
چنین مواقعی، از جمله مواقع اصلیِ لزوم ورود #علمای_دین و #دانشمندان_مرتبط به متن ماجرا است، خصوصا آنها که یا تریبونهایی فراگیر و یا منصبی در حکومت دارند؛ طبعا هر چه منصب و تریبون نافذتر، وظیفه سنگینتر.
📌 هم باید به جد پیگیری شود که خبر ناامنی وضعیت این معدن و سایر معادن چقدر درست است؟
📌 هم لازم است برای اطمینان یافتن و اطمینان دادن به افکار عمومی از صحت گزارشهایی که مسئولان میدهند، خود این علما و دانشمندان یا نمایندگان معتمدشان حضوری جدی و مؤثر داشته باشند و با کارگران و خانوادههایشان گفتگو کنند؛
چه در رسیدگیهای اجرایی و دولتی، چه قضائی و جزائی.
📌 طبیعتا حضور جدی و مؤثر و رسانهای نمایندگان شخص #رهبر_انقلاب و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور (خصوصا نمایندۀ ولی فقیه در استان خراسان جنوبی)، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیز اساتید دانشگاهی که رشتۀ آنها به معدن و آسیبهای آن مرتبط است، بیش از سایر علما و دانشمندان ضرورت دارد.
اگر کسی درباره منکَر بودن کمحجابی یا بیحجابی، یا در احتمال تأثیر امر و نهی یا در صحت ورود حکومت و حوزههای علمیه در این زمینه تردیدی دارد،
هیچ کسی درباره ضرورت ورود نهادهای حکومتی و دینی به مسئلۀ آسیبهای معادن و حقوق کارگران، هیچ شکی ندارد، جز آنها که منافعشان به خطر میافتد، که بگذار بیفتد.
https://eitaa.com/anbaz60/1673
#معدن
#کارگر
——
پ.ن:
خوشبختانه دو مطلب زیر در سایت پایگاه مجازی نماز جمعه (وابسته به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه) دیده می شود:
https://namazjomeh.ir/showContent?contentId=17652
https://namazjomeh.ir/showContent?contentId=17691
ضمن تشکر از این نهاد محترم، امیدوارم با تقویت و پیگیری جدی و عملی چنین رویکردی مواجه شویم.
دعا در غیبت امام زمان ارواحنا فداه:
«اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ أَنْ تَأْذَنَ لِوَلِيِّكَ
فِي إِظْهَارِ عَدْلِكَ فِي عِبَادِكَ
وَ قَتْلِ أَعْدَائِكَ فِي بِلاَدِكَ
حَتَّى لاَ تَدَعَ لِلْجَوْرِ يَا رَبِّ دِعَامَةً إِلاَّ قَصَمْتَهَا
وَ لاَ بَقِيَّةً إِلاَّ أَفْنَيْتَهَا
وَ لاَ قُوَّةً إِلاَّ أَوْهَنْتَهَا
وَ لاَ رُكْناً إِلاَّ هَدَمْتَهُ [هَدَدْتَهُ]
وَ لاَ حَدّاً إِلاَّ فَلَلْتَهُ
وَ لاَ سِلاَحاً إِلاَّ أَكْلَلْتَهُ
وَ لاَ رَايَةً إِلاَّ نَكَّسْتَهَا
وَ لاَ شُجَاعاً إِلاَّ قَتَلْتَهُ
وَ لاَ جَيْشاً إِلاَّ خَذَلْتَهُ
وَ ارْمِهِمْ يَا رَبِّ بِحَجَرِكَ اَلدَّامِغِ
وَ اِضْرِبْهُمْ بِسَيْفِكَ اَلْقَاطِعِ
وَ بَأْسِكَ اَلَّذِي لاَ تَرُدُّهُ عَنِ اَلْقَوْمِ اَلْمُجْرِمِينَ
وَ عَذِّبْ أَعْدَاءَكَ وَ أَعْدَاءَ دِينِكَ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
بِيَدِ وَلِيِّكَ وَ أَيْدِي عِبَادِكَ اَلْمُؤْمِنِينَ»
#فلسطین
#لبنان
#ضاحیه
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ إِنَّ ٱللهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٣)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از صبر و نماز [در همۀ امور زندگى] يارى جوييد؛ زيرا خدا با صابران است
وَلَا تَقُولُواْ لِمَن يُقۡتَلُ فِي سَبِيلِ ٱللهِ أَمۡوَٰتُۢۚ بَلۡ أَحۡيَآءࣱ وَلَٰكِن لَّا تَشۡعُرُونَ (١٥٤)
و به آنكه در راه خدا كشته مىشود مرده نگوييد، بلكه چنین کسانی زندهاند، ولى شما درك نمى كنيد
وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَيۡءࣲ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصࣲ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٰلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٰتِۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٥)
و بى ترديد شما را به چيزى اندك از ترس و گرسنگى و كاهش بخشى از اموال و كسان و محصولات [نباتى يا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند] آزمايش مىكنيم و صبركنندگان را بشارت ده
ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَٰبَتۡهُم مُّصِيبَةࣱ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ (١٥٦)
همان كسانى كه چون بلا و آسيبى به آنان رسد گويند: ما مملوك خداييم و يقيناً به سوى او بازمىگرديم
أُوْلَـٰٓئِكَ عَلَيۡهِمۡ صَلَوَٰتࣱ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةࣱۖ وَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُهۡتَدُونَ (١٥٧)
آنانند كه درودها و رحمتى از سوى پروردگارشان بر آنان است و آنانند كه هدايت يافتهاند
صدق الله العلی العظیم
#فلسطین
#لبنان
#ضاحیه
#سید_حسن_نصرالله
رضوان الله علیه
هدایت شده از شعر هیأت
🌷تقدیم به شهید والامقام
#سیدحسن_نصرالله
چه دارد میشود؟ ای داد از این پاییز! نصرالله!
خودت تکذیب کن اخبار را! برخیز! نصرالله!
خبر، از انفجار قلبها و خانهها دادند
خبر، بمب است و ویران کرده ما را نیز، نصرالله!
پسِ آن دودها ما «جاءَ نصرالله» میگفتیم
که ما را جز قنوتی نیست دستآویز، نصرالله!
لبی وا کن جهان ماندهست دلتنگ رجزهایت
مپرس از کاسهٔ صبری که شد لبریز، نصرالله!
بگو از مرکز فرماندهی -از آسمان- با ما
چه خواهی کرد با اهریمن خونریز، نصرالله
حسین آمد به بالین تو این ساعت گوارایت
تو و دیدار یار و گریهٔ یکریز، نصرالله
خودت را سالها مجبور قید زیستن کردی!
چه شد یکسو نهادی جامهٔ پرهیز، نصرالله!
از این پس، ضاحیه در حاشیه هرگز نخواهد ماند
که قلب ماست بیروت شهادتخیز، نصرالله!
📝 #میلاد_عرفانپور
✅ @ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسۀ وضعیت اقتصادی فعلی با حدود 20 سال پیش
هرچند برای قدردانی از انقلاب 57 باید به فجایع دوران پهلوی توجه کنیم،
اما برای ارزیابی وضعیت فعلی حکومت جمهوری اسلامی ایران، دوران مقایسۀ آن با پهلوی تمام شده است،
و حتی مقایسه با کشورهای دیگر هم لزوما منطقی نیست.
ج.ا را باید با ج.ا مقایسه کرد
تا نقش دولتها و هر مسئولی معلوم شود.
به تعبیر رهبر انقلاب خطاب به دولت آقای روحانی: «4 سال مهلت کمی نیست».
اینها فرصتهای مهمی برای خودارزیابی ما به عنوان بدنۀ حامی جمهوری اسلامی نیز به حساب میآیند.
چنین مطالبی را #سیاهنمایی نبینیم!
#آسیبشناسی بخش مهمی از #جهاد_تبیین است.
——
پ.ن:
بسیار روشن است که صرف گران شدن اجناس، تعیینکنندۀ وضعیت اقتصادی کشور نیست،
بلکه مؤلفههای دیگری همچون قدرت خرید هم مؤثر است.
https://eitaa.com/anbaz60/1678
هدایت شده از امین صابری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یکم_کتاب_بخونیم۱
‼️امام وقت نشناس ‼️
📔 کتاب صراط
✏️ شیخ_علی_صفایی_حائری
|امین صابری|
#پایان_نامه
دانشجویان عزیز و محترم!
لطفا حتما موضوع پایاننامههاتونو خودتون انتخاب کنید!
هم به خودتون رحم کنید هم به راهنما و مشاور و داور، و بازم به خودتون رحم کنید!
باور کنید، اگر پایاننامه ننویسید، خیلی بهتر از اینه که اعصابتون خرد بشه.
پیدا کردن و انتخاب موضوع پژوهشی، یک فرآیند خیلی روشن علمی داره.
اگر کسی با این روش پیش بره، اما بازم به موضوعی نرسه، معناش اینه که هنوز به حدی آموزش ندیده که بتونه پایاننامه بنویسه؛ خلاص!
یعنی یا باید باز هم آموزش ببینه، یا عطاشو به لقاش ببخشه.
اگر هم بتونه یه مسئلۀ خوب پیدا کنه، معناش اینه که در بقیۀ مراحل پژوهش هم مشکل خاصی نخواهد داشت و کار اصلی استاد راهنما و مشاور، و حتی داور، معرفی یک سری منابع و بارش فکری و طراحی و تنظیم بهتر مطالب خواهد بود.
شاید مبالغه نباشه اگه بگیم انتخاب موضوع، بیش از 50 درصد کار پژوهشی است (بعضی از اساتید، بیشتر از اینم میگن).
پایاننامه در واقع، نامهای است که مینویسیم تا اثبات کنه دورۀ آموزش تمام شده و میتونیم بر اساس آموزشهایی که دیدهایم، مسئلههایی رو کشف و حل کنیم.
اما گاهی استاد، مسئلۀ آمادهای رو در اختیار دانشجو میذاره که این بندهخدا حتی نمیتونه متوجه بشه منظور از این مسئله چیه،
و نمیتونه براش یک صفحه بیان مسئله بنویسه.
چنین کسی چطور ممکنه خودش مسئلهای رو کشف کنه؟ چه رسد به حل مسئله!
اگر هم بتونه پایاننامهای بنویسه و نمره و مدرکی هم بگیره،
چیزی جز خاطرات سمّی برای خودش نساخته.
بله، متوجهم که گاهی زندگی بر اساس توزیع حقوق و مزایا با ملاک مدرک میچرخه؛
اما چی میشه گفت؟
وقتی ساختار حکمرانی، در نظام توزیع ثروت، به مدرک تحصیلی اصالت میده (اونم در بازار متورم اقتصادی و فرهنگ متورم اجتماعی)،
و از طرف دیگر هم در فضای آموزشی، کمّیّتگرایی (به معنای عامّ) حرف اول رو میزنه و کیفیّت خیلی راحت فدا میشه،
خیلی طبیعیه که منع تقلب در امتحان و پایاننامه، راه به جایی نمیبره،
و صدالبته تنها کسی که این وسط یقهش گیره، دانشجو است.
اگر اینجور چیزا هم بیاد تو سبد عدالتخواهی، تحلیلهای اجتماعی هم تغییر میکنند.
——
پ.ن: منظورم از دانشجو، هر کسی است که به نوشتن پایاننامه مبتلا است.
——
#روش_تحقیق
#عدالت_آموزشی
#عدالت
https://eitaa.com/anbaz60/1680
May 11
حکایت
دیگر گفت: «هر که را خُلق با خَلق، نه نیکوست، پوست بر بدن، زندان اوست، و چنان از وجود خود در تنگنایی افتاده که زندان در جَنبِ آن نزهتگاهیست گشاده....»
کسی که با همه کس خوی بد به کار بَرَد
همیشه در کفِ صد غصه، مُمتَحَن دانَش!
مرو به شحنه که: «زندان مقام او گردان!»
که پوست بر تن بدخویِ اوست، زندانش...
#عبدالرحمن_جامی
#بهارستان، روضه نخستین، به مقدمه و تصحیح و تعلیقات #هادی_اکبرزاده، تهران: روزنه، ص ۵۲
💠 خوبان پارسیگو
https://t.me/khoobaneparsigoo/11262
#روایت
راستش من مدتهاست تلاش میکنم مقصود حضرات از روایت و فرقش با خبر و گزارش رو بفهمم.
اما امروز پیامی دیدم که مسئله رو یه سره کرد.
گویا منظورشون اینه که آدم تصویری رو که دوست داره یا احساس میکنه، بچسبونه به تصویری که دیده میشه.
یعنی اگه #دوست_داریم در باطن و پشت پردۀ آدمها و حوادث، حالتها و حوادثی باشه یا #احساس_میکنیم بوده، پسزمینۀ گزارش حوادث و آدمها کنیم و طوری تعریف کنیم که مخاطب، قصه رو از زاویهدید ما، یا از زاویهدید #مطلوب ما ببینه و بفهمه و تحلیل کنه.
خب، اینم هنریه، اعم از درست و غلط و خوب و بد.
❗️
«خوبان پارسیگو»:
https://t.me/khoobaneparsigoo/11571 🔽
ز دل رشک آیدم، چون بگذرد در دل خیال او
چهسان بینم که افتد چشمِ غیری بر جمال او؟
https://t.me/khoobaneparsigoo/11572 🔽
به قتلْ داد مرا وعده، یار و من مُردم
ز بیم آنکه مبادا شود فراموشش
https://t.me/khoobaneparsigoo/11574 🔽
باشد عذابِ روزِ قیامت، بلای جان
اما به منتِ شب هجران نمیرسد
#حامدی_قمی
#حامدی
#تذکره_ریاضالشعرا
💠 خوبان پارسیگو
بکشید یار گوشم، که تو امشب آنِ مایی
صنما! بلی ولیکن تو نشان بده کجایی
چو رها کنی بهانه بدهی نشان خانه
به سر و دو دیده آیم که تو کانِ کیمیایی
و اگر به حیله کوشی دغل و دغا فروشی
ز فلک ستاره دزدی ز خرد کله ربایی
شب من نشان مویت، سحرم نشان رویت
قمر از فلک درافتد چو نقابْ برگشایی
صنما تو همچو شیری؛ من اسیرِ تو، چو آهو
به جهان که دید صیدی که بترسد از رهایی؟!
صنما هوای ما کن طلب رضای ما کن
که ز بحر و کان شنیدم که تو معدن عطایی
همگی وبالم از تو به خدا بنالم از تو
بنشان تکبرش را تو خدا به کبریایی
ره خواب من چو بستی بمبند راه مستی
ز همه جدام کردی مده از خودم جدایی
مه و مهر یار ما شد به امید تو خدا شد
که زهی امید زفتی که زند در خدایی
همه مال و دل بداده سر کیسه برگشاده
به امید کیسه تو که خلاصه وفایی
همه را دکان شکسته ره خواب و خور ببسته
به امید آن نشسته که ز گوشهای درآیی
به امید کس چه باشی که تویی امید عالم
تو به گوش می چه باشی که توی می عطایی
به درون توست یوسف چه روی به مصر هرزه
تو درآ درون پرده بنگر چه خوشلقایی
به درون توست مطرب چه دهی کمر به مطرب
نه کم است تن ز نایی نه کم است جان ز نایی
مولوی
از هوش مصنوعی ChatGPT پرسیدم:
اگر بپذیریم که در حدیث آمده حاکم مسلمانان باید مخالف هوای نفس خود باشد، حاکم مسلمانان چه ویژگی و خصوصیت خاصی دارد که این توصیه برای او، جدی تر مطرح شده است؟
پاسخش با تنظیم دقیقتر چنین بود:
1. حاکم مسلمانان به عنوان یک مقام عمومی و رهبر جامعه، مسئولیتهای سنگینی بر عهده دارد.
او باید تصمیماتی بگیرد که بر زندگی و آینده جامعه تأثیرگذار است.
مثلا حاکم باید به عدالت و انصاف پایبند باشد و قدرت خود را برای منافع شخصی یا گروه خاصی استفاده نکند.
در نتیجه، نسبت به دیگران، نیاز به کنترل بیشتر بر هوای نفس خود دارد؛ زیرا تصمیمات او میتواند بر افراد و جوامع بسیاری تأثیر بگذارد.
2. او باید الگوی مجسم عدالت و تقوی و اخلاق و رفتار نیکو در جامعه باشد.
[پس باید نسبت به دیگران در سطح بالاتری باشد و بتواند از خواستههای شخصی خود به نفع دیگران عبور کند.]
#هوش_مصنوعی
https://eitaa.com/anbaz60/1685
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود:
✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبایی در مباحث اجتماعیِ تفسیر المیزان
🕰 زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان ساعت ۹ صبح
🏫 مکان: ارومیه، مدرسه علمیه امام خمینی (ره)، سالن فاطر
📌 به یاری خدا، بنده علاوه بر استفاده از اساتید محترم،
با موضوع اصلاحگری اجتماعی در قرآن
در خدمت فضلای حاضر در این نشست خواهم بود.
ضمنا برخی از اساتید پیشنهاد کردهاند اشارهای هم به برخی چالشهای روشی تفسیر المیزان داشته باشم؛
لذا اگر مهلتی باشد، عرایض کوتاهی هم درباره دو محور زیر تقدیم خواهم کرد:
1⃣ تفسیر قرآن به قرآن (که علامه بر آن تاکید کرده)
2⃣ تفسیر قرآن به روایات و اسباب نزول (که علامه آنها را نقد کرده است).
#آذربایجان_غربی
#ارومیه
#حوزه_علمیه_امام_خمینی (ره)
#معاونت_پژوهش
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_اجتماعی_قرآن
انباز
همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی ره نشست علمی برگزار میشود: ✅ موضوع نشست: رویکرد علامه طباطبای
امکان حضور بانوان در این همایش فراهم است.
عرایض این حقیر بعد از ساعت ۱۰ شروع خواهد شد؛ ان شاالله.
زيارة فاطمة الزهراء عليها السلام:
السَّلَامُ عَلَى الْبَتُولَةِ¹ الطَّاهِرَةِ،
الصِّدِّيقَةِ الْمَعْصُومَةِ،
الْبَرَّةِ التَّقِيَّةِ،
سَلِيلَةِ² الْمُصْطَفَى
وَ حَلِيلَةِ الْمُرْتَضَى
وَ أُمِّ الْأَئِمَّةِ النُّجَبَاءِ.
اللَّهُمَّ إِنَّها خَرَجَتْ مِنْ دُنْيَاهَا مَظْلُومَةً مَغْشُومَةً،³
قَدْ مُلِئَتْ دَاءً وَ حَسْرَةً وَ كَمَداً⁴ وَ غُصَّةً،
تَشْكُو إِلَيْكَ وَ إِلَى أَبِيهَا مَا فُعِلَ بِهَا،
اللَّهُمَّ انْتَقِمْ لَهَا وَ خُذْ لَهَا بِحَقِّهَا.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الزَّهْرَاءِ⁵ الزَّكِيَّةِ الْمُبَارَكَةِ الْمَيْمُونَةِ،⁶
صَلَاةً تَزِيدُ فِي شَرَفِ مَحَلِّهَا عِنْدَكَ
وَ جَلَالَةِ مَنْزِلَتِهَا لَدَيْكَ،
وَ بَلِّغْهَا مِنِّي السَّلَامَ،
وَ السَّلَامُ عَلَيْهَا وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
✨اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج✨
——
1️⃣ قال الجزريّ:
سمّيت فاطمة عليها السّلام البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دينا و حسنا،
و قيل: لانقطاعها عن الدّنيا إلى الله تعالى
(النّهاية 1، 71).
2️⃣ السّليل: الولد.
3️⃣ الغشم: الظّلم.
4️⃣ الكمد بالفتح: الحزن الشّديد و مرض القلب.
5️⃣ الزّهراء: البيضاء المنيرة.
6️⃣ الميمونة: المباركة.
عجب سروی! عجب ماهی!
عجب یاقوت و مرجانی!
عجب جسمی! عجب عقلی!
عجب عشقی! عجب جانی!
عجب لطف بهاری تو!
عجب میر شکاری تو!
در آن غمزه چه داری تو؟
به زیر لب چه میخوانی؟
عجب حلوای قندی تو!
امیر بیگزندی تو
عجب ماه بلندی تو!
که گردون را بگردانی
عجبتر از عجایبها!
خبیر از جمله غایبها
امان اندر نواییها
به تدبیر و دوا دانی
ز حد بیرون به شیرینی
چو عقل کل به رهبینی
ز بیخشمی و بیکینی
به غفران خدا مانی
زهی حسن خدایانه
چراغ و شمع هر خانه
زهی استاد فرزانه
زهی خورشید ربانی
زهی پَربخش این لنگان
زهی شادیِّ دلتنگان
همه شاهان چو سرهنگان
غلامند و تو سلطانی
به هر چیزی که آسیبی
کنی، آن چیز جان گیرد
چنان گردد که از عشقش
بخیزد صد پریشانی
یکی نیم جهان خندان
یکی نیم جهان گریان
ازیرا شهد پیوندی
ازیرا زهر هجرانی
دهان عشق میخندد
دو چشم عشق میگرید
که حلوا سخت شیرین اسـ
ـت و حلواییش پنهانی
مروَّح کن دل و جان را
دل تنگ پریشان را
گلستان ساز زندان را
بر این ارواح زندانی
#مولوی
۱۴۰۳۰۸۲۴ سوره ملک، الایمان تطهیرا من الشرک.mp3
7.02M
﷽
#سخنرانی_ترکی
#ارومیه
هیئت سربازان امام زمان علیه السلام
ایام فاطمیه اول
جلسه اول: 24 آبان 1403
سوره ملک: الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (2)
خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
1. فَجَعَلَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ
#دینپرست
۱۴۰۳۰۸۲۵ سوره لقمان، و الصلاة تنزیها عن الکبر.mp3
9.45M
#سخنرانی_ترکی
#ارومیه
هیئت سربازان امام زمان علیه السلام
ایام فاطمیه اول
جلسه دوم: 25 آبان 1403
سوره لقمان:
وَ لَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (12) وَ إِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (13) وَ وَصَّيْنَا الإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (14)
خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
2. وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الْكِبْرِ
#دینپرست
۱۴۰۳۰۸۲۶ سوره آل عمران، زکاة تزکیة نفس و منماة رزق.mp3
7.95M
#سخنرانی_ترکی
#ارومیه
هیئت سربازان امام زمان علیه السلام
ایام فاطمیه اول
جلسه سوم: 26 آبان 1403
سوره آل عمران:
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لآيَاتٍ لأُولِي الأَلْبَابِ (190)
خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
3. وَ الزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فِي الرِّزْقِ
#دینپرست
تکبر
اگر به نظرم آمد رفتار کسی در مواجهه با من متکبرانه است،
اما با دیگران خاضعانه برخورد میکند،
دستکم #شاید من تکبری دارم که او را به چنین رفتاری میکشاند؛
یا به صورت واکنش طبیعی و یا برای کنترل تکبر من.
https://eitaa.com/anbaz60/1695
رابطۀ کلمات و اخلاق
گاهی دو عبارت، در نگاه اولیه معنای یکسانی دارند، اما به علت کاربردهای متفاوت، بار معنایی و حتی ارزشی مختلفی مییابند.
مثلا ازخودراضی، بار معناییِ ضدارزشی دارد،
اما اگر کسی از وضعیت زندگی و کارهای خوب خودش راضی و شکرگزار توفیق الهی است، حالتی ارزشی و اخلاقی دارد.
ممکن است دو شخص متفاوت، تحلیلی مختلف و بلکه متضاد از یک حالت انسانی داشته باشند:
یکی بگوید «فلانی ازخودراضی است»
و دیگری بگوید «فلانی از زندگی خود راضی است».
همچنین اگر کسی بگوید «نظر دیگران برایم مهم نیست» میتواند دو بارِ معنایی متضاد داشته باشد:
1. حتی اگر اشتباه کنم و دیگران به من تذکر دهند، مهم نیست و رفتارم را تغییر نخواهم داد،
2. حتی اگر همگان #بهغلط بگویند «اشتباه میکنی»، تا زمانی که دلیلی قانعکننده بر اشتباه بودن رفتارم نیاورند، تسلیم کثرت این افراد نخواهم شد.
معنای اول، کاملا غیرِاخلاقی است، و معنای دوم، کاملا اخلاقی.
https://eitaa.com/anbaz60/1696