#سعدی_زمان
پیشتاز مرثیه سرایی مستند در نوحه آذربایجان
نگاهی گذرا به زندگی و آثار حسین سعدی زمان
محمد طاهری خسروشاهی
۳ مهر ۱۳۹۶
https://www.alef.ir/news/3960703065.html
نوحهسرایی در آذربایجان از جایگاه ویژهای در تاریخ مرثیهسرایی ایران برخوردار است. از اواسط سدۀ دوازدهم هجری که آخوند ملا محمدحسین مراغهای متخلّص به دخیل، ادبیات نوحه ترکی را به حالتی مدوّن و نظاممند درآورد، کسانی چون سیدعظیم شیروانی، میرزا محمدتقی قُمری دربندی، ذلیل تبریزی، دلریش، روفهگر، حقیر، ابوالحسن راجی تبریزی و... تداومبخش سلسله نوحهسرایی در آذربایجان بودند.
در سدۀ اخیر یکی از مرثیهپردازان توانای تبریز که در روند نوحهسرایی نقش مؤثری داشته، مرحوم استاد سیدرضا حسینی متخلّص به «سعدی زمان» میباشد که علیرغم شهرت بسیار در میان نوحهخوانان و مرثیهپردازان، تا کنون در بررسی نقش چشمگیر وی اقدامی صورت نگرفته است.
شادروان حسینی سعدی زمان در گسترش نوحه ترکی جایگاه برجستهای دارد به گونهای که بسیاری از شاعران مرثیهپرداز و معاصر آذربایجان که اینک دوران کهولت عمر را میگذرانند، تشخّص سبکی نوحههای عاشورایی خود را مدیون آن شاعر بزرگ هستند و به اصطلاح دنبالهرو سبکی هستند که حسینی سعدی زمان پی افکنده است.
نگارنده معتقد است مهمترین ویژگی نوحههای حسینی سعدی زمان «مستند سرایی» اوست. پیش از حسینی سعدی زمان، در ادبیات مرثیهسرایی آذربایجان، تکیه بر مقاتل سیدالشهداء و منابع موثق عاشورایی چندان مورد توجه نبود. به همین دلیل در نوحههای این دیار در برخی موارد گاه با اشعار سست و ضعیف که پشتوانه روایی محکم و مستندی ندارند، مواجه میشویم که متاسفانه گاه در مواردی مورد استفاده مداحان این خطه نیز قرار میگیرد.
در این میان استاد حسینی سعدی زمان به عنوان پیشتاز شاعران نوحهسرای آذربایجان، اقدام به بنیاد «نهضت پیرایش تحریفات از نوحهها و مرثیهها» نموده، ادبیات نوحه آذربایجان را در این منطقه وارد مرحله جدیدی کردهاست.
حسینی سعدی زمان با توجه به تحصیلات عالیه حوزوی و دینی، آشنایی گستردهای با کتب مقتل داشت و این اطلاعات موثق را با ذوق شاعرانه خدادادی پیوند زده، شاهکارهای بیبدیلی آفریده است.
استاد حسینی سعدی زمان به عنوان «پیرایشگر تحریفات در نوحه آذربایجان»، غالباً اشعار خود را با نوعی تغزّل آغاز میکند و پس از بیان چند بیت در توصیف عشق، به شرح مصائب حضرت سیدالشهداء میپردازد.
بهرهگیری از دقایق لطیف شعری و آرایههای ادبی همچون جناس، ایهام، لف و نشر، تلمیح و... در اشعار حسینی سعدی زمان به طور چشمگیر مشاهده میشود؛ اگر چه به نظر نگارنده، دیگر شاعر همشهری او یعنی مرحوم «#ذهنیزاده_تبریزی» در این خصیصه، بر حسینی سعدی زمان «تقدّمِ فضل» دارد.
از دیگر ویژگیهای نوحههای سعدی زمان میتوان به تشخص ویژه سبکی او اشاره کرد. این تشخص سبکی، از رهگذر پیوند مفاهیم حماسی حادثه کربلا و شیوه بیان عاطفی و تصویری به وجود میآید. یعنی شاعر صحنههای حماسی کربلا را با تأویلاتی از مصائب آن ماجرا درهم آمیخته، دست آخر با بهرهگیری از ذوق ادبی سرشار، شاهکار میآفریند:
علی اکبر نئجه لیلا، سنون تک گلدن آیریلسون
جفای خاریله مشکلدی گل، بلبل دن آیریلسون
گؤزوم یاشی آخار دریا کیمی دایم بو سوداده
سینیق کشتی کیمی جسمیم قالوب ذخّار دریاده
وصالون بیر سینیق فُلکه، علی ساحلدی دنیاده
یتوبدور ساحله ایندی، نئجه ساحلدن آیریلسون
ترجمه [آزاد]:
علی اکبر! جدایی از تو برای مادرت لیلا سخت است.
بلبل، رنج خار را به جان میخرد و از گل جدا نمی شود.
اشک هایم بسان دریا از دیدگانم جاری است
و جسمم همانند کشتیِ شکسته در میان طوفانها در حرکت است.
[وصال تو برای من، رسیدن کشتی شکسته به ساحل است
اکنون چگونه از ساحل جدا شوم؟]
مرحوم حسینی سعدی زمان، غالباً در هامش کتابهای مرثیه خود، مآخذ و منابع مورد استفادهاش را ثبت میکرد و این از ویژگیهایی بود که بعد از حسینی، برخی از شاگردان مکتب شعریاش آن را تداوم بخشیدند.
متاسفانه اینک «ذکر منابع» در آثار شاعران نوحهپرداز، کمتر مشاهده میشود.
گویا مرحوم سعدی زمان بر آن بوده که گزیدهای از کلمات قصار ائمه اطهار(ع) را با ذکر منابع آنها به نظم آورد، اما بیماری مانع از این امر شده است.
044 آیه 260 بقره.mp3
5.28M
#مباحث_تفسیری
ص 44
#بقره آیه 260
دو رویکرد در پاسخ به شبهات قرآنی:
رویکرد کلامی
رویکرد متنشناختی (معناشناختی)
هدایت شده از گلسرای پردیسان | آقــــای گــل
به مناسبت روز رحلت مادر بزرگوار حضرت اباالفضل العباس علیه السلام و روز تجلیل از مادران شهدا،
گلسرای پردیسان بر آن است که اگر مادر شهید عزیزی در اقوام یا نزدیکان و همسایگان شما هست
و یا قصد آن دارید که با دوستان پایگاه بسیج یا مسجد یا... به دیدار این مادران داغدیده و مقاوم بروید، با شما همراهی نماید و شریک هزینه شما باشد و شما هم نایب الزیاره ما باشید و هر شاخه گل نرگس را بدین منظور با مبلغ 1400 تومان در اختیار شما بگذاریم.
لطفا جهت رزرو به ادمین پیام دهید.
با تشکر🌹
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌷گلسرای پردیسان🌷
پردیسان بلوار آزادی، خ ش کوچکی، خ ش دهنوی، مرکز خدمات. غرفه 2
گل و گیاه و انواع محصولات مرتبط
کانال:https://eitaa.com/golsarayepardisan
مدیریت:
https://eitaa.com/pflower
https://eitaa.com/golsarayepardisan
لطفا اطلاع رسانی نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حاج_قاسم آدمساز بود، دستگیر بود.
ای عاشقان ای عاشقان، دل را چراغانی کنید
ای مِیفروشان شهر را انگور مهمانی کنید
معشوق من بگشوده در روی گدای خانهاش
تا سر کشم من جرعهای از ساغر و پیمانهاش
بزم است و رقص است و طرب، مطرب نوایی ساز کن
در مقدم او بهترین تصنیف را آواز کن
مجنون بوی لیلیام در کوی او جایم کنید
همچون غلام خانهاش زنجیر در پایم کنید
#نوری_به_چشم_دوستان، #خاری_به_چشم_دشمنان
میسوزم از سودای او این شعله را افزون کنید
چندان که خون اندر سبو، از روح و جانم میرود
ای عاشقان از قلب من پیمانهها پُر خون کنید
خدایا
از ما بگذر
🌹🌱
نقدی بر #مهدی_نصیری:
یکی از مصادیق روشن اخلاق در تعاملات اجتماعی، مرزبندیهای متکی بر منطق است.
مرزها هم بر اساس شناخت ما از همدیگر تعریف میشوند، نه اختراع.
یکی از مرزبندیها هم این است که بعضی، مرزبندی میکنند و برخی نه (اشکال نقضی).
پیشنهاد: درباره این موضوعات بحث کنید:
۱. آیا این مرزها درست و دقیقاند یا آفتدار و آفتزا؟
۲. بر فرض صحت این مرزها، باید در چه موقعیتهایی و به چه روشی به کار برده شوند؟
052 آیات 16-22 آل عمران.mp3
8.51M
#مباحث_تفسیری
ص 52
#آل_عمران، آیات 16-22
🔹 ان الدین عند الله الاسلام
🔹 مباحث مهم مربوط به #فلسفه_دین و #تعامل_اجتماعی.
🔹 آیا اعضای #داعش در کشتارها معذورند؟
054 آیات 30-37 آل عمران.MP3
30.13M
#مباحث_تفسیری
ص 54
#آل_عمران، آیات 30-37
🔹 چرا گاهی میدانیم فلان کار خوب است ولی عمل نمیکنیم؟
🔹 درمان این مشکل چیست؟
#محبت
https://farsi.iranpress.com/iran-i193298
تازههای کتاب
جلد اول «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» منتشر شد
18 بهمن 1399
تهران- ایران پرس: نخستین جلد ترجمه کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن» اثر #سیدحسین_نصر با ترجمه #انشاالله_رحمتی و ویراستاری #مصطفی_ملکیان توسط #انتشارات_سوفیا منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری ایران پرس، انتشارات سوفیا در صفحه اینستاگرام خود ضمن اعلام خبر انتشار این کتاب نوشته است:
تفسیر معاصرانه قرآن کریم، هر چند به زبانی معاصرانه و برمبنای عالیترین سطح پژوهشی به رشتة تحریر درآمده است، لیکن سیر آن برمبنای تحقیقات محققان و مستشرقان غربی یا روشنکفران مسلمان غربزده تعیین نشده است؛ چه ممکن است اینان قرآن کریم را چونان متنی دارای اهمیّت دینی بررسی کنند، ولی آن را کلام راستین خداوند ندانند.
این تفسیر برمبنای ایمان به معصومیّت قرآن کریم و با مراجعة روشمند به سنت اسلامی کلاسیک، به ویژه تفاسیر معتبر سنیّان و شیعیان بر این متن مقدّس تألیف شده است.
هدف این است که خواننده را با شیوههای علمی مختلف فهم و تفسیر قرآن از جانب مسلمانان، به مدت چهارده قرن آشنا کند.
در عین حال به خواننده کمک میکند تا از آن سنت ریشهدار فهم و تفسیر قرآن برای پاسخگویی به پرسشهای دینی و معنوی خویش یاری بگیرد.
نویسندگان در مقام تفسیر بسیاری از آیات از پرسشهای انسان امروز که تجربه زیستن در دنیای مدرن را دارند، غفلت نکردهاند.
هم در پرتو خود قرآن کریم و هم در پرتو سنت عقلی و معنویت اسلامی که در دامان این متن بالیده است، پاسخهای خردپسندی برای آن پرسشها به دست میدهند.
برای مثال در مباحثی مانند تعدد ادیان، نسبت میان اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی، وحدت مذاهب اسلامی، وجاهت اخلاقی شریعت اسلامی، این شیوۀ خردپسندانه کاملاً مشهود است.
به لحاظ روش تحقیق، ارجاعات درون متنی و بیان ارتباط میان آیات (تفسیر قرآن به قرآن) میتوان این اثر را اثری کاملاً کلاسیک دانست.
این مجموعه در هشت جلد، به علاوه جلد دیگری که به جستارهای «پیوست» اختصاص دارد، انتشار خواهد یافت.
#تفسیر_قرآن_کریم
055 آیات 38-45 آل عمران.mp3
5.27M
#مباحث_تفسیری
ص 55
#آل_عمران، آیات 38-45
🔹 الگوی دینی حضرت مریم
056 آیات 46-52 آل عمران.mp3
9.47M
#مباحث_تفسیری
ص 56
#آل_عمران، آیات 46-52
🔹 آیا سید الشهداء (علیه السلام) در شب عاشورا فرمودند «دشمن با من کار دارد نه با شما. پس بیعتم را برمیدارم؛ هر کس از شما دست یکی از بنیهاشم را بگیرد و در تاریکی شب برود»؟
🔹 #عرضه_سیره_بر_قرآن
🔹 #عرضه_روایات_بر_آیات
057 آیات 53-61 آل عمران، آیه مباهله.mp3
6.61M
#مباحث_تفسیری
ص 57
#آل_عمران، آیات 53-61
🔹 شباهت غیبت حضرت عیسی با غیبت حضرت ولی عصر (علیهما السلام)
🔹 #آیه_مباهله
058 آیات 62-70 آل عمران.mp3
6.69M
#مباحث_تفسیری
ص 58
#آل_عمران، آیات 62-70
🔹 #وحدت و #تقریب با چه کسی و با چه معیاری؟
⏪ لینک نوشتارها:
◀️ ملاکهای تقریب:
https://b2n.ir/k98265
◀️ وحدت در ایام انقلاب یا وحدت انقلابی؟
https://b2n.ir/z51486
◀️ مبناشناسی تقریب، مقدم بر آسیبشناسی مجمع جهانی تقریب:
https://b2n.ir/h26006
◀️ آسیبشناسی نگفتن از حقائق به غرض وحدت:
https://eitaa.com/anbaz60/326
◀️ وحدت حوزه و دانشگاه:
https://eitaa.com/anbaz60/241
متن و نقد
#متن از #امیرحسین_ثابتی:
◀️ برخی فکر میکنند با حمایت از جمهوری اسلامی به نظام لطف میکنند و مانع سرنگونی آن میشوند اما واقعیت برعکس است، جمهوری اسلامی تداوم خواهد داشت و از فتنههای سنگین عبور کرده و خواهد کرد.
◀️ این افراد هستند که باید حواسشان باشد سلب توفیق نشده و لیاقت حمایت از اصل نظام از آنها سلب نشود.
◀️ در این ۴۰ سال ریزشهای بزرگی رخ داد که البته رویشهای بزرگتری جایگزینشان شد. به عنوان مثال وقتی آن مرجع تقلید از دیار نجفآباد ریزش کرد، یک جوان نجفآبادی دهه هفتادی به اسم محسن حججی به جای او رویید. جوانی که شاید فقط خبر شهادتش بیشتر از کل عمر آن مرجع تقلید، دلهای مردم را به سمت حقیقت هدایت کرد و مراسم تشییعاش در شهرهای مختلف بخشی از تاریخ پرافتخار این ملت شد.
◀️ یا وقتی آن یار قدیمی امام از خطه کرمان در برابر انقلاب ایستاد هیچ گاه انقلاب متوقف نشد، قاسم سلیمانی از همان خطه چنان از یک ملت دلربایی کرد که برای همیشه نامش در تاریخ جاودانه خواهد ماند.
◀️ خلاصه آنکه این انقلاب و نظام معطل افراد نخواهد ماند و به مسیرش ادامه خواهد داد، افراد هستند که باید مواظب باشند مشمول سنت استبدال نشوند و در دفاع از این مسیر حق جایگزین پیدا نکنند.
#نقد:
1. خدا برای هیچ کسی و هیچ جامعه و حکومتی چک سفید، امضا نکرده و ایران و حکومت جمهوری اسلامی هم مستثنا نیست.
ماجراهای بنیاسرائیل در قرآن حجت بالغه خدا بر ما است.
2. دین خدا مساوی ایران نیست. دست کم هر دو رهبر انقلاب بارها به این مطلب تصریح کردهاند که فاصله زیادی با اسلام داریم.
3. استبدال هم تنوع بسیار متکثری دارد و قدر متیقنش درباره دین خالص است، نه بروزات نسبی دین، و الا در تحلیل صلح امام حسن ع هم گرفتار میشوند.
4. این درست است که نباید منت گذاشت، اما آحاد مردم و خصوصا مسئولان در بقاء و انحطاط نظام ایفای نقش میکنند. یکی از محکمات قرآن و تجربه بشر این است:
... إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ... (رعد 11)
5. برخی از تحلیلها درباره رویشها (و حتی ریزشها) بدیهی حساب میشوند در حالی که نیاز به اثبات دارند، که اگر با روش دقیق علمی اثبات نشوند و بر اساس علایق خودمان به آنها تکیه کنیم، ما را از دیدن واقعیتهای جامعه (یعنی از #بصیرت حقیقی) محروم کند.
مثلا:
شهادت و تشییع شهدای عزیزی همچون حججی و سلیمانی، علاوه بر تأثیر و تهییج موقت (اگر چه پاک بود)، چه تاثیر عمیق و ماندگار در رشد جامعه داشته؟
خصوصا در مقابل آسیبهای توفنده فرهنگ منحط شیطانی و بالاخص با وجود مفاسد آشکار و پنهان اقتصادی و سیاسی که مسئولان کشور پدید میآورند!1️⃣
چه کسی با چه سنجه علمی این مطالب را توضیح داده و اثبات کرده است؟
———-
پینوشت:
1️⃣یکی از فعالان فرهنگی اراک نقل میکرد "ماه رمضانِ چند سال پیش آقای #بهرامپور در یکی از بزرگترین سینماهای اراک، جلسات تفسیری داشت که حتی راهروهای سالن هم کاملا پر از جمعیت میشد. درست از شبی که خبر اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی منتشر شد، دیگر اکثر صندلیها هم خالی ماندند."
این در حالی است که عموم چنین شرکتکنندگانی دلباخته قرآن و آرمانهای انقلاباند.