#عندلیب_گلشن_اسلام_رفت
#اول_مهر امسال بیست و چهارمین سالگرد رحلت عالم ربانی ، حضرت شیخ الخطباء و المحدثین ، مرحوم حاج شیخ #حسین_عندلیب(قدس سره) است.
✔️ایشان در سال ۱۳۲۶ هجری قمری برابر با ۱۲۸۷ هجری شمسی در شهر #اصفهان در خانواده ای مذهبی، علمی و حسینی دیده به جهان گشود .
✔️پدر بزرگوارش مرحوم شیخ محمد تقی عندلیب عالمی عارف و خطیبی بسیار خوش صوت بود ، او دوست بسیار صمیمی شاعر بزرگ مرحوم #عمان_سامانی بود. عمان در دیوان خود از او به این گونه یاد می کند :
اصفهان را عندلیب گلشن اوست
دراخوت گشته مخصوص من اوست
✔️مادر محترمه اش علویه ای از سلسله سادات سجادی اصفهان بود، مرحوم والد در کودکی مادرش را از دست داد و آنگاه همراه پدر به #همدان مهاجرت کرد .
وی پس از تحصیل در مکتب های سنتی و دبستان نصرت ، در حوزه علمیه همدان که در آن زمان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود، از محضر ادیبان، فقیهان وفیلسوفان آن سامان بهره های فراوان بود . اما از همه بیشتر سالهای متمادی از درس تفسیر ، فقه و اصول مرحوم آیت الله آخوند ملا علی معصومی همدانی (طاب ثراه) استفاده کرد.
✔️او در کنار تحصیل علم از تهذیب و تزکیهٔ نفس غافل نماند و سیر و سلوکی منطبق با موازین قرآن و عترت داشت .
مهمترین ویژگی روحی آن بزرگوار عشق و دلباختگیش به سید و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) بود ، برای او زندگی بی نام و یاد حسین
(علیه السلام) معنی و مفهومی نداشت.
✔️پدرم از هر فرصتی برای مطالعه و تحقیق استفاده می کرد و نتیجهٔ این مطالعات ده ها دفتر یادداشت بزرگ و کوچک است ، در بین نوشته های آن عاشق حضرت سید الشهداء ( علیه السلام ) لازم است از کتاب کم نظیر «ثارالله» نام ببرم که بارها به چاپ رسیده است.
همچنین ایشان یادداشت های زیادی در باب امامزادگان و سادات استان همدان ، آثار باستانی و شرح حال علمای این سامان دارد.
✔️ روح پاک این محقق فرزانه پس از تحمل مدت ها بیماری سخت و طاقت فرسا در روز دوازدهم جمادی الثانی ۱۴۲۰ هجری قمری برابر با اول مهر ۱۳۷۸ هجری شمسی از دار فانی رحلت کرد.
#ماده_تاریخ :
[=عندلیب گلشن اسلام رفت = ۱۳۷۸]
✔️پیکر آن مرحوم پس از تشییعی بسیار با شکوه و کم نظیر در جوار امام زاده حسین همدان دفن شد.
عاش سعیدا ومات سعیدا
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#عندلیب_گلشن_اسلام_رفت #اول_مهر امسال بیست و چهارمین سالگرد رحلت عالم ربانی ، حضرت شیخ الخطباء و ال
💠خاطره استاد انصاریان از لحظات پایانی عمر مرحوم آیت الله حسین عندلیب همدانی
بالای سر حجت الاسلام عندلیب همدانی حاضر بودم که ۹۴ سال از عمرش میگذشت و در حال احتضار نفسهای آخر عمرش را کنار بالینش نشسته بودم و در ذهنم باطن کارهایش را با روایاتی که درباره وضعیت محتضر و سختی جان کندن وارد شده تطبیق می دادم.
آن بزرگوار عالمی صاحبدل، از نظر کردههای حضرت سیدالشهدا(ع) و از پاکان روزگار بود. نسلهایی که او را در طول ۹۰ سال زندگیاش دیده بودند از وی به نیکی یاد میکردند.
آن روز عالم دیگری نیز بر بالین او نشسته بود. در همان لحظاتی که من داشتم به روایات فکر میکردم ایشان خطاب به من گفت این لحظه، لحظۀ بسیار سخت و مشکل و خطرناکی است. گفتم: البته نه برای چنین کسی.
گفت: چطور؟
گفتم: همه مردم این شهر، خود من که سی سال است او را میشناسم، شهادت میدهیم که این مرد قریب یک قرن در راه خدا و پیغمبر و اهل بیت(ع) و قرآن تلاش کرد و با زبان پاک سه نسل از مردم این شهر را هدایت کرده است. آیا باور کردنی است که خدا و اهل بیت(ع) در این زمان که او در حال احتضار است و به یاری آنها نیاز دارد به حال خود رهایش کنند؟!
مگر میشود کسی این همه در پی خدا برود و مطیع اوامر و نواهی الهی باشد، ولی خدا در موقع اضطرار و نیاز او را رها کند؟!
📚زندگینامه و خاطرات استاد حسین انصاریان، ص۵۲۰.
🆔@andalibhamedani
#غائله_غالیان
#هادی_نمایان_ضال_و_مضل
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ ... [﴿ الْمُذَكِّرِبِتَوْحِيدِكَ ﴾]
◾️امام حسن عسکری (علیه السلام) بمانند امامان دیگر (علیهم السلام) پرچمدار #توحید_ناب و مروج اعتدال(=نه تقصیر و نه غلو) بودند و لذا برخورد بسیار تندی با غالیان داشتند و هرگونه ارتباط فکری این گروه با مکتب و مرام اهل بیت (علیهم السلام) را نفی میفرمودند و نیز صریحا شیعیان خود را از ارتباط با آنان بر حذر مداشتند. (ر. ک: رجال کشی، ج 2، از ص 516.)
◾️چقدر دردناک است در عصر علم و آگاهی هم ببینیم عدهای روحانینمای منحرف جهت هدایت خلق ‼️ بر روی منبر بنشینند و همان اباطیل و اکاذیب و اراجیف غالیان را بگویند و تقلید از دراویش کنند! گویا که در خانقاه خطابه میخوانند‼️
و نیز چقدر مایهٔ تأسف است که مشاهده کنیم مستمعین ولایی و مخلص ولی بیاطلاع با آنان همراهی نموده و تشویقشان کنند!
◾️آیا این ظلم به مولا و فرزندان پاک او نیست که شخصی به جای بیان نابترین نکتههای توحیدی و اخلاقی از خاندان عصمت، مردم را با غلو و دروغ و افسانهسرایی سرگرم کند؟
محمد عندلیب همدانی
اول مهر ۱۴۰۲
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از تاریخ دوشنبه ۳ مهرماه ان شاء الله آغاز خواهد شد.
✅ خارج #فقه_معاصر(فقه التعامل و التعایش مع مختلف الملل و النحل) :
🔺آغاز بحث در #قاعده_تألیف_قلوب
🔺و در ادامه ان شاء الله بحثِ #قاعده_نفی_سبیل
🕰زمان: شنبه تا سهشنبه، ساعت ۸ تا ۹ صبح
✅ #خارج_اصول (تعادل و تراجیح) :
🔺آغاز بحث در #بررسی_اخبار_علاجیه (با محوریت مباحث آیت الله سیستانی)
🕰زمان: شنبه تا سهشنبه، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح
🕌مکان: مدرسه امام کاظم(علیه السلام) واقع در بلوار معلم شرقی، ساختمان امام رضا(علیه السلام)، مدرس ۱۸.
✅ درس خارج #تحلیل_دعوت_حسینی
🔺ادامه بحث در انصار الحسین (علیه السلام)
🕰زمان:روزهای چهارشنبه(آغاز جلسات #۲۹_شهریور)، ساعت ۸ صبح، به صورت مجازی👇
gharar.ir/r/df029c9a
🔹 ضمنا میتوانید متن و صوت دروس خارج استاد را از طریق همین کانال و کانال تلگرام استاد دریافت نمایید.
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از اسناد المصائب
#پرسش_و_پاسخ
سوال1️⃣1️⃣ : آیا برگزاری مراسم آغاز امامت امام عصر(ارواحنا فداه) در «نهم ربیع الاول» بدعت است؟
✍پاسخ این سوال، از بیان #استاد_عندلیب_همدانی :👇
@AsnadolMasaeb
@andalibhamedani
هدایت شده از اسناد المصائب
✍پاسخ :
عده ای گفته اند : چون در هیچ روایتی ولو ضعیف السند، دستور به برپایی چنین مراسمی در نهم ربیع داده نشده است، پس انجام این عمل بدعت است!
علاوه براین شما این جشن را چرا برای آغاز امامت امامان دیگر هم نمی گیرید؟
وانگهی آغاز امامت ایشان نهم ربیع الاول نیست، بلکه هشتم آن ماه است! پس چرا نهم را جشن می گیرید؟
در پاسخ عرض می شود :
1⃣بدعت یعنی کسی غصب مقام شارع کند و گفتار یا رفتاری را به دین خدا نسبت دهد که در دین نیامده است.
پس اگر امری موافق کلام شارع بود، دیگر بدعت نیست.
و موافقت با سخن شارع بر دو نوع است :
🔸۱)به طور خاص دلیل معتبری بر شرعی بودن آن عمل دلالت کند، مثل گریه ی بر مصائب حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)
🔸۲)دلیلی معتبر به صورت عام این عمل را هم شامل شود، مثل زنجیر زدن که تحت عنوان عام جزع داخل است.
واضح است هیچ یک از دو مورد فوق بدعت نیست، بله در مورد دوم نباید انجام خصوص این عمل رابه شارع منتسب کنیم، یعنی نباید بگوییم شارع به طور خاص زنجیر زنی را توصیه فرموده است.
حقیر در مباحث فقه الشعائر از دسته ی اول تعبیر به شعائر منصوصه به نص خاص کرده ام، و نام بخش دوم را شعائر منصوصه به نص عام گذاشته ام.
حال عرض ما این است که؛
برقراری مراسم جشن در موالید معصومین(علیهم السلام) به دلیل خاص در کدام روایت معتبر آمده است؟! اگر نیامده که قطعا نیامده است، چرا آنها را بدعت نمی دانیم؟
پاسخ این است که چون مصداق احیاء و زنده نگاه داشتن نام و یاد ائمه(علیهم السلام) است و چون مصداق شادمان بودن در شادمانی آنهاست، و از آنجا که هر دو عنوان در روایات آمده است، و از آنجا که این مراسم مصداق عرفی آن دو عنوان عام هست، پس قطعا بدعت نیست.
حال برقراری مراسم جشن به نام امام زمان(ارواحنافداه) در نیمه شعبان چه تفاوت ماهوی با نهم ربیع دارد که یکی را مصداق شعائر می دانید و دیگری را بدعت می شمرید؟!
مگر نه این است که بدعت نبودن مراسم نیمه ی شعبان از این روست که مصداق عرفی «احیاء امر امامت» و «یفرحون لفرحنا» می باشد، حال چرا مراسم جشن و شادی در آغاز امامت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) بدعت شد؟!
با اینکه قطعا مصداق عرفی هر دو عنوان یاد شده است.
حقیقت این است که با توجه به بیان فوق ،جشن و شادمانی در آغازین روزهای امامت آن حضرت، از مصادیق بارز شعائر دینی منصوصه به نص عام است و بدعت شمردن آن قطعا و یقینا ناروا و ناصحیح است.
به این عزیزانی که این گونه مطالب را بیان و یا پخش می کنند عرض می کنم :
مگر نه این است که الان شیوه های عزاداری تفاوتهایی صوری با گذشته پیدا کرده است، در عین حال اگر این اعمال به عنوان اولی مباح باشند و نه حرام، همه ی فقها آنها را به عنوان ثانوی(= شعائر) مستحب می شمرند، ومی گویند : اگر چه خصوص این عمل دلیل خاصی ندارد، اما چون مصداق آن عناوین کلی است، پس انجام آن بلامانع است.
آیا عرف، روز آغاز رهبری رهبر محبوب خود را روز شادی نمی داند؟!
آیا با این جشنها مردم به یاد امام غائب از نظرشان نمی افتند؟!
2⃣آیا نباید در عصر طولانی غیبت که در روایات از سختی و دشواریش بسیار سخن به میان آمده است، و چه بسا دلهای مردم از نام و یاد او غافل بماند، و فراموش کنند که امامی دارند که در عین غیبت ناظر گفتار و رفتار آنهاست، روز شروع امامت او را به آنها متذکر شد؟!
آیا قیاس این زمان با زمانهای دیگر صحیح است؟! به راستی جای شگفتی دارد یک استاد حوزه بگوید : چون برای امامان دیگر مراسم آغاز امامت نمی گیریم، پس برای آغاز امامت امام عصر هم نباید جشن گرفت!!
3⃣درست است شروع امامت از روز هشتم است، ولی معلوم است که آن روز را به حرمت شهادت امام حسن عسکری(سلام الله علیه) جشن نمی گیرند، آیا اگر با فاصله ی کمی آن هم به حرمت امام عسکری(علیه السلام) این جشن صورت گرفت بدعت است؟!
شما چرا به برقراری مراسم میلاد امام عصر تا چند روز بعد از آن که در همه جا مرسوم است و خودتان هم به حق مؤید و مروج آن هستید، چنین اشکال سستی را مطرح نمی کنید؟!
عجیبتر اینکه گوینده ی محترم نه تنها مردم شادمان در آغاز امامت امامشان را متهم به بدعت می کند، بلکه انجام این عمل را موجب ناخشنودی قلب مقدس حضرت صدیقه(سلام الله علیها) و غضب آن حضرت(ع) می شمرد!!
📚منبع :
کانال تلگرامی استاد عندلیب همدانی
https://t.me/andalibhamedani
@AsnadolMasaeb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🌐مباحث گذشته درس خارج #فقه_التعامل استاد عندلیب همدانی:
1️⃣فقه التعامل جلسات 1-82 (طهارت غیر شیعیان 1)-خارج فقه سال 1395-1396
2️⃣فقه التعامل جلسات 83-164 (طهارت غیر شیعیان 2)-خارج فقه سال 1396-1397
3️⃣فقه التعامل جلسات 165-246 (معیار تکفیر، معیار اخوت، غیبت، حکم ورود غیر مسلمانان به مساجد، حکم نماز در مساجد مخالفان و معابد غیر اهل کتاب، حکم بیع و کنائیس مخروبه، حکم نماز خلف المخالف، و آغاز بحث تقیه)-خارج فقه سال 1397-1398
4️⃣فقه التعامل (264 جلسه بحث فقهی تقیه+به ضمیمۀ 64 جلسه بحث اصولی تقیه)-خارج فقه سال 1397-1401
5️⃣فقه التعامل (300 جلسه قاعدۀ الزام[تعایش سلمی])-خارج فقه سال 1399-1402
🔻و در ادامه جلسۀ اول #قاعده_تألیف_قلوب و جلسۀ 792 #فقه_التعامل:
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1401_1402 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 20 خرداد 1402 🔰جلسۀ 107 سال تحصیلی 1401-1402
14020703_AndalibHamedani_Feqh.mp3
9.09M
#فقه_التعامل_1402_1403
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆دوشنبه 3 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 1 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 792 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 1-3 مهر 1402.docx
64.4K
#فقه_التعامل_1402_1403
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆دوشنبه 3 مهرماه 1402
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1402-1403
🔰 جلسۀ 1 #قاعده_تألیف_قلوب
🔰جلسۀ 811 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🌐مباحث گذشته درس خارج اصول #تخالف_الحجج (تعادل و تراجیح) استاد عندلیب همدانی:
1️⃣تخالف الحجج 1؛ (کلیات بحث در تخالف الحجج،فرق تخصص، تخصیص، حکومت و ورود؛ فرق تعارض و تزاحم)؛ درس خارج سال 1399-1400
2️⃣تخالف الحجج 2؛ (تزاحم الأدله و مرجحات آن؛ سیری در تاریخ تدوین حدیث؛ شروع بحث در علل اختلاف حدیث)؛ درس خارج سال 1400-1401
3️⃣تخالف الحجج 3؛ (علل اختلاف الحدیث)؛ مجموع 123 جلسه، شامل درس خارج سال 1401_1402
✅دو بحث اخیر در #تخالف_الحجج (سیری در تاریخ تدوین الحدیث+علل اختلاف الحدیث) تمهیدی برای آغاز بحث اصلی در تعادل و تراجیح بودهاند.
🔻و حال در ادامه جلسۀ اول #بررسی_اخبار_علاجیه و جلسۀ 296 #تخالف_الحجج:
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1401_1402 🎙صوت درس خارج اصول 📆 سهشنبه 9 خرداد 1402 🔰جلسۀ 102 سال تحصیلی 1401-1402(جلسۀ پایانی
14020703_AndalibHamedani_Osol.mp3
8.37M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆 دوشنبه 3مهرماه 1402
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 1 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 296 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 296-3 مهر 1402.docx
61.2K
#اصول_1402_1403
📄تقریر درس خارج اصول
📆 دوشنبه 3مهرماه 1402
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 1 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 296 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌐مباحث گذشته درس خارج اصول #تخالف_الحجج (تعادل و تراجیح) استاد عندلیب همدانی: 1️⃣تخالف
اخبار علاجیه.pdf
2.34M
#منبع
📚|تعارض الادلة و اختلاف الحدیث(المقصد الثالث؛ في الأخبار العلاجیة و ملحقاتها)
👤| آیت الله سیستانی (دامت برکاته)
🔹از منابع درس خارج اصول(بررسی اخبار علاجیه)
🆔@andalibhamedani