eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
692 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ ... [﴿ الْمُذَكِّرِبِتَوْحِيدِكَ ﴾] ◾️امام حسن عسکری (علیه السلام) بمانند امامان دیگر (علیهم السلام) پرچمدار و مروج اعتدال(=نه تقصیر و نه غلو) بودند و لذا برخورد بسیار تندی با غالیان داشتند و هرگونه ارتباط فکری این گروه با مکتب و مرام اهل بیت (علیهم السلام) را نفی می‌فرمودند و نیز صریحا شیعیان خود را از ارتباط با آنان بر حذر م‌داشتند. (ر. ک: رجال کشی، ج 2، از ص 516.) ◾️چقدر دردناک است در عصر علم و آگاهی هم ببینیم عده‌ای روحانی‌نمای منحرف جهت هدایت خلق ‼️ بر روی منبر بنشینند و همان اباطیل و اکاذیب و اراجیف غالیان را بگویند و تقلید از دراویش کنند! گویا که در خانقاه خطابه می‌خوانند‼️ و نیز چقدر مایهٔ تأسف است که مشاهده کنیم مستمعین ولایی و مخلص ولی بی‌اطلاع با آنان همراهی نموده و تشویقشان کنند! ◾️آیا این ظلم به مولا و فرزندان پاک او نیست که شخصی به جای بیان ناب‌ترین نکته‌های توحیدی و اخلاقی از خاندان عصمت، مردم را با غلو و دروغ و افسانه‌سرایی سرگرم کند؟ محمد عندلیب همدانی اول مهر ۱۴۰۲ 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از تاریخ دوشنبه ۳ مهرماه ان شاء الله آغاز خواهد شد. ✅ خارج (فقه التعامل و التعایش مع مختلف الملل و النحل) : 🔺آغاز بحث در 🔺و در ادامه ان شاء الله بحثِ 🕰زمان: شنبه تا سه‌شنبه، ساعت ۸ تا ۹ صبح ✅ (تعادل و تراجیح) : 🔺آغاز بحث در (با محوریت مباحث آیت الله سیستانی) 🕰زمان: شنبه تا سه‌شنبه، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح 🕌مکان: مدرسه امام کاظم(علیه السلام) واقع در بلوار معلم شرقی، ساختمان امام رضا(علیه السلام)، مدرس ۱۸. ✅ درس خارج 🔺ادامه بحث در انصار الحسین (علیه السلام) 🕰زمان:روزهای چهارشنبه(آغاز جلسات )، ساعت ۸ صبح، به صورت مجازی👇 gharar.ir/r/df029c9a 🔹 ضمنا می‌توانید متن و صوت دروس خارج استاد را از طریق همین کانال و کانال تلگرام استاد دریافت نمایید. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسناد المصائب
سوال1️⃣1️⃣ : آیا برگزاری مراسم آغاز امامت امام عصر(ارواحنا فداه) در «نهم ربیع الاول» بدعت است؟ ✍پاسخ این سوال، از بیان :👇 @AsnadolMasaeb @andalibhamedani
هدایت شده از اسناد المصائب
✍پاسخ : عده ای گفته اند : چون در هیچ روایتی ولو ضعیف السند، دستور به برپایی چنین مراسمی در نهم ربیع داده نشده است، پس انجام این عمل بدعت است! علاوه براین شما این جشن را چرا برای آغاز امامت امامان دیگر هم نمی گیرید؟ وانگهی آغاز امامت ایشان نهم ربیع الاول نیست، بلکه هشتم آن ماه است! پس چرا نهم را جشن می گیرید؟ در پاسخ عرض می شود : 1⃣بدعت یعنی کسی غصب مقام شارع کند و گفتار یا رفتاری را به دین خدا نسبت دهد که در دین نیامده است. پس اگر امری موافق کلام شارع بود، دیگر بدعت نیست. و موافقت با سخن شارع بر دو نوع است : 🔸۱)به طور خاص دلیل معتبری بر شرعی بودن آن عمل دلالت کند، مثل گریه ی بر مصائب حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) 🔸۲)دلیلی معتبر به صورت عام این عمل را هم شامل شود، مثل زنجیر زدن که تحت عنوان عام جزع داخل است. واضح است هیچ یک از دو مورد فوق بدعت نیست، بله در مورد دوم نباید انجام خصوص این عمل رابه شارع منتسب کنیم، یعنی نباید بگوییم شارع به طور خاص زنجیر زنی را توصیه فرموده است. حقیر در مباحث فقه الشعائر از دسته ی اول تعبیر به شعائر منصوصه به نص خاص کرده ام، و نام بخش دوم را شعائر منصوصه به نص عام گذاشته ام. حال عرض ما این است که؛ برقراری مراسم جشن در موالید معصومین(علیهم السلام) به دلیل خاص در کدام روایت معتبر آمده است؟! اگر نیامده که قطعا نیامده است، چرا آنها را بدعت نمی دانیم؟ پاسخ این است که چون مصداق احیاء و زنده نگاه داشتن نام و یاد ائمه(علیهم السلام) است و چون مصداق شادمان بودن در شادمانی آنهاست، و از آنجا که هر دو عنوان در روایات آمده است، و از آنجا که این مراسم مصداق عرفی آن دو عنوان عام هست، پس قطعا بدعت نیست. حال برقراری مراسم جشن به نام امام زمان(ارواحنافداه) در نیمه شعبان چه تفاوت ماهوی با نهم ربیع دارد که یکی را مصداق شعائر می دانید و دیگری را بدعت می شمرید؟! مگر نه این است که بدعت نبودن مراسم نیمه ی شعبان از این روست که مصداق عرفی «احیاء امر امامت» و «یفرحون لفرحنا» می باشد، حال چرا مراسم جشن و شادی در آغاز امامت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) بدعت شد؟! با اینکه قطعا مصداق عرفی هر دو عنوان یاد شده است. حقیقت این است که با توجه به بیان فوق ،جشن و شادمانی در آغازین روزهای امامت آن حضرت، از مصادیق بارز شعائر دینی منصوصه به نص عام است و بدعت شمردن آن قطعا و یقینا ناروا و ناصحیح است. به این عزیزانی که این گونه مطالب را بیان و یا پخش می کنند عرض می کنم : مگر نه این است که الان شیوه های عزاداری تفاوتهایی صوری با گذشته پیدا کرده است، در عین حال اگر این اعمال به عنوان اولی مباح باشند و نه حرام، همه ی فقها آنها را به عنوان ثانوی(= شعائر) مستحب می شمرند، ومی گویند : اگر چه خصوص این عمل دلیل خاصی ندارد، اما چون مصداق آن عناوین کلی است، پس انجام آن بلامانع است. آیا عرف، روز آغاز رهبری رهبر محبوب خود را روز شادی نمی داند؟! آیا با این جشنها مردم به یاد امام غائب از نظرشان نمی افتند؟! 2⃣آیا نباید در عصر طولانی غیبت که در روایات از سختی و دشواریش بسیار سخن به میان آمده است، و چه بسا دلهای مردم از نام و یاد او غافل بماند، و فراموش کنند که امامی دارند که در عین غیبت ناظر گفتار و رفتار آنهاست، روز شروع امامت او را به آنها متذکر شد؟! آیا قیاس این زمان با زمانهای دیگر صحیح است؟! به راستی جای شگفتی دارد یک استاد حوزه بگوید : چون برای امامان دیگر مراسم آغاز امامت نمی گیریم، پس برای آغاز امامت امام عصر هم نباید جشن گرفت!! 3⃣درست است شروع امامت از روز هشتم است، ولی معلوم است که آن روز را به حرمت شهادت امام حسن عسکری(سلام الله علیه) جشن نمی گیرند، آیا اگر با فاصله ی کمی آن هم به حرمت امام عسکری(علیه السلام) این جشن صورت گرفت بدعت است؟! شما چرا به برقراری مراسم میلاد امام عصر تا چند روز بعد از آن که در همه جا مرسوم است و خودتان هم به حق مؤید و مروج آن هستید، چنین اشکال سستی را مطرح نمی کنید؟! عجیبتر اینکه گوینده ی محترم نه تنها مردم شادمان در آغاز امامت امامشان را متهم به بدعت می کند، بلکه انجام این عمل را موجب ناخشنودی قلب مقدس حضرت صدیقه(سلام الله علیها) و غضب آن حضرت(ع) می شمرد!! 📚منبع : کانال تلگرامی استاد عندلیب همدانی https://t.me/andalibhamedani @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه جلسه 1-3 مهر 1402.docx
64.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 3 مهرماه 1402 🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1402-1403 🔰 جلسۀ 1 🔰جلسۀ 811 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌐مباحث گذشته درس خارج اصول (تعادل و تراجیح) استاد عندلیب همدانی: 1️⃣تخالف الحجج 1؛ (کلیات بحث در تخالف الحجج،فرق تخصص، تخصیص، حکومت و ورود؛ فرق تعارض و تزاحم)؛ درس خارج سال 1399-1400 2️⃣تخالف الحجج 2؛ (تزاحم الأدله و مرجحات آن؛ سیری در تاریخ تدوین حدیث؛ شروع بحث در علل اختلاف حدیث)؛ درس خارج سال 1400-1401 3️⃣تخالف الحجج 3؛ (علل اختلاف الحدیث)؛ مجموع 123 جلسه، شامل درس خارج سال 1401_1402 ✅دو بحث اخیر در (سیری در تاریخ تدوین الحدیث+علل اختلاف الحدیث) تمهیدی برای آغاز بحث اصلی در تعادل و تراجیح بوده‌اند. 🔻و حال در ادامه جلسۀ اول و جلسۀ 296 :
اصول جلسه 296-3 مهر 1402.docx
61.2K
📄تقریر درس خارج اصول 📆 دوشنبه 3مهرماه 1402 🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 1 🔰جلسۀ 296 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌐مباحث گذشته درس خارج اصول #تخالف_الحجج (تعادل و تراجیح) استاد عندلیب همدانی: 1️⃣تخالف
اخبار علاجیه.pdf
2.34M
📚|تعارض الادلة و اختلاف الحدیث(المقصد الثالث؛ في الأخبار العلاجیة و ملحقاتها) 👤| آیت الله سیستانی (دامت برکاته) 🔹از منابع درس خارج اصول(بررسی اخبار علاجیه) 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌐مباحث گذشته درس خارج اصول #تخالف_الحجج (تعادل و تراجیح) استاد عندلیب همدانی: 1️⃣تخالف
#منبع 📚|المغني في الاصول: التعادل و التراجیح 👤| آیت الله‌ وحید خراسانی (مدّ ظله) 🔹از منابع درس خارج اصول(بررسی اخبار علاجیه) 🔍برای مشاهده مقدمه و خرید کتاب کلیک کنید. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه جلسه 2-4 مهر 1402.docx
60.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 4 مهرماه 1402 🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1402-1403 🔰 جلسۀ 2 🔰جلسۀ 793 🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 297-4 مهر 1402.docx
61.1K
🎙صوت درس خارج اصول 📆 سه‌شنبه 4مهرماه 1402 🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 2 🔰جلسۀ 297 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل دعوت حسینی جلسه 170-5 مهر 1402.docx
58.8K
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 170 📆چهارشنبه 5 مهر 1402 🔰52- [جلسۀ دوم(آخر)] 🔰53- (علیه السلام) [جلسۀ دوم] 🆔@andalibhamedani