eitaa logo
اندیشانه
47 دنبال‌کننده
665 عکس
134 ویدیو
289 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طلاب پاسخگو
تحقیق در باب اول اربعین امام حسین(ع).pdf
4.42M
📚 "تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام" ✍ شهید آیت الله قاضى طباطبائى 🔖موضوع کتاب: بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن در شام است. شهید قاضی طباطبایی با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت به کربلا در روز اربعین را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمده‌اند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است. 🔴 @tollabe_pasokhgoo
⛔️برای شجریان درگذشت را به اهل هنر تسلیت می گوییم. متن زندگانی شجریان موسیقی بود. او موفقیت هایش را با قرآن آغاز کرد با موسیقی ادامه داد و خسرو آواز ایران شد اما در مباحث نشان داد که از پشتوانه اندیشه ای قوی برخوردار نیست. 🔹در عرصه سیاست نیز که با آن غریبه بود تا مرز بازی در زمین بدخواهان ملت ایران در فتنه ۸۸ هم رفت به گونه ای که می بینیم حتی بعد از مرگ هم ضد انقلاب او را رها نمی کند؛ 🔹 به هر حال مرحوم شجریان را باید در قاب هنر ستود که برای آن عمری سرمایه گذاشت و در اوج موفقیت هنری سر به آستان خاک زمین طوس نهاد. از خداوند متعال برای آن هنرمند کشورمان آرزوی غفران الهی می کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا جمهوری اسلامی، برای راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات، ورود کرونا به ایران را پنهان کرد؟ پاسخ تا زمان اعلام ورود کرونا به ایران (دو روز قبل از انتخابات) مسئولان نظام از جمله مقام معظم رهبری، دیدارهای مختلفی داشته اند. اگر بحث پنهان کاری در میان بود، لااقل برای حفظ جان مقامات عالیرتبه، از انجام این دیدارها خودداری می شد. فیلم را ببینید.
مداحی آنلاین - دوباره بوی شهر بوی خدا پیچید - مهدی رسولی.mp3
4.93M
🏴 دوباره توی شهر بوی خدا پیچید شهید آوردن و بارون غم بارید 🎤 را یاد کنیم با ذکر 🌷
هدایت شده از معارف اعتقادی
⃣ ✍ چه لزومی داره دنبال خداشناسی و دین شناسی بریم؟ 🔹انسانها جهت "پیشگیری" از ریزش ساختمان به هنگام حوادث غیرمترقبه مثل زلزله و ...، هزینه های بسیار مالی و جانی صرف محکم سازی بناها می کنند. همچنین، انسانها در کشورهای مختلف جهت "پیشگیری" از حمله دشمن و ...، بودجه های کلانی را صرف تهیه و تولید و نگهداری ادوات نظامی می نمایند. 🔹 شاید دهها سال بگذرد زلزله ای رخ ندهد و کشوری روی جنگ نبیند ولی لزوم و بایستگیِ این هزینه ها را عقل و خِرد آدمی درک می کند و حتی افرادی که اینگونه آینده نگری دارند را تحسین می کند. از این رو، کسی مُنکِر ضرورتِ چنین هزینه هایی نیست و هزینه کنندگان را نکوهش نمی کند. حتی مراکزی که برنامه های پیش گیرانه دارند پیشرفته و پیشگام محسوب شده و مورد تکریم قرار می گیرند. ✅ بشر وقتی می بیند انسانهای شایسته ای (که در طول تاریخ مشهور به پاکی و امانت و صداقت بوده اند = پیامبران) پیوسته مردم را به سوی خدا و دینداری دعوت کرده و به پیروانشان وعده بهشت و به مُنکرانشان وعید دوزخ می دهند، همان عقل و خِرد آدمی که حکم به پیشگیری در امور مختلف می کرد اینجا هم جهت "پیشگیری" از دچار شدن به گمراهی و عذاب همیشگی اخروی، لازم بودن شناخت خدا و رسولان و شریعت آنان را نیز به انسان نشان می دهد تا بتواند با شناخت خدا و فرستادگان او و عمل به فرموده هایشان به سعادت کامل نائل آید. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از معارف اعتقادی
⃣ ✍ چه لزومی داره ما دنبال خداشناسی و دین شناسی بریم؟ 🔹 انسان در زندگی خود غرق در نعمت های بسیاری است که کسی مُنکر آن نیست و همه قبول دارند که برخوردار از یک سری از نعمتها هستند. عقل آدمی سپاسگذاری از کسی که به او نعمت داده را لازم و شکر و تکریم از وی را ضروری می داند. از آنجا که مرتبه شکر و تکریم، بعد از مرتبه شناخت نعمت دهنده است و بدون شناخت، شکر و سپاس کامل محقق نمی شود(چون شکر باید متناسب با مقام نعمت دهنده و درخور شان او باشد و باید بشناسیم او کیست و چه خصوصیاتی دارد و تکریم و شکر وی چگونه باید باشد...) از این رو، شناخت خدایی که مُفیض و مُنعم علی الاطلاق است لازم و ضروری است تا انسان در پرتو شناخت او و فرموده هایش، مراتب شکر زبانی و عملی را به جا آورد. 🔹 افزون بر آن، انسان به حکمِ فطرت، به دنبال علل حوادث و پدیده هاست و میل به شناخت آنها دارد. از این رو چنین سوالاتی برای او رخ می نماید که علت جهان و حوادث پیرامونی چیست؟ آیا وَرای این عالم و مادیات، علتی هست؟ و ... ✅ دین شناسیِ تحقیقی که شامل بحث از مبدآ و معاد و خدا و ... است، به انسان نگرش عمیقی می بخشد که پاسخگوی پرسش های فطری او خواهد بود. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️حیف لباس روحانیت که بر تن رئیس جمهور است، آبروی دین و روحانیت را هم برده است.
noorlib-v1.0.6-noorsoft.apk
6.41M
📲نرم افزار اندروید: کتابخانه نورلایب
PTT-20201014-WA0000.opus
807.8K
✳️ گره زدن قطعی رخدادهای انقلاب اسلامی با متون دینی به مصلحت نیست. نقد مدعای استاد شجاعی در باره ابتهاج جبرئیل و صدیقه طاهره (ع) از انقلاب اسللامی! @alinasirigilani
746521546.pdf
21.29M
📚✍️📚✍️📚✍️📚 مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی @ketabemobin114
باطل بودن خوانش از (ع) در توجیه توافقات ناقص و ناکارآمد دولت با برخی دول خارجی بر همگان روشن است. جریانی سعی در مشغول کردن اذهان مردم و معطوف کردن آنها به حواشی و امور نامهم دارد تا روپوشی بر بی تدبیری مختلف و متعدد شود و مردم مطالبه گری و بازخواست آنان را فراموش کنند. با نظرداشت این نکته باید توجه کنند بازیگر پازل چیده شده توسط آنان نباشند و دست کم در نقدهایشان از دولت را یادآوری فرمایند. ✍
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از شاخصه‌هاي مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر و در همة عرصه‌هاي زيست انساني است. 🔸به همين دليل، اکثر علماي شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعي از منابع دين به شمار مي‌آورند و در همه مجامع روايي ما، روايات مربوط به عقل را در بحثي با عنوان «کتاب العقل» گردآوري کرده‌اند. 🔸تأمل در مجموعة روايات ناظر به خردورزي، نشان مي‌دهد که ائمه اطهار(ع) به تأسي از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصه‌هاي عيني و زيستي خرد و خردورزي تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومي و انتزاعي محض. 🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفي و برهاني، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعي، آموزشي، اقتصادي، سياسي و اخلاقي داشتند. 🔸(ع)، به عنوان عالم آل‌محمد(ص)، در حديثي نوراني ده شاخصه براي شناخت انسان‌هاي خردورز در تراز اسلامي و شيعي ذکر کرده‌ است. آن حضرت مي‌فرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمي‌رسد مگر آنکه ده ويژگي در آن باشد: 1.مردم از او انتظار خير دارند؛ 2.مردم از شر او در امان‌انند؛ 3.کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛ 4.خيررساني‌هاي زياد خود را، اندک شمارد؛ 5.هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمي‌شود؛ 6.در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمي‌شود؛ 7.فقر در راه خدا براي او از توانگري محبوب‌تر باشد؛ 8.خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛ 9.گمنامي را از شهرت خوشتر دارد؛ 10.همگان را بهتر و باتقواتر از خود مي‌داند؛ (تحف العقول، ص443) 🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده‌ شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهرة وجودي خود را از اين شاخصه‌ها افزايش دهيم. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
مقاله "بازخوانی نظریه علمای ابرار" در نقد کتاب "مکتب در فرآیند تکامل" را از سایت مجله اسلام پژوهان دریافت نمایید. 👇👇👇👇 http://iqiri.dte.ir/issue_4510_4820.html
IQIRI_Volume 6_Issue شماره یازدهم-تابستان 98_Pages 19-42.pdf
4.44M
فایل مقاله "بازخوانی نظریه علمای ابرار" در نقد کتاب "مکتب در فرآیند تکامل" منتشر شده در شماره ۱۱ مجله اسلام پژوهان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
990803.mp3
15.72M
🎤سخنرانی آیت الله رشاد در ابتدای درس خارج در مورد مطالب اخیر جناب آقای سید کمال حیدری 📅 شنبه ۳ آبان ماه ۹۹ 🌐 @meshkatnoor
امامت_پژوهي.pdf
5.63M
📌 یه کتاب بسیار عالی امامت پژوهی: (بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره درباره امامت و خلافت) جمعی از نویسندگان نشر آستان قدس رضوی هدیه کتاب: نثار اهل بیت. 👇👇 🌻 @ahlebait110
تبیینی از وصیت نامه امام حسن عسکری (ع).m4a
12.84M
📊 (ع) مباحث این درس گفتار: محورهای سه گانه وصیت نامه امام یک؛ وظایف یک شیعه در حوزه بندگی و تعاملات اجتماعی دو؛ توصیه های امام به شیعیان در تعامل با عامه سه؛ مسئولیت شیعه در معرفی جایگاه نزیه اهل بیت (ع) 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
نگاهی به برنامه هدایتی ولی عصر در دوران غیبت.m4a
25.87M
✳️ نگاهی به برنامه های هدایتی امام عصر (روحی فداه) از آغاز غیبت کبرا تا کنون) مباحث این درس گفتار: ۱. دخالت تکوینی الهی در حفظ قرآن از تحریف و حفظ حضرت حجت از خطر دشمنان ۲. محورهای سه گانه مورد توصیه امام عصر (ع) در توقیع شریف خطاب به شیخ مفید. @alinasirigilani
مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق(ع) نقل نموده است که‌: «‌يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ‏ عَلَيَ‏ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت.» يعني روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي‌رود و او را به خون خود آغشته مي‌سازد‌. در اين حال شخص دوم از او مي‌پرسد‌ تو کيستي و با من چه کار داري؟‌(‌کنايه از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است)‌ شخص به خون آلوده مي‌گويد که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد‌.[5] بي‌ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي‌گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در عراق، سوريه‌، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي‌رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند. 🔸در طول تاریخ حرکت‌های افراطی به مسلمانان ضربه وارد کرده‌ است‌ اگر از زمانه خود نيز به عقب برگرديم و نگاهي گذرا به تاريخ داشته باشيم، هم با شواهد متعددي از اين دست روبرو مي‌شويم. در شروع شکل‌گيري صفويه خصوصاً دوران شاه اسماعيل اول، حرکت‌هاي افراطي در زمينه علني ساختن لعن و سب صورت گرفت که بازتاب آن در حکومت عثماني‌، حملات متعدد آن حکومت خبيث به سرحدات ايران، آسیای صغیر و قتل عده زيادي از شيعيان از کودک و پير و جوان و زن و مرد بود که در برخي از حمله‌ها آمار کشتگان تا چهل هزار نفر هم گزارش شده است‌.‌[6] تا آن جا اين حرکت‌هاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عده‌اي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: «‌انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب.»‌ يعني شما در اصفهان‌(‌در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب مي‌کنيد و ما در مکه و مدينه به واسطه کار شما‌ مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيريم.[7] آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب مي‌گذارند و لعن را جايز و سب را نادرست مي‌شمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد. آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريان‌هاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه مي‌کوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازي‌ها خود را بدو منتسب مي‌دانند، در کتاب الشيعه و التشيع تأکيد مي‌کند که شيعه نسبت به وحدت اهميت مي‌دهد و کسي را تکفير نمي‌کند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد مي‌کند که رعايت احترام اهل سنت لازم است. [8] اين یادداشت را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با ‌خود اهل سنت به پايان مي‌برم که متأسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت مي‌دانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسان‌ها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره مي‌کنيم. زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض مي‌کند که ما نسبت به هر کسي که با شما موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري مي‌جوييم. امام باقر عليه‌السلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: «‌فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ‏ لِأَمْرِ اللَّهِ‏ أَيْنَ الَّذِينَ‏ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ‏ أَيْنَ‏ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ.»[9] حضرت خطاب به زراره مي‌فرمايند: سخن خدا در قرآن از حرف تو صادق‌تر است‌(‌يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد‌)‌ پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور مي‌خواند، چه کساني هستند؟! مراد از کسانی که تکلیفشان به خدا واگذار شده کیانند‌؟!‌ مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دل‌هاي آنها را به دست آورد، کيستند؟ سخن امام باقر(ع) حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم مي‌توانند از لطف و رحمت الهي بهره‌مند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد. [1] . سایت معظم له، سخنرانی روز عید غدیر سال 95. [2] . همان. [3] . بحار الانوار، ج 71، ص 217. [4] . عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 304. [5] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 93.
[6] . رسول جعفریان، صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ج 1، صص 36-41،قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1379. [7] . خوانساری اصفهانی،روضات الجنات، ج 4، ص 362. [8] . سید محمد شیرازی، الشیعه و التشیع، صص 173- 185، بیروت، دار صادق للطباعه و النشر. [9] . کافی، ج 2، ص 383. 🌐 @meshkatnoor
♦️تبری یا تفرقه ؟! ✍️محمد جعفری يکي از مسائلي که امروزه زمينه ساز تفرقه و تشتت در ميان مذاهب اسلامي شده است، مقوله لعن و ناسزا به بزرگان مذاهب و افراد مورد احترام آنهاست‌. بديهي است که اين کار از طرف هر يک از مذاهب اسلامي اعم از شيعه و اهل سنت که صورت بگيرد، گامي در جهت تفرقه ميان امت اسلامي و خدمت به اهداف دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خواهد بود. متأسفانه شاهد آن هستيم که برخي شبکه‌هاي ماهواره‌اي و نيز کانال‌ها و گروه‌هاي اجتماعي که از آبشخورهاي يک جريان واحد تغذيه و پشيباني مي‌شوند، بي‌وقفه به اين ماجرا دامن مي‌زنند و زمينه سوء استفاده دشمنان را فراهم مي‌نمايند. رهبر معظم انقلاب نام اين جريان را در طرف شيعي، تشيع انگليسي عنوان نهاده‌اند و انصافاً که عنوان به‌جا و دقيقي است زيرا که حمايت‌هاي پشت پرده آنها از ديرباز از جريان‌هاي تفرقه انگيز در شيعه، بر همگان عيان است. آن چه عده‌اي را در علني ساختن لعن و ناسزا نسبت به دشمنان اهل بيت(ع) متقاعد مي‌سازد، مقوله تبرّي است که در آن نسبت به برائت جستن از دشمنان خدا، دين و اهل بيت(ع) تأکيد رفته است. همين بدفهمي و سوء برداشت است که متأسفانه مانع از درک جامع و صحيح نسبت به تبري شده است. ‌رهبر معظم انقلاب با عنايت به همين بد‌فهمي، در روز عيد غدير سال 1395، نسبت به لوازم ولايت پذيري و تولي و تبري توجه دادند و فرمودند: «‌هر گونه ناسزا‌گويي به بزرگان اهل سنت در واقع مانع از شنيده شدن مباني منطقي و مستدل اعتقاد به امامت مي‌شود.»[1] در واقع تاکيد ايشان بر اين نکته است که ما اگر در صدد ترويج مکتب اهل بيت و معارف بلند شيعي هستيم، نبايد کاري انجام دهيم که از ابتدا مانع از يک گفتگوي منطقي و صحيح شود‌. ايشان در ادامه سخن، حتي يکي از علل شکل‌گيري گروه‌هاي تکفيري مانند داعش را همين بد‌عملي در زمينه تبّري مي‌دانند؛ «‌تحريک احساسات ديگر فرق اسلامي به نام شيعه در واقع تشيع انگليسي است و نتيجه آن ظهور گروه‌هاي خبيث و وابسته، مانند داعش و النصره است.»[2] ‌آن چه که در سيره و بيان خود اهل بيت(ع) عصمت ديده مي‌شود، تأکيد بر همين رويکرد صحيح و معتدل و پرهيز از علني ساختن سب و لعن صریح است. باري در اين نوشته کوتاه در صدديم‌ اشاره‌اي به مباني و ادله نقليِ رويکرد صحيح در قبال تبري بکنیم. 🔸ادله نقلی رویکرد صحیح در قبال تبری به امام صادق عليه السلام خبر داده شد که فردي را در مسجد ديديم که علناً به دشمنان شما ناسزا مي‌گفت. حضرت فرمودند خدا او را لعنت کند که با اين کار متعرض ما شده است. مگر خداوند در قرآن نفرموده است که «‌وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ‏.»[3] در روايت ديگري که مرحوم صدوق در عيون اخبار الرضا از امام رضا عليه السلام نقل نموده است، حضرت به يکي از اصحاب خود مي‌فرمايند که مخالفان ما اخباري را به نام ما جعل و وضع کردند که حضرت آنها را در سه دسته تقسيم مي‌کند. دسته اول اخبار مربوط به غلو در مورد اهل بيت(ع) است و دسته دوم اخبار مربوط به تقصير در مقام و جايگاه اهل بيت(ع) است و دسته سوم اخباري است که در آن به مطاعن دشمنان ما اهل بيت تصريح شده است‌. حضرت رضا عليه السلام در ادامه مي‌فرمايند‌ مردم وقتي مطاعن دشمنان ما را به اسم مي‌شنوند، نسبت به ما اهل بيت متعرض شده و ما را مورد طعن قرار مي‌دهند.‌‌[4] اگر ما اين گونه روايات را هم نمي‌داشتيم، عقلانيّت تنيده در تار و پود تفکر شيعي خود ما را به اين امر رهنمون مي‌ساخت. حال که اين گونه روايات صريح هم، ما را نسبت به درک صحيح از تبري هدايت نموده و در مقام عمل، توجه به جوانب امر را اشارت داده است. بايد ديد مدّعيان تولي و‌ سينه چاکان ولايت خالص اهل بيت(ع) چه تبعيتي از خود نشان مي‌دهند؟! يکي از نتايج تندروي‌هاي جريان شيعه انگليسي و البته متديناني که از سر غفلت، همان راه را در مجالس دینی خود د‌ر پيش گرفته‌اند، تعرض به جان و ناموس شيعياني است که توسط تکفيري‌ها و ارهابيون به قتل مي‌رسند. جالب آن جاست که در روايات اهل بيت(ع) هم به اين نکته توجه داده شده است.