✦ #نقل_قول #مصاحبه
👤 حجتالاسلام علیرضا #قائمی_نیا
┄┅••؛✿؛••┅┄
🖼#عکس_نوشت| عقلانیت حداکثری در حوزه دین جواب نمیدهد
👤 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸 عقلانیت خاص شهید مطهری، عقلانیت منحصر به فرد بود که متأسفانه در دوره بعد انقلاب تداوم پیدا نکرد.
🔸عقلانیت تمامیتخواه و حداکثری در حوزه دین جواب نمیدهد و شهید مطهری هم اینگونه نبود که همه چیز را با عقل اثبات کند. اساساً اگر قرار باشد عقل تکلیف همه چیز را مشخص کند دیگر نیازی به دین نداریم چون عقل تکلیف همه چیز را مشخص میکند. به نظر من عقل صحنه ورود ما را به دین مشخص کند و مؤلفههای اصلی که ما را به دین میکشاند تبیین کند. بعد که ما را وارد دین کرد در معنایابی ایدههای اصلی دین به ما کمک کند. این کاری بود که شهید مطهری میکرد.
🔍 متن کامل گفتگو👇
🌐 iict.ac.ir/aghlaniaat-2
🆔 @iictchannel
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #نقل_قول
👤 دکتر محمد #فنایی_اشکوری
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔰 تعصب و آزاداندیشی
تعصب دلبستگی و پایبندی به چیزی (باور، شخص، مذهب، مکتب، گروه…) است بدون داشتنه دلیل موجه و معتبری برای درستی و حقانیت آن. پس هر نوع دلبستگی و پایبندی تعصب (یاتعصب مذموم) نیست. اگر دلبستگی و پایبندی حاصل یافتن دلیل معتبر باشد که از راه مطالعه، تفکر، تجربه …بدست می آید، تعصب نیست، بلکه عین حقمداری و تعهد به حقیقت است. اما متاسفانه بسیاری از دلبستگی ها و پایبندی های بسیاری از مردم حاصل مطالعه، تفکر، تجربه… و مستند به دلیل موجه و معتبر نیست.
متعلق تعصب یا آنچه انسان به آن ناآگاهانه تعصب می ورزد بسیار است که چهار مورد آن از اهمیت و رواج بیشتری برخوردار است:
1. تعصب به سنت، یعنی دلبستگی و پایبندی بی دلیل به باورها، ارزشها و فرهنگ رایج و موروث از گذشته.
2. تعصب نسبت به برخی باورها، آراء، اصول، نظریات از راه پیوند زدن آنها به دین، معنویت، حکمت، علم.. و تقدیس آنها.
3. تعصب نسبت به برخی افراد و شخصیتها (معروف به حکیم، عارف، صوفی، خردمند، مصلح، دانشمند، شاعر، قدیس و…)
4. تعصب نسبت به برخی گروه ها، جریان ها، دسته ها، احزاب، فرقه ها…
تأکید می شود که هرنوع دلبستگی و پایبندی به شخصیتها، سنتها و اصول و باورها و گروه ها تعصب نیست. تعصب وقتی است که این دلبستگی مستند و مستظهر به تحقیق و دلیل معتبر و موجه نباشد.
آزاداندیش کسی است که از چنین تعصب هایی رها باشد. معمولا هرکسی خود را آزاد اندیش و رها از تعصب می داند. اما این داوری معمولاریشه در خودخواهی و خودشیفتگی دارد. تشخیص اینکه من آزاداندیش هستم یا متعصب کار دشواری است که نیازمند به تفکر، تحقیق، مراقبه، وانصاف دارد.
نکته مهم این است که تعصب و آزاداندیشی مراتب و درجات دارد. چنین نیست که هر شخصی لزوما صد در صد در همه دلبستگی هایش متعصب و یاآزاداندیش باشد. ممکن است در مواردی تعصب در او غالب باشد و در مواردی هم آزاد اندیشی.
بدنیست هرکس از خود بپرسد : من تا چه اندازه متعصب یا آزاداندیش هستم؟
منبع
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
✦ #اخبار
┄┅••؛✿؛••┅┄
💠 فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید؛ آن کرسیهای آزاداندیشی را که من صد بار تأکید کردم، راه بیندازید. وقتی یک فضای گفتمانی به وجود آمد، همه در آن فضا فکر میکنند، همه در آن فضا جهتگیری پیدا میکنند، همه در آن فضا کار میکنند.
مقام معظم رهبری - 13 مهر 1390
💢 نظر به فرمایش و مطالبه مقام معظم رهبری نسبت به گسترش فرهنگ آزاداندیشی در حوزه، کمیته مرکزی #کرسیهای_آزاداندیشی حوزههای علمیه از مراکز پژوهشی حوزوی، مدارس علمیه، محققین و پژوهشگران حوزههای علمیه جهت برگزاری کرسی آزاداندیشی دعوت به عمل میآورد.
✅ علاقهمندان میتوانند جهت برگزاری کرسی با خط @korsiazadandishi ارتباط برقرار نمایند.
⏹ دستورالعمل برگزاری کرسی آزاداندیشی حوزوی
◀️ کاربرگ شماره یک؛ اطلاعات کرسی
◀️ کاربرگ شماره دو؛ ارزیابی داور کرسی
🔰 لینک عضویت در کانال اطلاعرسانی کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/joinchat/3393716533C9e364c4a22
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
#نقل_قول #سخنرانی
#امام_خمینی
┄┅••؛✿؛••┅┄
💠افکارتان را آزاد کنید
اگر افکار یک ملتی وابستگی به قدرت بزرگی باشد تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند ، عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگی به قدرت های بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما می توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست.
#صحیفه_امام
صحیفه نور،جلد 14،صفحه 194
بیانات امام خمینی(ره) در جمع پرسنل صنایع نظامی کشور و اعضای مکتب الزهرای یزد
مورخ : 1360/01/31
@Sahifeh_noor
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
#نقل_قول #سخنرانی
#امام_خمینی
┄┅••؛✿؛••┅┄
💢 غربزدگی؛ اسفناکترین نوع وابستگی
ما در فکر و در اندیشه و در روح وابسته شدیم. این وابستگی بسیار اسفناک است. وابستگی نظامی را با یک روز یا یک ماه می شود رفعش کرد، بیرونشان کرد، وابستگی اقتصادی قابل جبران است، زود می شود جبران کرد. اما وابستگی روحی و انسانی است که بسیار مشکل است...
#استقلال
کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
#اخبار
┄┅••؛✿؛••┅┄
خردکشی، خودکشی است
مرتجعان و فرصتطلبان کمر به قتل تفکر در ایران بستهاند. چگونه باید در برابر این «ارتجاع مُشدّد» ایستاد؟
#سرمقاله
#نقد_اندیشه
🔺به زودی در کیوسکهای مطبوعاتی و کتابفروشیهای معتبر سراسر کشور
➕بها ۱۳۰ هزار تومان
۲۴۸ صفحه، چهار زبانه
شماره اول، تابستان ۱۴۰۲
© مجله تفکر انتقادی و ایدههای متضاد
️
🔺توئیتر
twitter.com/naghdeandisheh
🔺اینستا
instagram.com/naghdeandisheh
@naghdeandisheh
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
#اخبار
┄┅••؛✿؛••┅┄
توزیع سراسری مجله نقد اندیشه همراه «نقشه ایران فرهنگی»
تهران- خبرگزاری ایرنا- مجله «نقد اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری پیام فضلینژاد، با تصویری از دکتر سیدحسین نصر در روی جلد خود و متن گفتوگوی کامل این فیلسوف سنتگرا در برنامه توقیف شده شوکران منتشر و توزیع شده است.
به گزارش ایرنا؛ نخستین شماره این مجله شامل ضمیمهای ویژه با عنوان «نقشه ایران فرهنگی» است که به صورت A۳ در ابتدای مجله قرار گرفته و برای نخستین بار هویت ایرانی را در چهار محدوده جغرافیاییِ نوروز، زبانهای ایرانی، مرزهای طبیعی و ایران کهن ترسیم کرده است.
شماره اول نقد اندیشه که عنوان «مجله تفکر انتقادی و ایدههای متضاد» را برای خود برگزیده است، در ۲۴۸ صفحه همراه ۱۷ گفتگوی اختصاصی با متفکران داخلی و خارجی، ۲ میزگرد و ۴۰ مقاله درباب مهمترین مسائل فکری ایران و جهان، از این هفته با قیمت ۱۳۰ هزار تومان در کیوسکهای مطبوعاتی و کتابفروشیهای معتبر قابل تهیه است.
🔺متن کامل خبر
https://www.irna.ir/news/85157550
➕اینستا
instagram.com/naghdeandisheh
➕توییتر
twitter.com/naghdeandisheh
@naghdeandisheh
═══.🍃.════════
@andishe_azadandishi
════════.🍂.═══
✦ #فیش
👤 #حضرت_آقا
┄┅••؛✿؛••┅┄
🗂 کلمات کلیدی این فیش:
#آزادی_عقیده
#اکراه_و_اجبار_در_دین
#جهاد
#لا_اکراه_فی_الدین
#تحمیل_فکر_و_اندیشه
#رفع_موانع_هدایت
🔗 منبع:کتابچه: ترجمه تفصیلی آیةالکرسی/ سخنرانی آیتالله خامنهای مشهد مقدس ۱۳۵۲ / ص ۳۷
┄┅••؛••┅┄
آیه دوم [از مجموعه سه آیه آیةالکرسی] «لااکراه فی الدّین» (بقره / ۲۵۶) آنچه آیین ماست، با اکراه همراه نیست.
ما به زور فکرمان را نمیخواهیم به جهان تحمیل کنیم. بله، اگر چنانچه دستی بیاید تا جلوی زبان قرآن ما را بگیرد، قطعش میکنیم. اگر مشتی بلند شود تا بر سر خوانندهی قرآن کوبیده شود، مشتش را باز میکنیم. اگر کسی پردهای و حجابی درمقابل آیین اسلام و قرآن بکِشد، ما آن پرده را میدَریم.
مسلمانان صدرِ اول، زبانشان این بود - که از قرآن آموخته بودند - اقدام میکنیم برای اینکه مزاحمانِ هدایت را از بین ببریم؛ اما به اکراه و جبر، فکرمان را به کسی ارائه نمیدهیم. هر کس دید و خواست و پسندید، بردارد؛ اگر هم نپسندید، از نظام ما و از بهرههای جامعهی ما برخوردار باشد؛ اشکالی ندارد. در جامعهی نبوی و علوی و توحیدی، یهود و نصاری هم خوب زندگی میکنند.
یک وقتی این را شاید خوانده باشم برایتان، این قطعه از تاریخ را که حال اشاره فقط میکنم، وقتی که بیتالمقدس را و شهر حُمص را که در حدود شامات است، مسلمانان فتح کردند در سالهای اول بعد از پیغمبر - با اینکه میدانید در آنجا مسئله، مسئلهی امیرالمومنین صلوات الله علیه و رسول اکرم نبود - آنهایی که عامل کار بودند، آنها را ما با رکن کامل نمیبینیم، صدرصد نبودند؛ مردمان ناقص، احیانا بعضی مغرض. در عینِحال همان صورت اسلام که آنجا رفته بود، وقتی که رفتند آنجا از مردم مالیاتی گرفتند و پولی به صندوق بیتالمال داده شد از طرفِ مردم آنجا.
بعد از مدتی امپراتور حمله کرد. بعد از مدت موقتی مسلمانان خواستند شهر را خالی کنند. وقتی خواستند شهر را خالی کنند، مردم را صدا زدند، گفتند که آقایان شما تاکنون به ما پول دادید به عنوان مالیات - مالیات سرانه، اصطلاحا جزیه - بیایید پولهایتان را پس بگیرید.
ایبابا! هرگز دولتی را ما ندیدیم، نشنیدیم که بعداز آنی که مالیت را گرفت، بخواد پس بدهد به مردم. چرا پس میدهید؟
گفتند: ما این مالیات را از شما گرفته بودیم که دفاع کنیم از شما. ما در مقابل قدرت ظالم و غاشم [ستمگر و غاصب] امپراتور، متعهد بودیم از شما دفاع کنیم و این مالیات را هم شما به عنوا کمک به تجهیزات نظامی و غیرذلک به ما دادید؛ حالا که نمیتوانیم دفاع کنیم، این مالیاتتان.
بعد مردم، رو کردند به اینها، گفتند که لَعَدلُکم و وِلایَتُکم احَبُّ الینا مِمّا کُنّا فیه، گفتند این عدالت شما و حکومت شما بر ما، برای ما خیلی محبوبتر است از حکومت امپراتور.
...
اینها اینقدر از عدل اسلام لذت برده بودند که آمدند قسم خوردند بر تورات، سوگند به تورات که ما شما را رها نمیکنیم، امپراتور را بگیریم. اگر امپراتور بیاید، ما هم میآییم کنار شما، با امپراتور میجنگیم. رعایای امپراتور اینطور حرفی زدند. از نظام اسلامی برخوردار بشوند، امّا مجبورشان نمیکنیم که فکر اسلامی را بپذیرند.
آن وقتی شمشیر در کار بود که دستها، پردهها را جلوی چشم گرفته بودند، نمیگذاشتند حرفهای حق به گوش جهانیان برسد؛ اما بعد از آنی که رشد و غَیّ [گمراهی]، هدایت و ضلالت، راه راست و راه چالهچوله و ناهموار از یکدیگر جدا شدند، مردم فهمیدند اسلام چه چیز خوبی است، فهمیدند برکت خداست، فهمیدن که برای زندگی شیرین و لذتبخش است، دیگر اکراه و اجباری در میان نیست. «لا اکراه فی الدّین» در دین اکراه و اجباری نیست، «قد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیّ» آشکار شده است راه راست از راه گمرهی.
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم
┄┅••؛✿؛••┅┄
✤ آرزوی دست نیافتی بشر؛ آزادی مطلق
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══
#یادداشت
✦ آزادی عقیده در آیةالکرسی
┄┅••؛✿؛••┅┄
🔰 برداشتی آزاد از فرمایش #حضرت_آقا در ترجمهی تفصیلی آیة الکرسی
دومین آیه از مجموعهٔ سه آیه معروف به آیة الکرسی، در خصوص آزادی به خصوص آزادی عقیده و آیین است. «لااکراه فی الدّین» (بقره / ۲۵۶) آنچه آیین ماست، با اکراه همراه نیست. به زور و اجبار اعتقادات و تفکر خود را به جهان و جهانیان تحمیل نمیکنیم. معمولا به این بند از آیه بسیار تمسک شده است به خصوص از جانب روشنفکران، چه دینی و حتی غیردینی. امّا در نگاه نخست به نظر میرسد این فرمایش قرآن کریم با دستورات و آیات مربوط به قتال و جهاد با کفّار سازگاری ندارد؛ پناه بر خدا از این که بخواهیم مدعی ناسازگاری میان آیات قرآن که تماما حق است، شویم؛ قرآن تماما حق است و تمام اجزاء این حقیقت یکپارچه حق، باهمدیگر سازگار هستند؛ امّا منظور از این ناسازگاری، آن فهم ناقصی است که از آیه وجود دارد. و مقصود از این یادداشت توضیح و اصلاح این فهم ناقص از آیه میباشد.
سوالی که از متمسکین به این بخش از آیه داریم این است که ادامه آیه را چرا توجه نمیکنند؟ چرا آیه را کامل نگاه نمیکنند؟ بله هیچ اجباری در پذیرش آیین و دین ما نیست و اساسا آیین و دین ما همراه با اکراه نیست و این را هم به خاطر فشارهای امثال شما و حقوق جهانی بشر و ... نمیگوییم که اساسا معتقدیم این نفهته در دین ماست و آزادی را از پرتوهای توحید میدانیم؛ امّا شما که قصد تمسک به این فقره را دارید، چرا ادامهی آیه را نمیخوانید؟
صورت کامل آیه از این قرار است: « لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ »
«لا اکراه فی الدّین» در دین اکراه و اجباری نیست، «قد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیّ» آشکار شده است راه راست از راه گمراهی.
اینکه در ادامه «عدم اکراه در دین» بلافاصله گفته شده است، «راه راست و گمراهی آشکار» شده است؛ این علت عدم اکراه را بیان میکند؛ چرا اجبار و زور و فشاری همراه آیین و در پذیرش دین ما نیست؟ چون راه راست از راه گمراهی آشکار شده است و مانند روز واضح شده است که راه راست کدام است و گمراهی کدام است؛ لذا این آیه کریمه اساسا نه تنها منافی تبلیغ دین و تبیین نیست، که اساسا مؤید آن است. و در وزان تبلیغ، به جهاد اهمیت میدهد.
اساسا جهاد اسلامی برای برطرف کردن و برداشتن موانع هدایت است؛ که عبارتند از طواغیت و رهبان زمانه که مانع رسیدن هدایت به مردم هستند؛ مانع این آشکار شدن راه راست و راه گمراهی هستند؛ اساسا جهاد اسلامی و قِتال مقدس اسلامی برای آزادی و آزاداندیشی است؛ برای آزادی بخشی است؛ در جامعهای که سردمداران کفر مانع تبین راه رشد هستند؛ مانع خوانده شدن قرآن هستند، مانع رسیدن حق به عموم جامعه هستند، با این افراد با زور و با شمشیر مقابله خواهیم کرد؛ ما برای رسیدن حق به گوش مردم و روشنشدن راه راست برای مردم، جانمان را هم میدهیم و به آن افتخار میکنیم، و این را برای خود سعادت میدانیم که در راه رسیدن عموم جامعه به آزاداندیشی و رها کردن مردم از بندها، کشته شویم و جان دهیم؛ بله اگر دستی مانع رسیدن سخنان قرآن به مردم بشود، مانع خواندن قرآن بشود، آن دست را قلم میکنیم، اگر حجابی در برابر حق و حقیقت به وجود بیاورند، با افتخار آن را میدریم، اگر مشتی بخواهد بر سر خوانندهی قرآن زده شود، آن دست را قطع میکنیم، برای بر طرف کردن مزاحمان هدایت همیشه آماده و شمشیر به دست هستیم و این را نه تنها در تنافی با آزادی و آزاداندیشی نمیبینیم بلکه عین آزاداندیشی است و رقم زدن آن را در جامعه تکلیف خود میدانیم.
و از این باب است که این روزها که درگیریها و قتال تا حدودی به جبههی نرم و فرهنگی کشیده شده است، جهاد تبیین اهمیت ویژه مییابد؛ درگیری و قتال مستقیم تبیین برای تکتک مسلمانان واجب است، همانگونه که جهاد شمشیر بود؛ چرا که اینروزها کمتر با شمشیر مانع تبین رشد از غی / آشکار کردن راه راست از گمراهی، میشوند؛ بلکه با رسانههایی انحصاری مانع این تبیین میشوند؛ و البته در این مقام هم هیچ ابایی از دست به شمشیر شدن نداریم چرا که «الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی السَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْفِ».
✍️حامدخواجه
═══.🍃.═════════
@andishe_azadandishi
═════════.🍂.═══