eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
546 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
تواتر حدیث غدیر در نگاه طبری و ذهبی 🔹 شمس الدین ذهنی در «سیر اعلام النبلاء» از تواتر غدیر می‌گوید: 🔸محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیرخم را در چهار جلد جمع‌آوری کرده است که من قسمتی از آن را دیدم و از گستردگی روایات آن شگفت‌زده شدم و یقین کردم که این اتفاق افتاده است. 🔺دیدگاه طبری برای برخی بسیار سنگین بود تا جایی که طبری را دارای گرایشات شیعی دانسته‌اند. لکن ذهبی در ادامه کلام خود این دیدگاه را رد می‌کند و معتقد است او با وجود آنکه شیعه نبوده است، تواتر حدیث غدیر را گزارش کرده است. 📚 متن این گزارش را از اینجا دنبال کنید. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
تواتر حدیث غدیر از نگاه ابن حجر عسقلانی 🔹ابن حجر عسقلانی که از رجال‌پژوهان برجسته اهل سنت است، درباره حدیث غدیر می‌نویسد: 🔸حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» را ترمذی و نسائی نقل کرده‌اند. این حدیث حقیقتا سند‌های بسیاری دارد که همه آن‌ها را ابن عقده در کتابی مستقل گردآوری کرده است و بسیاری از سند‌های آن صحیح و یا خوب هستند. متن ابن حجر را از اینجا دنبال کنید. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
دموکراسی خیالی در برابر انتخابات! 🔹 عده‌ای از مشارکت مردم در امورات کشور و دموکراسی می‌گویند ولی هیچ سازوکار مشخصی برای حضور مردم ارائه نمی‌دهند. 🔸به همین دلیل، دموکراسی خیالی آن‌ها حتی گاهی انتخابات را هم تحریم می‌کند! 📌در حالی که انتخابات، مترقی‌ترین سازوکار برای ایفای نقش مردم در جامعه است. 🔺 انتخابات مظهر عینی و واقعی مردمسالاری است. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
اسلام 1400 سال پیش! 📌در نسبت دین و دنیای جدید و نیز اسلام و نیازهای زمان، باید توجه داشت که اسلام برای دعوت به چه چیزی آمده است؟ آیا آنچه اسلام بدان دعوت می‌کند از یکتاپرستی فکری و عملی، عدالت محوری، انسانیت و... زمان‌دار و تاریخ‌مندی است؟! اگر بتوان برای این آرمان‌ها تاریخ انقضا تصویر کرد، می‌توان گفت اسلام 1400 سال پیش برای امروز بشر کارآمد نیست. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
دین گذشته و جهان متفاوتِ کنونی؟! 🔹 این درست است که بین انسان شهرنشین امروزی با انسان عصر حجر، تفاوت از زمین تا آسمان است؛ اما هیچ یک از این تفاوت‌ها در سرشت و فطرت انسان نفوذ نکرده و فطری او نیست، بلکه از امور عرضی است. 🔺 از حیث انسان بودن و فطرت انسانی و نیازهای فطری [مثل عدالت طلبی] مخصوصا آن دسته از نیازها که به روح او باز می‌گردد و جنبه معنوی دارد، هیچ تغییر و تبدلی صورت نپذیرفته است. 📚سید قطب، التطور و الثبات فی الحیاة البشریة، ص 85 - 95 (به نقل از نقد مبانی تاریخ‌مندی قرآن، نوشته محمد عرب صالحی) 📌این دیدگاه از جمله نظریاتی است که در مقابل تاریخ‌مندی انسان و تاریخ‌مندی دین قرار می‌گیرد. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
چرا باید برای انتخابات تلاش کنیم؟ 📌زیرا تصمیمات حاکمیتی تأثیرات عمیق و جدی را در بلندمدت بر زندگی افراد جامعه میگذارد. 🔹جدا از اینکه به چه کسی رأی بدهیم، سیاست و حکمرانی در چگونگی زیست همه ما اثرگذار است. پس کنش‌گر باشید... 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
🔹جالب است که که ارتباط دین و سیاست را بر نمی‌تابد، همواره در فضای سیاسی اعم از و... میخواهد اثرگذار باشد. 🔸دلیلش هم آن است که به نقش سیاست و حکمرانی بر زندگی انسان واقف است. ⁉️حال سوال این است که اگر واقعا عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تا این اندازه مهم است، چگونه دین الهی مخصوصا آخرین دین با ادعای جامعیت و پاسخگویی به نیازهای بشر و تأمین سعادت انسان، نباید و نمی‌تواند با سیاست ارتباط داشته باشد؟! 🔺مگر سیاست در زندگی و سعادت افراد موثر نیست؟! 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
کدام قرآن؟ 🔹تأکید پیامبر (ص) در حدیث ثقلین بر همراهی و همگامی قرآن و عترت برای چیست؟ ⁉️چرا پیامبر (ص) می‌گوید «من در میان شما قرآن و عترت (خانواده‌ام) را باقی می‌گذارم و کسی که همراه هر دوی آن‌ها باشد گمراه نمی‌شود»؟ 🔸ما معمولا این حدیث را از جانب عترت تفسیر می‌کنیم و میگوییم باید به سراغ اهل بیت (ع) که در جای خود درست است ▪️ولی یک نکته را کمتر مانور می‌دهیم 🔺اینکه پس قرآن به تنهایی برای ما کافی نیست؟! ❗️پاسخ منفی است 📍شاید علتش آن باشد که قرآن به تنهایی ممکن است بر سر نیزه هم برود. 🔸شاید بدان جهت است که قرآن به تنهایی ممکن است برای اهداف سیاسی نادرست نیز خوانده شود! 🔹شاید بدان جهت است که خوانش قرآن توسط همه فرقه‌ها و حزب‌ها انجام می‌شود؛ ولی همه آن‌ها درست نمی‌گویند! بلکه فقط یک فرقه نجات بخش (ناجیه) است! ▪️شاید پیامبر خواسته به ما بفهماند که گاهی با قرآن، سر از تن قرآن جدا می‌کنند! 📌شاید حدیث ثقلین می‌خواهد بفهماند هر کسی که قرآن خواند، لزوما درست نمی‌گوید. ✅ خوانش او را باید با عترت و ولایت تطبیق داد تا عیارش سنجیده شود....پ 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
خدا به چه کسی رأی می‌دهد؟ 🔹 در گفتمان سکولاریزم، خدا واجد شرایط رأی دادن نیست (شاید حتی سنش به سن قانونی نرسیده و عقلش کامل نشده؛ لذا نمی‌تواند درست تصمیم‌گیری کند) 🔸به همین دلیل برایش فرقی نمی‌کند چه کسی روی کار بیاید 📌ولی در گفتمان اسلامی، خدا رأی دارد 🔹 خدا به برنامه‌های عدالت‌محور رأی می‌دهد 🔺خدا به جنگنده بودن برای خدمت رأی می‌دهد ▪️جالب است که خدا حتی کمپین نه به غرب‌گرایی هم راه انداخته است و همه را به آن دعوت می‌کند غربی که مدت‌هاست منفعت‌گرایی را جایگزین عدالت و انسانیت کرده (نمونه: غزه) 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
به خدا حواله ندهیم! 🔹 فکر نکنید که خدا الان در ستادهای انتخاباتی است و خودش کارها را ردیف می‌کند 🔸فکر نکنید که به فرشتگانش دستور داده که چه کسی از صندوق بیرون بیاید 🔺 لطفا کم‌کاری خود در تعیین سرنوشت‌مان را به خدا حواله ندهیم ▪️اتفاقا خدا پشت پنجره اتاقش ایستاده و در حال نوشیدن چای است! در کمال آرامش... 🔺 نه در ستادهای انتخاباتی!!! 🔸اگرچه از اتاقش، در حال مدیریت هستی است ولی برای کمنش‌گری من و شما هم سهمی قائل شده است 🔹اصلا بخشی از مدیریتش، وابسته به کنش‌گری ماست. 📌پس لطفا تنبلی خودمان را به خدا حواله ندهیم 📍طوری نشود که بعد از چهار یا هشت سال بگوییم: چرا چنین شد؟ بعد خودمان پاسخ بدهیم که خدا خواست! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هر رأی خاموش، رسیدن به بلوغ کامل سیاسی را کُند می‌کند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
به مناسبت انتخابات 🔹برای اینکه بتواند مردم را از مشارکت بازدارد یا اینکه به شخص مناسبی رأی ندهند، نوشت: 🔺بپذیریم که هیچ پادشاه و حاکمی در تاریخ از سوی خدا برگزیده نشده است و این حاکمان بوده اند که برای کسب مشروعیت و توجیه اعمالشان خود را نماینده خدا بر روی زمین معرفی کرده اند. 📌نوشتم: پس سلیمان نبی چه بود؟ پس چرا پیامبر اسلام (ص) دستورهای حاکمیتی می‌داد؟ ❗️هیچ برای گفتن نداشت.... 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
به مناسبت انتخابات (2) 🔹بپذیریم جامعه یعنی همه ما با هم 🔸نباید تمام بدبختی‌ها و مشکلات جامعه را به پای دیگران بنویسیم 🔺نباید با این تکنیک از مسئولیت خود نسبت به اصلاح جامعه شانه خالی کنیم 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
استاد داوری اردکانی و انتخابات! 🔹استاد داوری اردکانی در مواضعی فرمودند زأی به یک کاندیدا، ایران را از ورطه نابودی نجات می‌دهد چراکه این شخصیت گرفتار سودا و اوهام بیهوده نیست و ایران را از خطر تباهی حفظ می کند.(مضمون) 🔸این عبارات هم برای شاگردان وی و هم برای دیگران می‌توان تعجب‌آور باشد 🔺بلکه حتی برخی گمان کرده‌اند که اساساً این متن برخاسته از اندیشه‌های خود استاد داوری نباشد! ▪️سببش هم این است که استاد داوری کسی است که همواره به تفکر دعوت می‌کرده است او منادی تفکر است ▪️کسی که ایده و تفکر داشته باشد، کمتر به دیگران می‌تازد 🔺کمتر افکار دیگران را بیهوده می‌نامد؛ حتی اگر افکارش را نپسندد 🔸ولی چه شده که اینجا به جای دفاع از تئوری‌ کاندیدای مورد نظر خود، اقدام به می‌کنند؟! مشخص نیست! 📌این سیره اهل فکر و اندیشه نیست 🔹شجاعت علمی در دفاع از تئوری‌ها، شاخصه اندیشمندان است. 🔸اتفاقا رقیب‌هراسی در جایی رخ می‌دهد که کاندیدای ما برنامه نداشته باشد! ▪️واقعا مشخص نیست شاید خود دکتر داوری این متن را ننوشته باشد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ارسالی از طرف مخاطبان اندیشه رضوان ✔️ دکتر رضا داوری اردکانی نوشته است: انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه را با هیچ انتخاباتی قیاس نباید کرد... اکنون رأی می‌دهیم که آیا ایران بماند و بکوشد بعضی دردهای مهلکی را که دچارش شده است درمان کند یا به راه وخیم تر شدن آن دردها و گرفتاریها و افتادن در ورطه های خطرناک جنگ و ویرانی برود. البته به دکتر پزشکیان از این جهت باید رأی داد که او شایستگی‌های بسیار دارد و به آن‌چه می گوید عمل می کند... وجه مهم‌تر قضیه این است که رأی دادن به او رأی دادن به بقای ایران است. او گرفتار سوداها و اوهام بیهوده‌ای که ایران را به سوی ورطه های خطر و تباهی می‌برد، نیست. [با تلخیص] ➖ پی‌نوشت: از عجائب ایران دفاع فیلسوف غرب‌ستیز از دولت‌های غرب‌گراست! دوستان اهل فلسفه نکات نغز را دریابند! شاید بگویند دکتر داوری نگران تحجری است که شاید با قدرت‌گرفتن جلیلی به صحنه آید. نخیر! این چه اندیشه‌ی فلسفی است که تحجر را در می‌یابد اما پروپاگاندای پوپولیستی غرب‌گرایان را نه؟ این موضع‌گیری‌های سیاسی ریشه در ذات اندیشه‌ی ایشان دارد. توضیح‌اش بماند برای بعد. ایشان دوره روحانی هم از وی حمایت کرده بود. البته پاسخ‌گویی در خصوص اقدامات مخرب دولت روحانی ازیشان دیده نشد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ارسالی از طرف مخاطبان اندیشه رضوان 2 سالها متعلمانه و منتقدانه به دنبال دکتر داوری بودم در کتابم (۱۳۹۶) اهمیت او را گفتم و عملش را نقد کردم: https://eitaa.com/rezakarimi/1014 از یک استاد عزیز خواستم نسخه‌ای از آن را به دست ایشان برساند. چند وقت بعد شنیدم که یکی از شیفتگان دکترداوری که عنوان کتاب را کنایه می‌دانست، مانع این کار شده است! وقتی داوری احساس شکست‌خوردگی کرد در قالب یک سوال از یکی از شارحان شیفته او، یادداشتش را توضیح دادم و نقد کردم: https://eitaa.com/rezakarimi/1051 سخن سال‌های اخیر استاد درباره ضرورت توسعه با نقد تجدد تناسب دارد. ولی فکر می‌کنم گاهی این ضرورت‌گویی موجب تسلیم شده است و موضع‌گیری هایی از ایشان دیده شده که با داوری متفکر تناسب ندارد. شاخص این موضع‌گیری‌ها پیامش درباره برجام بود. پیام انتخاباتی‌اش هم همین وضع را دارد. اعتقادم این است که تفکیک اندیشه و مواضع او کافی نیست و باید او را نقد کرد. او گرچه معلم تاریخ جدایی نظر از عمل است اما خودش هم به این جدایی مبتلاست و در بعضی پیامهایش برای اشخاص و حوادث، رد اندیشه‌اش کمرنگ است یا به کلی پاک شده است. داوری همیشه فیلسوفانه و متفکرانه موضع نمی‌گیرد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
مقتل جامع سیدالشهداء (ع) 🔹اثر حاضر حاصل پژوهش جمعی از اساتید و پژوهشگران تاریخ اسلام با مدیریت مهدی پیشوایی است . 🔸این کتاب به تنهایی توانسته است تراز کتاب‌های علمی مربوط به حوزه تاریخ قیام امام حسین (ع) را تغییر دهد. 🔺مهم‌ترین شاخصه این کتاب، بررسی علمی اتفاقات پیرامون واقعه کربلاست. ▪️این کتاب با استفاده از روش‌های دقیق تاریخ‌پژوهی، به نقد و بررسی گزارش‌های مختلف از واقعه کربلا می‌پردازد. 🔹به همین دلیل در مطالب خود از مشهورات عمومی جانبداری نمی‌کند بلکه دغدغه نویسندگان، اعتبارسنجی دقیق گزارش‌های تاریخی در این زمینه است. 📌این کتاب حقیقتا یک کتاب علمی است.... 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
آیا مسلم بن عقیل در صدد ترور ابن زیاد بوده است؟ 🔹گزارش‌های مختلفی از همکاری سی‌نفره مسلم با هانی و دیگران برای ترور ابن زیاد نقل می‌شود. 🔹در این گزارش‌ها مسلم به دلایلی (نقل‌ها متفاوت است) از ترور منصرف می‌شود. ❗️ولی به نظر می‌رسد این گزارش‌ها ساختگی باشند! 🔸چراکه طرح‌ریزی ترور با سی نفر، چندان معقول نمی‌آید بلکه فعالیت‌های نظامی و امنیتی در حالت خفقان بایستی در مخفیانه‌ترین حالت باشد. 🔸علاوه بر اینکه تصمیم بر ترور با انصراف ناگهانی از آن چندان سازگار نیست. 📌به نظر می‌رسد این گونه اخبار از جانب بنی‌امیه و خود ابن‌زیاد ساخته شده باشند برای اینکه بتوانند بهانه‌ای برای حذف و شهادت مسلم بن عقیل فراهم کرده باشند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
کربلا از نگاه پراگماتیسم! 🔹کربلا جریانی بر مدار عبودیت و (ظلم‌ستیزی) است. 🔸به همین دلیل کربلا برای و پست‌مدرن بی‌معناست! 🔺کربلا برای هیچ درسی ندارد! ▪️چراکه اساساً صرفه و منفعتی ندارد! 📌در اتمسفر مدرن و پست‌مدرن هر جا کربلای سودآور پیدا کردید، آنجا میتوانید اقدام کنید! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
زهد و تقوا در کربلا.... 🔹کربلا نشان داد، ظلم‌ستیزی در پرتو زهد و عبودیت به اوج خود می‌رسد 🔸خیلی‌ها در کربلا بودند که حسین بن علی (ع) را می‌شناختند ولی با او همراه نشدند 🔺هر کدام به نوعی در دنیای خویش اسیر شده بودند! ▪️یکی از بدهکاری‌هایش می‌گفت و دیگر غم نان داشت و آن یکی از ابن‌زیاد ترسیده بود! ❗️تنها کسی می‌تواند در کنار حسین بن‌علی (ع) باشد که اهل زهد و تقوا باشد.... 🔺بدون آن‌ها، عدالت فقط لقلقه زبان باشد. اساساً شرط دولت اسلامی و اصلاح جامعه بر محور عدالت، زهد و تقوای کنش‌گران و حاکمان است. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
مارکس و چالشِ کربلا! 🔹کارل مارکس معتقد بود: «این انسان است که مذهب را می‌آفریند. ... دین افیون توده‌هاست. مذهب به مثابه خوشبختی تخیلی مردم است و از بین بردنش به مثابه مطالبهٔ خوشبختی واقعی آن هاست.» 🔺البته که باید به او حق دارد؛ چراکه آنچه در زمانه او رخ داده بود، چاپیدن مردم با دین و مذهب بود. دین و مذهبی که خروجی‌اش ظلم‌پذیری بود! 📌ولی به نظر می‌رسد مارکس از کربلا نشنیده بود! و الا چنین بی‌مهابا درباره دین و مذهب سخن نمی‌گفت؛ با این کلیت و شمولیت! ▪️کربلا نشان داد که اتفاقا در اسلام، ظلم‌ستیزی ازرش است نه ظلم‌پذیری... ❗️اتفاقا اسلام آمد برای رشد، پیشرفت و عدالت؛ نه آنچه مارکس گمان می‌کرد... 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
علم امام (ع) به شهادت ⁉️ یکی از چالش‌هایی که نسبت به واقعه کربلا وجود دارد آن است که حضرت به شهادت خویش و عاقبت قیام آگاه بودند یا نه؟ 🔹در این زمینه سخنان مختلفی نیز وجود دارد که بخش مهمی از آن، مسئله را در امتداد طرح می‌کنند 🔸ولی به نظر می‌رسد این تصور که امام از شهادت خویش آگاه نبودند، نادرست باشد 🔺نه به این دلیل که امام علم لدنی دارد؛ بلکه به خاطر اینکه برای آگاهی از شهادت، تنها یک تحلیل عادی از شرایط زمانه کافی بود! ▪️اتفاقا همینکه عده‌ای می‌آیند و در صدد منصرف کردن امام (ع) از حرکت و قیام هستند، نشان می‌دهد که فضای تقابل بین امام و یزید به وضوح منجر به درگیری نظامی و شهادت می‌شد. 🔺حتی بدون علم امام، همه تحلیل‌گران می‌دانستند. 📌تنها تفاوت عمق نگاه و افق بینش امام (ع) بود. 🔸 دیگر تحلیل‌گران شهادت حسین بن علی (ع) را نقطه پایان قیام می‌دانستند 🔹ولی عمق نگاه امام که در گستره تاریخ و در افق تمدن به دنبال اصلاح می‌گشت، شهادت را ابتدای حرکت می‌دانست! 🔺بر این اساس و در این مقیاس، دیگر حرکت امام انتحار، خودکشی و وقوع در هلاکت نبود، چراکه شروع جهادی اصلاح‌گر و حیات‌بخش بود! 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official