eitaa logo
اندیشه رضوان
1.8هزار دنبال‌کننده
672 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
اربعین و عبور از دنیای مدرن 🔹موسی نجفی (رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی): 📌 مهمترین ویژگی آن است که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. (ع) 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
آیا علم می‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ 🔹کتابی از دکتر مهدی گلشنی که در پی بیان زمینه های مشترک علم و دین از زبان داشمندان تراز اول جهان معاصر است. 🔸این کتاب در صدد بررسی این مسئله است که آیا رشد علم به ویژه علم طبیعی می‌تواند جای دین و گزاره‌های دینی را بگیرد؟ 🔺به عبارت دیگر، آیا هرچه علم بزرگ‌تر و رشدیافته‌تر شود، بشر از دین بی‌نیاز می‌شود؟ 📌دکتر گلشنی در این کتاب به بررسی اندیشه‌های 62 اندیشمند پرداخته است و مباحثی از قبیل رابطه علم و دین و تعارض میان ‌آن‌ها را کاویده است. معرفی تفصیلی کتاب آشنایی با برخی دیگر از آثار دکتر گلشنی 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
👆👆👆👆 برشی از کتاب آیا علم می‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ بعد از دکارت هایز وجود را به جهان مادی محدود کرد و منکر این شد که نیروی فوق مادی بتواند بر جهان مادی اثر بگذارد. گالیله که خدا باور بود. جهان را متشکل از ذراتی در نظر گرفت که دو خاصیت اولیه دارند جرم و سرعت گالیله بین اعتقادات دینی و عقاید علمی خود هیچ تعارضی نمیدید چرا که خدا هم مؤلف کتاب طبیعت است و هم مؤلف کتاب مقدس؛ ولی نقش کتاب مقدس این است که به رشد معنوی و اخلاقی انسانها کمک کند. کتاب مقدس حقایق علمی به ما نمی دهد. به قول گالیله خدا به ما حواس و عقل داده است. او از ما نمی خواهد حواس و عقل را در موضوعات فیزیکی که با تجارب مستقیم با برهان های الزام آور در مقابل چشم و مغزمان قرار می گیرد، انکار کنیم. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
👆👆👆👆 برشی از کتاب آیا علم می‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ به بیان نیوتون این نظام زیبای خورشید و سیارات و ستاره های دنباله دار فقط می تواند از هدایت و حاکمیت یک موجود هوشمند و توانا نشأت بگیرد. این پیشروان صریحاً اظهار میکردند که انگیزه آنها برای کار علمی، دسترسی به صنع شگفت انگیز خداوند است و به قول لایب نیتس به ویژه در علوم است.... که ما عجایب خداوند قدرت او حکمت و خوبی او را می بینیم. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
تجربه نزدیک به مرگ؛ مسئله‌ی نوین میان‌رشته‌ای 🔹تجربه نزدیک به مرگ، از مسائل نوپدید در جهان امروز است. اگرچه این رخداد در گذشته نیز بوده است ولی اندیشمندان و دانشمندان کمتر به آن به عنوان یک مسئله علمی و فلسفی توجه داشتند. در سالیان اخیر این مسئله، علاوه بر آنکه یک مسئله علمی برای دانش‌های مرتبط با حوزه پزشکی بوده است، به یک مسئله فلسفی تبدیل شده است؛ به ویژه که سنت فلسفه و عرفان اسلامی ظرفیت‌های بسیاری پیرامون مسائل این حوزه دارد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
هدایت شده از اندیشه رضوان
تجربه نزدیک به مرگ از منظر فلسفه و عرفان اسلامی؛ در گفتگو با حجة الاسلام دکتر پارسانیا 📌گفتگوی مجموعه اندیشه رضوان و کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ با دکتر پارسانیا را از اینجا بخوانید https://eitaa.com/ISP_NDE 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
مدرِک تجربیات نزدیک به مرگ برش‌هایی از گفتگو با حجة الاسلام دکتر پارسانیا: 🔹از منظر حکمت اسلامی، ادراک در بعد مجرد و متافیزیکی انسان رخ می‌دهد. 🔸این بعد هم میتواند از عالم ماده و به واسطه حس معلوماتش را دریافت کند و می‌تواند از غیب دریافت کند. 🔺شهود، رویای صادقه، مشاهدات واقعی و معتبر در مشاهدات نزدیک به مرگ از این قبیل هستند. ▪️البته این را باید توجه داشت که برخی از این مشاهدات و خواب‌ها هم صادق و معتبر نیستند. 📌این دو را نباید با هم خلط کرد و باید به شاخص‌های اعتبارسنجی آن توجه کرد. 🌱اندیشه رضوان در شبکه های اجتماعی @andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
مدرِک تجربیات نزدیک به مرگ برش‌هایی از گفتگو با حجة الاسلام دکتر پارسانیا: 🔹از منظر حکمت اسلامی، اد
یادداشتی به مناسبت کلام دکتر پارسانیا 📌پیش از هر چیز توصیه می شود متن مصاحبه، مطالعه شود تا کلام دکتر پارسانیا بهتر فهم شود‌. 🔹نکته مهم در این گفتار از استاد پارسانیا این است که محل ادراکات انسانی از منظر حکمت اسلامی، بعد متافیزیکی (نفس) اوست و اتفاقات مادی مغز، زمینه ساز هستند. 🔹 بنابراین برخی تبیین های مادی گرایانه و حسی در این زمینه دچار نارسایی و نقصان و گاه خطاست. 🔸لذا برخی نقدهای مادی‌گرایانه بر مشاهدات نزدیک به مرگ، از اساس منتفی است. ▪️برخی معتقدند مشاهدات انسان در هنگامه مرگ یا کما فعل و انفعالات شیمیایی مغز است نه اینکه مشاهدات واقعی باشد. 🔺البته اینکه در این هنگامه در مغز ممکن است فعل و انفعالاتی رخ دهد، شکی نیست. 🔺اینکه برخی از مشاهدات نیز ناشی از اتفاقات مغز است نیز قابل قبول است. 🔹به همین دلیل همه مشاهدات قابل استناد و معتبر نیستند و نیازمند شاخصه‌های اعتبارسنجی می‌باشیم 📌ولی اینکه بخواهیم همه این مشاهدات را غیرواقعی قلمداد کنیم نیز قابل قبول نیست. 🌱اندیشه رضوان در شبکه های اجتماعی @andishehrezvan_official
الحاد جدید یا شبه جدید؟ 🔹برخی معتقدند در الحاد جدید () افراد با استفاده از علم تجربی، دلیل‌هایی برای انکار وجود خدا دارند. 🔸برخلاف الحاد قدیم که افراد دلیلی برای انکار خدا نداشتند؛ بلکه بی‌دلیل بودند! ⁉️ولی آیا به راستی علم تجربی در جهان معاصر، توانسته است دلیلی برای انکار خدا ارائه دهد؟! ▪️اگر پاسخ مثبت باشد پس یعنی باید ماهیت روش‌شناختی و معرفت‌شناختی علم تجربی نسبت به گذشته تغییر کرده باشد ♦️چراکه علم تجربی در گذشته فقط می‌توانست درباره جهان فیزیکی نظر دهد و درباره متافیزیک ساکت بود ⁉️ولی به راستی علم تجربی امروز، می‌تواند درباره متافیزیک سخن بگوید و برای بی‌خدایی دلیل آورد؟! 🔺قطعا پاسخ منفی است چراکه علم تجربی چه در گذشته و چه امروز نمی‌تواند فراتر از دنیای مادی و فیزیکی سخنی بگوید 🔸نه می‌تواند چیزی را اثبات و نه می‌تواند انکار کند. 📌اینجاست که الحاد جدید، تنها یک واژه ژورنالیستی و شوی رسانه‌ای می‌شود. 🔹مانوری که خود را علمی می‌داند و مدعی نوآوری در تئوری پردازی برای است ولی در حقیقت آورده جدیدی جز آنچه در گذشته بوده نیاورده است 🔸اگرچه محتواهای علمی امروز مثل فیزیک و زیست شناسی متفاوت از گذشته است ولی فرایند استفاده از یافته‌های علمی برای اثبات خداناباوری، همان روش گذشته است. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
دین یا دیندار؟ اسلام یا مسلمان؟ 🔹جهانی آکنده از دین، به ویژه از نوع ابراهیمی آن، مانند خیابانی پر از تفنگهای پر و آمادۀ شلیک است، پس جای شگفتی نیست اگر این تفنگها روزی به کار گرفته شوند 🔸عبارت فوق از آتئیست مشهور، ریچارد داوکینز است. او این واژگان را چهار روز پس از حمله به برج‌های دوقولو در روزنامه گاردین نوشت. 🔺در عبارت او به راحتی می‌توان دید که چگونه رفتار نادرست دینداران را به پای دین می‌نویسد! ▪️در عبارت او می‌توان به وضوح دید که رفتار دینداران یکی از منابع مطالعاتی برای ارزیابی دین قلمداد شده است! 🔹این ادبیات در جامعه ایرانی ما نیز به وفور یافت می‌شود؛ گاه در ذیل دین و گاه در ذیل عناوین دیگر 🔸این همان چیزی است که امروزه ذهن خیلی از جوانان ما را نیز مشغول خود ساخته است. 🔺ولی باید توجه داشت که اگرچه این سخن نسبت به عرفان‌های نوظهور درست است ▪️اگرچه در معنویت‌های غیردینی، رفتار دینداران می‌تواند منبع مطالعاتی برای ارزیابی یک فرقه باشد ❗️ولی نسبت به ارزیابی اسلام چنین نیست 🔺اسلام منبع معرفتی مشخص دارد تا بر اساس آن بتوان اسلام را نقد و ارزیابی کرد 📌برای نقد اسلام اگر کسی مبانی اعتقادی یا عبارات قرآن را نقد کرد، می‌تواند ادعای نقد اسلام را داشته باشد ▪️نقد مسلمانان، نقد اسلام نیست. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
بازگشت به دین یا عبور از دین؟! 🔹نقدهایی که به رفتارهای دینداران وارد می‌شود دو گونه است: 🔸برخی به هدف بازگشت به دین نقد می‌کنند. 🔸برخی به هدف عبور از دین نقد می‌کنند. 🔺دسته اول نقد می‌کند تا دینداران را بیدار کند که مشکلات شما ناشی از آن است که اسمتان مسلمان است ولی به اسلام پشت کردید 🔺دسته دوم نقد می‌کند تا بیان کند که مشکلات شما از دینی است که اسمش را یدک می‌کشید! 📌طرفداران (تمدن نوین اسلامی) در زمره دسته اول هستند 📌باورمندان به نیز در زمره دسته دوم هستند. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official
ایدئولوژی و سکولاریسم 🔹یکی از چالش‌های جامعه‌شناسی دین با رویکردهای سکولاریستی، آن است که بخشی دین را در ذیل عنوان ایدئولوژی قرار می‌دهند 🔸آنها معتقدند ادیان گونه‌ای از ایدئولوژی هستند و دینداران نیز نیروهای ایدئولوژیک می‌باشند. 🔺از آنجا که ایدئولوژی‌ها جامعه را دچار بحران می‌کنند و محکوم هستند، پس دین و دینداری هم محکوم است. ▪️این تکنیک برای محکوم‌سازی دین و دینداری و گستره نفوذ دین است تا در پرتو آن سکولاریسم ترویج شود 🔺در واقع این تکنیک برای آن است که سکولاریسم خود را اندیشه‌ای غیرایدئولوژیک نشان دهد 🔹ولی به نظر می‌رسد مرور زمان خود سکولاریسم را به یک ایدئولوژی تبدیل کرده است. 📌ایدئولوژی که باورمندان آن به صورت جزم‌گرایانه از آن دفاع می‌کنند و با مخالفان به شدت مقابله می‌کنند! ❗️در حقیقت مرور زمان نشان داده است که دوگانه «یا ایدئولوژی یا سکولاریسم» غلط است. 📌سکولاریسم هم خودش یک ایدئولوژی است... 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official