eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
554 عکس
50 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
دین سیاسی یا سیاست دینی؟ 🔹تا کنون شنیده‌ایم که «از وقتی که دین با سیاست مخلوط شد، همه چیز خراب شد» 🔸جدا از اینکه اساساً این گزاره به چه دلیل گفته می‌شود؟ این سوال مطرح است که معنای این جمله چیست؟ 🔺به نظر می‌رسد این گزاره به دو معنا است: 1️⃣نخست آنکه چون سیاست به معنای نیرنگ‌بازی و فریب‌کاری است؛ لذا نباید دین را در آن دخیل کرد و الا دین هم آلوده می‌شود. (شبیه همان چیزی که دغدغه ماکیاولی بود و سابقا اشاره کردیم) ▪️ اینجاست که گفته می‌شود دین نباید سیاسی باشد و آلوده به فریبکاری شود. 2️⃣دوم آنکه سیاست به معنای مدیریت جامعه و ساختارهای آن است؛ ولی دین چون اساسا مربوط به معنویت و آخرت‌گرایی است، نباید در سیاست دخالت داشته باشد. این معنا، با دخالت دین در اصلاح جامعه مخالف است و همان تئوری است. این ایده که گاهی در بدنه عمومی جامعه رویت می‌شود، قابل پذیرش نیست زیرا درست است که دین نباید آلوده به فریبکاری سیاسی شود، ولی اساس سیاست باید مبتنی بر بایسته‌ها و اصول انسانی و دینی باشد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
از علم سکولار تا علم دینی 🔹 کتابی به قلم دکتر مهدی گلشنی، فیزیکدان ایرانی، فیلسوف علم و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف است. 📚کتابی که به شما می‌گوید همانطور که می‌توان با بینش مبتنی بر در تحقیقات علمی موفق بود، با بینش الهی نیز می‌توان موفق بود؛ اما تفاوت این دو گونه علم در دو جا ظاهر می‎شود: 1- به هنگام ساختن نظریات جهان شمول 2- در جهت گیری های کاربردی علم. 🔺علم دینی تحت تأثیر جهان‌بینی الهی است؛ جهان‌بینی که معتقد به هدفمندی جهان، حاکمیت خالق بر این جهان، محدود نبودن هستی به جهان مادی و... است. ولی علم سکولار چنین ویژگی‌هایی را ندارد لذا در قرائت خود از هستی و ارائه نظریات جهان‌شمول دچار چالش جدی است. 🔸در واقع اگرچه مواجهه کلیسا با علم مدرن مبتنی بر تضاد که آن هم برخاسته از مسیحیت تحریف شده بوده است ولی این مواجهه در اسلام به صورت دیگر رخ می‌دهد چراکه اساساً اسلام باوری به تضاد و تقابل علم و دین ندارد بلکه در موارد متعددی به علم‌آموزی تشویق می‌کند و حتی به آن ارزش می‌دهد و یافته‌های علمی نیز او را تأیید می‌کند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام| معرفی کتاب در سایت
مدرنیته؛ سکولاریسم و پلورالیسم 🔹 و دو شاخصه مهم از شاخصه‌های اصلی است. 🔸سکولاریسم می‌گوید: دین و ارزش‌های دینی نباید به عنوان شاخصه خوب و بد، حق وباطل و ... در زندگی بشر باشد. 🔸 پلورالیسم هم می‌گوید: بسیاری از تئوری‌ها می‌تواننند در عین‌حال برای زندگی بشر مناسب باشند و همه تئوری‌ها برای زندگی بشر باید به رسمیت شناخته شوند. (حتی فرقه‌های ضدانسانی) 🔺بر این اساس، تکثر شاخصه مهمی برای زندگی مدرن است؛ تکثری که نمی‌توان آن را به حق و باطل تقسیم کرد (به خاطر سکولاریسم) و همه آن‌ها را باید به رسمیت شناخت (به جهت پلورالیسم) 📌 در حقیقت مدرنیته به درستی می‌گوید که تئوری‌ها، ادیان، فرقه‌ها و نظریه‌ها متعدد و متکثر در جامعه بشری موجود هستند ولی اشکال آنجاست که آیا همه آن‌ها می‌توانند درست، کارآمد، مفید و در نهایت برای حیات بشر مفید باشند؟ آری؛ تئوری‌ها متکثر هستند ولی آیا همه آن‌ها از حقیقت بهره‌مند هستند؟ 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اگرچه بنیان فکری دکتر فاضلی از نگاه برخی متفکرین دچار چالش‌های جدی است ولی به هر صورت ایشان در محیطی علمی رشد کرده است. از اینرو مشخص نیست چرا ایشان به جای آنکه سخن دکتر پارسانیا را به صورت عالمانه نقد کند، به برچسب‌زنی و استفاده بی‌مهابا از واژگان منفی رو آورده است. مگر نه این است که حتی اگر اندیشه‌ای قابل پذیرش نباشد، بهترین راه برای ابطال آن گفتگوست نه برچسب زنی بی‌مهابا. مگر نه این است که « آنکه به منطق فکری خود اعتماد ندارد به گفتگو باوری ندارد» آیا واقعا داده‌های علوم انسانی و اسلامی و تولیدات علمی آن توسط اندیشمندان مختلف برای جنابعالی قابل مشاهده نبوده است؟! برفرض حتی اگر چنین باشد؛ چرا اگر گفته دکترپارسانیا را قبول ندارید و نیز مبانی علوم انسانی اسلامی را نمی‌پذیرید، به درستی آن را نقد نمی‌کنید! بدین جهت از همین تریبون صمیمانه از ایشان و دکتر پارسانیا برای گفتگوی بیشتر در این زمینه دعوت به عمل می‌آوریم و خود را موظف به رعایت اخلاق رسانه برای حفظ و نشر صادقانه اندیشه‌های این دو متفکر را اعلام می‌داریم. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا زندگی پس از زندگی ژورنالیستی و نامعتبر است؟! 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مسئله‌ای به نام انسان! 🔹 شاید بتوان گفت یکی از بنیادی‌ترین چالش‌ها و مسائل بشریت، شناخت خود انسان است. 🔸 اگر انسان را موجودی بدون قوه عاقله و نیازهای معنوی و ابعاد روحی بدانیم و آن را نهایتا به یک حیوان تنزل دهیم و در درجه دیگر حیوانات بدانیم، تمام ساختارهای تمدنی از نظام قوانین، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... باید بر محور نیازها و مختصات مادی و حیوانی باشد. 🔺 ولی اگر انسان را امری فراتر از حیوانیت بدانیم، ساختارهای تمدن بشری متفاوت خواهد بود. 📌 ولی به راستی برخی اندیشمندان غربی که انسان را در درجه دیگر حیوانات می‌بینند، چگونه گاهی انسان را تنها در درجه حیوانات می‌دانند؟ ▪️آیا ندیده‌اند که حیوانات تمام رفتارهای خود را بر اساس غریزه انجام می‌دهند ولی انسان می‌تواند با پردازش عقلی غریزه خود را محکوم کند و زندگی خویش را برخلاف غریزه‌اش راهبری کند! 🔺نمونه‌اش آن که عدالت در نظام زندگی حیوانات معنا ندارد ولی در زندگی انسان همواره عدالت که برخلاف خواسته‌ها و غرایز بشر بوده، مورد توجه بشریت بوده است. 📍نمونه دیگرش این که اگر بشریت همانند دیگر حیوانات و در درجه وجودی آن‌ها باشید، دیگر حتی پیشرفت مادی بشر (سیری که از غارنشینی تا برج نشینی و هوش مصنوعی داشته است) را دیگر نمی‌توان توجیه کرد؛ زیرا این سوال همواره باقی خواهند ماند که چرا حیوانات پیشرفتی نداشتند ولی انسان زندگی‌اش را متفاوت راهبری می‌کند؟! 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
توصیفی جالب از حجاب توسط فروشگاه‌های مد و لباس 📌 نماد وقار و شخصیت و برهنگی نتیجه اسلام‌هراسی است. 🔹اگر خدا بخواهد در این باره و ابعاد تمدنی آن در ادامه بیشتر خواهیم گفت. 🔺ترجمه متن فوق: « آنچه حجاب شما نماد آن است برای چندین دهه، حجاب قربانی اسلام هراسی شده بود. این به عنوان نمادی از سرکوب برای زنان تلقی می شد که گاهی منجر به تبعیض علیه زنانی می شد که آن را می پوشیدند. اکنون حجاب به مظهر حیا و ایمان و ظرافت دوباره اوج می گیرد. از نظر تاریخی، پوشاندن نمادی از وقار و درجه یک است. به همین دلیل است که متوجه خواهید شد که خانواده‌های سلطنتی قوانین سختگیرانه‌ای در مورد لباس‌های زنانه دارند و به ندرت می‌بینید که یکی از اعضای سلطنتی لباس‌های آشکار به تن داشته باشد.» 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن خواندن در کاخ سفید! 📌 چگونه ممکن است جو بایدن به قرآن گوش فرادهد؟! 🔹 تا زمانی که شناخت دقیقی از مدرنیته نداشته باشیم، این سوال برایم باقی خواهد ماند زیرا گمان می‌کنیم هر که در غرب است کافر است و ما مسلمان و قرآن خوان! 🔺 در حالی که اساساً دنیای مدرن لزوما در صدد نفی اسلام نیست؛ او اسلام بدون نسخه عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی و فرهنگی و ... را کاملا می‌پذیرد. او برای چنین اسلامی در برابر قرآن هم سکوت می‌کند و احترام می‌گذارد. او اساساً اسلام سکولار را خیلی می‌پسندد چراکه اساساً نگاهش به دین، نگرشی سکولاریستی است.... 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اندیشه رضوان
قرآن خواندن در کاخ سفید! 📌 چگونه ممکن است جو بایدن به قرآن گوش فرادهد؟! 🔹 تا زمانی که شناخت دقیقی
اساساً نگاه سکولاریسم به اسلام و دیگر ادیان چنین است که هر جامعه‌ای درگیری و نزاع‌ها و دعواهای بسیاری بین مکاتب و اندیشه‌های مختلف دارد. اسلام و دیگر ادیان هم یکی از این مکاتب و اندیشه‌ها که در کنار آنها به عنوان یک رویکرد فردی و معنوی قرار داد. در حالی که اساساً اسلام چنین نگرشی را نمی‌پذیرد بلکه خود را به عنوان دینی جامع که مکتب‌ساز، تئوری‌ساز و فراتر از ساختارهای کلان می‌داند که در کنار ابعاد فردی و معنوی، به ابعاد اجتماعی و این جهانی زندگی بشری نیز توجه دارد. در واقع فراتر بودن اسلام به معنای بیگانه بودن با اقتصاد و فرهنگ و سیاست نیست بلکه اتفاقا فراتر بودن به معنای آن است که خودش ساختار های زندگی جمعی و تمدنی بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در آن‌ها دخالت دارد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سفره هفت سین آمریکا! نوروز یک مناسبت خوشایند برای ایران اسلامی است. چرا آمریکا آن را تبریک نگوید وقتی می‌تواند از این طریق نگاه مدرنیته به مناسبت ملی و مذهبی را ترویج دهد؟! 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
به مناسبت ملی شدن صنعت نفت 🔹 تأثیر آیت الله کاشانی و مرجع تقلیدی همچون آیت الله محمدتقی خوانساری در ملی شدن صنعت نفت یکی از بروندادهای اسلام اجتماعی است 🔸 اسلامی که برای جامعه بشری مفید است. 🔸 اسلامی که برای نظام سلطه و مدرنیته چالش ایجاد می‌کند و در نهایت حق ملی مردم را از او می‌ستاند. 🔸 اسلامی که از سیاست و جامعه کناره نمی‌گیرد. 🔺 حالا این واقعیت تاریخی را بگذارید کنار نگرش فیلسوفان و اندیشمندان همانند مارکس که دین را افیون توده‌ها می‌دانست و گمان می‌کرد دین عاملی برای خمودی و انفعال و وادادگی است. 📌البته که مارکس حق دارد زیرا آنچه او از مسیحیت تحریف شده دیده بود، شبیه همان خمودی و انفعال بود. به همین دلیل هم سکولاریسم و اومانیسم در غرب رشد کرد. ❗️ولی اساساً این نگاه مورد پذیرش نیست؛ حداقل برای اسلام قابل پذیرش نیست. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
روحانیون مبارز در مسیر ملی شدن صنعت نفت 🔗بخلاف آنچه تاکنون شنیده‌اید بیشتر از ملی‌گراها، این روحانیون بودند که در جریان ملی شدن صنعت نفت تلاش می‌کردند، چند نمونه از تلاش‌های روحانیون: 1. اولین اعلامیه را آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی خوانساری (که از مراجع ثلاث بودند) صادر می‌کنند. 2. نفر بعدی، شیخ محمود حلبی (که بعدها بنیان‌گذار انجمن حجتیه شد) است. 3. در تهران، به‌جز آیت‌الله کاشانی که محور بود، باید از میرزا خلیل کمره‌ای و میرزا محمدباقر کمره‌ای نام برد. 4. مرجع دومی که به حمایت از ملی شدن نفت بیانیه صادر کردند آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی است. 5. آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی شاهرودی هم که این زمان از علمای مراجع درجه دوم قم بود فتوایی در لزوم ملی شدن صنعت نفت صادر کردند. 6. یکی دیگر از علما، آیت‌الله سیدمحمود روحانی قمی بود که ایشان از فقهای قم بودند و جایگاه مرجعیت داشت. 7. نفر بعدی؛ آیت‌الله سیدحسن چهارسوقی از علمای بزرگ اصفهان است. 8. دیگری آیت‌الله سیدحسین خادمی بود که دوران انقلاب هم از علمای برجسته اصفهان بود. 9. نفر سوم هم آیت‌الله شیخ مرتضی کاشانی اردکانی از علمای بزرگ اصفهان است. 10. نفر بعدی، آیت‌الله شیخ‌باقر رسولی از علمای برجسته گیلان است که ایشان هم در مسئله نفت بیانیه می‌دهند. 11. آیت‌الله فقیه سبزواری است که فتوا می‌دهند. 12. آیت‌الله سیدمحمدرضا کلباسی که از فلاسفه و فقهای بزرگ مشهد بودند بیانیه می‌دهند. 13. از مراجع دیگر آیت‌الله سید صدرالدین صدر پدر امام موسی صدر است. در دوران نهضت نفت، ایشان از فدائیان اسلام دفاع می‌کرد و یکی از کسانی که همیشه شهید نواب صفوی به دیدنش می‌رفت همین آقای سیدصدرالدین صدر است. 14. نفر بعدی حجت‌الاسلام سیدمرتضی مستجابی است که او از خاندان صدر است، وی در جریان تظاهرات صف اول و جلوی مردم قرآن دست می‌گرفت و حرکت می‌کرد که اگر حمله‌ای انجام شد او ابتدا کشته شود. 📌شخصیت‌ دیگر از روحانیون که در نهضت فعال بود، سیدرضا موسوی زنجانی است. البته وی بیشتر در جرگه‌ی ملی گرایان قرار میگیرد. زنجانی بعد از کودتای 28 مرداد در منزل خود هسته‌ی مقاومتی علیه رژیم تشکیل داد که بعدها به پیشنهاد شاپور بختیار به آن نام «نهضت مقاومت ملی» داده شد. برگرفته از پایگاه تحلیلی صراط 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام و نوروز 🔹 هر ساله در هنگامه نوروز مسئله‌ای مطرح می‌شود که آیا اسلام نوروز را تأیید کرده است یا نه؟ 🔸 برخی هم روایاتی را مطرح می‌کنند درباره نوروز و اعمال آن برخی هم این روایات را ضعیف می‌دانند 📌 ولی آنچه به نظر می‌رسد اهمیت دارد، آن است که تا زمانی که اسلام از این مراسم نهی ندارد و از دیگرسو در نوروز آداب و رسومی وجود دارد که برای رشد و شکوفایی زندگی فردی و اجتماعی مناسب است، دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد بلکه اساساً چه بسا مخالفت با آن مورد تأیید هم نباشد. 🔺 اساساً قرائت امروز از دوگانه اسلام یا ملی‌گرایی، چالشی انحرافی است که به دنبال تفرقه در جوامع مسلمان است. 🔹 آری؛ شاید بتوان گفت در برایند کلی اجتماع، ایده‌های فکری و باورهای دینی تأثیر عمیق‌تر و بهتری بر زندگی بشر دارند؛ ولی اینکه این دوگانه بخواهد جامعه را تقسیم کند به ملی‌گرا و مسلمان یا اینکه ساختارهای جامعه را دچار از همگسیختگی کند، دوگانه نادرستی است. در واقع این تقسیم، نوعی تجزیه فرهنگی است که هیچ‌گاه منافع جامعه ایرانی را تأمین نمی‌کند؛ همانطور که تجزیه سیاسی یا تجزیه جغرافیایی چنین است. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
خدیجه بنت خُوَیلد 🔹 وی بیشتر به عنوان همسر پیامبر اسلام (ص) و اولین زن مسلمان شناخته می‌شود. 🔸 زندگانی ایشان و دخترشان دو پیام تمدنی مهم دارد: 1) در فضایی که زن و دختر افراد از جایگاه اجتماعی برخوردار نیست، اسلام و پیامبر (ص) ارزش والایی به این دو شخصیت می‌دهد. 2) این دو شخصیت در عین پایبندی به آرمان‌های اسلام در حوزه زنان، کنش‌گری و حضور مؤثر اجتماعی دارند؛ حضوری تاریخ‌ساز که در مسیر تاریخ ریل‌گذاری می‌کند. 🔺 وقتی سخن از حضور اجتماعی زنان به میان می‌آید، باید از کنش‌گری فعال در عین پایبندی به آرمان‌های اسلامی سخن گفت؛ برخلاف تئوری امروزه و که حضور اجتماعی زن و کنش‌گری او را در حد کشف حجاب، رقص، آواز و بدن‌نمایی فروکاسته است. 📌حتی بدون توجه به نگرش‌های دینی، آیا واقعا مسئله زن، رقص و بدن‌نمایی است یا کنش‌گری فعال اجتماعی در عین پایبندی به آرمان‌های دینی؟ 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
دیدگاه برخی از مخاطبان اندیشه رضوان 📌ممنون و متشکر از لطف شما 🔺 نظرات شما باعث دلگرمی ماست 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
دکارت و مدرنیته 🔹دکارت شخصیتی خداباور است ولی نقطه شروع مدرنیته است. 🔸او تفکر خویش را از شک‌گرایی شروع می‌کند. 📌اگرچه او بالاخره از این اندیشه رها می‌شود ولی در مجموع پایه‌ای از شکاکیت را بنیان می‌نهد که زمینه و ، و را فراهم کرد و دومینور مدرنیه را شروع کرد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
شک‌گرایی دکارت 🔹دکارت ریاضی‌دانی است که تلاش می‌کند تا نظام معرفتی جدیدی بنیان نهد که همانند ریاضیات دقیق و منطقی باشد. 🔺همین دغدغه دکارت، برای فهم زمانه دکارت و پیش از او کافی است. زیرا این رویکرد نشان می‌دهد که نظام معرفتی مسیحیت تحریف شده آن زمان چقدر به هم‌ریخته و نامنظم بوده که دکارت به دنبال معرفتی متقن و منظم و منطقی بوده است! 📌اینجاست که شهید مطهری یکی از عوامل رشد مادیگری و مدرنیته را نارسایی مفاهیم دینی می‌داند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
پوزیتیوسم 🔹چالش مهم و آن نیست که چرا به تجربه بها می‌دهد زیرا واضح است که حس و تجربه یکی از قوای مهم برای زندگی بشر است. 🔺به تعبیر ارسطو اگر کسی یک حس از حواس خود را از دست بدهد، ادراکات زیادی را از دست می‌دهد! 📌مسئله تنها آن است که تجربه‌گرایان به دنبال آن هستند که عقلانیت را کنار گذاشته و در داده‌پردازی علوم تنها و تنها به تجربه اکتفا کنند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی 🔹 کتابی از پروفسور مهدی گلشنی؛ اندیشمند سرشناس ایرانی در فیزیک و فلسفه علم که نخستین بار در سال 1397 به چاپ رسید و پس از آن به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز ترجمه شد. در این کتاب به رابطه علم و دین در جهان اسلام، علم و دین در اروپای پس از قرون وسطی و نیز مسئله خودکفا نبودن علوم تجربی، کیهان‌شناسی و... اشاره می‌شود. 🔺از ایده‌های نویسنده که هم در فیزیک و هم در مسئله علم و دین تخصص دارد، آن است که تعارض علم و دین که در مسیحیت تحریف شده رخ داده بود، در اسلام جایگاهی ندارد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
جلال الدین آشتیانی 🔹 فیلسوفی ایرانی که می‌توان او را احیاء‌گر بسیاری از متون کهن فلسفی و عرفانی از گذشته‌ی تمدن اسلامی دانست. 🔸 تخصصی فلسفی و عرفانی او موجب شد تا هم به عنوان استاد مبرز حوزه‌های علمیه به شمار رود و هم به معنای واقعی استاد دانشگاه باشد. 🔺 وی در 1338 برای تدریس به دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی وارد شود. 🔸 این اندیشمند پس از دو سال که رتبه دانشیاری را اخذ می‌کند، می‌تواند در سال 1345 رتبه استادی دانشکده را دریافت کند. 🔺وی در سال ۱۳۷۶ش، دانشمند برجسته کشور انتخاب شد و در سال ۱۳۸۱ نشان درجه یک دانش جمهوری اسلامی را دریافت کر 📌کتاب «هستی از نظر فلسفه و عرفان»، یکی از آثار اوست. این کتاب توانست تخصص او را به جامعه علمی اثبات کند و به همین جهت مورد استقبال افراد مختلف و دیگر اندیشمندان قرار گرفته بود. 🔹اندیشه‌های فلسفی وی، به صورت ویژه‌ای از ملاصدرا تأثیر گرفته بود؛ از اینرو بایستی او را مروّج فلسفه صدرایی دانست. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
عقلانیت به چه معناست؟ 🔹هر کسی مدعی عقلانیت و عقل‌مداری است. به راستی چه کسی عاقل است؟ 🔸 گاه مقصود از عقلانیت، اندیشه ورزی دقیق و منطقی در فهم هست و نیست‌ها می‌باشد که از آن به حکمت نظری تعبیر می‌شود و گاه مقصود از آن تفکر در حوزه سامان‌دهی رفتار و بیان بایدها و نبایدهای زندگی انسان است که از آن به حکمت عملی تعبیر می‌شود. 🔺در واقع احکام عقلی در حوزه عملی مربوط به سامان‌دهی زندگی بشر برای رشد، تکامل و شکوفایی انسان، برای تحقق عدالت، برای دست‌یابی به انسانیت و... است. 🔸 برخلاف برداشت عرفی مردم که معتقدند هر که شارلاتان‌تر و کلاهبردارتر باشد، عقلش بیشتر کار می‌کند. آنچه در ذهن چنین شخصی وجود دارد، شیطنت خباثت است نه عقلانیت. 📌 عاقل کسی است که سودگرا نباشد، فقط منافع خود را نبیند. به همین دلیل در آموزه‌های دینی عبادت و بندگی، شاخصه عقل‌مداری معرفی شده است زیرا کسی که واقعا اهل ایمان و بندگی باشد، به بهانه منافع خود، دیگران را لگدمال نمی‌کند. از دیگر سود در این آموزه‌ها کلاهبرداری شاخصه شیطنت (نکراء) معرفی شده است. مطالعه بیشتر: الکافی ج1 ص 11 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
آیا فیزیک امروز دیگر نیازی به فلسفه و دین ندارد؟ 🔹 دانش‌هایی مثل فیزیک که برای زندگی این جهانی بشر است، ناچار است که مبانی خود را از متافیزیک و اندیشه‌های فلسفی و جهان‌بینی‌ها اخذ کند ولی ناگهان جریان‌های تجربه‌گرا مسیر طبیعی علم را تغییر دادند. 🔸 در واقع «بر خلاف آنچه در طول تاريخ در سنت علمآموزي و پژوهش، از ارتباط نزديك فيزيك و علوم متافيزيكي رواج داشته است، از قرن هجدهم به بعد، جريانهاي فكري به سمتي رفت كه سرانجام در قرن نوزدهم و بيستم ميلادي، مشاهده ميكنيم فيزيكدانان اغلب از اينكه صريحاً تأثرشان از يك مكتب فلسفي يا تمايلشان به آن را بر زبان آورند، ابا ميكردند» [پروفسور مهدی گلشنی] 🔺از اینجا به بعد شعار جدایی علم از دین و علم از فلسفه رخ‌نمایی کرد. 🔹 یکی از عوامل این رخداد آن بود که تجربه‌گرایی گزاره‌های فلسفی و دینی را موهوم تلقی کرده بود؛ بدین جهت دانشمندان دیگر علاقه‌ای نداشتند که به فلسفه، جهان‌بینی و الهیات ارتباط داشته باشند. 📌 این در حالی است که فيزيكدانانِ ضد متافيزيك يا غيرمتمايل به آن، خود متأثر از پذيرش ديدگاه متافيزيكي ديگر، بودهاند. درواقع نگرش ضد فلسفي آنان، خود مبتني بر نوعي نگرش فلسفي بوده است که تجربه‌گرایی برای آن‌ها به ارمغان آورده بود. ♦️ اینجاست که مشخص می‌شود که منابع دینی، الهیات، فلسفه‌ها و جهان‌بینی‌ها در دانش‌هایی مثل فیزیک تأثیرات عمده‌ای دارند. برگرفته از مقاله «امکان‌سنجی بهره‌گیری از قرآن در بررسی مبانی علوم فیزیکی» نوشته علی مولایی و پروفسور مهدی گلشنی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام