eitaa logo
اندیشه ما
664 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
19 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ دکتر فیرحی به برنامه ای ویژه در تحقیقات خود رسیده بود 🎙 استاد محمد رضا بهشتی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 دکتر محمدرضا بهشتی: آقای فیرحی خصلت‌های خوبی داشتند که کمتر در یک نفر جمع می شود. او علاوه بر خصلت های اخلاقی منحصر به فرد، روح جستجوگری داشت. تلاش کرد که خودش را به درک و فهم عمیق‌تری از موضوعاتی که آنها را مورد لحاظ قرار داده بود برسد برساند. 🔺 دکتر فیرحی ذهن باز، فکر جوان و سرعت انتقال بسیار خوبی داشت. در ۱۵ سالی که در خدمت ایشان بودیم، می دیدم موضوعات علمی را که از جانب رشته های مختلف مطرح می شد به خوبی درمی‌یافت. نظم فکری خوبی را پیدا کرده بود. توانایی خوب شنیدن را داشت؛ چیزی که در جامعه خودمان کمتر دیده می شود. آرامشی که ایشان در شنیدن سخن دیگران داشت آموزنده بود. جسارت یک پرسشگری فهمنده را داشت. او پرسش‌ها را پی در پی در جهت یافتن پاسخ مطرح می‌کرد. 🔺 دکتر فیرحی نسبت به مفاهیم پایه که بدیهی انگاشته می شوند بازپرسی داشت. این کوشش برای دریافت مفاهیم پایه بنیادین قابل ستایش بود. مرحوم فیرحی بسیار سعه صدر داشت. او انصافا جزء افرادی بود که تعداد آنها در جامعه علمی ما زیاد نیست. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feqhesonati-rokhdad-haye-rooz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ استقلال حوزه، توصیه امام خمینی به مراجع، نقد ها به آیت الله العظمی صافی 🎙 استاد محمد سروش‌‎محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 با صرف نظر از اینکه رسانه‌‎های حکومتی چه برخوردی داشته‌‎اند و آیا به درستی سخن مراجع را به گوش مردم و به اطلاع مردم می‌‎رسانند یا خیر و با صرف نظر از اینکه حوزه‌‎ای که رسانه نداشته باشد در چنین مسائلی ساکت است و اجازه پیدا نمی‌‎کند پیام بزرگان به گوش مردم برسد و این یک خلا در حوزه امروز است باید بگویم که برخی نویسندگان آمدند و به انتقاد از آیت‌‎الله صافی پرداختند اما نه یک انتقاد منطقی، بلکه انتقاد همراه با توهین و اهانت. 🔺 بارها گفته‌‎ایم و نوشته‌‎ایم که مراجع تقلید و رهبران دینی فراتر از نقد نیستند و به تعبیر شهید مطهری اگر رهبران دینی در موقعیت فرانقد قرار بگیرند هم برای خودشان خطرناک است و هم برای جامعه. منتقدین می‌‎توانستند مقدمه اول را نقد کنند و بگویند که وضع مردم بد نیست و بگویند ما تورم ۴۰ درصدی نداریم بلکه تورم ۴ درصد یا ۴ دهم درصد است یا اینکه این وضع ناشی از ارتباطات ما با خارج نیست، اما آمدند و اهانت کردند و تعبیرات رکیکی به کار بردند. یک تعبیرشان این بود که ایشان مقلد لیبرال‌‎ها و سکولارهاست و یک تعبیر این بود که حرفی را در دهان ایشان گذاشته بودند و ... . 🔺 همین کافی است که یک انسان منصف به این سوال پاسخ دهد که اگر این تعبیراتی که در مورد بیانات ایشان به کار بردند در مورد برخی از مسئولین نظام به کار برده می‌‎شد چه عکس‌‎العملی داشت و اهانت تلقی می‌‎شد یا خیر؟ 🔺 مثلا اگر به کسی بگویند شما مقلد داعش یا طالبان یا خوارج هستید چه اتفاقی می‌‎افتد؟ آنها که می‌‎گویند این تعابیر نقد است، پس باید در جاهای دیگر هم امکان تعمیم داشته باشد. 🔺 در اینجا سه مسئله وجود دارد؛ اول اینکه این نویسنده کیست، کجاست و در چه فضایی رشد کرده و به کجا متکی است و حواشی او چیست. من در این بحث وارد نمی‌‎شوم. بحث دوم این است که فرمایشات آیت‌‎الله صافی در مورد وضع مردم چقدر با واقعیت‌‎ها سازگار است؟ در این قسمت هم مسئله واضح است و وارد نمی‌‎شوم. یک امر سومی است که نحوه برخورد با مرجعیت است که آن مسئله، مسئله مهمی است. مسئله دیروز و امروز هم نیست و اساسا این بحث مطرح است که در نظام جمهوری اسلامی مرجعیت چه جایگاهی دارد و ما از مراجع چه توقعی می‌‎توانیم داشته باشیم؟ جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/esteqlal-hoze-naqd-ayatollah-safi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ فیلترینگ تلگرام» در خدمت «ولنگاری» فضای مجازی 🎙 استاد محمد مطهری ✂️ برش هایی از متن: 🔺 ترویج فساد اخلاقی در میان «خانواده‌های متدین تا قبل از فیلترینگ تلگرام مروجان فساد اخلاقی در تلگرام، محتواهای لجن خود را صرفا عرضه می‌کردند ولی نمی‌توانستند کسی را به تماشای تصاویر فسادانگیز مجبور کنند و طبعا افراد خداترس، خود را با این مفاسد روبرو نمی‌دیدند. این فیلترکنندگان تلگرام بودند که تصاویر غیراخلاقی را که هیچ کمپانی صهیونیستی قادر به آلوده کردن افراد متدین به آنها نبود به اجبار به حلق بسیاری از خانواده‌های متدین فرو کردند. اما چگونه؟ 🔺 یک پیام‌رسان، بی جهت محبوب‌ترین پیام‌رسان کشور نمی‌شود. مردم حتما برای رفع نیازهای خود به آن احتیاج دارند که چنین از آن استقبال می‌کنند. وقتی با قلدری و بی‌اعتنا به نیاز مردم، این پیام‌رسان از دسترس خارج شد مردم متدینی که به جهت کسب و کار و یا هر دلیل دیگری نیازمند استفاده از تلگرام بودند به ناچار یا سراغ «فیلترشکن» و «وی پی ان» رفتند و یا «پروکسی». 🔺 متأسفانه بسیاری از فیلترشکن ها و «وی پی ان‌»ها هنگام اتصال و نیز قطع اتصال، تصاویر نامناسب به روی صفحه نمایش پرتاب می‌کنند. در روش دیگر(اتصال از طریق پروکسی) فرد به اجبار عضو یک کانال می‌شود که در بالای همه کانالها قرار می‌گیرد که گاه این کانال فاسدترین و ضد دین‌ترین محتواها را در بردارد. 🔺 به همین راحتی، از طریق فیلترشکن و پروکسی، قبیح‌ترین هرزه‌نویسی‌ها و هرزه‌نگاری‌ها، ناخواسته در معرض دید خانواده‌های متدین قرار گرفت که بخش قابل توجهی از کاربران تلگرام را تشکیل می‌د 🔺 علاوه بر رسوخ اجباری فساد در میان متدینین، فیلترینگ تلگرام به طور ناخواسته از دو جهت دیگر نیز به گسترش مفاسد اخلاقی کمک کرد. اول اینکه این مسدودسازی، به صورت جهشی بر تعداد کاربران اینستاگرام افزود. به اعتراف خود غربی‌ها خطرات اخلاقی در شبکه اینستاگرام از حیث وسعت و تنوع و سهولت دسترسی با تلگرام قابل مقایسه نیست که یکی از دلایل آن دسترسی ساده به آخرین هشتگ‌ها در کل اینستاگرام است 🔺 جهت دوم کمک فیلترینگ به گسترش فساد اخلاق، این بود که با نصب فیلترشکن‌ها، مفتضح‌ترین سایت‌ها و پلتفرمها بدون مانع در دسترس دهها میلیون نفری قرار گرفت که تا قبل از فیلترینگ تلگرام اساسا فیلترشکن را روی گوشی خود آزمایش نکرده بودند و هرگز در معرض فسادهایی که به درستی فیلتر شده بودند قرار نمی‌گرفتند. 🔺2. اخراج مؤدبانه حزب‌اللهی‌ها از صحنه پس از فیلترینگ تلگرام بسیاری از جوانان فعال در عرصه مجازی حضور در تلگرام را منافی انقلابی‌گری خود دانستند. گر چه بسیاری از کسانی که همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند از علاقه‌مندان نظام هستند، اما انقلابی‌ها که با تعصب و انگیزه خاصی از مواضع انقلاب دفاع می‌کردند به یک‌ باره صحنه تلگرام را ترک گفتند و فضا برای انتقادهای یکطرفه و بی پاسخ در گروه های تلگرامی فراهم شد، از فامیلی و کاری گرفته تا همکلاسی‌ها و بسیاری از گروههای دیگر.معلوم نیست چه کسانی و چگونه در این فضای پر غوغا باید فرمان رهبر انقلاب بر «تبیین» کردن مسائل توسط انقلابیون را جامه عمل بپوشانند و احیاناً شبهات را رفع کنند. با نبود انقلابیون در تلگرام، جنگ مقلوبه شد. انقلابیون که عمدتا در ایتا و سروش فعال هستند کمتر نیاز به تبیین مورد نظر رهبر انقلاب دارند و کسانی که نیازمند این تبیین هستند بیشتر در تلگرامند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/filtering-telegram-fazamajazi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ سلوک مراجع 🎙 استاد سید ضیا مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 آیت‌الله صانعی تلاش می‌کنند استنباط، همراه با شناخت موضوع بخصوص از نگاه‌های عرفی باشد 🔺 یعنی این فتوایی که داده می‌شود چه نتیجه‌ای را در جامعه به دنبال دارد و چه مشکلی را حل می‌کند. این نکته‌ای است که اجمالاً می‌تواند در نوع استنباط فقیه موثر باشد. ششم، اهتمامی است که ایشان به شناخت موضوع و واقع‌گرایی در اجتهاد دارند که استنباط، یک امر کاملاً ذهنی نباشد و همراه با شناخت نزدیک و نسبت به موضوع بخصوص از نگاه‌های عرفی باشد. آیت‌الله صانعی بر لزوم توجه به دخالت زمان و مکان در اجتهاد تأکید دارند 🔺 هفتم؛ تأکیدی است که آیت‌الله صانعی بر لزوم توجه به دخالت زمان و مکان در اجتهاد دارند که استاد معظم ایشان حضرت امام هم بر این نکته تأکید ویژه‌ای داشتند. هشتم؛ اهتمام به نقش فهم عرفی از ادله‌ی نفسی در اجتهاد است و ایشان بخصوص به مساله‌ی القای خصوصیت عنایت ویژه‌ای دارند. در مواردی هم بر مساله‌ی تنقیح مناط اهتمام دارند، اما مساله‌ی القای خصوصیت در بحث‌های استنباطی ایشان قابل توجه است. آیت‌الله صانعی به توانایی و گسترش فقه در عرصه‌ی مناسبات اجتماعی اهتمام دارند 🔺 تلاش ایشان مثل هر فقیه شیعی دیگر آن است که در چارچوب موازین اجتهاد شیعی و با حفظ این ملاک‌ها استنباط کنند و به سراغ برخی استحسان‌ها و برخی امور دیگر نرود که نمی‌تواند برای ما حجیت داشته باشد. نکته‌ی آخر هم در نگاه کلی ایشان، اهتمامی است که به توانایی و گسترش فقه در عرصه‌ی روابط و مناسبات اجتماعی دارند. از این منظر هم ایشان نگاهی می‌کنند که مسایل اجتماعی رها نشوند. مواردی که گفته شد، نگاه‌های کلی ایشان در حوزه‌ی فقه است که پیش از مساله‌ی مبانی اجتهادی یا مبانی اصولی آیت‌الله صانعی باید مورد توجه قرار بگیرد. 🔺 براساس مراجعاتی که به آثار ایشان داشته‌ام و از سوی دیگر، توفیقی که برای استفاده از خدمت ایشان در طول این سال‌ها به دست آوردم، حضرت آیت‌الله صانعی در چارچوب همان موازین اجتهادی گفته شده و به پیروی اساتید خود مخصوصاً حضرت امام رحمت الله علیه (که بارها از آن به اجتهاد جواهری یاد می‌کنند) بر مبانی فقهی متمایز و گاهی منحصر به فرد خود تأکید دارند. آنچه از نگاه علمی و اجتهادی، پیش از فتاوای متمایز ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد و تحلیل علمی شود، همین دسته مبانی ایشان است که در عین متمایز بودن فتوا، به عنوان یک مبنا تأثیر خود را در نوع استنباط ایشان گذاشته‌اند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/solok-marage/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ مصداق کوثر در قرآن مجید 🎙 استاد محمد علی مهدوی راد ✂️ برش هایی از متن: 🔺 من بر اساس این دو نکته که فکر می‌کنم در فهم آیات نقش‌آفرین‌اند، می‌خواهم عرض کنم که مصداق کوثر نمی‌تواند کسی غیر از حضرت فاطمه(س) باشد. بر اساس مطالعات تاریخی در آن زمان و هنوز هم در خیلی از جاها در میان عشایر و حتی در میان مردم و حتی گاهی در میان فضلا این‌گونه است که وقتی دختر به دنیا می‌آید، خیلی برای او اهمیتی قائل نیستند. امشب شب شهادت است، و الا داستان‌هایی نقل می‌کردیم. 🔺 یکی از حضرات فضلا می‌گفت: «من وقتی به همراه همسرم برای چهارمین بار به بیمارستان رفتیم، به او گفتم اگر این بار هم دختر باشد، به خانه‌ پدرت برو!» داستان‌هایی از همین عشایر ایران بخوانید که چگونه به زن که نقش بسیار عظیمی در زندگی ما دارد، بی‌توجه بودند. اعراب‌ که رسماً می‌گفتند فرزندان ما، پسران ما و فرزندان آنها هستند و دختران ما فرزندان کسانی‌اند که به ما هیچ ربطی ندارند. 🔺 شاید این به لحاظ شرایط زندگی آن زمان بوده که پسر اهمیت داشته و نقش‌آفرین بوده است. من در اینجا از کلمه‌ «نهر» استفاده‌ خواهم کرد که ندیدم دوستان به آن توجه کرده باشند. و آن اینکه در جهان آن روز در سه مرحله برای سه چیز جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. شتر مهم‌ترین قربانی بود. اگر شاعری زبان‌آور می‌شد، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. اگر پسر جنگاور می‌شد و می‌توانست بجنگد و صحنه‌های جنگ را در چنگ خود بگیرد، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. اگر اسب نجیب شود، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. 🔺 این خیلی مهم است. کسانی که در روستا زندگی کرده‌اند، می‌دانند که اسب به راحتی کمر نمی‌دهد. اسب را تربیت می‌کنند تا کمر دهد. وقتی کمر داد، در سوار شدن بر این اسب و تاختن با آن می‌دانند در کجا می‌ایستد، کجا می‌جهد و در کجا آرام می‌گیرد. این کار خیلی مهمی است، لذا وقتی اسب نجیب می‌شد، برای او جشن می‌گرفتند و شتر نهر می‌کردند. برای آنها پسر خیلی اهمیت داشت، لذا می‌گفتند پسران ما، پسران پسران ما هستند. بر اساس بعضی از نقل‌های تاریخی رسول اکرم(ص) چهار پسر داشتند؛ البته اگر طیب و طاهر را هم فرزند ایشان بدانیم. بر اساس بعضی از نقل‌ها رسول اکرم(ص) دو پسر به نام قاسم و عبدﷲ داشتند و طیب و طاهر لقب قاسم و عبدﷲ است. 🔺 اینها مسائل تاریخی‌ است که در نتیجه‌گیری الان ما فرق چندانی ندارد.پسران پیامبر یکی پس از دیگری از دنیا رفتند. مشرکان مکه همه‌ تلاش خود را به کار می‌بردند. یک روز کسی به ابوجهل گفت: «دیگر کافی است». ولی ابوجهل قبول نکرد و گفت: «ما ذبح می‌کردیم و مهمانی می‌دادیم، آنها هم ذبح کردند و مهمانی دادند، ما مسابقه دادیم، آنها هم مسابقه دادند، ما بازار را به دست گرفتیم، آنها هم بازار را به دست گرفتند. اما اکنون شخصی از آنها آمده و می‌گوید من پیامبر هستم، حالا ما چه کنیم؟ ما از آنها عقب مانده‌ایم و باید کار نهایی را انجام دهیم.» جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/kosar-quran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ کاربست سه قاعده فقهی برای حل تعارض «اقتصاد» و «سلامت» در دوران کرونا 🎙 استاد مهدی پورحسین ✂️ برش هایی از متن: 🔺 حجت‌الاسلام مهدی پورحسین : این مسئله معضلی است که برای هر نظامی به ویژه نظام دینی ایجاد شده است؛ چراکه از یک سو سلامت شهروندان اهمیت دارد و از سوی دیگر نظام اقتصادی کشور باید محفوظ بماند. ابتدا یک مقدمه بیان می‌کنم؛ از نظر منطق دینی، ارزش انسان روشن است و خداوند در قرآن تصریح کرده که به انسان‌ها کرامت بخشیده و روشن است که این کرامت مربوط به همه انسان‌ها با هر عقیده و مسلکی است. از سوی دیگر درباره اهمیت جان انسان‌ها قرآن تصریح دارد: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» (سوره مائده/ آیه ۳۲). جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eqtesad-salamat-korona/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ جای خالی درس خارج «تفقه در دین» و «فلسفه فقه» مشهود است 🎙 استاد مهدی مهریزی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 بسیار مناسب است در کنار پرداختن به مسایل مستحدثه و نظام‌های فقهی که به نظام سیاسی، اقتصادی و پزشکی پرداخته‌ می‌شود، به موضوعات دیگری هم پرداخته شود. اولین بحث «درس خارج تفقه در دین» است. قرآن تأکید دارد که تفقه در دین کنید. علما از همین آیه برای اجتهاد در احکام استفاده‌ می‌کنند در صورتی که دین مجموعه‌ای از اعتقادات، معارف، اخلاق و احکام‌ می‌باشد و منحصر کردن آن به تفقه در احکام بسیار ناقص است. انحصاری کردن دین به تفقه در احکام خود را اینجا نشان‌ می‌دهد که هنوز ما‌ نمی‌دانیم، نسبت فقه با اخلاق و کلام چیست؟ 🔺 نسبت احکام با اخلاق و معارف چیست؟ کدام مهم تر هستند و باید به کدام بیشتر بپردازیم؟ باید چه مقدار برای احکام، اخلاق، اعتقادات، باورها و معرفت‌های انسانی انرژی مصرف کنیم؟ تقدم و تأخر اینها کجاست؟ جایگاه و نسبت حدیث و قرآن چیست؟ هدف و رسالت اصلی دین چیست و قلمرو دین کجاست؟ سهم احکام و فقه و اخلاق و اعتقادات در دینداری چیست؟ اگر یک جامعه‌ای از نظر عبادات و احکام، سطح مطلوبی داشت، این جامعه به معنای حقیقی دیندار است؟ این ابهامات و پرسش‌ها نشان‌ می‌دهد دروسی که مجموعه دین را ببیند و به این پرسش‌ها پاسخ دهد، وجود ندارد. 🔺 در این چهل سال که از تشکیل جمهوری اسلامی‌ می‌گذرد و خصوصاً در ۳۰ سال اخیر، دروس خارج توسعه کمی و کیفی پیدا کرده است. در گذشته از نظر تعداد دروس محدودیت‌هایی وجود داشت که امروز این محدودیت‌ها وجود ندارد و تعداد دروس بسیار است. از نظر کیفی نیز دروس خارج به قلمروهای جدید و مختلف وارد شده است. در گذشته درس‌های خارج تنها به موضوعات رایج فقهی محدود بود و مباحثی مانند: «کتاب الحج» و «کتاب الصلاه» بیشتر مورد توجه بود ولی بعد از انقلاب «کتاب القضاء» و «کتاب الحدود» و برخی موضوعات مبتلا به اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفت. اما در ۳۰ سال اخیر موضوعات متنوع و جدید به دروس خارج اضافه شدند. درس خارج مسایل مستحدثه و مبتلا به جامعه مانند پول، ارزهای دیجیتال و هر چیز دیگری که مساله‌ می‌شود، به سرعت شکل‌ می‌گیرد. به همین دلیل دروس خارج هم از نظر موضوعات، تنوع کیفی پیدا کرده و هم یک کثرت عددی و کمی پیدا کرده که این امری بسیار نیکو، پسندیده و مثبت است، اما دروس خارج خلاء‌هایی هم دارند. 🔺 اگر خلاء‌هایی که به آن اشاره کردم از جمله اینکه درس‌های خارج به «تفقه در دین» و مسایل «فلسفه فقه» بپردازند، از دانش‌های تجربی بشری استفاده کنند، با مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌های حوزه‌های مطالعات دینی ارتباط داشته باشد و خروجی‌های علمی افزایش یابد، در این صورت‌ می‌توان گفت که دروس خارج در وضعیت مطلوبی قرار دارند. البته من معتقدم همه مشکلات عالَم را با درس خارج‌ نمی‌توان حل کرد، نیازی نیست که فقه متکفل همه مسایل باشد. فقه کارکرد خاص خود را دارد و نباید با افراط و تفریط به آن نگاه کرد بلکه باید یک طریق میانه و معقول داشت. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dars-kharj-falsafe-fiqh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ «عاشوار و امروز ما» 🎙 استاد مهراب صادق نیا ✂️ برش هایی از متن: 🔺 هنجار یک امر عرفی است و حکومت ها از آن حمایت می کنند؛ چون انسجام جامعه را افزایش می دهد و قدرت را تثبیت می کند.اما ارزش، یک امر آرمانی است مانند عدالت، آزادی یا صداقت، ممکن است بین هنجار و ارزش شکاف ایجاد شود و در این شرایط ارزش گرایی مورد پسند حکومت ها نیست. سوگواری امام حسین یک پدیده ارزشگرا بود چون شخص اباعبدالله یک شخصیت آرمانگراست اما در دوره صفویه، سوگواری از ارزش گرایی به هنجارگرایی تغییر می کند و نوعی حمایت از حکومت در آن دیده می شود. 🔺 اتفاق دیگر در آن زمان، این بود که مراسم عزاداری خیلی ابزارمند شد و سنج و علم و کتل در آن به کار گرفته شد؛ این ابزارها نمادهایی از رخدادهای عاشورا بودند یا از باورداشت‌های مردم نسبت به این رخ‌دادها تصویر شده و به کار گرفته می‌شدند. در روزگار قاجار هم این روند تشدید شد؛ دردوره پهلوی اول با شعار خرافه‌زدایی رضاخان و اینکه به دنبال تئوری‌های توسعه برگرفته از غرب بود سعی کرد عزاداری را محدود کند گرچه باز مردم به صورت پنهانی عزاداری داشتند. در دوره پهلوی دوم، سوگواری آزادتر شد ضمن اینکه حیثیت ارزشی‌تر پیدا کرد. 🔺 در سال‌های نزدیک به انقلاب، کسانی مانند شهید مطهری و شریعتی، قرائتی از عزاداری برای امام حسین(ع) مطرح کردند که از دل آن شورش و اعتراض به حکومت بیرون می‌آمد و حتی مارکسیست‌ها و چهره ای نظیر گلسرخی هم با استناد به امام حسین(ع) به مبارزه می‌پرداختند؛ مطهری از شمر زمان سخن می‌گوید و حکومت به چالش کشیده می‌شود و شریعتی هم به نحو دیگری حرکت‌های اجتماعی ضد حکومت ایجاد می‌کند. 🔺 بعد از انقلاب هم این کیفیت وجود داشت ولی از دهه ۷۰ به بعد مدل سوگواری از ارزش‌گرا بودن فاصله گرفت؛ توسعه کمی بسیار زیادی پیدا کرد و چون پیوند عمیقی با نهاد حاکمیت دارد قدری هنجارگراتر شد و حتی در سخنرانی برخی خطبا این مسئله مطرح شد که نمی‌توان مستقلا درباره عدالت سخن گفت و باید در چارچوب نظام هنجاری خاصی این مسئله مطرح شود. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashora-emroz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ معرفی وجوه مختلف شخصیت علمی و سیاسی فقیه فقید، حضرت آیت‌الله‌العظمی صانعی 🎙 استاد سید ابوالفضل موسویان ✂️ برش هایی از متن: 🔺 کسی که می‌خواهد کار علمی کند و اجتهاد داشته باشد، باید آراء اندیشمندان مختلف را بخواند و نمی‌تواند بدون مطالعه و تأمل در آراء علما و اندیشمندان دینی در طول تاریخ تشیع، اظهارنظر کند. باید منابع مختلف را دید و خواند. در اصول هم بزرگان ما بر روی روش‌های مختلف کار کرده‌اند و طرق استنباط احکام را مشخص کرده‌اند. 🔺 آیت‌الله صانعی به‌طور کامل بر صناعت فقهی مسلط بود؛ چرا که تمامی سطوح را تدریس کرده بود و حتی بسیاری از عبارات را از حفظ می‌خواند. ایشان منابع مختلف را مطالعه کرده بود و زمانی که بحثی مطرح می‌شد، تقریباً تمامی آراء اندیشمندان مختلفی که در طول تاریخ فقه شیعه در آن خصوص مطلبی عنوان کرده بودند را مطرح می‌کرد و بر مبانی اصولی تسلط کامل داشت. 🔺 کسی که می‌خواهد به استنباط فقهی برسد، باید در نخستین گام به این نکته توجه کند که بزرگان و علمای پیشین در آن خصوص چه گفته‌اند. در این زمینه آیت‌الله صانعی کاملاً از منابع مطلع بود. وظیفه‌ای که امام صادق علیه‌السلام بر عهده فقها گذاشته است: «انما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا». امام به یکی از اصحابشان، ابان بن تغلب و یا زراره، می‌فرماید: ما اصول را تعیین می‌کنیم و دیگر فروعات دست شما است و خودتان باید آن‌ها را دریابید. 🔺 چند هزار مسئله‌ای که در کتب فقهی و رساله‌های فعلی وجود دارند که در روایات نیامده‌اند. بخشی از آن‌ها در روایات بوده و بخش دیگر نتیجه استنباطی است که فقهای ما داشته‌اند. فقها در طول تاریخ از کلیاتی که در روایات و آیات وجود داشته، استنباط و حکم کرده‌اند. به عنوان نمونه در دوره‌های گذشته که «تلقیح» وجود نداشته که بخواهند بگویند از نظر شرعی درست است یا نه. برخی مسائل مانند بحث ژنتیک که در گذشته مطرح نبوده و هیچ آیه و روایتی در ارتباط با آن‌ها وجود ندارد اما فقهای ما باید در این خصوص اظهارنظر کنند و حکم بدهند. در اینجا مجتهد با توجه به آیات و روایات، استنباط می‌کنند که نظر شارع در این زمینه چیست. 🔺 این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که فقها باید انجام دهند. منتها مسئله‌ای در اینجا پیش می‌آید و آن این است که فتوایی که فقیهی هزار سال پیش به آن حکم کرده، به اقتضای همان شرایطی که در آن بوده اعلام شده و معلول شرایط آن زمان بوده است؛ یعنی این فتوا در جای خودش درست بود و هیچ اشکالی نداشت، منتها ممکن است شرایط در طول تاریخ عوض شود. 🔺 ما نباید بگوییم که به فرض چون آن فقیه، عالم بزرگ و علامه و شخصیت علمی برجسته بوده، دیگر کسی حق ندارد در مقابل فتوای او نظر دیگری بدهد. اصلاً ممکن است در استنباطی که او کرده تردید کنیم و یا اساساً موضوع تغییر کرده باشد. 🔺 درست است که عنوان ثابت است منتها موضوع عوض شده است.مثال معروفی که می‌توان مطرح کرد بحث شطرنج و فتوای حضرت امام است. حتی این را به دوره معصومین نیز مربوط کرده‌اند و می‌گویند که از آن دوره شطرنج حرام بوده و روایات تندی هم علیه آن وجود دارد؛ تا جایی که گفته‌اند حتی نگاه کردن به آن اشکال دارد. اما حضرت امام فرمود: این موضوع عوض شده است و آن شطرنج، این بازی که امروز رواج دارد، نبوده‌است. 🔺 در گذشته شطرنج وسیله قمار بوده و امروز در جامعه ما دیگر به آن صورت نیست و بیشتر جنبه ورزش فکری دارد. حتی پس از آنکه آقای قدیری با ذکر آن روایات به نظر امام اشکال گرفت، امام فرمود: آیت‌الله خوانساری، آن شخصیت علمی بسیار ارزشمند هم معتقد بود که بازی شطرنج اشکالی ندارد. پس این نشان می‌دهد که امر دایر مدار قمار بوده است. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moarefi-ayatollah-saneie/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ معرفی وجوه مختلف شخصیت علمی و سیاسی فقیه فقید، حضرت آیت‌الله‌العظمی صانعی 🎙 استاد سید ابوالفضل موسویان ✂️ برش هایی از متن: 🔺 یکی از چیزهایی که فاطمه(س) را فاطمه کرد، «محیط» بود. شما تاریخ را ببینید که در فاسدترین محیط، فاطمه(س) فاطمه شد. چه محیطی فاسدتر از اینکه قرآن صراحتا گزارش می دهد وقتی به او می گفتند خداوند به تو دختر داده از شدت ناراحتی چهره اش سیاه می شد؟! 🔺 این فرهنگ بود، نه اینکه همه این کار را می کردند. بعضی دخترکان برای اینکه کم نیاورند سیگار هم می کشند و خیال می کنند خیلی افتخار است. آنها افتخار نیست، بگردیم افتخارها را پیدا کنیم. شما یک زن دانشمند در آمریکا و اروپا پیدا کن که سیگاری باشد یا شلوار پاره و آستین حلقه ای بپوشد. مواظب باشیم که آزادی را با بی در و دروازگی و هرزگی قاطی نکنیم. 🔺 دومین شرایطی که فاطمه(س) را فاطمه کرد، «تربیت خانوادگی» است. ما امروز «مادر» کم تربیت می کنیم. تا دلتان بخواهد دانشجو، فوق لیسانس، دکتر، حضرت حجت الاسلام، حضرت آیت الله و خانم دکتر و آقای دکتر از در و دیوار می بارد. ما تنها کشوری هستیم که تمام رؤسای جمهور ما پیشوند «دکتر» جلوی اسمشان است. در هیچ جای دنیا نمی بینید که مثلا بگویند آقای دکتر اوباما، مثل اینکه همه آنها بی سواد هستند و فقط ما سواد داریم. پس چرا انقدر گرفتار هستیم؟ چون کسی که باید تربیت کنیم را نکرده ایم. 🔺 خود ما به نظام و حکومت معترض هستیم که یک چیزهایی باید برای مردم فراهم کنید. فقر، تبعیض و آمارهای بسیار زشت شایسته این ملت نیست؛ این همه اختلاس، سرقت و ناامنی شایسته این ملت نیست. کافی است یک هفته ستون حوادث روزنامه ها را بخوانید، وحشت می کنید که خدایا من کجا دارم زندگی می کنم. روانشناسان می گویند ستون حوادث روزنامه ها را نخوانید چون خیلی خطرناک است. ولی واقعیت را نمی شود انکار کرد. ولی بعضی از ناکامی هایی که می تواند کامروایی به دنبال داشته باشد، لازم است. پس فاطمه(س) با سختی ها ورزیده شد. 🔺 ما هیچ وقت نمی گوییم اگر حضرت فاطمه(س) در خانه خشت و گلی زندگی می کرد شما حق ندارید در بهترین خانه با بهترین گچ بری ها و سنگ ها خانه بسازید. چه کسی چنین حرفی زده است؟! اگر حضرت زهرا(س) از مکه تا مدینه با چهار پا رفت شما هم امروز سوار هواپیما نشوید. این خیلی حرف سبک و سخیفی است. اگر پیامبر(ص) هم فرمود «الفقر فخری» یا استثناء خودش بود و یا بعضی ها به «فقر معنوی» معنی می کنند. چون خودش فرمود «کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً». 🔺 آیت الله جوادی آملی فرمودند ملت فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است. شما از این ملت توقع دارید که اقتصاد مقاومتی داشته باشد؟! کدام اقتصاد؟ کدام مقاومت؟ الحمدلله که فقهای ما به این نکات دقیق آگاه هستند و دارند جامعه را هوشیار می کنند. یک عده ملت را با حرف های دیگری سرگرم نکنند جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moarefi-ayatollah-saneie/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ سیره حضرت باقر (ع) در قبال کاسبان ولایت، زهد فروشان و مدعیان مبارزه 🎙 استاد سید هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔺 کاسبان ولایت همان افرادی هستند که در زبان و ظاهر «مدعی ولایتمداری» هستند امّا در واقع هیچ شباهتی به «اهل ولایت» ندارند، همانطوری که در جامعه امروز اسلامی و شیعی این افراد دیده می­شوند در زمان امامت امام باقر (ع)هم بودند و از مشکلات و چالش­های مسیر امامت آن حضرت به شمار می­روند.از این روست تعبیر «لیس منّا» یعنی «اینان از ما نیستند». در فرهنگ حدیثی، جای مهمی بخود اختصاص داده است، همان طوری که تعبیر «المستأکل بنا» که همان «کاسبان ولایت­اند» جای خود را دارد. 🔺 عمده چیزی که در مورد این گروه میتوان گفت این است که “کاسبان ولایت” در محدوده زندگی فردی و خانوادگی و اقتصادی خود دارای نقاط منفی جدی هستندو از سوی دیگر در ادعای ولایتی بودنشان کاملا متوجه منافع خود در جلب و حفظ “قدرت و ثروت” میباشند.امام باقر (ع) در مواجه به این منحرفان از مسیر اصیل ولایت، تلاش مؤثری رااعمال فرمودند که آنچه در این زمینه بسیار قابل توجه است این است که خطر انحرافی این گروه را در مرحله نخست به خواص از اصحابش گوشزد فرموده ، تا هم خویش را در امنیت از این آسیب قرار دهند و هم مراقب دیگر شیعیان باشند .روایت مهم امام اقر (ع) به جابر بن یزید الجعفی در این راستاست 🔺 ‏يَا جَابِرُ :أيَكْتَفِي مَنِ انْتَحَلَ‏ التَّشَيُّعَ‏ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ ………فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِب ….اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايدای جابر مبادا مقهور صداهای مختلف و مدعی شوی……و در مرحله بعد اراده خودرا در جهت تبیین اوصاف شیعیان واقعی قرار دادند : وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ ….. (کافی۲/۷۴)‏ 🔺 اى جابر!ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خداو روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرضداران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند.و در روایت دیگری فرمودند:«شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامنه و اهل الزهد و العبادة و اصحاب احدی و محسنین رکعة فی اللیلة و النهار، یزکون اموالهم و یحجون البیت و یجتبون الحرام»(ر.ک صفات الشیعه، شیخ صدوق/ ۱۶۲)شیعه واقعی اهل اطاعت الهی و تقوی و تلاش بوده و در مورد وظائف شرعی عبادی مثل نمازهای واجب و مستحبی و وظائف شرعی مالی مثل پرداخت زکات و خمس و نیز وظائف اخلاقی مثل ادای امانت و وفای به عهد از هیچ یک مسئولیت­های خود شانه خالی نمی­کند. 🔺 خلاصه بین «مدعی یا کاسب ولایت» و «ولایتمدار واقعی» تفاوت بسیار است که امام باقر (ع) مدعی و کاسب ولایت را به «المستأکل بنا» یعنی سودجویانی که منافع مورد نظر خود را در مسیر نام اهل بیت دنبال می­کنند، معرفی فرمود و چهره معنوی شیعیان واقعی را به: «شیعتنا من شیعنّا و اتّبع آثارنا و اقتدی باعمالنا» (بحار ۶۸/۱۵۴)یعنی کسانی که در اعمال و رفتار از اهل بیت الگو می­گیرند و به تمام سخنان آنان توجه لازم را دارند، ترسیم فرمود.واقعیت در مورد این گروه این است که اینان با شعار «ولایت» دنبال «قدرت» و یا «ثروت» هستند و کار مهم امامان ما این بوده که گروه را با نام ونشان به شیعیان خود معرفی نموده­اند، که بررسی و تبیین نمونه­های آن از زمان امیرالمؤمنین تا امام عسگری خود مجال مفصلی را می­طلبد که در میان کتابهای «رجالی» کتاب «رجال کشی» در این موضوع بسیار قابل استفاده است. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/sire-hazrat-baqer/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ قدرت صلاح یا قدرت سلاح 🎙 استاد محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔹دولتها برای تلاش در دستیابی به پیشرفته ترین و بیشترین تجهیزات نظامی ، استدلالات مختلفی دارند، ولی نظریه پردازان اسلامی استدلال دینی هم برای لزوم تامین پیشرفته ترین سلاحها ارائه میکنند . انها به این ایه استناد میکنند که خداوند از مسلمانان خواسته است از همه قدرت و توان خود برای امادگی در برابر دشمنان استفاده کنند : و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه ( سوره انفال ایه ۶۰ ). این استدلال قرانی هر چند واضح و روشن است ، ولی باید توجه داشت که : 🔹۱ . لزوم امادگی در برابر دشمن و تهیه ادوات دفاعی ، یک حکم عقلایی و بلکه فطری است که همه خردمندان عالَم ان را درک میکنند . (المیزان ج ۹ ص ۱۱۵) از این رو ایه قران در این باره جنبه “امضایی” داشته و نباید حکم تاسیسی و تعبدی تلقی شود. بر اساس این مبنا ، قلمروی این حکم در امادگیهای دفاعی و تجهیرات جنگی “محدود” به تایید و تصویب خردمندان است و از عموم ایه نمیتوان مشروعیت تدارک و تهیه “هر گونه سلاح” و در “هر شرایط” را استفاده کرد حتی اگر عقلا ان را مجاز ندانند . 🔹و از اینجا میتوان به عمق و دقت نظر علامه طباطبایی پی برد که عموم و اطلاق ادله قتال را نفی کرده و شمول ان را نسبت به ادواتِ تخریب حرث و نابودیِ نسل انکار کرده و مفاد انرا تنها در حد استفاده از “وسائل شریفه” که بکارگیرش ضداخلاق نیست پذیرفته است (المیزان ج۴ ص ۱۶۴) این نظریه در برابر نظریه دیگری است که به استنادعموم ایه، تجهیز و تهیه هر گونه سلاحی و از ان جمله سلاح هسته ای و بمب اتمی را تجویز میکند(دکترابوالقاسم گرجی ایات الاحکام ص۵۶) جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa%d9%90-%d8%b5%d9%8e%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d8%8c-%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa%d9%90-%d8%b3%d9%90%d9%84%d8%a7%d8%ad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa