eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیا ما داریم به‌سوی دولت بدون ملت و ملت بدون دولت گام برمی‌داریم؟ ✏️ احمد غلامی روزنامه نگار ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «اگرها» در سیاست کاربرد چندانی ندارند، خاصه که این اگرها معطوف به گذشته باشند. اگر دولت خاتمی به توده تهیدست توجه بیشتری نشان می‌داد، دولت احمدی‌نژاد سر کار نمی‌آمد. اگر احمدی‌نژاد بر اساس خرد عمل می‌کرد و پول‌های حاصله از فروش نفت را واقعا بر سر سفره مردم می‌آورد، کار به دست دولت روحانی نمی‌افتاد. چنانچه این اگرها را ادامه بدهیم تا به دولت رئیسی برسیم، باز هم مشکلی از سیاست حل نخواهد شد؛ چراکه دولت‌هایی که بر سر کار آمده‌اند، در حین تفاوت «بازتولید» دیگری بوده‌اند. این دولت‌ها جملگی در چارچوب معینی از روابط و مناسبات اقتصادی قرار داشته‌اند که آبشخور آنان دولت‌های قبل خودشان بوده است. مهم‌تر از همه اینکه این روابط و مناسبات از سوی نهادهای رسمی به دولت‌ها القا می‌شده است. در‌واقع مثل همه‌جای دنیا «قدرت مسلط» در سطوح پایین بازتولید می‌شود و این شیوه در گفتار و کردار همه دولت‌ها و حتی اجتماع بازتاب پیدا می‌کند. بااینکه دولت‌ها با صراحت از یکدیگر انتقاد می‌کنند اما این انتقادها هم بازتولید روابط و مناسبات اقتصادی و سیاسی مرسوم را نشان می‌دهد که کوچک‌ترین اثری در فرایند دولت‌داری در ایران نداشته است. حتی این شیوه از گفتار و کردار و بازتولید قدرت به مدیران میانی و بنگاه‌های خصوصی نیز سرایت کرده و بااینکه آنان خود را تافته جدا‌بافته‌ای از این «آپاراتوس» می‌دانند، در عمل همین کردار و گفتار و مناسبات را به سطوح پایین‌تر تسری می‌دهند. 🔸 ناگفته پیداست تا تغییرات جدی در مناسبات اقتصادی صورت نگیرد، تغییری واقعی در سیاست صورت نخواهد گرفت. تغییرات عمیق در سیاست مستلزم تغییرات اقتصادی است و لاغیر. خاصه اینکه روابط و مناسبات اقتصادی تحت‌تأثیر تحریم‌های اقتصادی‌اند. وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران این واقعیت تلخ را بازتولید کرده است که در سیاست «بازنده و برنده‌ای» وجود ندارد و سیاست در ایران تزویج قهرمان و ضدقهرمان است. به خاطر همین رویکرد به سیاست است که دولتیان برای بردن منفعت بیشتر دم را غنیمت شمرده و به تبعات این رویکرد بی‌اعتنا بوده‌اند. یکی از تبعات مهم این رویکرد بی‌اعتمادی مردم به دولت و «آرمان‌گریزی» جامعه است و این آخری این پرسش را به وجود آورده است که اگر ایران دوباره درگیر جنگ ناخواسته شود، مردم چه مواجهه‌ای با آن خواهند داشت. فارغ از بحث‌های کارشناسان سیاسی و اقتصادی که قادرند بر تفاوت‌های بین دولت‌ها تأکید کنند، در نگاه مردم تفاوتی جدی بین رؤسای جمهور همه ادوار وجود ندارد و این از بداقبالی دولت سیزدهم است که این شیوه دولت‌داری و سیاست‌ورزی به گرانیگاه خود رسیده است، گرانیگاهی که دولت در‌حال از‌دست‌دادن معنای خود است. حتی انتقادهای رئیس دولت سیزدهم از دولت‌های قبلی و تبلیغ خدمات دولت کنونی کوچک‌ترین اثری در بازگرداندن اعتبار دولت ندارد و به‌جرئت می‌توان گفت ارتباط وثیقی بین دولت و ملت وجود ندارد. هر‌کدام ساز خود را کوک می‌کنند و بی‌اعتنا به هم ساز خود را می‌نوازند؛ دو ارکستر مجزا از هم که صرفا به دلیل اقتصادی و آینده مبهم سیاسی از یکدیگر اطاعت می‌کنند، اطاعتی شکننده و وابسته به شرایط. آیا ما داریم به‌سوی دولت بدون ملت و ملت بدون دولت گام برمی‌داریم؟ وضعیت موجود بیش از آنکه به عملکرد ابراهیم رئیسی بازگردد، از شیوه انتخاب او نشئت می‌گیرد؛ انتخابی در غیاب کثیر مردم. اینک این نکته وضوح بیشتری یافته است که غیاب مردم تا چه میزان هولناک خواهد بود و هولناک‌تر از آن حضور خودخوانده مردم در خیابان است. البته نکته مهم این است که پیش از انتخاب دولت سیزدهم این شیوه بازتولید قدرت به پایان خود رسیده بود و شاید هر شخص دیگری نیز جای ابراهیم‌ رئیسی می‌نشست، معلوم نبود وضعیت موجود متفاوت می‌شد یا نه! به هر تقدیر در وضعیت کنونی مردم نسبت خود را با دولت از دست داده‌اند و در فقدان این نسبت در جست‌وجوی «دیگری» هستند .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dolat-bedon-mellat-va-mellat-bedon-dolat/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آشنایی با نو اندیشان دینی ( آیت الله شهید سید محمد باقر صدر) ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آیت الله سید محمدباقر صدر (زادهٔ ۱۳۵۳ق/۱۳۱۳ش و درگذشتهٔ ۱۴۰۰ق/۱۳۵۹ش) فقیه و متفکر شیعه ساکن عراق بود که علوم دینی را نزد آیت الله خویی و برخی از علمای نجف آموخت. او تحصیلاتش را پیش از ۲۰ سالگی به اتمام رساند و در حوزه علمیه نجف به تدریس علوم دینی پرداخت. سید محمد صدر، سید محمدباقر حکیم، سید کاظم حسینی حائری و سید محمود هاشمی شاهرودی از شاگردان اویند. 🔸 آیت الله سید محمدباقر صدر در دانش‌ هایی چون اصول، فقه، فلسفه سیاست و معرفت‌شناسی نظریه‌های جدیدی ارائه داده است. برخی از نظریه‌های مشهور وی عبارت است از: نظریه حق الطاعه، توالد ذاتی معرفت و منطقة الفراغ. او کتاب‌ های فراوانی نیز نوشته است که فلسفتنا، اقتصادنا، دروسٌ فی علم الاصول(مشهور به حلقات) و الاسس المنطقیه للاستقراء از مهم‌ترین آنها است. 🔸 مشارکت در تشکیل حزب الدعوة الاسلامیة، صدور فتوای حرمت عضویت مسلمانان در حزب بعث عراق و برپایی راهپیمایی و تظاهرات در شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق و بغداد بخشی از فعالیت‌ های سیاسی وی بود. این اقدامات سبب شد که دولت عراق او و خواهرش را دستگیر و به شهادت برساند. 🔻 زندگینامه شهید صدر 🔸 آیت الله سید محمدباقر صدر در ۱۰ اسفند ۱۳۱۳ش (برابر ۲۵ ذی‌القعده ۱۳۵۳ق)، در شهر کاظمین به دنیا آمد. پدرش سید حیدر صدر عاملی و مادرش دختر شیخ عبدالحسین آل‌ یاسین است. پدربزرگش سید اسماعیل صدر از مراجع تقلید شیعه در نیمه اول قرن چهارده قمری بود. تبار او از فرزندان امام کاظم(ع) و از عالمان دینی بوده‌ اند که در ایران، لبنان و عراق زندگی می‌ کردند. 🔸 برادر بزرگ و معلم باقر صدر، سید اسماعیل نیز از مجتهدان جوان نجف بود که سال ۱۳۸۸ق در ۴۸ سالگی درگذشت.بنت الهدی صدر شاعر و نویسنده، خواهر شهید صدر بود که همراه او اعدام شد. محمد باقر در سه سالگی پدرش را از دست داد و زیر نظر مادر و برادرش سید اسماعیل صدر قرار گرفت. 🔻 تحصیلات 🔸 شهید صدر دوره ابتدایی را در مدت سه سال را به پایان رساند و به فراگیری دروس حوزوی دینی پرداخت. او کتاب المنطق محمد رضا مظفر و معالم الاصول را نزد برادرش سید اسماعیل فراگرفت. وی کتاب‌ های دوره سطح حوزه را در مدتی کوتاه به پایان رساند. اساتید دوره سطح او محمّد تقی جواهری، عبّاس شامی، سید باقر شخص، صدرا بادکوبی و سید محمد روحانی بودند. پس از آن در درس خارج فقه و اصول سید ابوالقاسم خویی و شیخ محمدرضا آل یاسین شرکت کرد. 🔻 شاگردان شهید صدر 🔸 آیت‌الله سید محمدباقر صدر از بیست سالگی با تدریس کتاب کفایه الاصول، تدریس را آغاز کرد. از ۲۵ سالگی درس خارج اصول و از ۲۸ سالگی درس خارج فقه تدریس کرد. او در طول نزدیک به سی سال تدریس، شاگردان بسیاری تربیت کرد. برخی از آنها عبارتند از: ........ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashnaii-ba-noandishan-dini-sadr/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ تشنه‌ام این رمضان تشنه‌تر از هر رمضانی ▪️ شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی ▪️ لیله القدر عزیزی است بیا دل بتکانیم ▪️ سهم ما چیست از این روز همین خانه تکانی ⚫️ التماس دعای فراوان 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/shab-ghadr-1/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
❇️ کار کرد‌های مناسک وشعائردینی 🎙 استاد مهدی مهریزی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گمان من عبادات و مناسک و شعائر اسلامی باید چهار کارکرد هویتی ،معرفت بخشی ، معنوی اخلاقی ،و کارکرد اجتماعی داشته باشد و اگر به کارکرد هویتی که ناخواسته است منحصر شود، جای لغزش هم برای فرد و هم حکومتها وجود دارد. حکومت آمار می‌دهد که چقدر ختم قرآن بالا رفته است و رؤسای حکومت می‌گویند الحمدلله کشور اسلامی داریم. اما اینکه چقدر در این جامعه دروغ، ریا، خیانت و دزدی وجود دارد، در آن میان گم می‌شود؛ زیرا تنها ظاهر حفظ شده است. 🔸 وی افزود: یکی از روایاتی که به صورت سلسه سند بیان شده می‌فرماید «لاَ تَنْظُرُوا إِلَى کَثْرَهِ صَلاَتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ کَثْرَهِ اَلْحَجِّ وَ اَلْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّیْلِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَهِ»؛ پیامبران نیامدند که نمازجماعت یا روندگان حج زیاد شود بلکه «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». اگر این مناسک و شعائر در خدمت اخلاق نباشد و تولید انرژی و نیرو برای آن نکند از جایگاه خود سقوط کرده و محل لغزش می‌شود و فقط آمار و ارقام‌ و نشانه‌های بیرونی است ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/karkard-haye-manasek-va-shaerdini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آشنایی با نو اندیشان دینی( دکتر محسن برهانی) ✂️ برش هایی از متن: 🔻 تحصیلات دکتری, 1388, حقوق جزا و جرمشناسی, دانشگاه تربیت مدرس کارشناسی ارشد, 1382, حقوق جزا و جرمشناسی, دانشگاه تهران کارشناسی, 1379, حقوق, دانشگاه تهران 🔻 کتاب‌های تالیفی غلامحسین الهام و محسن برهانی. "درآمدی بر حقوق جزای عمومی: واکنش در برابر جرم." تهران: نشر میزان، 1392. غلامحسین الهام و محسن برهانی. "درآمدی بر حقوق جزای عمومی." تهران: میزان، 1394. محسن برهانی. "اخلاق و حقوق کیفری." تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1395. 🔻 فصلی از کتاب محسن برهانی. "گام لرزان قانونگذار و مسأله اعاده حیثیت." تهران: نشر میزان، 1389. محسن برهانی. " مجموعه مقالات در بزرگداشت استاد عالیقدر فقه و حقوق دکتر ابوالقاسم گرجی." تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1389. محسن برهانی. "دانشنامه عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم." تهران: ، . مقالات چاپ شده در نشریات بین‌المللی Mohsen Borhani, and Maryam mehrdad. "functionalism and crime." ZEITSCHRIFT FUR ETHNOLOGIE 143, no. 2 (2018): . مقالات چاپ شده در نشریات داخلی محسن برهانی. "گستره تنبیه بدنی اطفال بوسیله والدین از منظر قانون و فقه." فصل نامه مطالعات حقوق خصوصی 42، 3 (1391): 73-87. محسن برهانی. "جرم انگاری حقوق بشری؛ خود مختاری و مقتضیات صحیح اخلاقی." پژوهش های حقوق جزا و جرم شناسی 1، 2 (1391): 5. محسن برهانی و عطیه پارسائیان. "عرف و مولفه های قانونی و مادی تشکیل دهنده پدیده مجرمانه." حقوق اسلامی 10، 36 (1392): 147-170. محسن برهانی و عطیه پارساییان. "نقش عرف در تحلیل مولفه روانی جرم وعوامل روال مسئولیت کیفری." پژوهشهای حقوقی 3، 2 (1392) ................... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashnaii-ba-noandisahn-dini-borhani/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ روش برخورد سازنده و بزرگ‌منشانه 🎙 استاد علی‌ کرمی‌‌فریدنی ✂️ برش هایی از متن: 🔸برابر گزارش‌ها، امیر(ع) در ميان یارانش نشسته بود، که زنی زيباچهره با قامتی متناسب از آنجا گذشت و یاران وهمراهان آن حضرت با دوختن چشم به او، ناخواسته به پیشوازش رفتند و بدرقه‌اش کردند.* *رُوِيَ أَنَّهُ (ع) كَانَ جَالِساً فِي أَصْحَابِهِ، فَمَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَةٌ جَمِيلَةٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ...* 🔸 آن حضرت بزرگ‌منشانه و سازنده و بدون تند وتیری چنین فرمود: *إِنَّ أَبْصَارَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ، وَ إِنَّ ذَلِكَ سَبَبُ هِبَابِهَا؛ فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى امْرَأَةٍ تُعْجِبُهُ، فَلْيُلَامِسْ أَهْلَهُ، فَإِنَّمَا هِيَ امْرَأَةٌ كَامْرَأَتِهِ. فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ: قَاتَلَهُ اللَّهُ كَافِراً، مَا أَفْقَهَهُ! فَوَثَبَ الْقَوْمُ لِيَقْتُلُوهُ، فَقَالَ (عليه السلام): رُوَيْداً، إِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ، أَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ.* 🔸 چشمان اين مردان، سرکش است و این‌گونه چشم‌دوختن به زن بیگانه، مايه‌ی هيجان و خواهش دل آنان می‌گردد. هرگاه يكى از شما نظرش به زنى زیبا و صاحب جمال و کمال افتاد و ناخواسته، دلش به سوی او رفت، چاره‌ی کار و راه مدیریت هیجان آن است که به سوی همسر خود برود و به او فکر کند ...، چراکه او نیز، زنى است همانند همسرش! 🔸 در اين هنگام مردى از تندروهای بدزبان خوارج فریاد سر داد که: خداوند اين كافر را بكشد که چقدر دانا و دین‌شناس است!! 🔸 هنگامى‌كه حاضران اين سخن را شنيدند از جاى پريدند تا او را به کیفر زشت‌گویی‌اش درهم کوبند وبکشند، اما امیر(ع) فرمود: 🔸 آرام باشید؛ آرام، که پاسخ ناسزا‌گویی فرد و گروه بی‌فرهنگ واخلاق، نثار ناسزا بر اوست و يا بخشایش و گذشت باکرامت از گناه وبدزبانی او ( و نه خشونت و آتش‌افروزی و کشتن و بستن بدزبان)! 🔸 اگر این روش ورفتار حکیمانه‌ی امیر(ع) با زن شُل حجاب است - که به‌جای پرداختن به آن زن، یا فرمان بگیر و ببند او، یا حواله‌دادن او به مذهب‌گرایان افراطی و خرافی چون خوارج، و یا جلوگیری از حضور زنان در مدرسه ودانشگاه و مسجد و ... ویا نفی حقوق شهروندی و ندادن خدمات به او و همانند او از سوی ارگانهای رسمی، به مردهای چشم‌چران توجّه می‌دهد که چگونه نگاه و دل خود را مدیریت کنند. این اعلامیه‌های تند و تیز و این هجوم آتش به اختیارها به زنان و دختران این سرزمین و این دشنام‌های زشت از کجا و این تهدیدها چرا؟!!! ........ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ravesh-barkhord-sazande-va-bozorgmaneshane/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آشنایی با نو اندیشان دینی( استاد سید جواد ورعی) ✂️ برش هایی از متن: 🔸 سید جواد ورعى (متولد 1342ش)، محقق، نویسنده، از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، و عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻 تحصیلات به تشویق پدرش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید ابوالقاسم ورعی، با علوم و معارف اسلامى آشنا شده و پس از دروس متوسطه در سال 1361 رسماً وارد حوزه علمیه شرق تهران گردید. همزمان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران دوره کارشناسى الهیات و معارف اسلامى را گذراند. 🔸 در سال 1365ش براى ادامه تحصیل راهى حوزه علمیّه قم شد و سطوح عالى را در حضور حضرات آیات استادى، اعتمادى، ستوده، طاهرى خرم آبادى، قدیرى و محقق داماد گذراند و در سال 1369ش وارد مقطع درس خارج شد. خارج فقه و اصول را از محضر حضرات آیات: فاضل لنکرانى، وحید خراسانى، موسوى اردبیلى، یوسف صانعی و سید کاظم حائرى، و بیش از همه به طور پیوسته، به مدت ۱۲ سال، شبیرى زنجانى کسب فیض نمود. در دروس حضرات آیات جوادى آملى(تفسیر و فلسفه)، حسن‌زاده آملى( فلسفه و عرفان نظری) و انصارى شیرازى(فلسفه) نیز شرکت کرد. 🔸 در ۲۵ سال اخیر، براى فعّالیّت علمى و پژوهشى خود رشته فقه را با گرایش اجتماعى- سیاسى، انتخاب نموده و در کنار تدریس سطوح عالى و خارج فقه و اصول، به تحقیق و تألیف پرداخته است. اینک بیشترین فعّالیّت‌هاى وى در تدریس، تحقیق و تألیف متمرکز شده است. 🔸 تبیین و تدریس "اندیشه‌هاى فقهى و سیاسى امام خمینى"(ره) در موُسسه نشر آثار امام خمینی، "مبانی اعتقادی و فقهی انقلاب اسلامی" در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، "اندیشه سیاسی شیعه" در دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان، "فقه سیاسی" در دانشگاه مفید، و ... از دیگر فعّالیّت‌هاى ایشان مى‌باشد. ✅آثار و تالیفات: • "اندیشه‌هاى فقهى امام خمینى(ره)" • "پژوهشى در اندیشه سیاسى نائینى" • تصحیح و تحقیق "تنبیه الامة و تنزیه الملة"؛ اثر میرزای نائینی ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashnaii-ba-noandishan-dini-seyed-javd-varaii/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اگر حاکمان بر مبنای عدالت، قانونگذاری کنند و بر مبنای عدالت داوری داشته باشند و بر مبنای عدالت اجرا کنند، و بر مبنای عدالت نظارت کنند به هدف ماه رمضان خواهد رسید. 🎙 استاد مرتضی جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا، استاد حوزه علمیه قم تأکید دارد که ماه مبارک رمضان می تواند در مسیر اصلاح و تصحیح امور حاکمان و حکمرانان و همه کسانی که در سمت ها و مسئولیت های اجتماعی و سیاسی هستند، نقش آفرینی کند و آنها بایستی هر چیزی که مایه فساد، انحراف و تباهی می شود و انسان را در مقام علم و عمل به زمین می زند به گونه ای که نتوانند کارها و مسئولیت های خودشان را انجام دهند را از خود دور کنند. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا درباره آموزه های معرفتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ماه مبارک رمضان برای حاکمان، کارگزاران، سیاستمداران و قدرتمندان، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی است. این ماه برای همه انسان ها اعم از مرد و زن در هر کسوت، شأن و شغلی که باشند، خیر و رحمت به همراه دارد و این انسان ها هستند که با قرار گرفتنِ در شرایط درست می توانند هم برای دنیا و هم برای آخرت خود خیر و صلاح را فراهم بیاورند. 🔸 وی ادامه داد: ماه رمضان برای حاکمان و کسانی که در جایگاه حکمرانی هستند نیز یک فرصت بسیار گرانقدری است که بتوانند هم کارها و مسئولیت های خود را ارزیابی کنند و هم بهترین استعانت و استمداد را از خدای عالم در انجام کارهای صالح و شایسته فراهم بیاورند. 🔸 رمضان، بهترین فرصت برای دور شدن از امور فسادزا 🔸 وی با بیان اینکه رمضان، ماه پاکسازی و تصفیه وجود انسانی است، گفت: این ماه انسان را از همه شواهدی که او را در مسیر ناصواب قرار می دهد، اصلاح می کند و طبیعی است کسانی که در منصب حکمرانی هستند، طبعاً با یک شرایط مختصی زندگی می کنند و نیاز آنها به ماه مبارک رمضان برای اصلاح خود و دور شدن از اموری که باعث فساد و انحراف در علم و عمل آنها می شود، چندین برابر است و می توانند با استفاده از این فرصت خود را نجات دهند. 🔸 وی افزود: ماه مبارک رمضان به عنوان غرّه شهور یعنی اول سال برای اهل معرفت شناخته می شود. منظور از اول سال به عنوان یک امر اعتباری و قراردادی نیست بلکه مختص کسانی است که بخواهند در مسیر بندگی و سلوک الی الله به گونه ای قرار بگیرند که همه کارها و برنامه هایشان براساس عنایت الهی باشد. انسان در این ماه می تواند خود ساخته باشد، به گونه ای که برای ماه های دیگر تا پایان سال که ماه شعبان است، در خود ذخیره معنویت، اخلاق، تربیت شایسته و صحیح و دوری از هر نوع آلودگی و فساد داشته باشد. 🔸 وی گفت: طبق بیان علی ابن ابی طالب(ع) رسول گرامی اسلام(ص) در یکی از روزهای پایانی ماه شعبان خطبه ای (خطبه شعبانیه) ایراد فرمودند. حضرت علی(ع) فرمودند که من برخاستم و از رسول الله(ص) سوال کردم که افضل اعمال در این ماه چیست؟ رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»؛ بهترین کار این است که انسان ها از گناه، فساد، تباهی و انحراف دوری کنند و بتوانند با استعانت از پروردگار عالم در مسیر صلاح قرار بگیرند. 🔸 بنابراین این ماه می تواند در مسیر اصلاح و تصحیح امور حاکمان و حکمرانان و همه کسانی که در سمت ها و مسئولیت های اجتماعی و سیاسی هستند، نقش آفرینی کند و آنها بایستی هر چیزی که مایه فساد، انحراف و تباهی می شود و انسان را در مقام علم و عمل به زمین می زند به گونه ای که نتوانند کارها و مسئولیت های خودشان را انجام دهند را از خود دور کنند و در حقیقت این ماه چنین شرایطی را برای آنها فراهم می آورد ........ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/agar-hakeman-bar-mabnaye-edalat-ghanon-gozari-konnad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa