eitaa logo
اندیشه ما
668 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ باز خوانی اندیشه تفسیری آیت الله بهشتی توسط استاد ایازی 🎙 استاد سید محمد علی ایازی 🔸 استاد سید محمد علی ایازی: اثر تفسیر شخصیت مفسر در تفسیر جایگاه شخصیت بهشتی در تفسیر است پیش از شروع بحث لازم است یاد آوری یک نکته برای دیدگاه تفسیری شهید بهشتی نمی شود به این مجموعه بسنده کرد بلکه به مباحث تاریخ قرآن ووحی شناسی از منظر شهید بهشتی توجه نمود این مجموعه شش جلدی سلسله درس های را تشکیل می دهد که در ایران والمان ارائه شده است فقط بخشی از اندیشه قرآنی شهید بهشتی است بلکه به آثار دیگر شهید بهشتی باید توجه شود واستخراج شود مانند کتاب خدا در قرآن ومباحث اجتماعی قرآن است که خیلی جدی تر در شناخت اندیشه قرانی شهید بهشتی موثر است بحث دیگر در باره تفسیر این مسله مطرح است ماتن ومولف دوم متن سوم مفسر متن درباره مولف وماتن غیر از اسما وصفات که ذکر شده است در قران از شخصیت پیامبر هم نمی شود غافل بود چون پامبر روای قرآن است که قرآن جنبه ایجابی شخصیت پیامبر را توصیف نموده است همجنین جنبه سلبی پیامبر را قرآن توصیف نموده است در رابطه با متن جای بحث زیاد است وقتی صحبت از تفسیر می کنیم باید توجه کنیم شخصیت مفسر یک بخش قرآن پژوهی مربوط به شخصیت مفسر است که فضای فکری آن معلوم شود نگاه تاریخی به شخصیت مفسر را بیان نمودم دو محور دارای اهمیت است یکی شخصیت روحی وروانی مفسر است در دهه 30 و40 شخصیت های داریم که در حوزه پژوهش دینی شخصیت روانی آنان موثر بوده است در مورد شهید بهشتی کسانی که این مجموعه شش جلدی را بخواند به لحاظ شخصیتی شهید بهشتی را در این تفسیر درک می کند حدس من این است که هزار مساله که در حوزه قرآن پژوهشی مطرح شده است ریشه در اندیشه شهید بهشتی دارد 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/bazkhni-andishe-tafsiri-tavasot-ostad-ayazi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
هدایت شده از موسسه فهیم
آیین رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی (درمکتب قرآن) پارت اول.mp3
42.12M
📼 فایل صوتی همایش نیم روزه: 📃 آیین رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی (درمکتب قرآن) 💡 پارت اول 🌐 در شبکه‌های اجتماعی ما را همراهی کنید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
هدایت شده از موسسه فهیم
آیین رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی (درمکتب قرآن) پارت دوم.mp3
40.26M
📼 فایل صوتی همایش نیم روزه: 📃 آیین رونمایی و بازخوانی تفسیر شش جلدی آیت الله شهید بهشتی (درمکتب قرآن) 💡 پارت دوم 🌐 در شبکه‌های اجتماعی ما را همراهی کنید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
⚡️ الهامات و منظومه اندیشه‌های قرآنی شهید بهشتی 🎙 استاد کاظم قاضی زاده تفسیرشهید بهشتی جزالهامات ایشان از قران است. فهم وبرداشت شهید بهشتی از مفاهیم قرآنی یک تفسیر مرسوم رائج نیست چنانچه سایر مفسران ومتفکران در برداشت از قرآن دارند. بلکه تبیین عقلانی ونظریه پردازنه بوده واختصاص با آموزه های اجتماعی دین ندارد بلکه نیاز های دینی آن روز جامعه را مورد توجه قرار داده است. برخی از مفسران ومتفکران دارای یک منظومه فکری نمی باشد تفسیر وفهم شان متکی متنی است که مورد پژوهش قرار می دهند؛ ولی مرحوم شهید بهشتی به دنبال این است که یک منظومه فکری را در چارچوب آموزه های دینی به مخاطبان ارائه نماید مانند تعامل دین وعلوم تجربی که تحت عنوان قلمرو دین ارائه شده است. مباحث روابط اقتصادی و مالی اسلام، تفاوت ربا و سایر روابط مالی مانند روابط بین‌الملل تبیین از جهاد ابتدایی ندارند ولی اجمالاً که مطرح می‌کند با نگاه نو است در عرصه فردی هم مطالب را مطرح کردند مانند چشم‌زخم و استخاره واصل خودسازی در حوزه سیاسی رابطه دین و دموکراسی دیکتاتوری و طرح اوصاف حاکم در عصر غیبت و مباحث در حوزه علوم قرآنی که در مجموع می‌توان گفت: رویکرد ایشان، رویکرد حل مسئله و نظریه‌پردازانه است. : این اسم که در مکتب قرآن نام‌گذاری شده است بسیار مناسب است زیرا تفسیر رایج و مرسوم نیست بلکه الهامات و برداشتی‌ها است که برای ارائه یک منظومه فکری در حوزه آموزه‌های دینی برای جامعه اسلامی و قرآن‌پژوهان ارائه نموده است 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/elhaat-manzome-andishehaye-qourani-shahid-beheshti/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚡️ آموزه های قرآنی وحیات اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی 🎙 استاد سید علیرضا بهشتی 🔸 به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی «سایت اندیشه ما» دکتر علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت‌الله دکتر بهشتی دومین سخنران همایش نیم‌روزه‌ای رونمایی و بازخوانی مجموعه آثار قرآنی شهید بهشتی تحت عنوان «در مکتب قرآن» بود ایشان در سخنان آغازین خود گفت: شهید بهشتی در آیات پایانی سوره بقره لزوم انس بیشتر مردم با متون و نصوص را مطرح می‌کنند. زمانی که بین مردم و متون فاصله افتاد مردم راحت‌تر اغفال شدند. تجربه تاریخی در عصر معاویه موید این نظر است. در زمان معاویه بافاصله‌ای که بین مردم و نصوص ایجاد شد، تحریف تاریخ و به تعبیر بنده تاریخ بافی آغاز شد. 🔸 فرزند شهید بهشتی خاطرنشان کرد: معاویه به دو گروه اهل حدیث و قصه‌گویان خیلی اهمیت می‌داد و وقت زیادی برای آنها می‌گذاشت؛ اهل حدیث در تحریف احادیث به او کمک کردند. قصه‌گویان نیز در حکومت شام تجربه خوبی را برای او ایجاد کرده بودند. قصه‌گویی یک رسانه بوده است. قصه‌گویان دوره‌گرد راه می‌افتادند و برای مردم قصه می‌گفتند. این روند شبیه نقالی در فرهنگ ما است. قصه‌گویان در میادین می‌نشستند و داستان‌های خود را می‌گفتند. داستان و قصه را می‌توان تحریف کرد و می‌توان آن‌گونه که فرد می‌خواهد القا کرد. معاویه از قصه‌گویان، برای تغییر ذهنیت جامعه شام از ویژگی‌های امام علی و امام حسن علیهماالسلام خیلی بهره برد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/amozehaye-qorani-hayat-ejtemaii-dar-andishe-shahid-beheshti/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚡️ قرآن هویت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی 🎙 استاد محمد کاظم شاکر 🔺 به گزارش روابط‌عمومی« سایت اندیشه ما»دکتر محمد کاظم شاکر: در همایش رونمایی وبازخوانی مجموعه آثار اندیشه های قرآنی آیت الله شهید بهشتی که تحت عنوان« در مکتب قرآن »توسط بنیاد نشر واندیشه های شهید بهشتی منتشر شده است وتوسط موسسه پژوهشی وفرهنگی فهیم وهمکاران بر گزار شده بود بیان داشت: من قبل از این که رویکرد اجتماعی شهید بهشتی را مطرح کنم نکاتی را از خودم نقل می کنم نکته اول این است که قرآن هویت اجتماعی است قبول ندارم قرآن جای بوده است ونه از جای آمده است را قبول دارم؛ بلکه قرآن شده است قرآن در کوران حوادث اجتماعی شده است مانند آیات مکی ومدنی آیات در شرایط جنگی وصلح قرآن کلامی است الهی ولی به زبان بشر که در شرایط محیطی خاص نازل شده است قرآن وحی الهی است با توجه به شرایط محیطی، بنا براین قرآن با شرایط محیطی وزبانی شکل گرفته است باید تفسیر قرآن نیز معطوف به شرایط محیطی وزبانی تفسیر شود لذا می خواهم عرض کنم از نواقص حوزه تفسیر وعلوم دینی است که روی ظرایف متن کار کردیم ولی خواننده ومخاطب را مورد توجه قرار ندادیم قرآن کلام وزبانی عربی است باید معنا شناسی وزبان شناسی در تفسیر قرآن وارد شود هویت قرآن، هویت اجتماعی است. قرآن در کوران حوادث اجتماعی به وجود آمده است. سوره های مکی با مدنی فرق دارد اما چرا فرق دارد؟ حضرت علی علیه السلام فرمود من به قرآن از همه آگاه‌تر هستم. از حضرت دلیل آن را جویا شدند حضرت فرمودند من از اول نزول تا آخر آن با پیامبر (ص) بودم و می دانم کدام آیه در جنگ و کدام آیه در صلح و کدام آیه در کوه یا صحرا نازل شده است؟ کوه و دشت تفاوتی ندارد اما تاکید بر این است که این موضوعات در معنای قرآن اثر دارد. شهید بهشتی بر شرایط نزول آیات تاکید دارد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ashahidqouran-hoviat-ejtemaii-dar-andishe/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚡️ «قواعد تفسیری با تأکید بر اندیشه‌های قرآنی شهید بهشتی 🎙 استاد محمدعلی مهدوی‌راد 🔹 به گزارش روابط‌عمومی «سایت اندیشه ما» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، در مراسم رونمایی و بازخوانی مجموعه آثار تفسیری آیت‌الله شهید دکتر بهشتی تحت عنوان «در مکتب قرآن» که توسط مؤسسه فهیم، دانشگاه مفید و انجمن مباحثات قرآنی در شهر قم، محل مؤسسه فهیم برگزار شده بود مطالب خود را تحت عنوان «قواعد تفسیری با تأکید بر اندیشه‌های قرآنی شهید بهشتی» ارائه نموده اظهار داشت: قواعد تفسیر در مکتب قرآن، در کزرگاه زمان از قرن اول تا کنون به دو قسم قابل تقسیم است 1 تفسیر تربیتی 2 تفسیر تمدنی که مباحث کلامی و فلسفی در آن وجود دارد اما متن قرآن مجید تفسیرتربیتی را می‌پسندد ولی تفسیر کلامی در گذر زمان به وجود آمده است قرآن نسخه شفای صدور است که جنبه تربیتی دارد شیوه زندگی را به ما نشان می‌دهد شیوه تعامل با خود خانواده و جامعه را به ما نشان می‌دهد کتاب تحف العقول یکی از کتاب های است که شیوه زندگی را به ما نشان می دهد همچنین خواندن کتاب کافی ونهج البلاغه که جنبه تربیتی دارد قران را باید با نگاه تربیتی بخوانیم مهم ترین خصوصیت این مجموعه‌ی در مکتب قرآن بسیار مناسب است در مکتب قرآن در پی این است که آموزه های قران را با عینیت جامعه پیوند دهد این تفسیر به خاطر قدرت وبنیش اجتماعی وقدرت علمی توانسته است قرآن وجامعه را پیوند دهد. 🔹 استاد دانشگاه فردیس فارابی، بیان داشت: تفسیرهایی را که از قرن اول تاکنون در ساحت قرآن شکل‌گرفته می‌توان به دو قسم تقسیم کرد؛ مهم‌ترین بخش این تفسیرها با جهت‌گیری هدایت گرایانه و رویکرد تربیتی و برخی دیگر نیز با نگاه تمدنی و بحث‌های کلامی و فلسفی به موضوع پرداخته است. وی افزود: قرآن کریم و روایات، تفسیر گونه اول را می‌پسندد و تفسیرهای گونه دوم بر اساس بحث‌های مدرسه‌ای و ضرورت‌ها مطرح شده است. اما در بسیاری از تفسیرها، عملاً هدف‌گیری اصلی قرآن فراموش شده است. این در حالی است که قرآن و روایات ما، آیات وحی را شفاف صدور نامیده‌اند. اگر قرآن شفا صدور است، در طول یک سالی که بر ما گذشته چند بار قرآن را برای این پرسش که چطور باید زندگی کنیم باز کرده‌ایم؟ چقدر قرآن را با این نگاه که چطور باید با مخالف برخورد کرد باز کرده‌ایم؟ چندباره تحف‌العقول را با این نگاه خوانده‌ایم و زیست مؤمنانه را از آن طلب کرده‌ایم. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/qavaed-tafsiri-takid-andishe-qouran-shahid-beheshti/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ لحظه رونمایی از کتاب تفسیر شهید بهشتی آیین رونمایی مجموعه آثار قرآنی مرحوم آیت الله شهید بهشتی تحت عنوان در« مکتب قرآن» روز پنجشنبه نهم تیرماه 1401 مراسم رونمایی وباز خوانی مجموعه آثار قرآنی مرحوم شهید بهشتی با حضور فرزندان واساتید حوزه ودر دانشگاه در موسسه پژوهی وفرهنگی فهیم برگزار شد که تصویر جلسه تقدیم می گردد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/lahze-ronamayy-ketab/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚡️ مذاکرات و جوان نماز شب‌خوان! 🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی 🔸 به گزارش رسانه ها یکی از خطیبان «منصوب» با اشاره به مذاکرات موجود و در ستایش تیم مذاکره گفته است «در راس تیم قهرمان مقتدر ایرانی در مذاکرات یک جوان متدین نماز شب‌خوان، معتقد و اهل تهجد قرار دارد»؛ جمله‌ای که یادآور سخن یکی از ستایشگران رئیس اسبق دولت است که زمانی او را «زنده‌کننده دعای فرج در سازمان ملل» شمرد! 🔸 نگارنده سیاست خارجی موجود را از جمله در موضوع مذاکرات، در مجموع با اصول «عزت، حکمت و مصلحت» که آقایان مدعی پاسداری از آن هستند سازگار نمی‌داند؛ چنان که روش کنونی فرار از گفتگوی مستقیم، آن گونه که سراغ داریم را دور از یک سیاست اصولی و متین و قابل دفاع می شمارد. ما در پایان جنگ تحمیلی و تجاوزکارانه عراق با آن همه جنایات، در حالی که تا چند روز پیش از آن دو طرف درگیر جنگ بودند، در مقر سازمان ملل شاهد یک گفتگوی سه‌جانبه و رودرو در یک میز سه‌ضلعی بودیم و آسمان هم به زمین نیامد. اما اینجا نگارنده هیچ قضاوتی سلبی یا ایجابی درباره افراد مشخص نمی‌کند و آن را بیرون از وظیفه خود می‌داند و اگر مثالی آورده می‌شود، تنها و تنها محدود به این نوع نگاه است؛ چنان که اساسا پایین آوردن موضوع در سطح یک تیم یا یک فرد در آن را بر خلاف واقعیت‌های موجود می‌داند. وقتی درباره یک وزیر زبردست و قابل در وزارت خارجه، افزون بر عمل حتی به صراحت گفته می‌شود که او کاره‌ای نیست و فقط مجری دستور است، چه توقعی از این فرد یا آن فرد در گروه مذاکره می‌رود تا وجهه اصلی داوری قرار گیرد؟ 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mozakere-javan-namaze-shabkhan/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
⚡️ امکان و امتناع تحول در مبانی فکری طالبان 🎙 استاد ضامن‌علی حبیبی 🔸 اصول و مبانی فکری طالبان ریشه در تفکر مکتب دیوبندی دارد. این اصول و مبانی در خلأ به‌وجود نیامده است که با رفتار سیاسی برخی کشورها یا فشار سیاسی برخی دیگر تحول یابد، بلکه دارای ریشه محکم و مستند تاریخی است که مـتأثر از اندیشه‌های ابن تیمیه، شاه ولی‌الله دهلوی، شاه اسماعیل و سرانجام، جمعیت علمای اسلام، اهل حدیث و سپاه صحابه است که این اصول و مبانی توسط مدارس جمعیت علمای اسلام، به فرزندان مهاجر افغان آموزش داده شد.‌ دانش‌آموختگان مدارس مزبور در دهه شصت هجری، جذب حزب حرکت انقلاب اسلامی به رهبری مولوی محمد نبی، حزب اسلامی به رهبری یونس خالص، جمعیت خدام الفرقان به رهبری نصر‌الله منصور می‌گشت که بعد از شکست دولت وابسته به شوروی سابق، سازمان استخبارات پاکستان، به سازماندهی تحریک طالبان مبادرت ورزید. تبیین و طراحی تئوریک مبانی فکری طالبان، توسط سازمان استخبارات پاکستان و دارالعلوم حقانیه صورت می‌گیرد. پاکستان بر اساس اهداف و راهبردی که درپیش گرفته، بر رفتار طالبان نظارت و اشراف کامل دارد. هرکس از اصول و مبانی تعریف‌شده تخطی نماید، زندانی می‌شوند و مجازات‌های سخت و سنگینی را تحمل می‌کنند؛ مانند: ملا برادر، ملا عبیدالله، و ملا رسول و یا به قتل می‌رسند؛ مانند: ملا عبیدالله، وزیر دفاع دولت قبلی طالبان یا ملامحمد غوث، وزیر خارجه طالبان در دهه 1370. در پایان سخن می‌توان گفت که نظام سیاسی مبتنی‌بر الگوی امارت اسلامی یک نظام شرعی بر اساس آموزه‌های تفکر دیوبندی و مطابق با فرهنگ پشتون والی است که بر پیروی سیره سلف صالح (دولت‌های موجود عصر رسالت، خلافت خلفای راشدین و تابعین) تأکید می‌ورزند و با مظاهر تجدد و مدرنیته مخالف‌اند. انتخابات و مراجعه به آراء عمومی در نظام سیاسی امارتی جایگاهی تعریف‌شده و شرعی ندارد. 👇🏻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emkan-emtena-tahavol-dar-mabani-fekri-taleban/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ امام جواد (ع) در مصاف با دوروئیِ اخلاقی و دوگانگیِ رفتاری 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔺 از غالب سخنان هر فردی میتوان زمان او را شناسایی نمود. غلبه در سخنان حضرت جوادالائمه (ع) در رابطه با موضوعات اجتماعی و چگونگی رفتار صحیح و عاقلانه ومودبانه مطرح میباشد. در این بین ، موضوع مهم «رفتار دوگانه» که به ریاء و فریب و دوچهرگی معنا میشود ، در کلمات امام جواد (ع) دارای برجستگی خاصی میباشد. 🔺 پس دوران زندگی ایشان،جامعه اسلامی گرفتار «دوگانگی اخلاق و رفتار» بوده،و نقش امامتی حضرت؛ به سوق دادنِ جامعه به سمت صداقت و شفافیت بوده است. 🔺 بدون تردید مبارزه با نفاق و دوروئی بسیار ازمبارزه درجبهه نظامی دشوارتر است ؛ در جبهه نظامی،دشمن با آهنگ دشمنی واردمیشود ولی در جبهه نفاق دشمن درمتن جامعه ونه در مرزها ، با آهنگ دوستی وارد میشود. 🔺 نتیجتاًدر بخش اعتقادی؛دشمن با تظاهر به تفکر و تعقل و استدلال واردشده ولی شبهه افکنی میکند. ودر بخش اقتصادی باتظاهربه دوستی وخیرخواهی وارد شده، و سرمایه شخص یا کشوری رابه یغمابرده وشهرو دیارطلبکاران راترک میکند. ونیزدر بخش معاشرت و دوستی بهمین منوال باظاهر سازی،کاری ترین ضربات را درلباس دوست می زد و غیب میشود. بسیاری از چالش های مهم اجتماعی مثل اعتیاد ، طلاق ، ورشکستگی و خیانت در امانت و…بایدازهمین زوایه مورد بررسی قرارگیردکه جامعه نفاق زده و دورو و فریبکار ، خروجیش غیر از اینها نخواهد بود ! جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-javad-dar-masaf-ba-doroii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ
✳️ شهید بهشتی و ضرورت پرهیز عالمان دین از سخن گفتن با زبان قدرت 🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آیت‌الله بهشتی: «ای مسئولان جمهوری اسلامی!... اگر در مناسبات داخل جامعه اسلامی و مناسبات بیرون جامعه اسلامی تنها الفبایی که با آن حرف می زنیم «الفبای قدرت» باشد، به خدا سوگند این جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند... ما نباید با ژست قدرت، با مردم رابطه برقرار کنیم و اگر چنین کردیم، هم روحانیت را آلوده کردیم، هم حکومت را... در جمهوری اسلامی حکومت و قدرت برای خدمت است و تنها حکومت و قدرتی که در جهت خدمت خالصانه به مردم باشد مشروعیت دارد و حکومت و قدرتی که در این جهت نباشد مشروعیت ندارد.» 🔸 اینک در پی تجربه های تلخ و شیرینی که از منظر ارزیابی «نقش علمی و عملی عالمان» در تقویت و تضعیف پایه های «اعتقادی» و پایبندی و بی مبالاتی در چارچوبهای «شرعی» و پیشرفت و پسرفت ارزشهای «اخلاقی»، پیش رو داریم، به درک فزونتر و عینی تری از ضرورت «سکینه» و «حلم» برای علم و عالمان دین دست یافته ایم و دستاوردهای مبارک آن در سطح رفتارهای فردی و جریانی و حکومتی را دیده ایم و بر پی‌آمدهای ناگوار فاصله گرفتن از آن نیز وقوف بیشتری داریم. 🔸 مگر نه این است که «علم» از سنخ نور است و زورگویی و جابریّت از سنخ تاریکی و جهل؟ پس چگونه می شود که «علم» سر از رفتار جابرانه یعنی علم سر از جهل درآورد؟! علم، هم خود «قدرت» است و هم «قدرت» می‌آورد. اگر در روایات با تأکید از ما خواسته اند علم خود را آراسته به «حلم» کنیم، برای این است که قدرت برخاسته از علم از درون «مهار» شود و اسب چموش و سرکش و تندپای قدرت‌ طلبی، رام نورانیت علم گردد و عالم را به پرتگاه شقاوت و سیاه‌دلی نیافکند. اگر در آموزه علوی آمده است که «علم خود را جهل قرار ندهید» یک مصداق آن پرهیز دادن از سوء استفاده از قدرتی است که علم به دست می دهد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shahid-beheshti-zarorat-parhiz-aleman-din/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ