eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
19 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ پیام آیت‌الله العظمی سیستانی را دریافت کردم و نامه‌ای در جواب آن می‌نویسم. ✂️ برش هایی از متن: 🔸 رئیس دستگاه دیپلماسی عراق همچنین بر لزوم همکاری بین‌المللی برای مبارزه با این اندیشه‌ها تاکید کرد؛ اندیشه‌هایی که منجر به توهین به مقدسات، نمادها و آتش زدن کتب آسمانی از جمله قرآن کریم می‌شود. 🔸 از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه این رخداد و واکنش‌های عراق و جهان اسلام را پیگیری کردم، اظهار داشت: این اقدام موهن را محکوم و تقبیح می‌کنیم. 🔸 گوترش با تاکید بر لزوم همکاری برای مقابله با پدیده اسلام‌هراسی، تصریح کرد: پیام حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی را دریافت کردم و از تلاش‌های ایشان کمال تشکر را دارم و به زودی نامه‌ای در جواب ایشان خواهم نوشت. 🔸 در پایان، فواد حسین از دبیرکل سازمان ملل بابت اهتمام شایان به پیام آیت‌الله العظمی سیستانی و موضع‌گیری گوترش که معاون وی در امور تمدن‌های کهن در بیانیه‌ای به بیان آن پرداخت، تشکر کرد و اظهار داشت: همه باید برای تحقق امنیت، صلح و همریستی مسالمت‌آمیز و مبارزه با اندیشه‌های افراطی تلاش و همکاری کنند. متن عربی خبر ....... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-ayatollah-sistani-ra-daryaft-name-dar-gavab-an/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمت عید قربان و ریشه‌های آن/ قربانی از چه زمانی معمول شده است؟ ✂️ برش هایی از متن: 🔸 عید قربان یا گوسپندکُشان (به نقل از فرهنگ دهخدا)‏ را به عربی «عید اضحی» می گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند. 🔸 عید در لغت از ماده عود؛ به معنای بازگشت است؛ لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می شود و ‏به پیروزی‌ها و راحتی‏های نخستین بازگشت می‏‌کنند، عید گفته می ‏شود. همچنین واژه قربان از ماده قرب؛ به معنای نزدیک بودن است. بر این اساس با توجه به این که شخصی که قربانی می‌کند، در نظر دارد بدین وسیله به خداوند متعال تقرب بجوید، این عمل را قربانی می‌گویند. 🔻 مراسم عید برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. 🔸 حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود – مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند. 🔸 همچنین در روایت‌های مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا یتیمان و گرسنگان و نیازمندان نیز به خوراک برسند. 🔸 عید قربان، عید پیروزی وظیفه بر غریزه مخلوقات خداوند سه دسته هستند: گروهی که فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات؛ گروهی که فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائکه؛ گروهی که گاهی دنبال غریزه رفته و گاهی دنبال وظیفه می روند، مانند: انسان. 🔸 هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده بلکه از حیوانات هم پست تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل) آنان، همچون چهارپایان بلکه گمراه ترند. همانا بدترین جنبنده ها نزد خداوند، انسان‌هایی هستند که گویا کر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند. اما همین که انسان در این دو راهی خطرناک وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائکه و پاکان قرار گرفت آن را عید می گیرد، مثلاً غریزه گرسنگی و تشنگی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می کشاند، ولی وظیفه دستور می دهد که در ماه رمضان خودداری کن، کسانی که سی روز وظیفه را انتخاب کرده اند، روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده اند. در روایات مختلف دین اسلام آمده‌است که پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم (ع) در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند. 🔸 او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد ..... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hekmat-eid-ghorban-va-rishe-haye-an/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکمرانی از نگاه شهید بهشتی 🎙 استاد مسیح مهاجری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 مهم‌ترین عامل موفقیت حکمرانی، نگاه واقعی حکمرانان به شخصیت انسان است. عده‌ای از حکمرانان، به انسان به مثابه ابزار نگاه می‌کنند و از آنها به نفع خود و برای تحقق اهداف و امیال خود استفاده می‌کنند. اینها کسانی هستند که خود را محور حکمرانی قرار می‌دهند و به همین دلیل، سر از دیکتاتوری درمی‌آورند. عده‌ای دیگر، انسان را موجودی آزاد می‌دانند که ذاتاً سزاوار تکریم است. صاحبان این نگاه، حکمرانی را در خدمت انسان قرار می‌دهند و با پرهیز از خودمحوری و خشونت و به رسمیت شناختن آزادی مردم، هر لحظه از دیکتاتوری فاصله می‌گیرند و پیوند مردم و حکمرانی را مستحکم‌تر می‌کنند. 🔸 آیت‌الله بهشتی همواره نگاه دوم را به کسانی که مسئولیتی برعهده داشتند توصیه می‌کردند. زمانی که گزارش‌های مردمی درباره برخوردهای خشن در بعضی ادارات و مؤسسات به بهشتی رسید، یکی از سخنرانی‌های خود را به ضرورت پرهیز از این روش اختصاص داد و با صراحت و شفافیت تمام که از ویژگی‌های این عالم عامل بود گفت: «ای معلم، ‌ای مربی، ‌ای عالم دینی، ‌ای روحانی،‌ ای مدیر مدرسه، ‌ای مدیر مؤسسه، ‌ای مدیر جامعه، مبادا برای پوشاندن نقائص خویشتن به اعمال خشونت و دیکتاتوری متوسل شوی و از آزادی‌ طبیعی دیگران جلوگیری نمائی». 🔸 شهادت می‌دهم که بهشتی دقیقاً به این توصیه خود عمل می‌کرد و هرگز ذره‌ای از آن تخطی نکرد. او حتی زمانی که در نوشته‌های تحقیقاتی ما لحن نقد صاحبنظران علمی را اندکی دور از احترام و تکریم می‌دید به ما تذکر می‌داد هرگز از چنین لحنی استفاده نکنیم و جالب اینکه خود او نیز در تذکر به ما نهایت ملایمت و مهربانی را در گفتار و نوشتار بکار می‌گرفت. جالب‌تر اینکه در برابر نقدها و حتی پرخاش‌هائی که به بهانه نقد نسبت به او صورت می‌گرفت نیز با صبوری مثال‌زدنی و خوشروئی کامل برخورد می‌کرد و با روشن‌ترین عبارات و کلمات به طرف مقابل توضیح می‌داد بدون آنکه ناقدان را برنجاند یا از انتقاد و اعتراضشان پشیمانشان کند. 🔸 این روش، تأثیر شگرفی در معترضین به ویژه نسل جوان داشت بطوری که بارها افرادی را دیدم که علیرغم دشمنی شدید اولیه با بهشتی، بعد از مواجه شدن با منطق‌ زلال و مستحکم او از راهی که رفته بودند برمی‌گشتند و جذب او می‌شدند. آیت‌الله بهشتی این افراد را با آغوش باز می‌پذیرفت و از هیچ تلاشی برای روشن ساختن ذهن آنان نسبت به واقعیت‌های جامعه و منطق اسلام در حکمرانی دریغ نمی‌کرد. 🔸 یکی از نتایج نگاه تکریم ‌محوری به انسان که آیت‌الله بهشتی بشدت آن را ترویج می‌کرد این بود که به حکمرانی جامع‌نگر برای مدیریت صحیح جامعه معتقد بود. در حکمرانی جامع‌نگر، نیازهای مادی انسان نیز همراه و همسان با نیازهای معنوی مورد نظر قرار می‌گیرند. کسانی که مردم را به عبادت و مناسک و برگزاری مراسم پرتجمع عزاداری و جشن و دعا تشویق می‌کنند ولی در تأمین نیازهای مادی آنان دچار کاستی یا غفلت و یا ناکارآمدی هستند، نمی‌توانند حکمرانی جامع‌نگر را محقق نمایند. حکمرانی در جامعه‌ای که چنین افرادی در رأس آن باشند و مدیریت آن را برعهده داشته باشند هرگز نمی‌تواند مردم را برای انجام تکالیف دینی قانع کند. مردم وقتی برای اجرای احکام دین و حتی قانون آمادگی خواهند داشت که حکمرانان موفق به اجرای عدالت، تأمین رفاه و آزادی‌های مشروع شده باشند و با مردم صادقانه برخورد کنند. در صورتی که این نیازهای اولیه و ضروری مردم برآورده شود، مردم بدون آنکه نیازی به تبلیغ و تهدید و تطمیع باشد، داوطلبانه اقدام به اجرای احکام دینی و تبعیت از قانون خواهند کرد. آیت‌الله بهشتی در موارد متعددی در همان سال‌ها و حتی ماه‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این واقعیت بسیار مهم توجه دادند و بارها تکرار کردند: «صریحاً این را گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که تا مسأله تقسیم عادلانه و برادرانه امکانات زندگی در این کشور برای همه مردم و امکانات کار برای همه مردم حل نشود، سایر مسائل انقلاب ما حل‌شدنی نیست». 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokmrani-az-negah-shahid-behshti/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اسلام حقیقی و نیاز اصلی انسان جستجوگر؛ به بهانه سال‌روز شهادت شهید بهشتی 🎙 صدیقه قاسمی 🔸 جستجوگری و یافتن نقشهٔ راه برای درک چیستی فلسفهٔ زندگی از آغاز خلقت تا اکنون یک سؤال بزرگ و اساسی برای انسان بوده است. در طول تاریخ، باورهای نادرست، یافته‌های بشری و مکاتب آمیخته با انواع انحرافات، عامل بزرگ سردرگمی انسانها شده‌اند و امکان دست یابی به آئینی جامع و سازنده را از انسان پرسش‌گر و حقیقت‌جو باز ستانده‌اند. این آفت بزرگ به شیوه‌ای رازآلود و بغرنج، حیات فکری و اجتماعی مسلمانان را مورد خدشه قرار داده است. برخی از این آسیب‌های بزرگ که انسان جستجوگر را به گمراهی و دوری از کشف حقیقت سوق می‌دهند، رفتارهای متناقضی است که مدعیان اسلام به آن می‌پردازند. در چنین شرایطی بازشناسی معارف صواب کاری است در غایت دشواری. 🔸 شهید بهشتی به عنوان اندیشمندی دین‌پژوه و فقیهی ممتاز، که در زمان شناسی و درک واقعیات جامعه، با هم عصران خود تفاوتی آشکار داشت، برای پاسخگویی به این پرسش اساسی انسان جستجوگر، یک منظومهٔ فکری را طراحی نمود که بنیان آن بر شناخت فطرت و درک چیستی عقلانیت، برای انسانی است که آگاهی و آنتخابگری او را ممتازترین موجود آفرینش قرار داده است (نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 19)، ایشان هر گونه تعطیلی عقل را از نظر اسلام (جاودانه تاریخ، ج 4، ص 162) ممنوع و خروج از مسیر هدایت انسان دانسته و با بر شمردن ویژگی‌های زیر برای اسلام از انسان‌ها خواسته است تا با تفکر و خردورزی در مسیر فطرت سالم خویش از نورانیت وحی بهره بگیرند و راه درست زندگی را برگزینند: آئین جامع حق، عدل، انصاف، آزادی، شورا، جامعه‌سازی، بهره‌مندی، فطرت، آرمان‌خواهی و واقع‌گرایی، کار و عمل صالح، نشاط و ترقی، دعوت جهانی، خداجویی، حیات و زندگی، سیاست و تقرب الهی، انسان‌سازی، فطرت، درست اندیشی، نظام عقیده و عمل، دین صدق و راستی، ارزش‌ها و اخلاق (فصل سوم کتاب اسلام و مقتضیات زمان) 🔸 این اندیشمند مصلح و دین‌پژوه آزاده، که به خوبی دغدغه‌های انسان جستجوگر حقیقت را در زمان خود شناخته بود، برای آنکه او را از آسیبهایی که مانعی برای دیندارانه زیستن بشمار می‌روند، آگاه سازد، با معرفی سه گونه اسلام در کتابی به این نام، و دعوت به واقع‌بینی در تفسیر شش جلدی “در مکتب قرآن”، تلاش نموده است اسلام واقعی را از لابلای غبارها و آفت‌های اموی، خوارجی، انحرافی و سیاست‌زده، برهاند و با شفاف‌سازی شجاعانه و عالمانه، آن را تنها آیین خدا معرفی نماید تا فرصت برای مدعیانی همچون ابوسفیان‌ها، عمروعاص‌ها، معاویه‌ها و مدعیان ظاهرالصلاحی که دین ابزار دنیا طلبی‌شان است، باقی نماند، این جماعت با نهاد آلودهٔ به قدرت و ثروت خود همواره مانع بزرگی برای درک و فهم صحیح دین شده‌اند و تلاش نموده‌اند تا اسلام خود را به جامعه معرفی نمایند. این اقدام مخرب آنها فراتر از هر تفکر اومانیسمی، مخرب احوالِ انسان جستجوگر شده است. 🔸 شهید بهشتی با درک این معضل بزرگ، اسلام را آیین خداوند معرفی می‌نماید تا انسان انتخابگر، با تفکیک اسلام حقیقی از دیگر اسلام‌ها، در پرتو عقلانیت و وحی مسیر تعامل عقل و عشق را که در نهایت به عشق خداوند منجر می‌شود (مبانی نظری قانون اساسی، ص 52) با درایت و آگاهی طی نماید (سخنرانی‌های شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، نشر سیدجمال، ص 104). چالش مواجهه با انواع اسلام و جداسازی اسلام حقیقی از دیگر انواع اسلام، یک چالش جدی در زمان معصومین علیهم السلام نیز بود و بیراه نیست اگر بگوییم بخشی قابل توجه از بیانات و تبیین‌های ائمه علیهم السلام معطوف به همین نکته بوده است. 🔸 اکنون نیز جهان اسلام و جامعه امروز ایران، با این آسیب بزرگ در حال دست و پنجه نرم کردن است، برای برون رفت از این بحران عظیم، بایسته‌تر آن است تا با بهره‌جستن از اندیشه‌های اندیشمندانی همچون شهید آیت الله دکتر بهشتی، اسلام واقعی را برای جامعه امروز معرفی نماییم. به باور شهید بهشتی، معرفی اسلام در زبان آسان و در عمل بسیار دشوار است: 🔸 “آن اسلام چیست که آیین خداست؟ اسلام چیزی است که گفتنش آسان، مباحثه کردنش نه چندان دشوار، ادعا کردنش با زبان ممکن، ولی تطبیق عملی انسان بر آن، بسی دشوار است. اسلام یعنی در برابر خدا تسلیم بودن و هیچ چیز را در برابر خدا قرار ندادن و هم پای او نشناختن”. (بهشتی، در مکتب قرآن، ج 4، ص 101) 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eslam-haghoghi-niyaz-asli-ensan-jostpjogar/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ لزوم رعایت اعتدال در امور علمی و عملی / اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید که همواره انسان باید حدّ معتدل را رعایت کند و نه راه افراط را برود و نه راه تفریط! لذا در پایان فرمود: اگر از حد اعتدال پایین تر بروید ضرر دارد و اگر از حد اعتدال بالاتر برود، فساد دارد. هسته مرکزی علوم علمی و عملی، هم جلوی جنگهای... 🔸 اندیشه ما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: صبح امروز جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. 🔸 در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 108 ـ پرداختند. 🔸 ایشان بیان داشتند: در کتاب تمام نهج البلاغه که سخنان نورانی امیرالمومنین را در 5 بخش خطبه ها، نامه ها، کلام ها، توصیه ها و دعاها جمع آوری کرده اند، اصل این کلام نورانی که ضرار به نقل از حضرت آورده، در جلد 5 صفحه 82 آمده است. که ضرار در جواب معاویه که گفت: علی را برای ما توصیف کن، بیان داشت امیرالمومنین «کان یقول»؛ یعنی این کلام را مکرر می فرمود که خداوند در دستگاه درونی انسان، پاره ای خلق کرده به نام قلب که عجیبترین عضو بدن است. هر چندهمه اعضاء حیکیمانه خلق شده اند، اما قلب خیلی لطیف و عجیب است. 🔸 ایشان ادامه دادند: برهان امیرالمومنین این است که در قلب، هم مواد حکمت در او هست و هم اضداد حکمت، هم گرایش به حکمت دارد که عدل و عقل باشد و هم به ضد حکمت دارد که جهل و ظلم باشد. هم گرایش علمی دارد و هم گرایش عملی، لذا همواره در آنجا جنگ بین اینها دایر است. 🔸 ایشان بیان داشتند: در درون قلب انسان همواره جنگ سنگینی به پا هست که جهاد اوسط نامگذاری شده و انسان موظف است با آن مبارزه کند، همانطور که انسان موظف است با دشمن بیرونی مبارزه کند که به نام جهاد اصغر هست و جهادی که بین عقل و قلب است، بین علم و شهود است و مانند آن، جهاد اکبر نامگذاری شده است. 🔸 معظم له اظهار داشتند: گاهی نزاع، درون مرزی است بین علم و جهل نزاع است، در این صحنه «رب عالم قد قتل جهله» آمده است ولی گاهی جهل به معنای جهالت است، یعنی شخص، یک چیزی را مسلّم می داند ولی اندیشه او که کار عقل نظر است درگیر با انگیزه اوست که کار عقل عمل است، یک انسان هوامدار است، این انسان می کوشد تمام سرمایه های علمی را در راه باطل صرف کند، تمامی درسهایی را که خوانده، به پای باطل بریزد، اینجا نزاع بین جهل و علم نیست بلکه بین جهالت و علم است اینجا باید گفت: رب عالم قد قتلت جهالته! جهل برای عقل نظر است و جهالت برای عقل عمل، یعنی نیروی علمی به سمتی و نیروی عملی به سمت دیگر گرایش دارد! 🔸 ایشان ادامه دادند: پس دو نزاع سنگین همیشه هست یا نزاع علمی است که انسان یک حقیقیتی را می داند و مخالف و مقید و خاص و قرینه و معارضش را نمی داند، چون انسان وقتی مطلب علمی بیان می کند چند مخالف دارد گاهی منع است و گاه معارضه و گاهی نقض! اینها جهادهای علمی است، یعنی گاهی رقیب صغری یا کبری استدلال شما را منع می کند و مستدل، باید آگاهانه و عمیقانه مقدمه قیاس خودش را اثبات کند و دوم این است که رقیب، معارضه می کند یعنی صغری و کبری دیگری به عنوان دلیل، در عرض دلیل انسان اقامه می کند و این باید معارض را از بین ببرد و راه سوم جنگ این است که راه منع و معارضه نیست، بلکه راه نقض است که رقیب می گوید این دلیل شما اگر تام هست چرا در جای دیگری که ما اقامه میکنیم، نتیجه نمی دهد؟! این جنگ داخلی بین منع و دلیل، معارضه و دلیل و نقض و دلیل همیشه هست اینها جنگهای علمی است و تمام این جنگ آورها سپاهیان عقل نظری هستند فقط در حوزه علم، این سه نبرد دایر است و کاری به اخلاق ندارند! از این صحنه گذشته گاهی بین عقل عمل که مسئول انگیزه است با عقل نظر که مسئول اندیشه است درگیری است. 🔸 ایشان بیان داشتند: همان طور که در عقل نظری یعنی اندیشه در سه جبهه جنگ داشتند، در بخش عقل عملی که انگیزه است، در سه جبهه با هم جنگ دارند یا بیشتر و آن این است که این قوه خواسته و انگیزه اش با قوه دیگری متفاوت است، این قوه طرف قناعت است و دیگری طمع، این قوه به سمت گوشه گیری و خاموشی می کشد و طرف دیگر به سمت شهره و نام آور شدن، این جنگ داخلی است بین اعضای عقل عملی که همه انگیزه دارند اما انگیزه ها فرق می کند ..... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/lozom-rayat-etedal-dar-omor-elmi-va-amali/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ تداوم مظلومیت در قالب استفاده ابزاری از شهید بهشتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸اعمال حجاب اجباری به هیچ‌وجه با اندیشه‌های شهید بهشتی سازگار نیست و ما هیچ نص صریحی هم از ایشان در این باره نداریم. این استفاده ابزاری از شهید بهشتی است که متاسفانه تداوم دارد. 🔸 او گفت: مزایایی که حجاب می‌تواند برای یک زن داشته باشد یک بحث است، این‌که اجبار به حجاب همان مضاری را دارد که اصرار به بی‌حجابی در دوره پهلوی اول، یک بحث دیگر. 🔸 فرزند شهید بهشتی داوری‌ها درباره شهید بهشتی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: از نظر من بخشی از این داوری‌ها ناشی از بی‌اطلاعی است و بخشی دیگر ناشی از بی‌اعتنایی. خواهشم از کسانی که ایشان را داوری می‌کنند این است که ابتدا او را بشناسند، آثارش را بخوانند، تاریخ را مرور کنند و بعد درباره او داوری کنند. اصراری هم نداریم که همه با ایشان موافق باشند. اتفاقا چیزی که بهشتی را بهشتی کرد، نقدپذیری ایشان بود. او از خودش اشکال می‌گرفت و با آغوش باز پذیرش نقدها بود. 🔸 او بخش بزرگی از نقدهای وارده به مرحوم بهشتی را آمیخته به بی‌اطلاعی و مطالعه نکردن آثار او دانست و گفت: در حوزه اقتصاد، آقای بهشتی ۴ اثر دارند و طبیعی است که وقتی کسی می‌خواهد اندیشه ایشان در این حوزه را نقد کند، باید حداقل این آثار را خوانده باشد. 🔸 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با نقل یک واقعه‌ی ساختگی درباره مناظره تلویزیونی میان مرحوم مهندس بازرگان و شهید بهشتی با موضوع «تعهد یا تخصص» گفت: واقعیت تاریخی این است که این مناظره اصلا برگزار نشده است! ضمن این‌که آثار برجای مانده از آقای بهشتی، ایشان تاکید کرده بین متخصص و متخصص متعهد، گزینه دوم ارجحیت دارد. 🔸 علی‌رضا بهشتی با مرور یک داستان ساختگی دیگر که بارها منتشر شده گفت: گفته می‌شود رهبران انقلاب از جمله ایشان، نظریه اقتصادی نداشتند و وقتی انقلاب شد، چون اندیشه‌های چپ دو دهه در جامعه منتشر شده بود، رهبران انقلاب این نظریه را پذیرفتند و آن را وارد قانون اساسی کردند. حتی ادعا شده که حزب توده دیداری با ایشان داشته و نظرات اقتصادی خود را به ایشان ارائه داده است. 🔸 او ادامه داد: در مورد آقای بهشتی، ایشان حداقل در چند موضوع اقتصادی، به طور دقیق و عمیق مطالعه کرده بود از جمله درباره بانک‌داری، بیمه و ربا. خودشان می‌گویند به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اند اما اطلاعات این شرکت‌ها کمتر از یافته‌های خودشان بوده است! 🔸 در سالگرد شهادت آیت اله بهشتی، سخنرانان درباره استفاده ابزاری از شهدا، تضعیف جمهوریت و عدول از عدل و انصاف هشدار دادند 🔸 مدیرعامل بنیاد حفظ آثار شهید بهشتی درباره مجلس قانون اساسی هم گفت: بیش از ۲۰ قانون اساسی کشورهای مهم دنیا ترجمه شده و در اختیار نمایندگان قرار داده شده بود. ضمن این‌که غیر از انتشار در رسانه‌ها، گروه‌های سیاسی و احزاب نظرات‌شان را به دبیرخانه مجلس خبرگان ارسال می‌کردند. این اتفاقا نقطه قوت آن مجلس بود که بر خلاف امروز که هیچ نگاه دگراندیشانه‌ای را نمی‌پذیرد، به دیدگاه‌های مختلف توجه می‌کرد. 🔸 سیدعلی‌رضا بهشتی با اشاره به تحولات معرفت‌شناختی دوران پسامدرن، برخوردهای جزم‌اندیشانه با دیگران را محکوم کرد و ادامه داد: اگر دیدگاهی را به عنوان دیگاه خود پذیرفتیم، اگر گفتیم ما مکتب نئولیبرال را به عنوان مکتب فکری خود انتخاب کرده‌ایم نمی‌توانیم مدعی شویم این و فقط این علم است و مابقی شعر می‌بافند. 🔸 سیدعلی‌رضا بهشتی در ادامه، با برشمردن دیدگاه‌های بزرگان مکتب اقتصادی نئولیبرالیسم درباره عدالت اجتماعی، نگاه مرحوم بهشتی به این مقوله را تشریح کرد و گفت: ایشان در جلسات تشریح مواضع حزب جمهوری اسلامی، به صراحت می‌گوید قرار نبوده و نیست دولت همه‌کاره اقتصاد بشود و همه چیز را آماده کند. 🔸 او در بخش دیگری از سخنانش، با انتقاد از تضعیف جمهوریت نظام با عناوین پرزرق و برق، این اقدام را پشت کردن به شهید بهشتی خواند و گفت: شهید بهشتی را با این‌همه تاکیدی که بر نقش مردم دارد، حتما می‌توان جمهوری‌گرا دانست ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tadavom-mazlomiyat-dar-ghaleb-estefade-abzari/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ على(ع) نسخه تمام‌عیار انسانی اخلاقی و اخلاقی انسانی است. 🎙 آیت الله سید ضیا مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 استاد سیدضیاء مرتضوی به جلوه هایی از «اصول‌گرایی و اخلاق‌مداری در سیاست‌ورزی امیرالمؤمنین علی(ع)» اشاره و بیان کرد: حضرت علی(ع) در برابر مخالفان داخلى خود، پاى از جاده عدالت بیرون نمى‌نهد و براى منکوب ساختن و از میان به در بردن آنان به هر وسیله و فشارى متوسل نمى‌شود و به‌رغم فشار و خواست برخى اطرافیان خود، به حذف و سرکوبى یا در تنگنا قرار دادن آنان رضایت نمى‌دهد؛ نه آنان را از حضور در اماکن و اجتماعات عمومى باز می‌دارد و نه حتى حاضر به قطع حقوق آنان می‌شود؛ البته پیداست تا مادامى که دست به سلاح نبرده و متعرّض جان و مال مردم نشده‌اند. على(ع) نه کسى را به زور به بیعت واداشت و نه به ضرب شمشیر در اطاعت خود نگه داشت و البته اجراى حدود الهى را نیز دستخوش خوش‌آمد این و آن و منافع روزمرّه نمى‌ساخت. 🔸 وی اظهار داشت: یکى از بارزترین مشخصه‌هاى حکومت علوى، اصول‌گرایى واقعی و نه شعاری، راست‌مدارى، درست‌کردارى و اخلاق‌مداری امیرمؤمنان(ع) در «دستیابى به اهداف» است و این بسیار مهم است که یک حکومت که به نام دین برپا می‌شود، در عمل نشان دهد که در چه چارچوبی و از چه طریقی می‌خواهد به اهداف خود برسد و زمینه ماندگاری خود را نیز فراهم سازد. 🔸 در منطق علوى؛ حکومت و قدرت، ابزارى در خدمت به عدالت و ارزش‌هاى والاى اسلامى و انسانى و اخلاقی است. از این رو اگر ماندن یا قدرت آن به بهاى پایمال شدن عدالت و ارزش‌هایى که خاستگاه حکومت است باشد، فلسفه وجودى خود را از دست می‌دهد. 🔸 وی تأکید کرد: در هیچ جامعه‌ای نمی‌توان از اخلاق سخن گفت در حالی که مرزهای عدالت و انصاف پایمال منافع شخصی و برخی توجیهات هر چند به نام دین و مصلحت‌سنجی‌های سلیقه‌ای شود. 🔸 على(ع) به صداقت و صراحت تمام دیدگاه حکومتى و شیوه عملى خویش را با مردم و همه مخاطبان خود در میان می‌گذاشت. همان را که اعتقاد داشت و خود را به آن ملتزم می‌دانست بیان می‌کرد. 🔸 حضرت براى سوار شدن بر مرکب قدرت، خود را مجاز نمى‌دانست که به خوش‌آمد این و آن سخن گوید و یا خارج از اعتقادات و اصول خود شرطى را بپذیرد؛ حتی اگر در نرسیدن به حکومت نقش داشته باشد. 🔸 استاد مرتضوی عنوان کرد: على(ع) خود و حکومت علوی منزه از دغل‌کارى‌هاى سیاسى بود و هیچ توجیهى نمى‌توانست حضرت را قانع سازد که از اصول ارزشى و چارچوب مقرّر شریعت، براى حفظ و تقویت حاکمیت خویش فاصله گیرد، حتى اگر متهم به ضعف یا بى‌سیاستى می‌شد ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ensan-akhlaghi-va-akhlagh-ensani/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ مبنای نظم اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی 🎙 استاد سید جواد ورعی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 اگر شما گفتید اگر مبنای نظم اجتماعی حقانیت است، حالا به خصوص من نسبت به عصر غیبت چون اختلاف مربوط به عصر غیبت است و الا در عصر حضور هر دو دیدگاه مشترک است، اگر ملاک نظم اجتماعی حقانیتی که در فقیه عادل در ولی امر تجسم پیدا می کند باشد، قهرا نتایجش همین نظریاتی است که شما مشاهده می کنید گاهی توسط علما مطرح می شود که من به برخی از این نتایج و آثار اشاره می کنم. شما در سالهای اخیر برخی از سخنان را شنیدید که ولی امر و فقیه عادلی که شناسایی می شود و به مردم معرفی می شود و مردم هم وظیفه اطاعت دارند این بهره ای از عصمت دارد نه اینکه عصمت امام معصوم اما تحت عناوینی مثل عصمت ظلی یعنی سایه ای، یا قاعده لطف اقتضا می کند خداوند ولی امر را یاری کند که او مرتکب خطا نشود. قاعده لطف که ما در بحث نبوت یا امامت که متکلمین به آن استناد می کنند، این قاعده لطف را در عصر غیبت گاهی بهش استناد می کنند برای اثبات اینکه ما خیال راحت باشد هرچه را که فقیه حاکم تشخیص داد خیال مان راحت باشد که این احتمال خطا در آن منتفی است یا بسیار ضعیف است که قابل اعتنا نیست. 🔸 یکی از آثار و نتایج این نظریه این است که آن فقیهی که ما می گوییم ملاک حقانیت است و نظم اجتماعی هم مبتنی بر نظریات اوست، این یک نفر بیشتر نمی تواند باشد او را در واقع نمایندگان مردم در مجلس خبرگان او را کشف می کنند، شناسایی می کنند به مردم معرفی می کنند و مردم هم با هاش بیعت می کنند و ازش اطاعت می کنند. مردم نقشی ندارند آن خبرگان و کارشناسان آن شخصی که از ناحیه امام معصوم نصب شده به ولایت را شناسایی می کنند و به مردم معرفی می کنند انتخاب نمی کنند از بین فقهای مختلف اونی که نصب شده است و لایق است را شناسایی می کنند و معرفی می کنند. حالا بد نیست من اینجا یک خاطره ای را عرض کنم در آن جلسه آقای دکتر مهرپور هم من این خاطره را به تناسب نقل کردم و تو این بحث هم ارتباط پیدا می کند. به فقیه شورای نگهبان که با ایشان صحبت می کردم گفتم این خبرگانی که تو مجلس خبرگان نشستند اینها چه شأنی دارند فقیه عادل را به قول شما کشف می کنند و به مردم معرفی می کنند؟ گفتند اینها کارشناس اند. گفتم یعنی هیچ شأن دیگری ندارند غیر از کارشناسی؟ گفتند نه. گفتم چه فرقی میکنند با بقیه کارشناسانی که عضو این مجلس نیستند آنها هم می توانند شناسایی کنند؟ گفتند هیچ فرقی نمی کند. گفتم بالاخره اینها منتخب مردم اند فرق شان این است که اینها توسط مردم انتخاب شدند رأی مردم را دارند. گفتند رأی مردم هیچ شأنیتی ندارد و مرجحی برای اینها به حساب نمی آید. گفتم خب حالا اگر در عرض این مجلس خبرگان یک مجالس دیگری هم تشکیل بشود از کارشناسان و آنها بگویند این آقای «الف» که شما انتخاب کردید این به نظر ما آن شخص مورد نظر نیست که شما کشف کردید آقای «ب» واجد شرایط است یا آقای «ج» واجد شرایط است آن وقت چه کار می کنید؟ گفتند نه این یک احتمال نیشقولی به تعبیر ما طلبه ها، یعنی غیر واقعی است. گفتم اتفاقا شما اگر اجازه اش را بدهید خیلی هم واقعی است مجالس مختلفی تو همین قم ما تشکیل بشود و افرادی دیگری را معرفی کنند. گفت اگر این جور بشود قرعه می زنیم. چون طبق قاعده فقه «القرعة لکل امر مشکل» این یک امر مشکلی است و براساس قرعه ما رهبر را انتخاب می کنیم. من عرضم با ایشان این بود که شما برای رأی مردم برای انتخاب مردم حتی در حد اینکه یک مرجحی باشد در مقایسه بین خبرگان منتخب و خبرگان غیر منتخب حاضر نیستید که سهمی را قائل بشوید لذا مجبورید. من تصورم این استکه اینا ناشی می شود از اینکه به درستی اقتضائات و التزامات تشکیل حکومت آنهم در دوران معاصر به درستی شناخته نشده که ما در یک چنین مواردی یک نظریاتی ارائه می دهیم که شاید خودمان هم خیلی برای مان هزم نباشد. این از نتایج این نگاه است که شما می گویید ملاک نظم اجتماعی حقانیت است حتی در عصر غیبت ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mabnaye-nazm-ejtemaii-dar-andishe-shahid-beheshti/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ یک وجه ممتاز شهید بهشتی این است که در حوزه نظر با یک منظومه فکری سروکار داریم نه یک مجموعه پراکنده از اظهار نظرها 🎙 دکتر علیرضا بهشتی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 سوال شد که آیا ما نقد آثار شهید بهشتی را استقبال کردیم یا نکردیم؟ 🔸 استقبال کردم و جلسات نقدی را هم داشتیم حداقل چهار جلسه اش را در دهه 70 توانستیم در دانشگاه هایی مختلف برگزار بکنیم و قصد ادامه اش را هم داشتیم منتها در آن شرایط اجتماعی دیگر آن همکاری های لازم را از طرف دانشگاهها فراهم نکرد چون این طور بود این را محدودش کردیم که هر نقدی را هم بگوییم نقد عالمانه ای است چون بعضی وقت ها نقدها مبتنی بر متون و آثار باقی مانده از ایشان نبوده و نیست از خاطرات است یا از یک گوشه تصویر کلی است ولی بعضی از اینها برمی گردد به بعضی از متون باقی مانده از ایشان آنها را در سایت بنیاد نشر آثار منتشر کرده و می کنیم. هرچند متأسفانه از سال 89 تا کنون سایت ما فیلتر هست و با همه پیگیری هایی که کردیم متوجه نشدیم که چرا و به چه دلیل؟ دیگر هیچ استدلالی هم نیامد. خاطره ای را هم آخر صحبتهایم عرض بکنم که فقط بازش نمی کنم می خواهم بگویم که مسئله این نیست که شهید بهشتی به ولایت فقیه اعتقاد داشت یا نداشت مسئله این است که آیا مسئله ولایت و مسئله فقه و مسئله شخصی یا شورایی بودن این چیزها در اندیشه شهید بهشتی متفاوت است از آن چیزی که در قانون اساسی به خصوص بعد از آن اصلاحاتی که نه تنها یک گام به پیش نبود بلکه دو گام به پس سال 68 اتفاق افتاد که آن را در جای خودش فقط با ذکر یک خاطره برای تان نمی خواهم که این بحث اصلی که می خواهم ارائه کنم خدمت تان ناتمام بماند. عرض کردم که به هرحال این بحران معرفت شناختی بحرانی است که هر فردی هر ملتی و هر جامعه ای می تواند دچار بشود و می شود چون ما این موجوداتیم به تعبیر شهید بهشتی که می گوید بزرگترین وجه ممیزه ممتازترین وجه ممیزه انسان نسبت به جانداران دیگر این است که خود انتخاب می کند انتخابگر است و بایستی عرصه برای انتخابگری او فراهم باشد و انتخابگری آزادی و آگاهی می خواهد البته پیامد انتخابگری قبول مسئولیت است که آن مسئولیت پنجگانه را مطرح می کند که من الآن وارد آن بحث نمی شوم. به هرحال خود شهید بهشتی هم به خصوص توی آن کتاب بحث امر به معروف و نهی از منکر مفصل ایشان می گوید که انسان موجودی است که همواره در سر دو راهی ها و سه راهی ها و چهار راهی ها قرار می گیرد بایستی تصمیم بگیرد و باید انتخاب بکند. بنابراین، این بحران معرفت شناختی یک چیزی که همه ما به عنوان انسان دچارش می شویم عرض کردم بستگی دارد که خودآگاهی داشته باشیم. مرحوم شهید بهشتی در سال 1337 یک داستان مانندی را می نویسد در پنج قسمت در نشریه مکتب اسلام بعد البته ناتمام ماند دلیلش را هم نمی دانم چه بود. ولی به هرحال این داستان ناتمام خیلی حرفها برای گفتن دارد تمام شواهد و قرائن یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم اکثر شواهد و قرائن نشان می دهد که آنچه که از زندگی شهید بهشتی و آنچه که در این داستان آمده که به نحوی حدیث نفس است. در داستان یک فردی است یک دانش آموزی است در یکی از دبیرستانهای اصفهان (البته ایشان نمی گوید اصفهان) به نام حمید یک دوستی دارد دوستی است که هیچ گونه پایبندی ندارد و ظاهر تمدن غرب را سرتاپا قبول دارد. آدم شادی است زندگی شادی دارد بذله گویی شوخی یک دوستی هم دارد ... متعصب و اصلا اهل مدارا نیست و از قضا او دارد می رود دروس حوزه را هم در کنار درسها می خواند همه این سوابق در زندگی نامه آقای بهشتی است در آن کتاب محمد حسین بهشتی هستم منتشر کرده است دوستان می توانند آنجا ملاحظه بفرماید آن زندگی نامه ای که خودشان نوشته اند. همه اش تطبیق می کند به وضعیت تحصیلی ایشان در دبیرستان سعدی اصفهان در دوره قبل از آمدن به قم و قبل از اینکه بیروند حوزه علمیه اصفهان و مدرسه صدر. شخصیت پردازی می کند یک فردی متعصب و یک فردی که هیچ گونه قید وبندی ندارد و حمید که این وسط مرتب می سنجد و راه خود را می خواهد پیدا کند ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/vajhe-momtaz-shahid-beheshti/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حضور بانوان در نقل حدیث غدیر 🎙 آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 1ـ بدون تردید موضوع غدیر خم از مهم‌ترین نقطه‌های عطف در تاریخ رسالت پیامبر اکرم(ص) است و هر چند معرّفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان امام و خلیفه، بارها و به مناسبت‌های مختلف حتی از نخستین سال‌های بعثت از طرف پیامبر اکرم(ص) انجام یافته بود، امّا آن‌چه پیامبر(ص) در غدیر خم ماموریت انجام آن را داشت، جایگاهی بس عظیم و روشن دارد. اگر به موقعیت تاریخی این حادثه و روش ابلاغ و تاکید مجدد این ماموریت و جوانب آن عنایت شود، و اگر به حجم عظیمی از تاریخ و فرهنگ اسلامی که این واقعه درخشان به خود اختصاص داده نگریسته شود، به عظمت این نقطه عطف، بیشتر پی خواهیم برد. 🔻 آنچه در هجده ذی‌الحجه رخ داد علاوه بر آنکه بخش وسیعی از کتاب‌های تاریخی و حدیثی مسلمانان را به خود اختصاص داد، حجم عظیمی از آفرینش‌های ادبی را از همان ساعات نخست تاکنون به وجود آورده است. شعرهای بسیاری سروده شد و هنوز نیز این چشمه، جوشش دارد. سخنان بسیاری از پیامبر اکرم(ص) در مقاطع مختلف بیست و سه‌ سال رسالت و حتی بیش از آن برجای مانده است. بسیاری از رهنمود‌های آن حضرت نیز گرفتار سیاست‌هایی شد که از سر عمد و گاه برخاسته از جهل، نقل و نشر آن‌ها را به صلاح نمی‌دیدند! در این میان آن‌چه در غدیر خم پیش آمد با اینکه از جانب دست‌های آشکار و پنهان، بیشترین انگیزه برای به فراموشی سپرده شدن آن وجود داشت، امّا به خواست الهی، پیامبر اکرم(ص) به گونه‌ای این ماموریت را به انجام رساند که هیچ روایتی را نمی‌توان نشان داد که سلسله سند و طرق روایت آن به زیادی طرق روایت غدیر باشد. 2ـ حدیث غدیر را احمد بن ‌حنبل از چهل طریق، و طبری از هفتاد و چند طریق، و ابن‌عقده از صد و پنج طریق، و ابوسعید سجستانی از صد و بیست‌ و پنج طریق نقل کرده است. برخی نیز گفته‌اند که صد و پنجاه طریق دارد. ابوالعلاء عطّار همدانی، (متوفای 569 هـ.ق) می‌گفته است: «من این حدیث را از دویست و پنجاه طریق روایت می‌کنم». 🔻 علاّمه امینی، که کتاب گرانقدر و حجت بالغه «الغدیر» را در همین زمینه نوشته است، نام صد و ده نفر از صحابه رسول خدا(ص) را آورده که ماجرای غدیر را به اجمال یا تفصیل گزارش کرده‌اند. هیچ یک از وقایع و سخنان پیامبر(ص) را نمی‌توان یافت که این تعداد از صحابه حضرت(ص) آن را بازگو کرده باشند. همو نام هشتاد و چهار نفر از تابعین را برشمرده است که در شمار راویان غدیرند. همّت این عالم سترگ توانسته است نام سیصد و شصت نفر از دانشمندانی که حدیث غدیر را گزارش کرده‌اند نیز فهرست کند و این تعداد جدای از آنچه است که عالمان شیعه به انجام رسانده‌اند. اگر به آنچه گفته شد، فهرست ده‌ها کتابی که مستقلاً در این باره از نخستین قرن‌های اسلامی نگاشته شده است اضافه شود، عظمت غدیر را در دستگاه فکری، اعتقادی، تاریخی و فرهنگی مسلمانان بیش از پیش خواهیم یافت. 3ـ از جمله موضوعات مورد توجه درباره حدیث غدیر استدلال‌ها و احتجاج‌هایی به آن بوده است که در مراحل و به مناسبت‌های گوناگون صورت گرفته است. از جمله توسط خود اهل بیت(ع) که بارها بدان استناد و استشهاد جسته‌اند و احتجاج حضرت فاطمه(س) از این جمله است. امیرالمومنین(ع) نیز در مقاطعی چند به آن استناد فرموده است و حتی حاضران را در خصوص آن به گواهی طلبیده است. از جمله می‌توان به جلسه معروف «رحبه» در کوفه اشاره کرد: به اجمال آنکه به امیرالمومنین(ع) خبر رسید که برخی در این باره که پیامبر(ص) او را بر دیگران مقدّم داشته باشد، ایجاد تردید می‌کنند ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hozor-banovan-dar-naghle-hadis-fgadir/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ زندگانی امام هادی(ع) در عصر شقی‌ترین خلیفه بنی عباس / کشته شدن متوکل به واسطه توهین به امام 🎙 آیت الله حسین مظاهری ✂️ برش هایی از متن: 🔻 فضایل امام هادی (ع) 🔸 از نظر نسب، پدری دارد چون امام‌جواد (ع) و خانواده‌ای چون اهل‌بیت و مادری که خود حضرت هادی درباره‌اش فرمود: «عارفه بحقی و هی من اهل الجنّه مایقرُبُها شیطانٌ مُریدٌ و لاینالُها کیدُ جبّار عنید و هی مطلوبه بعین الله التّی لاتنامُ و لاتتخّلفُ اُمّهات الصّدیقین و الصّالحین» مادرم آگاه به حق من و از بهشتیان است؛ زیرا کسی که عارف به حق امام باشد و او را شناخته باشد، باید چندین درجه ایمان را دارا باشد. باید مخلص باشد تا شیطان نتواند در او نفوذ کند. باید مقام لقاءالله داشته باشد، تا در حفظ خداوند باشد. باید صدیقه باشد تا مادر صدیق باشد. یحیی‌ابن اکثم از ایشان دربارة معنای این آیه شریفه: «ولو انّ ما فی الارض من شجره اقلامُ و البحرُ یمُدُّهُ من بعده سبعه ابحُر ما نفدت کلماتُ الله» پرسید؛ یعنی «اگر آنچه درخت در زمین است، قلم شود و دریا مرکب شود و هفت مرتبه دریا به وجود آید، کلمات خداوند تمام‌شدنی نیست.» پرسید: «مراد از کلمات الله چیست؟» حضرت فرمود: «نحنُ کلماتُ الله آلتی لاتُدرک فضائلُنا و لاتُستقصی: ماییم کلمات خداوندی، که فضایل آنان درک شدنی و تمام‌شدنی نیست.» 🔸 زنی به نام زینب‌کبری ادعا کرد که: «من زینب، دختر علی بن ابی‌طالب هستم.» او را نزد متوکل آوردند. متوکل حضرت هادی را احضار نمود که او را مجاب کند. حضرت فرمود: «دروغ می‌گوید؛ زیرا اگر راست بگوید، باید درندگان‌گوشت او را نخورند، برای اینکه گوشت اولاد فاطمه (البته اولاد بدون واسطه فاطمه) بر درندگان حرام است.» متوکل که دنبال بهانه‌ای برای نابودی حضرت هادی می‌گشت، از ایشان خواست که خود آن بزرگوار نزد درندگان و شیرهایی که متوکل نگهداری می‌کرد، برود. حضرت قبول نمود و رفت، شیران با کمال تواضع اطراف آن بزرگوار را گرفتند و حضرت آنان را نوازش می‌کرد! چون حضرت از نزد شیران به سلامت آمد، آن زن به دروغ خود اقرار نمود و خواستند او را پیش شیران بیندازند که مادر متوکل شفیعش شد! 🔻 روایات و کرامات 🔸 از امام هادی (ع) روایت شده: «من یتّق الله، یُتّقی و من یُطع الله، یُطاع: هرکه از خدا بترسد و تقوا پیشه خود کند، همه از او می‌ترسند و از او حساب می‌برند، و هر کس که اطاعت خداوند کند، همه از او اطاعت می‌کنند.» 🔻 مورخان از خود آن حضرت مطالبی نقل می‌کنند که فرمایش ایشان را تأیید می‌کند و ما برخی از آنها را اینجا می‌آوریم: ۱ـ شیعه‌ای وحشت‌زده خدمت امام آمد و گفت: «یکی از سرکردگان متوکل، نگین انگشتری نزدم آورده‌است که از آن انگشتری بسازم و این نگین نزد من شکست و دونیمه شد. می‌دانم که او مرا می‌کشد.» حضرت فرمود: «امید است که خداوند اصلاح کند.» فردا، سرکرده متوکل کسی را فرستاد که: «میان زنها نزاع است، اگر می‌شود آن نگین را نصف کن و دو انگشتری بساز٫» او پول فراوانی گرفت و از نگین شکسته دو انگشتری ساخت. این معنای فرمایش امام هادی (ع) است که پیوند با خدا و اهل‌بیت همه کارها را اصلاح می‌کند. ۲ـ منصوری شیعه بود؛ اول در دربار متوکل عباسی سمتی داشت و به علت تشیع مطرود شد. منصوری می‌گوید: فقر و فلاکت به من روی آورد. به امام هادی از حال خود شکایت نمودم و گفتم به جرم شیعه‌گری مطرود شده‌ام. حضرت هادی فرمودند: «امید است که اصلاح شود ان شاءالله.» چون شب شد، متوکل چند نفر را دنبالم فرستاد. در بین راه فتح بن خاقان را دیدم که منتظر من است و معلوم شد که متوکل دربارهٔ من امر مؤکد نموده‌است. چون متوکل مرا دید، عذرخواهی نمود و پاداش فراوانی داد و سمتی را که داشتم، به من واگذار نمود. بعد خدمت امام هادی رسیدم، تشکر نمودم و عرضه داشتم: «آیا شما نزد متوکل وساطت مرا نمودید؟» فرمود: «خداوند می‌داند که پناهی جز او نداریم، در مهمات به کسی رو نمی‌آوریم جز به او، در سختی‌ها و بلاها اعتمادی نداریم، جز او. پروردگار عالم نیز ما را عادت داده‌است که چون از او بخواهیم، عنایت کند.» اگر کسی اطاعت خدا کند و از معصیت او دوری جوید و توسل به اهل‌بیت داشته باشد، خداوند در سختی‌ها به فریادش می‌رسد ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zendegi-emam-hadi-dar-asr-shghi-khalife/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ درس‌های خطبه غدیر برای امروز جوامع مسلمان و شیعه 🎙 آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور ✂️ برش هایی از متن: 🔻 مهمترین شبهات وارده به ماجرای غدیر چیست و چه پاسخی به آنها می‌توان داد؟ 🔸 در هر موضوعی، انسان می‌تواند شبهه‌ای وارد کند. پیامبر(ص) برای فریضه حج که آخرین حج وی است می‌فرمایند عمر من به پایان رسیده است لذا همه مردم را به حج دعوت می‌کند و بنا بر برخی روایات ۱۱۲ هزار نفر در این مراسم پیامبر را همراهی کردند یا در حج حضور داشتند. پیامبر(ص) در آنجا فرمودند که بعد از من علی(ع) ولی شماست اما برخی از اهل سنت گفته‌اند منظور این است که؛ ای مردم علی را دوست بدارید. این سخن همانند این است که در زمان خود ما حضرت امام(ره) دستور دهند همه ادارات و کسبه را تعطیل و همه مردم در میدان آزادی جمع شوند و سپس در میان جمع کثیری از حضار بگویند ای مردم درخواستم از شما این است که آیت‌الله خامنه‌ای را دوست داشته باشید. این سخن منطقی نیست چون مردم می‌گویند که امام می‌توانستند همین جمله را از تلویزیون بیان کنند بنابراین عقلا قبول نمی‌کنند که پیامبر این‌همه بر حضور مردم تأکید کنند و آن‌وقت بگویند علی(ع) را دوست داشته باشید بلکه مسئله ولایت و جانشینی پیامبر مطرح بوده است چون خداوند هم وی را تهدید کرده که اگر چنین کاری انجام ندهی انگار بیست و سه سال تبلیغ تو فایده‌ای نداشته است. لذا به نظرم این شبهه‌ای بسیار ضعیف است. 🔸 جالب است که بدانیم حدیث غدیر را عده زیادی از جمله یکصد و ده نفر از اصحاب پیامبر(ص) و هشتاد و چهار نفر از تابعین هم نقل کرده‌اند. از سوی دیگر سیصد و شصت نفر از علما در کتاب‌های حدیث به آن اشاره کرده‌اند و این می‌تواند نکته جالبی برای افرادی باشد که دنبال حق هستند. 🔻 درس‌های خطبه غدیر برای امروز جوامع مسلمان و شیعه چیست؟ 🔸 اساسا سؤال این است که دیدگاه ما نسبت به غدیر چیست؟ آیا غدیر را یک واقعه تاریخی می دانیم که در زمانی خاص توسط پیامبر(ص) رخ داد و تمام شد یا اینکه بنیانگذاری پروژه‌ای برای همیشه تاریخ اسلام تا آخر دنیاست. از آنجا که اداره جامعه بشری و برنامه‌ریزی و قانونگذاری برای بشریت توسط خدا و حجت خداست و از اول دنیا هم همین‌گونه بوده که نباید جامعه بدون مربی و حجت الهی باشد بنابراین این سنت برای قرن‌ها ادامه داشته تا هم قوانین و برنامه‌ها، صد درصد صحیح باشد و آورنده هم صد درصد موثق باشد. آیا بعد از پیامبر(ص)، دیگر بشریت نیازی به حجت ندارد یا اینکه این نیاز ادامه دارد؟ واقعیت این است که امامت ادامه نبوت است و همان دلایلی که ایجاب می‌‌کند خداوند برای هدایت انسان‌ها پیامبر بفرستد باعث می‌شود که بشریت پس از ارتحال آخرین پیامبر از امامت برخوردار باشد تا سرپرستی جامعه از دست نرود که این بحثی مفصل است. به همین دلیل است که پیامبر اصرار دارند حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خودشان معرفی کنند. 🔸 البته نه تنها در غدیر بلکه از روز اولی که پیامبر(ص) دعوت خود را شروع کردند جانشین خود را معرفی کردند و همان روزی که گفتند هر یک از شما اول به من ایمان بیاورد جانشین من است و علی سیزده ساله دعوت را قبول کرد، همان موقع بود که پیامبر فرمود ای مردم این شخص جانشین و ولی من است ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dars-haye-khtbe-ghadir/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa