eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ از روایت غدیر تا عید غدیر 🎙 دکتر رسول جعفریان ✂️ برش هایی از متن: 🔻 غدیر، آیه اکمال و آیه تبلیغ 🔸 بنا به آنچه در روایات و اخبار تاریخی آمده، حدیث غدیر یا به معنای دقیق تر «حدیث ولایت» در ادامه نزول دو آیه در قرآن در سوره مائده ـ آخرین سوره نازل شده یا یکی به آخر ـ است: نخست: آیه «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا» (مائده ۳) که به آیه اکمال معروف است، و دیگری آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ». (آیه ۶۷). طبق استظهاری که علمای قدیم تا امروز داشته اند، تناسب این دو آیه با حدیث ولایت، به این دلیل است که در این سال، و با انجام این رسالت ـ رسالتی که خداوند موکدا از رسول خواسته است آن را انجام دهد ـ دین تکمیل شده است. منابع متعددی گواهی می‌دهند که این آیات در شأن حدیث غدیر و اعلام امامت نازل شده است. در میان شیعیان، ولایت، یکی از مولفه‌های اصلی دین اسلام است که علاوه بر جنبه سیاسی، جنبه معنوی و الهی دارد. باور به جانشینی امام علی و فرزندانش برای رسول، به عنوان حجج الله، واسطه فیض و وسیله هدایت و ارائه دین درست. شیعیان بر این اساس، دین خود را پس از قرآن، از طریق روایات امامان تصحیح می‌کنند، و طرق دیگر را نمی پذیرند. البته در این زمینه گرایش‌های معتدل و تندرو یا غالی وجود دارد که باید در جای خود از آن سخن گفت. جالب است که در برخی از طرق حدیث غدیر آمده است که رسول (ص) حدیث ثقلین را هم در خطبه غدیر فرمودند. 🔻 امامت به نص الهی است و غدیر مهم ترین مستند آن 🔸 لازم است دو نکته را بگویم: 🔸 نکته اول این که: در قرآن، سلسله انبیایی که داریم، بسیاریشان، پدر و فرزند هستند. مانند ابراهیم و اسماعیل. این موارد، خداوند با تعبیر «ذریه بعضها من بعض» از آنها یاد کرده است. قصد ندارم به این تعبیر ذریه، نوعی مشروعیت ابدی در باره امامت بدهم، زیرا در قرآن هم تکیه اصلی برای برتری روی ویژگی‌های تقوایی فرد است، چنان که خداوند این نکته را از زبان ابراهیم در قرآن بیان کرده است که «لاینال عهدی الظالمین». اما در کل میشود توجه به بحث ذریه داشت. بنابر این، در کنار بحث ذرّیه، باید گفت، مهم ترین مستند شیعیان، اعتقاد به نص الهی یعنی تصریح خداوند بر امامت امام علی است و غدیر در مسیر، مهم ترین مستند آنهاست و به همین دلیل بهای زیادی به آن داده می‌شود. 🔸 نکته دوم این که در قرآن، عنوان «امام» و بیش از آن «ولی»، برای رهبری و امامت به کار رفته است. البته عنوان «خلیفه» برای انسان ـ به طور کلی روی زمین ـ بکار رفته و در جای دیگر خطاب به داود نیز چنین تعبیری آمده که خلیفه خدا روی زمین هستند. اما در داستان ابراهیم، تعبیر امام را چنان بکار برده که او را امام مردم قرار داده است: «انی جاعلک للناس اماما». آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا» نیز شاهدی برای به کار بردن کلمه «ولی» برای این امر است. به نظر می‌رسد عنوان «ولی» بیشترین کاربرد را در این معنا «رهبری» داشته باشد و این البته امری است که باید روی آن دقت بیشتری کرد. 🔻 روایت کامل حدیث غدیر 🔸 متن حدیث غدیر، به شکل‌های بسیار مختلفی روایت شده و شاید اصلی ترین محور آن همین تعبیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» باشد که در بسیاری از منابع حدیثی مسلمانان از سنی و شیعه، از قدیم ترین ایام نقل شده است. با این حال، در منابع حدیثی کهن، شکل‌های کامل‌تری از این روایت یا حکایت هم هست. در این زمینه تحقیقات فراوانی شده و صورت‌های مختلف گردآوری شده است. در این مختصر، فقط یک روایت را که احمد بن حنبل، امام اهل سنت، در کتاب فضائل الصحابه نقل کرده، می‌آورم تا شما با سنخ این روایت آشنا شوید: 🔸 حدثنا عبد اللّه، قثنا أبی، نا عفان، قثنا حماد بن سلمه، قال: أنا علی بن زید، عن عدیّ بن ثابت، عن البراء بن عازب، قال: «کنا مع رسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلم فی سفر فنزلنا بغدیر خمّ فنودی فینا: الصلاه جامعه، و کسح‏ لرسول اللّه صلّی اللّه علیه و سلم تحت شجرتین، فصلی الظهر و أخذ بید علی فقال: أ لستم تعلمون أنی أولی بالمؤمنین من أنفسهم؟ قال: بلی، قال: أ لستم تعلمون إنی أولی بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلی ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/az-revayat-ghadir-ta-ghadir/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ استفاده ابزاری از شعائر دینی در زمانی که مردم با فقر و فلاکت روبرو هستند، دامن زدن به نارضایتی هاست 🎙 آیت‌الله سید محمد علی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 از چند هفته قبل بیلبوردهای سطح شهر را به تبلیغش اختصاص دادند، پس از آن صدا و سیما به خدمت درآمد، هزینه‌های هنگفتی که به صورت رسمی میزان آن اعلام نشده است، از بودجه عمومی صرف شد تا «مهمونی ده کیلومتری غدیر» برگزار شود. گرچه برخی از اجتماعات مذهبی همچون هیئت‌های عزاداری در ماه محرم، سبقه و هویت تاریخی دارد و از سوی خود مردم برگزار می‌شود، اما برگزاری این راهپیمایی مذهبی به مناسبت عید غدیر، آن هم با بودجه عمومی، دومین سالی است که باب شده است. از این رو برخی معتقدند برگزاری این مراسم بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد. برگزاری مراسم حکومتی در زمانی که مردم با فقر و فلاکت روبرو هستند، دامن زدن به نارضایتی هاست. 🔸 آیت‌الله سید محمدعلی ایازی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که هدف دولت به وارد شدن برگزاری مراسمات مذهبی چیست، به سایت دیده‌بان ایران گفت: «به طور کلی سنت برگزاری جشن عید غدیر حداقل از قرن سوم و چهارم تا امروز در جوامع اسلامی به ویژه مناطق شیعی به صورت مرتب برگزار می‌شده است، هرچند که این مراسم در جوامع و زمان‌ها مختلف و متنوع بوده است. از طرفی شادی و جشن در جامعه یک سنت نیکوست، برای اینکه جشن و شادی موحب نشاط جامعه و همبستگی اجتماعی می­‌شود، مردم دید و بازدید می­‌کنند، به دیدار خانواده‌­ها می­‌روند و عیدی می‌­گیرند. بنابراین مشکلی ندارد که به این شادی‌­ها دامن زده شود و تنوعی در جشن و شادی مردم رخ دهد». 🔸 وی ادامه داد: «آنچه در این هزار سال مطرح بوده این است که چه به صورت فردی و چه اجتماعی، یک حرکت مردمی و طبیعی بوده است. اما در سال‌های اخیر شاهد حرکاتی هستیم که این مراسم را از شکل مردمی خود در بخش‌­هایی از جامعه خارج کرده و شکل حکومتی و نوعی غیرطبیعی گرفته و سازماندهی متفاوتی از آن حرکت مردمی در قالب موکب­‌ها رخ داده است. بنابراین اگر با نیت و اهدافی که در گذشته بوده برگزار شود و روند هزینه کردن‌ها طبیعی و بر اساس اولویت‌ها باشد، اقدام قابل قبول و خوبی است. من با قطعیت نمی‌توانم بگویم که با چه انگیزه‌ای این مراسم‌­ها از سوی برخی نهادها برگزار می‌شود اما به نظرم اشکالات جدی در شیوه این مراسم به آن وارد است که در آینده نمود بیشتری پیدا می­کند.» 🔸 این استاد دانشگاه درخصوص اشکالات اینگونه مراسم‌ به دیده بان ایران گفت: «گاهی هزینه‌های بسیار غیرطبیعی و نامعقولی صرف برگزاری چنین مراسم‌هایی می‌شود. خصوصا اینکه این هزینه‌ها از دستگاه‌ها و بودجه‌های عمومی و دولتی تامین ‌شود. همچنین باتوجه به اینکه آنچه مردم برای این مراسم‌ها انجام می‌دهند به دلخواه خودشان است ولی اگر دستگاه‌های رسمی آن را انجام می‌دهند باید رضایت مردم را هم در خرج کردن آن همراه داشته باشند.» 🔻 حکومتی کردن مراسم های دینی اشتباه است ایازی ضمن تاکید براینکه نباید هزینه‌ها برای گروه‌های خاصی از جامعه صرف شود، گفت: «دستگاه دولتی باید به اولویت‌ها و ضرورت‌هایی که در جامعه است، نگاه کند. امروز شاهد فقر و فلاک جامعه هستیم و بسیاری از مناطق حتی دسترسی به غذا و دارو ندارند، بسیاری از طرح­های عمرانی به دلیل کمبود بودجه تعطیل شده یا روند کندی پیدا کرده است، در نتیجه هزینه کردن از بودجه عمومی و تصدی­ گری دولت منطق معقولی ندارد و اگر چنین باشد، بر اساس اولویت‌ها تعلق نمی‌گیرد، خصوصا که گاه هزینه‌هایی می‌شود که بازخورد و نتیجه‌ای را به همراه ندارد. بنابراین این مراسم باید به صورت طبیعی و مردمی برگزار شود.» 🔸 وی خاطرنشان کرد: «قرآن به انفاق کردن دستور داده و انفاق کردن در جایی است که خلا و نیاز باشد. انفاق پرکردن خلاء است و بریز و بپاش‌هایی که فراوان اتفاق می‌افتد، چه از بودجه‌ عمومی باشد، و چه توسط مردم، قابل قبول نیست. نهادهای فرهنگی، مردم را به خطرات و مضرات این گونه مخارج غلط و نادرست آگاه سازند الان شاهد ناراحتی مردم از برخی از این­گونه هزینه­‌ها هستیم که برای آنان قابل پذیرش نیست.» ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/estefade-az-shaer-dini-dar-sharayeti/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آیه مباهله» بهترین استدلال بر امامت امیرالمؤمنین(ع) است 🎙 آیت‌الله سیدعلی میلانی ✂️ برش هایی از متن: ♦️ از حضرت امام رضا(ع) سؤال می‌شود قوی‌ترین یا بهترین دلیل از قرآن مجید برای امامت امیرالمؤمنین(ع) کدام آیه است؟ حضرت آیه «مباهله» را عنوان می‌کند. 🔻 همه می‌دانیم که فضائل و مناقب امیرالمؤمنین(ع) در قرآن بسیار زیاد است در کتب فریقین ثابت و مسلم شده است و صدها آیه درباره امیرالمؤمنین(ع) یا نازل و یا تأویل شده است ولیکن وقتی از حضرت امام رضا(ع) سؤال می‌شود قوی‌ترین یا بهترین دلیل از قرآن مجید برای امامت امیرالمؤمنین(ع) کدام آیه است؟ حضرت رضا(ع) آیه «مباهله» را عنوان می‌کند. در مقام توضیح فرمایش حضرت رضا(ع) در این باره، به سه مطلب به طور اجمال اشاره می‌کنم که در این آیه مبارکه وجود دارد. 1️⃣ نکته اول اینکه در آیه مبارکه مباهله اسمی از کسی نیامده و مصداقی ذکر نشده است، آیه مبارکه می‌فرماید: «و انفسنا» آیه مبارکه می‌فرماید «و ابنائنا» آیه مبارکه می‌فرماید «نسائنا»؛ پیغمبر اکرم(ص) آیه مبارکه را در این قسمت تفسیر و معین کرده‌اند که مراد خداوند متعال را که آن چیزی را که پیغمبر اکرم(ص) عملاً انجام دادند، آوردن امیرالمؤمنین(ع) بود به عنوان انفسنا، آوردن حسنین بود به عنوان ابنائنا، آوردن صدیقه طاهره(س) بود به عنوان نسائنا، با وجود اینکه خانم‌های دیگری بودند، افراد دیگری بودند، عباس (ع) عموی پیغمبر اکرم(ص) نیز بوده است. 🔸 این فعل پیغمبر اکرم(ص) است که برای مباهله اهل بیت(ع) را بیاورند، تفسیر آیه مبارکه است و مراد خداوند متعال را معین می‌کند؛ این یک مطلب بسیار بسیار مهم است و معنای بسیار بلندی برای اهل بیت(ع) است. 2️⃣ نکته دوم که در این آیه مبارکه وجود دارد، عبارت از این است که همه می‌دانیم که در مباهله عزیرترین، شریف‌ترین، محبوب‌ترین افراد را برای مباهله می‌آورند. این فعل پیغمبر اکرم(ص) در تفسیر آیه مبارکه که امیرالمؤمنین(ع) به صدیقه طاهره(س) و حسنین(ع) را فقط برای مباهله بیاورند و دلالت بر این دارد که این افراد فقط هستند که عزیزترین افراد، محبوب‌ترین افراد، با فضیلت‌ترین افراد امت نزد خداوند و رسول(ص) هستند. 🔸 در مباهله اینچنین است و لذا وقتی بزرگان نصارا دیدند که پیغمبر اکرم(ص) این افراد را آوردند به همدیگر گفتند ما نمی‌توانیم در این مباهله شرکت کنیم و با پیغمبر اکرم(ص) راجع به عیسی(ع) مباهله کنیم، ما چهره‌هایی را می‌بینیم که اگر خداوند متعال بخواهد کوهی را از جای خود برکند، دعوا آنها و خواسته آنها مستجاب خواهد بود، اینها اینچنین چهره‌هایی هستند. 3️⃣ نکته سوم که در مباهله وجود دارد عبارت از این است که پیغمبر اکرم(ص) به اهل بیت(ع) یعنی امیرالمؤمنین(ع) و صدیقه طاهره(س) و حسنین(ع) فرمودند که وقتی من دعا می‌کنم شما آمین بگویید، این خیلی خیلی دلالت مهمی دارد و خیلی از اشخاص حتی از خواص از این نکته غافل هستند که در این آیه مبارکه و واقعه مباهله این خصوصیت وجود دارد ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/aye-mobahele-behtarin-estedlal-bar-emamt-amiralmomenin/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ دیدگاه آیت‎‌الله جوادی آملی و عبدالکریم سروش درباره علوم انسانی اسلامی 🎙 استاد قاسم ترخان ✂️ برش هایی از متن: ♦️ بسیاری از نظریه‌پردازان علوم انسانی اسلامی همانند حضرت آیت‌الله جوادی آملی معتقدند این علم باید مستند به دین و قرآن و روایات باشد اما برخی همانند عبدالکریم سروش می‌گویند اینها دنبال این هستند که علوم انسانی موجود را نقلی کرده و از حالت تجربی خارج کنند. 🔻 پارادایم‌های مختلف در علوم انسانی 🔸 پوزیتیویست‌‌ها می‌‌گویند برای این دنبال علم و معرفت هستیم که علت‌های پدید آمدن یک حادثه را کشف کنیم پس هدف، علت‌کاوی است و علت را هم با روش تجربی کشف می‌کنند. اما عده‌ای گفتند انسان همانند سنگ نیست بلکه انسان اراده و روح دارد و اعتباریات می‌سازد تا نیازهای خود را برطرف کند لذا در علوم انسانی، موضوع همین اعتباریات است و باید رفتارهای انسان را درک کنیم. این پارادایم را تفسیری می‌نامند و در واقع عملی است که تبیین‌های تفسیری و معناگرایانه را بیان می‌کند و اینجا به جای اینکه دنبال علت برویم دنبال دلایل کنش می‌رویم تا مشخص کنیم معنای این اعتباریات و رفتارها چیست؟ این پارادایم، موضوع علوم انسانی و روش و هدف آن را تحت تأثیر خود قرار داده است. 🔸 بعدها پارادایم انتقادی هم پدید آمد و افرادی همانند ماکس وبر، پیشنهاد ترکیبی دادند. این افراد هدف علم را رهایی می‌‌دانند و می‌گویند هدف علوم انسانی این است که انسان‌ها را از وضعیت موجود نجات داده و در واقع تغییری در وضعیت موجود ایجاد کند و به نقطه مطلوب یعنی رهایی برسند. بنابراین از علم، تعاریف مختلفی ارائه شده و به علوم انسانی هم سرریز شده است و آنچه در علم دینی محل بحث است همین علوم انسانی تجربی است. ما می‌توانیم به چنین اصطلاحی اشکال بگیریم و بگوییم مبنایی ندارد اما فعلا هر سه پارادایم، در این زمین بازی می‌کنند. 🔻 دیدگاه مخالفان علوم انسانی و قرآنی 🔸 یکی از موارد مهم در پارادایم پوزیتیویستی که از خصوصیات علم شناخته می‌شود پیش‌بینی است. پیش‌بینی در زمره اهداف است یعنی گفته می‌شود تبیین می‌کنیم تا علت را بفهمیم و در نتیجه حوادث اجتماعی را پیش‌بینی کرده و به آن جهت دهیم. برخی می‌‌گویند علم تجربی محل دعواست و آن را قبول نداریم چون علم کلام و روش‌های نقلی و عقلی هم علم هستند و اساسا روش تجربی کفایت نمی‌کند کما اینکه در پارادایم‌های پسامدرن همانند پارادایم گفتمان، معتقدند حتی معرفت تجربی از آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف و محیط تأثیر می‌پذیرد اما در نهایت مبتلا به نسبیت شدند و می‌گویند علم و معرفت مستقل نداریم حتی اگر با روش تجربی به دست آمده باشد. 🔸 درباره اینکه چه تعریفی از علوم انسانی می‌توان ارائه کرد باید گفت که این امر هم متأثر از کاربردهای واژه علم است. برخی این تعریف را اخص در نظر گرفته و می‌گویند رفتارهای فردی را باید در نظر گرفت و برخی هم می‌گویند ما فقط رفتارهای اجتماعی را در نظر می‌گیریم و رفتارهای فردی را کنار گذاشته‌اند. اما معتقدم علوم انسانی معنایی اعم شامل رفتارهای فردی و اجتماعی دارد. ما فقه، کلام و امثالهم را هم علوم انسانی می‌دانیم و آنها را به معنای عام در نظر می‌گیریم ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ayatollah-javadi-va-abdolkarim-sorosh-olom-ensani-eslami/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ اسلام وغرب امام خمینی وشارحانش 🎙 دکتر عبد الوهاب فراتی ✂️ برش هایی از متن: ♦️ علی‌رغم اینکه برخی از تحلیلگران، دیدگاه‌های امام خمینی در باب غرب را به کشف اسرار بازمی‌گردانند، باید اذعان کرد پیش از آن، ایشان در ۷ تیر ۱۳۱۴ طی نامه‌ای خطاب به یکی از شاگردانش به نام ميرزا جواد حجت همدانی که در آن دوره بر اثر فشارهای دولت بر حوزه‌های علمیه، لباس روحانيت را درآورده و به وزارت عدليه پيوسته بود، نوشت: بپرهيز و برحذر باش از اين اشباح مدعي تمدن و تجدد که آنان ستوري رميده و گرگ‌هایي درنده و شياطيني انسان‌نما هستند که از حيوان گمراه‌تر و از شيطان پست‌ترند، و قسم به جان حقيقت که ميان آنان و تمدن آنچنان فاصله دوري است که اگر به شرق روند تمدن به غرب گريزد و چون به غرب روي آورند تمدن به شرق برود، و همانند تو که از شير مي‌گريزي، تمدن از ايشان در فرار است که ضرر ايشان بر بني آدم از آدم‌خواران بيش است». 🔸 پس از آن، امام خمینی در اواخر سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم (۱۳۲۳) و نیز در عصر اشغال ایران توسط متفقین که کشف اسرار را به نگارش درآورد، نوشت: «آیا اروپای امروز را که مشتی بی‌خرد آرزوی آن را می‌برند، باید جزو ملل مستحدثه به شمار آورد؟ اروپایی که جز خون‌خوارگی، آدم‌کشی و کشورسوزی مرامی ندارد و جز زندگی ننگین سرتاسر آشوب و هوس‌رانی‌های خانمان‌سوز منظوری در پیش او نیست… اروپایی که میلیون‌ها همجنس خود را در زیر تانک‌ها و آتش توپخانه‌ها به دیار نیستی فرستاده و می‌فرستد، باز او را از نوع بشر می‌دانید و برای او حسرت می‌برید» ، و در جایی دیگر تأکید می‌کند: «کشورگشایی هیتلری از قانون خرد بیرون است و زندگی امروز اروپا از بدترین زندگانی‌هاست» .ترکیب ابعاد غیر اخلاقی و آشوب‌آمیز غرب در سال‌های پایانی جنگ دوم جهانی سبب شد بسیای از روحانیون تصور کنند غرب به پایان خود نزدیک شده است. 🔸 ترکیب ابعاد غیر اخلاقی و آشوب‌آمیز غرب در سال‌های پایانی جنگ دوم جهانی سبب شد بسیای از روحانیون تصور کنند غرب به پایان خود نزدیک شده است. آنها کوشیدند با نقد غرب به مثابه الگو، بیماری آن را برجسته و روشن‌فکران ایرانی را به ظرفیت‌های داخلی متوجه کنند. شاید آشفتگی و ویرانگری غرب در آن دوره سبب شد روحانی فعالی مثل امام خمینی، هر آنچه از غرب انعکاس می‌یافت را نفی کند و در کشف اسرار تأکید نماید: «هيچ فرق اساسي ميان مشروطه و استبداد، ديكتاتوري و كمونيسم نيست، مگر در فريبندگي الفاظ و حيله‌گري قانون‌گذارها». 🔸 وی بدون اشاره به اینکه وقوع دو جنگ جهانی اول و دوم و نیز ظهور ایدئولوژی فاشیسم و نازیسم، بحرانی در نظام سرمایه‌داری است که احتمالاً برطرف می‌شود، آن را ذات و ماهیت تمدن غرب دانست و از این منظر به نقد غرب‌گرایان ایرانی پرداخت. حتی او در جایی از برتری ظرفیت‌های داخلی سخن گفت و از باب نمونه، تخصص ایرانیان در شکسته‌بندی و ساختن دارویی جهت معالجه مرض تیفوئید را که حتی رضاخان فریفته غرب را خوب کرده بود، ستود. 🔸 او با این همه، انتقادی از شرق نکرد و با افزودن ویژگی توحش بر غرب، به نفی آن پرداخت. با این همه نقد از غرب شامل همه ایدئولوژی‌های غرب، اعم از مارکسیسم و لیبرالیسم بود و همانند بسیاری از روحانیون معاصرش که از میان آن همه مسائل جدید، تنها ماتریالیسم را منشاء شیوع بی‌دینی می‌دانستند و به همین دلیل در دهه بیست، آن را جایگزین دولت رضاخانی در مبارزه با دین کردند، خود را مشغول مبارزهٔ صرف با مارکسیسم نکرد و به نقد جامعه غرب پرداخت. 🔸 از نظر امام خمینی «خطر صرفا ناشي از ماترياليسم نبود، بلكه خود ماترياليسم نيز از عداد آن خطر عمده بود و آن سست‌اعتقادي و بي‌اعتقادي بود كه ماده‌اش محلي و صورتش غربي (اومانيسم) كه انحا و ظهورات متفاوت و متنوع داشت. آثار اين اعتقاد در مناسبات سياسي و اجتماعي نيز ظاهر شده بود و آنچه تحت عنوان مبارزه با خرافات و اوهام و احياي مفاخر ديرين قومي مطرح شد، همه ريشه در اين خطر داشت» . 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eslam-va-gharb-emam-khomeyni-va-sharehanash/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ «مباهله، اتمام حجّت الهی» 🎙 آیت الله محسن فقیهی ✂️ برش هایی از متن: ♦️ مباهله، مأموریت الهی 🔸 از دلائل قوّت ایمان و اطمینان پیامبر مکرّم اسلام صلی الله علیه وآله به رسالتش، واقعه مباهله است؛ چرا که حضرت اگر ایمان و یقین به دعوت و رسالت خود نداشت، پیشنهاد آن از طرف ایشان، یک کار خطرناک و به‌معنای دادن سند بطلان به طرف مقابل بود، و هیچ صاحب عقل و خردی، چنین پیشنهادی را مطرح نخواهد کرد، مگر آنکه اطمینان و یقین کامل به اجابت دعای خود و هلاکت و نابودی دشمن رسالت داشته باشد. پیامبر مکرّم صلی الله علیه وآله هم، چون یقین صددرصدی به اجابت دعای خود و نابودی مخالفان رسالت داشت، با شجاعت تمام و بدون هیچ خوف و تردیدی، پیشنهاد مباهله را داد که البته اصل این عمل و نیز تعیین افراد شرکت‌کننده در آن یعنی علی و فاطمه زهرا و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین، مأموریت الهی و امر پروردگار متعال بود که نشان داد نزد خداوند، این انوار مقدّسه، شایسته ترین بندگان، و نزد پیامبر، عزیزترین و نزدیک‌ترین افراد بودند. ♦️ تصریح آیات قرآن بر ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🔸 آیات کریمه قرآن کریم که صراحت بر ولایت و جانشینی بلافصل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام دارد، بسیارند؛ دلالت برخی از آن آیات، آشکار و دلالت بعضی دیگر، با کمک روایات و خفیّ است. عالم بزرگ و ولایی، ابن بطریق در کتاب خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام، به بسیاری از آیاتی که دلالتشان بر ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام أظهر من الشمس است، اشاره کرده‌اند، مانند آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و نیز آیه کریمه مباهله. و آیاتی که دلالتی آشکار ندارند ولی از حیث رتبه و مقام، موقعیتی بسیار محکم دارند، و با نظر به اظهر و اتمّ مصادیق، ولایت و امامت امیرالمؤمنین و سائر ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین را اثبات می‌نماید، مانند آیه شریفه «أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» 🔻 نقل واقعه مباهله در کتب فریقین 🔸 علاوه بر نقل واقعه بزرگ مباهله در منابع و مصادر معتبر شیعه، مفسّران بزرگ و محدّثان و نیز مورّخان عامه، آن را در کتاب‌های تفسیری، حدیثی و تاریخی نقل کرده‎اند، از جمله تفاسیر نیشابوری، طبری، بیضاوی، زمخشری؛ و نیز الدّر المنثور سیوطی و اسباب‌ النزول واحدی و هم‌چنین مصابیح‌السنّه بغوی، سنن ترمذی و کتب و مصادر دیگر. این نقل‌ها نشان می‌دهد که مطلب، نزد همه مسلمانان، مقبول و پذیرفته‌شده است؛ لذا باید آن را به‌عنوان رویداد بزرگ تاریخی و مایه وحدت امت اسلام با محوریت منزلت والای اهل بیت علیهم‌السلام نزد خداوند و پیامبر صلی الله علیه وآله مطرح نمود. 🔻 نفس و جان پیامبر علیهماالسلام 🔸 پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه وآله طبق صریح این آیه شریفه، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیهماالسلام را نفس و جان خویش معرّفی کرده و از این تعبیر، بالاتر و والاتر در عظمت مقام علی علیه السلام چه تعبیری می‌توان داشت؟! تعبیر نفس و جان، نسبت به امیر مؤمنان سلام الله علیه، آن هم از لسان پیامبری که (مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ) بسیار مهم است و حجّت را بر همه مسلمانان تمام کرده است ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mobahele-va-etmam-hojat-elahi/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ فقرِ جان گیر و هزینه سازیِ دینی! 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔸 این قلم ؛ با حُسن ظن به هر ارادت خالصانه که در آستان مقدس اهلبیت (ع) بکار گرفته شود، شفاف و بدون تعارف دو نکته را به حکم وظیفه انسانی و صنفی تقدیم میکنم ؛ یکم ؛ امام باقر(ع) فرمود: ” ما را وسیله کسب (مال و شهرت و قدرت) قرار ندهید.” و دوم ؛ بنده هرچه گشته ام روایتی و گزارشی نیافتم که اهلبیت (ع) و خصوصا حضرت امیر (ع) که حدود پنج سال حکمرانی داشت، بر کثرتِ عددیِ مناسک واجبی چون؛ نماز و حج و یا شعائر ممدوحی چون اعتکاف و تجمع و.. افتخار آفرینانه سخنی بفرمایند، اما در مقابل ، راجع به “فقرزدایی” در منطقه حکمرانی خود با افتخار اعلام نمود ؛ “در حکمرانی من؛ کسی با شکم گرسنه و فاقد سقفی برای آرامش شبانگاهی وجود ندارد”. اگر داعیه حکومت از نوع دینی داریم ؛ ملاک این سخن امیرالمومنین (ع) است ..... https://t.me/soroushmarefat 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/faghr-jangir-va-hazine0sazi-dini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 آیدی اندیشه‌ما در شبکه‌های اجتماعی: @andishemaa
❇️ «نگاهی به سنت قانون طبیعی در فلسفه اخلاق و افق‌های تازه آن در اخلاق دینی معاصر» 🎙 دکتر ایوب افضلی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 در تئوری‌های کلاسیک و پیشامدرن، تکالیف انسان اولویت دارد و از آنجا شروع می‌شود؛ چون انسان حیوان مدنی بالطبع و یک موجود اجتماعی، مانند مورچه و زنبور عسل است؛ منتها چون در عصر مدرن، فردگرایی محوریت پیدا می‌کند، مسأله «حقوق» مطرح می‌شود و از حقوق است که به تکالیف می‌رسیم. 🔸 در تئوری‌های کلاسیک و پیشامدرن، منبع قانون طبیعی، یک حقائق کیهانی‌اند و ما با کلان‌روایت‌های فلسفی، روبه‌رو می‌شویم و این خداوند یا عقل کیهانی یا ماهیت متافیزیکی انسان است که به ما می‌گوید خیر ما در چیست. ولی از دوره مدرن به بعد، انسان‌شناسی است که محور قرار می‌گیرد و با موارد پیشین، سروکار چندانی نداریم؛ گرچه در لایه‌های بیشتر در تبیین متافیزیکی، از الهیات، استفاده می‌شود، اما نقطه شروع ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/negahi-be-sonat-ghanon-tabiii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 آیدی اندیشه‌ما در شبکه‌های اجتماعی: @andishemaa