eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ «امام خمینی، زندگی، شخصیت، اندیشه و عمل» 🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 این کتاب گزیده ای از دانشنامه امام خمینی در ۷۶۰ صفحه است که با کمک چند نفر از همکاران دانشنامه فراهم آمده و در ۳۰ فصل تدوین شده است. 🔹 این کتاب پس از دانشنامه امام خمینی، جامع ترین اثر در معرفی زندگی، شخصیت، دیدگاهها و عملکرد امام خمینی است و تمام مطالب آن مستند به مقاله های «دانشنامه امام خمینی» است که سال گذشته در ده جلد بزرگ از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شد و پیشتر خدمت همراهان گرامی معرفی شده است. 🔹 کتاب «امام خمینی، زندگی، شخصیت، اندیشه و عمل» افزون بر اینکه یک اثر جامع و مستقل در شناخت امام خمینی و انقلاب اسلامی و موضوعات مربوط به ایشان، به شمار می رود، منبعی جامع برای معرفی تفصیلی و محتوایی مقاله های دانشنامه در ۸۶۲ مدخل می باشد. 🔹 این کتاب از سوی موسسه یادشده چاپ و منتشر شده است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/imam-khomeiny-zendegi-shakhsiyat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ استبداد امویان ، زیر مجموعه استبداد دینی 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔹 در استبداد امویان که زیر مجموعه استبداد دینی است، حاکم از شهروندش پرستش و سجده نمی‌خواهد بلکه قبول استبدادزدگی و جباریت و عدم مطالبه آزادی و نیز سکوت در برابر ظلم‌ها و اختلاس‌های مالی اطرافیان قدرت را می‌خواهد. 🔹 گرچه استبداد دینی تلاش کرد امام سجاد (ع) را به انزوا ببرد، اما آن حضرت دینِ بدَلیِ آنان را افشاء و با شکستن حصرهای فکری زمینه آگاهی‌های مردم را رقم زد و آبروی استبداد اُموی را برد. 🔹 مستبدین به دنبال به بندگی کشیدن مردم هستند. مستبدین از مردم سجده در برابر خود را نمی‌خواهند بلکه بهره‌کشی و ذلت و سکوت در برابر ظلم‌ها و‌ اطاعت بی چون و چرا را مطالبه می‌کنند. 🔹 هر مستبدی کوشش دارد برای تحکیم و تثبیت پایه‌های حاکمیت استبدادی خود، جنبه قدسی دهد و طبعا برای این منظور از مفاهیم دینی بهره می‌جوید. حاکمیت بنی‌امیه همین کار را کرد. نماز جماعت و نمازجمعه باشکوه برقرار می‌کرد و درس تفسیر قرآن برگزار می‌نمود، اما برای تئوریزه کردن قدرت به دیانت، برای هر قصه‌ی سیاسی و اجتماعی که نفع حاکمیت و استمرار آن را در آن می‌دید از منابع دینی کمک می‌گرفت و آن را نهادینه و توجیه می‌کرد! جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/imam-khomeiny-zendegi-shakhsiyat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
📢 اندیشه تقریبی امام صادق(ع) و ابوحنیفه 🎙 استاد ضامن علی حبیبی 🖇 طرح بحث رابطه امام صادق (ع) و ابوحنیفه یکی از چهره‌های تأثیر درجهان اسلام، پیشوای و مؤسس یکی از مذاهب چهارگانه فقهی اهل‌سنت، شایسته بررسی و تحقیق است؛ زیرا وی معاصر امام باقر و امام صادق (ع) بوده و در حلقات علمی امام باقر و امام صادق حضور داشته است............. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/andishe-taqribi-imam-sadeq-abohanife/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
💠 وصیت امام سجاد به امام باقر( علیهما السلام) 🎙 آیت الله جوادی آملی 🔺به گزارش روابط‌عمومی اندیشه ما، به نقل از کانال تلگرامی آیة الله العظمی جوادی آملی، معظم‌له در بیان کوتاهی به وصیت امام سجاد به امام باقر علیهما ‌السلام اشاره نموده امام فرمود: ظلم همیشه بد است ولی ظلم نسبت به کسانی که جز خداوند پناهی ندارد بد تر است. جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/vasiyat-imam-sajjad-be-imam-baqer/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
✳️ ماهیت احکام امضایی در تشریع اسلامی 🎙 استاد ابوالقاسم علیدوست ✂️ برش هایی از متن: 🔹 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد، ایة الله ابو القاسم علیدوست در گفتگوی اختصاصی، با خبر نگار شبکه اجتهاد به پرسش های در مورد ماهیت احکام امضایی در تشریع اسلامی پاسخ داده اند که متن آن خدمت دین پژوهان گرامی تقدیم می گردد: 🔹 احکام امضائی بخش عمده‌ای از احکام شرعی هستند که پیش از آمدن تشریع الهی در بین عرف عقلا در جریان بوده‌اند و آنجا که موافق مصالحى بوده یا با اصلاحات اندکی مورد تائید شارع قرار گرفته و وارد دستگاه قانونی شرع شده‌اند. برخی نواعتزالیان در خصوص این احکام معتقدند؛ به دلیل اینکه این احکام مربوط به عرف زمان تشریع است، با از بین رفتن آن عرف، این احکام نیز از بین رفته‌اند. یا نیز برخی حقوقدان معاصر مدعی شدند امضائیات در دامنه شریعت به مطلوب و تحمیلی تقسیم می‌شوند. ماهیت احکام امضایی و نیز دیدگاه‌های فوق مورد مداقه و نقد استاد ابوالقاسم علیدوست قرار گرفته است. 🔹 اجتهاد: گفته می‌شود ماهیت احکام امضایی بنای عقلا است و اگر بنای عقلا در طول زمان تغییر کند، آیا احکام امضایی هم می‌تواند تغییر کند؟ علیدوست: وقتی حکمی بین عقلا امضا می‌شود ما لسان امضا را کشف می‌کنیم که به‌عنوان یک حکم ابدی امضا می‌شود، مثلاً «احل الله البیع» یا «النکاح سنتی» حکم امضایی در عقلا بوده است، اما وقتی امضا شده، به‌عنوان یک حکم شرعی بیان می‌شود؛ اگر فرض کنید بشر زمانی در اثر هر چیزی به اینجا رسید که مرد با مرد ازدواج کند و زن با زن، نمی‌توانیم بگوییم این حکم برداشته شود. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mahiyat-ahkam-emzaii-dar-tashri-eslam/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ دولت؛ واحد مطالعه در فقه سیاسی 🎙 استاد نجف لک زایی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه به نقل از شبکه اجتهاد، دکتر نجف لکزایی در مورد ضرورت باز نگری وباز نویسی فقه سیاسی گفت: 🔸 برخی معتقدند در فقه «دولت» قابل‌بحث نیست. این در حالی است که واحد مطالعه ما در فقه سیاسی باید «دولت» و نظام سیاسی باشد. در فقه سیاسی شیعه، فقهای ما پیوسته مباحث خود را ذیل بحث نظام‌ سیاسی مطرح‌ کرده‌اند؛ از سید مرتضی در «رساله فی‌العمل مع السلطان» گرفته تا مرحوم نائینی که نظام سیاسی را به دو نظام‌ «ولایتیه» و «تملیکیه» تقسیم می‌کند و نظریه حضرت امام خمینی(ره) که نظام‌های سیاسی را در سه دسته «نظام سیاسی استبدادی فردی»، «نظام جمهوری مبتنی بر اکثریت» و «دولت اسلامی» طبقه‌بندی می‌کند، همگی مسائل خود را ذیل مفهوم «نظام سیاسی» طرح می‌کنند. براین‌اساس، واحد مطالعه ما در فقه سیاسی باید «دولت» و نظام سیاسی باشد. 🔸 غفلت فقه سیاسی ما از «تعیین تکالیف دولت اسلامی» 🔸 آنان که بر این باورند فقه «نظریه دولت» ندارد، یا اساساً درکی از فقه سیاسی ندارند یا درک آنان از فقه سیاسی درکی حداقلی است، البته این بدان معنا نیست که فقه سیاسی به‌تنهایی از عهده نظریه دولت و نظام سیاسی برمی‌آید، بلکه فقه سیاسی با بهره‌گیری از کلام، اخلاق و فلسفه سیاسی عهده‌دار ارائه «نظریه دولت» است. در طراحی و ارائه نظریه دولت در فقه سیاسی ضرورت، خاستگاه، ‌اهداف، وظایف، ساختار، عناصر دولت و انواع نظام باید محل نظر قرار گیرد که در این میان، «اهداف» و «وظایف» دولت از اهمیت بیشتری برخوردار است. متأسفانه، در این زمینه ما با مسائل و چالش‌هایی مواجه هستیم، بدین معنا که از منظر فقه سیاسی مشخص نکرده ایم تکالیف دولت اسلامی چیست؟ جمهوری اسلامی در چه اموری باید ورود کرده و چه اموری را باید به مردم واگذار کند؟ واقعیت این است که مسأله «اهداف و وظایف دولت‌ها» یک بحث ابتدایی در نظریه دولت است، بااین‌حال، ما متأسفانه در فقه سیاسی خود کمتر به این بحث ورود کرده‌ایم. 🔸 ورود جدی‌تر فقه سیاسی به «تاکتیک‌های سیاست خارجی دولت اسلامی» 🔸 روش‌ها یا تاکتیک‌های سیاست خارجی دولت اسلامی، دومین موضوعی است که فقه سیاسی ما باید ورودی جدی‌تر به آن داشته‌ باشد و از جمله‌ پرسش‌های مهم و روزآمدی که در این فضا مطرح می‌شود، این است که آیا دولت اسلامی می‌تواند از تقیه در سیاست خارجی خود استفاده‌ کند؟ جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dolat-vahed-motalee-dar-fiqh-siyasi// 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
18.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎉 پنجم شهریور روز گرامیداشت حکیم، محمدبن زکریای رازی و روز دارو ساز گرامی باد. 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 جریان حسین ابن علی به، شخصیت حقوقی او برمی‌گردد نه شخصیت حقیقی 🎙 آیت الله جوادی آملی 🔸 جریان حسین ابن علی به شخصیت حقوقی او برمی‌گردد نه شخصیت حقیقی حسین ابن ازآن‌جهت که یک شخص حقیقی است فرزند امیر المومنین مانند سایر فرزندان امیر المومنین یک انسان متعارف است محکوم کل نفس ذائقة الموت است یک شخصیت حقوقی دارد به‌عنوان امامت آنها به شخصیت حقیقی امام حسین در نبرد نبودند بلکه به‌عنوان کسی که داعیه امامت دارد در نبرد بودند پس بنابراین دشمنان به شخصیت امامت درگیر بودند و نه شخص امام این یک نکته وجود مبارک ابی‌عبدالله نفرمود وقتی زید حاکم شد باید فاتحه اسلام را خواند بلکه فرمود: « علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید» جریان یزید تمثیل است نه تعین یعنی خصوصیت برای یزید نیست هرکه یزیدی فکر می کند خصوصیتی برای حسین ابن علی نیست بلکه هرکه دارای مقام امامت است این دو نکته ادامه مطلب را در ویدئوی زیر مشاهده فرماید: جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jaryan-hoseine-ali-shkhsiyat-hoqoqi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en