✅ تعامل امام عسکری(ع) با فرقهها و جریانهای شیعی
🎙 دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🔴 موضوع فرقهها و جریانهای شیعی مربوط به زمان امام عسکری، مشرف به عصر غیبت است و حوادث آن دوره می تواند در مسایل بعد از غیبت موثر باشد
🔴 نطفه برخی از جریانات، در این دوران بسته می شود و در عصر غیبت به بروز و ظهور می رسند؛ از آن جمله می توان به جریان جعفر، نصیریه و غالیان اشاره کرد . اگر تعاملات این فرقه ها را موشکافی کنیم، می توانیم به شناخت صحیحی از زندگانی و مدیریت دوران امام حسن عسکری علیه السلام برسیم.
🔴 در زمان امام حسن عسکری علیه السلام چند فرقه وجود دارد؛ فرقه هایی مانند زیدیه و اسماعیلیه
🔴 گروه دیگری که در این زمان وجود دارد واقفیه است. این گروه نفس های آخر را می کشد و در این دوره فعالیت زیادی ندارد
🔴 شاید یکی از مهم ترین گروه های فعال در این دوره، غالیان باشند که اقسام متعددی دارند:
۱-غالیان طرد شده: آنها جایگاهی در میان شیعیان ندارند. امام علیه السلام صریحا آنها را لعن کرده است و قدرت زیادی نیز ندارند. بزرگ ترین آنها علی بن حسکه است.
۲- غالیانی که از سوی شیعه طرد نشده اند و غلو اصطلاحی ملل و نحلی بر آنها صادق نیست. ممکن است در برخی آموزه ها تندروی داشته باشند اما قائل به حلول و اتحاد نیستند. البته از نظر رجالی متهم به غلو هستند.
۳- خطرناک ترین جریان غالی که امتداد پیدا کرد و الان نیز در حال فعالیت است و از نظر جمعیت دومین جمعیت شیعه را دارد، فرقه نصیریه است. رییس آنان، محمد بن نصیر نمیری است که درگیری هایی با امام هادی و عسکری علیهما السلام داشته است..
🔴 گروه دیگر فعال در این دوران، فطحیه است. فعالیت آنها از زمان امام صادق علیه السلام تا این دوران ادامه داشت
🔴 خطرناک ترین و پردرد سر ترین گروه های فعال در این دوره، جریان جعفر است که از درون بیت امام برخاسته است.
🔴 آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که امام حسن عسکری علیه السلام نسبت به امامان قبل از خود مظلومیت خاصی دارند. به این معنا که اگر به افرادی پیشنهاد می دادیم موضوع پایان نامه یا مقاله خود را به این امام اختصاص دهند تنها جوابی که می شنیدیم این بود که منابع در این زمینه محدود است و نمیتوان مطلبی در حد یک پایان نامه تهیه کرد .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tamol-emam-askari-ba-fegheha
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ مهدویت و مسأله مبارزه با ستم
🎙 استاد رسول جعفریان
🔴 سوال این است که در سالهای پس از انقلاب، چه نوع رویکردی با چه تفسیری در این زمینه داشته ایم؟ سوال دیگر این که بالاخره تکلیف ما با ستم و ستمگری چیست، و این چه ارتباطی با مفهوم مهدی و انتظار برای فرج دارد؟
🔴 بحث مهدویت و ستمگری و این که چرا اخیرا کمتر از این وجه یاد می شود. امروز داشتم دیوان فیاض لاهیجی ـ داماد ملاصدرا و باجناق فیض کاشانی ـ را می دیدم. عجب دیوانی است، اشعاری بسیار نغز و پر معنا و البته در سبک هندی که خودش هم مدتها آنجا بود. این متفکران ما اندیشه های خودشان را در قالب شعر بیان کرده اند و عوض این که به مطالعات اجتماعی و اخلاقی گسترده بپردازند، دانش اجتماعی و روانشناسی و . خودشان را به زبان شعر عرضه کرده اند
🔴 فیاض لاهیجی، در اشعاری که در ستایش حضرت ولی عصر دارد، چه جنبه ای از مهدویت را برای روزگار خود در نظر دارد. به عبارت دیگر، از نظر او قرار است با آمدن حضرت مهدی چه اتفاقی بیفتد. چند قصیده ادیبانه همراه با توصیفات غزل گونه آن دوره دارد. در قصیده شماره ۳۷ که شامل ۲۶ بیت است چندین بار روی ظلم و ستمی که روزگارش را گرفته و رسالتی که مهدی برای رفع آن دارد، یاد می کند.
🔴 راستش مفهوم عدل و ظلم هم در دنیای جدید، مانند دنیای قدیم نیست. در قدیم، اگر حاکمی می آمد و به زور و غلبه حکومت را می گرفت، و اسم رأی و انتخاب نبود، این ستم به حساب نمی آمد، اما حالا اگر حاکمی بدون رأی مردم بیاید، به هر حال، در فرهنگ سیاسی جدید، نوعی ستم و زورگویی محسوب می شود. حکومت های امروزی به ظاهر هم شده این را درست می کنند. در باره عدل هم همین طور است .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/mahdaviyat-va-mobareze-ba-zolm
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فقه التعامل؟
🎙 آیتالله محمد عندلیب همدانی
🔴 انتظار از فقه شیعه در عصر کنونی این است که بتواند در موضوع زیست جمعی حول دو محور #حقوق و #تکالیف ، رهنمودها و چهارچوب هایی را تبیین کند، و کیفیت و محدودهٔ همزیستی با غیرموحدان ، منکران نبوت ، پیروان نحله های بشری ، مؤمنان به دیگر ادیان الهی ، معتقدان به مذاهب دیگر و نیز فرقه های گوناگون را تعریف کند ؛ از این سنخ مسائل که به صورت پراکنده در تمام ابواب فقهی مشاهده می شود می توان به «#فقه_التعامل_و_التعایش_مع_مختلف_الملل_و_النحل » تعبیر کرد.
🔴 در عصر کنونی که مرزهای قراردادی تشکیل شده و کشورهای مستقلی مشاهده می شود بررسی روابط بین الملل با نگاه خاص فقهی ضروری است و این مبحث اگرچه از سویی به نحوی مستقل شمرده می شود، اما در عین حال مرتبط با بحث فقه التعامل نیز هست.
🔴 مسائل مالی و مالیاتی در چگونگی تعامل و ترابط نقش عمده ای دارد ، از این رو لازم است #فقه_معاصر به صورت #مقارن ، مبحث #اهل_ذمه و #جزیه را با توجه به دو محور اساسی حق و تکلیف بررسی مجدد و بازخوانی کند ....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/feghh-tamol
🌐 اندیشه ما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ روایت دکتر صادق صداقت از گفتگوی فوق:جدال بر سر درک تاریخ آستانه ای ایران!
🔴 تاریخ مشروطه ایران به منزله تاریخ آستانه ای این کشور و محمل ورود ایران به عصر جدید به حساب می آید . یکی از روش های فهم و تحلیل تاریخ ، بخصوص تاریخ آستانه ای یک کشور و دوره در حال گذار از دوره ای به عصر جدید ادراک تحولات از طریق تحلیل مفاهیم و هدف کارگزاران تغییر تاریخی است
🔴 وقتی محمدعلی شاه با فتوای آخوند خراسانی خلع گردید برای هر جامعه شناش و مورخی قابل درک بود که عصر جدیدی در تاریخ ایران شکل گرفته است که به تعبیر احمد اشرف باید نقش بورژوای ایرانی را بسیار برجسته دید
🔴 دکتر حقیقت معتقد است مراجعه به اهداف روشنفکران و فقیهان و حتی بازاریان نشان می دهد که بازیگران جنبش اهداف فراتری داشتند و آن تجدد و اندیشه پیشرفت و ترقی ایران به صورت یک هدف کلی بود
🔴 در مقایسه جدال نظری میر سپاسی و دکتر حقیقت باید به این نکته مهم مورد نظر آقای حقیقت پی برد که تاریخ مشروطه تاریخ اکتیو است و دیدگاه دکتر حقیقت به مفهوم تاریخی مشروطه فعلیت و اکتیو بودگی می بخشد
🔴 آقای میر سپاسی قانون را عنصر اصلی جریان مشروطه خواهی می داند . اما این نظریه یک مشکل دارد و از حل تبیین تاریخ مشروطه ناتوان است و نمی توان تاریخ مشروطه را به هدف مفهوم قانون _ خواهی فروکاست و آن اهداف را به هدف کوچک ولی در عین حال بزرگ تقلیل داد ....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jedal-bar-sar-dark-tarikh-astane-iran
🌐 اندیشه ما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ نواندیشی در فتاوای آیت الله صانعی
🎙 علی اکبربیگی
🔴 قضاوت، مرجعیت و ولایت و رهبری از مسائلی است که عقیده بنده این است که زن میتواند تمام این مراحل و مراتب را دارا گردد و در مورد زن باید به حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و زینت وام کلثوم(سلامالله علیهم) و همه زنان با فضیلت عالم نگاه کرد
🔴 ذکوریت و مرد بودن در قاضی شرط نیست و معیار در قضاوت، اعتدال قاضی و بر طریق مستقیم بودن در قضا، علم و معرفت به موازین اسلامی قضا و قوانین است و هیچ دلیل معتبری بر شرطیت مرد بودن
🔴 به نظر اینجانب دیه زن و مرد مساوی است؛ قضاءً لاطلاق ادلّه الدیه، و عدم دلیل بر تقیید و جریان قصاصِ مقابل به مثل در قتل زن توسط مرد بدون نیاز به ردّ تفاوت؛ همانند عکسش، و بدون تبعیض و ظلم، و نسبت به اعضاء هم حَسَب تعارف اَلْسنه چهارگانه روایات و رجوع به عمومات، مثل «العین بالعین» و «الجروح قصاص» و اطلاقات ادلّه دیه اعضا که اقتضای مماثلت و تساوی دارد، دیه مرد و زن مساوی است .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fatva-noandishidini
🌐 اندیشه ما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ آیین رونمایی جلد نخست «دانشنامۀ حقوق ایران»
🔴 کاظم موسوی بجنوردی:
رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی گفت: گرچه تا قبل از این، آثار سترگى از حقوقدانهای نامى و بزرگ کشور تحت عناوین دانشنامه یا دائرهالمعارف حقوقى منتشر شده بود، اما هیچگاه خصوصیات یک دانشنامۀ استاندارد در سطح جهانى مانند دائره المعارف بزرگ اسلامى را نداشت. ازاینرو، جای خالى چنین دانشنامهای با هدف تمرکز بر حقوق نوشتۀ ایرانى از آغاز قانونگذاری تا کنون مشهود بود. درنتیجه بنا شد در هر مدخل، مجموعهای کامل از اطلاعات تاریخى و علمى و عملى به شکلى مستند به خواننده ارائه شود؛ بهطوریکه هم نیازهای علمى خواننده را مرتفع سازد و هم مجموعهای از منابع معتبر در اختیار او قرار گیرد.
🔴 مصطفی محقق داماد:
در عصر مشروطه مستشارالدوله رسالۀ «یککلمه» را نوشت و گفت مشکل جامعۀ ما یککلمه است و آن قانون است زیرا در آن دوره بیقانونی مایۀ بدبختی بود و خواست ملت عدالتخانه و مجلس. اما قبل از قانون، مسئلۀ حق مهم است چون جامعۀ ما تا پیش از آن حقمدار نبود و دولت برای ملت حق قائل نبود. زیرا بشر از آن جهت که بشر است حق دارد و ما خدایی را میپرستیم که برای بندگانش حق قائل است.
🔴 نسرین مَهرا:
دانشنامه میتواند با استفاده از منابع دست اول، منبعی مفید برای پژوهش و دانش کارآمد و کاربردی باشد تا هم مرجعی استاندارد باشد و هم به ارتقای دانش حقوقی در ایران یاری رساند. انتشار دانشنامۀ حقوق ایران حرکتی جسورانه، وطنپرستانه و ماندگار است که با چنین ابتکار ارزندهای میتواند افرینندۀ منبعی جوشان برای حقوق حال و آینده باشد
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/9842
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ عبای وحدت پیامبر
🎙 استاد مسعود اديب
🔴 آوازه منش والای پیامبر به گوش مردم یثرب رسید و آنها امیدوار شدند با حضور ایشان تضادهای اجتماعی پایان یابد و فضای پرتنش داخلی این شهر سامان پیدا کند و رسول خدا منادی وحدت میان نیروهای متضاد اجتماعی شود
🔴 بنابر شواهد تاریخی و اعتقادی شیعیان، رسول خدا(ص) تمهیداتی را اندیشیده بودند تا پس از رحلتشان، زعامت جامعه اسلامی در اختیار کسی که بالاترین صلاحیت را داشته باشد، قرار بگیرد و از نظر شیعیان عدم تحقق این پیشبینی بر آینده جهان اسلام تاثیر گذاشت و همین امر موجب شد پس از رحلت پیامبر(ص) سمت و سوی مسیر جامعه عوض شود
🔴 یک نظام اداری کارآمد و مشخص در جامعه آن زمان عربستان باعث شد در شهر به جای روابط سیاسی، نظامهای مشورتی وجود داشته باشد. روحیه قومیتگرا و عشیره محور مردم مکه تا زمانی که حضرت در آنجا حضور داشتند ادامه یافت و باید یادآور شد پیامبر اسلام در چنین فضایی پیامآور توحید، انصاف، عدالت، محبت و احترام به انسانها و رفتار مسالمتآمیز بودند. در حقیقت دعوت رسولالله پاسخ و واکنشی به خشونت جامعه عربستان بود.
🔴 عزیمت پیامبر از مکه به یثرب سرآغاز عقد نخستین پیمان مدنی بود. بر اساس این پیمان توافق شد تا از پیامبر(ص) همانند خانواده خودشان حفاظت کنند و روابط قبیلهای و طایفهای کنار گذاشته شود. از این قرارداد میشود به عنوان نخستین پیمان مدنی و به تعبیری دولتی یاد کرد. حضور پیامبر در یثرب (مدینه) باعث ایجاد پیوند دوستی میان مجموعه اعراب مسلمان و یهودی شد که با این کار حضرت زمینههای نوعی نظام و قرارداد اجتماعی را ایجاد کردند تا ذیل آن همه بتوانند در کنار یکدیگر در شهر مدینه زندگی کنند. البته باید در نظر داشته باشیم، دولت در معنایی که امروز تصور میشود یا شکلی از حکومتداری که در دوره بنیامیه و بنیعباس وجود داشت، تجربه نشد .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/abaye-bahdat-payambar
🌐 اندیشه ما
منبع :مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ سیره تقریبی فقهای فریقین
🎙 استاد عبدالرحیم اباذری
🔴 علاوه بر پیشوایان مذاهب اربعه ، جمعی از بزرگان اهل سنّت که بعضی شخصیت های فقهی ، حدیثی و کلامی به شمار می آمدند ، که در سلسله سند احادیث قرار دارند و از طُرُق خود از امام صادق علیه السلام روایت کردند که اسامی همه در منابع موجود است
🔴 در مقاطع و روزگاران اخیر نیز شاهد تلاش های تقریبی فقهای بزرگ و علمای سترگ از طرف هر دو مذهب هستیم در یک سو منادیان وحدت سید جمال الدین اسد آبادی ، سید عبدالحسین شرف الدین ، شیخ جعفر کاشف الغطا ، شیخ عبدالکریم امام زنجانی ، سید حسین بروجردی و امام موسی صدر ها را مشاهده می کنیم که ندای وحدت سر داده و پرچم صمیمیت بر دوش گرفتند ؛ از آن سوی صدای طنین انداز طلایه داران تقریب شخصیت های برجسته اهل سنت مانند : شیخ محمد عبده ، شیخ محمد غزالی ، سید قطب و شیخ محمود شلتوت ها را با گوش و جان می شنویم که امت اسلامی را از اختلافات بر حذر داشته و به یک پارچگی و تفاهم دعوت می کنند
🔴 فقهای شیعه و سنی به خصوص در آغاز غیبت کبری در حوزه درسی یکدیگر حضور می یافتند و از نظر علمی ، فقهی و حدیثی از هم بهره مند می شدند. فقهایی که نامشان برده شد معمولا یک تا ۲۰ نفر استاد سنی مذهب داشتند و یا به همان مقدار برای علمای سنی تدریس کردند
🔴 امروز بر امت اسلامی لازم و واجب است به سیره و سنت سلف صالح خویش برگردد. ما در صدر اسلام و در عصر حضور ائمه علیهم السلام و حتی آغاز دوران غیبت کبری برغم اختلاف در برخی مسائل و فروعات در کنار هم بودیم استاد و شاگرد هم می شدیم و از هم اجازه نقل حدیث می گرفتیم .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/sire-taghribi-foghahye-farighayn
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ نظریه مشارکت مردم مبتنی بر آموزههای دینی و قرآنی است
🎙 حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا
🔴 قبل از انقلاب، مردم به دلیل عدم احساس مسئولیت نسبت به آینده، سکوت مطلقی در زمینه آینده داشتند و هیچ مطالبهای نسبت به آینده نداشتند. اما با افزایش آگاهی، مطالبات مردم نسبت به آینده شکل گرفت و زمینههای تعامل همگانی فراهم شد
🔴 مشارکت را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: مشارکت خودجوش و داوطلبانه و مشارکت غیرداوطلبانه. در مشارکت خودجوش، افراد آگاه بدون نیاز به تحریک یا فشار از بیرون، بهطور خودکار به مسئولیتهای اجتماعی خود میپردازند. اما در مشارکت غیرداوطلبانه، بخش دیگری از جامعه نیاز به تحریک و فشاری از بیرون دارند تا فعال شوند. این افراد معمولاً در برابر اقدامهای اجتماعی منفعل هستند و برای ورود به صحنه نیاز به تشویق و آگاهیبخشی دارند
🔴 بخش عظیمی از جامعه در حال حاضر به مرحلهای رسیده که مشارکت آنها حالت منفعل دارد و نیازمند آگاهیبخشی است که برای فعالسازی این افراد و افزایش مشارکت عمومی، اطلاعات و اعتقادات صحیح باید به جامعه تزریق شود
🔴 نظریه مشارکت مردم مبتنی بر آموزههای دینی و قرآنی است و قانون اساسی مردم را به عنوان عاملان اصلی در تصمیمگیریها و اعمال قدرت در نظام جمهوری اسلامی میشناسد .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/nazariyr-mosharekat-mardom
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ از سیاستزدایی سیستماتیک تا سیاستزدایی فرهنگی
🎙 دکتر محسن ردادی
🔴 جامعه ایران به عنوان جامعهای انقلابی همیشه سیاسی بوده و امروز نیز همچنان سیاسی است، هر چند سیاستزدایی به نوعی در حال رخ دادن است و بسیاری از مردم در حال دور شدن از سیاست و نادیده گرفتن سیاست و کنار گذاشتن آن هستند
🔴 به نظر من کاهش مشارکت اثر و رابطه مستقیمی با سیاستزدایی دارد. بخشی از این سیاستزدایی منجر به شکلگیری نوعی اعتراض میشود که آن هم به صورت غیرمستقیم بر موضوع کاهش مشارکت اثرگذار است
🔴 یک نوع سیاستزدایی دیگر داریم که میشود آن را سیاستزدایی در عمل نامگذاری کرد. این وضعیت با سرخوردگی و ناامیدی سر و کار دارد. این وضعیت با از دست رفتن جذابیت سیاست برای عدهای از مردم همراه است که میتوانیم وضعیت ایجاد شده را سیاستزدایی فرهنگی بنامیم
🔴 برای اینکه سیاستزدایی رخ ندهد و مردم همچنان به سیاست علاقهمند باشند و در این مسیر حرکت کنند لازم است توانمندیهایشان تنظیم شود و آموزش ببینند و مهارت پیدا کنند و کمکم رشد سیاسی یابند. .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/siyasat-zodaii
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ رفتار زشت در جامعه؛ از حاکمان و قاضیان تا پزشکان و زنان
🎙 حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری
🔴 درماندگی و ناتوانی از دولتمردان، بخیل بودن ثروتمندان، زودعصبانی شدن دانشمندان، حرکات بچگانه ای که میانسالان انجام دهند، جدایی و دوری حاکمان از مردم، دروغ گفتنِ قاضی ها، بیماری کهنه از پزشکان، بدزبانی از زن ها و سختگیری و ستمگری از سلاطین اعمال زشتی هستند
🔴 در بین مردم و در بین کسانی که در جایگاه مدیریتی جامعه بشری قرار می گیرند فراواناند کسانی که می گویند احترام به مردم بگذارید و مردم را دوست بدارید اما در عمل چنین چیزی از آنها دیده نمی شود. شاید کسانی مانند معاویه در ظاهر دنیایی تعریف و تمجید از مردم انجام می دادند ولی در باطن ضربات اساسی را بر پیکره جامعه وارد می کردند
🔴 نامه ۲۱ امیرالمومنین به محمد ابن ابی بکر، فرماندار مصر می گوید: در فرازهایی از این نامه آمده که مهربانی با مردم را کوشش دل خودت قرار بده، با همه مردم دوست و مهربان باش، بدان مبادا مانند حیوان شکاری با مردم برخورد کنی و فکر کنی غنیمت گرفته ای، چون مردم دو دسته اند دسته ای برادران دینی تو و دسته ای دیگر مانند تو در آفرینش یکی هستند
🔴 امام در رابطه با دوری از بی عدالتی می گوید: امام می فرماید: ناتوان ها ممکن است در عوض این اتفاق از عدالت تو مایوس شوند لذا حواست جمع باشد این نگاهت ممکن است ضعفا را از عدل تو مایوس کند و عدالت تو را زیر سوال ببرند چون خداوند از شما بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ، آشکار و پنهان پرسش می کند .....
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/raftar-zesht-dar-jamee
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فقه مضاف
🎙 آیتالله محمد عندلیب همدانی
🔴 تبویب کنونی فقه، ترتیب دقیق و کارآمدی است، و استمرار همین شیوه چه در دروس خارج حوزه و چه درتألیف ، بسیار لازم و مفید است. اگر چه ادامهٔ این روش منافات با اتخاذ شیوه های دیگر در کنار همان روش سنتی ندارد. چنانکه به عنوان نمونه فقیه بزرگوار یحیی بن سعید حلی کتاب : « نزهه الناظر فی الجمع بین الأشباه و النظائر » را نگاشته است.و نیز در این زمینه می توان به کتاب هایی که به قواعد فقهی پرداخته اند ، اشاره داشت.
🔻 آنچه به نام فقه_مضاف نامیده می شود:
اولا/حاصل تتبع مسئله محور در سراسر فقه است.
ثانیا/ نتیجهٔ استکشاف و تجمیع نخ های ارتباطی بین فروع گوناگون است.
ثالثا/ ثمرهٔ پردازش و سامان بخشی آن داده هاست.
مثلا وقتی می گوییم فقه هنر ، نخست نیازمند تتبع گسترده در همهٔ فقه حول مسئله ای به نام هنر با تمام شقوقش هستیم.در گام بعد باید حلقه های وصل این متفرقات را پیدا کنیم مثلا ببینیم عنصری به اسم «لهو» تا چه حدی درحکم فقهی هنر مؤثر است. و بالاخره نوبت به تنظیم و تنسیق تتبعات و داده ها برای نتیجه گیری نهایی می رسد.
اما شیوهٔ من در مورد عنوان اصلی بحث:
فقه_التعامل_و_التعایش_مع_مختلف_الملل_و_النحل
اولا//از ابتدای فقه با نگاه کیفیت ترابط و تعایش و تعامل ، مسائلی مطرح و بحث شده است ، مثلا در کتاب الطهاره نخست قول به طهارت اهل کتاب تقویت شد ، آنگاه در نهایت #طهارت_انسان رسیدیم؛ و یا در کتاب الصلاه مسئلهٔ ورود غیر مسلمین به مساجد و…طرح گردید ؛ و در کتاب الزکاه مبحث المؤلفه قلوبهم بررسی شد.و…
ثانیا//نخ های ارتباطی و چهارچوب هایی کلی در فقه سنتی مثل تقیه ، الزام ، نفی سبیل و….. مفصلا مورد دقت قرار گرفت.
ثالثا// نتیجهٔ کنکاش ها و ثمرهٔ داده ها تاکنون این شد که:
الف- انسان بماهو انسان کرامت ذاتی دارد.
ب- بنای شریعت به ویژه در عصر غیبت بر #تعایش_سلمی است.
ج- تعایش سلمی به معنای جذب فکری مسلمین به فرهنگ های ضددینی نیست.
د- ترابط و تعایش سلمی ملت ها و دولت ها نافی هرگونه خواری و ذلت است.
با طرح فنی و ضابطه مند «فقه تعامل» که مصداقی از « فقه مضاف» است، می توان به نتیجه های نو و راهگشا در حوزهٔ ترابط دسترسی پیدا کرد.
بحث امسال هم در ادامهٔ همین مسیر است ، و جایگاه عهد و پیمان با غیر مسلمین و نیز حقوق و تکالیف مالی و از جمله #جزیه با همین نگاه تحقیق خواهد شد.ان شاءالله تعالی
@andalibhamedani
🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/1070
🌐 اندیشه ما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034