eitaa logo
اندیشه ما
668 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
19 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ فقه امام صادق (ع)؛ نیازها و شبهات امروز 🎙 استاد سید جواد ورعی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 حجت الاسلام والمسلمین استاد سید جواد ورعی : یکی از نکات برجسته در روایات فقهی که از امام صادق (ع) نقل شده، دیده می­ شود، این است که در موارد فراوانی در پاسخ به پرسش­های فقهی به قرآن استناد شده است. امام (ع) بدین وسیله جایگاه قرآن را در فرایند استنباط احکام بیش از پیش نشان داده­ اند. 🔹 او افزود: اهمیت این مسئله از این جهت است که یک تفکر در میان گروهی از علما این است که بدون روایات نمی ­توان به قرآن مراجعه کرد و آیات قرآن را فهمید، به همین جهت با روش تفسیر قرآن به قرآن نیز مخالفت می­ شود. این رویکرد در احکام که بخشی از آن جنبه تعبدی دارد، بسیار پررنگتر است. در حالی که با این نگاه، دعوت قرآن به تفکر و تعقل در آیات لغو خواهد بود. در خصوص احکام هم تنها بخشی از احکام جنبه تعبدی دارد، بخش وسیعی از احکام جنبه عقلایی و به تعبییر فقیهان امضایی است، نه تأسیسی. تازه در همان بخش تعبدی هم روایات فراوانی هست که ائمه (ع) شاگردان خود را به قرآن ارجاع داده ­اند. مقصود این بوده که شاگردان خود را به مراجعه به قرآن و استنباط احکام از آیات آموزش دهند. 🔹 استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: واقعیت این است که در فقه رایج ما بیشتر بر روایات تکیه می­ شود، در حالی که قرآن منبع اصلی احکام است. معروف این است که تنها ۵۰۰ آیه از آیات قرآن به احکام ارتباط پیدا می کند یعنی کمتر از یک دوازدهم قرآن؛ در حالی که امروزه با تحقیقاتی که صورت گرفته، معلوم شده که بسیار بیشتر از اینها آیات الاحکام داریم. خلاصه اینکه بخشی از مکتب فقهی امام صادق (ع) به جایگاه هر یک از منابع اجتهاد و استنباط احکام مربوط می شود که لازم است مورد توجه و التفات فقه پژوهان قرار گیرد. در ضمن این اتهام هم از دامن شیعیان زدوده شود که به قرآن اهتمام لازم را ندارند. این اهتمام در درجه اول متوجه علماست تا سرمشقی برای عموم شیعیان باشند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feqh-emam-sadeq-nyiaz-emroz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ زندگانی امام صادق(ع) در میانه دو بلیّه بزرگ 🎙 استاد عظیم محمودآبادی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 عصر امام صادق، از نظر وضعیت سیاسی و اجتماعی، دورانی استثنایی بود؛ چنانکه نوشته‌اند از زمان ولادت ایشان در سال هشتاد و سوم تا سال شهادت‌شان در سال یکصد و چهل‌وهشت هجرت، دوازده تن از خاندان‌های مروانی و عباسی بر مسلمانان حکومت کردند. در این میان غیر از عبدالمک مروان و فرزندش هشام بن عبدالملک – که هر یک بیست سال حکومت کردند – روزگار حکومت‌های دیگر خلفای اموی و عباسی مستعجل بود. آری دوران زندگی ششمین وصی پیامبر در میانه دو بلیّه بزرگ واقع شده بود؛ بخش نخست آن زیر یوغ و اختناق همه‌ جانبه امرای مروانی گذشت و بخش دومش مقارن بود با برآمدن حاکمان عباسی که در سفاکی و شناعت علیه خاندان عترت دست‌کمی از پیشینیان خود نداشتند. 🔸 گذار از عصر مروانی به عصر عباسی 🔹 پس از عبدالملک – مقتدرترین خلیفه مروانی – حکومت این خاندان به تدریج دچار آشفتگی شد. آشفتگی‌ای که ناشی از ناخرسندی‌های مردمی بود که جان‌شان از حکومت این تیره نامیمون بر لب آمده بود. وضعیتی که خیلی پیش‌تر از اینها بر پیامبر اکرم(ص) در رویایی صادقه مکشوف شده بود و در میان اهل بیت و برخی صحابه خاص ایشان دهان به دهان می‌گشت و سینه به سینه نقل می‌شد؛ رویایی که در آن رسول خدا شاهد بوزینه‌هایی بود که از منبرش بالا و پایین می‌روند و جبرئیل آن را به قدرت گرفتن و حکمرانی بنی‌امیه بر امت پیامبر(ص) – به مدت هزار ماه (حدود هشتاد سال)- تعبیر کرده بود. همان تعبیری که نوشته‌اند پس از آن کسی لبخند رسول خدا را ندید. حالا جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zendegi-emamsadeq/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ آموزه‌های حکمرانی در مکتب امام‌صادق(ع) 🎙 استاد محمدهادی زاهد‌ غروی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 معلى بن خنیس می‌گوید: روزى به امام‌صادق(ع) عرض کردم: آل فلان (بنى عباس) و نعمتهائى را که دارند به یاد آوردم و با خود گفتم: اگر این نعمت براى شما می‌بود، ما هم با شما در عیش و خوشى بودیم، امام(ع) فرمود: هیهات، اى معلى! اگر چنین می‌بود (و ما حکمفرما بودیم) براى ما جز نگهبانى شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و درشت و خوراک سخت و بى‏خورش، چیزى نبود؛ این حق (حکمرانی) را از ما گرفتند و این ظلمی که در حق ما رفت خود نعمتی است، چرا که مسؤلیت سنگین حکمرانی از دوش ما سلب شد (کافی، 1/410).در این روایت، امام‌صادق(ع) به روشنی وظیفه سنگین پیشوا و رهبر جامعه را بیان می‌کند و می‌فرماید؛ هدف از حکومت ـ و به تعبیر امروزین هدف از کسب قدرت ـ بهره‌مندی و برخورداری از منافع مادی و دنیوی نیست، بلکه هدف همدردی و غم‌خواری با قشر کم درآمد جامعه و تلاش و کوشش شبانه‌روزی برای تحقق اهداف عالی انسانی است. این روایت را آقای استاد سیدجواد ورعی در نوشتاری با عنوان «الزامات قدرت و حکومت از نگاه امام‌صادق(ع)» توضیح داده است.در روایتی دیگر به نکات ارزشمندی در این زمینه اشاره شده و بیان کننده انتظارات مردم از حاکم و پیشوا است: 🔺 راوی می‌گوید به امام‌صادق(ع) عرض کردم: «فدایت شوم، چه قدر مردم از کسی که غذایی با کیفیّت بد می­خورد و لباسی با کیفیّت بد می­پوشد و اظهار تواضع می‌کند، خوششان می‌آید»! امام در پاسخ فرمود: «مگر نمی‌دانی یوسف (پیامبر بود و فرزند پیامبر بود، امّا با وجود این، قباهای ابریشمی و زرین بر تن می‌کرد و در مجالس آل فرعون برای داوری و قضاوت می‌نشست؟ مردم به لباس‌هایش احتیاج نداشتند، بلکه به عدلش نیازمند بودند. درحقیقت چیزی که در امام مورد نیاز است، این است که قضاوت عادلانه داشته باشد و راستگو باشد و هرگاه وعده دهد، این وعده را عملی کند و هرگاه قضاوت کند، در این قضاوت عادل و دادگر باشد و خدا هیچ‌گاه غذا و نوشیدنی حلال را تحریم نمی‌کند، بلکه حرام را چه کم و چه زیاد، حرام دانسته است» (دعائم الإسلام، 2/155). 🔺 بنابر این روایت، حاکم و پیشوای یک جامعه هرچند که باید در حد متوسط افراد جامعه زندگی کند، اما زندگی او اقتضاءات و لوازمی دارد که باید در حداقل ممکن آنها را رعایت کند و افراط نکند، اما وظیفه اساسی او و انتظاری که مردم از او دارند عبارت است از؛ عدالت، راست‌گویی و عمل به وعده‌های که به مردم می‌دهد جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zendegi-emamsadeq/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ امام صادق در مواجهه با بیدادگران دادگرنما 🎙 استاد محمد سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 مهم ترین موضوع در دوران ۳۴ ساله امامت امام صادق(ع)، انتقال قدرت از امویان به عباسیان است. ۱۸ سال از این دوره مقارن با دولت پیش از انتقال و ۱۶ سال از آن مقارن با دولت جدید و انقلابی است. 🔻منصور دوانیقی که پس از چندی، قدرت را بدست گرفت پیوسته در اندیشه بود که چرا حکومت امویان فروریخت؟ او این سوال را با یکی از سالخوردگان با تجربه از دودمان بنی امیه در میان نهاد و او پاسخ داد که: آنها بدلیل "دوری از اخبار" و بی خبر ماندن از واقعیتها قدرت را از دست دادند: من تضییع الاخبار. او به این نتیجه رسیده بود که ریخت و پاش درباریان مردم را بستوه آورده و به انقلاب وادار کرد. 🔻منصور کار خود را با سخنرانیهای تند علیه حاکمان پیشین آغاز کرد و آنها را فرمانروایان ستمگری که دین را ابزار خود قرار داده و بیت المال را ارث خود میدانستند و قرآن را کنار نهادند معرفی می‌کرد: بعدا للقوم الظالمین الذین اتخذوا الکعبه عرضا و الفئ ارثا و جعلوا القرآن عضین و از این رو تلاش میکرد تا دولتی مردمی، عدالتخواه و فسادستیز به نمایش گذارد. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-sadeq-movagehe-bidadgaran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ مظلومیتِ مستمرِ فقهِ امام صادق(ع) 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔸 با بررسی روایات فقهیه میبینیم که فقه امام صادق فقه پاسخگوست. این پاسخگویی در دو مقطع دیده ‌می‌شود؛ از یک سوی به تمام سوالات شرعی و به تعبیر فنِ فقه؛ استفتائات پاسخ می‌دهد. مثلا امام صادق در برابر سوال کننده که از یک فرع فقهی مانند طهارت، نماز، حج، خمس و… مسئله را نمیداند و پرسش می‌کند که تکلیف من چیست؟ مثلا؛ محمد بن مسلم صدها سوال در مورد حج از امام صادق (ع) پرسیده و یا جابر جعفی صدها حدیث و نیز زراره و دیگر شاگردان حضرت امام صادق که در کتاب‌های روائی و فقهی جمع است. 🔸 بر همین اساس؛ امروز رسالت و وظیفه فقه است که در تمام زمینه‌‌های توسعه دانش بشری و توسعه امکانات و فن آوری‌‌هایی که از زیر زمین مانند نفت و عمق اقیانوس‌‌ها تا افق غیر دید بالای سرمان، مانند ماهواره و… پاسخگو باشد. 🔸 از سوی دیگر بخشی از پرسش‌‌ها و پاسخگوبودنِ امام صادق در برابر شبهات وارده به فقه است مانند بسیاری از سوالاتی که ابوحنیفه از حضرت می‌کند. کسی می‌تواند مدعی داشتن فقه امام صادق (ع) باشد که بعد از ارائه پاسخ به استفتائات شرعی و بیان حلال و حرام‌، بتواند درباره انبوهی از شبهات که به فقه و فتواهایِ فقیهان در موضوعاتِ حقوقی و جزائی و یا مالی و اقتصادی و یا عقود و قراردادها و… ‌می‌شود، پاسخگو باشد. 🔸 در اینجاست که ممکن است در فقیهان ضعف استدلال در پاسخگویی ببینیم، اما در فقه امام صادق (ع) ضعفی نیست و حدیث و تاریخ؛ شهادت می‌دهد که امام صادق در برابر تمام اما و اگرهای فقهی پاسخگو بوده است. 🔸 امروز گاهی به نام فقه سخت گیری‌‌های عجیبی ‌می‌شود و یا در برخی مسائل «فقه سیاسی» تصمیماتی اتخاذ ‌می‌شود و گرچه با فقه توجیه ‌می‌شود ولی دلنشین نبوده و پاسخگویِ نیازها و شبهات نیست چون با ادعاهایی مانند حقِ اِعمال ولایت و یا ادعای اتصال حاکمان به عالَم غیب و مانند آن در واقع از زیر پاسخ در رفتن است و نتیجه‌ای جز «فقه گریزی» نخواهد داشت! جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mazlomiat-mostamer-emam-sadeq/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ هشدار به عالمان دین و دین داران 🎙 استاد سیدعلی میرموسوی ✂️ برش هایی از متن: 🔹امام جعفر صادق (ع) (۸۳-۱۴۸ ه.ق) در زمانی پیشوایی شیعه را عهده دار شد، که جنبش ضد اموی در حال گسترش و نظام اموی دستخوش بحرانی جدی شده بود. با وجود این امام به مداخله در امور سیاسی روی خوش نشان نمی داد و همچون پدر از سیاسی شدن امامت پرهیز داشت. هنگامی که جنبش ضد اموي به اوج رسيده بود، او تقاضاي برخي از شيعيان براي رهبري سياسي را نپذيرفت و نامه ابوسلمه خلال را سوزانيد. او پيروان خويش را از هر گونه فعاليت در اين راستا بازداشت و حتي به آنان توصيه كرد كه از تبليغ برای گسترش تشيع پرهيز كنند. 🔹امام به جای مبارزه رسمی با حکومت، رسالت خويش را ژرف سازي و تحكيم بنيان هاي اعتقادي و فقهي تشيع تعریف کرد و با استفاده از موقعيت و فرصت پديد‌آمده، توانست صورت بندي منسجمي از آن ارائه كند. به ويژه اين که شيعه همگام با دور شدن از عصر تشريع، با مسايل جديدی روبرو شده بود که پاسخ های تازه می طلبيدند. شخصيت علمي و معنوي امام، بسياري از مسلماناني كه در جستجوي دانش بودند را به سوي او كشاند و دانشمندان فراواني در مكتب او پرورش يافتند و از خرمن دانش او توشه چيدند. حتي كساني چون ابوحنيفه و مالك، كه هر يك مذاهب فقهي جداگانه اي تاسيس كردند، از او بهره بردند. 🔹امام، در طول دوران پیشوایی خود، فرهنگ سازی، گسترش دانش، پرورش خردورزی و اندیشیدن در بین شیعیان، را هدف قرار داد. او نه تنها پیروان خویش را به فراگرفتن دانش توصیه می کرد، بلکه اخلاق دانش پژوهی را به آنان یادآوری می شد. براین اساس آنان را از پذیرش بدون دلیل هر ادعایی و یا واداشتن دیگران به پذیرفتن بدون دلیل عقاید خود باز می داشت. معاویه بن وهب؛ از یاران امام، توصیه او را چنین بیان می کند : در پی فراگیری دانش باشید و به همراه آن خود را با بردباری و وقار بیارایید و با اساتید و دانش آموزان خود فروتنی پیشه کنید و هرگز از دانشمندان زور گو نباشید، زیرا با این روش باطل، حقِّ شما نیز از بین می رود. ( کافی، ج ١، ص ٣٦، حدیث ١) جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hoshdar-be-aleman-din-va-dindaran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ جایگاه حوزه قم در قیاس با حوزه نجف 🎙 استاد عبد الکریم بهجت پور ✂️ برش هایی از متن: 🔺 بنده معتقدم که آیت‌الله حائری و بروجردی جزء سیاسی‌ترین شخصیت‌های حوزوی شیعه هستند ولی تفتن و توجه این بزرگان به حرکت دارای درجه و مراتب بود؛ این دو بزرگوار در شرایطی بودند که زمینه را برای درگیری با حاکمان وقت فراهم ندیدند، شاگردان آن بزرگان مانند امام(ره)، انقلاب را بر دوش کشیدند و خود این کاشف آن است که امتداد خط آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی طی شده است. مثلا در آن دوره مواجهه دولت و آیت‌الله بروجردی، مواجهه‌های اندکی نیست و حکومت رابطه خود را با مرجعیت و حوزه دین تعریف کرده بود. بنابراین حوزه بناشده توسط آیت‌الله حائری حوزه‌ای بود که قطعا در شیب و مسیر حاکمیت و سیاست اسلامی قرار داشت و اینطور نیست که جریان متضادی از سوی امام(ره) و شهید مطهری و ... با آن بزرگواران رخ داده باشد. این دو مرجع بزرگوار شرایطی را تمهید کردند تا انقلاب بتواند در حوزه متولد و بالنده و به جریان اثرگذار اجتماعی تبدیل شود. 🔺 در طول زندگانی ائمه(ع) هم معمولا آنچه ایشان را نگران کرده بود این بود که جمع اندک شیعیان را به خاطر درگیری با بنی امیه و بنی عباس و جریانات سیاسی آن وقت، از دست ندهند و آن را رشد دهند لذا حرکت زید و برخی جریانات درون شیعه را هم تایید نکردند چون قدرت شیعه باید در یک بستر زمانی و با پختگی لازم به ثمر بنشیند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jaygah-howze-qom-ba-najaf/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ فتوا بدون موضوع‌شناسی امکان ندارد 🎙 استاد عبد الکریم بهجت پور ✂️ برش هایی از متن: 🔹 موضوع شناسی را یکی از ضرورت‌های بسیار روشن و غیر قابل انکار در مباحث اجتهادی دانست و ابراز کرد: اصلاً فقیه در زمان ما بدون موضوع شناسی نمی‌تواند فتوا بدهد؛ اگر در زمان گذشته با اما و اگر تردید و … به صورت‌های این چنینی حرف‌‌هایی زده می‌شد، جامعه در زمان ما با اما و اگر نمی‌تواند و قانع نمی‌شود. فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقیه باید به خوبی موضوع شناسی کند و بعد از اینکه موضوع شناسی کرد رأی و فتوای روشن خودش را در مسئله ذکر کند، گفت: گاهی اوقات می‌گویند فقیه باید بگوید اگر از مصادیق اکل مال به باطل هست، حرام است، اگر نیست حرام نیست؛ مثلاً در بحث معاملات هرمی، جامعه نه آن مبنای فقهی حرمت اکل مال بالباطل را درست می‌داند، بالاخره او می‌گوید یعنی چه؟ یعنی می‌خواهد حکم آن را برایش روشن بیان کند. 🔹 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه در این زمان فقیه باید شناخت دقیق از موضوع داشته باشد، توضیح داد: یک وقت نمی‌تواند با شناخت دقیق از موضوع نظر بدهد و یک زمان هست که می‌رود در دل شناخت موضوع اما باز هم نمی‌شود و نظری نخواهد داد. در واقع خود موضوع چند صورت دارد: به طور مثال در سقط جنین قبل و بعد از «ولوج الروح» -که دو فرض دارد- این فقیه نمی‌تواند بگوید این سقط جنین خارجی قبل یا بعد ولوج الروح بوده به او ربطی ندارد. 🔹 استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: یک سری موضوعات را فقیه باید روشن کند که به طور مثال، این نحوه مال به دست آوردن، این اکل مال به باطل هست یا نه؟ قمار هست یا نه؟ این خودش خیلی مهم است و در مسائل فقه پزشکی این مسئله بسیار حائز اهمیت است. 🔹 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه برای ورود فقهی به مسائلی مانند سهام و تورم این توقع نیست که یک طلبه مبانی علم ریاضی بداند، اظهار کرد: این فرد فقط تا حدی باید معنا، ریشه‌ها و عوامل نقدینگی را بداند. در عمل پزشکی هم این طور است که تا یک اندازه‌ای فقیه باید در موضوع وارد بشود، اما گاهی اوقات یک قسمت‌های تخصصی وجود دارد که این مربوط به پزشکان است و لزومی ندارد که فقیه وارد آن شود. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/fatva-mozoe-shenasi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی 🎙 استاد نجف لک زایی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 علامه نائینی فقیهی بود که احساس کرد باید به سوالات مردم خودش پاسخ دهد. مسئله ایشان از این‌جا شروع شد که غربی‌ها پیشرفت کرده‌اند ولی ما پسرفت کرده‌ایم. علامه به این سؤال و مسئله چنین جواب می‌دهد که غربی‌ها در جنگ‌های صلیبی، سیاست مدن را از ما یاد گرفتند ولی ما آن سیاست را فراموش کردیم. غربی‌ها در درون خودشان از استبداد فاصله گرفتند و به حکومت شورایی (دولت مشروطه) رسیدند و به آزادی و مساوات دست یافتند. 🔺 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: موتور پیشرفت یا پسرفت یک جامعه، دولت است که دو نوع می باشد که شامل دولت تملیکیه یا موتور پسرفت جامعه و دولت ولایتیه یا موتور پیشرفت جامعه است. 🔺 وی در ادامه افزود: دولت، اصلی‌ترین رکن یک جامعه است چون وظیفه پرداختن به امور نوعیه را دارد (نه خصوصی) منتهی دولت تملیکیه اصلا به امور نوعیه نمی‌پردازد و نگاهش به مردم به‌مثابه بردگان است. لک زائی همچنین تصریح کرد دو رکن اساسی دولت را آزادی و مساوات تشکیل می دهد. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mosavat-dar-andishe-siasi-naiiny/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ ضرورت و نیازمندی تجدید علوم براساس آموزه‌های قرآنی 🎙 استاد محمدتقی سبحانی ✂️ برش هایی از متن: 🔺 ما امروز نیازمند تجدید فلسفه، الهیات، اخلاق، علوم انسانی و حتی علوم طبیعی براساس آموزه‌های قرآنی هستیم. اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن اتفاق نیفتد، نهضت‌های سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید.. 🔺 حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی : این جلسه در شرایطی تشکیل می‌شود که جهان در حال تحولات جدی است و امت اسلامی با چالش‌ها و نیازهای اساسی مواجه است. به‌رغم وجود مکاتب مختلف و داعیه‌داران متفکران بزرگ بشری، امروز انسان معاصر در حوزه نظر و اندیشه و همچنین عمل، دچار چالش‌ها و پرسش‌هایی است. طبعاً این شرایط، مسئولیت بزرگی را متوجه دانشمندان و عالمان عرصه دین و اسلام می‌کند. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zarorat-tajdid-olom-bar-asas-quran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ برای اصلاح جامعه، باید به اشتباهات اعتراف و آنها را جبران کنیم 🎙 استاد مصطفی محقق داماد ✂️ برش هایی از متن: 🔹 بزرگترین مشکل امروز جامعه جهل عمومی و ناآگاهی است، ثمره جامعه‌ای که پرسش نمی‌کند و پرسشگری متکی به عقل انتقادی و خردورزی نقادانه در آن کم‎رنگ است، خیر عمومی نیست. 🔹 در این شرایط، مهمترین کارکرد نهاد مدنی، تزریق آگاهی و ترویج پرسشگری است. در این مسیر باید گفتگو کنیم که چگونه می‌توان جامعه را به سمت آگاهی و پرسشگری و دانایی سوق داد. 🔹 فراگیری دانایی یک ضرورت است. البته برخی اصحاب قدرت که خودشان را به خواب زده‌اند را نمی‌توان بیدار کرد، اما در جامعه ما افراد ناآگاه زیادی هستند که می توان در بین آنها آگاهی عمومی ایجاد کرد. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/eslah-jamea-eshtebah-jobran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
✳️ فساد سیاسی و شهادت امام صادق(ع) 🎙 استاد محمود شفیعی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 تمرکز قدرت مانند انباشت ثروت، یکی از دو کانون محوری خیزش مفسده در جوامع بشری در طول تاریخ زندگی اجتماعی به شمار می رود. آیات گوناگونی از قرآن خطر هر دو را بارها گوشزد کرده است. پرداختن به فرعون قدرت و قارون ثروت در کتاب آسمانی، به عنوان دو نماد کامل ستمگری، قابل توجه اند. در سوره های مختلف قرآن، به صراحت، قدرت طلبی و اصرار بر حفظ حکومت و انباشت قدرت از سوی صاحب منصبان سیاسی، خاستگاه فسادهای بزرگی چون ادعای خدایی، برتری طلبی بر دیگران، قتل و عام و کشتن بی گناهان، مصادره اموال، تخریب شهرها، ارتکاب مفسده های جنسی، تحقیر مردم، و بسیاری از ستمگری های دیگر،، دانسته شده است. تا آنجا که خداوند علت جدال نمرود با ابراهیم ع درباره پروردگارش را به پادشاهی دادن خداوند به نمرود نسبت داده است. 🔹 عوامل مهار کننده قدرت سیاسی، آنچنان که در قرآن و سنت بازتاب یافته اند، فراوان اند. اموری از قبیل: خلافت و حق حاکمیت خدادادی عموم مردم در روی زمین، ولایت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر، شناساندن حکومت به مثابه امانت عموم مردم، تشکیل حکومت با رضایت همگانی (بیعت)، جریان قدرت با مشارکت مردمان (شورا و مشورت)، خیر خواهی و نظارت همگان بر کارهای حکومت، از جمله آنهاست. جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/fesad-siasi-shahadt-emam-sadeq/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa