eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 بررسی حکم فقهی اعتراضات خیابانی 🎙 استاد کاظم قاضی زاده 🔸 شاید بتوان گفت که اعتراضات در دنیای معاصر نقش مهمی در زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدنی انسان‌ها بازی می‌کند و معمولاً تغییرات مثبت اجتماعی و پیشرفت بشر ناشی از همین اعتراضات در دنیای معاصر بوده است و در مجموع رویکرد دنیای معاصر به اعتراضات مدنی مثبت است و می‌توان توسعه شهروندی متعهدانه در زمینه پذیرش اعتراضات را به‌عنوان رکنی از ارکان دموکراسی در دنیای معاصر مورد توجه قرار داد. 🔸 دولت ها گاهی با اعتراضات خیابانی موافق نیستند؛ چون نقص حکومت‌ها در این اعتراضات بیان می‌شود و معترضانْ مقامات و مسئولان را آشکارا به چالش می‌کشند و آنها را وادار به پاسخگویی می‌کنند. @ghazizadeh_kazem 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/barresi-hokm-eteraaz-khiyabani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در حوادث اخیر بسیاری از حرمت‌ها شکسته شد/ امکانی ایجاد کنیم که مردم بتوانند اظهارنظر کنند/ روزنامه ها و مطبوعات آزاد باشند/ فرصت بهره برداری به دشمنان ندهی 🎙 استاد سید محمد جواد علوی بروجردی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آیت الله علوی بروجردی گفت: این جزء قانون اساسی کشور ماست که وزارت کشور اجازه بدهد مردم و احزاب در جایی با حفاظت خود وزارت کشور جمع بشوند و حرف خود را بزنند تا تجمعات به اغتشاش کشیده نشود. در این حوادثی که گذشت، بسیاری از حرمت‌ها شکسته شد. یک اعتراض سادۀ کارگری به بدگفتنِ به دین و ایمان و همه‌چیز می‌کشد! نگذارید این بی‌حرمتی‌ها اتفاق بیفتند! 🔸 به گزارش خبرنگار اندیشه ما به نقل از شفقنا، متن سخنان استاد برجسته فقه و اصول حوزه علمیه قم در درس خارج فقه خود مورخ 27 مهرماه سال جاری به شرح زیراست: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 اوصاف متقین در نهج‌البلاغه 🔹 در کلام نورانی وجود مقدس امیرالمؤمنین صلوات‌الله و سلامه‌علیه در خطبۀ متقین، مؤمن چنین وصف شده است: «خَاشِعاً قَلْبُهُ قَانِعَهً نَفْسُهُ مَنْزُوراً أَکلُهُ سَهْلاً أَمْرُهُ». مؤمن این خصوصیات را دارد: قلبش خشوع دارد، نفسش قانع است و زیاده‌طلب نیست. «منزوراً أکلُه»؛ یعنی برداشت او کم است، اما پرداختش زیاد. آنچه از نِعَم دنیا استفاده می‌کند، کم و بی‌مقدار است. «منزور» را «کم و بی‌مقدار» معنا می‌کنند. در اینجا منظور مبارک حضرت این است که مؤمن این‌طور نیست که برای خورد و خوراکش آسمان و ریسمان را به هم بزند و حلال‌وحرام کند. نه، مؤمن آنچه برسد، استفاده می‌کند؛ یعنی همّش اکل او نیست. در اینجا «اکل» هم ممکن است معنای عام داشته باشد، یعنی بهره‌برداری. مؤمن از امکانات این دنیا حداقلِ بهره‌برداری در عین حال که بیشترین بازدهی را دارد. به‌عکسِ کسانی که بالاترین بهره‌وری را دارند، اما یا هیچ بازدهی‌ای ندارند یا خیلی کم دارند. مؤمن خصوصیتش این است که مثل بقیه می‌خورد، می‌آشامد و از نعم این دنیا بهره‌برداری می‌کند، اما این نعم برایش موضوعیت ندارد و به آن‌ها دلبسته نیست. هَمّش اکلش نیست. همّ او استفاده‌ای نیست که در ظاهر می‌خواهد ببرد. قانع است. قناعت و زهد در معنا، به هم نزدیک‌اند. در واقع مؤمن آنچه در اختیارش هست، استفاده می‌کند و بعد کار خودش را انجام می‌دهد. 🔺 تو مگو ما را بِدان شه بار نیست، با کریمان کارها دشوار نیست! 🔹 «سهلاً أَمْرُهُ حَرِیزاً دِینُهُ». «سَهلاً أَمْرُهُ» یعنی کار با مؤمن سهل است. در شعر فارسی خودمان می‌گوییم: «با کریمان کارها دشوار نیست». کار با مؤمن سخت نیست؛ یعنی وقتی با مؤمن سروکار داریم، خیالمان راحت است. مؤمن سختگیری ندارد، فشار نمی‌آورد، اذیت نمی‌کند، نمی‌رنجاند. فرض کنید بنده اشتباهی کردم و به او صدمه‌ای زدم. اگر بروم سراغ او، آسان می‌گیرد و می‌گوید خدا می‌بخشد، من هم بخشیده‌ام. مؤمن از شخص کینه به دل نمی‌گیرد تا بعد زندگی او را به باد بدهد! 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/havades-alavi-vorojerdi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 حقیقت یابی یا حقیقت بافی؟! 🎙 استاد محمد سروش محلاتی 🔸تحقیق و بررسی از ابعاد پنهان یک ماجرا برای کشف "حقیقت" و برای "صداقت" در بیان آن شرایط خاصی دارد. از کلام مولا امیر المومنین(ع) می‌توان راه و رسم حقیقت یابی را آموخت: آن حضرت هنگامی که عازم بصره شد تا شورش اصحاب جمل را خاموش سازد، مردم کوفه را به همراهی خود فراخواند، ولی از آنان خواست که با حضور خود در صحنه نبرد اول حقیقت را تشخیص دهند و سپس موضع مناسب اتخاذ کنند. حضرت فرمود: من در این حرکت یا ظالم هستم و یا مظلوم (فانی خرجت اما ظالما و اما مظلوما)، شما بیایید و حقیقت را بیابید و مطابق آن عمل کنید: .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/haghighatyabi-ya-haghighat-bafi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ بازنشر یک سخنرانی کوتاه در جلسه با رئیس جمهور در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ 🎙 استاد سید جواد ورعی ✂️ برش هایی از متن: بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، به عنوان کسی که سالیان متمادی با افکار و اندیشه های امام راحل مأنوس بوده، معتقدم: 🔸 مهمترین دغدغه و نگرانی امام، مسئله «کارآمدی نظام» بود. و اینکه مبادا بگویند: «اسلام، روحانیت شیعه و جمهوری اسلامی پاسخگوی اداره جامعه و نیاز امروز بشر نیست.» زنگ این خطر مدتهاست به گوش می رسد. 🔸 اینکه روحانیت شیعه در تأسیس نظام مستقل سیاسی، و دفاع از آن در برابر دشمنان پیروز شده، و حتی از ملتهای مظلوم دفاع کرده، آیا برای اثبات کارآمدی کافیست؟ در حالی که «استقلال سیاسی» و «دفاع از ملل مظلوم عالم» تنها بخشی از اهداف انقلاب اسلامی بود. «آزادی های سیاسی»، «حاکمیت ارزشهای اخلاقی»، «عدالت اجتماعی»، و «رفاه اقتصادی» نیز از اهداف انقلاب بود. 🔸 پافشاری بر برخی از اهداف و غفلت از برخی دیگر، از جمهوری اسلامی چهره ای کاریکاتوری به نمایش خواهد گذاشت. (به دلیل محدودیت وقت تنها در باره هدف نخست یعنی آزادی های اجتماعی و سیاسی نکاتی مطرح شد.) 🔸 در دنیای امروز، نظامی برای ملتها جاذبه دارد که بتواند حقوق شهروندی را در زمینه های مختلف تأمین کند. 🔸 ساختاری که نتواند هر یک از نهادهای قانونی را به چارچوب اختیاراتشان محدود کند، کارایی اش مورد تردید قرار می گیرد. 🔸 سیستمی که در آن یک نهاد بتواند حتی خودی ها را از حق انتخاب شدن، محروم کند،‌ چه رسد به غیر خودیها، نیازمند اصلاح است. 🔸 حکومتی که در آن با دستور یک بازپرس، بتوان دهها میلیون شهروند را از حق دستیابی به اطلاعات آزاد محروم کرد، نقص دارد. 🔸نظامی که حتی رئیس جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی اش، نتواند از ظرفیتهای بر زمین مانده این قانون مثل همه پرسی سخن بگوید، نیاز به اصلاح دارد. 🔸 حکومتی که در آن بخشی از سیستم، با این پندار که رأی مردم اصالت نداشته و تشریفاتی است، بتواند سیاستها و برنامه های دولت یا مجلس برآمده از آرای ملت را عقیم بگذارد، مشکل دارد. 🔸 خلاصه، حکومتی که راهکارهای قانونی را برای اصلاح و احقاق حقوق شهروندانش نگشاید، ناخواسته آنان را به «مقاومت منفی» و «نافرمانی مدنی» سوق می دهد. 🔸 افزون بر آن، «نادیده گرفتن حقوق مردم» از سوی حکومت، موجب «دیده نشدن دستاوردهای ارزشمند انقلاب و جمهوری اسلامی» از سوی مردم می شود ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/baz-nashr-sikhanrani-ba-raiis-jomhor/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa