eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سکولاریزاسیون تقریب چه آفتی دارد؟/ راه حل رفع موانع تقریب با تکیه بر قواعد. 🎙 استاد حیدر حب الله ✂️ برش هایی از متن: 🔸 شاید عنوانی که در اینجا انتخاب شده «وحدت اسلامی سیاسی یا مذهبی» در نگاه اول دارای ایهام باشد، گویی در برابرمان دو گزینه قرار دارد و حتما باید یکی از آنها را در چارچوب ذهنی خود انتخاب کنیم: یا بگوییم تقریب، وحدت یا همزیستی بین پیروان مذاهب فقط باید سیاسی باشد، یا باید فقط دینی باشد؛ اما منظور از عنوان این نیست، وحدت می‌تواند سیاسی و در عین حال دینی باشد. 🔸 ایده و فکر اصلی عنوان این است: آیا فقط به خاطر عوامل سیاسی به تقریب بین مذاهب روی آورده‌ایم یا صرف نظر از وجود فشار عوامل سیاسی که به وجود تقریب یا نبود تقریب بین مذاهب دعوت می‌کند، دیدگاه و خوانشی دینی پشت این طرح تقریب مذاهب وجود دارد؟ 🔻 چرا این روزها به این سوال اهمیت می‌دهیم؟ 🔸 برای من بسیار مهم است که به این سوال پاسخ دهیم؛ زیرا در برخی محافل جریانی وجود دارد که می‌گویند: تقریب بین مسلمانان از خاستگاه دینی ممکن نیست و به همین خاطر برای تقریب بین مسلمانان باید از موضع غیر دینی پیش برویم. من این رویکرد را «سکولاریزاسیون تقریب» می‌نامم، یعنی مسلمانان برای وحدت باید از این ایده خارج شوند که روابط آنها با یکدیگر مبتنی بر اسلام باشد، بلکه باید بر اساس معیارهای دیگری، مانند شهروندی به معنای مثبت امروزی و انسان و روابط انسانی بینشان…، یعنی مفهوم اسلامی یا زمینه دینی که می‌تواند پشتوانه جریان تقریب قرار بگیرد باید حذف بشود. این دقیقاً همان چیزی است که در مسیحیت اروپا اتفاق افتاد، زیرا پس از سال‌ها و سال‌ها مبارزه بین فرقه‌های مسیحی، آنها به این نتیجه رسیدند که ما نمی‌توانیم در صلح زندگی کنیم مگر اینکه دین را از زندگی عمومی مان جدا کنیم. 🔸 و این همان نقطه خطرناک در مسئله‌ی تقریب است. اکنون ما ناگزیر به بررسی این مسئله هستیم که آیا می‌توان زمینه دینی واقعی و مؤثری را برای تقریب بین مسلمانان یافت یا باید آن را خارج از چارچوب بینش دینی جستجو کرد؟ در نتیجه تقریب را این گونه آموزش دهیم و پس از جدایی کامل از مفاهیم دینی اینگونه بین مسلمانان وحدت ایجاد کنیم. چرا که دین نمی‌تواند همزیستی سالم و طبیعی بین مردم ایجاد کند! 🔸 لطفاً به وخامت وضعیت توجه داشته باشیم. عواقب درگیری‌های فرقه‌ای بین مسلمانان امروزه به نفع کسانی است که می‌گویند حل مشکلات ما تنها با کنار گذاشتن رویکرد دینی است، بنابراین ناچاریم به دنبال جوابی برای این سوال باشیم که آیا می‌توان زمینه‌ای دینی برای وجود تفاهم بین مسلمانان پیدا کرد یا اینکه جستجو برای وجود زمینه دینی برای تفاهم بین مسلمانان مانند جستجو آب در سراب است و تا زمانی که مفاهیم دینی کنار گذاشته نشود این مشکل حل نمی‌شود. 🔸 اهمیت این پرسش دقیقا در همین نکته نهفته است که جهان عرب و اسلام به سمت نوعی سکولاریسم می‌رود که مبتنی بر شکست تجربه اسلامی در مناطق مختلف است و ما باید این موضوع را جدی بگیریم تا بتوانیم به طور جدی و متفکرانه به آن فکر کنیم. 🔸 چه تفاوتی بین سیاسی یا مذهبی بودن مدخل تقریب فرقه‌ها وجود دارد؟ جواب این است که تفاوت اساسی و بزرگی وجود دارد. 🔸 اگر مدخل تقریب بین فرقه‌ها را مدخلی سیاسی بدانیم، با دو حقیقت مواجه می‌شویم .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/sekolarision-taghrib-che-afati-darad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ ماجرای مخالفت با تعلیقات علامه بر بحارالانوار/ چرا علامه طباطبایی مرجعیت را رها کرد؟ 🎙 گفتگویی با استاد مهدی هادوی تهرانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به نظر می‌رسد قرائت علامه طباطبایی از اسلام ویژگی‌هایی دارد که همچنان به‌روز، کاربردی و محبوب است. نظر شما در این باره چیست و این ویژگی‌ها کدامند؟ علامه طباطبایی هم یک فقیه و اصولی و هم فیلسوف و مفسر بود، ولی تفکر ایشان و آنچه شخصیت ایشان را شکل می‌داد قرآن بود و از حکمت و فلسفه برای فهم آیات کمک گرفت، ولی حقیقت تفکر وی و ادبیات ایشان به خصوص در المیزان قرآنی بود. البته وی مرز دانش را حفظ می‌کرد؛ مثلا در نوشتن بدایه و نهایه فقط بحث فلسفی دارد و مباحث قرآنی را در آن لحاظ نمی‌کند و برعکس؛ اگر در جایی این کار را می‌کند، مباحث را جدا می‌سازد. 🔸 فهم علامه طباطبایی از اسلام، قرآنی بود و در نتیجه با آن تفکر عمیق و صلابت و قدرت ذهنی و طهارت نفسانی گام‌های استواری برداشت. وی در بحث ثابت و متغیر به این نکته توجه کرد که برخی عناصر دین اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد، ولی برخی عناصر رنگ و بوی زمان و مکان دارد و ما باید اینها را از هم تفکیک کنیم و ببینیم چه چیزی جهانشمول و فراموقعیتی است. همچنین توجه می‌کرد که قرآن مخصوص همه مکان‌ها و زمان‌هاست و سعی کرد قرآن را به گونه‌ای تفسیر کند که همیشه قابل استفاده باشد و فهم جهانشمولی از اسلام این قابلیت را در تفکرش ایجاد کرد که تفکر وی مختص زمان و مکان خاصی نباشد و در تمامی دوره‌ها قابل ارجاع باشد و همین امر سبب شد تا تفسیرش از سوی مجموعه‌های غیرشیعه هم مورد توجه قرار بگیرد. 🔻 آنچه در آثار علامه به چشم می‌خورد توجه ایشان به انسان و جایگاه و کرامت انسانی است. به همین دلیل مرام اخلاقی ایشان همچنان پربار است. نظر شما درباره نوع نگاه علامه به انسان چیست؟ گفته شد که فهم علامه از دین مستند به قرآن است و وقتی قرآن فرموده: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» معنایش این است که بنی‌آدم به اعتبار اینکه انسان هستند یک نوع کرامت ذاتی دارند، ولی این مانع آن نیست که یک فرد ممکن است کارهایی را انجام دهد که خود را از این مرتبه تنزل دهد و مستوجب مجازات‌هایی در آخرت و دنیا شود؛ فرض کنید اگر در جایی نسبت به مجرمی چون زانی و زانیه و سارق، حکم مخصوص آن جاری شود، منافاتی با کرامت انسانی ندارد و فرد با اراده این راه را انتخاب کرده و مستحق چنین عذابی شده است. 🔸 قرآن کریم فرموده: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»؛ ما راه را روشن کرده‌‌ایم و برخی کافر می‌شوند و برخی شکرگزارند و هر کدام هم نتیجه عمل خودشان را می‌بینند و این طبیعی است و اگر غیر از این بود باید در عدالت خدا شک می‌کردیم. بنابراین کرامت ذاتی منافاتی با این ندارد که انسان با اراده، عقاید و اخلاقش مشکل درست کند. شرک یک باور و عقیده منحرف است و یک فرد با انتخابش شرک را برمی‌گزیند و خودش را در برابر خدا قرار می‌دهد و خدا گناه شرک را نمی‌بخشد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/chera-allame-marjaiiyat-ra-raha-kard/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ عمامه پرانی و وظیفه روحانیت درون حاکمیت و بیرون حاکمیت 🎙 استاد هادی سروش محلاتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش محلاتی دریاداشتی نوشته است.« این لباس برای روحانیت به صورت تدریجی جا افتاد و نشانه‌ای از فرهنگ دینی و نشانه‌ای از حضور و حیات اندیشه‌ی حوزه‌های شیعی در جامعه قرار گرفت. از همین جاست که به این لباس می‌گویند «لباس پیامبر». به این معنا که ارتباط با اهداف و اندیشه ها و خواسته های نبوت و امامت دارند. استاد بزرگوارمان علامه حسن زاده آملی می‌فرمودند که این لباس آرم نبوت است. و از همین جاست که این لباس مورد علاقه روحانیون قرار دارد و هم مورد علاقه کسانی که ارتباط دینی در وجود آنان با پیامبر و ائمه شکل گرفته است. طبیعتا به این لباس و نه به افراد نگاه ویژه‌ای می‌کنند. شهید استاد مطهری میگوید : "من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم و آن هم همین عبا و عمامه است". 🔸 قداست این لباس یک قداست ذاتی نیست و درصورتی که به تعبیر استاد آیت الله جوادی آملی؛ در مسیر اهل بیت (ع) باشد، مقدس است و طلاب باید حرمت آن را داشته باشند. 🔸 اولین کسانی که حرمت لباس را باید حفظ کنند روحانیون هستند که در این کسوت قرار گرفتند. 🔸 امام صادق (ع) به یکی از شاگردان‌شان فرمودند که کار خوب از هر کسی خوب است اما از شما خوب‌تر، به جهت نسبتی که با ما دارید؛ کار بد هم از هر کسی بد است اما از شما بدتر. «إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ‌ أَقْبَحُ». 🔸 مردم از روحانیت توقع دینداری دارند، اگر در این قشر افرادی به دینداری و دینی که خودشان می گویند پایبند نبودند نگاه‌ها به این لباس عوض می‌شود. 🔸 آسیب زنندگان به آبروی روحانیت که در لباس روحانیت هستند گرچه در اقلیت هستند ولی متاسفانه صدا و رفتارسوءشان به خوبی منعکس میشود و افکار عمومی از کج‌سلیقگی و بد رفتاری و بی ادبی در گفتار و قضاوت‌های ظاهری و برداشت‌ های متحجرانه از دین توسط آنان ، بخوبی مطلع میشوند و زمینه بدگمانی به قاطبه روحانیت رقم میخورد! 🔸 یک روحانی حق ندارد با رفتار غلط و گفتار بی منطق خود باعث بی حرمتی روحانیت شود . 🔸 یک وقت استاد ما علامه حسن‌زاده آملی با فردی مواجه شده بود که در خیابان سیگار می‌کشید و مودبانه رفتار نمی‌کرد ، بعد ایشان سر درس با این تعبیر گلایه کردند : "لباس روحانیت که این آقا پوشیده مال او نیست و دیگران هم پوشیده‌اند و‌ وقتی او رفتار غیر مودبانه داشته باشد به دیگران هم سرایت می‌کند ! رفتار غیر مودبانه او چه ارتباطی به من دارد! آقا ! شما حق ندارید نسبت به کسانی که این لباس را پوشیدند باعث بی حرمت شان شوید. شما تخلف می‌کنید و رفتار بدی از خود نشان می‌دهید. گفتار غیرمودبانه‌ای دارید ! اما تکلیف آن کسانی که در کمال آراستگی و متانت در این لباس هستند چه می‌شود؟!" 🔸 مردم از روحانیت توقع بحقی دارند که میتوان در چند مطالبه مهم فهرست نمود؛ 🔸 اولا ؛ مردم توقع دارند که این لباس و کسانی که در این لباس هستند اگر مسئولیتی قبول کردند به مسئولیت خودشان پایبند باشند و پاسخگو باشند. اگر پاسخگویی نبینند؛ فریادشان نسبت به این لباس بلند خواهد شد چه در بخش دینی، چه در بخش اجتماعی و غیره. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ammameparani-va-vazife-rohaniyat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 روحانیت مظلوم 🎙 استاد فضل الله صلواتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 متاسفانه دیده شد که در مواردی نسبت به روحانیون و برخی عمامه به سرها اهانت هایی انجام گردید و چون تعدادی از سران نظام در سلک عالمان دین بوده اند، دیگرِ روحانیون خارج از حکومت را نیز مورد آزار و اهانت قرار دادند، چه از داخل و چه خارج، در صورتی که اکثر روحانیون کشور، همانند دیگر مردمان از عدم مدیریت حکومت و خشونت امنیتی ها و گرانی و تورم و فساد بسیار و دزدی های کلان، رنج میبرند، کشتن بی گناهان را بر نمی تابند، هیچ عمامه بر سری چه شیعه و چه سنی، کشتن زنان و دختران و دیگر معترضان را تأیید نمی کند، همان دغدغه هایی را که دیگر مردم دارند، آنها هم دارند ........ 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rohaniyat-mazlom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 کلیپ کوتاه 🖇 پلورالیسم یا رادیکالیسم 🎙 محسن حسام مظاهری 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما https://andishehma.com/radikalism/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ پیام آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی درپی حوادث ایذه و اصفهان: مسئولان به خواسته «معترضان» توجه و مشکلات آنها را حل نمایند 🎙 آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از دفتر آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی معظم له، در پیامی تاکید کرد: بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاش‌گران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آنها را حل نمایند. 🔻 متن پیام این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است: «بسم اللّه الرحمن الرحیم 🔸 با کمال تأسف در این روزهای اخیر شاهد حوادث ناگوار و به شهادت رسیدن عده‌ای از هموطنان ما توسط ایادی استکبار هستیم، بی‌شک این حوادث تروریستی که در ایذه و اصفهان و بعضی دیگر از شهرها اتفاق افتاده است چهره دشمنان ما را نمایان‌تر نموده، آمریکا و اسرائیل و آلمان و فرانسه و عربستان سعودی و بعضی از کشورهای کوچک دیگر نیز اتحاد خود را علیه ملت ما روشن‌تر کرده و با استفاده از سرویس‌های جاسوسی خود و پول‌های گزاف امنیت مردم ما را نشانه رفته و نقشه‌های شومی برای کشور کشیده‌اند، هوشیاری و بصیرت ملت عزیز و شجاع مثل همیشه این توطئه را خنثی خواهد نمود و این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید است را محافظت خواهند کرد و از آرمان‌های امام راحل رحمت الله علیه دفاع خواهند نمود و سخن امام را که حفظ این انقلاب را واجب می‌دانستند توجه خواهند کرد. بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاش‌گران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آنها را حل نمایند و با کسانی که اغتشاش می‌کنند و زمینه را برای تروریست‌ها و کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قاطع نمایند. 🔸 امروز حل مشکل معیشت مردم در اولویت کار مسئولین باشد و با وحدت و اتحاد، خدمت به این مردم را سرعت بخشند و زمینه را برای نفوذ دشمن مسدود نمانید. 🔸 اینجانب ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر به خانواده این شهداء تسلیت می‌گویم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-ayatollah-nori-hamedani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ کاربردی‌سازی علوم قرآنی 🎙 گفتگو با دکتر هادی وکیلی - حسن باقریان ✂️ برش هایی از متن: 🔸 اگر علوم قرآنی را از چارچوب‌های فعلی فراتر ببریم، می‌توانیم از ابعاد دیگری از کاربردی‌سازی آن سخن بگوییم. عجالتا یکی از مهمترین ابعاد کاربردی‌سازی علوم قرآنی به شکل آلی که در واقع در جهت کاربردی‌سازی قرآن کریم به شکلی اصالی است، همانا کاربردی‌سازی آن در جهت ایجاد یا ارتقای سبکهای زندگی است. همچنین مطالعات بینارشته‌ای و تطبیقی این علوم نیز که اخیراً با اقبالی بیشتر روبرو گشته است، می‌تواند زمینه‌ساز کاربردی‌سازی آن در ابعادی جدیدتر شود. 🔸 با توجه به دغدغۀ اشتر جامعه ایران کاربردی‌سازی علوم انسانی نمی‌شود بدون التفات به متون اسلامی و دینی صورت پذیرد. فراگیری ارزش‌های دینی در این جامعه، دلیلی است استوار بر این مهم که در کاربردی‌سازی علوم انسانی در ایران باید بخش عمده‌ای را به کاربردی‌سازی مفاهیم دینی اختصاص داد. قرآن کریم به‌ عنوان متن آسمانی دین مبین اسلام، اصلی‌ترین عنصر در این امر است. متن ذیل با عنوان کامل «کاربردی‌سازی علوم قرآنی در گستره کاربردی‌سازی علوم انسانی» در همین زمینه تدوین شده است. 🔸 گفتگو را با این پرسش کلی شروع کنیم که آیا سخن گفتن از کاربردی‌سازی علوم قرآنی، به‌جا و معنادار است یا اساساً موضوعیت ندارد؟ در حقیقت آیا پرسش از کاربردی‌سازی در این حوزه، پرسشی علمی است؟ 🔸 پرسش حاضر در واقع دو بخش «معناداری» و «علمی بودن» سخن‌گفتن از کاربردی‌سازی علوم قرآنی دارد. معناداری تعبیر «کاربردی‌سازی علوم قرآنی» در گرو تعیین مفهوم کاربردی‌سازی است. کاربردی‌سازی یک چیز در معنای عامش، عبارت است از به «کاربستن»، «مورد استفاده قرار دادن»، «از قوه به فعل درآوردن»، «از ذهن و دریافت‌های درونی به عین و تظاهرات بیرونی کشاندن». به طور خلاصه کاربردی‌سازی در معنای عام آن «بهره بردن از چیزی به شکلی عام در زندگی» است.تعبیر کاربردی‌سازی در معنای خاص آن، عبارت است از «مترتب ساختن آثار کاربردی و بهره‌گیری عملی و استفاده از چیزی به شکلی خاص در زندگی». عملی هم به معنای توصیه‌‌ای ـ هنجاری و صنعتی‌سازی است در مقابل نظری به معنای توصیفی ـ ترسیمی. 🔸 پاسخ به پرسش از معناداری کاربردی‌سازی علوم قرآنی در معنای عام آن با عنایت به معنا و مفهومی که از این علوم سراغ داریم، بی‌شک مثبت است؛ زیرا علوم، مطالعات و اطلاعات قرآنی مانند خود قرآن کریم در زندگی ما به نحوی عام کاربرد دارد، در غیر این صورت، انزال کتب و ارسال رسل بی‌وجه خواهد بود. کاربردی‌سازی علوم قرآنی در معنای دوم از کاربردی‌سازی (معنای خاص) نیز معنادار است؛ زیرا علوم، مطالعات و اطلاعات قرآنی می‌توانند به شکلی خاص در زندگی کاربردی‌سازی شوند و این مهم از طریق به کارگرفتن معارف قرآنی در مقام ایجاد سبک خاصی از زندگی و ساخت آدم و عالمی نو مطابق با فرهنگ قرآنی امکان‌پذیر است که در وهلة نخست مخصوص دینداران مسلمان و معتقدان به قرآن کریم به‌منزلۀ کلام الهی است. پس پاسخ به پرسش «معناداری کاربردی‌سازی علوم قرآنی» در هر دو معنا از کاربردی‌سازی، مثبت است. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/karbord-olom-qurani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد 🎙 آیت الله جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی ابراز داشتند: علما و دانشمندان گاهی فقط از کتب و اساتید بهره می‌برند اما عده اندکی از علما نیز هستند که علاوه بر بهره گیری از کتب از یافته ها و سوالات درونی خود نیز استفاده می کنند. ایشان با اشاره به جایگاه علامه طباطبایی در حوزه ابراز داشتند: علامه طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته می‌شود اما تفسیر و فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند. این مرجع تقلید جهان تشیع تاکید کردند: اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است. ایشان بیان داشتند: «و قوم یعقلون» که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است و اگر جامعه قائم بالعقل شد، جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به جایگاه عقل در قرآن خاطر نشان کردند: قرآن به عقل بهای زیادی داده و از مردم خواسته قائم به عقل و قوام بالعقل باشند. این مرجع تقلید شیعیان بیان داشتند: اگر خداوند انبیا را نمی فرستاد مردم در قیامت، با عقلشان علیه خدا احتجاج می‌کردند که چرا رهبران الهی را نفرستادی که به ما دین را یاد بدهند؟ تو که می دانستی بعد مرگ ما اینجا می آییم، چرا راهنما نفرستادی؟ نکته این مطلب این است که عقل حتی می‌تواند علیه خدا احتجاج کند، اما بعد از ارسال رسل دیگر بهانه‌ای باقی نمی ماند، و عقل باید پیروی کند. 🔸 ایشان با بیان اینکه اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد، ابراز داشتند: عقل پروری را خود قرآن کریم به عهده گرفته و لذا اول سخن از عقل است و سپس سخن از قوم یعقلون است و پس از آن به جایی می رسد که علیه خدا احتجاج می کند، و این بها دادن به عقل است که انسان می تواند با آن علی الله احتجاج کند. 🔸 ایشان ادامه دادند: قرآن کریم عهده دار مطالبی است که هیچ علم و هیچ حکمتی عهده دار آن نیست. قرآن کریم شبهاتی را که در جوامع بشری مطرح است، یکی پس از دیگری ذکر می کند و سپس پاسخ می دهد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jamee-aghli-na-birahe-miravad-na-rah-kasi-ra-mibandad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa