🔹 روحانیت مظلوم
🎙 استاد فضل الله صلواتی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 متاسفانه دیده شد که در مواردی نسبت به روحانیون و برخی عمامه به سرها اهانت هایی انجام گردید و چون تعدادی از سران نظام در سلک عالمان دین بوده اند، دیگرِ روحانیون خارج از حکومت را نیز مورد آزار و اهانت قرار دادند، چه از داخل و چه خارج، در صورتی که اکثر روحانیون کشور، همانند دیگر مردمان از عدم مدیریت حکومت و خشونت امنیتی ها و گرانی و تورم و فساد بسیار و دزدی های کلان، رنج میبرند، کشتن بی گناهان را بر نمی تابند، هیچ عمامه بر سری چه شیعه و چه سنی، کشتن زنان و دختران و دیگر معترضان را تأیید نمی کند، همان دغدغه هایی را که دیگر مردم دارند، آنها هم دارند ........
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rohaniyat-mazlom/
#روحانیت_مظلوم
#اعتراض
#فضل_الله_صلواتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 کلیپ کوتاه
🖇 پلورالیسم یا رادیکالیسم
🎙 محسن حسام مظاهری
#پلورالیسم
#رادیکالیسم
#چندرسانه
#کلیپ_کوتاه
#محسن_حسام_مظاهری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
https://andishehma.com/radikalism/
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی درپی حوادث ایذه و اصفهان: مسئولان به خواسته «معترضان» توجه و مشکلات آنها را حل نمایند
🎙 آیتاللّه العظمی نوری همدانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از دفتر آیتاللّه العظمی نوری همدانی معظم له، در پیامی تاکید کرد: بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاشگران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آنها را حل نمایند.
🔻 متن پیام این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:
«بسم اللّه الرحمن الرحیم
🔸 با کمال تأسف در این روزهای اخیر شاهد حوادث ناگوار و به شهادت رسیدن عدهای از هموطنان ما توسط ایادی استکبار هستیم، بیشک این حوادث تروریستی که در ایذه و اصفهان و بعضی دیگر از شهرها اتفاق افتاده است چهره دشمنان ما را نمایانتر نموده، آمریکا و اسرائیل و آلمان و فرانسه و عربستان سعودی و بعضی از کشورهای کوچک دیگر نیز اتحاد خود را علیه ملت ما روشنتر کرده و با استفاده از سرویسهای جاسوسی خود و پولهای گزاف امنیت مردم ما را نشانه رفته و نقشههای شومی برای کشور کشیدهاند، هوشیاری و بصیرت ملت عزیز و شجاع مثل همیشه این توطئه را خنثی خواهد نمود و این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید است را محافظت خواهند کرد و از آرمانهای امام راحل رحمت الله علیه دفاع خواهند نمود و سخن امام را که حفظ این انقلاب را واجب میدانستند توجه خواهند کرد. بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاشگران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آنها را حل نمایند و با کسانی که اغتشاش میکنند و زمینه را برای تروریستها و کسانی که امنیت مردم را به خطر میاندازند برخورد قاطع نمایند.
🔸 امروز حل مشکل معیشت مردم در اولویت کار مسئولین باشد و با وحدت و اتحاد، خدمت به این مردم را سرعت بخشند و زمینه را برای نفوذ دشمن مسدود نمانید.
🔸 اینجانب ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر به خانواده این شهداء تسلیت میگویم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/payam-ayatollah-nori-hamedani/
#پیام_تسلیت
#ایذه
#معترضان
#نوری_همدانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ کاربردیسازی علوم قرآنی
🎙 گفتگو با دکتر هادی وکیلی - حسن باقریان
✂️ برش هایی از متن:
🔸 اگر علوم قرآنی را از چارچوبهای فعلی فراتر ببریم، میتوانیم از ابعاد دیگری از کاربردیسازی آن سخن بگوییم. عجالتا یکی از مهمترین ابعاد کاربردیسازی علوم قرآنی به شکل آلی که در واقع در جهت کاربردیسازی قرآن کریم به شکلی اصالی است، همانا کاربردیسازی آن در جهت ایجاد یا ارتقای سبکهای زندگی است. همچنین مطالعات بینارشتهای و تطبیقی این علوم نیز که اخیراً با اقبالی بیشتر روبرو گشته است، میتواند زمینهساز کاربردیسازی آن در ابعادی جدیدتر شود.
🔸 با توجه به دغدغۀ اشتر جامعه ایران کاربردیسازی علوم انسانی نمیشود بدون التفات به متون اسلامی و دینی صورت پذیرد. فراگیری ارزشهای دینی در این جامعه، دلیلی است استوار بر این مهم که در کاربردیسازی علوم انسانی در ایران باید بخش عمدهای را به کاربردیسازی مفاهیم دینی اختصاص داد. قرآن کریم به عنوان متن آسمانی دین مبین اسلام، اصلیترین عنصر در این امر است. متن ذیل با عنوان کامل «کاربردیسازی علوم قرآنی در گستره کاربردیسازی علوم انسانی» در همین زمینه تدوین شده است.
🔸 گفتگو را با این پرسش کلی شروع کنیم که آیا سخن گفتن از کاربردیسازی علوم قرآنی، بهجا و معنادار است یا اساساً موضوعیت ندارد؟ در حقیقت آیا پرسش از کاربردیسازی در این حوزه، پرسشی علمی است؟
🔸 پرسش حاضر در واقع دو بخش «معناداری» و «علمی بودن» سخنگفتن از کاربردیسازی علوم قرآنی دارد. معناداری تعبیر «کاربردیسازی علوم قرآنی» در گرو تعیین مفهوم کاربردیسازی است. کاربردیسازی یک چیز در معنای عامش، عبارت است از به «کاربستن»، «مورد استفاده قرار دادن»، «از قوه به فعل درآوردن»، «از ذهن و دریافتهای درونی به عین و تظاهرات بیرونی کشاندن». به طور خلاصه کاربردیسازی در معنای عام آن «بهره بردن از چیزی به شکلی عام در زندگی» است.تعبیر کاربردیسازی در معنای خاص آن، عبارت است از «مترتب ساختن آثار کاربردی و بهرهگیری عملی و استفاده از چیزی به شکلی خاص در زندگی». عملی هم به معنای توصیهای ـ هنجاری و صنعتیسازی است در مقابل نظری به معنای توصیفی ـ ترسیمی.
🔸 پاسخ به پرسش از معناداری کاربردیسازی علوم قرآنی در معنای عام آن با عنایت به معنا و مفهومی که از این علوم سراغ داریم، بیشک مثبت است؛ زیرا علوم، مطالعات و اطلاعات قرآنی مانند خود قرآن کریم در زندگی ما به نحوی عام کاربرد دارد، در غیر این صورت، انزال کتب و ارسال رسل بیوجه خواهد بود. کاربردیسازی علوم قرآنی در معنای دوم از کاربردیسازی (معنای خاص) نیز معنادار است؛ زیرا علوم، مطالعات و اطلاعات قرآنی میتوانند به شکلی خاص در زندگی کاربردیسازی شوند و این مهم از طریق به کارگرفتن معارف قرآنی در مقام ایجاد سبک خاصی از زندگی و ساخت آدم و عالمی نو مطابق با فرهنگ قرآنی امکانپذیر است که در وهلة نخست مخصوص دینداران مسلمان و معتقدان به قرآن کریم بهمنزلۀ کلام الهی است. پس پاسخ به پرسش «معناداری کاربردیسازی علوم قرآنی» در هر دو معنا از کاربردیسازی، مثبت است.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/karbord-olom-qurani/
#علوم_قرآنی
#علوم_انسانی
#هادی_وکیلی
#حسن_باقریان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد
🎙 آیت الله جوادی آملی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی ابراز داشتند: علما و دانشمندان گاهی فقط از کتب و اساتید بهره میبرند اما عده اندکی از علما نیز هستند که علاوه بر بهره گیری از کتب از یافته ها و سوالات درونی خود نیز استفاده می کنند.
ایشان با اشاره به جایگاه علامه طباطبایی در حوزه ابراز داشتند: علامه طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته میشود اما تفسیر و فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند.
این مرجع تقلید جهان تشیع تاکید کردند: اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است.
ایشان بیان داشتند: «و قوم یعقلون» که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است و اگر جامعه قائم بالعقل شد، جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به جایگاه عقل در قرآن خاطر نشان کردند: قرآن به عقل بهای زیادی داده و از مردم خواسته قائم به عقل و قوام بالعقل باشند.
این مرجع تقلید شیعیان بیان داشتند: اگر خداوند انبیا را نمی فرستاد مردم در قیامت، با عقلشان علیه خدا احتجاج میکردند که چرا رهبران الهی را نفرستادی که به ما دین را یاد بدهند؟ تو که می دانستی بعد مرگ ما اینجا می آییم، چرا راهنما نفرستادی؟ نکته این مطلب این است که عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند، اما بعد از ارسال رسل دیگر بهانهای باقی نمی ماند، و عقل باید پیروی کند.
🔸 ایشان با بیان اینکه اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد، ابراز داشتند: عقل پروری را خود قرآن کریم به عهده گرفته و لذا اول سخن از عقل است و سپس سخن از قوم یعقلون است و پس از آن به جایی می رسد که علیه خدا احتجاج می کند، و این بها دادن به عقل است که انسان می تواند با آن علی الله احتجاج کند.
🔸 ایشان ادامه دادند: قرآن کریم عهده دار مطالبی است که هیچ علم و هیچ حکمتی عهده دار آن نیست. قرآن کریم شبهاتی را که در جوامع بشری مطرح است، یکی پس از دیگری ذکر می کند و سپس پاسخ می دهد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jamee-aghli-na-birahe-miravad-na-rah-kasi-ra-mibandad/
#علوم_عقلی
#جامعه_عقلی
#گردهمایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 از پدیده زشت عمامه پرانی تا فاجعه سکوت روحانیون در برابر تحریف دین و تخریب وطن
🎙 استاد مهدی نصیری
✂️ برش هایی از متن:
🔸 آنچه اکنون مورد پرسش بسیاری از مردم مسلمان و پیرو اهل بیت ع است این است که چرا اکثر روحانیون در برابر ضعفها، فسادها و ظلمهایی که در جمهوری اسلامی به نام حاکمیت دینی صورت می پذیرد و روز به روز بر ابعاد آن افزوده می شود و ناله خلقی را به آسمان رسانده، سکوت می کنند و این در حالی است که اصلی ترین مناصب و مسئولیتها در دست روحانیت است .....
🔸 آیا روحانیت و مراجع و حوزه های علمیه نگران آینده خود و دین خدا در این کشور نیستند؟ ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/padide-ammameparani-sokot-rouhaniyonn/
#عمامه_پرانی
#سکوت_روحانیون
#تحریف_دین
#تخریب_وطن
#مهدی_نصیری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ برای اعتراضات به حق مردم یک گوش شنوا داشته باشیم. مسوولین مصداق حرفهایی که می گویند باشند وقتی میتوانیم از بحران عبور کنیم که مردم را دخیل بدانیم.
🎙 گفتگو استاد ناصر نقویان و استاد جواد نیک بین
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش سایت اندیشه ما به نقل از شفقنا- نشست « نهادهای دینی و بحران ها» با حضور حجتالاسلام والمسلمین اسلام ناصر نقویان و حجتالاسلام والمسلمین جواد نیک بین در اتاق گفت وگوی شفقنا برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این نشست اظهار داشت: درباره حوادث اخیر، نظام می توانست با یک تدبیر درست و عاقلانه ای در همان ابتدای حادثه که از مرگ خانم مهسا امینی شروع شد، مسئله را جمع کند و اجازه ندهد کار به اینجا برسد. به خصوص که نظام می داند کشور و مردم در یک نارضایتی عمومی به سر می برند. امروز مردم از بسیاری از امور ناراحت هستند. فقر، تورم، بیکاری و خبرهای ناگوار از جمله اختلاس، رشوه، ناکارآمدی بسیاری از مسئولین، مهاجرت ها، فرار سرمایه ها و مهاجرت بسیاری از دانشمندان، همه اینها در ذهن مردم انباشته شده است و مسایلی نیست که بر مسئولین مخفی باشد. لذا در هر برهه ای از زمان، وقوع یک اتفاق می تواند جرقه ای در یک انبار باروت باشد و نظام نباید بی تدبیری داشته باشد که منجر به انفجار این انبار باروت شود.
🔸 وی ادامه داد: خیلی از کارشناسان و بنده معتقدیم و در صحبت های امروز رهبری هم بود که باید این مساله را جمع کنیم، اما آیا جمع کردن به معنای حل شدن است؟! حل کردن با جمع کردن تفاوت دارد. یکی از مسئولین امنیتی در یک جلسه ای که داشتیم، صد شورش را از سال 71 یا 76 بررسی کرد و تعبیرشان این بود که همه این شورش ها را جمع کردیم، اما آیا حل هم کردید؟! در روزهای اول این اعتراضات، رییس قوه قضاییه و رییس جمهور گفتند که باید برای اعتراضات به حقِ مردم یک گوش شنوا داشته باشیم و رهبری هم بر این امر تأکید کردند، اما آیا نظام توانسته در این سال ها یک جایگاه و موقعیتی تعبیه کند تا مردم معترض در این مکان ها اعتراضات خود را مسالمت آمیز بیان کنند و نظام هم امنیت این مجموعه را تأمین کند؟! دانشجویان دانشگاه شریف انتقاداتی دارند، رییس دانشگاه باید جایگاهی برای ابراز این انتقادات داشته باشند.
🔸 آقای نقویان خاطرنشان کرد: سالهاست که عده ای جلوی ریاست جمهوری جمع می شوند و پلاکارد دست می گیرد و می گویند که حقوق ما پایین است و اعتراض خود را اینگونه نشان می دهند، مقابل قوه قضاییه، قوه مجریه و مجلس جمع می شوند و حق شان را می خواهند، اگر ما نتوانیم این حق را ادا کنیم و جواب دادن به این اعتراضات و درخواست های به حق وقتی انباشته شد، به یک دمل، سرطان و انفجار تبدیل می شود. بعد که انفجار شد نیروی سرکوبگر بریزیم و بگوییم که جمع کردیم! کجای منطق، تدبیر، عقل، درایت و قوانین حاکم چنین حکمی می کند؟!
🔸 وی با اشاره به عملکرد صداوسیما در حوادث اخیر گفت: رسانه رسمی درخصوص کشته شدن کودک ایذه ای یک خبری می دهد و مطرح می کند که برای جویا شدن از اصل مساله تیمی را به ایذه می فرستند و اصل قضیه را اطلاع رسانی می کنند، وقتی شما اصل قصه را نمی دانید چرا در ابتدا با اطمینان گفتید که دو نفر اغتشاشگر این کار را کردند و حال می گویید که ما نمی دانیم و باید بررسی کنیم؟ لازم بود از ابتدا موضوع را به صورت مشکوک مطرح می کردید.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/goosh-shenava/
#اعتراضات
#بحران
#مردم
#گوش_شنوا
#ناصر_نقویان
#جواد_نیک_بین
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ عقل و عقلانیت دو علامه( مجلسی وطباطبایی)
🎙استاد محمد نصر اصفهانی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 گفتوگو و مواجهه عقل و عقلانیت در آرای علامه مجلسی(ره) و علامه طباطبایی(ره) نشان میدهد که این دو عالم دینی در نوع عقلانیت، تعریف عقل، حیطه عقلانیت بشری و ارتباط میان عقلانیت و جهانشناسی دچار اختلاف نظر هستند.
🔹 منظور از عقلانیت در اینجا ساختار و چارچوب فکری است. در هر عقلانیتی، بدیهیات، قواعد، مستثنیات و مفاهیم خاصی وجود دارد که مخصوص همان عقلانیت است. بشر با انواع عقلانیت علمی، فلسفی، عرفانی، دینی و اسطورهای زندگی و حقیقت را از یک یا چند طریق آن درک میکند. تفاوت اندیشهورزان با دیگران در این است که اندیشه آنان از هماهنگی و انسجام برخوردار است، ولی دیگران متناسب با عقلانیت رایج زندگی میکنند. مسلمانان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و اندیشمندان مسلمان نیز الگوی فکری مخصوص به خود را دارند. اینکه آیا میتوان از عقلانیت بهتر سخن گفت، یا نسبت بین انواع عقلانیت چیست و آیا میتوان در گفتوگوی بین انواع عقلانیت انتظار نتیجه مشخص داشت، جای گفتوگو بسیار است؛ با این حال، آنچه در این میان مهم به نظر میرسد، درک متقابل انواع عقلانیت است.
🔹 ما در این یادداشت درصدد هستیم تا به مقایسه عقل و عقلانیت دو علامه شیعه، یعنی علامه محمدباقر مجلسی (۱۰۰۶ ـ ۱۰۷۷) و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (۱۲۸۱ ـ ۱۳۶۰) بپردازیم. بین این دو اندیشمند شیعه حدود ۳۰۰ سال فاصله وجود داشته، ولی افکار آنان در جامعه دینی ما زنده و قوی است. هر دو عقلانیت حضور دارند و محتوای آنها تغییر چندانی نکرده است، با این تفاوت که عقلانیت علامه مجلسی(ره) حضور قویتری از عقلانیت علامه طباطبایی(ره) در جامعه مذهبی دارد و بین این دو عقلانیت کمتر گفتوگوی جدی وجود داشته است. ما گفتوگو و مواجهه عقل و عقلانیت این دو علامه را از متن علامه مجلسی(ره) و پاورقی علامه طباطبایی(ره) در بحارالانوار استفاده کردهایم. بگذریم از اینکه نقدهایی که علامه طباطبایی(ره) بر علامه مجلسی(ره) داشت، باعث ناراحتی هواداران عقلانیت علامه مجلسی(ره) شد و آنان مانع از ادامه گفتوگوی آنان شدند و این مواجهه فقط در هفت جلد از ۱۱۰ جلد بحارالانوار اتفاق افتاد. نگارنده در این یادداشت به تعدادی از این اختلاف نظرها درباره عقل و عقلانیت اشاره دارد.
🔻 نوع عقلانیت
🔸 علامه مجلسی(ره) به این نتیجه رسیده بود که همه حقایق در عقلانیت دینی موجود است. به همین دلیل، سعی داشت تا همه اندیشههای خود را از دل همین عقلانیت استخراج کند. ایشان در مقدمه کتاب بحارالانوار نوشته است که جوانی خود را صرف تحصیل علوم مختلفی کرده بود، ولی در نهایت متوجه شده که اولا همه علم در کتاب و اخبار اهل بیت(ع) رسالت موجود است و ثانیا فهمیده که کتاب خدا را جز از طریق ائمه(ع) نمیتوان درست درک کرد. این دو مطلب باعث شده تا آنچه را که به قول خودش عمر خویش را در آن ضایع کرده است، ترک کند. (بحار مجلسی، ۱۴۰۳: ج۱، ۲ ـ ۳)
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/aghl-aghlaniyat-do-allame/
#عقل
#عقلانیت
#علامه_طباطبایی
#علامه_مجلسی
#محمد_نصر_اصفهانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa