eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
252 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ پُست | رهبر انقلاب،‌ صبح امروز: ‌‌‌‌‏آخرین حرف من خطاب به مرددین شرکت در انتخابات این است که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست». 📲سایر پست‌ها را از[اینجا ببینید
«هفتۀ الگوی سوم» | بر فراز فتوحات زن مسلمانیم | 🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عمیق و پایدار دربارهٔ مفهوم «الگوی سوم زن» و ابعاد گوناگون آن. 🔸این رویداد در نخستین سال برگزاری، عرصه‌ای اندیشه‌ای گسترده است تا با ایجاد تضارب آرای هم‌افزایانه بتوان دربارهٔ ماهیت، ابعاد، روش و میزان پرداختن به الگوی سوم زن به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. پنل‌‌های رویداد: 🔺پنل قرائت الگوی سوم 🔺پنل امتداد الگوی سوم 🔺پنل الگوی سوم و جهان اسلام 🔺پنل روایت زن انقلاب اسلامی 🔶۱۵ تا ۱۸اسفند۱۴۰۲ تهران 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹آنچه در بعد از انقلاب اسلامی برای ما رقم خورد در فقدان نظریه، در حوزه‌ی زن بود. 🎙خانم #شیما_علی_آب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ما باحجاب‌ها می‌نشینیم و در مورد حجاب صحبت می‌کنیم! 🔹و هر چه می‌گوییم از منظر خودمان است... 🎙خانم فعال رسانه‌ای حوزه‌ی زنان و خانواده 🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟ 📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
«هفتۀ الگوی سوم» | بر فراز فتوحات زن مسلمانیم | 🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عم
🔸🔷🔸 🔷میز قرائت در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان این حوزه و تضارب آرای آنان پیرامون چیستی الگوی سوم. فضایی اندیشه‌ای برای گفت‌وگوی نظری و اندیشمندانه صرفا پیرامون خود مفهوم الگوی سوم و درآمدی نظری و جمعی برای این مفهوم‌. در هر نشست افزون بر ارائه مدعوین، ساعتی هم به نقد و نظر هم‌افزایانه و پرسش‌‌های کارشناسی ناقدان هر نشست اختصاص دارد. 🔸در این میز، محورهای زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت: ۱. ماهیت و کارکرد الگوی سوم. ۲. شاخصه‌های الگوی سوم. ۳. روش صورت‎بندی الگوی سوم. ۴. ممیزی الگوی سوم از الگوهای غیر و رقیب. ۵. نکاتی تکمیلی در ابواب یا مبانی یا راهبردهای تحقق الگوی سوم. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔸🔷🔸 🔷میز قرائت در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان این حوزه و تضارب آرای
🔷🔸🔷 🔶 میز امتداد در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان و هم‌افزایی آنان برای امتداد دادن به الگوی سوم و پرداخت به دستاوردهای فکری و نظری آن. 🔷در نخستین سال برگزاری هفتۀ الگوی سوم به این موضوعات می‌پردازیم: نسبت جنسیت و انسانیت، حیات عاطفی زن، زوجیت و الگوی سوم، ولایت‌پذیری اجتماعی زن، خانواده در الگوی سوم، جمعیت و الگوی سوم، آیندۀ الگوی سوم، امتداد الگوی سوم در حکمرانی و نسبت الگوی سوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. 🔸در ميز امتداد می‌کوشیم رویش‌های نظری حاصل از الگوی سوم را در گفت‌وگویی هم‌افزایانه و منظم به شکوفایی و تعالی نزدیک کنیم. 🔷🔸🔷🔸 🔶میز جهان اسلام در رویداد هفته الگوی سوم، خیزی است برای قدم گذاشتن فراتر از مرزهای ایران، پیرامون شخصیت زن مسلمان. هم برای یافتن مصادیق الگوی سوم زن در جهان اسلام و هم صدور روایت زن مسلمان ایرانی به جهان اسلام. در این پنل آمیزه‌ای از اندیشه و تجربه‌زیسته را خواهیم داشت. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔷🔸🔷 🔶 میز امتداد در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان و هم‌افزایی آنان برای
🔶برنامهٔ اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم» 🔷 اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم زن» با شش نشست مختلف از پنل‌های قرائت و امتداد و جهان اسلام. ▫️موضوعات و جزئیات هر نشست در پوستر اساتید درج شده است. 🔸در هر نشست‌ افزون بر ارائهٔ مدعوین، ساعتی به پرسش‌وپاسخ و نقد و نظر اختصاص دارد. ♾زمان برگزاری: 📆سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۸ الی ۱۷ 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
برنامه روزانه رويداد «هفتهٔ الگوی سوم» پنجشنبه ١٧ اسفندماه 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۷) 🔸خواهران عزیز و دختران من! اعتقادم این است که اگر در بخشی از جامعه‌ی اسلامی،
📌زن در کلام رهبری (۸) 🔸قرآن کریم، وقتی می‌خواهد نمونه‌ای برای انسان‌های با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمی‌کند؛ از میان زنان ذکر می‌کند: «و ضرب الله مثلاً للذین امنوا امراة فرعون». 🔸خدای متعال در این‌جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از *انسان‌های* برجسته و مؤمن _نه از زنان برجسته_ ذکر می‌کند. یعنی در صحنه‌ی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی می‌خواهد نمونه‌ی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیت‌های علمی و دینی نمی‌کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان می‌آورد که یکی از آن دو زن، زن فرعون است: «أذ قالت رب ابن لی عندک بیتاً فیالجنة» ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۸) 🔸قرآن کریم، وقتی می‌خواهد نمونه‌ای برای انسان‌های با ایمان ذکر کند، آن را از
🔸زنی در مقام مبارزه با قدرت طاغوتی شوهرش، زنی با استقلال کامل که زیر بار شوهر متجاوز و قدرتمند و فرعون صفت و فرعون نام خود نمی‌رود. عظمت این زن، این جاست که شوهر نمی‌تواند راه گمراهی را بر او تحمیل کند؛ اگرچه آن شوهر، شخصی در حدّ فرعون با آن قدرت و با آن شخصیت باشد. 🔸میلیونها مرد، زیر دست فرعون و محکوم اراده‌ی اویند؛ اما همسر خود این مرد، در خانه محکوم اراده‌ی او نیست؛ آزاد است، به خدا ایمان می‌آورد، راه فرعون را ترک می‌گوید و راه خدا و راه حق را انتخاب می‌کند. لذا به عنوان یک موجود و یک انسان برجسته، نه فقط از میان زنان، بلکه از میان همه‌ی بنی نوع بشر انتخاب می‌شود. 🔸زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است: «مریم ابنة عمران». مریم، زنی جوان است که در مقابل تهمت و نگاه سوء ظن آلوده‌ی همه‌ی مردم شهر و منطقه‌ی خود، مثل کوه می‌ایستد و کلمةالله و روح را که خدای متعال با قدرت کامله‌ی خود در دامان پاک او گذاشته است، بر روی دست می‌گیرد و مثل نورافکنی فرزند خود را بر دنیای تاریک آن زمان می‌افکند. 🔸این دو زن، دنیا را نور باران می‌کنند. این، نشان دهنده‌ی آن است که در میدان عظیم و محشر وسیعی که همه‌ی انسانها، از اوّلین و آخرین جمع شده‌اند؛ وقتی خدای متعال می‌خواهد دو انسان را از مجموع همه‌ی انسان‌ها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آنها را معرفی کند، دو زن را انتخاب می‌کند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، رازهایی است. 📆بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌بنت الهدی ⁉️آیا نوع زیست مجردی می‌تواند انگاره‌ای از الگوی سوم باشد؟ 🔹پاسخ این سوال را اگر بخواهیم در بستر زمانی و مکانی خود جستجو کنیم بدیهی است که در همه مقاطع مبتنی بر بافت سنتی جامعه، همواره یک پاسخ ثابت و مشخص دریافت خواهیم کرد و آن اینکه باید دید افراد با این نوع انتخاب تحمیلی و یا خودخواسته در مواجهه با نیازها و نقش‌های فطری خود چه می‌کنند. گویا انتخاب بنت‌الهدی به‌عنوان یک الگو، خالی از حکمت نیست که این عرصه نیز طرح و تلاقی متفاوت ازآنچه در جامعه وجود دارد را برای برخی به نمایش گذارد. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بنت الهدی ⁉️آیا نوع زیست مجردی می‌تواند انگاره‌ای از الگوی سوم باشد؟ 🔹پاسخ این سوال را اگر بخوا
🔹به بیانی دیگر قرار طبیعی اجتماع همواره حرکت بر سبیلی مشخص و متداول نخواهد بود؛ لذا بدیهی است در مانیفست خلقت برای انواعی از تکثر نیز الگویی تعبیه شود. "در «الگویِ زن مسلمان» که بر اساس معرفت‌شناسی الهی شکل‌گرفته، زن «نقاط قوّت زنانه»‌ی خود را با «ایمان و عفت» همراه می‌کند و با چنین ترکیبی قادر به نقش‌آفرینی‌ِ منحصربه‌فردی می‌شود و این‌گونه «ارزش و تشخص زن» معنا می‌یابد؛ 🔹زن با نقاط قوّت زنانه‌ی خود -که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه باایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکا به خداوند، و همراه باعفت و پاک‌دامنی -که فضای پیرامون او را نورانیت می‌بخشد- می‌تواند در جامعه یک نقش استثنائیِ این‌گونه ایفا کند، هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست. 🔹مثل کوه استواری از ایمان، درعین‌حال مثل چشمه‌ی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‌ی صبر و حوصله و عاطفه‌ی خود سیراب می‌کند. انسان‌ها در چنین آغوش پُربرکتی می‌توانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‌کرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربی‌ها نمی‌تواند آن را بفهمد". (بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم ١٣٨٤‌/٣/٢٥‌) 🔹شاید به‌یقین بتوان گفت برای اهل باور در پس دو فاکتور ایمان و عفت است که حیات آنان رقم می‌خورد. در این میان مبتنی بر منظومه گفتمانی مقام معظم رهبری در چارچوب الگوی سوم مشخصاً با توجه به این نوع حیات، شهیده بنت‌الهدی صدر را معرفی می‌کنند و در مراتب بالاتر وجود مبارک حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) که در این قالب می‌گنجند. 🔹ترجیح آن‌که در چارچوب تبیین زیست مجردی در مانیفست الگوی سوم، از وجود مبارک حضرتش عبور کنیم چه آن‌که قابل‌پذیرش نیست که آن بزرگوار باوجود تحت‌الشعاع قرار گرفتن میان دو معصوم با بسیاری از مصائب این جهانی ما فاصله داشته باشد؛ اگرچه بدیهی است این نکته سبب کاستن از مناقب آن بزرگوار نخواهد شد. 🔹اما آمنه صدر یا همان بنت‌الهدی، آن دختری که هدایت شد و هدایت کرد، با توجه به نوع و عصری که می‌زیسته است، شاید پذیرش او به‌عنوان الگو قابل‌قبول‌تر باشد اگرچه نباید فراموش کرد که بنت‌الهدی خواهریِ مردی بزرگ هم چون خمینی دوم (شهید محمدباقر صدر) را به دوش می‌کشد. 🔹گویا باید پذیرفت زیستی متفاوت را که اگرچه برون‌داد آن خانواده مستقل نیست اما جایگزین آن جامعه است، درست همانند آنچه که بنت‌الهدی عمل کرد. او باوجود این نوع از زندگی، کمال‌یافتگی خود را بروز داد و فراتر از بنیان خانواده، جامعه را بستری برای عرضه رشد و تعالی که خود یافته بود، قرار داد. 🔹بانوی مجرد مطلوب نظر الگوی سوم، مبتنی بر انسانیت خود فارغ از سرپوش قراردادن زنانگی اگرچه خارج از عرف و طبیعت، به رشد و تعالی جامعه کمک می‌کند. به بیانی دیگر هنگامی‌که زن قله‌هایی فراتر از زنانگی خود را فتح کرده باشد و به مرحله چهارم اَسفار رسیده باشد چه تفاوتی می‌کند این زن مجرد است یا متأهل، مادری را تجربه کرده یا همسری را؛ او تنها تلاش می‌کند تا داشته‌ها و فتوحات خود را فارغ از تجربه نقش‌ها به جامعه ارائه دهد. 🔹درنهایت اما تَغیُر فروخورده ناشی از عدم تحقق نقش‌های فطری مهم‌ترین بُعدی است که در لحظه‌لحظه این نوع از زیست سایه افکنده است. و کسی چه می‌داند که سخت‌ترین قسمت زندگی برای آنان همین است که با افزایش تاب‌آوری خود و نیز بروز عطوفت مادرانه که در موقعیت‌های ازدست‌رفته محلی از اعراب ندارد، به غیر عرضه می‌شود. ✍️الف. دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۱) 🔹معنا سازی فردی برای حجاب
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔹ما امروزه در میانه‌ی جنگ نرم و معنا سازی هستیم که حجاب یکی از مثال‌های آن است. این جنگ معنا سازی دوگانه‌هایی می‌سازد. دوگانه‌هایی که بازگویی رسانه‌ای پیدا می‌کند، حتی توسط رسانه‌های داخلی خودمان ‌هم انجام می‌شود. 1️⃣حجاب در میانه‌ی امر سنتی یا امر مدرن؛ 2️⃣حجاب در میانه‌ی امر فردی یا اجتماعی؛ 3️⃣حجاب اراده‌ی مردم یا اجبار حاکمیت؛ 4️⃣حجاب، نفع مردان یا نفع زنان؛ 5️⃣حجاب، خواسته‌ی اقلیت یا اکثریت؛ 6️⃣حجاب، مسئله‌ی اخلاقی یا سیاسی. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش پنجم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنس
🔹دشمن چه صورت‌بندی از جنگ معنا سازی حجاب دارد _خصوصاً از دو سه سال پیش، حتی ایام کرونا، که فعالیت فضای مجازی خانم علینژاد شکل گرفت و ضد ایران فعالیت می‌کند و مستقیم از پنتاگون و وزارت خارجه امریکا حقوق می‌گیرد و مشخص است که دشمن مردم است_ کاملاً این صورت‌بندی را پیش می‌برد که "حجاب یک امر فردی است، می‌تواند خوب باشد اما حاکمیت مردسالار با اجبار بر سر زنان موجب سلب آزادی و مانع رشد زنان شده است، تا زنان کرسی‌های مردان را در حاکمیت نگیرند"! 🔹این چقدر می‌تواند باورپذیر باشد؟ فراتحلیل ما از نظرسنجی نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد افکار عمومی این صورت‌بندی را باور می‌کنند و این نکته‌ی بسیار جدی است. یعنی نزدیک به 40 درصد باور می‌کنند که بله! امکان دارد که حجاب یک امر فردی باشد و "نه به مداخله" پررنگ می‌شود. 🔹"نه به مداخله"، نه به مداخله‌ی تربیتی، آموزشی و رسانه‌ای نیست، مسئله‌ی مداخله، مداخله‌ی قانونی است، متأسفانه برخی از دوستان با عدم هوشیاری، به‌اشتباه، مداخله را به هرگونه مداخله‌ای تفسیر می‌کنند. نه دشمن، نه سکولارها، نه جریان‌های غرب‌گرای داخلی، هیچ‌کدام با کار فرهنگی، تربیتی، آموزشی، رسانه‌ای و هنری مخالفتی ندارند. 🔹می‌توان هر مقدار کار رسانه‌ای، آموزشی و فرهنگی که لازم است انجام داد، این مسئله‌ی جنگ معنا سازی در امروز ما نیست؛ حتی باید گفت این جنگ معنا سازی، مسئله‌ی رسانه‌ای هم ندارد، یعنی اگر تصور کنیم در صورت انجام یک کار رسانه‌ای تمیز با یک یا هزار رسانه، جنگ معنا سازی را برده‌ایم، تصوری اشتباه است، جنگ معنا سازی فقط یک کار رسانه‌ای نیست. 🔹اما مسئله‌ی اصلی این است که چقدر مردم معنای اجتماعی از حجاب، یعنی معنای اخلاق اجتماعی نه اخلاق فردی را قبول می‌کنند؛ بعد آری به مداخله می‌گویند به خاطر این‌که اقلیت، کشف حجاب اجباری را بر اکثریت تحمیل نکنند. اتفاقاً ما الان در دوره‌ای قرار داریم که کشف حجاب اقلیت بر جامعه‌ی اکثریت تحمیل می‌شود. 🎙آقای دکتر سیدعبدالرسول علم‌الهدی (استاد دانشگاه) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
بِسْمِ الله قَاصِم الجَبَّارِين
راه قدس از کربلا می‌گذرد... وقتی پهپادها به حضرت اباعبدالله الحسین سلام می‌دهند...
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنش‌گری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (بخش سوم) 🔹در ادامه بررسی عملکرد زنان در دوره سوم، اگرچه
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (شماره چهارم) 🔹اما مجلس چهارم شورای اسلامی معطوف به حضور زنانی در قامت نمایندگی برای چند شهرستان بود و این یعنی پس از سه دوره حَمیت زنان در کسوت نمایندگی تهران، راه برای حضور زنان در شهرهای دیگر هموار شده بود. تبریز، کرمانشاه و خراسان رضوی پس از تهران از پیشگامان حضور زنان در این جایگاه بودند. 🔹تقریباً تا این دوره از مجلس، اَتمسفر زیسته‌ی وکلای زن مجلس، مُلهم از درد مبارزه در زمان طاغوت بوده است و این یعنی تا این دوره زنان قانون‌گذار از مبارزین بالفعل رژیم گذشته بوده‌اند و ساختارهای اولیه از ابتدایی‌ترین مسائل اعم از سنگ بنای حضور زنان در مجلس تا شروع رسیدگی به مسائل زنان و... به دست آنان پایه‌گذاری شده بود. 🔹اما از مهم‌ترین مصوبات این دوره پیرو اصل ۲۱ قانون اساسی ج.ا، دولت موظف به تضمین حقوق زنان در تمامی جهات با رعایت موازین اسلامی است. قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست در 10 ماده به توضیح شرایط و ارائه خدمات و... در این چارچوب می‌پردازد: ‌ ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس‌شورای‌اسلامی (شماره چهارم) 🔹اما مجلس چهارم شورای اسلامی معطوف به حضور زن
1️⃣ماده (۱) به پیروی از تعالیم عالیه اسلام در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک بی‌سرپرست و زدودن آثار فقر از جامعه اسلامی و به‌منظور اجرای قسمتی از اصل بیست و یکم قانون اساسی ج.ا.ا، زنان و کودکان بی‌سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری ‌نیستند از حمایت‌های مقرر در این قانون بهره‌مند خواهند شد. ‌2️⃣ماده (۲) مشمولان این قانون عبارت‌اند از: ۱- زنان بیوه ۲- زنان پیر و سالخورده ۳- سایر زنان و دختران بی‌سرپرست ۴- کودکان بی‌سرپرست. 3️⃣ماده (۳) زنان و کودکان بی‌سرپرست که به هر نحو از مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان بهره‌مند می‌شوند و یا از تمکن مالی برخوردار باشند از شمول مقررات این قانون خارج هستند. ‌ 4️⃣ماده (۴ ) حمایت‌های موضوع این قانون عبارت‌اند از: ۱– حمایت‌های مالی ۲– حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی ۳- نگهداری روزانه یا شبانه‌روزی کودکان و زنان سالمند بی‌سرپرست. 🔹به بیان یکی از قانون‌گذاران زن مجلس، جنسیت در خدمت تأثیر ندارد. این مفهوم را زمانی می‌توان هضم و درک نمود که به‌زعم ما با خاطرات مرحوم دکتر فاطمه همایون مقدم (مادر شهید ناصر عبدالی) نماینده منتخب دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه تبریز همراه شویم. 🔹 بدون اغراق نگارش و مطالعه یادداشت عَبث بود اگر نامی از نماینده تراز ج.ا به میان نمی‌آمد. او برای خدمت شأنی قائل نبود جز درک درد مردم و کمک به حل مشکلاتشان. برخی از کنش‌گری‌های مرحوم مقدم در کسوت نمایندگی را در ادامه به روایت کتاب خاطرات او از نظر می‌گذرانیم: 🔸«شنیده بود استاندار تبریز خوب کار نمی‌کند. خودش راه افتاد سمت دفتر استاندار، وقتی دید مردمی که برای کارهایشان مراجعه کرده‌اند ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند خودش هم توی صف منتظر ماند. هرازچندگاه مسئول دفتر استاندار بیرون می‌آمد و می‌گفت ایشان جلسه دارند. بعد از یک ساعت استاندار تنها از اتاقش بیرون آمد. گفتند می‌خواهد برود نماز! فاطمه پشت سرش راه افتاد. سلام کرد و پرسید: کجا تشریف می‌برین؟ استاندار که جواب داد برای نماز می‌روم فاطمه با عصبانیت گفت: چند ساعته مردم و معطل کردین میگین جلسه دارم درحالی‌که کسی تو اتاقتون نبوده، حالا هم به بهانه نماز دارین تشریف می‌برین؟ تکلیف این مردم چیه که کارشون افتاده دست شما؟» 🔸«فاطمه با ناراحتی گفت: یه مشکلی پیش اومده و خانمی که باردار بوده فوت شد. رضا گفت: خب تو این منطقه و حوزه انتخابی با این وسعت این اتفاق زیاد می‌افتد. فاطمه جواب داد: نه اینجا. من برای اون روستا، هم بودجه راهش رو گرفته بودم هم بودجه مرکزش بهداشتی رو. داده بودم به منطقه. حالا نه جاده رو درست کردن نه مرکز بهداشتی رو تأسیس کردن. این خانم رو تا اومدن برسونن به شهر تو راه فوت شده. الان این مسئولان مقصرن. 🔸در مجلس عزای آن زن باردار شرکت کرد و با بازماندگانش همدردی کرد. وقتی فهمید زن چهار تا بچه دیگر هم داشته و آن‌ها یتیم شده‌اند دلش بیشتر سوخت. به سراغ مسئولین تبریز رفت. آن‌ها زیر بار نمی‌رفتند. درگیری شدیدی اتفاق افتاد. با ناراحتی و عصبانیت رو به مسئولین گفت: مجلس این بودجه رو تصویب کرده و شما دریافت کردین، خون این خانم باردار گردن شماست. حق نداشتید آن‌قدر کوتاهی کنید که این اتفاق بیفتد. 🔸کسی نبود یک جواب قانع‌کننده بدهد هرکدام طفره می‌رفتند تا این اتفاق را گردن دیگری بیندازند. برای این موضوع در صحن علنی مجلس از وزیر جهاد سازندگی سوال کرد. وزیر هم در پاسخگویی این را هم گفت که بیشترین مکاتباتش از بین نماینده‌ها با خانم مقدم بوده.» 🔸زنی از آذرشهر پرسان پرسان تا در خانه آمده بود. می‌گفت مشکل مالی دارد. فاطمه نگذاشت زن از تعریف کردن اوضاع زندگی‌اش شرمنده شود. همان لحظه قالیچه را از توی اتاق جمع کرد. داد دستش و گفت، این رو بفروش فعلاً کمی از مشکلت حل بشه. 🔸از این اتفاقات زیاد می‌افتاد. در طول سال‌ها، زیاد می‌شد که فاطمه همان لحظه لباس تنش را بخشیده باشد یا انگشتری که توی دستش بود. نمی‌گذاشت کسی از خانه‌اش دست‌خالی برود. 🔸باربر انقلاب (به تعبیر خود ایشان) را بسیار تهدید می‌کردند که اگر یک‌بار دیگر کاندیدای مجلس شود سرش را زیرآب می‌کنند اما او گوش شنوایی برای چنین سخنانی نداشت تا اینکه در جاده شاهین‌دژ-تکاب، روزی که برای بردن آذوقه ماه رمضان حوزه علمیه درحرکت بودند؛ ماشین کف جاده سُر می‌خورد، از ماشینی دیگر چند مرد پیاده شده و به اصرار فاطمه را که پایش آسیب‌دیده همراه خود می‌برند... اعضای گروهک کومله به زندگی باربر پایانی تلخ می‌دهند... ادامه دارد... ✍️الف.دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan