eitaa logo
اندیشگان
506 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اگر چهل سال است نماز می‌خوانی ولی درجا می‌زنی و در معنویات ترقی و رشد نمی کنی با خودت خلوت کن! 🎙استاد فاطمی نیا ↙️کانال اندیشگان https://eitaa.com/andishgan
🍉🍉🍉 جناب دکارتو می شناسی؟ کسی که بنای تمدن مدرن را هموست که گذاشته. این اندیشمند بزرگ یک مبنای بسیار اساسی و مشهور دارد که با عنوان (من می اندیشم پس هستم) از آن یاد می شود. این مبنا بسیار روی فلسفه و علوم انسانی غربی تاثیر گذاشته بسیار. حال بریم سراغ یک فیلسوف بسیار بزرگتر از دکارت که پنبه این اندیشه را زده: 🦋🦋🦋 " ما در پاورقيهاى مقاله 3 (صفحه 142) استدلال معروف دكارت را (مى‏انديشم پس هستم) كه از وجود انديشه بر وجود نفس استدلال مى‏كند، مخدوش دانستيم و گفتيم انسان در مرحله قبل از آنكه وجود انديشه را در خود بيابد وجود خود را مى‏يابد و خود دكارت كه مى‏گويد «مى‏انديشم» معلوم مى‏شود كه انديشه مطلق وجود خود را تا آخرين حد حقيقى‏اش مى‏فهميد، ديگر نيازى به اين همه كاوشهاى دور و دراز علمى دانشمندان نبود. ولى بايد متذكر شد كه سخن ما در علم حضورى است نه در علم حصولى. آنچه را كه ما با بيان گذشته گفتيم كه «انسان مى‏داند» با علم حضورى مى‏داند، و آنچه را نيافته بلكه انديشه مقيّد را (با اضافه به «ميم»: مى‏انديشم) يافته، پس قبل از آنكه انديشه خود را بيابد خود را يافته است. عجب اين است كه بعضى از دانشمندان اروپا و بعضى از دانشمندان ايرانى كه در آثار ابن سينا مطالعاتى دارند گمان كرده‏اند كه برهان معروف «انسان معلّق در فضا» كه شيخ براى اثبات تجرد نفس اقامه كرده، با برهان معروف دكارت يكى است و برهان دكارت عيناً متخذ از ابن سينا است. يكى دانستن اين دو برهان اشتباه بزرگى است زيرا ابن سينا از طريق مشاهده بلاواسطه و مستقيم خود نفس (قسم اول از اقسام علم حضورى) وارد شده و دكارت از طريق شهود آثار نفسانى (قسم دوم) وارد شده و وجود انديشه را واسطه و مبنا قرار داده و آن را دليل بر وجود نفس گرفته است. عجب‏تر آنكه اين دانشمندان دقت نكرده‏اند كه ابن سينا در اشارات به طريقه دكارت و بطلان آن و راه بطلان آن تصريح مى‏كند و آن را مخدوش مى‏داند. وى در نمط سوم اشارات پس از آنكه برهان معروف انسان معلق در فضا را بيان مى‏كند، تحت عنوان «وهم و تنبيه» مى‏گويد: «ممكن است تو بگويى من ذات خود را بلاواسطه شهود نمى‏كنم بلكه از راه اثر و فعل او به وجود او پى مى‏برم. در جواب مى‏گوييم اولًا برهان ما دلالت مى‏كرد كه انسان قطع نظر از هر فعل و حركتى خود را مى‏يابد، ثانياً هنگامى كه فعل و اثرى شهود مى‏كنى و مى‏خواهى آن را دليل بر وجود خود قرار دهى آيا فعل و اثر مطلق را مى‏بينى يا فعل مقيد يعنى فعل خود را (با اضافه به «ميم»)؟ در صورت اول نمى‏توانى نتيجه بگيرى «پس من هستم» زيرا فعل مطلق دليل بر فاعل مطلق است نه فاعل شخصى (من)، و در صورت دوم پس تو قبل از آنكه فعل را شهود كنى و لااقل در حينى كه فعل خود را شهود مى‏كنى خود را شهود مى‏كنى پس لااقل در حين اينكه وجود فعل بر تو ثابت است وجود خود را ثابت و محقق مى‏بينى." 🐝🐝🐝 بخشی از پاورقی شهید مطهری در مقاله 5 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🍇🍇🍇 اصلا فکرشو می کردی اشارات شیخ الرئیس این ظرفیتو داره که چند صد سال قبلش مبنای اساسی غرب رو با برهان سبر و تقسیم (قوی ترین برهان ها که بر اصل امتناع تناقض استوار است) پشم ریزون کرده؟ البته فهم فلسفه دکارت بسیار زمان بر است و حتی فهم خود این جمله که (من می اندیشم پس هستم) مدت زیادی وقت لازم دارد و ما هرگز نباید مطالب را ساده سازی کنیم لکن توجه کنیم به تراث و مغز متفکرانی که اسلام به ما ارزانی داشته. # فلسفه الهی # اشارات # شیخ الرئیس # علامه طباطبایی # شهید مطهری # اصول فلسفه # فلسفه غرب # دکارت https://eitaa.com/andishgan
از طرف دیگر، تشکیلات اداری زاید و طرز ادارهٔ توأم با پرونده سازی و کاغذ بازی که از اسلام بیگانه است خرجهایی بر بودجه مملکت تحمیل می کند که از خرجهای حرام نوع اول کمتر نیست. این سیستم اداری از اسلام بعید است. این تشریفات زاید که برای مردم جز خرج و زحمت و معطلی چیزی ندارد از اسلام نیست. مثلاً آن طرزی که اسلام برای احقاق حقوق و حل و فصل دعاوی و اجرای حدود و قانون جزا تعیین کرده است بسیار ساده و عملی و سریع است. آن وقت که آیین دادرسی اسلام معمول بود، قاضی شرع در یک شهر با دو سه نفر مأمور اجرا و يک قلم و دوات فصل خصومات میکرد و مردم را به سراغ کار و زندگی می فرستاد. اما حالا این تشکیلات اداری دادگستری و تشریفات آن خدا میداند چه قدر زیاد است و تازه هیچ کاری هم از پیش نمی برد. اینهاست که مملکت را محتاج میکند و جز زحمت و معطلی اثری ندارد. برگرفته از کتاب ولایت فقیه امام خمینی ره، ص ۳۶ پ.ن: الان تو کشور ما هیچ کسی رو نمیتونیم پیدا کنیم که از تشکیلات اداری ارگانها رضایت خاطر داشته باشه، امکان نداره کسی کار اداری داشته باشه و با فحش و بد و بیراه به اول و آخر نظام از اداره خارج نشه. چطور ممکنه چنین کسی که به صورت شهودی داره ناکارآمدی رو مشاهده میکنه، نسبت به نظام امیدوار کرد؟ جز با اینه که آقایون کمی از راحتی خودشون بگذرن و در قبال حقوق کلانی که میگیرن برای این امور چاره کنن؟ تا کی مردم باید این بی عدالتی ها و ظلم ها رو تحمل کنند؟ از دولت انقلابی انتظار این تحولات میرفت، وگرنه ایجاد تورم و منت گذاشتن بر کنترل اون که دولت قبلی هم بلد بود 🖋به اندیشگان پیوندید
چه روحیه خوب (و تعبیر میکنم بزرگی دارد) آقا عبدالکریمی که می‌توانست مثل بسیاری دیگر از متفکران نام دار، نوعی دیگر مواجهه داشته باشد با حوزه علمیه در حالیکه این حرفهایش که یکبار هم شبیهش را در تلویزیون صراحتا اعلام کرده بود نشان می‌دهد که واقعا دغدغه دارد و دنبال حل مسأله به کمک دیگران است. با تمامی اشکالاتی که به مبانی نظری ایشون وارده ولی فردی قابل استفاده است. این روحیه ها قابل توجه و ارج اند از هر طیفی. این طلبه نیز الحق جایش را در رسانه یافته و ان شاالله بیش از پیش موفق باشد (آقا محمد امین رضایی). https://eitaa.com/andishgan کانال اندیشگان
🔹پذیرش مدرسه مجازی آزاد عالی عروج🔹 سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ 🔸دوره مقدماتی فلسفه اسلامی🔸 با محوریت اجتهاد در معارف 🔰 ویژه طلاب ساکن استان‌های: آذربایجان‌شرقی، اصفهان و کرمان 📎 شرایط پذیرش: - اتمام پایه چهار حوزوی - قبولی در مصاحبه موسسه - تعهد به التزام به تمامی برنامه‌های موسسه 🔰 مهلت ثبت‌نام: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ 🔰 لینک ثبت‌نام: https://formafzar.com/form/3y911 🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰ با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید: 🔹استان آذربایجان‌شرقی: ۰۹۳۵۲۱۲۹۳۰۷ 🔹استان اصفهان: ۰۹۱۳۴۳۴۶۴۳۵ 🔹استان کرمان: ۰۹۱۳۸۶۳۸۸۰۶ 🔰لینک کانال مدرسه آزاد عالی عروج: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f 🔰 لینک کانال مدرسه مجازی آزاد عالی عروج: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
علامه طباطبایی در رسالة الولایة چقدر زیبا می فرماید: إذا نظرنا نظر التدبّر إلى خصوصيات شريعة الاسلام، بل جميع الملل الإلهية، وجدنا أنّ المقصود الوحيد فيها، هو صرف وجه الانسان إلى ماوراء هذه النشأة الطبيعية. منبع: https://lib.eshia.ir/86763/1/18 ترجمه: وقتی با نگاه متدبرانه به خصوصیات دین اسلام، بلکه همه آیین های الهی، نگاه میکنیم میبینیم تنها هدف شان این بوده : متوجه کردن انسان به بالاتر از این عالم ماده. پ.ن: یه وقت نشه چشامونو باز کنیم ببینیم عمرمون داره تموم میشه و همه دغدغه مون فقط سیر کردن شکم و جور کردن خونه و ماشین و لذت های اینطوری بوده. قطعا این لذات و آسایش های دنیوی لازم و ضروریه ولی مشکل اونجاست که آدم تو همینا متوقف بشه و به بالاتر از اینا فکر نکنه. و اما سوال اینجاست که بالاتر از اینا چیه؟؟! 🖋 به اندیشگان پیوندید 🧲
▪️تمام مناقشات منطقه ای ایران از گور پهلوی بلند میشه؛ با فروش دشت ناامید سر منشا رود هیرمند رو از دست داد! با فروش آرارات یکی از مهمترین منابع طبیعی و آبی را نابود کرد! با جدایی بحرین چاههای نفتی وسیع رو به انگلیسی ها واگذار کرد همین وطن فروشا الان برامون ژست وطن پرستی گرفتن! 🖋️ به اندیشگان بپیوندید
به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا ره جا داره به این عبارت علامه مصباح یزدی ره در مورد یکی از نظریات ملاصدرا توجه کنیم: «در قرآن و روايات و ادعيه به مضامينى برمى‌خوريم كه ارتباط آگاهانه با خداوند را در عالى ترين سطح آن ترسيم مى‌كنند. ارتباطى كه از سنخ روابط مادى بين دو جسم و يا ارتباط بين لامپ و دستگاه مولّد الكتريسيته نيست و بسيار فراتر و عميق‌تر و استوارتر از چنين ارتباطى است و به گونه‌اى است كه انسان با علم حضورى ارتباط وجودى و همه جانبه خويش با خداوند را مشاهده مى‌كند. اما قبل از آن‌كه به ادله نقلى و روايى وجود چنين ارتباطى اشاره كنيم، به ذكر برهان فلسفى بر وجود چنين ارتباط مى‌پردازيم. برهانى كه توسط مرحوم صدرالمتألهين ارائه شد و به مثابه عالى ترين ميوه و دست آورد عظيم و گران سنگ تاريخ چندهزار ساله فلسفه و بخصوص فلسفه اسلامى شناخته مى‌شود و اگر سير مباحث و تطوّرات حكمى و فلسفى، تنها همين محصول را به بار مى‌نشاند، در حدّ خود گران قدر و ارزش‌مند مى‌بود و ارزش آن را مى‌داشت كه انسان با ده ها سال تلاش علمى و تمرين عقلى موفق به درك همين محصول ارزشمند و متعالى گردد.» منبع: کتاب به سوی خودسازی ص ۱۲۰ 🖋 به اندیشگان پیوندید 🧲
🖋علامه درباره جاماندن روحانیون از وظیفه اصلی به دلیل شرایط خاص بعد از انقلاب سخن میگویند: 📖...بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نیروهای رهایی یافته از بندهای استعمار و استبداد، به تکاپو افتادند و به بازشناسی کمبودها و نارسایی ها و رفع و جبران آنها پرداختند و از جمله جامعه روحانیت که بزرگترین سهم را در این انقلاب فرهنگی و سیاسی داشت پس از دهها سال ممنوعیت از ایفا نقش اساسی خود در بهتر شناختن و بهتر شناساندن حقایق اسلام و دفاع از مواضع نظری و عملی آن زمینه مساعدی برای افزودن تلاشها و کوششها یافت. 📖ولی دسیسه ها و توطئه هایی که از طرف دشمنان اسلام چیده می شد و به دست بعضی از گروههای سیاسی داخلی به اجرا در می آمد مجال نمی داد که همه روحانیون شایسته، به انجام وظیفه اصلی خودشان بپردازند و شرایط خاص بعـد از انقلاب ایجاب میکرد که بسیاری از ایشان در دستگاه های قانونگذاری و قضایی و حتی اجرایی، شرکت کنند تا داستان مشروطیت، تکرار نشود و انقلاب از مسیر اسلامی خودش منحرف نگردد. و در نتیجه به جای اینکه نیروهای ایشان در جهت رفع کمبودهای حوزه ها و بسط و گسترش امکانات تحصیل علوم دینی به کار گرفته شود بسیاری از نیروهای کارآمد حوزه به ارگانهای دیگر جذب گردید و بار دیگران را سنگینتر و وظایف ایشان را بیشتر و انباشته تــر ساخت. مخصوصاً که سیل تقاضا از سوی جوانان متعهد برای فراگیری علوم اسلامی و از جمله فلسفۀ الهی سرازیر گردید که در این زمینه نیز رهنمودهای رهبر عظيم الشأن انقلاب، نقش بسزایی داشت. 📖بدین ترتیب ضرورت اجرای برنامه‌های کوتاه مدتی برای تربیت جوانان و آماده ساختن ایشان برای به عهده گرفتن مسئولیتهای ارشادی و تبلیغی و فرهنگی در سطحهای متوسط آشکار گردید و به این منظور در برنامه آموزش مؤسسه تجدید نظری به عمل آمد و کلاسهای دیگری با برنامه های فشرده تأسیس گردید از جمله گزیده ای از مسائل فلسفه اسلامی با شیوه ای نوین، تدریس شد... .(تیرماه ۱۳۶۳) پ‌ن: دغدغه آیت الله مصباح یزدی در اوایل انقلاب و احساس خلاء تئوریک، ایشان را به انجام فعالیتهای پژوهشی در حوزه فلسفه و سایر رشته های علوم انسانی میکشاند، آیا حوزه علمیه اکنون پس از ۴۰ سال خواهد توانست خلاء تئوریک و نیازهای علمی حاصل از انقلاب را برطرف نماید یا تاریخ در حال تکرار است؟! 📚آموزش فلسفه ج۱، ص۲۰، انتشارات بین الملل به اندیشگان بپیوندید 🧲