🔖 کودکان یادگیرندههای عالی هستند اما آنچه را که یاد میگیرند، همیشه چیزی نیست که ما قصد داریم به آنها بیاموزیم.
📚 «روانشناسی تربیتی؛ رابرت اسلاوین؛ نشر روان»
📍 پ.ن: تاثیر رفتار والدین بر فرزندان بیشتر از تاثیر گفته ها و توصیه های آنهاست.
خلاصه اش اینکه اگه میخوایم فرزندان مون به درستی تربیت بشن، بهتره اول خودمون رو تربیت کنیم و روی رفتارهای خودمون کار کنیم.
#تربیت_کودک
#روانشناسی_تربیتی
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
هم دروغگو، هم مولود حرام به خاطر #غیبت؟؟
زمان مطالعه؛ ۲ دقیقه
🔰 در جامع الاخبار از سعید بن جبیر روایت شده که «قال (صلّى الله عليه وآله): كذب من زعم أنّه ولد من حلال، وهو يأكل لحوم الناس بالغيبة، اجتنبوا الغيبة فإنّها إدام كلاب النار»
✳️ در اینکه منظور این روایت چیست دو احتمال دادهشده است: یکی اینکه کسی که غیبت میکند، ولد الزنا است و دیگری اینکه لقمه حرام خورده، خمس مالش را نداده یا مال حلال مخلوط به حرام استفاده کرده و فرزندش را با این مال حرام بزرگ کرده است و الآن در جامعه به غیبت دیگران میپردازد.
❇️ مرحوم ایروانی فرموده: شاید مقصود این باشد که شیطان در نطفه غیبت کننده شریک بوده یا اینکه نطفه غیبت کننده از لقمه حرام منعقدشده و یا اینکه مقصود این است که ولد حلال ممکن است غیبت کند ولی تحت گناه غیبت باقی نمیماند و حلالیت میطلبد و رضایت شخص را جلب میکند.
منبع:درس خارج فقه استاد محسن فقیهی
۹۷/۰۲/۱۶
#حرام
#اخلاق
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
🌀اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه 👉 بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید و 🎙 با دقت #بشنوید | فرهنگ شهادت
به مناسبت هفته #دفاع_مقدس صدای شهید حسن باقری را بشنوید که نامه ی دختر بچه ۱۲ ساله ای را برای رزمندگان میخواند.
ببینید فرهنگ #شهادت به برکت نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی چگونه در عمق جانها رسوخ کرده است که یک نوجوان این چنین نسبت به آن شوق دارد و دیگران را هم تشویق می کند...
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | پیشرفت فلسفه پس از بوعلی
آیت الله یزدان پناه: از زمانی که کتاب های بوعلی محور #فلسفه_ورزی شد و سپس کارهای شیخ اشراق و صدرا به آنها افزوده شد نخبگان ما در عین عقلانیت از نظر توحیدی بالاتر رفتند.
در عین عقلانیت از نظر شهودی هم قوی شدند و این یعنی حقیقت را در جان یافتند نه فقط در ذهن.
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📝 #یادداشت | «فقاهت ژورنالیستی» بهمثابه شبهعلم
🔸 چندسالی است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوتهای جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهمترین ویژگی این نوع فقاهت - که البته با تسامح آن را گونهای فقاهت مینامیم- چهار مشخّصه است:
1⃣ انتخاب موضوع
افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شدهاند، عموماً گرایش فکریشان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغهی اصلیاش «سکولاریزاسیون و عرفیسازیِ دین در جامعهی ایران» است. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست میگذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفیسازیِ دین میشوند.
موضوعاتی مانند: حدود شرعی حجاب، جواز همجنسبازی، طهارت و نجاست سگ و... !!
2⃣ روششناسیِ علمی
معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت میکنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهرهمندی از فرایندهای فقهی و اصولی نهتنها تبحّر ندارند، بلکه بهشدّت ضعیف هستند؛ - لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود میکنند، استدلالهای فقهیشان اینچنین ضعیف میشود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینهی «اطلاعات فقهی» جبران میکنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته میکنند و آراء فقهاء و روایات و گزارههای تاریخی را بگونهای کنار هم میچینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمیبرَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات میشوند.
3⃣ انتخاب مخاطب
مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعهی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند.
اگر کسی دغدغهی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نهتنها مخاطب اوّلیهاش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درونعلمی - که در میان فقهاء در همیشهی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی بهشدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یکنفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و مراجع تقلید متزلزل شود و نتیجهی خسارتبارش در روز قیامت وبال او گردد.
🔻امّا فعّالان عرصهی #فقاهت_ژورنالیستی دقیقاً برعکس عمل میکنند؛ مخاطبین اصلیشان نه جامعهی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار میدهند همواره طوری سخن میگویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل میشود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقهای و گزینشی» سوق پیدا میکند.
4⃣ ادبیات ارائه
اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائهی ادلّهی فقهی - مشتمل بر بهرهمندیِ روشمند از اصطلاحاتِ رایج در دانشهای پیرامونی همچون اصول و رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کمآگاهان از دانش فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند.
🔻 امّا متونی که دربارهی آنها سخن میگوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم میدانند. مسلّماً دیدگاههای غیرروشمند هیچگاه در جامعهی علمی اعتباری کسب نمیکنند و بالتبع در جامعهی دیندار هم مورد توجّه قرار نمیگیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفههای دانش فقه» را خطاب قرار میدهد. به همین دلیل گرچه نویسندهی این متون از ادبیات فقهی بهره میبرد، امّا آنقدر ساده و بدون پیچیدگیهای یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی مینویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد.
✅ این البته خصیصهی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سهدیگر ویژگیِ این متون میبینیم، متوجّه میشویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفیسازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره میبرَد تا بتواند ذهن و قلب جامعهی دینی را متأثّر کند.
🖋 علیرضا ملااحمدی
#عرفی_سازی_دین
برگرفته از کانال حوزوی مناهج
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | تاثیر ارتباط با خداوند در روح و جان انسان
خاطره ای که مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی رحمهالله نقل میکنند در ضرورت ارتباط با خداوند ولو روزی ۲ دقیقه.
#شب_جمعه
#مناجات_با_خدا
•┈┈---••✾••---┈┈•
🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه
📚 #برشی_از_کتاب | دَه باور بی اساس علم مدرن
در سرتاسر دنیا دانشمندان میدانند که برنامه های ماتریالیسم در واقع قواعد بازی در ساعات کاری هستند.
کمتر دانشمند حرفهای آنها را – دست کم قبل از بازنشستگی یا دریافت جایزه نوبل – علناً به چالش میکشد. و اکثر افراد تحصیل کرده هم در دفاع از شأن علم حاضرند، صرف نظر از نظرات شخصی شان در انظار با کیش مرسوم علم همراه شوند.
پ.ن: این کتاب که به وسیله روپرت شلدریک، زیست شناس غربی نگاشته شده، علمزدگی (علم معادل science) مجامع علمی غرب را به چالش می کشد.
خواندن این کتاب از سوی استاد عبودیت برای محققین #فلسفه به خصوص #فلسفه_علم توصیه شده است.
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
💥#فرا_اندیشه | عجز ادراک
به مناسبت روز بزرگداشت #مولوی، عباراتی را از آیت الله جوادی آملی در رابطه با دو مرتبه علم و ادراک که در سخنان این عارف بزرگوار وجود دارد نقل میکنیم:
✨ حكیم می گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می فهمم، فقیه می گوید چنین است، اصولی می گوید چنین است، محدّث می گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید؛ یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست، خدا كه ماهیت ندارد، او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی آید، لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه، حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ای»؛
اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا» و گفت:
«آفت ادراك آن قال است و حال / خون به خون شستن محال است و محال»
⚡️یعنی شما مفهوم نظری را می خواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون می خواهی بشویی؟! برای آن مشكل نظری باید از تن بیرون بروی, از ذهن بیرون بروی، «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش»، باید بیرون بروی و مشاهده كنی، وگرنه مگر می شود چیزی كه عین خارجی است و مفهوم نیست و ماهیت نیست و اینکه به ذهن بیاید نیست، آن را با ذهن حل كنی؟!
📝 پیام به كنگره بزرگداشت شمس
تاریخ: 1394/07/05
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان↙️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191