eitaa logo
اندیشگان
512 دنبال‌کننده
194 عکس
136 ویدیو
21 فایل
🧩 اندیشگان؛ جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 دست خط شریف علامه میرحامد حسین در رنجهای تحقیق علمای شیعه و پرکاری مخالفان بسم الله الرحمن الرحیم آنچه ما را به مشقت‌های فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نبذی از مشقت‌های ما را در تحصیل یک یک کتب جزئی دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید. دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود می‌رسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. اهل خلاف جا به جا مجمع‌ها ساخته‌اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسی به نظر نمی‌آید. و أنا الذلیل حامد حسین عفا الله عنه درود بر میرحامدحسین صاحب کتاب سترگ عبقات الأنوار فى إمامة الأئمة الأطهار عليهم السلام که حضرت امام آن را بزرگترین حجت مذهب نامیده است، و وای بر من از این همه سستی و کم کاری! ✍️ مهدی عبدالهی 💢نقل از کانال استاد مهدی عبدالهی 📢 به اندیشگان بپیوندید. •┈┈••✾••┈┈•
🔴«رفتار اخلاقی» و «مواضع سیاسی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻آیا رفتار اخلاقی و رفتار سیاسی دو مقوله جدایند؟ به عنوان مثال، آیا اگر مشی سیاسی فردی را ضد دینی و ضد اسلامی و ضد ولایی بدانیم می‌توانیم در «ملأ عام» و «به صورت علنی» رفتار اخلاقی متواضعانه‌ای با او داشته باشیم؟ یا آنکه «رفتار اجتماعی» ما با چنان فرد یا افرادی نیز باید متناسب با «مواضع سیاسی ما» و «رفتارهای سیاسی آنها» باشد؟ 🔻بر اساس فهمی که بنده از اخلاق و سیاست اسلامی دارم، و حدود بیست سال پیش در کتاب اخلاق کاربردی نوشته‌ام و آن را مستند به دلایل و شواهد فراوان از سیره و سخن معصومان علیهم السلام نیز می‌دانم، «اخلاق اسلامی عین سیاست اسلامی است». به تعبیر دیگر، بر اساس فکر اسلامی، «سیاست ما عین اخلاق ما و اخلاق ما عین سیاست ما است.» بنابراین، بر اساس معیارهای اسلامی نمی‌توان «رفتار متواضعانه» با دشمنان دین و فتنه‌گران را «رفتاری اخلاقی» دانست. و میان منش و رفتار اخلاقی در عرصه اجتماعی با رفتارها و مواضع سیاسی، «از جهت ارزشمندی»، تباین و تمایز مصداقی قائل شد. به این صورت که رفتار متواضعانه با منافقان و دشمنان دین را به عنوان رفتاری اخلاقی ستود و آن را جدای از مواضع سیاسی تفسیر کرد. 🔻هر چند بر اساس «اخلاق سودگرایانه»، «اخلاق لذت‌محورانه» یا «اخلاق سلیقه‌پایه» و به طور خلاصه بر اساس «اخلاق غیرالهی و غیراسلامی» می‌توان چنان رفتاری را اخلاقی دانست. اما باید بدانیم که چنین اخلاقی هیچ پایه و ریشه‌ای در مستندات دینی و اسلامی ندارد. پ.ن: دیدار گرم ⛔️ حداد عادل با سید محمد خاتمی. به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابل توجه مدیران فرهنگی جامعه و عالمان دین و مدافعان ارزش‌‌های اسلامی 🔶مراحل تبدیل «منفورترین»، «غیرانسانی‌ترین» و «ویران‌گرترین» رفتارهای اجتماعی به یک رفتار «طبیعی»، «قانونی» و حتی «انسانی»! و «اخلاقی»! و تنگ شدن عرصه بر کسانی که می‌خواهند انسانی و اخلاقی زندگی کنند را در این سخنان ۵۰ ثانیه‌ای ملاحظه کنید. 🔻اگر یکایک افراد جامعه نهی از منکر را جدی نگیرند، خیلی زود اهل معروف نه تنها خانه‌نشین و منزوی که برای ادامه حیات اجتماعی مجبور به همراهی عملی با اهل منکر خواهند شد. 🗳 به نظر شما چه باید کرد؟ @Mahjour1 به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽به نظرت کشور ژاپن پیشرفته هست؟؟! آره یا نه؟؟ اگه معتقدی آره، این کلیپ یک دقیقه ای رو تا آخرش ببین، بعدش میگی نه. ✍️نکته مهم: 1️⃣هیچ وقت ابزار و آلات و تجهیزات همه کاره نیستند و قدرت ندارند.. قدرت اصلی شخصیت خودِ خودِ آدم های یک کشورند که اون کشور رو می‌سازند.. 2️⃣در کشوری که به دختران آن ظلم میشود و کسی حق اعتراض ندارد زندگی جریان ندارد! 💢 نقل از کانال رسانه طلبه جوان 🗳 نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. @Mahjour1 به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید
امام خامنه ای : «شهید ناصر باغانی، وصیّت‌نامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود ۲۰ سال است. جا دارد که انسان آن وصیّت‌نامه‌اش را ۱۰ بار بخواند، ۲۰ بار بخواند! بنده مکرّر خوانده‌ام؛ او یک جوان است» وصیت نامه شهید باغانی: ⏱ زمان مطالعه:۱دق ✅ بخش اول اینجانب ناصرالدین باغانی بنده ی حقیر درگاه خداوندی ام. چند جمله ای را به رسم وصیت می نگارم. سخنم را درباره ی عشق آغاز می کنم. ما را به جرم عشق مواخذه می کنند. گویا نمی دانند که عشق گناه ما نیست. اما کدام عشق؟ خداوندا! معبودا! عاشقا! مرا که آفریدی عشق پستان مادر را به من یاد دادی ... پس عشق به پدر و مادر را به من ودیعت نهادی...! به دنیا عشق ورزیدم... اما همه ی این ها بعد از مدتی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. یعنی فهمیدم که «لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنون» فهمیدم وقتی شرایط عوض شود «یَفِرُّ الْمَرءُ مِن اخیهِ وَ اُمِّهِ وَ اَبیهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنیهِ» ... پس به عشق تو دل بستم. بعد از مدتی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آنم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آنی که معشوق من قرار بگیری. فهمیدم که در این مدت که فکر می کردم عاشق تو هستم اشتباه می کردم. این تو بودی که عاشق من بوده ای ومرا می کِشاندی. آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار می کردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوقت می نشستی. اما من بدبخت ناز می کردم و شب خلوت را از دست می دادم و می خوابیدم. اما تو دست برنداشتی و این قدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره گریز پای مرا به چنگ آوردی و من فکر می کردم که با پای خود آمده ام! وه چه خیال باطلی!
با سلام و‌ احترام خدمت اعضای محترم کانال اندیشگان یاد و خاطره معمار حکیم و گرانقدر انقلاب اسلام حضرت (ره) را گرامی می‌داریم. اگر علاقمندید وقایع انقلاب(از تاریخ ۱۲بهمن۱۳۵۶
زمان ورود امام به ایران
تا ۱۴ خرداد ۱۳۶۸
رحلت ایشان
) را به طور فشرده مرور کنید، توصیه میکنیم مستند را ببینید. وقایع مختلفی همچون نخست وزیری بازرگان و دلیل استعفاری او، تسخیر لانه جاسوسی، مجلس خبرگان قانون اساسی، ریاست جمهوری بنی صدر، جنگ، ترور آیت الله خامنه ای، غائله ۱۴ اسفند، فتنه کردستان، کودتای نوژه، تشکیل بسیج، قائم مقامی رهبری، کشتار حجاج درسال۶۶، رحلت امام و انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری و بسیاری از حوادث دیگر. ما به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی (ره) آخرین قسمت این مستند را ریپلای میکنیم. اما با جستجوی هشتگ میتوانید سایر قسمت ها را هم مشاهده فرمایید. با احترام تیم تولید محتوای کانال اندیشگان
◾️سالروز عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت را تسلیت میگوییم. ◼️همو که ابراهیم وار برای شکستن بت های تبر برداشت، و موسی وار امت اسلامی را از شهر فرعون های زمانه کوچ داد، و عیسی وار برای شفای ملت باب معرفت و عرفان را گشود. ✔️پ‌ن: تصویر مربوط به تشییع امام راحل؛ از آرشیو آسوشیتدپرس به اندیشگان بپیوندید 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میخواید امام خمینی(ره) رو بشناسید؟ امام اینگونه بود... حسین جان (علیه السلام) ❤️ سال‌ها گریه به تو جُرم تلقّی میشد گریه‌ی هر شب ما برکت روح الله است 🥀🥀🥀 به اندیشگان بپیوندید 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام خمینی (ره) - مصاحبه امام با خبرنگار مشهور ایتالیایی ✔️ پ‌ن: از دوستان دعوت می کنم پس از مطالعه در مورد اوریانا فلاچی مصاحبه ی ایشون با رو بخونن و گزارش خبرنگار بی بی سی از فلاچی رو مطالعه کنند. خانم خبرنگار مهمی است و بر علیه اسلام هم تعدادی کتاب نوشته است، اما با این وجود با امام هم مصاحبه کرده است، همچنین با شاه ملعون و بسیاری از سیاستمداران دنیا. بیشتر رهبران کشورها از مصاحبه با این خبرنگار هراس داشتند لکن امام مصاحبه ای انجام دادند که فقط از دست یک فقیهِ فیلسوفِ عارف بر می آید. به طرز حرف زدن امام در آخرای مصاحبه دقت کنید. مصاحبه فالاچی با شاه هم جالب توجه است. ◀️ لینک مصاحبه در سایت امام خمینی به اندیشگان بپیوندید 👉
💢وصیت نامه شهید باغانی: ✅ بخش دوم اما شهادت چیست؟ شهادت خلوت عاشق و معشوق است. شهادت تفسیر بردار نیست. ای آنان که در زندان تن اسیرید به تفسیر شهادت نیندیشید که از درک قصه ی شهادت عاجزید. فقط شهید می تواند شهادت را درک کند. شهید کسی نیست که ناگهان در خون بغلتد و نام شهید را بر خود بگیرد. شهید در آن دنیا قبل از این که در خون بتپد شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی توانید بشناسید و بفهمید بعد از وصلشان نیز هرگز نمی توانید درکشان کنید. شهید را شهید درک می کند. اگر شهید باشید شهید را می شناسید وگرنه آیینه ی زنگار گرفته چیزی را منعکس نمی کند که نمی کند. برخیزید و... فکری به حال خود کنید... امام خامنه ای : «شهید ناصر باغانی، وصیّت‌نامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود ۲۰ سال است. جا دارد که انسان آن وصیّت‌نامه‌اش را ۱۰ بار بخواند، ۲۰ بار بخواند! بنده مکرّر خوانده‌ام؛ او یک جوان است» 🗳 نظر خود را در رابطه با وصیت شهید بزرگوار با ما در میان بگذارید. @Szadimani 👈 به اندیشگان بپیوندید 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی ، از زبان مسعود بهنود: ✔️خبرنگاری که تخصصش عصبانی کردن سوژه بود! ▫️اما زمانی که نزد آیت الله خمینی رفت، به شدت مجذوب وی شده بود... 🗣 وقتی شب مصاحبه با وی صحبت کردیم گفت او(امام خمینی) آدم دیگری ست و از جای دیگری آمده است، و کاردینال وزیرخارجه واتیکان راست گفت که مسیح ثانی است، و من لحظه ای در آنجا از خود بی خود شدم... •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید👉
🤯 یکی از ظاهری‌ترین و بی فایده‌ترین کارهایی که در نظام جمهوری اسلامی رواج داره، همین عمل که با عنوان فوق العاده کلیشه ای «تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی ره» مطرح میشه هست. آرمان حضرت امام ره مافیای کنکور بود؟ آرمان حضرت امام ره استخدام های بی حساب و کتاب بود؟ آرمان حضرت امام ره بود که توی بخش تعهد سنجی پذیرش در ادارات و سازمانها با سوالات کلیشه ای که حتی براش کتاب و جزوه هم تهیه شده و حتی بعضی سوالاتش مورد تمسخر واقع میشه، بی تعهد ترین افراد رو به ادارات و سازمانهای جمهوری اسلامی راه بدین ؟ من معتقدم تا زمانی که این کارهای ظاهری و کلیشه ای جمع نشه، کشور ما روی پیشرفت به معنای واقعی کلمه را نخواهد دید. ✍️ رحیل به اندیشگان بپیوندید 👉
677781250_-1300782922.mp3
6.53M
🎙 حجت الاسلام امین اسدپور ✔️ از فقه نهضت تا ۴خرداد ۱۴۰۲ 🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔️ @ammar_ensani 🆔️ @amin_asadpour •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید 👉
نظر مخاطبان: تجدید میثاق یک حرکت نمادینه. انجام یا عدم انجام این کار نفیاً و اثباتاً تاثیری در حل مسائل کشور نداره. کارکرد خودشو داره و اگر هم نقدی هست باید به خود اون کارکرد وارد بشه. ولی اینکه بگیم این کارا جلو پیشرفت کشور رو میگیره، ارتباطی نداره.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چوپان راستگو ✨ کدام یک از ما انسان‌تر است؟! آیا معرفت معیار ارزش انسانی است؟! ↙️نظر شما چیست؟ ‌‌دیدگاه خود را درباره این چوپان شاعر با ما در میان بگذارید. @Szadimani •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می‌دانستید برنامه کنترل جمعیت از برنامه های سرمایه داری و کشورهای استعمارگر بوده و هنری کسینجر وزیرخارجه اسبق امریکا در این باره نقش به سزایی داشته است؟! 📮دیدگاه مخاطبان: آیا فرزند آوری یک وظیفه ملّی است؟ آیا میتوان آن را یک‌ فریضه دینی هم قلمداد کرد؟ دیدگاه خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.(نظرات منتخب در کانال به اشتراک گذاشته می‌شود). 🆔 @Mahjour1 •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید
عمیق_ترین بحران اقتصادی آمریکا چگونه شکل گرفت؟ _ USFacts.ir.pdf
1.87M
🖊 عمیق ترین بحران اقتصادی آمریکا چگونه شکل گرفت؟ مدت زمان مطالعه: ۴ دق . 📄 بررسی اجمالی از رکود بزرگ امریکا قبل از جنگ جهانی دوم. 🏷 این نوشته حاوی برخی هشدارها و اطلاعات از این قبیل است: جایگاه شغل زنان، صدور ضعف اقتصادی، مدیریت فرانکلین رزوولت، علل ایجاد رکود، وام بانکها، و رشد بورس در عین کم شدن تولید، توزیع قهوه و... . پ‌ن: تغییر ساختار نظام اقتصادی و تغییر رویکرد بانکها امری ضروریست. •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید 👉
۱۳۶۱/۰۳/۱۴ 🖊اجمال قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ 📝 ۱۵خرداد یک قیام مردمی بود. علت این قیام هم این بود که در روز عاشورای آن سال که مصادف با سیزدهم خرداد میشد، امام امت حقایق افشا نشده‌ی تا آن روز را با مردم بیواسطه در میان گذاشتند. جملات امام این‌ها بود که «اسرائیل میخواهد در ایران قرآن نباشد. اسرائیل میخواهد در ایران روحانیون نباشند. اسرائیل میخواهد در ایران اسلام نباشد.» شب بعد از این سخنرانی، یعنی شب نیمه‌ی خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود، امام را دزدانه، نیمه‌شب از منزلشان در قم ربودند و به تهران آوردند و زندانی کردند. روز نیمه‌ی خرداد مردم به مجرد این‌ که فهمیدند که امام دستگیر و ربوده شده است، بدون این ‌که فرماندهیای، رهبریای از سوی شخصیتی، از سوی حزبی، گروهی وجود داشته باشد، به خیابان‌ها ریختند. دستگاه جبار که باور نمیکرد نفوذ روحانیت و مرجعیت در این حد باشد، غافلگیر شد و دست به یک عمل تند وحشیانه‌ی حساب نشده زد. مردم را در خیابان‌ها و میدان‌ها به رگبار بستند. این قیام یک نقطه‌ی عطف شد. اگر چه عده‌ای را مرعوب کرد، اما خط مبارزه را روشن و واضح کرد. از آن روز حرکت انقلابی مردم ایران که از تقریباً نه ماه قبل از آن یا یک سال قبل از آن به تدریج آغاز شده بود، شکل قطعی و جدی گرفت و این قیام به انقلاب ۲۲ بهمن منتهی شد و در مئال، جمهوری اسلامی را به وجود آورد. 🖊در ۱۵ خرداد سه عنصر وجود داشت: 🔻عنصر مردم 🔻 عنصر رهبر و امام 🔻عنصر انگیزه‌ی مذهبی و روح شهادت‌طلبی و فداکاری برای خدا ✅ نطفه‌ی انقلاب ما با این 👆سه عنصر بسته شد. 🔶 مردم بدون اطلاع و شناخت حرکتی نمیکنند. آن‌ که به این مردم اطلاع و شناخت داده بود در طول پانزده سال، همان پیام‌آوران انقلاب و اندیشه‌ی انقلابی از حوزه‌ی علمیه‌ی مقدسه‌ی قم و بعضی از حوزه‌های دیگر بودند. 💠 انقلاب ما یک انقلابی بود که بر مبنای اسلام، امام و امت استوار بود. ✳️ چون قیام نخستین، اسلامی و مردمی بود، انقلاب هم اسلامی و مردمی شد. 🔸چون انقلاب، اسلامی و مردمی بود، حکومتی هم که بر مبنای آن انقلاب به وجود آمد، اسلامی و مردمی شد؛ یعنی جمهوری اسلامی. ♦️حکومت مردمی؛ یعنی مسئولان حکومت در شیوه و روش و منش با مردم یکسان‌اند. 📌خلاصه‌ی جمهوری ما این است؛ خدا و مردم. 📍سیاست نه شرقی و نه غربی ما بر روی این پایه استوار است؛ خدا و مردم. 📎 ما این دو عنصر شریف را که میتوانند حرکت انقلاب اسلامی ما را روزبه‌روز گسترش و عمق بیشتری بدهند، نباید از دست بدهیم. 🔆رگ اصلی انقلاب ما : رابطه میان دولت و مسئولان و مردم ✅ دشمن چون میداند که عنصر "مردمی بودن" نجات‌بخش این انقلاب و تضمین کننده‌ی آن است، میخواهد این را از این انقلاب بگیرد... به دو طریقِ: شایعه‌پراکنی و تفرقه‌افکنی ♦️مردمی بودن، راز اصلی انقلاب ماست •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید👉
🖊 یادداشت در باب دادرسی و مردم: ↙️ در بین مردم، سیستم قضایی ما بعضا به عنوان یک سیستم فشل شناخته شده و معمولا در نگاه اول قضات به فساد محکومند😒 منکر مفاسد نیستیم...🤷 ولی در بسیاری از موارد و خاطراتی که مردم از مراجعه ی خود تعریف می کنند، نسبت به حکم صادر شده حق با قاضیه حتی اگر ظلمی بر مراجعه کننده شده باشد😌 در حقیقت عدم آشنایی با ادبیات حقوقی، سبب بروز بد بینی و کج فهمی در تصمیم قاضی میشه. بدون مثال نمیشه،به مثال زیر توجه کن🤗: در ادبیات حقوقی، افترا یعنی:« شما به طور پوست کنده یه کار بدی رو به دیگری نسبت بدی و بگی تو این کار رو نسبت به من مرتکب شدی» همچنین توهین به معنای:« هتک حرمت فرد محترم است» حال فرض کنید من در دیوار خونه ی شما نوشتم:« فلانی مال مردم خوره» و اینو همه جا پر کردین آیا این توهینه یا افترا؟!🧐 طبق تعریف، افترا نیست و توهینه چون نسبت صریح ناروا نسبت به خود فرد نیست اگر می خواست افترا باشه باید رو دیوار خونت می نوشتم:« فلانی مال منو با کلاهبرداری بالا کشیده مثلا» حالا... شما میری دادگاه در موضوع شکایت می نویسی :« از افترایی که فلانی بهم زده شکایت دارم»، ولی در شرح ماجرا چیزی که می نویسی نشون میده افترایی به شما وارد نشده بلکه من بهت توهین کرده بودم قاضی شما رو صدا خواهد کرد و خواهد پرسید شما دقیقا از چه موضوعی شکایت دارید؟! حالا شما فقط اصرار می کنید من به خاطر افترا شکایت دارم قاضی قرار موقوفی تعقیب زده و متهم رو رها می کنه و به شما می گه برو خونتون جرمی اتفاق نیفتاده شما با اعصاب خورد به هر کی می رسی میگی قاضی حق منو ضایع کرد ملتم طبیعتا باور خواهد کرد چون دارن میبینن که روی دیوار خونه ی شما توهین شده بهتون و قاضی، نویسنده رو تبرئه کرده حالا واقعا قاضی تخلف کرده؟! اگر به تعاریفی که برای دو جرم افترا و توهین گفتیم دقت کنید و به اتفاق و سیر دادرسی توجه کنید می بینید با اینکه واقعا ظلمی به شما شده اما به لحاظ مقام قضاوت حق با قاضیه... توجه: قاضی حق و وظیفه ی توضیح موضوع درست شکایت رو نداره توجه : در همین مورد اگر بعد از احضار دوباره ی شاکی، شاکی بگه من با موضوع کار ندارم مهم چیزیه که در بخش «شرح ماجرا» نوشتم، تطبیق موضوع با قاضیه و همه چیز به نفع شاکی خواهد شد از این پرونده ها زیاد داریم حواسمون باشه الکی سیستم قضایی رو در چشممون بدنام نکنن ✔️ح.غفاری. دانش‌پژوه فقه قضا •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید 👉
🔺نامه انتقادی و صریح مدیر حوزه های علمیه به رئیس جمهور درباره وضعیت فعلی نهضت ملی مسکن! ▫️ذهنیت مردم در این طرح بر آن است که با مبالغی معادل حدود وام تخصیص یافته (۵۵۰ میلیون تومان) صاحب یک خانه تقریباً ۸۰ متری خواهند شد، اما با توجه به بررسی‌های کارشناسی دقیق صورت گرفته (به شرح مستندات پیوست) برآورد ساخت یک واحد ۷۷ متری در بازه زمانی دو ساله، حداقل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با کسر مبلغ وام (۵۵۰ میلیون تومان) آورده مردم یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است. یعنی هر متقاضی ماهانه حدود ۴۸ میلیون تومان برای ساخت خانه باید پرداخت کند. مبرهن است که این مبلغ، از استعانت اکثر توده جامعه خارج و در عوض به سود دلالان و به تبع آن، افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن در آینده خواهدبود. 🔹این در حالی است که اگر چنانچه با تغییر رویکرد آپارتمانی به ویلایی (یک یا دو طبقه) برای بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور (بر خلاف ۱۵ درصد فعلی) از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی موافقت می‌شد، علاوه بر کاهش حدود ۵۰۰ میلیون تومانی هزینه ساخت (به شرح مستندات پیوست) امکان افزایش مشارکت مردم و کاهش تصدی‌گری دولت و نیز ساخت تدریجی بنا فراهم می‌شد و شرایط برای خانه‌دار شدن مردم (به ویژه دهک‌های پایین جامعه) تسهیل و تسریع می‌شد. پ.ن؛ این سخنان آقای اعرافی قابل تقدیر است، امیدواریم حوزه در همه مسائل اینگونه وارد شود تا مردم بدانند ما کنار آنها هستیم و با هیچ دولتی عقد اخوت نبستیم و پیگیری مطالبات مردمی توسط حوزه موجب همبستگی بیشتر مردم و روحانیت خواهد شد. 📮 نظر شما چیست؟ به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«اِبراز قانع نشدن»، غیر از «قانع نشدن» است! | خطر خدشه به حجیّت و نافذالحکم بودن رهبری🔸 ⛔️ اجانب دوست دارند این اتحادی که مردم با رهبر دارند شکسته شود. یکی بگوید رهبر این را گفت و من .* وقتی این کلیت شکسته شود، اجانب پیروز میدان خواهند شد. [در جنگ تحمیلی]، مردم صدها هزار شهید دادند. با شعار جنگ جنگ تا پیروزی [سال‌ها جنگیدند]. بلافاصله یک روز امام گفت صلح می‌کنم و این صلح من تاکتیکی نیست. مردم تردید نکردند و به نفع امام در غدیر راهپیمایی کردند. مردم ما تربیت شدۀ هزار سال انتظارند. ⛔️ مردم عاشق چشم و ابروی بزرگان دینی نیستند. مردم امام غائبشان را در عالِم وارسته خود می‌بینند و برای حفظ ارتباط خود [با او]، سر و جان می‌دهند. ⛔️ درست است علماء معصوم نیستند اما حجت هستند. امام هم معصوم نبود، اما حجت بود. فرق است بین و . وقتی گفته می‌شود «من قانع نشدم»، نفی عصمت نیست [که بدون اشکال باشد، بلکه] نفی حجیت است. ⛔️ امام فرمود وقتی مردم به خبرگان رأی دهند و خبرگان مجتهد عادلی را انتخاب کنند او ولیّ منتخب مردم است و حکمش نافذ است. «من قانع نشدم»، نفی نافذ الحکم بودن است نه نفی عصمت. نافذ الحکم بودن پرچم ماست، سرود ملی ماست. هرکس پرچم نافذ الحکم بودن را سست کند، پرچم جایگزین بدون هیچ تردید پرچم استکبار است. ⛔️ اشعث ابن قیس برای رسیدن خدمت حضرت علی (علیه السلام) از قنبر اجازه گرفت. قنبر به دستور حضرت آن زمان راهش نداد. اشعث مشت به بینی قنبر کوبید و خون جاری شد. قنبر خدمت حضرت علی (علیه السلام) با صورت خون آلود رسید. حضرت چه کند با رئیس بزرگترین قبیله؟! تنها این جمله را به اشعث گفت: «ما لی و لک یا أشعث أما و اللّه لو لعبد ثقیف تمرست لا قشعرت شعیراتک»، اگر آن بردۀ ثقفی را ببینی موهای اندامت به لزره در می‌آید. آن‌ها که برای امیر المؤمنین می‌کردند، در مقابل حجاج ابن یوسف بودند. ⛔️ ، غیر از است. قانع نشدن اختیاری نیست، اما ابراز آن، انتخابِ حجیت خود بر حجیت نظام و نافذ الحکم بودن خود بر نافذ الحکم بودنِ نظام است. ما هزار سال صبر کرده‌ایم تا «اسلام امامت» را در جهان جا بیاندازیم. این حجیتِ زمامدار، جانشین امامت است. این حجیت، شیشۀ عمر مردم ماست. مردم تحمل نمی‌کنند کسی به شیشۀ عمرشان سنگ بزند. وقتی امام گفت «جنگ»، مردم تردید نکردند و وقتی امام گفت صلح، مردم تردید نکردند؛ چون می‌خواستند در آخرِ شبِ غیبت، را ببینند. —————————— *اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان سابق مجلس، در مورد گفتگویش با رهبر معظم انقلاب. ایشان اظهار کرده بود که از صحبت رهبری در مورد حصر سران فتنه، «قانع نشدم»! 🗳 نظر شما چیست؟ @Mahjour1 •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فاتحه‌ای بر نظام آموزشی کشور 🔴 این سخنان، وصیت نامه علمی دکتر گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف است: ♦️انیشتین می‌گوید لازم است دانشجو در کنار دانش تخصصی، شناخت از زیبایی‌ها و امور ارزشی داشته باشد و الا بیشتر شبیه یک سگ تربیت شده خواهد بود! ♦️ بعضی‌ها در این دانشگاه و بعد در آموزش و پرورش کارهای اساسی کردند و دنبال مقاله نوشتن نرفتند لذا (در ایران) ترفیع نگرفتند و بالا نرفتند اما دانشگاه پرینستون آمریکا آنها را قاپید و برد! ♦️ دانش آموخته برق شریف که بعد از لیسانس در دانشگاه‌های استنفورد و میشیگان آمریکا درس خوانده بود را اینجا استخدام نکردند و گفتند مقاله نداری! ♦️ انیشتین در لیسانس رد شد. چرا فقط لیسانس (مدرک) را ملاک قرار می‌دهید. ♦️ اگر احساس تکلیف و احساس وظیفه نسبت به برخی دانشجویان مومن و علاقمند نبود حتی یک دقیقه دیگر هم در این دانشگاه نمی‌ماندم. ♦️ طی هفت سال تعداد مقالات کشور پنج برابر شده است. آیا واردات ما یک پنجم کمتر شد؟ آیا صادرات ما یک پنجم بیشتر شد؟ این اضافه شدن مقالات چه تاثیری داشت؟ ما (دانشگاه‌ها) کجای نیازهای کشور را برطرف می‌کنیم؟! ⛔️ پانوشت: آنچه شنیدید وضعیت دانشگاه صنعتی شریف است! خودتان وضعیت سایر دانشگاه‌ها و نظام آموزشی را حدس بزنید❗️ 💢 نقل از کانال خبر داغ سیاسی 📮 به نظر شما چه باید کرد؟ به اندیشگان بپیوندید 👉 عضو شوید
📷 عکس نوشته به اسم اسیرت می کنند! به اندیشگان بپیوندید ⬅️ عضو شوید
✔️ اشکال شخصی بودن اولیات در نظریه‌ی ارجاع اولیات به علم حضوری و پاسخ آن (یادداشت درباره معرفت شناسی): ✍ یکی از اشکالاتی که به نظریه ارجاع اولیات به علم حضوری وارد شده اینست که اگر از این طریق بداهت اولیات را اثبات کنیم، آنها گزاره هایی شخصی خواهند بود. به این اشکال چنین پاسخ داده شده است که درست است مفهوم به کار رفته در این گزاره از مصادیق حضوری برگرفته شده ولی از آنجا که این مفهوم خصوصیت حکایت گری دارد، بر هر مصداق دیگری می تواند منطبق شود. به طور مثال گرچه ما ابتدا مفهوم معلول و احتیاج به علت را از مصداق حضوری آن (اراده و احتیاج آن به نفس) گرفته ایم ولی چون هرکدام از «معلول» و «نیازمندی» و «علت» مفهوم هستند، این ویژگی ذاتی را دارند که حاکی هستند از هر مصداقی که این مفهوم بتواند بر آن منطبق شود. 🔰 به این پاسخ چنین اشکال شده که مفهوم دو حیثیت دارد. یکبار مفهوم را به این عنوان که وجود است و نفس ما با آن اتحاد دارد (مثلا کیف نفسانی ماست) لحاظ میکنیم و یکبار به این عنوان که حاکی از غیر خود است. هرچند مفهوم در لحاظ اول، معلوم به علم حضوری است ولی در لحاظ دوم که ناظر به مصداق است از قلمرو علم حضوری خارج و مربوط به علم حصولی است و با ادعای ارجاع اولیات به علم حضوری سازگار نیست. بنابراین اگرچه در مورد مصداق یافت شده به علم حضوری، اولیات میتوانند به علم حضوری بازگردند ولی در سایر مصادیق چنین امری صادق نیست. ✅ اما به این اشکال چنین پاسخ داده اند که ما هم خود مفهوم و هم حیث حکایت گری آن را به علم حضوری میابیم. برای روشن شدن پاسخ باید به تفاوت علم حضوری به حالات خود مانند گرسنگی، شادی یا مانند آن با علم حضوری به مفاهیم دقت کنیم. علم حضوری به مفهوم همراه است با علم حضوری به تمام ویژگی های آن از جمله حیث حکایت گری اش. و حتی اینکه حکایت گری مفهوم سفیدی با حکایت گری مفهوم سیاهی متفاوت است نیز با علم حضوری درک میشود. ↙️ پاسخ دیگر (یا نحوه ی تعمیق یافته و تدقیق یافته ی پاسخ بالا) اینست که زمانی که با علم حضوری مفهوم معلول را از اراده میفهمیم، عقل ما به حقیقت معلولیت و نیازمندی و وابستگی علم پیدا میکند نه فقط نیازمندی اراده به نفس. این توانایی عقل است که میتواند حقیقت را با خلوص شهود کند و این چیزی جز کلی بودن نیست. 📚 مطالعه بیشتر در آثار علامه مصباح، آیت الله فیاضی، جناب استاد محمد سربخشی و استاد عباس عارفی. ✍ رحیل •┈┈••✾••┈┈• به اندیشگان بپیوندید👉 عضو شوید